פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מנשר ניצולי השואה
צבי גיל (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 0:53)


מנשר ניצולי השואה


צבי גיל




אנחנו דור ניצולי השואה הולכים ומתמעטים. בעוד שנים לא רבות לא יהיה עוד על כדור הארץ אדם שיוכל להעיד: ''אני זוכר את מה שאירע בשואה''. יוותרו רק ספרי זיכרונות ומחקר, תמונות וסרטים, ועדויות ניצולים. או אז יהפוך זיכרון השואה מגורל כפוי, החתום בבשרנו ובנשמתנו, לייעוד היסטורי שעל האנושות ועל הדורות הבאים לשאת באחריות לצקת בו תוכן ומהות.

לפני 57 שנים, באביב 1945, נדמו קולות וזוועות מלחמת העולם השנייה, ואנו, שרידי יהדות אירופה, יצאנו ממחנות המוות ומגאיות ההריגה, אחד מעיר ושניים ממשפחה, מוכים ומרי נפש, מיותמים, ללא קהילה וללא בית, ובלי נפש קרובה המחכה לנו ברחבי תבל.
המלחמה הסתיימה, אך אנו תהינו, נבוכים וכואבים, האם אחרי חשכת הגטאות, רכבות המוות ומחנות הריכוז וההשמדה, נהיה עוד מסוגלים להחיות בקרבנו את פתיל החיים, לאהוב, לעבוד, להקים משפחות ולציין ימי חג ומועד? אנו לא נהפכנו לשונאי אדם ולשוחרי נקם על דם נקיים. זוהי עדות ניצחת לערכי המוסר הטבועים בהווית עמנו עתיק היומין, ולאמונה ברוח האדם ובהשגחה. אנו בחרנו בחיים. שיקמנו את עצמנו, השתלבנו במאבק להקמת מדינת ישראל ותרמנו לחברה בישראל ובארצות ההגירה השונות שאליהן הגענו.
מרבית שרידי השואה באו לישראל- מדינת העם היהודי. היה זה עבורם לקח קיומי מהשואה. ביסודותיה של מדינת ישראל הונחו לא רק זכרם של שישה מיליון מבני העם היהודי שהושמד אלא גם הלקחים ההיסטוריים כדי שלא תשנה עוד שואה.
מאז ועד היום אנו מתמודדים עם הסוגיות המעיקות הרבות העולות מסיפור השואה: על מה ולמה נעשתה הזוועה? מדוע סומנו היהודים על-ידי הגרמנים כסכנה לאנושות שיש להשמידם? מדוע דווקא מקרב העם הגרמני שהוליד הוגים ומורי הלכה באתיקה וענקי יצירה בתרבות המודרנית יצאו הרוצחים שיצרו והפעילו את מכונת ההשמדה חסרת התקדים?!
אמנם, אנחנו ציבור פלורליסטי, רב פנים ודעות, אך משותף לנו ומאחד אותנו הרצון למסור לדורות הבאים את לקחי חיינו המיוסרים בטרם ירד המסך וייפרדו גם אחרוני הניצולים מזירת החיים. מכאן, מירושלים, מיד ושם – אתר ההנצחה של העם היהודי לשואה ולגבורה, ומן המעמד הזה של הכנס הבינלאומי שהתכנס כדי להעלות על נס את דבר הניצולים אנו משמיעים את קולנו.

במסורת היהודית הזיכרון הוא ערך מכונן. ואולם, אין הזיכרון מבודד כערך עצמאי אלא נסמך לחובה המוסרית. היום, כשאנו, ניצולי השואה שהזיכרון צרוב בבשרנו, באים להעביר את לפיד שליחות הזכירה לדורות הבאים, אנו מעבירים עמו גם את המסר היהודי שהזיכרון צריך להוליד למעשה ולמחויבות מוסרית. הוא צריך להיות הבסיס לפעולה ומקור הכוח ליצירת עולם טוב יותר.
''לא תרצח'' – היא החובה המוסרית העליונה אשר הוטלה על האנושות בהר סיני. זיכרון הרצח של ששה מיליוני יהודים ועוד רבים אחרים בידי הנאצים ועוזריהם, מחייב אותנו בחובה שאין למעלה ממנה לצו של ''לא תרצח''. החיים הם יצירת אלוה שבן אנוש לא יהין ליטול מזולתו, מאדם שנברא בצלם אלוהים. כחלק מזיכרון השואה אנו קוראים לחתור ללא לאות לשמירה קפדנית על חיי אדם ולהימנע משפיכות דמים.

אנו, כמי שכבודם האנושי חולל עד עפר ובשמם של אלו שגורלם נחתם להשפלה מזוויעה בטרם הוצאו להורג, קוראים לעולם כולו להתאחד סביב ערכי זכויות האדם והשוויון בין בני האדם ללא הבדל דת, גזע, לאום, מעמד חברתי או מין. רודנות ואלימות פוליטית כמו ניצול כלכלי אכזרי תוך רמיסת כבודם האנושי של יחידים וקבוצות, הם חטאים שאין להם כפרה ואשר על העולם הנאור להתאחד בפעולה נחושה כנגדם.
אין חלופה ממשית לקיום זה לצד זה של בני האדם ושל העמים. יש לעשות הכל כדי שבעיות יפתרו לא בשפיכות דמים אלא בסיג ובשיח, במזרח התיכון ובעולם כולו.

אנטישמיות וכל סוג אחר של גזענות טומנים בחובם סכנה לא רק ליהודים אלא לכל העולם. חבויות בהם מגמות שיכולות להוביל לרצח עם. בימים אלו ה''אנטישמיות החדשה'' מכוונת בו זמנית נגד היהודים, נגד ישראל ונגד הציונות, תוך הפיכת מושגים אלה למושגים נרדפים. תופעות אלה שכיחות גם בתעמולה הבאה מהעולם הערבי. השואה הראתה לעולם עד היכן מגיע כוחן ההרסני של האנטישמיות והגזענות. הכחשת השואה, מזעור השואה ובנאליזציה של השואה, הם פתח מילוט מהסקת מסקנות מתבקשות מהעבר והפקת לקחים לעתיד. אנו נציגיו של דור הניצולים קוראים לכל אנשי המצפון בעולם לעקור תופעות אלה מן השורש ולהיאבק בהן ללא פשרות.
על אף שזיכרון השואה טעון וספוג בחורבן, ברוע ובאבדן צלם אנוש המאיימים על כל ערך אנושי, אנו, הניצולים שצעדנו בגיא צלמוות וראינו כיצד משפחותינו, קהילותינו, ועמנו מושמדים, לא שקענו אל תהומות הייאוש ולא איבדנו את האמונה באדם ובצלם אלוהים. אנו מבקשים לחלץ מן הזוועה שחרצה בבשרנו, מסר חיובי לעמנו ולעולם – מסר של מחויבות לערכי האדם והאנושות.

השואה שייכת למורשת האוניברסלית של כל בני תרבות, היא שקבעה את אמות המידה לרוע המוחלט. לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות.
מן הכנס הזה ביד ושם בירושלים יוצאת לעולם קריאתו של הלל הזקן: ''מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך'' ואידך זיל גמור!
זהו המסר שלנו לאנושות, זאת המורשת לדורות הבאים.
הוקרא על ידי צבי גיל, עיתונאי וסופר בטקס שחתם את הכנס הבינלאומי על ''מורשת ניצולי השואה – ההשפעות האתיות והמוסריות לאנושות'', כקריאה לעולם כולו. הטקס נערך בבקעת הקהילות ביד ושם ביום ה', כט' בניסן תשס''ב, 11 באפריל 2002.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


איך אני ''מת'' עלן הסיסמאות הנבובות הללו
צדק (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 2:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''זכויות האדם'' - כל אלו שדואגים לזכויות האדם, יותר נכון אלו המתיימרים להיות נציגי ''זכויות האדם'' עלי אדמות, אינם כוללים את היהודי כחלק מה''אדם''.

''שיוויון'' - מה זה בדיוק ? פורטים לפרטים ורואים שזו סיסמה חסרת ערך, סיסמה עבור המצפון בלבד.
בני אדם אינם שוים ולעולם לא יהיו שוים.
תדבר על שיוויון מהיום עד סוף הדורות, העשיר תמיד יקח ויקבל יותר ממה שמגיע לו,
והעני תמיד יקבל פחות ממה שיגיע לו.

''ניצול כלכלי'' - העולם באמת יתאחד נגד זה, העשירים שמחזיקים את רוב כלכלת העולם יפגעו בעצמם, נראה לך ?

''בעיות יפתרו ללא שפיכות דמים'' - בלתי אפשרי בעולם של שקר. מה תעשה עם מי שתובע ללא הפסקה ? תנהל איתו מו''מ עד שתתפגר מרוב יאוש ?

''אנטישמיות'' - אתה רוצה שהגויים יהיו ללא אנטישמיות,
זה בלתי אפשרי, זה כמו לדרוש מאדם לחיות ללא אויר.
ואל תשכח את היהודים האנטישמים.

השואה היא לא אוניברסלית היא של העם היהודי בלבד,
ותפסיקו לחפש רחמים אצל הגויים, זה פאתטי .
השואה תזכר ותשמר לנצח רק כאשר מנהיגי הדור יחליטו
להכניס אותה לסידור התפילה ולקבוע לה יום זכרון יהודי,
שיכלול כנראה צום, תפילות מיוחדות ומנהגי אבלות מסוימים.
רק היהדות שומרת אירועים של אלפי שנים וחיה אותם
כאילו ארעו אתמול.
_new_ הוספת תגובה



איך אני ''מת'' עלן הסיסמאות הנבובות הללו
Israeli101 (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 2:27)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''השואה תזכר ותשמר לנצח רק כאשר מנהיגי הדור יחליטו
להכניס אותה לסידור התפילה ולקבוע לה יום זכרון יהודי,
שיכלול כנראה צום, תפילות מיוחדות ומנהגי אבלות מסוימים.
רק היהדות שומרת אירועים של אלפי שנים וחיה אותם
כאילו ארעו אתמול.''

זוהיא פעם ראשונה שמישהו העיר אותי למחשבה כזאת!
ואני חייב לציין שזוהיא השקמה קשה, אבל צודקת
במלוא מובן המלה.
_new_ הוספת תגובה



איך אני ''מת'' עלן הסיסמאות הנבובות הללו
אחות מוסמכת (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 8:30)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



איך אני ''מת'' עלן הסיסמאות הנבובות הללו
Israeli101 (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 10:17)
בתשובה לאחות מוסמכת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Hi. I went to that link, but there are many options!! please guide me further.
_new_ הוספת תגובה



מרשים ומרגש - אבל למה נזכרת להביא את זה היום?
רמי נוי (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 8:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תשובה לרמי נוי
צבי גיל (יום רביעי, 24/08/2005 שעה 17:57)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אני נזכרתי,אלא העורך.אני מניח שהוא עשה זאת לנוכח ''מבול'' הדימויים שיש בהם זילות וביזוי השואה,אשר באו לידי ביטוי בפינוי רצועת עזה ובטרום הפינוי.וכן לנוכח המכתבים של קוראים לכל מערכות העיתונים באותו נושא בימים האחרונים.ואגב,לא זקוקים לאירוע מיוחד לשם פרסום המנשר הזה,שאגב אני לא מחברו הבלבדי,אלא היו לי שותפים בקרב ניצולי שואה ויד ושם.הוא מסמך היסטורי חשוב אשר מעמיד את ניצולי השואה בפרפספקטיבה רחבה יותר מאשר הזיקה לנושא החומרי שבהקשר אליה הם בדרך כלל מוזכרים בתקשורת.הראייה הטובה ביותר שהפרסום אינו מיותר היא ההערות של אי אלה מן הכותבים הקבועים בפורום,כנ''ל.הם לא שכחו כלום,הם רק לא למדו דבר.חבל מאוד.
_new_ הוספת תגובה



הנה דוגמה לברבריות שלטונית העוברת בשתיקה
צדק (יום חמישי, 25/08/2005 שעה 18:41)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הוארך מעצר הנערה הפצועה, שהמשטרה חטפה מבית החולים''

''בית המשפט השלום ברמלה, המיוחד לעצורי ההתנתקות והסמוך לכלא מעשיהו, האריך עד תום ההליכים, את מעצרה של אילה אמיתי בת ה 14''.

שותפים לפשע : ממשלת ישראל, משטרת ישראל, בית המשפט ומנזר השתקנים.
למי שיודע, ככה התחילה השואה, ההשמדה באה רק בסוף.
_new_ הוספת תגובה



צדק צדק תרדוף
צבי גיל (יום חמישי, 25/08/2005 שעה 20:39)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני משער שכבר אמרו לך את זה שהצדק שאתה רודף אותו בורח ממך ,ואתה רץ כסהרורי, כסומא באפילה שממשש חושך,וחוזה את השמדה המדינה שלנו בידי אלה שמסמלים את המדינה שלנו.

לא ממשלת ישראל,לא משטרת ישראל,לא בתי המשפט ו''מנזרי השתקנים'' לא הם נמנים עם המהרסים והמחריבים.אם אתה מתיימר להיות נביא,אז אני בטוח שאתה נביא שקר.כל עוד מדינת ישראל בנויה על היסודות שהיא בנויה והיא חזקה דייה להגן על עצמה מפני כוחות מבחוץ ומבפנים-לא תהיה עוד שואה.
נתפלל כולנו שכך יהיה,ויבוא לציון גואל, וגם אתה תיפדה במשפט ובצדק.
_new_ הוספת תגובה



אשליות הן דבר מסוכן, שאל את קו מז'ינו ז''ל
צדק (יום חמישי, 25/08/2005 שעה 21:48)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המהרסים והמחריבים של כל מדינה הם אזרחיה,
אבל בעיקר הממשלה, משטרת ישראל ובית המשפט שבידיהם הכוח המעשי.

איני נביא, אני רואה את המצב, מכיר את ההיסטוריה,
והמסקנות ברורות.
מדינת ישראל צועדת להשמדה בטוחה !!

מדינה חזקה זה חברה חזקה בראש ובראשונה,
את כלי הנשק מתפעלים בני אדם, הם אינם פועלים מעצמם.
ואם אזרחים אלו מרגישים שהמדינה היא פושעת,
הם יגיבו בהתאם, לא יסכנו את עצמם, לא יתגייסו, יתחמקו.
ואז תפעיל את הכוח שלך עם שמאלנים מסוממים ופועלים תאילנדים.
ונראה לאן המדינה, שמתעללת באזרחיה הטובים ביותר, תגיע.
_new_ הוספת תגובה



ומה דעתך על הביטוי יודונצים?
fadi (יום שישי, 26/08/2005 שעה 7:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יודונאצים
יובל רבינוביץ (יום שישי, 26/08/2005 שעה 11:22)
בתשובה לfadi
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הביטוי הזה הומצא על ידי מחרחר המלחמה ישעיהו לייבוביץ, שהטיף להמשיך לחיות על חרבנו, הטיף למלחמת אזרחים והיה אדם לא נחמד באופן כללי.

הוא אומץ בחדווה גדולה על ידי חלקים מן השמאל שלא קראו בעיון את משנתו.
_new_ הוספת תגובה



יודונאצים
צבי גיל (יום שישי, 26/08/2005 שעה 11:33)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הביטוי הזה של פרופסור ישעיהו לייבוביץ' הוא מזוויע.אבל לייבוביץ' היה יהודי תלמיד חכם בפרט וחכם בכלל שראה את הנולד
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
יובל רבינוביץ (יום שישי, 26/08/2005 שעה 11:58)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא אכן חזה שהחברה היהודית תהפוך למיליטנטית. אני לא זוכר תחזיות אחרות שלו שהתממשו.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
צבי גיל (יום שישי, 26/08/2005 שעה 12:00)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שההתנחלויות ייהפכו מברכה לקללה,או בתרגום שלי מנכס לנטל.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
יובל רבינוביץ (יום שישי, 26/08/2005 שעה 13:30)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. מתי הוא אמר את זה?
ב. מדוע אתה חושב שהתחזית הזו התממשה?
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
צבי גיל (יום שישי, 26/08/2005 שעה 19:06)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה מפני שכיבוש ומדינה יהודית לא הולכים ביחד וודאי שלא בארץ שהוא אדמתם של שני עמים וזאת המציאות.לייבוביץ היה גם איש המדעים המדוייקים וגם פילוסוף.חבר את שניהם ביחד ותקבל את התרחיש שלו( הוא לא אהב את המונחים שהדביקו לו-נבואה וחזון).אינני בטוח שהוא אהב ''תרחיש'' אף שזה מה שקורה בפועל בכל הקשור בשטחים המוחזקים.אבל עניין ה''יודונאצים'' חלחל בי עד עומק נשמתי.ביטוי שלא ייסלח.אלה שני דברים שלא הלכו,לא הולכים ולא יילכו ביחד.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
סתם אחד (שבת, 27/08/2005 שעה 3:52)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לערבים מה לחפש פה. זוהי מדינה שלפי כל הסטוריון, ולא משנה כמה אתאיסת, שייכת ליהודים. אדמה זו אינה 'שייכת' לשני עמים. לערבים שגרים במדינה זו יש את אותם הזכויות שיש לתושבים זרים במדינה. מדינת ישראל שייכת ליהודים. ערבים נדדו אל אדמה זו - כפי מנהגם. נדידה סתמית (או אקראית) זו אינה בעלות. גם היהודי הראשון נדד לכאן, אבל הילידים של ישראל, (פאלסטה ביוונית) הם יהודים. לא מוסלמים. איני בטוח מה לייבוביץ אהב, אבל (אני די) בטוח שמדינת ישראל והעם היהודי אינם ברשימת אהבותיו. אגב, השטחים הם כבושים - נכבשו במלחמה, אם נח לפסייקי הערבי=פיל שלך לקרא להם מוחזקים אז שיערב לך. אני רואה אותם, כיום, כאדמות שהערבים הפסידו במלחמה. אני לא חייב להם שום דבר. ולמי שזה לא ליברלי מספיק, שיעזוב לצרפת.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
יובל רבינוביץ (שבת, 27/08/2005 שעה 9:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בינתיים רצועת עזה וחצי האי סיני הם שטחים שאנחנו הפסדנו במלחמה.

חצי האי סיני היה בשליטה יהודית כ-‏12 שנים בלבד. רצועת עזה היתה בשליטה יהודית פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. האם איבדנו את זכותנו עליה בשל מלחמת אוסלו?
_new_ הוספת תגובה



זה לא מדוייק
ישראל בר-ניר (שבת, 27/08/2005 שעה 17:09)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''רצועת עזה היתה בשליטה יהודית פעמים רבות במהלך ההיסטוריה''.
עם כל האמונה שלי בזכותו של העם היהודי על כל שטחי ארץ ישראל, חייבים להודות שרצועת עזה כמעט ולא היתה אף פעם בשליטה יהודית. מרבית תקופת הבית הראשון האזור היה כולו בשליטת הפלישתים (למיטב ידיעתי, הם נעלמו מהאזור רק בתקופת סנחריב מלך אשור). גם מתקופת הבית השני אין הרבה עדויות של יישובים יהודיים ברצועת עזה. אם אינני טועה היתה קהילה יהודית קטנה בעיר עזה בתקופת הטורקים, והיא פונתה משם אחרי מאורעות 1929.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
יובל רבינוביץ (שבת, 27/08/2005 שעה 10:00)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלומר, כשאתה אומר „ראה את הנולד” אתה מתכוון לכך שהוא הגיע למסקנה אופרטיבית מסויימת בעבר, שאתה הגעת אליה בהווה. זו לא בדיוק הוכחה.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
צבי גיל (שבת, 27/08/2005 שעה 14:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחזית שהתגשמה ומתגשמת בהווה.זאת לא הוכחה.זאת מציאות.אם אתה רוצה לומר שהמציאות הגשימה את התרחיש-בבקשה,אינני חולק על נסוח זה.
_new_ הוספת תגובה



פרופ' לייבוביץ אולי
ישראל בר-ניר (שבת, 27/08/2005 שעה 17:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ראה את הנולד'', אבל הוא לא היה מסוגל לראות את מה שהתרחש בקצה האף שלו.
להתנבא על העתיד זו לא חוכמה גדולה. הרבה יותר רלוונטי זה ל''התנבא'' על הווה. ולכן השאלה איננה מה נאמר על העתיד של ה''כיבוש'' ב 1967, אלא מה היתה האלטרנטיבה לכיבוש ב 1967.
בשביל להגיד שכיבוש זה דבר רע ושהוא צופן בחובו התפתחויות שליליות בעתיד לא צריך להיות פרופסור, וגם לא צריך 8 דוקטורטים (אינני זוכר אם לפרופ' לייבוביץ' היו 7 או 8 תוארי דוקטור).
למה הוא לא התבטא על ההווה ב 1967 - איך הדברים היו מתפתחים אילו מילחמת ששת הימים לא היתה מסתיימת בניצחון ישראלי (ו''כיבוש'' בעיקבותיו)?
הוא כנראה ידע טוב שבמיקרה כזה הוא לא היה זוכה לחיות כדי להשמיע את נבואות הזעם שלו, ולכן העדיף לדבר רק על העתיד.
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
לוי (יום ראשון, 04/09/2005 שעה 7:52)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שהבנתי ליבוביץ היה ביאוכימאי זה אינו מדע כל כך מדויק והוא בשולים של מדעי הטבע . לעיתים קרובות עיינתי בתוכניות של כנסים בכימיה ובביאו כימיה ולא הצלחתי להבחין בשמו כאחד המרצים או יושבי ראש . הוא התעסק יותר בפוליטיקה וטכנולוגיה תוך ניגוח הרבנות הראשית והרתיים בכלל מסיבה זו זכה בפרס ישראל ( לא על השגיו המדעיים ) על יומתו זו זה במקום של כבוד בכל פורום אנטישמי .
לפני שנים רבות הוא שימש כאדמור של אגודת הסטודנטים הדתיים יבנה . באותה תקופה הידע של בוגרי המזרחי היה מסכן וכאשר הגיעו לאוניברסיטה הרצה וציטט דברים שלא היו ולא נבראו מהסיפרות היהודית . עם זרימת דתיים לאוניברסיטה בוגרי המגמות התורניות וישיבת ההסדר לא יכול היה להמשיך בתעלוליו והוא הפסיק להיות מבוקש ע''י הסטודנטים הדתיים .
בנואים הנדסיים וטכנולוגיים כמו בנושאי יצור וכלכלה הוא היה ברמה של אינטלקטואל מהמאה ה-‏19 וקשקש דברים שאין להם שחר .
אולי מספיק ליום אחד אם כי יש לי להוסיף רבות .
_new_ הוספת תגובה



יש הרבה אמת בדבריך
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 04/09/2005 שעה 17:47)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרופ' לייבוביץ' אסף דוקטורטים כאסוף ביצים עזובות. היו לו אם אינני טועה 7 או 8 תוארי דוקטור. הוא בעצמו הסביר את זה בכך ש''לא היו לו הסבלנות וכושר ההתמדה להתעמק בתחום אחד''.
כל מי שהגיע לזה יודע שדוקטורט, לפחות במדעים, הוא תחילת הדרך ולא סופה. למעט חריגים בודדים (אני מכיר רק מיקרה אחד כזה בפיסיקה) אין בנימצא מי שהוא שהדוקטורט שלו מהווה את ''גולת הכותרת'' של עבודתו המדעית. אינני יודע עם במיספר הדוקטורטים שצבר הוא שבר איזה שיא עולמי, אבל זה אומר הרבה על ערכו האמיתי כאיש מדע.
באוניברסיטה העברית הוא לימד ביוכימיה, והיה מקובל כמורה מעולה. סטודנטים אהבו לשמוע את ההרצאות שלו כי הן היו מתובלות ב''חוכמות'' ובדיחות תפלות בעיקר על רקע פוליטי. במחקר הוא כלל לא עסק.
היה לו הרבה ידע בתחומים שונים, אבל הוא חסר עומק. אנשים נוטים לערבב ידע עם חוכמה ולכן היה מקובל להגדירו כ''חכם''. חכם הוא לא היה. אולי חוכם, אבל לא חכם. כאחד מעורכי האנציקלופדיה הוא דרש שיתנו לו לכתוב את הערך ''בן גוריון'' ולא ניסה אפילו להסתיר שבכוונתו היה ל''סגור'' חשבון עם בן גוריון. כשדרישתו זו לא נענתה, הוא התלונן על ''צנזורה'' ועל ''סתימת פיות''
_new_ הוספת תגובה



לייבוביץ
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/09/2005 שעה 22:10)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לייבוביץ לא זכה בפרס ישראל.

היתה כוונה של שרת החינוך דאז (שולמית אלוני, אלא מי?) לתת לו את פרס ישראל (כמדומני בשנת 1993), והדבר חולל סערה. כאשר אפילו ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, הודיע שהוא יחרים את הטקס, הודיע לייבוביץ שהוא אינו מעוניין בפרס.

חבל, היינו יכולים להתחרות על התואר „הפרס האידיוטי ביותר בהיסטוריה”, שכנראה בכל זאת יהיה שייך לפרס נובל לשלום שניתן ליאסר ערפאת.
_new_ הוספת תגובה



יודונאצים
פרקש (שבת, 27/08/2005 שעה 17:22)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם ביבי הוא יהודי תלמיד חכם בפרט וחכם בכלל שראה את הנולד. אז זה מתיר לו לשלוף ביטויים מזוויעים, כמו ''ה-ם מ-פ-ח-ד-י-ם''?

(חוץ מזה לייבוביץ' חכם ככל שהיה לא ראה את הנולד ולא את בנו של הנולד. כי לומר שלא נוכל לחיות ביחד עם ערבים ועל טרור ערבי ולכן צריך לסגת, לא היה אז כל כך קשה לחזות. פשוט היה רק קשה לומר. לכן, יותר משהיה ''חכם שראה את הנולד'', היה אמיץ לומר את אשר חשב כנגד הרוב. אם כי, אין זאת אומרת שהוא צדק, או שפרשנותו מחזיקה מים גם היום)
_new_ הוספת תגובה



פרקש
צבי גיל (שבת, 27/08/2005 שעה 19:38)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביבי הוא פיקח אך לא חכם.אילו היה חכם היה מונע מעצמו לנסות בפקחות לצאת מבוץ של מחדלים שלו עצמו בהבל פה ובפועל.חכם מונע מצבים כאלה מלכתחילה.מעבר לזה אין לי עניין להתייחס לאיש הזה.לייבוביץ היה אכן תלמיד חכם וגם חכם.המציאות מוכיחה שהוא צדק בכל הקשור בהתנחלויות.

אבל הרי הסוגייה נסבה על הביטוי ''יודונאצים'',לדידי זאת התבטאות אוממלה שתיזכר לדראון עולם.לא משנה ''מיהו'' יהודי.הנאציזם מעולם לא דבק באיש יהודי,הוא לא יכול להיות צמוד לו היום ולא יהיה שם נרדף בעתיד.יהודי יכול להיות חרדי,דתי,דתי- לאומני(קלריקלי)כל אחד לחוד או צרוף של הכל ביחד,אך הוא לא יהיה ''נאציונאל סוציאליסט''.
_new_ הוספת תגובה



למען הדיוק
יובל רבינוביץ (שבת, 27/08/2005 שעה 20:17)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוב „המציאות מוכיחה”? חשבתי כבר שעברנו את המשוכה הזו. לא היה שלום בלי ההתנחלויות ואין שלום גם איתן. אין שום קשר בין ההתנחלויות לבין שלום או היעדר-שלום, ולא זכורה לי התייחסות מפורשת של לייבוביץ להתנחלויות. הוא הטיף ליציאה מכל השטחים שנכבשו ולהתכונן שוב למלחמה הבאה. היות שזה לא נעשה, לא ברור לי כיצד ניתן לראות שהוא צדק.

הביטוי המטומטם „יהודו-נאצים” נועד רק כדי לזעזע. לא היתה בו שום תובנה. אבל למען הדיוק ההיסטורי – היו אי אילו קשרים בין יהודים לנאצים. לא התעמקתי בנושא, ואין לי כרגע מראי מקומות. בכל זאת – בשנות העשרים או השלושים היתה קבוצה קטנה של יהודים שניסתה בגרמניה להתקבל לשורות המפלגה הנאצית. הם לא התקבלו. בנוסף – יש ספר שאינני יודע מי כתב אותו, שנקרא „החיילים היהודים של היטלר”. הוא הופיע גם בעברית. הוא עוסק באופן מפורט ביהודים למחצה או יהודים חלקיים ששירתו בוורמאכט. חלק מהם גם שלחו מכתבי תמיכה להיטלר לאחר שניצל מניסיון התנקשות. בסופו של דבר הודחו כולם מהצבא הגרמני, אבל רק בשלבים מתקדמים של המלחמה.

כל זה אינו קשור לביטוי של מחרחר המלחמה הירושלמי.
_new_ הוספת תגובה



''החיילים היהודיים של היטלר''
פרקש (שבת, 27/08/2005 שעה 20:57)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל תיפול למלכודת הזו. החיילים היהודיים של היטלר היו כולם גויים ע''פ הכרתם. זה שמישהו בשרשרת הגנים של משפחתם היה בדור שני, שלישי או רביעי אחורה גם יהודי לא הפך אותם ליהודים. כי כידוע שיהדות אינה דם וגזע, אלא הכרה, אמונה ומעשה.

כל החיילים שהספר מתייחס אליהם פעלו כגרמנים ''טובים'' מתוך תודעה ואמונה שהם משרתים את ה''טוב''. נאמנים למולדתם. חלקם הגדול אפילו לא ידעו שהם נושאים ''לכלוך יהודי'' בקירבם. מרביתם המשיכו לשרת עד סוף המלחמה. חלקם שכאילו נחשפה ''יהדותם לכאורה'', היו צריכים להוציא אישורים מיוחדים כדי להמשיך ולהילחם נגד אוייבי הפירר. והם קיבלו אותו.

רק מעטים הצליחו להתחזות לגרמנים גויים כדי לחמוק מהמוות. והם דווקא היו יהודים באמת.
_new_ הוספת תגובה



לגרמנים היה ''דרוג''
ישראל בר-ניר (שבת, 27/08/2005 שעה 22:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בו הם השתמשו לקבוע את מעמדם של בני ''גזעים'' שונים.
היה להם מעמד מיוחד שנקרא ''מישלינג'', שהיתייחס לאנשים שנחשבו ל''אריים'' עם פסול ''קטן''. גרמנים עם סב או סבתא יהודיים ''זכו'' לפעמים להיכלל במעמד הזה, והורשו לשרת בצבא הגרמני. כפי שאתה ציינת הם ראו את עצמם כגרמנים לכל דבר והיו גאים ב''זכות'' שניתנה להם ל''שרת את המולדת'' (במאמר מוסגר, ספירו לא ''זכה'' למעמד הזה ונאלץ להימלט עם מישפחתו לפלשתינה. מי יודע איזה קריירה הוא היה עושה שם אם רק היו נותנים לו הזדמנות. אותו דבר נכון לגבי יהודי אחר, הלמוט אוסטרמן, הידוע גם בכינוי ''אורי אבנרי'').

תופעה מעניינת היא שהיו מיקרים שהגרמנים התעלמו לחלוטין מהרקע היהודי כשזה היה נוח להם. בצי הגרמני שרתו עשרות קצינים שהיו להם אם או אב יהודיים. קראתי לא מזמן ראיון עם בנו של מפקד אונית המערכה ''ביסמארק'', קצין בדרגת תת אלוף או אלוף. הבן טוען שסבתו - אמו של אביו - היתה יהודיה ולמרות שזה לא היה סוד, זה לא מנע ממנו לקבל את הפיקוד שהיה הכי יוקרתי באותה תקופה בצי הגרמני.

ידוע גם הסיפור שבשהביאו להימלר עדויות שעוזרו הראשי, היידריך, הוא ממוצא יהודי (היתה לו סבתא יהודיה אם אינני טועה), תגובתו היתה ''אני קובע מי הוא יהודי'' Wer ein Jude ist bestimmt ich
_new_ הוספת תגובה



הלמוט אוסטרמן
Israeli101 (יום ראשון, 28/08/2005 שעה 1:48)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להלמוט אוסטרמן חגיגה קרובה?
יום הולדת קרוב בשעה לא טובה!

לא יפליא אותי לקרוא איחולי לידה,
ממספר מופרעים ב-ה'הידיעה!
_new_ הוספת תגובה



צבי
פרקש (שבת, 27/08/2005 שעה 20:25)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביבי פיקח או חכם, או לא שניהם, בדיוק כמו רוב רובם של פוליטיקאינו. אינני יודע לאיזה ''בוץ של מחדלים'' הוביל אותנו ביבי, אבל אם כוונתך ל''חברון'', ''שייח' יאסין'', ''המנהרות'' ושאר בירבורים, אז הבוץ הזה דבק בו כי הוא רק ''היה בסביבה'' והתלכלך כמו כולנו בבוץ של אוסלו. בכל מקרה תקופתו היתה היחידה ב-‏12 השנים האחרונות, בו רף פיגועי הטרור היה בירידה עד כמעט למינימום.

לגבי לייבוביץ', אכן חכם היה ואכן היו לו לעיתים דיברי טעם. לייבוביץ לא חידש הרבה בעניין הטענה שאין היהודים יכולים לחיות עם ערבים, יש גם ימנים הטוענים זאת. לייבוביץ' גם לא התמודד עם חוסר היכרותו את הצד הערבי של הסכסוך. כל אמירתו היתה מתוקף אמונתו הדתית שאינה שמה משקל רב למדינה החילונית, ומכאן שבעיניו לא היתה כל משמעות לגבולותיה של המדינה, שהיא אכן כלי שרת בידי אזרחיה. שהרי יהודים חיו ויכולים לחיות גם ללא מדינה לאומית.

לייבוביץ' גם לא דיבר על שלום, אלא על חיים זה לצד זה במלחמה או בהפסקת אש. הוא דאג לשמור על רוב יהודי במסגרת גבולות 67'.

העובדה שאיננו יכולים לשלוט על מיעוט ערבי גדול היא עובדה אמפירית שאפשר לתחם אותה. אפשר לשרטט קו גבול שמספח את מרבית המתנחלים ועדיין לשמור על רוב יהודי. זה עדיין עומד בהגדרות של החכם לייבוביץ'.

לייבוביץ' לא נתן דעתו לאפשרות הסבירה שהסכסוך לא יסתיים בגבולות 67', ואז מה? נצטמצם לגבולות 47' ונוותר על שטחים רוויי ערבים או נצא לגלות?

אם רוב יהודי הוא הבעיה, רוב כזה בהישג יד במפספר פתרונות הומאניים וחוקיים וללא צורך לקדש את גבולות 67' ולגנות את ה''כיבוש''.
_new_ הוספת תגובה



פרקש
דוד סיון (שבת, 27/08/2005 שעה 20:46)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם כל הכבוד מה עניין שמיטה לכלי מיטה?
מעניין שהתרגיל שלך שקוף מאד. נתניהו לא
אשם בכלום. אם משהו נראה שהצליח זה בזכותו
ואם משהו לא אז זה אשמת אחרים..... ממש
ניתוח חכם.
_new_ הוספת תגובה



דוד, הכנסתי את ה'עז' ביבי רק כדי
פרקש (שבת, 27/08/2005 שעה 20:54)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להכניס דיסונאנס לטענות המוזרות על ''הנביא לייבוביץ'''. כי אם לייבוביץ יכול להיות, אז גם ביבי.... . עכשיו תן לי להוציא את ה'עז'' בשקט.....

(אבל.... לגבי חברון, זו היתה החלטת פרס שנסגרה לפני הבחירות וסוכמה עם הפלסטינים. זו לא היתה יוזמת ביבי. הוא רק קיצץ בהיקף השטח שנמסרלפלסטינים. סתם עובדה שמשום מה יש כאלה שמעדים לא לדעת או לשכוח).
_new_ הוספת תגובה



התרגיל נמשך
דוד סיון (יום ראשון, 28/08/2005 שעה 7:34)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שהצליח בזכותך ומה שלא באשמת אחרים
כמו שכתבתי קודם: ממש תרגיל חכם.....!
_new_ הוספת תגובה



''אתה לא זורם''
פרקש (יום ראשון, 28/08/2005 שעה 21:23)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באפיקים הנכונים.
_new_ הוספת תגובה



נכון
דוד סיון (יום ראשון, 28/08/2005 שעה 21:57)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יודונאצים
לוי (יום ראשון, 04/09/2005 שעה 7:32)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מקובלת עלי הערכתך את ליבוביץ .
_new_ הוספת תגובה



מה למד העולם מהשואה?
אבי גולדרייך (יום שני, 29/08/2005 שעה 5:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההגדרה הממצה החכמה והריאלית ביותר ללקחי השואה קיבלתי מניצול שואה קשיש שפגשתי באקרעי .

הוא אמר לי באידיש:
דער וועלט אוט געלערנט אז מקען צו מאכן מיט דר יידן וואס מעוואלט.(בטוח שיש כאן איזו שגיאה -יסלח לי)

כלומר- העולם למד שאפשר לעשות עם היהודי מה שרוצים.
_new_ הוספת תגובה



ולקח זה מיושם עד ימינו
צדק (יום שני, 29/08/2005 שעה 11:48)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק מהיהודים דורשים מה שאין דורשים מאף עם בעולם,
והשמאלנים מוכיחים להם ששום דבר לא השתנה מאז השואה,
יש יהודונים שתמיד ישמחו לבצע את פקודות הגויים,
ואף ייעצו להם אלו פקודות כדאי לתת כדי ליעל את הטיפול.
_new_ הוספת תגובה



ערב רב?
אבי גולדרייך (יום שני, 29/08/2005 שעה 13:37)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי