פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מותר האדם והישארות הנפש על-פי הרלב''ג
אברהם בן-עזרא (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 7:00)


מותר האדם והישארות הנפש על-פי הרלב''ג

ד''ר אברהם בן עזרא



פרשת חוקת נפתחת בפרה אדומה והמשכה דיני טהרה וטומאה, דבר המביא את הרלב''ג בפירושו לתורה לדיון במותר האדם על בעלי החיים ובהישארות הנפש. לגבי הפרה [האדומה], היעדר צורותיה נעשה על ידי שחיטתה. צורה כאן היא כל מה שמעבר לגוף. לגבי הפרה הצורה היא מתמקדת בהרגשה, וכך בעלי החיים. לגבי האדם גם הרגשה וגם דיבור וזהו סדר הצורות ביקום:


  • דומם - אין לו צורה.
  • צומח - זן ומתרבה.
  • בעל חי - זן ומתרבה, מרגיש.
  • אדם - זן ומתרבה, מרגיש, מדבר [חושב].


לפי הרלב''ג, צורת האדם נעדרת עם המוות; הוא נפרד מהשכל עם מותו, אך היפרדות זו טעונה הבהרה הבאה בלשונו של הרלב''ג כך:
צורת האדם היא למעלה מאלו הצורות [של בעלי החיים], ושהיא תיעדר תחילה בעת המוות... ...ולהורות על הפסד מלאכת השכל בקניין מושכלות חדשות אחר המוות, רצתה התורה שבמעשה הפרה לא יהיה עמהם התעסקות במלאכה.

זה דבר יעמידנו על שתי פינות גדולות מהעיון: האחת היא כי בזה נתיישר אל שהשכל האנושי אינו נפסד בהיפרדו מהחומר, אבל ייפקד ממנו קניין המושכלות שלא השכיל אותם בחייו. והנה זאת הפינה הגדולה טעו בה כל הפילוסופים שהגיעו אלינו דבריהם. והשנית הוא שאחר המוות לא יקנה השכל מושכל חדש, לא השכילוׁבהיותו עם החומר. וזו גם כן פינה גדולה, נבוכו בה רבים מהקודמים, בהישארות [הנפש]. וזה מבואר למי שעיין בדברינו בספר הנפש ובראשון מספר מלחמות השם.
ברור מהדברים כי בעל החיים מוגבל להרגשות חושיו ואין לו נגיעה לדיבור ולחשיבה. הרלב''ג מתייחס לפעולות מעין חשיבה אנושית של בעלי חיים מסוימים, כגון - יצירת קורי עכביש הנראים למסתכל כיצירת אריגה בדרגה אנושית, ובניית כוורות בצורה הנדסית של משושים צמודים על ידי הדבורים. להבהיר, הצורה המשוכללת הכי קרובה למעגל אשר ממלאה את המישור ללא שיירים היא המשושה, והקרבה למעגל מבטיחה חיסכון מירבי בחומר.

מכל האמור לעיל נובע כי לפי הרלב''ג עם המוות מותר האדם [הצורה] נפרד מהגוף המת, ובהיות הצורה מלכתחילה בלתי היולאנית [חומרית] - לא נפסדת בהיפרדה מהגוף. ביחד עם זאת, אחר המוות כבר אין התפתחות שכלית, ואוסיף ואומר כי מה שנותר היא החוכמה שכבר אינה מתפתחת כהתפתחותה במצב של חיים.

בספר מלחמות השם מאמר ראשון פרק י''ג יש הבהרה נוספת כלהלן:
ראוי שנדע שאי אפשר שיקנה אחר המוות מושכל, לא השיג אותו בחייו, כי אין לו הכלים אשר יושג בהם המושכל והם החושים ושאר הכוחות הנמשכים להם כמו הדימיון והכוח הזוכר.
מדברים אלו ברור כי מה שנותר בעולם הבא הקרוי הישארות הנפש אינו דבר פעיל ומתפתח אלא דבר שנוצר ועוצב בעולם הזה, וכפי שעוצב כך נותר לעד, והוא החוכמה.

עוד מתייחס הרלב''ג בהמשך במלחמות השם ומסביר כי דברי חז''ל [כל ישראל יש להם חלק בעולם הבא, ואמרות דומות אחרות] אינם צריכים להיות מדויקים, וכאן הכוונה היא לרוב ישראל ו''אין למדין מן הכללות'', כי זהו מנהג הדיבור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה שטוב בדיבור על נפש שאין צריך להוכיח
חזי (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 15:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב

''ראוי שנדע שאי אפשר שיקנה אחר המוות מושכל, לא השיג אותו בחייו, כי אין לו הכלים אשר יושג בהם המושכל והם החושים ושאר הכוחות הנמשכים להם כמו הדימיון והכוח הזוכר''

הייתי שמח לדעת מה הצורך לנפש בחוכמה, לאחר המוות ?
הרי נאמר ''מוסיף דעת מוסיף מכאוב''.
עוד אני תמהה, יש לנפש מכאוב ? או משאר תכונות החי ?
_new_ הוספת תגובה



''חזי'' זה את או אתה?
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 0:26)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הייתי שמח לדעת''
''עוד אני תמהה''

תחליט, כדי שנדע אחת ולתמיד איך לפנות אליך . . .
_new_ הוספת תגובה



ישראל, צר לי שגם אתה מצטרף לקטנוניים
חזי (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 2:20)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוהג כאן לחפש תירוצים ךתקוף אותי ולא את דיעותי.

הייתי שמח אילו היה לכה מה להגיד לי בעניין שהגבתי עליו...
_new_ הוספת תגובה



אין לי כל כוונה לתקוף,
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 3:27)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סתם סקרנות, מאחר ואתה אחד מאלה שאינם מזדהים, וראיתי פה חוסר עקביות שכבר משך את תשומת לבי בעבר, מעניין אותי לדעת מה התשובה.
אין כל עמדה או דעה בקשר לנושא הדיון עצמו.
_new_ הוספת תגובה



אין לי כל כוונה לתקוף,
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 5:16)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא לא בדיוק „לא מזדהה” אלא פשוט לא טורח להזדהות בשמו המלא, ואינני יודע למה. כמקובל בפא''צ, מאמרים מחייבים זיהוי מלא, ואכן ניתן למצוא שני מאמרים שלו בפא''צ: דיון 1748 דיון 2425 .

לעניין שגיאת העברית שלו, הוא משתדל להיות עקבי ולהמציא שפה משלו. הנה הפתיל המוזר בנושא: תגובה 36472

אגב, מאמר אחר שלו עומד להתפרסם בפא''צ. גם בו לא איפשרה העריכה שלנו את השימוש במבנה הדקדוקי שהוא הציע.
_new_ הוספת תגובה



בהזדמנות זו, אני מביא קישור מעודכן לאתר
חזי (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 8:31)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עברו כמעט שנתיים מאז שפרסמתי את התיאוריה המקורית שלי, בנושא הווצרות גלקסיות ספירליות.

מאז התגלו נתונים חדשים בנושא חלל וכולם בכוון תמיכה בתיאוריה.
עדיין לא התגלתה אף סתירה בניבוי תופעות אסטרונומיות, לפי התיאוריה.

מסתבר כי התיאוריה מהפכנית מדי לטעמם של חסידי התיאוריות הישנות, לכן דרושה סבלנות...

קישור בעברית http://www.kaspit.com/assil2

קישור באנגלית http://www.kaspit.com/assil
_new_ הוספת תגובה



ליובל רבינוביץ: עשית החייאה מוצלחת
רפי אשכנזי (שבת, 06/08/2005 שעה 11:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל, עשית החיאה מוצלחת לפתיל בהביאך את הקישורים המדעיים מלפני שנתייים. הם מאד מעניינים על אף הזמן שעבר.
תודה לך!
_new_ הוספת תגובה



אין לי כל כוונה לתקוף,
חזי (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 6:54)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל, אני מעריך אותכה כאחד האנשים הרציניים בפורום הזה.

מוזר שאין לכה דיעה בעניין חשוב זה...
_new_ הוספת תגובה



כל מאמריו של אברהם בן עזרא הם מעולים
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 7:26)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני נהנה לקוראם. לא תמיד יש מה להוסיף או להעיר.
_new_ הוספת תגובה



שוב מוכיל לנו הדאב''ע
רמי נוידרפר (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 18:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי הרלב''ג היה אדם חכם ורואה למרחוק, הרואה את היהדות בעיניים מפוכחות, רחוקות ממיסיקה ואמונות טפלות.

ראיית השארות חוכמתו של אדם כהשארות הנפש היא תפיסה מרתקת ומודרנית.

תודה לדאב''ע על מאמרו הקצר אך המרתק
_new_ הוספת תגובה



שוב מוכיל לנו הדאב''ע
אב''ע (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 21:26)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לרמי נוידרפר, תודה על הבהרתך, אכן הרלב''ג צמצם את כל מה שכרוך בהישארות הנפש ובהולכו בדרכי הרמב''ם במורה הנבוכים, אך ביתר מיקוד ודיוק והתמודדות אמיצה מול הנושא, קבע כי הישארות הנפש היא רק הישארות החכמה, לאמור, כל המורשת שהאדם מותיר אחריו אחרי מותו, היא המורשת שאותה יצר בחייו ואין יותר מזה.
בהזדמנות זו אעיר כי אני מכיר חילונים יותר רבים מדתיים, המאמינים במיסטיקה ובאמונות טפלות, ונהנה מעת לעת להיפגש עם חכמי היהדות האמיצים כגון הרלב''ג, הרמב''ם במורה הנבוכים, ובזמננו - מי אם לא ישעיהו ליבוביץ.
_new_ הוספת תגובה



לצערי אין ספק שאתה צודק
רמי נוידרפר (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 22:51)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני המום כל פעם לראות אנשים ''חופשיים'', רציונליים בעיני עצמם, המאמינים באסטרולוגיה, ''קבלה'' ,
נומרולוגיה, פרחי באך, הומאופתיה, או באיזשהו גורו ניו אייג'י.

כנראה שאמונה כזו היתה נחוצה לו לאדם כדי לשרוד, ולבשה פנים רבות ושונות
_new_ הוספת תגובה



לצערי אין ספק שאתה צודק
אב''ע (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 0:05)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צר לי כי גם בין שומרי המצוות יש הנתפסים לאמונות תפלות, אך אל לנו להתעלם מהחתך הסטטיסטי של הפונים למגידי עתידות, כמו גם לחתך הסטטיסטי [דתיים/חילונים] של מגידי העתידות עצמם.בגדר מגיד עתידות אני מונה את כל מי שטוען כי הוא רואה דבר שבן אנוש אינו רואה, ואת כל מי שטוען לכוחות על חושיים, כמו גם לכל מי שטוען כי הוא יכול לסייע [לרפא] בעזרת קפה, נומרולוגיה, הישענות על קשר עם מי שכבר אינו בין החיים, טלפאתיה, אסטרולוגיה, ''קבלה'', מיסטיקה וכיוצא בזה.
ראוי, ממש נדרש, לקרוא בעניין זה את ליבוביץ, וזה עניין לדיון נפרד.
_new_ הוספת תגובה



שוב מוכיל לנו הדאב''ע
סתם אחד (יום חמישי, 09/07/2009 שעה 17:54)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרמב''ם, במורה נבוכים, כבר קדם לרלב''ג בתפישה זו של השארות הנפש.
_new_ הוספת תגובה



ד''ר אברהם בן עזרא
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 23:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר כתוב בשפת ''הענפים'' ולא כל אחד שרוצה יבוא ויטול!

הגוף - האגו של האדם רצון לקבל לעצמו בלבד ניקבר באדמה.
הנפש - הרצון להשפיע (אור חוזר) כמו שיש בעולם העליון ניבנת מגילגול לגילגול עד לצורת המאציל יתברך.

המאמר קשה להבנה צריך לקרוא אותו מספר פעמים (פרד''ס)
_new_ הוספת תגובה



האמנם חכמה?
נסים ישעיהו (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 23:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

הרלב''ג מדבר על הישארות מה שהוא קורה 'שכל'; תמהני מאין הגיע המחבר להבנה שאצל הרלב''ג, שכל = חכמה. מונח זה אינו נזכר בציטוטים שטרח המחבר להביא עבורנו מן הרלב''ג.

לא כל כך נעים, אבל דומה כי הציטוטים שמביא המחבר אינם תומכים במסקנה אליה הגיע.
_new_ הוספת תגובה



האמנם חכמה?
אב''ע (יום שלישי, 02/08/2005 שעה 23:57)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן, חוכמה. לא רק באבן שושן חכמה = שכל, אלא טרח הרלב''ג והסביר כי אותו שכל בו מדובר, שלא נטעה, אינו משתנה כבר אחרי המוות, כי אין את הכלים לפתח אותו.
אין לו חיות משלו.
גם אם אתה נשאר עם המלה הנרדפת שכל, תוך הוספת ההבהרה שבספר ''מלחמות השם'' כאמור, וכדאי שלא תסתפק בציטוט ותלמד את כל פרק י''א + פרק י''ג שבמאמר הראשון בספר חשוב זה, הרי לא משתנה דבר מהמאמר.
המסקנה אליה הגיע הרלב''ג אכן הרגיזה [בלשון המעטה] הוגים יהודים רבים כבר בתקופתו, עד כדי כך שכינו ספר זה מלחמות בשם [במקום מלחמות השם], וידוע כי גם הרמב''ם סבל ממתנגדים עם פרסום מורה הנבוכים בגלל אותן סיבות.
_new_ הוספת תגובה



האמנם חכמה?
סתם אחד (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 3:39)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוכמה זה רק מאפין אחד של נפש האדם וזה כלל לא נכון להגיד שמה שנישאר לאחר המוות זה דווקא חוכמה.
לגבי ההגדרה המדויקת של המילה הרי זה דבר לא פשוט כי יש מילים כגון חוכמה, בינה, דעת שמופיעות בתורה שהפרשנים מיתאמצים עד היום בהבנת המשמעות המדויקת של מילים אלה ולכן ללכת לאבן שושן זה בכלל לא עוזר.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 9:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל אלו מושגים רוחניים מתורת הסוד.

אור חוכמה ואור בינה על משקל אבא ואמא...
עץ החיים שהוא עץ של עשר ספירות (אורות רוחניים)המשתלשלות בדיוק נימרץ מעולם אין סוף עד לעולם הזה.

מושגים מאוד מוגדרים וידועים בתורתנו.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
אב''ע (יום חמישי, 04/08/2005 שעה 8:10)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתוך לימודי את הרלב''ג מזה זמן, איני סבור כי הרלב''ג התייחס לתורת הסוד. סביר יותר להניח כי הרלב''ג בעניין זה הלך אחר הרמב''ם שקישר את החוכמה כפשוטה להישארות הנפש במעט המקומות שהוא התייחס לכך.
_new_ הוספת תגובה



לכבוד אב''א
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 04/08/2005 שעה 23:12)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את המאמר ושוב קראתי.

המאמר ''ספוג'' 100% ''מים'' במושגים מתורת הנסתר!!!

לדוגמא מהי נפש? מהו רצון? מהו שכל? רע? טוב?
זו היא שפה שעליה סיכמו ''גדולי תורה'' שבה מדברים ''חכמים'' כדי להעביר השגות רוחניות!
המאמר הזה כתוב על דרך הפרד''ס!!!

ולא כל אחד, בלי הכנה, יבוא ויקח.
יש כאלו שיבינו אותו בפשט או רמז או דרש ואו סוד.
כל אחד על פי הבנתו והשכלתו הגשמית והרוחנית.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
סתם אחד (יום שישי, 05/08/2005 שעה 5:07)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה בעצם למדנו?
הרי כולם מבינים שאת הגוף לא לוקחים לעולם הבא.
אז בא המאמר ומלמדנו שאת ''החוכמה'' כן לוקחים. קשה לי להאמין שיש צורך בידיעת כימיה או פיסיקה בעולם הבא מהסיבה הפשוטה שחוקים אלה אינם חלים בעולם רוחני. ואם תגיד שחוכמה זה משהו אחר אז בוא ותגיד מה זה. דווקא ניראה לי שביהדות מאמינים שמה שנחשב בעולם הבא זה מעשים טובים וגמילות חסדים בעולם הזה ולא הציון שקיבלתה בבחינות הבגרות.

בקיצור, בוא ותסביר מה החוכמה הגדולה שהמאמר מלמד.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
אב''ע (יום שישי, 05/08/2005 שעה 8:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא לוקחים לעולם הבא אלא מותירים. חכמה היא בהחלט כוללת את הפיזיקה, הכימיה, הביולוגיה - מדעי הטבע, כמו גם את הפילוסופיה, המתימטיקה ויתר מדעי הרוח והמדעים האחרים. אם החכמה כוללת את פירושי הראב''ע לתורה, למשל, הרי כדי להבין את פירושו לפרשת שמות צריך לדעת גיאומטריה ואלגברה ברמה של בי''ס תיכון היום, וכדי להבין את פירושיו האחרים יש מקומות שצריך לדעת מתימטיקה [הסתברות] ברמה אקדמית להיום. ראה גם דעתו של הרמב''ם לעניין חכמת מדעי הטבע במורה הנבוכים. ואסגור שוב בראב''ע - בעניין רוח אלוהים שבסיפור בניית המשכן, בה ניחן בצלאל בן אורי - לפי הראב''ע רוח אלוהים היא מתימטיקה, וחכמת התולדות [=מדעי הטבע].
אני ער לפרשנויות אחרות, עד כדי הזויות, והן לגיטימיות ביהדות אף אם אינן נכונות ואף אם חלקן חסרות שחר, כל עוד [לפי הרמב''ם] אינן מביאות לידי האנשת ה' [בדעות] ו/או לידי ביטול מצוות [במעשים].
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
סתם אחד (יום שישי, 05/08/2005 שעה 15:06)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שאתה כותב מלמד שאתה מיתעסק בעינינים טפלים. כדי להבין את פרשת שמות לא צריך לדעת גיאומטריה או אלגברה ובצלאל אמנם ניחן בידע המדעים אבל כשלעצמו העינין טפל מאחר וידע זה היה צורך השעה כי בצלאל היה בן 13 ולא הייתה לו חוכמה עצמאית אלה החוכמה ניתנה לו ממעל.

מושגים כגון ''הזויות'', ''אינן נכונות'', ''חסרות שחר'' ו''ביטול מצוות'', כאשר כולם מופיעות במשפט מיסכן אחד מעידות על טיב הכותב והכתיבה ולכן אין צורך בפילפולים נוספים.
_new_ הוספת תגובה



אתה ממש נודניק וגם מפחד להזדהות
רמי נוידרפר (יום שישי, 05/08/2005 שעה 18:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה ממש נודניק וגם מפחד להזדהות
סתם אחד (שבת, 06/08/2005 שעה 5:34)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגם יש רפורמים קנאים?
_new_ הוספת תגובה



אתה ממש נודניק וגם מפחד להזדהות
אב''ע (יום שני, 08/08/2005 שעה 20:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למיטב נסיוני אני מגיע למסקנה כי הקנאות היא נחלתם של הקנאים, ולא של הדתיים, ולא של אחרים. גם חילונים לוקים בפנאטיות, אין להכליל, גם לא קל להגדיר. וודאי שיש דתיים רפורמים קנאים. ויש אתיאיסטים קנאים המסוכנים לדמוקראטיה.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
אב''ע (שבת, 06/08/2005 שעה 22:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תתמקד
לא דיברתי על פרשת שמות
אלא על פירוש הראב''ע לפרשת שמות.
בדוק ותיווכח.
או שאתה יודע מתימטיקה, או שאתה מוותר על חלק לא מבוטל מפירוש הראב''ע לתורה.
אגב, רמב''ם, ראב''ע, רלב''ג ורבים אחרים לא זלזלו במדעים, אף התפרנסו מהם ועבדו בהם יום יום שעות רבות, והחשיבום עד כדי הבאתם בכתביהם.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
סתם אחד (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 3:03)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבנתי שהכוונה שלך היא פרוש הראב''ע לפרשת שמות ואיני אומר שבן-אדם לא צריך לדעת. להיפך, צריך לממש עד תום את הפוטנציאל ללמידה ובכך להיתחזק ביראת ואהבת השם כי ככל שאדם יודע יותר כך ניפלא בעיניו מעשה הבריאה ובכלל אין ספק שיש לילמוד מיקצוע על מנת שבן-אדם יוכל להיתפרנס בכבוד.

שים לב שהמאמר שלך לא לימד סנגוריה על הנ''ל אלה כולו היה היתעסקות בנושא אחר. עדיף להקדיש את הזמן ללימוד מאשר להפיץ דיברי הבל ברבים.
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בינה
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 6:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוב.
מסכים.
_new_ הוספת תגובה



ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
נסים ישעיהו (שבת, 06/08/2005 שעה 23:17)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

ויש גם: רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה'; שֵׂכֶל טוֹב לְכָל-עשֵׂיהֶם; תְּהִלָּתוֹ עמֶדֶת לָעַד (תהלים קי''א).

מכאן אפשר להתחיל להבין מהי חכמה, ומהו היחס בינה לבין 'שכל'.

דומני כי מאמרים מן הסוג הזה מסבירים בדיוק מדוע ''חלקו'' על הרלב''ג. זה מפני שאצל אנשים שלא זוכרים כי רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה', הניסוחים שלו משאירים מקום לטעות עד כדי הבנה הפוכה מזו שאליה התכוון הוא עצמו.

לעצם העניין, יש 'שכל' כשם עצם מופשט ועליו מדבר הרלב''ג; יש גם שכל כשם מושאל לחכמה, אבל זה משהו מאוחר ואינני בטוח אם הרלב''ג או מי מקדמונינו השתמש במונח זה במשמעות המושאלת.

יש כח החכמה בנפש, ומשכנו של כח זה בשכל שמשכנו במוח. יש גם חכמה כשם עצם מופשט וחכמה כשם תואר לידע שנרכש או שניתן לרכישה.

כאשר הרלב''ג מדבר על 'שכל' הוא מתכוון למה שהתורה קוראת 'צלם אלוקים' ואצל הרמב''ם הוא נקרא 'צורה'. החלק הרוחני שבאדם.

זהו, עד כאן להפעם. צריכים לזכור שלשון הקודש שונה שוני מהותי מהעברית בת ימינו, כך שאבן שושן או כל לשונאי אחר, לא בהכרח יכול להוסיף בהבנת לשון המקורות. לפעמים אפילו להיפך.
_new_ הוספת תגובה



ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 6:55)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון, ניסים, חלקו על הרלב''ג בדיוק מהסיבה שציינת, חלקו על הרמב''ם [על מורה הנבוכים] מאותה סיבה, והנה, זו חכמת היהדות במיטבה במבחן הדורות.
_new_ הוספת תגובה



ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 6:57)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

.....והשאלה היא - מי הטועים וההולכים באפילה? החולקים, או הרמב''ם/רלב''ג?
עם זה צריך להתמודד.
_new_ הוספת תגובה



ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
נסים ישעיהו (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 9:14)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

שניהם לא הלכו באפלה ולכן ממשיכים ללמוד את דבריהם כמו שלומדים חלקים אחרים בתורה.

לומדים את דבריהם למרות שיש הנוטים ללמוד אותם בטרם העמיקו בתורה ולכן מבינים את דבריהם לא נכון.
_new_ הוספת תגובה



ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 20:47)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון
אבל אתה ממעיט בתרומתם לחשיבה היהודית
_new_ הוספת תגובה



ישעיהו לידיעתך ''רֵאשִׁית''
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 9:12)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא שם קדוש, שעליו מדבר הזוהר הקדוש, ''סתום מכל סתומים'' הוא ''בראשית'' = גג של ספירת כתר.
אם תרצה ''שורש לכל הצורות גשמיות והרוחניות.
סיבת הסיבות. ולכן אחריו כתוב חָכְמָה...
_new_ הוספת תגובה



חוכמה בודאי
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 03/08/2005 שעה 9:49)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכל - להשיג מושכלות על עינינים מדעיים שבעולם הזה ועינינים רוחניים שבעולם העליון.

בשפת הענפים
''שכל'' = ''רשימו'' (נקודות, טעמים, תגין, אותיות)
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי