פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאב''ע, 02/08/05 23:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=62980
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
נסים ישעיהו (שבת, 06/08/2005 שעה 23:17)
בתשובה לאב''ע

בס''ד.

ויש גם: רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה'; שֵׂכֶל טוֹב לְכָל-עשֵׂיהֶם; תְּהִלָּתוֹ עמֶדֶת לָעַד (תהלים קי''א).

מכאן אפשר להתחיל להבין מהי חכמה, ומהו היחס בינה לבין 'שכל'.

דומני כי מאמרים מן הסוג הזה מסבירים בדיוק מדוע ''חלקו'' על הרלב''ג. זה מפני שאצל אנשים שלא זוכרים כי רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה', הניסוחים שלו משאירים מקום לטעות עד כדי הבנה הפוכה מזו שאליה התכוון הוא עצמו.

לעצם העניין, יש 'שכל' כשם עצם מופשט ועליו מדבר הרלב''ג; יש גם שכל כשם מושאל לחכמה, אבל זה משהו מאוחר ואינני בטוח אם הרלב''ג או מי מקדמונינו השתמש במונח זה במשמעות המושאלת.

יש כח החכמה בנפש, ומשכנו של כח זה בשכל שמשכנו במוח. יש גם חכמה כשם עצם מופשט וחכמה כשם תואר לידע שנרכש או שניתן לרכישה.

כאשר הרלב''ג מדבר על 'שכל' הוא מתכוון למה שהתורה קוראת 'צלם אלוקים' ואצל הרמב''ם הוא נקרא 'צורה'. החלק הרוחני שבאדם.

זהו, עד כאן להפעם. צריכים לזכור שלשון הקודש שונה שוני מהותי מהעברית בת ימינו, כך שאבן שושן או כל לשונאי אחר, לא בהכרח יכול להוסיף בהבנת לשון המקורות. לפעמים אפילו להיפך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=62993
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 6:55)
בתשובה לנסים ישעיהו

נכון, ניסים, חלקו על הרלב''ג בדיוק מהסיבה שציינת, חלקו על הרמב''ם [על מורה הנבוכים] מאותה סיבה, והנה, זו חכמת היהדות במיטבה במבחן הדורות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=62994
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 6:57)
בתשובה לאב''ע

.....והשאלה היא - מי הטועים וההולכים באפילה? החולקים, או הרמב''ם/רלב''ג?
עם זה צריך להתמודד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63006
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
נסים ישעיהו (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 9:14)
בתשובה לאב''ע

בס''ד.

שניהם לא הלכו באפלה ולכן ממשיכים ללמוד את דבריהם כמו שלומדים חלקים אחרים בתורה.

לומדים את דבריהם למרות שיש הנוטים ללמוד אותם בטרם העמיקו בתורה ולכן מבינים את דבריהם לא נכון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63083
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד)
אב''ע (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 20:47)
בתשובה לנסים ישעיהו

נכון
אבל אתה ממעיט בתרומתם לחשיבה היהודית

http://www.faz.co.il/thread?rep=63005
ישעיהו לידיעתך ''רֵאשִׁית''
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 07/08/2005 שעה 9:12)
בתשובה לנסים ישעיהו

הוא שם קדוש, שעליו מדבר הזוהר הקדוש, ''סתום מכל סתומים'' הוא ''בראשית'' = גג של ספירת כתר.
אם תרצה ''שורש לכל הצורות גשמיות והרוחניות.
סיבת הסיבות. ולכן אחריו כתוב חָכְמָה...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.