פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ליענקלה, 25/10/11 7:43)
ומה דעתך על העלוקות בוולקן?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 25/10/2011 שעה 19:46)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני שמח שאתה מכיר את הקריירה שלי .
שוב . . . לידיעתך
1 - בבתי יציקה וולקן - עבדו !
2 - החרדים - לא עובדים .
3 - מלבד מכסי ביוב עשו שם עוד כמה מוצרים .
4 - אני יכול לספר לך על האבטלה הסמויה בוולקן . היא הייתה , זו עובדה . אך בכל זאת ייצרו שם ובחדרי החרדים -
לא !
5 - זיהום האויר בוולקן טוב עשרות מונים מהאויר המעופש של בטלני הכוללים וכו' .
6 - החרדים יכולים תמיד להיות ייצרנים ולהראות לנו העלוקות כיצד מייצרים זול וללא זיהום .
7 - עדיף לתת כספי ציבור לעובדים מאשר לבטלנים .
_new_ הוספת תגובה



ומה דעתך על העלוקות בוולקן?
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 5:47)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכל עניין של תפיסה ואידיאולוגיה.
אני מכיר את מפעל וולקן, הוא ליווה אותי מילדות, אני יליד הקריות, אבי עבד ''במחסני הדואר'' הסמוכים לוולקן, ורבים משכני, אפילו השכן ממול , היה קם ב5 בבוקר ונסע על אופניו כדי להספיק למשמרת הראשונה מול התנור של וולקן.
בהמשך חיי הייתי מעורב ובקי מאוד ברעות החולות של המפעל הזה ואפשר לאמר שעד היום חלק מכספי מושקע במפעל המצברים שבא במקום .
אין לי טענות כנגד חריצותם של רוב פועלי וולקן אלה שהיכרתי אישית היו אנשי עמל כמלוא מובן המלה.
בכלל כמו בכל חברה האנשים חרוצים ועמלנים, חלקם באמצע, וחלקם לא כלומר עצלנים.
על 2 עובדות ניתן להסכים.
1- המפעל מעולם לא עמד על הרגליים תמיד היה נתמך או שמוצרין נמכרו במחירים מופקעים לגופים ממשלתיים שנתמכו אף הם.
2- היה ''צדק חברתי'' כי כל העובדים הביאו הבייתה משכורת מכובדת יחסית לאותה תקופה, והרגישו כי הם ''יוצקים'' או במילה כללית אנשי עמל.
האידיאולוגיה היתה מפא''ית מהצד השמאלי כלומר משה כמו דת העבודה.

ואכן, בסוף הובן כי הסוציאליזם היה נסיון מעניין אולם פסול לחלוטין והמפעל נסגר.

עם החרדים הספור שונה.
גם אותם אני מכיר כי היום אני כמעט חרד, שתיים מבני (דווקא היותר מוכשרים וחכמים ) בחרו לדור בעולמה של תורה ולאחר נישואיהם עברו לשמחתי ללימודים בישיבות גבוהות.

ההבדל הוא כאמור באידיאולוגיה, החרדים הלומדים בישיבות הם אנשים רציניים מאד וחרוצים שבחרו ללמוד כל ימי חייהם חומר לא קל ללימוד, ואפילו קשה הלימודיםממלאים את כל עולמם והם מביאים שרות גדול לעם היהודי, בכל אופן מסטיחים את קיומו של העם היהודי גם בעוד אלפיים שנה.
הטענה שלך שהם בטלניםשגויה , מפני שכדי ללמוד דפי גמרא, או לייצר הגות יהודית במשך שנים רבות אי אפשר להיות בטלן.
טענה נוספת שלך היא שהם לא יצרנים אף היא שגויה הם יצרנים בעולם הרוח לפחות כמו אנשי ''מדעי הרוח'' באוניברסיטאות , שחקני התיאטראות שכולם ניתמכים בסכומי עתק העולים בהרבה על התמיכה הממשלתי בישיבות.ובכל אופן גם
המפעל ''וולקן'' עלה לעם ישראל עשרות אם לא מאות מיליונים בעצם קיומו וסיבסודו. (הא לך בטלנים ונצלנים ) אם היית הגון וחס על כספי הציבור במעמדך כראש הועד היית אמור לעלות על הבזבוז הנורא ולדרוש בראש חוצות לסגרו כבר בשנות השישים.

מבחינה אחת אני יכול להרגיע אותך, חרדים רבים מייצרים הרב המאוד כסף, (שני בניו למשל ''הבטלנים '' שלומדים בישיבות גבוהות מומחים במסחר בקומודיטיס, ומשעה עבודה ביום ביום מייצרים כבר שנים כסף די מחייתם ויותר.
ןמאחר והרבה הנאות אסורות עליהם הם מסתפקים מכל ההנאות שבעולם רק בשלוש הנאות.
במקום הראשון ללמוד תורה.
ושני ההנאות האחרות שנותרו להם כחרדים הם לעשות כסף והרבה ילדים.
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
דוד סיון (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 6:21)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם הכל עניין של השקפת עולם ואידאולוגיה, כפי שאתה טוען, אין זה ראוי לפסול (או לרומם) אידיאולוגיות בדרך שאתה עושה. הדרך שלך: ''... הובן כי...'' במקום ''הבנתי'' מסגירה את הגישה הלא מאוזנת שלך.

כפי שכבר הבהרת העובדות הן שהמדינה הפסיקה לתמוך במפעלים כדוגמת וולקן ומצד שני דוקא הרחיבה לאורך השנים את התמיכה בחרדים ללא כל הצדקה נראית לעין. אני כמובן מכיר את הטענה שלימוד התורה 'מבטיח את קיומו של העם היהודי'. אבל גם אם מקבלים את הטענה הזאת אין בה הצדקה לתמיכה הרחבה שניתנת ''בזכות'' הטענה הזאת.

לא בטוח שהעיסוק בייצור כסף אותו תיארת מייצר תרומה ישירה למשק...
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 7:15)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם נראה שפסלתי אידיאולוגיה לא זו היתה כוונתי.
אולם תסכים איתי כי הצלחה של אידיאולוגיה או כשלונה ניתן למדידה במדדים כלכליים או חברתיים.
לגבי תעשיית ייצור הכסף.
בודאי תרומה ישירה למשק.
ראה, שני בני ה''חרדים'' גרים בבני ברק, הם מקיימים את מצוות פרו ורבו כהלכתה, וכיום מפרנסים יחד 13 נפשות ובה''י כן ירבו.
קנו דירות בכוחות עלצמם, קונים כל יום מוצרי מזון, הלבשה , חינוך, חשמל ועוד ועוד יותר מהרבה מחברי הפורום ובכך תורמים לפיתוחה של כלכלה במדינת ישראל ותעסוקה לרבים החל מענף הבניה וכלה וענף ההלבשה.
כמו כן הם מחוייבים וכנראה תורמים (בכל אופן כך אני מקווה ) מעשר מהכנסתם (מדובר בהרבה כסף) לעניים , ובכך מייצרים עושר נוסף לעם.
כלכלה זה לא רק לעבוד בוולקן , לקבל משכורת גרושית מכספי סובסידיות ממשלתיות ומכסף שנגנב מניצולי השואה או ממשלמי המיסים.
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
דוד סיון (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 16:53)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהחלט אפשר למדוד הצלחה או כשלון של אידיאולוגיה. אבל כאן התנאי הוא שהמדידה נעשית כאשר המודד חף מאינטרסים. לא בטוח שעמדת בתנאי הזה. מעבר לכך לא הצגת שום מדד כלכלי או חברתי.

מאחר ופיספסת בתגובתך אחזור על המשפט האחרון: לא בטוח שהעיסוק בייצור כסף אותו תיארת מייצר תרומה ישירה למשק... - המפתח הוא תרומה ישירה!
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
חניבעל שטיין (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 1:39)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר אמר הרמב''ם בהלכות תלמוד תורה, פרק ג':

''ט [י] כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה--הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא: לפי שאסור ליהנות בדברי תורה, בעולם הזה.

''י אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו, לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו, אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטס את הברייות.''
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
גלעד היפתחי (שבת, 29/10/2011 שעה 20:28)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין למה החרדים מתכחשים לקביעת הרמב''ם בסוגיה הזאת?

האם למישהו יש פרשנות שקולה?
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
חניבעל שטיין (יום שני, 31/10/2011 שעה 22:28)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחדרי-חדרים ילחש באזניך חרדי שהרי ידוע שהרמב''ם, בכלל, היה מוסלמי. (הרמב''ם הוכרח לאמץ את הדת המוסלמית לפני שנמלט מספרד וחזר ליהדות במצרים.)
_new_ הוספת תגובה



הנטיה לפסול
גלעד היפתחי (שבת, 05/11/2011 שעה 9:57)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא נמצא בחדרי חדרים עם חרדים... אבל אני גם מאמין שהרמב''ם באמת היה מגדולי דורו ומגדולי ההגות היהודית.
_new_ הוספת תגובה



איזו הגות יהודית משמעותית
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 13:09)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נוצרה בדור האחרון בידי תלמידי ישיבה לשעבר?
זה נחמד להביא דוגמאות אישיות אבל לרוב קשה לגזור מהן מסקנות אוניברסליות.
אם מישהו יכול להרשות לעצמו לא לעבוד ולעסוק בתחביביו אני רק מברך על כך. אילו יכולתי אז גם אני הייתי עושה זאת כבר לפני שנים רבות כשם שאני עושה עכשיו.
השאלה היא מה על אלה שלא יכולים ושאינם מפרנסים את עצמם ואשר גוזרים על משפחתם חיי דלות ותלות בזולתם.
_new_ הוספת תגובה



איזו הגות יהודית משמעותית
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 13:23)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם היית יודע כמה הרבה היית מתבייש לך בשקט.
_new_ הוספת תגובה



בלי סיפורים ובלי הטפות מוסר
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 14:31)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה לי הגות אחת שגרמה לשינוי, להתפתחות, להתקדמות או לאיזה תהליך חשוב אחר בחברה הדתית או בחשיבה היהודית בכלל.
_new_ הוספת תגובה



בלי סיפורים ובלי הטפות מוסר
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 15:33)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה, לא ממש בא לי להראות לך כי חל איסור חמור ללמד בורים עמי ארצות אפיקורסים שוטים וקטנים ואתה עונה לפחות על אחת מהקטגוריות .
אין גם חשק להתפלמס אתך ועם שכמותך על דברים שאינך מבין בהם דבר וחצי דבר.
תאלץ לסמוך עלי בעניין.
_new_ הוספת תגובה



ובקיצור שטיות
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 16:23)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך יכול להצביע אפילו על יצירה מודרנית אחת של הגות שהיתה לה השפעה של ממש.
הכל זה או קשקשת על חיטוטים באף או דברי פשע כמו ''תורת המלך'' או שאלות לרב בדבר ברכת אשר יצר לאחר השתנה במי הבריכה.
_new_ הוספת תגובה



אם היית רציני בהחלט שהיית דן אתך בנושא.
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 16:40)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסביר לך שוב ושוב שאין לך שום כישורים להבין את היצירות החדשות מעבר למה שקראת עליהם בעתונות צהובה.
תקרא לזה מגבלות השכל, מגבלות הבנה או מגבלות מנטליות כפי שכברהיכרתיך בכתיבתך פורום אין לי כוונה להשחית זמן אתך בדיוק כמו שאין לי כוונה להשחית זמן בדיון רציני עם ילד מפגר מה גם שכוונתך ללכלך , להשחיר ולבטל את המחנה היהודי שומר התורה והמצוות .

אין לי כוונה לבזות את ספרי הקודש , את כותביהם ואת התורה על ידי ויכוח עקר עם בור ועם הארץ זה לא לכבוד התורה וגם לא לכבוד הפורום הזה.
מהכרותי אותך אני יודע שבהחלט ניתן לדון איתך על היסטוריה עתיקה רומית בישול, ועוד נושאים שאתה בקי בהם.
בהקשר לדברי תורה יוק.
_new_ הוספת תגובה



אינך רציני והשפה הבוטה היא עדות לכך
דוד סיון (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 16:56)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אינך רציני והשפה הבוטה היא עדות לכך
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 18:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפעמים אכן השפה בוטה.
אבל איני מעוניין לבזבז אנרגיה על וויכוח סרק עם עמיש שמבין ביהדות כמו חמור במרק פירות.
_new_ הוספת תגובה



בקשתי ממך דוגמאות דווקא משום שאינני מכיר
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 20:26)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונראה לי שגם אתה אינך מכיר.
או שאתה מכיר ויודע שאין.
ואני גם לא מאמין לך כשאתה טוען שלדעתך אני בור ועם הארץ.
_new_ הוספת תגובה



בקשתי ממך דוגמאות דווקא משום שאינני מכיר
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 21:06)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מצטער אבל אני חושב שפרשת אותי לא נכון.
אני בהחלט חושב שאתה אדם משכיל ביותר במה שאנחנו הדתיים קוראים בשפה שלנו ידע עולם.
וכשאני אומר בור ועם הארץ אני מתכוון רק ביהדות ובתורה (בשפה של הדתיים בור ועם הארץ זה משהו לא בקי בתורה באופן קיצוני)
אתה בהחלט תוצר מוצלח ביותר של השמאל הציוני שידע לייצר ילדים החפים מכל קשר לאוצר העצום של היהדות מזלזלים בו , בזים ללומדיו, ומסגלים לעצמם יחס מתנשא ומזלזל כלפיו וכלפי נושאיו.
לכן לא רציתי באמת ובתמים.להכנס איתך לוויכוח שיש בו ביזוי תורה.
בכל אופן אני מכבד את בקשתך ומפנה אותך ליצירה של הרב עדין שטיינזלץ שתרגם את התלמוד הבבלי ואת המפרשים שלו לעברית בת ימינו ידידותית מאוד למשתמש ומאפשר לכל אחד ללמוד אותו .
הנקודה החשובה היא שהחרדים הליטאים נכנסו לפניקה מפני שהם לא מוכנים לשנות את הפורמט, של תלמוד וילנא אולם הנהירה אחרי התלמוד של שטיינזלץ הבהירה להם שהם לא יכולים להישאר מאחור ולכן הוציאו תלמוד משלהם בפורמט הישן שנקרא שוטנשטיין וגם הוא מתרגם לעברית תקנית את הכתוב ואת המפרשים ומאפשר גישה (אמנם קצת פחות נוחה משטיינזלץ) לכל אחד.
נושא אחר ושונה הוא הכרה הולכת וגוברת באפשרותן של נשים ללמוד תורה וגמרא, דבר שהיה טאבו בגולה ועדיין טאבו במגזר החרדי.

אם תרצה אמשיך בנושאים הבאים:
פסיקותיו החדשניות של הרב עובדיה יוסף, הכרה של הציונות הדתית בעיקר בחשיבות לימוד הגמרא על ידי נשים, שימוש בטכנולוגיות שונות לאור ההלכה וזה רק קצה המזלג.

.
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים כי התרגום של שטיינזלץ
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 21:44)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מפעל אדירים. אבא שלי קנה את כל הכרכים שיצאו וקראתי בו חלק מהמסכתות שלמדתי הן בתיכון והן באוניברסיטה.
(אולי לא ידוע לך אבל בזמנו למדו תלמוד בכל בית ספר תיכון עיוני ותלמידי המגמה ההומניסטית אף נבחנו בבגרות עם גמרא פתוחה מול בוחן ששם את האצבע ואמר להם לקרא ולהסביר.)
אבל שטיינזלץ לא היה תוצר של החינוך הישיבתי אלא להפך, הוא היה חוזר בתשובה.
גם הרב יוסף הוא לא תוצר של החינוך הישיבתי.
ברור לי, גם מבלי להכיר או להתעניין, שיש אינספור עיונים ודברי הלכה שנדפסים כל שנה.
אני מדבר על יצירה תורנית מופתית כלשהי, התחרבשות הלכתית כזו או אחרת היא חסרת חשיבות לעולם שמחוץ לאלו שבאמת מתלבטים בין סוגי משחות שיניים לפסח.
האם יש ספר פילוסופיה יהודית ייחודי שנבע מן החינוך הישיבתי, האם יש פירוש חדש לספרי התנך, האם יש הסתכלות חדשה על אירועים היסטוריים.
האם יש משהו של ממש החורג מתחומי העניין הצרים של ציבור המאמינים הקנאים.
בקיצו ריענקלה, במה יכול החינוך הישיבתי לרגש אותנו או את המדינה או את העם היהודי?
ככל שידיעתי הדלה מגעת - כמעט כלום.
_new_ הוספת תגובה



אתה רוצה זבנג וגמרנו ואני צר לי לאכזב אותך
יענקלה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 7:49)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב אבן חיים (שטיינזלץ )חזר בתשובה ולמד בישיבת תומכי תמימים (ישיבה משעממת, עד היום אין שם שיעורי מחול קולנוע ומחויבות אישית גם לא נוסעים לאושוויץ ) ישיבה של חסידות חב''ד בעיר לוד החל בלימודיו מגיל 13 או 14 . בין השאר למד אצל הרבנים דב בער אליעזרוב, שלמה חיים קסלמן ונחום שמריהו ששונקין. בהמשך למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ולימודים תורניים בישיבות בירושלים בין היתר בשפת אמת של גור .
מי שנכנס בגיל העשרה לישיבה הוא כנראה תוצר של מה שאתה קורא חינוך ישיבתי ואני חינוך יהודי.
העובדה שהמהדורה (שהכרך האחרון שלה יצא לפני שנה) מצויה בביתו של אביך כנראה מעידה על החידוש שבה ובייחוד על יחסי הציבור הטובים שלה.
גם רב עובדיה הוא תוצר של שאתה קורא ישיבתי כמו כל אחד מהרבנים וגדולי ישראל במשך הדורות.

לגבי הריגושים שאתה מחפש , אולי איזה תבשיל חדש שמבוסס על תורת ישראל, או ריגוש טנטרי אחר בנוסח הגאון מוילנא, שמצטלם טוב בטלויזיה או כוכב נולד כזה אני צריך לאכזב אותך.אין וגם לא יהיה.

העיקרון הוא שהתורה היא תורת חיים, קיימת כבר אלפי שנים, לומדים בה, חיים לפיה , וראה זה פלא לעולם אינה משעממת לעולם אינה נכלית וככל שאתה לומד בה יותר אתה מוצא בה יותר ויותר טעמים. אבל את זה קשה מאוד לראות כשאתה נמצא מחוץ לעולם הזה.
העולם התורני היהודי מוציא אלפי ספרים בשנה ואולי יותר, ואלה מרגשים את החיים בעולם התורה אין כל כוונה לעשות מהפיכות כי לא צריך לעשות מהפיכה בדבר מושלם.
אבל בשביל להבין את זה אתה צריך להיות בקי בעולם התורה , לחיות אותו ולהבין אותו ואם מישהו עורך מהדורה אבודה מכתביו של ר' רפאל עמנואל חי רייקי זה בודאי לא אומר לך משהו אבל זה חידוש שמרגש את העולם היהודי כי פתאום אתה מבין מדוע התפילות של יהודי במרוקו, ופולין הם אותם תפילות בדיוק (מה שלא כך בתפילות הספרדים , התימנים ויוצאי בבל). או מה המקור לטקסטים קבליים בקבלת שבת.
העולם החילוני מוכר לי היטב אני מבין את הצורך שלך במשהו שיגרום לך פתאום לפקוח עיניים ולאמר וואו איזה יציר האיזה דבר גדול .אבל כדי שבכלל תוכל להכנס לעולם הזה עליך להכנס לפחות לפרוזדור לקנות את כרטיס הפייס שיבטיח לך השתתפות בהגרלה כי אף אחד לא יכניס אותך היחיד הוא אתה ..
ודבר נוסף, אני בהחלט יודע שלמדו בתיכונים חילוניים תלמוד ומשנה ,כי פשוט למדתי בתיכון חילוני וכראיתי איך חומר שביסודי הדתי למדתי באופן כל כך מעניין וחי הפך להיות בתיכון למשהו אפרורי ומשעמם, לי היה ברור שאי אפשר ללמוד תלמוד ומשנה ללא התבלין שנקרא אמונה ועם מורה חילוני אפרורי שלא מאמין במה שהוא מלמד.
_new_ הוספת תגובה



חשבתי ששטיינזלץ עשה את זה בגיל מאוחר יותר
עמיש (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 9:49)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דווקא המורה שלי לתלמוד היה דתי, סטודנט למשפטים אבל זה לא העניין ודווקא הלימוד ללא האמונה מקנה את זוית הראיה הנכונה.כסטודנט למדתי גמרה אצל אחד מאחיו של לוינגר שהיה ביולוג ולימד אותנו על ביולוגיה ודיני כשרות מהגמרה. דווקא משום שלא לקחתי את זה מהצד הדתי זה לא היה לי משעמם מדי.

לעניין שטיינזלץ, בשלב מסויים הוא הפסיק את העבודה בלחץ אנשים שסברו כמוך שזה עולם מושלם שלא זקוק לשום התפתחות, מה שאבא שלי קנה היו הכרכים שיצאו עד אז.

אם לדעתך העולם הזה מושלם ולא זקוק לשום מהפכה אז אני ואתה חיים משני צידי הסמבטיון כי מה שעולה באפי מהכוון שלך מזכיר לי יותר דברים אחרים לגמרי מעולם מושלם.
_new_ הוספת תגובה



חשבתי ששטיינזלץ עשה את זה בגיל מאוחר יותר
יענקלה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 12:30)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי שטיינזלץ:
הוא סיים כאמור את הפרוייקט לפני מס חדשים .
המעניין הוא שזכה לכתב הסכמה מהרב פיינשטיין מהגדולים ששברבנים הליטאים ראש מועצת גדולי התורה בארה''ב.
בארץ התלמוד שלו זכה להתנגדות רבה מאוד בייחוד מצד הרב ש''ך.
הרקע לכך הוא אולי היריבות בין הרב ש''ך זצ''ל לבין הרבי מלובביץ זצ''ל.
הבהירות של הכתיבה והקלות בה כל אחד יכול להכנס לעולם הגמרא עשתה לתלמוד שטיינזלץ מתנגדים חריפים אני בהחלט מכיר חרדים שלא ישתו אצלי בבית אפילו כוס מיים כשהם רואים את כרכי שטיינזלץ מפארים את ארון הספרים .
לגבי לימוד הגמרא.
המעניין הוא שכשאתה קובע לעצמך עיתים ללימד, נכנסים לזה יותר ויותר וזה יותר ויותר מרתק ומעניין כמעט אצל כל לומדיו - לפחות אצל אלה שאני מכיר.
ישנם דתיים ואפילו הקוראים לעצמם חרדים רבים מאוד שאינם יודעים להסתכל בגמרא ולא למדו ברצינות דף מימיהם.
רבים ממצביעי ש''ס ואפילו שאתה רואה אותם לבושים כפיגווין מבוייבריק שבגליציה לא פתחו ולמדו דף מימיהם.

בנוגע לאיזו מהפיכה קטנה מידי שאני מאמין שגם השליטה בעולם ה''מהפיכות'' נתון בנוצר בידי הקב''ה כחומק ביד היוצר.
אנו מסכימים ביננו שממהפיכה בנוסח המהפיכה הקומוניסטית לא תהיה.
היו כמה מהפכות שטלטלו את העולם היהודי טלטל היטב.
טלטל היטב.
גם החסידות היתה מהפיכה שהצליחה למרות התנגדות עזה של הממסד הרבני ליטאי ''מלחמה'' שמתמשכת עד היום.
תמיד יש מהפיכות שקטות כיום ישנה התנועה של הגרעינים התורניים המתיישבים בערים נחשלות ומושכים אחריהם את הצעירים.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
גלעד היפתחי (שבת, 29/10/2011 שעה 20:53)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם כאלה שיצאו מהעולם הדתי והתחָלְנו (הפכו לחילונים משהו) כמו יוכי ברנדייס, יהודית רותם, הרב חיים סבתו, יעל משאלי, נעמי רגן, דב אלבוים, אמונה איילון, מירה מגן ודומים להם. יש עוד כמה ששמם נשכח ממני כעת, אבל בהחלט אפשר לראות שהציבור הדתי לאומי מחובר לחברה הכלל ישראלית.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
יענקלה (שבת, 29/10/2011 שעה 21:11)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דתלשי''ים הם למעשה הזמורות של הדתיים בציבור החילוני.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
בצלאל פאר (יום ראשון, 30/10/2011 שעה 0:31)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל הם לא דתל''שים !
_new_ הוספת תגובה



בקשתי ממך דוגמאות דווקא משום שאינני מכיר
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 16:39)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא שהחרדים חביבים עלי ,
אבל
אתה בור ועם הארץ .
_new_ הוספת תגובה



בלי סיפורים ובלי הטפות מוסר
ע.צופיה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 16:57)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה שחצן!!!!!!
תגיד תודה שעמיש בכלל מתייחס לשכמותך.
_new_ הוספת תגובה



בלי סיפורים ובלי הטפות מוסר
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 18:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ממש מזיז לי העמיש שלך.אין לי כל עניין להכנס אתו לווכוח שאינו מבין בו דבר וחצי דבר גם לא חשוב לי שייתייחס אלי או לא גם הוא וגם שכמותך.....
אתה יכול לקשקש שחצן לא שחצן עד מחר..
_new_ הוספת תגובה



בלי סיפורים ובלי הטפות מוסר
בצלאל פאר (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 8:03)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בפועל יש גוש חרדים די גדול שחי בטפילות מתוך אידיאולוגיה נצלנית. אותם חרדים הם מבטלי תורה ומשניות הכי גדולים, משום שהם עושים זאת מדעת ומתוך כוונה לשמה. שהרי ידוע שהעולם עומד על שלושה דברים: תורה, עבודה וגמילות חסדים. והללו אינם עוסקים כלל בשלושתם. הם משננים תלמוד במקום תורה, הם לא עובדים מתוך ידיעה שהחילונים יתנו להם גמילות חסדים, והם כמובן לא גומלים חסדים משום קוצר ידם.

כאן קריאתי לכל החרדים לחזור בתשובה ולהכיר בעובדה שהם חיים בציון, ומשמעות הדבר שעליהם לאחוז במחרשה, לשתול ולנטוע ולחלל לכבשים. ויפה שעה אחת קודם אם ברצונם באמת לחזור בתשובה ולהכין את הארץ לבוא המשיח.
_new_ הוספת תגובה



אני שמח שעברת את שלב ההשמצות .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 17:30)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1 - אין כאן ויכוח אישי .
כי אני נבחתי לראשות הועד אחרי השביתה הגדולה .
אין לי אישית שום אחריות לגבי היות המפעל כושל או ריווחי .
אני עבדתי לפי כל הדרישות ועזבתי כשהוחלט על טאצ'ריזם במפעל .

2 - המפעל קיים עשרות שנים . אין בו מפעל למצברים . זה מפעל אחר . גם וולקן הנדסה הוא מפעל אחר .

3 - העבודה בוולקן היא פיזית קשה ובלי לגרוע מההצלחה של ילדיך , בעולמה של תורה לא נקטעים אצבעות וידים , לא נשבר עמוד השדרה , לא נופלים מתים על ערימת החול ליציקה ולא נכווים עד כדי נכות גבוהה .

4 - בלי התשתית הייצרנית של תחילת המאה העשרים לא הייתה כאן מדינה . זה נכון לגבי וולקן , או הקיבוצים או סולל בונה אוט כל גוף יצרני אחר בארץ שלנו .

5 - כמו כל גוף אחר עם השנים פושה בו שחיתות וריפיון . גם בחדרי הלימוד של החלק הדתי בישראל .

6 - יש מספרים די ידועים על מידת ההתפרנסות והעבודה של הדתיים .
בדרך כלל החרדים אינם עובדים למחייתם . זה לא כולל את כולם אבל את רובם .

7 - חיי לימוד תורה והשאר יכולים להתקיים רק אם מישהוא אחר מרויח את לחמם במקומם .

לכן
מי שבוחר בלימודי קודש בלי לעבוד הוא טפיל .
זה נכון גם לגבי אקדמאים אחרים .
אבל
לימודים ועבודה אקדמיים הם דבר מבוקש על ידי הכלל ולימודי קודש לא .

חרדים הצליחו להכנס דרך הסדק מימי בן-גוריון . הם היו 400 מתוך 650.000 וכעת הם 600.000 מתוך 7.000.000 .
_new_ הוספת תגובה



שאלות-הערות
דוד סיון (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 5:47)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מה זה ''טאצ'ריזם'' במפעל?
5. האם אתה בטוח כי ב''כל גוף'' או אירגון אנושי מתפתחים שחיתות וריפיון? אם כן אתה מוכן להרחיב?

בדרך כלל מי שלומד לימודים אקדמאים משלם את שכר הלימוד ועושה זאת לתקופה מוגבלת. אם הוא לא עובד, זה בדרך כלל בגלל שיש לו מקורות מימון פרטיים למחייתו.

יש מספר מקרים אחרים שבגלל מצויינות המדינה מממנת גם את מחייתו של הלומד. אבל אז זה ברמת ה-‏400 וגם זה מוגבל בזמן.
_new_ הוספת תגובה



שאלות-הערות
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 17:00)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''תאצריזם'' במפעל , הוא כינוי שלי לאופן שבו נהלו את בתי יציקה וולקן קרוב למכירתו ואחרי מכירתו .
זה התחיל בסנדביצ'ים במקום ארוחה , נמשך במכירת כל חתיכת ברזל שהייתה בשטח המפעל , מכירת חלק מקרקעות המפעל לקוקה-קולה , ביטול כל מיני הטבות קטנות והשיא היה פיטורין עם 28% פיצויים .
אבל . . . .
המפעל פיטר לפי שיקוליו הוא ואנשים שרצו לעזוב ==> המפעל סירב ככל יכולתו .
מתוך 130 העובדים שנשארו 30 במעמד חוזה אישי . רבים הוחלפו בעובדי קבלן - חברת ORS .
אותי לא פיטרו - אבל העדפתי לעזוב .

זכור לי במיוחד
אדם בן 58 שעבד במפעל מגיל 14 ופוטר , בא להסדיר את עניניו הכספיים ולא נתנו לו להכנס !
הוא אמר ''מה זה שלא נותנים לי להכנס למפעל שלי ?''
המנכל אמר לו ''זה לא המפעל שלך - זה המפעל של דיסקונט השקעות''
אז נכון שהוא צדק פורמלית , אבל בדברי העובד יש משהו . . .

לכן אני קורא לזה תאצריזם אפילו אם זה לא מתאים .
====================================================================================
כל גוף או אירגון אינו נשאר בעוצמתו באופן קבוע .
לאורך זמן מתפתחים אצלו כיסי אבטלה שמויה , עודף ביורוקרטיה , עודפי מזומנים או ערכים כלכליים לא מנוצלים וכדומה . זה שחיתות וזה ריפיון .
היות ואתה כלכלן תוכל לקרוא על כך באחד מספריו הרבים של הפרופסור נורת'קוט פארקינסון .
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה חוזר על הטענה במקום להרחיב!
דוד סיון (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 22:06)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה חוזר על הטענה במקום להרחיב!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 28/10/2011 שעה 7:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סיפרתי לך מספיק על וולקן .
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה חוזר על הטענה במקום להרחיב!
דוד סיון (יום שישי, 28/10/2011 שעה 8:39)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יודע מה החסרת!.
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה חוזר על הטענה במקום להרחיב!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 28/10/2011 שעה 18:30)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפרופסור נורת'קוט פרקינסון כתב כמב וכמה ספרים מלאי הומור על נשאי כלכלה ואירגון .
אחד מהם ידוע למדי נדמה לי מהזיכרון ששמו ''החוק והרווחים'' הוא מספר שם על האדמירליות הבריטית . כיצד גדלה מצבת כח האדם הארגונית של הצי בעוד שמספר האוניות והכשירות המבצעית פחתו .
תחת הסיסמה ''פרו ורבו'' הוא טען כי אירגון גדל ב-‏4% בשנה גם כשאין בזה צורך .
הרי לך דוגמה של שחיתות ורקב אירגוני .

ההסתדרות שהייתה גוף אירגוני שסייע רבות לעובדים הפך במשך השנים של קיומו לגוף מושחת ורקוב . לכן חיים רמון הצליח לקעקע אותו .

לא נראה לי נחוץ להרבות בדוגמאות , כי אני משוכנע שאתה מכיר כמה בעצמך .
_new_ הוספת תגובה



עדין אין תשובה לשאלתי
דוד סיון (יום שישי, 28/10/2011 שעה 18:53)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה היתה: האם אתה בטוח כי ב''כל גוף'' או אירגון אנושי מתפתחים שחיתות וריפיון?

רמז: כדי לענות על השאלה לא מספיק לספר שמישהו כמו פרקינסון כתב על כך...
רמז: כשמשתמשים בביטוי ''כל גוף'' לא מספיק להציג דוגמאות.
_new_ הוספת תגובה



עדין אין תשובה לשאלתי
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 29/10/2011 שעה 7:58)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם כל הברבורים לבנים ?

כפי שאני מבין את דבריך , אתה רואה בעייתיות במילה '' כל''.

המילה הזו כמו מילים אחרות יש לה משםמעות פורמלית אחת
כלומר - אין כאלה שלא כלולים בזה .

אבל
זה רק פורמלי ולא יותר .
באופן הדיבור היום יומי אין לוקחים את המילה הזו בחומרה הקיצונית .
אם בדרך כלל זה כך אז משתמשים בה כאילו אין יוצאים מהכלל .

ולכן אף כי פורמלית קשה או לא אפשרי להוכיח שכל הברבורים לבנים או שכל הארגונים נוטים לריפיון ושחיתות
בכל זאת ''כל'' הוא אמירה טובה לנושא ההוא .
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי