פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לעמיש, 26/10/11 20:26)
בקשתי ממך דוגמאות דווקא משום שאינני מכיר
יענקלה (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 21:06)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מצטער אבל אני חושב שפרשת אותי לא נכון.
אני בהחלט חושב שאתה אדם משכיל ביותר במה שאנחנו הדתיים קוראים בשפה שלנו ידע עולם.
וכשאני אומר בור ועם הארץ אני מתכוון רק ביהדות ובתורה (בשפה של הדתיים בור ועם הארץ זה משהו לא בקי בתורה באופן קיצוני)
אתה בהחלט תוצר מוצלח ביותר של השמאל הציוני שידע לייצר ילדים החפים מכל קשר לאוצר העצום של היהדות מזלזלים בו , בזים ללומדיו, ומסגלים לעצמם יחס מתנשא ומזלזל כלפיו וכלפי נושאיו.
לכן לא רציתי באמת ובתמים.להכנס איתך לוויכוח שיש בו ביזוי תורה.
בכל אופן אני מכבד את בקשתך ומפנה אותך ליצירה של הרב עדין שטיינזלץ שתרגם את התלמוד הבבלי ואת המפרשים שלו לעברית בת ימינו ידידותית מאוד למשתמש ומאפשר לכל אחד ללמוד אותו .
הנקודה החשובה היא שהחרדים הליטאים נכנסו לפניקה מפני שהם לא מוכנים לשנות את הפורמט, של תלמוד וילנא אולם הנהירה אחרי התלמוד של שטיינזלץ הבהירה להם שהם לא יכולים להישאר מאחור ולכן הוציאו תלמוד משלהם בפורמט הישן שנקרא שוטנשטיין וגם הוא מתרגם לעברית תקנית את הכתוב ואת המפרשים ומאפשר גישה (אמנם קצת פחות נוחה משטיינזלץ) לכל אחד.
נושא אחר ושונה הוא הכרה הולכת וגוברת באפשרותן של נשים ללמוד תורה וגמרא, דבר שהיה טאבו בגולה ועדיין טאבו במגזר החרדי.

אם תרצה אמשיך בנושאים הבאים:
פסיקותיו החדשניות של הרב עובדיה יוסף, הכרה של הציונות הדתית בעיקר בחשיבות לימוד הגמרא על ידי נשים, שימוש בטכנולוגיות שונות לאור ההלכה וזה רק קצה המזלג.

.
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים כי התרגום של שטיינזלץ
עמיש (יום רביעי, 26/10/2011 שעה 21:44)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מפעל אדירים. אבא שלי קנה את כל הכרכים שיצאו וקראתי בו חלק מהמסכתות שלמדתי הן בתיכון והן באוניברסיטה.
(אולי לא ידוע לך אבל בזמנו למדו תלמוד בכל בית ספר תיכון עיוני ותלמידי המגמה ההומניסטית אף נבחנו בבגרות עם גמרא פתוחה מול בוחן ששם את האצבע ואמר להם לקרא ולהסביר.)
אבל שטיינזלץ לא היה תוצר של החינוך הישיבתי אלא להפך, הוא היה חוזר בתשובה.
גם הרב יוסף הוא לא תוצר של החינוך הישיבתי.
ברור לי, גם מבלי להכיר או להתעניין, שיש אינספור עיונים ודברי הלכה שנדפסים כל שנה.
אני מדבר על יצירה תורנית מופתית כלשהי, התחרבשות הלכתית כזו או אחרת היא חסרת חשיבות לעולם שמחוץ לאלו שבאמת מתלבטים בין סוגי משחות שיניים לפסח.
האם יש ספר פילוסופיה יהודית ייחודי שנבע מן החינוך הישיבתי, האם יש פירוש חדש לספרי התנך, האם יש הסתכלות חדשה על אירועים היסטוריים.
האם יש משהו של ממש החורג מתחומי העניין הצרים של ציבור המאמינים הקנאים.
בקיצו ריענקלה, במה יכול החינוך הישיבתי לרגש אותנו או את המדינה או את העם היהודי?
ככל שידיעתי הדלה מגעת - כמעט כלום.
_new_ הוספת תגובה



אתה רוצה זבנג וגמרנו ואני צר לי לאכזב אותך
יענקלה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 7:49)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב אבן חיים (שטיינזלץ )חזר בתשובה ולמד בישיבת תומכי תמימים (ישיבה משעממת, עד היום אין שם שיעורי מחול קולנוע ומחויבות אישית גם לא נוסעים לאושוויץ ) ישיבה של חסידות חב''ד בעיר לוד החל בלימודיו מגיל 13 או 14 . בין השאר למד אצל הרבנים דב בער אליעזרוב, שלמה חיים קסלמן ונחום שמריהו ששונקין. בהמשך למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ולימודים תורניים בישיבות בירושלים בין היתר בשפת אמת של גור .
מי שנכנס בגיל העשרה לישיבה הוא כנראה תוצר של מה שאתה קורא חינוך ישיבתי ואני חינוך יהודי.
העובדה שהמהדורה (שהכרך האחרון שלה יצא לפני שנה) מצויה בביתו של אביך כנראה מעידה על החידוש שבה ובייחוד על יחסי הציבור הטובים שלה.
גם רב עובדיה הוא תוצר של שאתה קורא ישיבתי כמו כל אחד מהרבנים וגדולי ישראל במשך הדורות.

לגבי הריגושים שאתה מחפש , אולי איזה תבשיל חדש שמבוסס על תורת ישראל, או ריגוש טנטרי אחר בנוסח הגאון מוילנא, שמצטלם טוב בטלויזיה או כוכב נולד כזה אני צריך לאכזב אותך.אין וגם לא יהיה.

העיקרון הוא שהתורה היא תורת חיים, קיימת כבר אלפי שנים, לומדים בה, חיים לפיה , וראה זה פלא לעולם אינה משעממת לעולם אינה נכלית וככל שאתה לומד בה יותר אתה מוצא בה יותר ויותר טעמים. אבל את זה קשה מאוד לראות כשאתה נמצא מחוץ לעולם הזה.
העולם התורני היהודי מוציא אלפי ספרים בשנה ואולי יותר, ואלה מרגשים את החיים בעולם התורה אין כל כוונה לעשות מהפיכות כי לא צריך לעשות מהפיכה בדבר מושלם.
אבל בשביל להבין את זה אתה צריך להיות בקי בעולם התורה , לחיות אותו ולהבין אותו ואם מישהו עורך מהדורה אבודה מכתביו של ר' רפאל עמנואל חי רייקי זה בודאי לא אומר לך משהו אבל זה חידוש שמרגש את העולם היהודי כי פתאום אתה מבין מדוע התפילות של יהודי במרוקו, ופולין הם אותם תפילות בדיוק (מה שלא כך בתפילות הספרדים , התימנים ויוצאי בבל). או מה המקור לטקסטים קבליים בקבלת שבת.
העולם החילוני מוכר לי היטב אני מבין את הצורך שלך במשהו שיגרום לך פתאום לפקוח עיניים ולאמר וואו איזה יציר האיזה דבר גדול .אבל כדי שבכלל תוכל להכנס לעולם הזה עליך להכנס לפחות לפרוזדור לקנות את כרטיס הפייס שיבטיח לך השתתפות בהגרלה כי אף אחד לא יכניס אותך היחיד הוא אתה ..
ודבר נוסף, אני בהחלט יודע שלמדו בתיכונים חילוניים תלמוד ומשנה ,כי פשוט למדתי בתיכון חילוני וכראיתי איך חומר שביסודי הדתי למדתי באופן כל כך מעניין וחי הפך להיות בתיכון למשהו אפרורי ומשעמם, לי היה ברור שאי אפשר ללמוד תלמוד ומשנה ללא התבלין שנקרא אמונה ועם מורה חילוני אפרורי שלא מאמין במה שהוא מלמד.
_new_ הוספת תגובה



חשבתי ששטיינזלץ עשה את זה בגיל מאוחר יותר
עמיש (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 9:49)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דווקא המורה שלי לתלמוד היה דתי, סטודנט למשפטים אבל זה לא העניין ודווקא הלימוד ללא האמונה מקנה את זוית הראיה הנכונה.כסטודנט למדתי גמרה אצל אחד מאחיו של לוינגר שהיה ביולוג ולימד אותנו על ביולוגיה ודיני כשרות מהגמרה. דווקא משום שלא לקחתי את זה מהצד הדתי זה לא היה לי משעמם מדי.

לעניין שטיינזלץ, בשלב מסויים הוא הפסיק את העבודה בלחץ אנשים שסברו כמוך שזה עולם מושלם שלא זקוק לשום התפתחות, מה שאבא שלי קנה היו הכרכים שיצאו עד אז.

אם לדעתך העולם הזה מושלם ולא זקוק לשום מהפכה אז אני ואתה חיים משני צידי הסמבטיון כי מה שעולה באפי מהכוון שלך מזכיר לי יותר דברים אחרים לגמרי מעולם מושלם.
_new_ הוספת תגובה



חשבתי ששטיינזלץ עשה את זה בגיל מאוחר יותר
יענקלה (יום חמישי, 27/10/2011 שעה 12:30)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי שטיינזלץ:
הוא סיים כאמור את הפרוייקט לפני מס חדשים .
המעניין הוא שזכה לכתב הסכמה מהרב פיינשטיין מהגדולים ששברבנים הליטאים ראש מועצת גדולי התורה בארה''ב.
בארץ התלמוד שלו זכה להתנגדות רבה מאוד בייחוד מצד הרב ש''ך.
הרקע לכך הוא אולי היריבות בין הרב ש''ך זצ''ל לבין הרבי מלובביץ זצ''ל.
הבהירות של הכתיבה והקלות בה כל אחד יכול להכנס לעולם הגמרא עשתה לתלמוד שטיינזלץ מתנגדים חריפים אני בהחלט מכיר חרדים שלא ישתו אצלי בבית אפילו כוס מיים כשהם רואים את כרכי שטיינזלץ מפארים את ארון הספרים .
לגבי לימוד הגמרא.
המעניין הוא שכשאתה קובע לעצמך עיתים ללימד, נכנסים לזה יותר ויותר וזה יותר ויותר מרתק ומעניין כמעט אצל כל לומדיו - לפחות אצל אלה שאני מכיר.
ישנם דתיים ואפילו הקוראים לעצמם חרדים רבים מאוד שאינם יודעים להסתכל בגמרא ולא למדו ברצינות דף מימיהם.
רבים ממצביעי ש''ס ואפילו שאתה רואה אותם לבושים כפיגווין מבוייבריק שבגליציה לא פתחו ולמדו דף מימיהם.

בנוגע לאיזו מהפיכה קטנה מידי שאני מאמין שגם השליטה בעולם ה''מהפיכות'' נתון בנוצר בידי הקב''ה כחומק ביד היוצר.
אנו מסכימים ביננו שממהפיכה בנוסח המהפיכה הקומוניסטית לא תהיה.
היו כמה מהפכות שטלטלו את העולם היהודי טלטל היטב.
טלטל היטב.
גם החסידות היתה מהפיכה שהצליחה למרות התנגדות עזה של הממסד הרבני ליטאי ''מלחמה'' שמתמשכת עד היום.
תמיד יש מהפיכות שקטות כיום ישנה התנועה של הגרעינים התורניים המתיישבים בערים נחשלות ומושכים אחריהם את הצעירים.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
גלעד היפתחי (שבת, 29/10/2011 שעה 20:53)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם כאלה שיצאו מהעולם הדתי והתחָלְנו (הפכו לחילונים משהו) כמו יוכי ברנדייס, יהודית רותם, הרב חיים סבתו, יעל משאלי, נעמי רגן, דב אלבוים, אמונה איילון, מירה מגן ודומים להם. יש עוד כמה ששמם נשכח ממני כעת, אבל בהחלט אפשר לראות שהציבור הדתי לאומי מחובר לחברה הכלל ישראלית.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
יענקלה (שבת, 29/10/2011 שעה 21:11)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דתלשי''ים הם למעשה הזמורות של הדתיים בציבור החילוני.
_new_ הוספת תגובה



יש גם סופרים וסופרות דתיים חדשים
בצלאל פאר (יום ראשון, 30/10/2011 שעה 0:31)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל הם לא דתל''שים !
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי