פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרבה מילים על לא כלום
רום הראל (יום ראשון, 08/01/2006 שעה 22:50)


הרבה מילים על לא-כלום

רום הראל



אֶשָּׂא עֵינַי, אֶל-הֶהָרִים – מֵאַיִן, יָבֹא עֶזְרִי. [תהילים קכא]
ניתן לכתוב הרבה מאד על לא-כלום. והדבר מאד רלוונטי. בניגוד לדן מלר [הגיגים אתאיסטיים על לא-כלום מאת דן מלר], אינני חושב שהלא-כלום מיותר, ולפיכך אינו חסר משמעות. אינני מתיימר בשירבוט סקיצה זה למצות את הנושא, שהוא אינסופי מבחינתי. אני מתכוון לעמוד על הכרחיות הלא-כלום בעידן שבו אנו חיים על מנת למשמע את העולם ולהבין אותו.

כמה מִלים על עצמי. לא שזה חשוב, אבל לפחות שהקורא המסכן שנפל לתוך הכתוב הזה ידע ''עם מי יש לו עסק''. ראשית אני אדם דתי. אני כל כך דתי שאני מזדעזע מכל סוג של כפיה דתית המסלף את הבחירה שביסוד השאלה הדתית. אני כל כך דתי שלא תראה אותי מתפלל, בין בציבור או בפרטיות, לא חובש כיפה ולא לובש ציצית. אני מכבד את הרצון האלוהי המופיע בחיי ואני סמוך ובטוח שהרצון הזה מוליך אותי ומכוון את סיפור חיי ואם אינני רואה או מבין זאת, הרי שהדבר נובע מחלקיות מבטי והכישרון האנושי שלא להבין שום דבר גם כשהדבר גלוי ומופשט מכל לבוש או מסכה.

הבאתי את הציטוט הנ''ל מתהילים, כדי להראות ש[הרב]דן מלר, נגע מבלי משים באלוהי כשהוא כתב ''על הלא-כלום הגדול''. רציתי גם אני לתרום את חלקי בדבר הכרחיותו של הלא-כלום הגדול בהבנת העולם, ועל כן הבאתי את הציטוט המפורסם של תהילים קכא [שאין לקרוא אותו כשאלה אלא כתשובה]. ואין זה מקרה שב''לא-כלום הגדול'' קורה הנס הגדול ואתאיזם ודתיות עמוקה נפגשים באיחוד גדול.

אבל למרות היותי איש דתי, אינני אוהב לדבר בשם דת כלשהי. לכן אגביל את עצמי לדבר בשבח הלא-כלום בחיים הרגילים שלנו, ללא סדר מיוחד, ללא משקל סגולי ככל שיותיר לי זכרוני וכוחי בתיאור מעלותיו של הלא-כלום בתיאור העולם בו אנחנו חיים.

הכרחיות הלא-כלום בשטח המכונות, הטכנולוגיה והכלים

משום מה נוח יותר ללכת עם ספל קפה שאינו מלא עד הסוף. הרבה אנשים מקפידים בכך ומבקשים ממוכרי הקפה, במיוחד אם אין להם מכסה אוטם, שלא ימלאו את הספל עד הסוף. ניתן לומר שזהו מנהג משונה שאינו עולה בקנה אחד עם הרצון הקפיטליסטי לקבל ''מקסימום תמורה תמורת מינימום מחיר''. ויותר נכון יהיה להגיד שלמלא ספל קפה עד גדותיו ''תמיד עולה לנו ביוקר'' בחשבון הסופי. למה זה? אולי בגלל חוק האטרופיה, נטיית הדברים לאי סדר, אולי כי ''ככה זה עובד הכי טוב''. אבל העיקרון הזה שלא ללכת עם טכנולוגיה עד הסוף ולהשאיר ''קצת ריק בסוף'' אינו מוגבל לספלי קפה ולקערות מרק.

לתדהמתי הדבר ככה גם במכוניות. לכל מי שנהג, נוהג או ינהג בימי חייו ידוע, שאם מד המהירות מגיע ל-‏270 קמ''ש, אין זה אומר שניתן לנסוע עם המכונית 270 קמ''ש. ידוע גם במכוניות ספורט דוגמת פורמולה 1 למשל, שאם המנוע יועמס בעומס הקרוב למקסימאלי הוא עלול להתפרק, וזה קורה למכוניות לא מעטות במירוצים לא מעטים למרות שמדובר במנועים חדשים לגמרי שעלות כל אחד מהם נאמדת במיליון דולר כל מנוע. כך שאין לחשוד שמדובר בתחזוקה לקויה. אלא ידוע שאם אתה רוצה להבטיח למנוע ''חיים ארוכים'' אל תעמיס אותו עד הסוף וטוב ''לתת לו לעבוד על ריק'', כלומר לתת לו לעבוד ב''לא-כלום תפוקה'', או לקחת את הלא-כלום בחשבון בעת המעמס.

מכוניות בעלות מערכת הילוכים ידנית מכניסות את הלא-כלום לתיבת ההילוכים עצמה [הניוטרל] ובכך מבטיחות תנועה חופשית של הילוכים. עצירה בטוחה על כביש רטוב באה בעקבות הכנסת הלא-כלום, עצירה בין עצירה לעצירה של כל כמה שניות, שאלמלא הכנסת הלא-כלום, היה הנהג מאבד את השליטה על הרכב. המצמד (קלאץ') הוא מכניזם המכניס לא-כלום בין המנוע לגלגלים ו''דואג'' לכך שהמכונית תשייט לה ב''לא-כלום שליטה'' במעבר ממהלך למהלך. גם בהילוכים אוטומטיים כל זה קיים רק שהנהג אינו מעורב יותר באקט עצמו.

פקקי תנועה משוועים ל''לא-כלום'' שיעזור להם להפוך לתנועה זורמת.

שקיות מהסופרמרקט נענות לאותו חוק לא כתוב ומעדיפות שלא ימלאו אותן עד הסוף.

מחשבים ''נוהגים לפי אותו הגיון''. אם יש לך הרד דיסק של X מגה בייט אין זה אומר שאתה יכול למלא אותו עד סופו. אתה חייב ''כדי לאפשר לו לפעול'' להשאיר מקום ''ללא-כלום הגדול'', אחרת החשב לא יפעל. אותו דבר בהנעת האוטו ביום חורף [מניעת הצפת דלק], בשיחרור מפקק תנועה, כלומר מה שיוצר תנועה, הוא ''הלא-כלום הגדול'', אחרת אין תנועה. בפיסיקה נקרא הלא-כלום הגדול ''אנרגיה'', או ''פוטנציאל'' או ''אפשרות'', כאשר השחקן הנגדי, היש החומרי, נקרא ''מסה'', ''ישות'', ''כוח''.

נראה שדווקא עולם המכונות והטכנולוגיה לא מאפשר לנו תנועה ללא ''הלא-כלום הגדול'', ולכן הוא משמעותי ביותר.


הלא-כלום בכתיבה

בכתיבה הלא-כלום הגדול בא לביטוי ברווח בין המילים, הנותן לנו לזהות מילה בלא-כלום זמן. אי לכך הקדישו יוצרי המקלדת ויוצרי מכונת הכתיבה שבאה לפניה את המקש הגדול ביותר והמרכזי ביותר ל''לא-כלום הגדול''. למקש זה קראו ''רווח'', ואין מקרה שהלא-כלום הגדול הזה מביא ''רווח והצלה ליהודים'' [ולא רק להם] בקריאת כל טקסט. ואם אינכם מאמינים לי נסו לקרוא את הפיסקה הבאה ראשית ללא הלא-כלום הגדול, ואיתו:
אנימחפש''שותפיםלפשע''להקמתוקידוםהרעיונותהבאים[הרשימהחלקיתואיןלסדרהדבריםמשמעותערכיתכלשהי]:הקמת''פורוםחשיבה''למקבליהחלטות.השםהמוצע''רקרגע''.בפורוםכזהניתןלהציערבשיחבבעיותיסודובירוריסודיבדבריםשמשפיעיםעלחיvינוואיןממשמקוםבאינרציההעשייתיתהכלליתלהתעסקבהם.כמולמשל:האםכלאירגוןתרבותיחייבלהיותכלכלי[כלומרבעלכוונתרווח]ולמה?ואיךכווןזהמסתדרעםיצירהתרבותית,עושרתרבותיויציבותחברתית.מההעתידשלהמשטרהדמוקרטי,נוכחמספרהאנשיםעלכדורהארץורזרבותהמיםשלו?סוףעידןהעבודהוהשלכותיועלעיקרוןהרכושהפרטיומוסריותעיקרוןהירושה.
אני מחפש ''שותפים לפשע'' להקמת וקידום הרעיונות הבאים [הרשימה חלקית ואין לסדר הדברים משמעות ערכית כלשהי]:
  1. הקמת ''פורום חשיבה'' למקבלי החלטות. השם המוצע ''רק רגע''. בפורום כזה ניתן להציע רב שיח בבעיות יסוד ובירור יסודי בדברים שמשפיעים על חיינו ואין ממש מקום באינרציה העשייתית הכללית להתעסק בהם. כמו למשל:
    • האם כל אירגון תרבותי חייב להיות כלכלי [כלומר בעל כוונת רווח] ולמה? ואיך כוון זה מסתדר עם יצירה תרבותית, עושר תרבותי ויציבות חברתית.
    • העתיד של המשטר הדמוקרטי, נוכח מספר האנשים על כדור הארץ ורזרבות המים שלו?
    • סוף עידן העבודה והשלכותיו על עיקרון הרכוש הפרטי ומוסריות עיקרון הירושה.
    אין לי ספק שלאחר שניסיתם לקרוא את הפיסקה שלהלן נוכחתם גם אתם לחיוניותו של ''הלא-כלום הגדול'' בטכניקת הכתיבה.


    הלא-כלום במתמטיקה

    ההמצאה הגדולה של הלא-כלום במתמטיקה היא המצאת הסיפרה 0. המצאת ה-‏0 איפשרה לנו לחשב ביתר קלות סכומים מכפלות חיסור ומה לא. אם נשווה זאת לשיטה הרומית נראה ש''1959-5=?'' הרבה יותר קל לחישוב מאשר אותו תרגיל הכתוב ברומית [שהחישוב אז נעשה באמצעות לוחות ואבנים]: ''MCMLIX-V=?''. המצאת האפס [המצאה הודית] לא רק ''הכניסה את הלא-כלום לתוך מערכת המספרים'', אלא גם נתנה למערכת המספרים כיוון [דרך המספרים השליליים] ואמצע ריק [נקודת האפס] שמי שעובר מחיובי לשלילי וחזרה חייב לעבור בה.

    המצאה זו איפשרה במאה ה-‏18 למתמטיקאי ולפילוסוף הגרמני לייבניץ להמציא את ''מערכת המספרים ההכרחית'' שתתאר את הדואלי שבעולמנו, הוא המציא את מערכת המספרים הבינארית שמהווה היום כ-‏250 שנה לאחריו את הבסיס לכל מערכת מחשבים. במערכת זו יש רק שתי ספרות [0 ו-‏1] ובעזרתה ניתן לבטא כל מספר. בכך קיווה לייבניץ ''להימנע מהטעות האנושית'', שמתרחשת בנוכחות ספרות רבות מדי ולא הכרחיות לטעמו. למכונות שברא לא היה איכפת אורך המספר, אלא מבנהו הפשוט. מבנה שהוכח כמבנה מנצח במעבר למחשב ולתרגום מספרים למעגלים חשמליים.


    הלא-כלום בלוגיקה

    לייבניץ היה סבור שניתן לתאר את העולם באמצעות שתי ספרות אלו, ובכך נגע במחשבתם של היוונים הקדמונים שחיפשו את עולם האידאות שהיה מופשט מכל יש גשמי מקרי והיה אמור להיות המחוקק והקובע את כל מה שקורה בעולם הזה. הספרות כביטוי מופשט ריתקו את היוונים הקדמונים מפיתגורס וארכימדס ובתי הספר המיסטיים שהקימו.

    את לייבניץ ריתקה האפשרות להביא את ה-‏0 וה-‏1 למערכת חוקית אחת. שהרי עם תחילת המדע [כמאה שנה לפניו] גילו שאין בכוחו של המדע להגיע לאמיתות המוחלטות על העולם קרי לאשש את ''חוקי החיים''.

    מי שגילה זאת היה פילוסוף אנגלי בשם יום. הוא הסתכל על היחס בין ''רשמים'' שנוצרים בתודעתנו לבין מה שגורם להם. המושגים שנוצרים אצלנו, טען יום, הם תוצר של אותם רשמים שבאים מהמציאות. כל מושג נוצר באמצעות רושם נפרד. אבל כשניסה יום להגיע לאיזה רושם יוצר את המושג סיבה, נעצר לפני שוקת שבורה. הוא לא מצא רושם כזה. יום היה בטוח שיש משהו כזה שרק הוא לא גילה אותו.

    הבעיה היתה רחבה יותר. אם צריך רושם חיצוני כדי ליצור מושג, הרי שהמקרים הבודדים שהצטברו [אחד או מיליון], אין להם תוקף של אמת מוחלטת, אלא רק של השערה [ממש כמו אמונה] עד לקבלת הפרט הסותר אותם. בעיה זו נקראה ''בעיית האינדוקציה'' והיא טוענת ש''לא ניתן להוכיח תקפות לוגית של כלל רחב [אמת] באמצעות מקרים בודדים של אותו הכלל''. הכי פשוט להביא דוגמה: עד גילוי אוסטרליה רווחה אצל המדענים הדיעה ש''כל הברבורים הם לבנים''. ואכן משפט זה עד לגילוי אוסטרליה נחשב כאמת מוצקה. לא משנה אם הובא ברבור אחד או מיליון ברבורים לבדיקה, הכלל היה השערה, כי מספיק המקרה הראשון של ברבור שחור [שהובא מאוסטרליה] כדי להפוך ''חוק טבע'' [כל הברבורים חייבים להיות לבנים] לערימה של הבל, למרות שהיה מקובל כ''דיעה רווחת'' כמעט אלף שנה ויותר. הלוגיקה עצמה אומרת שאי אפשר לנסח חיובית שום כלל או חוק טבע באמצעותה. ומעמד התיאוריות המדעיות כמעמד כל אמונה או מיתוס אחר כדיעה שאי אפשר לדעת בוודאות את נכונותה.

    תשאלו איך לא-כלום זה קשור לעניינינו? אז גם לייבניץ טען שמרחב וזמן אינם ניתנים להוכחה במציאות [הם סוג של לא-כלום], ומכאן בא לפילוסוף קאנט הרעיון הגאוני לוותר על ''ידיעת העולם כמות שהוא'' לטובת מיפוי תפיסתנו את העולם. ואז החלל הזמן והסביתיות מצאו את מקומם כ''כלים שבאמצעותם אנחנו תופשים את העולם''. שוב הלא-כלום הוכיח את עצמו ככלי לתפוש באמצעותו את העולם כי מהם אותם כלים? אין כאלה ביש הגדול, הם 0 הם לא 1 אבל הם הכרחיים לארגן באמצעותם את תפישותינו.


    הלא-כלום במוסיקה

    הלא-כלום במוסיקה הוא כזה ברור מאליו שאני נבוך מלהזכירו. הלא-כלום אומר שקט. והשקט מאפשר לטונים להדהד בתודעתנו. יש מלחינים שסומכים על אפקט זה. יש מלחין קוריאני לדוגמה [שמו לא מצוי עימי וסליחה על כך] שיצירותיו אורכות בין 7 ל-‏9 שניות. ולאחריהן לא-כלום. כל הפצרות הקהל ההמום לשמוע זאת פעם נוספת נענו בשלילה, היצירה ה-‏1 היה מוקף ב-‏0 לפניה ואחריה ומי שפספס את ה-‏1 נשאר עם מבוכת ה-‏0.

    לא-כלום מסוג אחר מביא לידי ביטוי המלחין הגרוזיני קנצ'לי. הוא מעמיד מול הקהל תזמורת סימפונית שמייצרת צלילים חרישיים שמבליטים את ריקנות הבמה. באמצעות ניגוד זה נוצרת תחושה של חלל שהוא סוג של ''לא-כלום מרחבי''.

    אבל לא רק מלחינים בימינו משתמשים בלא-כלום. כל הקונטרפונקטים הבארוקיים והפוליפוניה לא היו אפשריים לולא ננסך שקט [לא-כלום] בין הצלילים.


    הלא-כלום בתפיסת המציאות

    כל מי שעשה פעמיים עוגה על פי אותו מתכון יודע שכל פעם העוגה יוצאת אחרת. כדי לטשטש הבדל זה אנחנו מדברים על ''טווח טעם'' ועל ''הבדלים זניחים'' ועל ש''לא מרגישים בהבדל'' וש''זה לא עקרוני'' אבל כל זה בא לטשטש את עניין ההבדל עצמו. עניין ההבדל הזה נוסח היטב על ידי החברה שמנהלת את הרכבת התחתית של לונדון ''MIND THE GAP'' [שים לב לפער]. הפער הזה בין עשיה לתוצאה, בין הכנסת החומרים לתנור ובין טעימת העוגה, בין ביצוע ניתוח להחלמת החולה, בניסיון להניע את המכונית פעם שניה ביום חורף קר, כל אלה אומרים על פער הכרחי בין עשיה לבין תוצאה. פער זה הוא עוד סוג של לא-כלום הנוכח תמידית בחיינו. לא-כלום שלמדנו להתעלם ממנו.


    הלא-כלום בפסיכולוגיה

    הלא-כלום בתחום הפסיכולוגי מתבטא במושג ''אני''. עצם ההעדפה לשים את המושג הזה כשאלה כביטוי הכי טוב שלו מעיד על ריקנותו [הלא-כלום שבו]. למרות שלמדנו של''אני'' הזה יש ''תכונות'', עדיין הוא עומד כמבוכה גדולה שאי אפשר להפריכה [אני שואל משמע אני קיים], ומצד שני אי אפשר להגיד עליה כלום שאינו או כללי מדי או חולף. את המבוכה הזאת גם אי אפשר לדחוף לשוליים, ממש כמו את האפס שבציר המספרים. האני הזה מתחת לאף שלנו כל ימינו, אחרים יודעים עליו יותר מאשר אנחנו עצמנו, ולעיתים קרובות נראה לנו העיסוק בו בהתבוננות בו כמעשה מפחיד עד מיותר. אבל כל דבר נקבע בו, והוא אחראי להרבה מצרותינו, כאשר נספחים לו הרגלים שונים או כאשר הוא דורש תשומת לב מיוחדת [כמו בשעת משבר]. הלא-כלום הזה אפשר לנסות להיפטר ממנו על ידי העדפת אני גדול יותר [אנחנו] כמו שניסו לעשות הפאשיזם והקומוניזם, או להאדירו כדוגמת ההדוניסטים וסוליפסיסטים. כל אלה מעידים על מבוכה עמוקה של הלא-כלום הזה, שבמעמקינו ובמרכז חיינו.


    הלא-כלום והחומר

    פאהינגר, פילוסוף גרמני וראש האגודה הקאנטיאנית הגרמנית כתב ספר חשוב שהשתכח בשם ''הפילוסופיה של הכאילו'' ובו הוא מראה איך רעיונות שהופרכו עדיין יש בהם שימוש. בהקדמה של הספר [שתורגם לצערי מגרמנית לאנגלית על ידי פוזיטיביסט אנגלי, ובכך עיקר את התרגום ויצר ספר מיותר לחלוטין שאינו מתקרב למקור], כותב פאהינגר שהתכתב עם אבי התורה המטריאליסטית ואמר לו שהמושג ''חומר'' הוא מושג עמום. מה שיפה הוא שאותו פילוסוף [סליחה על הזיכרון הלקוי שכן אינני נזכר בשמו] ענה לו שהוא מודע להיותו של החומר מושג עמום ושהוא תקווה שהדורות הבאים יחליפוהו במושג פחות עמום.

    זה לא קרה. ובכן מה זה ''חומר''. אחרי שניקח כל ישות, ונוריד ממנה את המסה את הצבע את מוצקות ואת חווית המגע של שטח הפנים, מה נקבל? מהו ''החומרי'', מסתבר שהמושג ''חומר'' הוא עוד אחד מ''מושגי הלא-כלום'' המאגדים סביבם את שאר המושגים ההופכים ''חומר'' ל''חומר'' [מוצקות, שטח פנים התפשטות, צבע, מרקם ועוד].


    הלא-כלום בתפיסה הבודהיסטית

    בתפיסה הבודהיסטית יש מקום נרחב ללא-כלום. שתי סוטרות מפורסמות וארוכות עוסקות בכך ''סוטרת הלב'' ו''סוטרת היהלום''. אביא רק טעימה מסוטרת הלב:
    הנה סאריפוטרה, צורה היא ריקנות, והריקנות עצמה היא צורה. ריקנות אינה נבדלת מצורה, צורה אינה נבדלת מריקנות. תהא אשר תהא צורה, זוהי ריקנות. תהא אשר תהא ריקנות, זוהי צורה. אותו הדבר נכון לגבי רגשות, תפישות, דחפים ומודעות.
    ראה, סאריפוטרה, כל הדהרמות ,ניכרות בריקנות, הן אינן נוצרות או מפסיקות להיווצר, הן אינן מזוהמות או טהורות, הן אינן חסרות או מושלמות.
    כאן מתחילה תודעה שאינה מדגישה את ה-‏1 כבתודעה המערבית [על כך יותר בסעיף המתייחס לחשיבה קווית], אלא מתייחס ל-‏0 כעיקר. ולכן אני מכנה תודעה זאת ''תודעת האפס''. האפס או הלא-כלום נתפש בבודהיזם כמשהו טרנסנדנטי, משהו שמעבר לדואליות. האפס אינו נתפש כחוסר או ריקנות של האחד, אלא במקום שבו העולם הדואלי מתאחד לאחד קדמון או אחד עתידי [בהקשר זה מעניינת אמירתו של ישוע ''אני ההתחלה ואני הסוף'']. ויש קשר בין הצמא למשמעות שבתחילת המסע הבודהיסטי שביסודה האפס והלא-כלום, והתוצאה הסופית שהיא הארה שהיא איחוד מחדש עם הלא-כלום הגדול [שהוא מעבר לאשליית היש].


    הלא-כלום בתפיסה היפנית

    היפנים עמלו קשות על טיפוח החוויה של הלא-כלום עד שיצרו את תה ה''מו''. מו הוא מושג שאומר לא-כלום אבל לא כחוסר אלא כישות [בדומה למעמד האפס על ציר המספרים]. לשם כך הם פיתחו תה מיוחד [תה מו], שעשוי למיטב זיכרוני מ 22 צמחים ויש לו טעם של לא-כלום.

    בכתיבה היפנית האפס נכתב ונחווה אחרת מאשר במערב. במערב האפס נכתב לרוב מלמעלה למטה ובלי שום ''הגיון פנימי''. האפס הסיני הוא מתרומם עם כיוון השעון מ''השעה 6'' מגיע לשיאו ב''שעה 12'' ויורד חזרה ל''שעה 6''? בכך נוצר ''מעגל חיים שלם של נבט/צמח/אדם/יום הדועך לאחר שהגיע לשיאו חזרה לתוך הלא-כלום. כלומר האפס היפני הוא פוטנציאלי. הוא סקראלי, הוא אינו מכיל כיוון אחד, אלא כיוונו משתנה תדיר בהתאם לציורו ובשעה שהושלם אין לו כיוון יותר והוא שווה בביטויו כלפי כל הכיוונים. זהו לא-כלום כמו תנועה של לווין המקיפה את כדור הארץ. או תנועה של אלקטרון סביב גרעינו. לא-כלום.

    האחד היפני להבדיל מה-‏1 המערבי הוא רוחבי [כמו מקף אצלנו] ומציין דרך. כלומר משעה שנוצר אחד, יש לו כיוון, יש לו כוונה, הוא בדרך. במערב ה-‏1 נראה כמו בן אדם, משהו מאונך המקשר בין ''שמים לארץ'' ''נציג הבורא עלי אדמות'' שאינו בא מהטבע אלא נוצר בדמותו ובצלמו של האלוה, ככזה היה נוח להזדהות איתו. עד היום המילה ''אחדות'' ו''איחוד'' מעוררות בנו יראת כבוד והתרגשות הרבה יותר מהמילה ''אפיסה'' למשל. היחוד של תפקיד האדם גם הוא תוצר של אותו אחד אנכי. האחד היפני ''הדרך האופקית'' הרבה פחות עמוסה סמנטית בתוכן מסויים ונותנת לחווה אותה הרבה יותר חופש בהליכה מאין ראשוני לאין סופני.


    הלא-כלום וסוף עידן החשיבה הקווית

    החשיבה הקווית הציעה לנו ''קיצור דרך'' שלא נטבע בעודף פרטים בכל סיטואציה וסיטואציה. הרעיון הוא פשוט: קחו וקיבעו לכם עיקר, והזניחו את מה שלא נכנס לעיקר הזה ב''שוליים''. ככה נוצרו במערב ''תחומי ידע'' [כל אחד לפי העיקר שלו] והרבה הרבה נזנח בשוליים. מה שחשוב לעניינו הוא הרעיון שקשה מאד עד בלתי אפשרי לשים את הלא-כלום הגדול במרכז החשיבה ולהזניח את השאר [למרות שיהיה מי שיגיד ובצדק שזה בדיוק מה שהחשיבה המאגית ניסתה לעשות]. מצד שני נוכח המדע [כתנועת נגד לחשיבה המאגית] שגם לשים איזשהו 1 במרכז ולהזניח את מה שלא נוח סביבו [כולל את הלא-כלום ומה שלא נוח ל-‏1 הספציפי הזה] גורם לערימות של דברים בשוליים [הנקרא זבל] עד שבכמותו הוא מאיים לבלוע את ה-‏1 העיקרי הטוב והנכון שבשמו ביצענו את אותו פילוח ראשוני של ''תחום המשמעות''.

    יוצא שהמצב בו אנחנו שרויים היום [הרבה זבל בכל מתחום משמעות] נובע במישרין מסיום התועלת שבחשיבה הקווית, היות שבפועל ''נהרסים אותם עיקרים'' ששמנו מלכתחילה במרכז עקב הררי הזבל שהצטברו בשוליים במשך מאות בשנים ומאיימים לקבור את כולנו איתם.

    יוצא שהלא-כלום אינו ניתן להזנחה [ממש כמו 0 במספר בין עשרוני או בינארי] ועל כל הזנחה כזאת אנחנו משלמים ונשלם יותר כל עוד לא נרד מהחשיבה הקווית.

    רגע זה מזכיר לי סיטואציה מתוך המיתולוגיה ההומרית בה אודיסאוס וחבריו למסע מעוורים את הקיקלופ [זה שרואה דרך עיקר אחד] שם אודיסאוס מזדהה כ''אף אחד''. אחר כך הקיקלופ מתלונן על עיוורונו אצל אביו פוסידון ואומר ''אף אחד עיוור אותי''. הלא-כלום הזה, יש לשמור עליו שכן לא רק הוא אחד מאבני היסוד של הקיים סביבנו ואין להפרידו מהקיים אלא שגם אנחנו בקרקעית האני שלנו בנויים מאותו לא-כלום הכרחי ובלתי ניתן להזנחה.


    הלא-כלום והרצון

    עוד דבר עלום שאנחנו מכירים מחוויה אישית הוא הרצון. מה שמעניין ברצון הוא זה שאיננו יודעים ''מי או איפה או איך'' הוא נוצר, ממש כמו שאין אנחנו יודעים דבר על האני שהרצון קשור אליו. באופן מסורתי ''רצון'' היה ברירת מחדל כששרשרת סיבתית הופיעה מאיפשהו ולא ידענו דבר על תחילתה. סיבה היתה אנטיתזה של רצון. ולכן מדובר ברצון אישי כתחילתה של פעולה וברצון אלוהי כרצון ראשוני של בריאה.

    אם נסתכל היטב הרי שלא ידוע דבר על אותו רצון ולכן הוא משהו שמתעורר מהלא-כלום. אבל הפוליטיקה הפסיכולוגית גרמה לנו במאה שעברה לאמץ רעיון עוועים של ''הדחף כסיבת הרצון''. להבדיל מכל מטען צד בלבנון שיכול להיות הסיבה לנסיגת ישראל משם וכל אבן שיכולה להיות סיבת התקר בצמיג שלי, לדחף אין קיום עצמאי אלא כסיבה של הרצון. וזה מחשיד אותו כ''טלאי'' שרצתה הפסיכולוגיה שהמדע שלה יהיה סיבתי כשאר המדעים, ונתקלו ברצון [שאין לו סיבה בהגדרתו, שאם לא כן הוא אינו מוגדר כרצון], והיה הדבר לצנינים בעיניהם. אבל מה, הקידמה המשיכה לדהור והגענו לתורת הכאוס שאומרת שמשק כנפי הציפור משפיעות סיבתית על איך תצא העוגה שלי, כלומר ישנם במציאות המוני קווים סיבתיים שאין לשערם כלל וכך מפסיק ההסבר הסיבתי לתפקד ככלל מדעי [ועוד ככלל מונע], היות ויש קווים סיבתיים רבים מדי בכדי יכולת מדעית למנוע תופעה. אבל אנחנו נתקענו עם הטלאי הפסיכולוגי הזה, שאיננו אלא פיקציה. לרצון אין סיבה ולמה שיש סיבה אין צורך לקרוא רצון. רצון הוא לא-כלום ממנו יוצא משהו. הרצון הוא 0 הנהפך ל-‏1.

    טלאי זה אינו טלאי ראשון בהיסטוריה של התרבות המערבית שמצאה את עצמה מאויימת מהחופש הבלתי סופי של הרצון. הדת והחברה לדורותיה ניסו לכבול את הרצון לחובות וערכים שיצרו [איך לא] עיקרי אמונה [במסגרת החשיבה הקווית] ונלחמו אילו באילו למרות שרירותם של אותם עיקרים. תקופה אנארכית שקטה ויציבה היתה בעת המקרא בימי שפוט השופטים אז ''איש הישר בעיניו יעשה''. אבל מלבד תקופה קצרה זו שנגמרה בדרישת העם להמליך את ה-‏1 [משפט המלך], היתה התרבות המערבית רוויה בדם של כאלה שניסו להשליט את ה-‏1 או כרעו תחתיו של 1 אחר.


    החופש והלא-כלום

    באחד מניסיונותי במחשבות מה היה אילו, ובניסיון לחלץ את מה שנשאר מהרצון המקורי ממלתעות הכבלים הסיבתיים שהפסיכולוגים כבלו את הרצון האישי, ניסיתי לברוא ''סולם חילוץ'' שיחלץ את מי שרוצה בכך ויעמידו שוב את הרצון החופשי במרכז ההוויה האישית והחברתית.

    לשם כך גיליתי מחדש את הקשר האמיץ בין רצון ובין חופש [חופש הינו היכולת לעשות כל מה שאני רוצה בדיאלוג עם רצונות אחרים]. קצת הופתעתי לגלות שמה ששומר על ציר הרצון ''חופשי גמיש ומשומן היטב'' הינו עוד אחד מביטויי הלא-כלום בחיינו, קרי הסתמיות. אם כל רצון נעשה סתם כך, הרי יש לו את הסיכוי הגדול ביותר להיות רצון חופשי. וגם להיפך. כל רצון הנעשה סתם כך יש לו סיכוי להיות חופשי. ואז גיליתי שערכים [ביניהם כאלו שאבד עליהם הכלח] כמו למשל אופי, מפריעים לרצון להיות חופשי.


    בריאה ואיון

    האם 0 יכול להפוך ל-‏1 והאם 1 יכול להפוך ל-‏0? כמה שזה נשמע מוזר התשובה היא חיובית. ה-‏0 אינו שונה מה-‏1 אלא בהיותו חסר כיוון [בלשון האובריג'ינים: ''ישן מתחת לאדמה''] כפוטנציאל לפני שהוא מופיע כ-‏1 של דרך [בנוסח היפני] או כ-‏1 שיכול לשמש עיקר [בנוסח המערבי]. המעבר הזה נקרא בריאה. ובתקופה המאגית עמלו הרבה מכשפים על הפיכה הזו של 0 ל-‏1 וחזרה. התוצאה היתה היכולת להפריד מתכות, הקידמה החקלאית, החציבה, ובניית הממלכות העתיקות, המצאת הכתב והגלגל, כל אלה הומצאו בתקופה זו כתולדה של החיפוש המאגי אחרי השינויים שיכולים להיווצר בין 0 ל-‏1 ומניעת החזרה הבלתי נמנעת מ-‏1 ל-‏0 במקרה של החיפוש אחרי החיים הנצחיים למשל. הפיקסציה המערבית ב-‏1, והרצון לחפש את שרידתו הנצחית, הביאה את התרבות המערבית לרצון להידמות לאלים [במצרים וברומי] ואם לא באופן אישי אז לפחות באופן קיבוצי [שרידת האימפריה].

    בהודו באותה תקופה עסקו בהארה ובדרך איך ''לערטל את ה-‏1 מארעיותו והפיכתו מחדש ל-‏0 מודע''. לזאת קראו בהודו ''הארה''.

    היום כאשר הפיסיקה המערבית המודרנית מדברת על רצון של פוטון בין אם להיות חומר [1] או אנרגיה [0] אם מדובר במסה למשל, או אנרגיה 1 או מסה 0 אם מדובר בזרימה [לא חשוב], הרי שאנחנו חוזרים למודל הלייבניצי של 0 ו-‏1 השוחים במעורבב זה עם זה כאשר כל פוטון רוצה ואנחנו יכולים להחליט אם אנחנו ''יחידים ביקום'' עם כוח רצון [דומים ל-‏1] או שמא אנחנו יצורים כמו כולם עם רצונות ששוחים במרק הקיומי כשכל דבר יכול לגרום לכל דבר [תורת הכאוס ושום דבר אינו בלתי נמנע דומות ל-‏0]. בכל מקרה ככל שננסה להתמיד להיות 1 נגלה את הלא-כלום שבקירבנו וככל שננסה להטמע [דומות ל-‏0] נגלה את יחודנו כ-‏1.




    חזרה לפורום

    הצגת המאמר בלבד
    הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
     
     


    אשא עיני אל-ההרים מאין יבא עזרי ...
    מהנדס אזרחי (יום חמישי, 05/01/2006 שעה 7:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ב''ה
    אשא עיני אל-ההרים מאין (סוף) יבא עזרי !
    _new_ הוספת תגובה



    אשא עיני אל-ההרים מאין יבא עזרי ...
    רום הראל (יום שני, 09/01/2006 שעה 8:36)
    בתשובה למהנדס אזרחי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    זה שהקבלה שמה את האין במשמעות הסוף [כלומר: אין סוף], לדעתי מפחית את ''מרחב הריק המשמעותי'' של משמעות הפסוק. ואמנם לשים סוף לאין מרגיע במידת מה, אך פוגע בעושר המשפט.לפיכך אני מעדיף את המשפט כמו שהוא, להיות נבוך מולו,לעמוד מולו במלוא עושרו.
    _new_ הוספת תגובה



    אשא עיני אל-ההרים מאין יבא עזרי ...
    מהנדס אזרחי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 7:30)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    בס''ד

    אין

    אין סוף

    אין סוף אור

    ''וירא את האור כי טוב ויבדל בין האור (הטוב) לחושך...

    ב''ה
    _new_ הוספת תגובה



    והקול קול דממה דקה...
    מהנדס אזרחי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 7:32)
    בתשובה למהנדס אזרחי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    _new_ הוספת תגובה



    את הלא כלום הכי גדול שכחת, המדעי !!
    צדק (יום שני, 09/01/2006 שעה 3:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    המדע טוען שהחומר שאנו רואים הוא ברובו הגדול חלל ריק.
    האטומים שמהם מורכב החומר, מכילים את הגרעין והאלקטרונים הסובבים סביבו,
    ורוב רובו של האטום הוא חלל ריק.
    (ידוע לי שהיחס בין החלל, הריק, לבין החומר הוא מדהים בגודלו,
    לצערי היחס לא זכור לי)
    אם ניקח לדוגמה יחס של 1 ל-‏1000 (היחס האמיתי גדול יותר) הרי שמוצק שניפחו הוא ליטר,
    מהווה 1 סמ''ק חומר ו-‏999 סמ''ק ריק. (בלי הערות !!)
    מה שיוצר את מוצקות החומר ואת מראו השלם זו תנועת האלקטרונים.
    _new_ הוספת תגובה



    צדק, אתה מצליח להפתיע !!
    ישראל בר-ניר (יום שני, 09/01/2006 שעה 6:00)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כשאתה רוצה אתה מסוגל לאמר דברים של טעם לשם שינוי . . .
    _new_ הוספת תגובה



    צדק, אתה מצליח להפתיע !!
    רום הראל (יום שני, 09/01/2006 שעה 8:32)
    בתשובה לישראל בר-ניר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אכן דברי טעם. הלא כלום [כולל המדבר], כמו בתהליך אוסמוזה מסוגל להוציא מכולנו את הטוב שבנו ואין זה מקרה. למרות שלא התכוונת ברצינות.
    _new_ הוספת תגובה



    יש גם חומר ואנטי חומר
    פרקש (יום שני, 09/01/2006 שעה 12:25)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ולא רק החלל הגדול המפריד בין כל חלקיקי החומר.
    _new_ הוספת תגובה



    יש גם חומר ואנטי חומר
    צדק (יום שני, 09/01/2006 שעה 13:38)
    בתשובה לפרקש
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שמעתי על המושג אנטי-חומר, לא שאני מבין אותו.
    אך עד כמה שידוע לי כל הסיפור הזה הוא תיאוריה בלבד.
    _new_ הוספת תגובה



    יש גם חומר ואנטי חומר
    רום הראל (יום שני, 09/01/2006 שעה 18:46)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הבעיה היא שגם חומר זו תיאוריה וחלל זו תיאוריה...
    אבל יש הבדל אחר....

    הבדל בין תיאוריות ''שנוחות'' להלך הרוח של זמננו [כן, גם למדע יש אופנות] ותיאוריות ש''מביכות'' את המדע שלנו, או לפחות את חיינו המבוססים כמעט תמיד על ''מדע השלשום''.

    אנטי חומר הוא סוג כזה של תיאוריה שהחשיבה הקווית [עיקר וטפל] נותנות לנו להדחיק [בלשונם: להזניח].

    כי לא נוח לנו [המתרוצצים יום יום ועסוקים בחומר, לשאול, מה זה ''אנטי חומר'' [בין שאר ''תכונותיו'', הוא יכול לאין חומר]?

    ומה עם כל מה שצברנו בבנק? או במקרר [כל אחד והמצבורים שלו].

    אז מה שלא נוח לנו, אנחנו מדחיקים, אז המציאות מלמדת אותנו שמה שלא משתנה ברצון [בגזר] משתנה בהכרח [מקל].

    אבל בשלב ראשון נא להכיר שיש תיאוריות ואמונות ומיתוסים [אגב כולם ב''רמת אמת'' של השערה], כאלה שנוחים לנו יותר וכאלה שנוחים לנו פחות.

    ותפקיד המדע הוא לשער השערות ולהפריך את מה שיש, ואם לא ניתן להפריך [עדיין ] השערה, היא עדיין נשארת השערה [כזו שעדיין לא הופרכה].

    וחומר למחשבה: מה שווה תחזית כלכלית? חבר שלי אמר שלקרוא תחזית כלכלית שלפני X שנים שנעשתה עבור אותם X שנים, זה מצחיק מאד [או עצוב אם נפגעת מ''המהלך הנכון'' ההוא..].
    _new_ הוספת תגובה



    אנטי חומר - לא תיאוריה בלבד
    רמי נוי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:01)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אנטיחומר אינו ''תיאוריה בלבד'' אלא קיומו הוכח ונמדד במעבדות ובקרינה הקוסמית פעמים רבות, יחד עם זאת, מהסיבות שמוסברות למטה בציטוט מהויקיפדיה, האנטיחומר ביקום נדיר ביותר ונמצא רק ספוקאדית בחלקיקי קרינה קוסמית.

    ''אנטי-חומר הוא ישות, המורכבת מאנטי-חלקיקים, שהם ''בני-זוג'' של חלקיקים ''רגילים'' ודומים להם בכול, פרט לכך, סימני מטעניהם השונים הפוכים. לדוגמא: מטענו החשמלי של האלקטרון הוא (1-), ומטענו החשמלי של בן-זוגו, הפוזיטרון, הוא (1+). המספר הלפטוני של אלקטרון הוא (1+), והמספר הלפטוני של הפוזיטרון הוא (1-), וכיוצא בזה. האנטי-חלקיקים התגלו באופן תיאורטי בשנת 1928 ע''י פול דיראק, וכבר בשנת 1930 נמצא הפוזיטרון בתוך קרינה קוסמית.

    כאשר חומר ואנטי-חומר נפגשים, הם עוברים תהליך של אניהילציה, שבסופו הם הופכים לאנרגיה, ולאנרגיה בלבד, עפ''י נוסחאתו של איינשטיין, E = mc2. אניהילציה היא הדרך המושלמת להפוך חומר לאנרגיה.

    האם אנטי-חומר קיים בטבע?
    שאלה זו נשאלה מהרגע שהאנטי-חלקיקים נתגלו לראשונה. הייתה תקופה מסוימת, שבה נשקלה השערה, שלפיה יש ביקום אזורים שמורכבים רק מאנטי-חומר, אך כיום השערה זו אינה מקובלת. היום מקובל להניח, שהאנטי-חומר שנוצר מיד לאחר מפץ הגדול, בשלב הבריוגנזה, עבר אניהילציה עם החומר שנוצר יחד אתו. מכיוון שנוצר יותר חומר מאנטי-חומר, נשאר חומר לאחר האניהילציה המאסיבית, וממנו בנוי היקום שלנו. מאידך גיסא, אנטי-חלקיקים בודדים ניתן בכל זאת למצוא פה ושם בקרינה קוסמית (ראו לעיל), שיכולה, כיוון שהיא נושאת אנרגיה רבה, להפוך אליהם, למשל בתגובה בה שני פוטונים הופכים לאלקטרון ולאנטי אלקטרון''
    _new_ הוספת תגובה



    אנטי חומר - ייצור במעבדה
    רמי נוי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:04)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כאן: http://livefromcern.web.cern.ch/livefromcern/antimat...

    תוכל למצוא פרטים על ציוד שפותח לאחרונה ב CERN - מאיץ החלקיקים הגדול בשווייץ שבו מיוצר אנטי חומר לצורך ניסויים בפיזיקה
    _new_ הוספת תגובה



    אנטי חומר - ייצור במעבדה
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:30)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    איזו שפה חלקלקה, תראו איך השפה מדעית ''מעלימה את בורותה'' במסווה של ידע.

    הבעיה עם האנטי חומר היא שהיא עומדת בסתירה לכל היש הפיזיקאלי, שכן עד לא מזמן היה ''חוק שימור מסה'' שהורחב לצערם של הפיזיקאים בעקבות התנהגות פוטונים ל''חוק שימור המסה והאנרגיה'' ועכשיו מופיע לו אנטי חומר וצוחק צחוק גדול.....
    הוא לא מתאים לאף מגירה.
    מה עושים?
    מתייחסים אליו כחומר [כמסגרת חשיבה]. ואז ניתן לדבר על ''יצורו'' ''איחסונו'' כאילו היה זה חומר.

    מזכיר לי שני חייטים ש''ייצרו'' בד שיכול להבדיל בין חכמים לטיפשים.

    אינני אומר שאנטי חומר לא קיים, אלא שהוא נותן למושג ''קיים'' הקשר חדש, שעדיין לא הפנמנו אותו לתוך תמונת עולמנו וחבל.
    _new_ הוספת תגובה



    הצהרה פילוסופית חסרת תוכן
    רמי נוי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:56)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    מה זה''נותן למושג ''קיים'' הקשר חדש?

    אנטי חומר קיים במובן הפיזיקאלי הישן והמוכר - ניתן לצפיה ולמדידה באמצעות מכשירים.

    הוא ניתן לצפיה, דרך אגב משום שפוטונים הם האנטיחלקיק של עצמם..

    אמרת ''חוק שימור מסה'' שהורחב לצערם של הפיזיקאים בעקבות התנהגות פוטונים ל''חוק שימור המסה והאנרגיה'' ההרחבה בוצעה על ידי איינשטיין לפני למעלה מ100 שנה, ולא ''לצערם'' אלא לשמחתם של הפיזיקאים, מכיוון שהמשוואה E=MC2 הסבירה תופעות רבות שעד אז היו לא מדידות.

    נראה לי שעדיף שתמשיך לעסוק בפילוסופיה ולא בפיזיקה, שכן שם לא יהיה ניתן לסתור את דבריך
    _new_ הוספת תגובה



    הצהרה פילוסופית חסרת תוכן
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 14:06)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כנראה שעד היום לא הבנת את השיח המדעי.
    מעתה צא ולמד, אני שמח שאתה סותר אותי. אני לומד מזה. כדאי שאני אגיב וכדאי שאתה תסתור אותי. אני לא נגדך, יחד אנחנו בונים ''קתדרלה של ידע''.

    הפיזיקאים בהרחיבם את חוק שימור המסה והאנרגיה אומנם קיבלו ''אופק חדש'' בהבנת העולם, אבל מושג המסה או האנרגיה הפכו לעמומים יותר [מוגדרים פחות] עקב התנועה הזאת.

    אני שמח על הידע שלך ואשמח לסתור אותך בכל עת אבל בצורה של משחק טניס [כל אחד מכה בכדור בתחומו לתחום המשוער השני ובפעולה זו נוצר יחד של ''שיח''] ולא בצורה של ''או אני או אתה''
    _new_ הוספת תגובה



    הצהרה פילוסופית חסרת תוכן
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 14:13)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    עכשיו תורך:
    אנטי חומר קיים במובן הפיזיקאלי הישן והמוכר - ניתן לצפיה ולמדידה באמצעות מכשירים.
    האם ניתן ''לשקול'' אנטי חומר? איך ניתן לכמת אותו?

    הוא ניתן לצפיה, דרך אגב משום שפוטונים הם האנטיחלקיק של עצמם..
    אם פוטונים הם אנטי חומר של עצמם? באיזה מובן הם שונים? איך פוטונים ''נהפכים'' לחומר או לאנטי חומר?

    והנה מתחיל השיעור הגדול ב''מה קיים? לאור אנטי חומר'', כהגדרת קיום מסוג חדש...
    הכדור אצלך....
    [TAKE YOUR TIME]

    _new_ הוספת תגובה



    הי רמי
    מהנדס אזרחי (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 9:15)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    המשוואה שכתבת איננה מלאה...

    אם כבר אז תירשום את כל המשואה עם משתני הזמן...
    _new_ הוספת תגובה



    רמי, אתה טועה ומטעה
    ישראל בר-ניר (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 17:34)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כבר כתבתי לך שזו לא הבמה המתאימה להכנס לדיון על הנושא הזה. אתה מערבב בין ''אנטי חומר'' לבין אנטי חלקיקים. כל מה שאתה אומר נכון לגבי אנטי חלקיקים.

    בצורה פשטנית, אנטי חומר זו מערכת שבה האטומים בנויים מגרעין שמורכב מאנטי פרוטונים ואנטי נויטרונים, וסביבו נעים אנטי אלקטרונים (פוזיטרונים). דבר כזה לא נצפה עד היום למיטב ידיעתי (לפחות עד מועד יציאתי לגימלאות - אם כי גם אז הייתי שומע על כך, כי זו היתה סנסציה ממדרגה ראשונה). לפי התיאוריה אין שום סיבה שזה לא יהיה קיים, אבל עדיין לא ראו את זה.
    _new_ הוספת תגובה



    רמי בחייך,
    ישראל בר-ניר (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 2:51)
    בתשובה לרמי נוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    זה הרבה יותר מסובך מכפי שאתה מציג את זה והבמה כאן היא לא בדיוק הזירה המתאימה להתמודד עם הנושא. אני בעצמי עשיתי ניסויים עם אנטי פרוטונים לפני קרוב ל 40 שנה.

    לתיקון מספר אי דיוקים. דירק באמת חזה את קיומו של הפוזיטרון (ה''אנטי אלקטרון'') אבל לא הוא ולא אף אחד אחר חשב אז על ''אנטי חומר''. רק גילוי (יותר נכון לאמר ייצור) האנטי פרוטון במעבדה ע''י אמיליו סגרה בשנות החמישים, ובעקבותיו הגילוי שגם לחלקיקים שאינם נושאים מטען חשמלי (כמו הנויטרון) יש אנטי חלקיקים הביא להתפתחות המושג ''אנטי חומר''.

    התנגשות של חלקיק עם האנטי חלקיק שלו מביאה באמת לאניהילציה, אבל שוב זה לא כל כך פשוט. האניהילציה ''אלקטרון - פוזיטרון'' היא תהליך שונה באופן מהותי מהאניהילציה ''פרוטון - אנטי פרוטון''.
    _new_ הוספת תגובה



    עכשיו קלקלת, צדק
    ישראל בר-ניר (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 2:33)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לרגע חשבתי, לאור תגובה קודמת שלך, שהחלטת להפסיק להפריח שטויות, והנה חזרת לסורך. קיומו של אנטי חומר זו תיאוריה בלבד? יש לך עוד הרבה מה ללמוד אם כי אינני בטוח שהישיבה היא המקום המתאים.

    ובאשר לתגובתך הקודמת, לידיעתך היחס בין רדיוס האטום לבין רדיוס הגרעין הוא בערך 100,000 (זה עבור אטום המימן במצב בלתי מעורר).
    _new_ הוספת תגובה



    עכשיו קלקלת, צדק
    צדק (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 3:16)
    בתשובה לישראל בר-ניר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אם היית קורא בעיון היית מבחין שכתבתי:
    ''עד כמה שידוע לי כל הסיפור הזה הוא תיאוריה בלבד''

    זו לא קביעה, יש ספק........

    ידעתי שהחלל בתוך האטום הוא ענק יחסית לחומר,
    נתון היחס שהבאת מראה עד כמה הוא מדהים.

    בנפח של מטר מעוקב יש רק 10 סמ''ק של חומר.
    _new_ הוספת תגובה



    מרתק; יישר כח
    נסים ישעיהו (יום שני, 09/01/2006 שעה 20:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    בס''ד.

    חבל שאין לי זמן לתגובה–דיון מפורט יותר. אולי גם לזה עוד יגיע הזמן.

    ברכות,
    נסים.
    _new_ הוספת תגובה



    עגנון
    לוי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 7:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לפני שנים נתקלתי בחוברת קטנה אשר יוחסה לעגנון . הסגנון לא היה אופייני לעגנון .שם מצאתי את המשפט הבא :
    מרחיבים את הדבור על האפס עד אפס מקום .
    _new_ הוספת תגובה



    עגנון
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 10:59)
    בתשובה ללוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    תודה על הציטוט היפיפה, לא היכרתי אותו...
    _new_ הוספת תגובה



    הסיפרה אפס צורתה עגולה
    מהנדס אזרחי (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 9:33)
    בתשובה ללוי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    למה?
    כי היא מסמלת את ה''אין סוף'' (אין התחלה ואין בה סוף) אין אנחנו (בעולמנו הגשמי) יכולים ל''ראות'' ''אפס'' כלומר לכמת ולגדר ולתפוס בשיכלנו ולקרוא לו בשם אחר אלא אפס.

    והאפס הוא כמובן בעל ערך מוחלט, בניגוד לדעות הרווחות פה.
    כלומר באפס יש את כל הצורות שאפשר לנו לדמיין (שאנו תופסים וניתפוס בחמשת חושני הגשמיים).

    ''דיבור'' הכונה למלכות דאין סוף...

    ''מקום'' הכונה לכלי עם חלל ריקני...

    כונת המשפט : מילוי הכלי באורו יתברך דאין סוף.
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    פלי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 11:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    התרשמתי ממאמרך שאתה איש נינוח. האמנם? כאשר קראתי והתעכבתי על השורה בהתחלה של הרווח בכוס הקפה, אחרי שחייכתי לעצמי וחשבתי ''זה נכון'', חלחלה לתוכי מחשבה נוספת- שאולי בעצם מדובר בפחד.. זאת אומרת, כמובן שמדובר בפחד. היית מעדיף להיות מסוגל לשתות קפה ככל שהכוס מאפשרת למלא בו, אך מסיבות של חשש, וכאן יש לציין שכל אחד מסתכן במידה שונה, אחד ימלא עד מילימטר לפני הסוף ואחד 2 סנטימטר, לא תנצל את כל קיבולת הכוס. ניתן מכך להחיל על הפילוסופיה בכללותה. הוויתור הזה על משמעות, קבלת ה''כלום'' בברכה, הוא לדעתי מסווה לפחד מהלא נודע. אני מאמינה שאנשים רוצים לחוות את החיים בעוצמה מלאה, אך משגילו כי הדבר אינו פשוט לביצוע, הם מתרצים לעצמם את הפחד הזה בפילוסופיות המהללות את ה''כלום''.
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:22)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אינני חושב כך.
    אבל זאת הזדמנות להסתכל על פחד.
    מה שעולה מתשובתך היא ההבחנה בין פחד לבין ''ניסיון רע''.
    אם יש לי ניסיון רע לתחוב חוט חשמל גלוי לתוך שקע פעיל, מתי תהיה התגובה שלי ''על סמך הניסיון''? ומתי היא תהיה מבוססת על פחד?

    תודי שהשאלה יפה.

    האם אפשר ללמוד מניסיון?

    לפי ניסיוני [כמטפל וכאיש] על פני כדור הארץ הזה, וגם לפי דעתם של פילוסופים בתחום הידיעה, הניסיון העיקרי היכול להיות מוכח לוגית הוא ''הנסיון הרע'', במילה מדעית: ''דרך ההפרכה''.

    מי שנתקל בזאת מדעית היה פילוסוף בשם יום ש''גילה'' שאין משהו כזה בטבע שנותן לנו להסיק סיבתיות. מכאן עולה איך אנחנו ''קושרים בין אירועים'' והאם ''קשירה זו'' היא מחייבת [אמת נצחית] אפשרית [אפשרות זמנית] או אמונה [השערה, משאלת נפש]?

    מכאן נבע משבר גדול שעליו קאנט העיר: ''יום העיר אותי משנתי הדוגמתית''. כלומר שאלה טובה יכולה ''לזעזע את הסיפים'' ולגרום למהפכה חשיבתית ממש.

    דבר זה גרם לקאנט לפתח ''דרך ביניים'' שאומרת שיש דברים ''הטבועים בהכרתנו'' וכך אנחנו יכולים ''להסיק נביעה סיבתית'' מבלי שהדבר ''נובע בהכרח מהטבע''. הכרה זו מפורסמת כוויתור הפילוסופי ''להכיר את העולם כמות שהוא'', ולדבר על ''הכרת העולם הנתפש על ידנו''.

    פופר [בתחילת המאה ה 20] ביקע את בעיית האינדוקציה של יום לשני חלקים: החלק החיובי, לפיו אין לנו בו ידיעה מדעית ולכן כל התיאוריות המדעיות יהיו לעולם תיאוריות בעלות מעמד של ניחוש, והחלק השלילי שהינו ניתן לידיעה, כלומר ההפרכה. הדוגמה המקברית שאני חוזר ונותן בעניין זה הוא דוגמת האישה בת ה 30: אם ניקח אישה בת שלושים בריאה לא נדע אם תביא ילדים לעולם. אם נכרות את רחמה נדע שלעולם לא תהרה יותר. כלומר הידיעה נמצאת בצד השלילי. לפי המדע לעולם נדע שלא ולעולם לא נדע אם כן.

    לפיכך ניתן ללמוד מניסיון.

    השאלה השניה, היא אם אכן ציפיה לתוצאה שלילית [או ציפיה לתוצאה עם איכות נמוכה] חייבת לנבוע מפחד. התשובה היא שלילית. לפעמים אנחנו ניתן לשקית להיקרע [במבחני מעבדה למשל], מבלי שהדבר יגרום לנו נזק. לעיתים גם נצחק על עצמנו כשעומס יתר יגרום ''להתפוצצות המנוע'' [במירוצי פורמולה 1 זה שכיח]. מבלי שהדבר יגרום בהכרח לפחד. פחד הינו תגובה רגשית שמכוונת את הפועל לפעולה בכוון אחד בלבד, בלמידה מניסיון יש ציפיה לשני הכוונים באותה מידה. וזה ההבדל בין למידה מניסיון ''לא כדאי להעמיס'' [והדוגמה של אריק שרון היא דוגמה עצובה לכך], אבל ניתן להעמיס אם רוצים וניתן להיפגע כתוצאה מעומס זה. מצד שני לא חייב התהליך להיות מלווה בפחד. פחד מעלים אפשרויות ניסיון ופעולה על סמך רצון מאפשרים איסוף ניסיון נוסף [שלילי כמו חיובי].

    ונקודה אחרונה ב''פרק הבודהיסטי'' במאמר הלא גמור הזה, כתבתי על סוטרת הלב. הכלום שמצויין שם הוא כלום שמעבר לדואליות, כלום ''שעשוי לבלוע ולאין כל סבל וכל פחד, מכיוון ש''נעלמת ההפרדה בין אני ללא אני'' ואיתו גם המתח ו''יחסי העוינות'' בין אני לבין לא אני [סביבה], כולל הפחד הקיומי [אין פחד יותר עמוק מזה].

    ולפיכך הכלום הוא דרך יציאה מהפחד ולא חלק מההתייחסות למציאות דרך הפחד.

    בעיני מי זה לא ימצא חן?

    בעיני מי שרואים בפחד ''יחס הכרחי למציאות'' [פסיכולוגיה מערבית על סוגיה] ובמקום לראות במקרה זה מקרה הפרכה מובהק, הם יאחזו ''אחיזה דוגמטית'' בפחד כ''יקוב הדין את ההר'', ויסו לכפות את גישתם על כל מציאות אפשרית.

    לכן הדיבור על הכלום כל כך זר ומוזר לפסיכולוגיה בפרט ולמדע בכלל, אבל על כך במאמר הבא....
    _new_ הוספת תגובה



    עוד תגובה
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 13:42)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    בואי נסתכל על צורת הטיעון ''אולי בעצם'', מה היא אומרת?

    ''אולי'' אומר ''אולי כן ואולי לא'' במידה שווה.

    ''אולי בעצם'' מנסה ''לחדור למהות'', למשהו עיקרי ועקרוני. זוהי בדיוק ''תמונת העולם'' של אתמול שנגוזה לה ללא שוב. אין לנו ידיעה על מהויות וכל מה שיש לנו זו תמונת המציאות.

    אלא מה? עד היום משמענו מצב זה כ''כוס קפה מלאה''. מה עשיתי? הוספתי את ''תוספת הכלום ההכרחית'' למצב הזה כדי לקבל בעלייה באיכות המצב [פחות סיכויים שהקפה לא ישפך, מבלי לגרוע מחווית שתיית כוס הקפה].

    ואת זה ''המערכת הנוכחית'' לא יכולה לסבול [זה מערער אותה], זה מכניס את הכלום ש''גורם פעיל בהעלאת האיכות של המצב'', וזה בלתי נסבל מבחינתה, שהרי אם יש גורם פעיל בהעלת האיכות של המצב הוא חייב להיות משהו [לפי אמונתנו הנוכחית], והוא לא, הוא כלום, מצד שני אם הוא לא משהו, אין לא סיכוי להעלת האיכות של המצב [לפי אמונתנו הנוכחית] והוא כן.

    זו הבעיה.

    מאז ומתמיד לימדתי את מטופלי שכל טיעון שמחיל באולי [כולל אולי בעצם], נגמר בהרגל [דפוס], שמתנגד למודעות עדכנית.
    _new_ הוספת תגובה



    תגובה שלישית
    רום הראל (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 14:01)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    מהנדסי מכוניות במזרח גרמניה [לשעבר] דיווחו על כך שנידרשה להם כמות אנרגיה [וזמן] להניע את מכוניתם מ 0 קמ''ש ל 93 קמ''ש, ושימי לב ''אותה כמות אנרגיה פעם נוספת'' [וזמן] להגיע מ 93 קמ''ש ל 100 קמ''ש.

    כלומר ב''יחסי השקעה תשואה'' יש פה משהו לא לינארי. ו''גבול'' כזה ניתן לתיאור בכל מכונה שהיא.
    אין פה פחד.
    מי מפחד?
    הנהג שיודע שלא כדאי לו להאיץ מעבר ל 93 קמ''ש?
    המנוע מפחד?
    הפסיכולוגיה, שרואה שיש יחס למציאות שאינו תלוי פחד?
    או שאין פה פחד כלל.

    והערה אחרונה.
    אם מישהו צועק שהמלך הוא עירום, [או הכרה מדעית או תפישתית אחרת] מה זה משנה אם הוא נינוח או לא?
    _new_ הוספת תגובה



    תגובה שלישית
    פלי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 18:43)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    1. הבסיס לתפיסה שלך, אם הבנתי נכון, הוא ש''כלום'' הוא ערך מוחלט. אבל כבר נוכחנו שכל אחד ימלא את הכוס שלו עד היכן שהוא ירגיש איתה נוח וישאיר ''כלום'' במידה שונה.
    2. כמו כן, קיים טשטוש רב בין פעולה או אי פעולה המבוססת על ניסיון לבין כזו המבוססת על פחד, ואין האדם יכול תמיד לזהות או להיזכר מתי כבר התנסה במשהו לפני שהוא עומד לבצע אותו. לפעמים הוא יבלבל בין הניסיון שלו לניסיון של הסביבה הקרובה אליו ולפעמים הוא ישכח את הניסיון כולו.
    3. לעניין זה, דומה כי אין צורך להניח ''או'' בין ''אמת נצחית'',''אפשרות זמנית'' ו''אמונה'', באופן שהאמונה מניעה את האפשרות הזמנית שמניעה את האמת הנצחית.
    4. תיאורית ''הידיעה השלילית'' מתעלמת מאפקט פיגמליון אך גם מהפירוק לגורמים של המושג ''ידיעה'' שאתה עצמך הזכרת- האמת הנצחית, האפשרות הזמנית והאמונה. לדעתי, האמונה לפחות, תניב דווקא ''ידיעה פוזיטיבית''.
    5. קריעת שקית או מנוע שמתפוצץ הן תוצאות מבוקרות וידועות מראש או לפחות האפשרות שהן תיקרנה ידועה מראש, ולכן הן אינן דוגמאות רלוונטיות. מובן שלא תפחד או תפחד פחות ממשהו שאתה ערוך אליו.
    6. ''כלום כדרך יציאה מפחד''- ייתכן בחסות ''מסך הבערות'' (רוֹלְס). כמובן שכל מה שאיננו יודעים ואיננו מודעים לקיומו הוא כלום עבורנו. מעבר לכך, כל מודעות שתהיה לך לאותו ''כלום'' שאתה מגדיר, תפסול אותו מיד מלהיות כלום, אלא הוא יקבל חיים וצבעים וצורות בראשך. אולי זו הסיבה שהכלום הוא מושג זר בפסיכולוגיה, שמטבעה חוקרת את הידיעה הפוזיטיבית.
    7. ''יחס למציאות שאינו תלוי פחד''- כל יחס למציאות נובע מחוסר ידיעה או לפחות חוסר וודאות, כי המציאות משתנה כשם שבעל הידיעה משתנה (תוך השפעה הדדית כמובן). האינסטינקטים ההשרדותיים הם הם תלויי-חוסר וודאות ונשמרים בזכות חוסר הוודאות. ומאחר והפחד העמוק ביותר, כפי שאמרת, הוא הפחד הקיומי=מוות, ובהתאמה, היצר ההשרדותי הוא היצר הכי חזק, השילוב הזה הוא בהכרח הבסיס האיתן ביותר של אישיות של כל בעל חיים.
    _new_ הוספת תגובה



    יצא המרצע [הפסיכולוגי] מהשק
    רום הראל (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 9:07)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    1. הבסיס לתפיסה שלך, אם הבנתי נכון, הוא ש''כלום'' הוא ערך מוחלט. אבל כבר נוכחנו שכל אחד ימלא את הכוס שלו עד היכן שהוא ירגיש איתה נוח וישאיר ''כלום'' במידה שונה.

    תשובה: הכלום הוא לא ערך מוחלט. הוא מצב שאינו ניתן להפרדה מהתודעה האנושית. ערך יש לו בסיס פוזיטיבי, לכלום, אין, כי הוא כלום. לכן הוא בלתי נתפש בעיני פסיכולוגים ודוגמטים אחרים.

    ''תחושת הנוחות'' אינה רלוונטית.ניסיון נותן תחושת ביטחון, אך הניסיון הוא מצב ידיעה. אין לערבבו עם רגש. עובדה, אם ניתן לאדם ''כדור הנותן הרגשה נוחה'' אין זה הכרחי שימלא את הכוס יותר ממקודם.

    2. כמו כן, קיים טשטוש רב בין פעולה או אי פעולה המבוססת על ניסיון לבין כזו המבוססת על פחד, ואין האדם יכול תמיד לזהות או להיזכר מתי כבר התנסה במשהו לפני שהוא עומד לבצע אותו. לפעמים הוא יבלבל בין הניסיון שלו לניסיון של הסביבה הקרובה אליו ולפעמים הוא ישכח את הניסיון כולו.

    בתגובה הקודמת ניסיתי להבדיל בין שני המודוסים הללו. זה שלפסיכולוגיה אין מושג ירוק על ההבדל בינהם, זה מצער וזה אומר על מצב הענינים בפסבדו מדע הזה.

    אף אחד לא אמר שניסיון חייב להיות אישי [שאי אפשר ללמוד מניסיונם של אחרים] ושאי אפשר ללמוד מניסיון לא ספציפי [כלומר כוס ניסיון עם כוס קפה יוביל אותי להשערה בעניין התנהגות של כוס שמן או כוס קקאו.

    מה שבדרך כלל ''מבלבל'' את הניסיון, אלו הרגלים [דפוסי פעולה אישיים], ומוסכמות חברתיות דתיות [דפוסי פעולה חברתיים].הם בדרך כלל יעוותו את ''תחום האפשרויות'' על ידי ''כיסוי רגשי של פני המציאות''.

    3. לעניין זה, דומה כי אין צורך להניח ''או'' בין ''אמת נצחית'',''אפשרות זמנית'' ו''אמונה'', באופן שהאמונה מניעה את האפשרות הזמנית שמניעה את האמת הנצחית.

    בוודאי שטוב להבחין, ואפילו חובה להבחין. אמונה לא מניעה אפשרויות היא חוסמת אותן. אם ניקח ''כדור נוגד אמונה'' נראה יותר אפשרויות במציאות. עובדה, רוב הפאנאטיים [חדורי האמונה] נשמעים לרוב כתומכים ב''רק אפשרות אחת'' ו''אין אפשרות אחרת'' ולא להיפך. האפשרויות הזמניות תלויות במציאות ולא באמונה, אבל האמונה חוסמת אותנו מלראות הרבה אפשרויות. עניין ''הידיעה בדבר האי יכולת לדעת'' גורמת לנו בהכרח לכבד את האחר ואת דעתו האחרת, שהרי שנינו ''נעים בתחום האמונה הניחוש והדיעה'' ומכיוון שמגוון דעות חיוני לראיית אפשרויות [בצורה שאמונה A מבטלת את הכרחיות אמונה B], אזי הידיעה שבמגבלת הידיעה מניבה בהכרח פתיחות וריבוי לגיטימי של דעות.

    פופר אמר שעד שאין למדען לפחות שתי תיאוריות שאינן ניתנות להפרכה על כל מצב נתון הוא לא מבין את המצב.

    4. תיאורית ''הידיעה השלילית'' מתעלמת מאפקט פיגמליון אך גם מהפירוק לגורמים של המושג ''ידיעה'' שאתה עצמך הזכרת- האמת הנצחית, האפשרות הזמנית והאמונה. לדעתי, האמונה לפחות, תניב דווקא ''ידיעה פוזיטיבית''.

    ''אפקט הפיגמליון'' יוצר פסבדו ידיעה, מצב שבו לא יודעים, אבל ''מרגישים שיודעים''. בשם פסבדו ידיעה זה נעשים דברים איומים, והדוגלים בה [כולל חברות ולאומים] סובלים קשות ''מאי ההתאמה למציאות'' שהמשך האחיזה בפסבדו ידיעה נותן.

    אפילו הפסיכולוגיה מכירה בהתפתחות באפקט ההתרחקות מהמרכז שהוא קורה לכל ילד שמבין שהעולם ''לא סובב סביבו'' יותר ויותר ככל שהוא גדל. באותה צורה העולם לא סובב סביב אמונותינו. ולכן טוב לעדכן את הידיעה אם המציאות מראה לנו אחרת.

    אין ידיעה פוזיטיבית [כמו שאין שליטה פוזיטיבית]], יש רק אשליה של ידיעה. תחושת ידיעה יוצרת שאננות, תחושת אי ידיעה מעודדת סקרנות והקשבה.

    5. קריעת שקית או מנוע שמתפוצץ הן תוצאות מבוקרות וידועות מראש או לפחות האפשרות שהן תיקרנה ידועה מראש, ולכן הן אינן דוגמאות רלוונטיות. מובן שלא תפחד או תפחד פחות ממשהו שאתה ערוך אליו.

    אין זה קשור למה שאני ערוך אליו. פחד יכול להיות ממשהו צפוי שאני ערוך אליו [גם חרדה]. התוצאות המבוקרות אינן הכרחיות. שקיות נקרעות בשוק הכרמל מדי יום. אנשים נופלים וקמים [פיזית] מדי יום, תקרים מתרחשים, מנועים שובקים, עסקים קורסים, אנשים מתים ואין הדבר חייב לעורר פחד. פחד יכול לקרות גם כלפי דברים צפויים וכלפי דברים לא צפויים במידה שווה.

    6. ''כלום כדרך יציאה מפחד''- ייתכן בחסות ''מסך הבערות'' (רוֹלְס). כמובן שכל מה שאיננו יודעים ואיננו מודעים לקיומו הוא כלום עבורנו. מעבר לכך, כל מודעות שתהיה לך לאותו ''כלום'' שאתה מגדיר, תפסול אותו מיד מלהיות כלום, אלא הוא יקבל חיים וצבעים וצורות בראשך. אולי זו הסיבה שהכלום הוא מושג זר בפסיכולוגיה, שמטבעה חוקרת את הידיעה הפוזיטיבית.

    שימי לב כמה קשה לך ''להכניס את הכלום לתמונה כשחקן פעיל''. זה יותר פשוט. הכלום הזה אינו ''מסך של בערות'' אלא מודעות לגבול הידיעה ולגבול הקוגניציה.

    אוקהם [לוגיקן מהמאה ה 14] דיבר בשבח הקומפקטיות. בפסיכולוגיה המצב הפוך, יש הערמה של אין סוף מושגים כדי להסתיר את ערוותו של המלך העירום. כלום הוא פשוט, הוא ישנו, הוא מערער על החלוקה דיכוטומית של העולם. הוא הכרחי בתפיסה של ''משהו'' לא רק כ''אנטי משהו'' אלא כ''תפישה מאחדת ישית למשהו ולאנטי משהו''.

    הכלום הזה ניתן להזנחה ולהדחקה. אבל כדברי המשורר הוא מחכה לנו בסוף כל משפט כמו ערבי עם נרגילה. הוא שחקן הכרחי בתפישת העולם שלנו אם כי מערכת החשיבה הקווית בחרה להזניחו מאות בשנים.

    והכלום הזה ''בולע'' את כל המשמעות של היש, במיוחד של סבל אנושי במיוחד של פחד, לא לתוך בערות, אלא לתוך ידיעה שהכל בנוי מכלום ''הבל הבלים הכל הבל'' במשמעות זאת הוא, שכל היש הזה הוא כלום באותה מידה [ראי את ההערה של צדק בעניין היחס בין חלל למסה בחלקיקים אטומיים]. ולכן ''וכל הרשעה כולה כעשן תכלה'' ולכן ''בקול דממה דקה''.

    והכלום הזה הוא הכרתי. ניתן לחוות אותו. לתופעה הזאת קוראים ''הארה''. אין לפסיכולוגיה קופסה מתאימה לאיון הזה. ההתאחדות עם העולם מתבצע תוך איון האני הפרטי על פחדיו זכרונותיו ואמונותיו.

    לכן המודעות לכלום כדרך של יציאה מהפחד היא דרך של מודעות.

    נסי לחשוב מה קורה למי שמשחק במשחק התקפה של חלליות ששוכח שהוא נמצא במשחק. אז המשחק הופך עבורו ל''התמודדות קיומית''. מה קורה לאותו אדם הנזכר לפתע שזה רק משחק, הבל הבלים הכל הבל.

    הבל במובן של אמירה, משב רוח, תנודה.

    7. ''יחס למציאות שאינו תלוי פחד''- כל יחס למציאות נובע מחוסר ידיעה או לפחות חוסר וודאות, כי המציאות משתנה כשם שבעל הידיעה משתנה (תוך השפעה הדדית כמובן). האינסטינקטים ההשרדותיים הם הם תלויי-חוסר וודאות ונשמרים בזכות חוסר הוודאות. ומאחר והפחד העמוק ביותר, כפי שאמרת, הוא הפחד הקיומי=מוות, ובהתאמה, היצר ההשרדותי הוא היצר הכי חזק, השילוב הזה הוא בהכרח הבסיס האיתן ביותר של אישיות של כל בעל חיים.

    מה שאינך אומרת ואני אומר הוא שיש אי סימטריה בין הישרדות לחיים. ואמנם יש אנשים נצלניים שמנסים לעכב את מעבר האנושות מהשרדות לחיים [קוראים להם קפיטליסטים], אבל ''חוקי המשחק'' שונים בהישרדות ובחיים.

    הכלום אינו חשוב בהישרדות, הכלום חיוני לשם עיכול השפע. הוא חיוני רק כש''כוס הקפה מתמלאת''. הכלום הכרחי כהכרה רק כשעוברים מהישרדות לחיים.

    אי הידיעה בפסיכולוגיה מביא איתו אוטומטית פחד. זה לא נכון. כדי להפריך כלל נחוצה רק דוגמה אחת. כמו שהברבור השחור הראשון מספיק כדי להפריך את נכונות הטענה ש''כל הברבורים לבנים''. כשאנו צופים בטלויזיה אנחנו נמצאים באי ידיעה. דבר זה לא מביא בהכרח לפחד.

    התרגלנו [הרגל חברתי] להקביל [כמו בניסוי פבלוב] בין ידיעה וביטחון. אבל ניתן ללמוד לצרף אי ידיעה לביטחון.זאת אומרת הכל זורם, הכל משתנה ומכיוון שכך זה בטוח, כל דבר יעבור, הטוב והרע ורק התנועה [הריקה מתוכן, הכלום הנוכח] לעולם תהיה. הכל זורם.

    כדי להסיר ספק אני מודה לך על תגובה זו שבאמצעותה יכולתי להביא את תגובתי זאת, את מוזמנת לנסות ולהפריך את האמור לעיל, אבל מתוך הפרטים ולא מתוך אמונותייך.
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    יובל רבינוביץ (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 19:16)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    האמת היא שניתן לנצל את כל קיבולת הכוס ואף מעבר לה, תוך ניצול מתח הפנים של המים.

    אם תמלא[י] בזהירות כוס עד שפתה העליונה תוכל[י] לראות גבנון קטן של מים שנוצר כך שגובהו המירבי גדול יותר מגובה השפה. אם מזיזים את הכוס בזהירות רבה, זה יחזיק מעמד.

    מובן שזה לא מעשי לחיי היום-יום, והכל מעדיפים את הבטחון שמעניקים שולי הכוס המוגבהים.
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    פלי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 19:40)
    בתשובה ליובל רבינוביץ
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    *נכון, אבל לא מבינה הקשר*
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    יובל רבינוביץ (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 21:26)
    בתשובה לפלי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    בתגובה 72764 כתבת: „אחד ימלא עד מילימטר לפני הסוף ואחד 2 סנטימטר, לא תנצל את כל קיבולת הכוס.”

    הצבעתי על כך שזה לא מדוייק; אפשר לנצל את כל קיבולת הכוס.
    _new_ הוספת תגובה



    פחד
    פלי (יום שלישי, 10/01/2006 שעה 21:48)
    בתשובה ליובל רבינוביץ
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לא התכוונתי לכך שלא ניתן לנצל את כל קיבולת הכוס אלא שהאדם הסביר, לאחר שבחן את הבעד והנגד, יבחר שלא למלא את הכוס עד סופה.
    _new_ הוספת תגובה



    ולעניין הניצול
    רום הראל (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 9:19)
    בתשובה ליובל רבינוביץ
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ישנן מילים שנדדו מתחום המכונות לתחום האנושי [בעיקר למה שקשור לעבודה אבל לא רק]. ואנשים מרגישים נוח איתם. מושגים כמו [רשימה חלקית] ניצול, תיפקוד, הספק, משאב, כח עבודה,יעילות, צורך.

    כל אלה עוקפים את ''מותר האדם מהמכונה'' ומנסים לכפות אותו על האנשים.

    עם סוף עידן העבודה [על כך בהמשך במקום אחר], נחשפת המזימה ''במקום לייצר מכונות לעשיית עבודה זול יותר להפוך אנשים למכונות''. כשמצב זה מתהפך, פתאום ''אין זה כלכלי להעסיק עובדים''.

    ועכשיו נשאר רק ללקט ולהוציא בפינסטה אחת אחת את רסיסי הרעל המזהמים של המושגים המכניים מהתודעה האנושית.

    אמר מקס פריש על הבאת עובדים זרים מאיטליה לשוויץ בשנות ה 50: ''יבאנו כוח עבודה ובאו אנשים''.

    כלומר אי אפשר להיפטר ''מהערך המוסף האנושי'' של כל אדם ומצבר אנשים כחברה וכתרבות. הרדוקציה הזאת לא עובדת לטווח ארוך.

    ונשאר TO UNLEARN להיפטר מהיחס המנצל שלנו כלפי עצמנו שבא בשם ''היעילות וההספק'' [אני מתחייב להראות שזה לא משתלם כלכלית]. ולכן גם אדם אל יהיה יעיל לעצמו, אל ינצל את עצתמו, אל ינסה להספיק, כל אלה מתעלמים מהכלום ומחשיבותו ומרכזיותו בחיי היומיום ממשל כמו חשיבות הילוך הניטראל במערכת התמסורת [המהלכים] שבכל מכונית.
    _new_ הוספת תגובה



    ולעניין הניצול
    יובל רבינוביץ (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 22:38)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    האם אנשים עובדים היום יותר קשה או פחות קשה מאשר בתחילת עידן המהפכה התעשייתית?

    הרושם שלי הוא שגם לאנשים העובדים קשה מאד יש שעות פנאי במידה כזו שהמוני העובדים במאות ה-‏18 וה-‏19 העזו רק לחלום עליהן. עם זאת – אינני יכול לגבות את התחושה הזו בנתונים מספריים.

    זאב ז'בוטינסקי כתב פעם שהשלב הטכולוגי בו אנחנו נמצאים הוא רק שלב ביניים. ניצול האדם ככוח עבודה גופני ילך וירד עם התגברות המיכון.

    אני סבור שהוא צדק.

    לעניין מה שכתבת על היעילות הכלכלית – שתי הטענות הסותרות לכאורה נכונות בנקודות זמן שונות. לטווח הקצר זול יותר להעסיק אנשים במקום לפתח מכונה שתבצע את המטלות שלהם. אם מישהו כבר פיתח את המכונה, ברוב המקרים זה יהיה כלכלי יותר למכן את העבודה.
    _new_ הוספת תגובה



    ולעניין הניצול
    צדק (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 22:52)
    בתשובה ליובל רבינוביץ
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שעות הפנאי גדלו בעיקר בגלל המלחמה על זכויות העובדים,
    ולא בגלל המיכון.
    המיכון עוזר לבעלים להעסיק פחות עובדים, לייצר יותר ולהגדיל רווחים.
    העשירים יעדיפו להעביד את עובדיהם 16 שעות ביממה במקום 8 שעות בלי קשר למיכון.
    וניצול עובדים מתגלה בעיקר בתחום הנהיגה מכיוון ששעות העבודה הרבות מתגלות כאשר יש תאונות קטלניות.
    עובדים בתחומים אחרים פשוט מתים בגיל צעיר יותר מבלי שאף אחד שם לב.
    _new_ הוספת תגובה



    ולעניין הניצול
    יובל רבינוביץ (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 23:11)
    בתשובה לצדק
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    > „עובדים בתחומים אחרים פשוט מתים בגיל צעיר יותר מבלי שאף אחד שם לב.”

    אבל על כך, להבדיל ממה שאמרתי למעלה, יש לנו נתונים מספריים. תוחלת החיים עולה באופן רצוף, ובעיקר במאה השנים האחרונות.
    _new_ הוספת תגובה



    ולעניין הניצול
    רום הראל (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 9:10)
    בתשובה ליובל רבינוביץ
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אני מסכים איתך, אבל המיכון לא הביא אנשים לחופש בגלל התיאוריה של הקפיטליזם המצדדת ברווח מקסימאלי עבור הפרט בחברה. ככה נשלל ''הרווח החברתי'' מהמיכון.

    שנית עם הזמן [מאז המהפכה התעשייתית] נמכרה לנו העבודה כערך [אולי מלפני זה באירופה הפרוטסטנטית], אבל כשבעלי ההון לא צריכים יותר את העובדים כדי לייצר הון [מיכון עושה זאת בשבילם], אזי ''נגמר'' גם הערך הקרוי עבודה.

    זה יוצר מצב שבו יש דילמה חברתית אמיתית. שהרי ברור [או מתברר] לעשירים שאין יציבות כלכלית ללא יציבות חברתית. ולכן הם חייבים ''לתת להמונים להיות צרכנים'', אבל זה בלתי אפשרי לפי תיאוריות מיקסום הרווח הקפיטליסטיות.

    מצד שני העבודה שימשה ''עלה תאנה מוסרי'' בעניין מוסריות ההורשה של הון משפחתי מדור לדור. כלומר בגלל שיש לכל אחד יכולת דרך עבודה לצבור הון, הרי שאי השוויון שנובע מתנאי התחלה שונים אוזן באמצעות ''השוויון בעיקרון העבודה''. כשזה נופל עקב העדר עבודה [עקב מיכון שמחליף עובדים ביצור], נוצר פער שאי אפשר לסגור אפילו לא בתיאוריה.

    עקב הגלובליזציה, אפילו אם ''ימציאו עבודה'' להמונים, תיפרד העבודה מעיקרון הפרנסה [הממשלות יסבסדו יותר ויותר עובדים עד שיתרגלו לרעיון של תשלום עבור אזרחים [תשלום שעשירים חייבים לשלם כדי לשמור על שקט חברתי במערכת הכלכלית [ע''ע צרפת].

    זה אולי מסביר למה חברות בסין מעדיפות שלא להתמכן [ולהתיעל] אלא לשמור על רמת תעסוקה גבוהה, גם במחיר של ''חוסר יעילות כלכלית''.

    לפיכך אנחנו צפויים למהפכה גדולה בנושא.
    _new_ הוספת תגובה



    גם מרקס טען כך
    דוד סיון (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 11:02)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לכל מערכת שבני אדם מקימים או מנהלים יש מגרעות ויתרונות. כך כמובן למערכת החברתית, הכלכלית ועוד. לכן מידי פעם יש מתחים והערכות שהמהפכה בדרך.

    על הרקע הזה התפתחו הרעיונות המהפכניים של שעליהם דיבר וכתב קרל מרקס (גם פרידריך אנגלס). הטענות שלו היו מאד דומות לשלך: המנוע של המהפכה יהיה הפרולטריון שאין לו מה להפסיד חוץ מכבליו. למעשה המהפכה הזאת התקפלה עוד בתחילת הדרך. יש גם דוגמאות שהמהפכה המרקסיסטית הסתאבה. הרי כמו כל המערכות האנושיות גם למערכת המרקסיסטית יש-היו יתרונות וחסרונות.

    גם הרעיונות של מדינת הרווחה - אמצע הדרך - הופעלו עם היתרונות והחסרונות שלהם. אלו הופעלו כבר בתחילת המאה ה-‏19 אם לא קודם, אבל הגיעו למרכז הבמה במשטרו של ביסמארק בסופה של אותה המאה. הרעיונות הללו עדין קיימים ברמה כזאת או אחרת בכל העולם. לכן אפשר בעצם להגיד שאין מערכת קפיטליסטית טהורה בשום מקום. רק על סמך העובדה הזאת נופלת הטענה שלך נגד ''מיקסום הרווח''.

    מעבר לכל זה, הטענה שלך נגד מיקסום הרווח היא חד ממדית. היא לא לוקחת בחשבון את שהיעילות משחררת גורמי ייצור, כולל עובדים ליוזמות חדשות וחדשניות. לא התייחסת ליתרונות והחסרונות של התהליך הזה שהוא בעצם המנוע העיקרי של הצמיחה הכלכלית והצמיחה ברמת החיים האנושית. הטענה שלך גם לא כוללת התייחסות להון האנושי (שברוב המדינות ממומן, לפחות בחלקו על ידי הציבור).

    לגבי מה שקורה בסין, אם הטענה שלך נכונה, זה לא בהכרח בגלל שיקול ''יעילות קפיטליסטי''. יתכן שזה נובע משאריות של המשטר המרקסיסטי שנמצא בתהליך התפרקות.....

    לפיכך לא בטוח כלל שאנחנו צפויים למהפכה. מכאן שהטענה למהפכה גדולה היא עוד פחות צפויה.
    _new_ הוספת תגובה



    גם מרקס טען כך
    רום הראל (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 11:31)
    בתשובה לדוד סיון
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    נכון שמרקס טען כך [הוא גם חזה במדוייק את סוף עידן הקפיטליסטי שבפתח]. אבל אין בינו לבין המרקסיזם דבר וחצי ודבר. וראוי להיות זהירים בפרט במה שכלכלנים עלולים להיות עיוורים אליו.

    גם הסוציליסטים שחשבו על כינון מדינת הרווחה, התבדו מול ''הכרחיות המדעית'' שמרקס טען לפיו הקפטיליזם יביא את עצמו למצויו הסופי [ובכך לקריסתו].

    למי שקשה לחשוב כך, ניסוי מחשבתי קטן [נוסח אינשטיין]:
    כמה אנשים ששיחקו מונופול בקטנותם גילו שלקראת סוף המשחק ''לא כיף לשחק במשחק הזה יותר''.
    כמה מהשחקנים ''לקחו כסף בכיס הביתה'' או ''הביאו כסף מהבית'' לשם התחלה מועדפת למשחק הבא'' אף אחד.

    למה?

    כי המשמעות של כסף מונופול [כמו כל מערכת כלכלית] היא כל עוד המשחק עובד וכל עוד יש אינטרס אמיתי לכל אחד מהמשתתפים.

    להזכירך....

    כל מבנה חזק כמידת החוזק של החוליה החלשה ביותר שבו.
    ולפיכך אני צופה שבעוד עשרים שנה או פחות לא יהיה משמעות לכסף בעולמנו [לטוב או לרע].

    אני רואה את השינוי בא. האנושות כמו תמיד יכולה להשתנות מרצון או מהכרח, אבל השינוי הוא בלתי נמנע.
    _new_ הוספת תגובה



    יתכן, אז מה?
    דוד סיון (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 12:43)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    יתכן ואתה צודק ו''שבעוד עשרים שנה או פחות לא יהיה משמעות לכסף בעולמנו.....''. אבל זה לא משתמע מהטענות הקודמות שלך אליהן התייחסתי. יותר מכך, אין כאן הסבר איך חוסר משמעות לכסף פוסלת את המודל הקפיטליסטי. אין גם הסבר מהי משמעות השינוי שאתה רואה למודל או להתנהלות קפיטליסטית. לכן, בשלב זה, הטענות שלך דומות להערכות אצבע....
    _new_ הוספת תגובה



    יתכן, אז מה?
    רום הראל (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 12:51)
    בתשובה לדוד סיון
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה צודק שאני נשמע עמום, זה מה שאני רואה בזמן הזה...
    מוגבל. רושם ראשוני, אשמח לברר את זה יותר ככל שניתן עם שימת לב לפרטים.
    _new_ הוספת תגובה



    זהירות משתלמת
    דוד סיון (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 16:27)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ביקורת היא בסופו של דבר מעשה חיובי ומפרה. אבל אם אנחנו לא זהירים ומשתמשים בהכללות גורפות (משליכים את התינוק עם המים....), הביקורת עשויה לפספס ולפגוע ולכן לא להשיג את יעדיה (שינוי או התאמה). חוסר זהירות עשוי גם לגרום לנו להיות שטחיים וחד ממדיים.
    _new_ הוספת תגובה



    אין לא כלום
    דוניצטי (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 15:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    על פי רעיון הצמצום שבקבלה, הקב''ה צמצם את מקומו (מקומו מלא עולם כידוע), ויצר את העולם הגשמי. אז אין אפס, ואין לא כלום. יש משהו אחר. אויר, שקט, חושך וכיוצא בהם. זה עדיין משהו. וזה הכול.
    _new_ הוספת תגובה



    אין לא כלום
    רום הראל (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 9:13)
    בתשובה לדוניצטי
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שכחת לציין שזה רק לפי הקבלה. וגם שם רב הנסתר מהנגלה. כלומר מה שאתה מספר זה ''סיפור כיסוי'' ואתה כמוני בטח יודע שהקבלה היא תורת סוד ואין לראות את הסברים כפשוטם.
    _new_ הוספת תגובה



    תיאוריית הצמצום
    רום הראל (יום חמישי, 12/01/2006 שעה 11:21)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    במתמטיקה מובנת כ''שאיפה לאפס''.
    בזן הדבר ידוע כ''אצבע המצביעה על הירח''.
    אתה יכול לתפוס ש''משהו'' נמצא מעבר.
    וכמו משה ''ואליה לא תבוא''.
    החוויה הזאת מצויה מחוץ לתחום כל עוד אתה אתה.
    אבל מחוץ לקונטקסט הזה זה נגיש וחמקמק בעת ובעונה אחת.
    ונזקק בתיאורי מילים ללולינות מילולית.
    כמו שכתבתי פעם באנגלית:
    YOU ARE HAPPENING IN THE NOW
    או כפי שכתוב:
    ורוח גדולה וחזק מפרק הרים ומשבר סלעים.....לא ברוח..... ואחר הרוח רעש לא ברעש .... ואחר הרעש אש לא באש .... ואחר האש קול דממה דקה....

    מצביע על משהו מעבר לגבול התפישה שקיים נתפש ואינו יש תפישתי.

    הוא מצריך צמצום על מנת לראותו [צמצום האני] אבל מה שרואים אינו מצומצם כלל.
    _new_ הוספת תגובה



    אכן בעל חוכמה אתה
    מהנדס אזרחי (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 9:37)
    בתשובה לרום הראל
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    רק אוסיף בהקשר לחומר ואנטי-חומר

    כתוב בתורתנו הקדושה ''זה מול זה עשה האלוקים''

    והמבין יבין
    _new_ הוספת תגובה



    כמו שיש (אין) אלוהים כך יש
    פרקש (שבת, 14/01/2006 שעה 11:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    (אין) אנטי-אלוהים.

    ואנחנו רואים את זה יום יום בויכוח הפוליטי, בניפוץ מפלגות ובליבוי אלימותשל ארגונים דתיים למיניהם.
    _new_ הוספת תגובה



    הגישה הדיכוטומית מתאיינת בהופעת האלוהים
    רום הראל (שבת, 21/01/2006 שעה 12:50)
    בתשובה לפרקש
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    _new_ הוספת תגובה




    חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

    חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


    מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



    © פורום ארץ הצבי