פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סמרטוט אדום / טור שבועי
גדעון ספירו (שבת, 25/05/2002 שעה 3:59)


סמרטוט אדום


גדעון ספירו



יום שבת 25 במאי 2002



* השבוע נוסדה המדינה ה- 192, מזרח טימור. בטקס חגיגי בהשתתפות נציגים מ- 80 מדינות, הורד דגל האו''ם, ששלט במדינה מאז 1999 והכין אותה לעצמאות, ויו''ר הפרלמנט החדש פרנסיסקו גוטרש הכריז על כינונה של הרפובליקה הדמוקרטית של מזרח טימור.
לאחר מכן הושבע לנשיא מנהיגה הנערץ של תנועת ההתנגדות לכיבוש האינדונזי, שנאנה גושמאו, שנבחר באפריל לתפקידו.
סיפור הקמתה של המדינה החדשה יכול לנטוע תקוות לגבי סיומו של הכיבוש הישראלי וייסודה של מדינת פלסטין, אבל גם חששות לגבי המחיר שעלול להידרש.
יש מספר קווי דמיון מדהימים.

כאשר עזבה פורטוגל את מזרח טימור לאחר שלטון קולוניאלי בן למעלה מ- 400 שנים, פלשה אליו אינדונזיה במטרה לספחו.
העם המזרח טימורי לא היה מוכן להשלים עם המרת הכיבוש הפורטוגלי באינדונזי ודרש עצמאות. אינדונזיה לא היתה מוכנה להכיר בזכותו של העם המזרח טימורי לעצמאות, וכתוצאה מכך נולדה הגרילה המזרח טימורית, תנועת ההתנגדות לכיבוש האינדונזי. שליטה של אינודנזיה, הגנרל העריץ והמושחת סוהארטו, שככל שהדבר נוגע ללהיטות ולאכזריות לדכא את ההתנגדות לכיבוש, הוא מהדורה אינדונזית של גנרל אחר, גנרל שרון, לא בחל בשיטות דיכוי קשות במטרה להטמיע את השטח הכבוש לתוך אינדונזיה.

בצד מאמץ צבאי לשבור ולקטוש את תנועת ההתנגדות הטימורית, שעם השנים לבש אופי של רצח עם, פעלה אינדונזיה בשיטות ישראליות, והעבירה מתנחלים אינדונזים לתוך מזרח טימור, במטרה למסמס ולטשטש את הייחוד הלאומי של תושבי המקום.
הגרילה הטימורית דלת האמצעים עמדה מול צבא אדיר, מצוייד בכלי נשק מודרניים, ולא אחת נראה, כי סיכוייה להשיג עצמאות הולכים ונמוגים.

משטרו המושחת, העריץ וארוך השנים של הגנרל סוהארטו זכה גם לתמיכה אמריקנית, משום שהוא איפשר לחברות אמריקניות לעשות עסקים פורחים על גבה של עבודה זולה. סוהארטו דאג כמובן להזרים את סכומי השוחד שקיבל, לחשבונו הפרטי. הקשרים הטובים של סוהארטו עם בעלי הון אמריקניים, דומים בהרבה מובנים לאלה של הגנרל שרון. גם לו יש את המיליונרים שלו שמרפדים את דרכו הפוליטית.
משטרו של סוהארטו טבח ללא רחם בבני העם הטימורי. רבע מבניו נרצחו במאבק לעצמאות, כמעט כאחוז העם היהודי שהושמד בשואה. מנהיגה של הגרילה המזרח טימורית, שנאנה גושמאו, נאסר וישב שש שנים בכלא האינדונזי. אבל כל זה לא עזר, גם לא העברת אלפי מתנחלים אינדונזים למזרח טימור, בדומה למאמץ ההתנחלותי של ישראל בשטחים הכבושים.

הרצון לעצמאות ניצח. ''הטרוריסט'' גושמאו נהפך לנשיא, העריץ המושחת סוהארטו הודח מהשלטון במרד עממי, נפתחה נגדו חקירה, והנשיאה הנוכחית של אינדונזיה, מגוואטי סוקארנופוטרי, ייצגה את ארצה בחגיגת הכרזת העצמאות.
מי שעיניו בראשו ומוחו לא נסתם במלל לאומני-דתי, צריך ללמוד משהו מהמקרה של מזרח טימור באשר למצבנו כאן. הכיבוש הישראלי האכזרי שמצוייד בכלי חימוש מודרנים, המתנחלים הישראלים, התמיכה האמריקנית, מאסרם של אלפי לוחמי גרילה פלסטינים על מנהיגיהם, כל אלה לא יצליחו לכבות את אבוקת המאבק הפלסטיני לעצמאות. גם סוהארטו הישראלי, שרון, ייכשל.

השאלה היא, האם תישאב ישראל לתוך המינהרה החשוכה של רצח עם ותכיר בעצמאות הפלסטינית רק לאחר רצח רבע מבני העם הפלסטיני, או שגנרל סוהארטו הישראלי, שרון, והפושעים הסובבים אותו, יגיעו להבנה כי יש לסגת מהכיבוש ולהכיר בעצמאות הפלסטינית לפני ביצוע רצח עם?



*הזמרת שרית חדד, נציגת ישראל לתחרות האירוויזיון 2002 בטאלין, אסטוניה, התראיינה ערב התחרות בטלוויזיה הישראלית והצהירה בחגיגיות רבה כי ''אני גאה להיות יהודיה וישראלית''. ניחא, יהודיה, אבל ישראלית? על מה את כל כך גאה? על המצור שישראל מטילה על שלושה מיליון פלסטינים עד כדי רעב? על הרג מאות ילדים ואימהות בשטחי הכיבוש? על כך שחיילי הכיבוש הישראלי לא נותנים ליולדות פלסטיניות להגיע לבית חולים והן יולדות תינוקות מתים במחסומים? על פשעי ג'נין? על כך שבראש ממשלת ישראל עומד גנרל שרון שנגדו מתנהלת חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה? על כך שבישראל לא יכולים יהודיה או יהודי להתחתן עם גוי? על כך שמתייחסים אל פועלים זרים כאל עבדים? על כך שהפער בין עניים לעשירים הוא הגבוה בעולם המערבי? על כך ששלטונות ישראל מפעילים על עצירים עינויי תופת כמו במשטר העריצות שהיה לא מכבר באסטוניה?

שרית חדד מייצגת את האמן הקרנף שפנה עורף למסורת של אמנים יהודים בחו''ל שפעם היו שם דבר למי שפעלו בשורה הראשונה של מאבקים למען זכויות אדם ונגד עוולות השלטון. חדד, בהסכמתה לקבל את ברכתו של שרון, קרובה יותר לדגם האמן המתחנף ומרכין ראש אל מול שלטון עוולה, ולא לדגם היהודי הומניסטי שהכרנו בעבר. הישראליות סירסה אצלה גם את היהדות.
אילו הייתי באולם בטאלין בעת הופעתה של חדד, הייתי עולה על הבמה ומניף שלט מחאה נגד מעשי הנבלה של ממשלת ישראל ונגד שרית חדד כמי שמשתחווה אל מולך העריצות. אני מאד מקווה שהיא לא תזכה בתחרות.



* מטען החבלה שהוטמן במשאית דלק והתפוצץ שעה שמילאה סולר בחוות הגז בפי גלילות, לא הפתיע אותי. למזלנו הענין ניגמר בנזק למשאית בלבד והשריפה שפרצה כובתה מיד. אולם אין לי ספק שמוחות שונים בגרילה הפלסטינית יושבים עתה על המדוכה ומנסים להפיק לקחים - מדוע העסק לא דפק על פי המתוכנן?
הרצון הפלסטיני לגרום לישראל פיגוע אסטרטגי שיביא לאלפי קורבנות הוא תוצאה ישירה של היחס הברוטלי של הכיבוש הישראלי כלפי העם הפלסטיני. ההרס והנזק שניגרמו לארגונים פלסטינים ולרשות הפלסטינית במבצע האחרון, לא היה צבאי בעיקרו, אין להם צבא, אלא בתשתית השלטון והחיים האזרחים. ההרס חסר הפשר הזה, הזין ללא ספק רצון נקמה אדיר ושאיפה לגרום לישראל פגיעה כה קשה, שייקח לה זמן רב להתאושש ממנו.

העלאת פי גלילות באוויר עם כל הנזקים הסביבתיים לחיי אדם ורכוש, הוא בדיוק סוג הפעולה שיגרום לטראומה שתלווה את אזרחי ישראל שנים רבות.
מנהיגות ישראלית אחראית היתה עושה כל מאמץ ליצור מציאות פוליטית חדשה שתבטל את הסכנה לפעולה כזו. אבל ההנהגה הישראלית והצבאית של ישראל היום, פושעת לא רק כלפי הפלסטינים, אלא גם כלפי אזרחי ישראל. הנהגה הרפתקנית זו, ממשיכה במדיניות שמזינה את רצון הנקמה הפלסטיני, ומוכנה לסכן את חיי אלפי התושבים באזור תל-אביב בפיצוץ חוות הגז בגלילות. העיקר של יפונו ההתנחלויות ולא יהיה שלום.



* יורגן מלרמן הוא סגן יו''ר המפלגה הליברלית הגרמנית, הנימצאת עתה באופוזיציה. הוא מואשם על ידי מישל פרידמן, סגן יו''ר מועצת הקהילות היהודיות בגרמניה, באנטישמיות.
כל כך למה? משום שמלרמן אמר, ששרון ופרידמן, התומך במדיניותה של ישראל, גורמים להתגברות האנטישמיות.
יו''ר מפלגת הירוקים, קלאודיה רות, קפצה אף היא על העגלה, והגישה תלונה נגד מלרמן במשטרה על אנטישמיות.
הנה לנו דוגמא מצויינת כיצד עושים שימוש מניפולטיבי באנטישמיות במטרה לסתום ביקורת על ישראל.
אמירתו של מלרמן היא נכונה במישור של האבחנה הפוליטית. אין ספק כי המתקפה הצבאית של שרון בשטחים הכבושים נגד אוכלוסיה אזרחית, מגבירה את האיבה לישראל. ההזדהות הכמעט אוטומטית של מנהיגי הקהילות היהודיות עם ממשלת ישראל, תורמת בדעת הקהל לזיהוי בין יהדות לישראל המרשעת. עובדות אלו מהוות דלק להגברת אנטישמיות. מלמן זיהה תופעה קיימת. אין ספק שהמאבק באנטישמיות, שצריך להיות תמידי בצמוד למאבק בגזענות, הרבה יותר קשה כאשר ישראל והקהילות היהודיות מקושרות עם רשע, עריצות וקולוניאליזם.
עדיף היה אילו מנהיגי הקהילות היהודיות היו מדגישים את ההבדל בינם לבין ישראל; שאין הם סוכני ישראל ולא מזדהים כציבור מאורגן עם מדיניותה של ממשלת ישראל.
רצונו של פרידמן להשתיק את מלרמן תוך הטחת אשמת האנטישמיות, שעה שהאמירה שלו אין לה דבר עם אנטישמיות (גם אם חולקים עליה), הוא חלק מאותו נסיון ציני של ישראל וסוכניה לסתום פיות.
גרמניה נימצאת עתה בעיצומה של מערכת בחירות. הסקרים מנבאים למפלגה הליברלית הישגים, שיכולים להזיק אולי למפלגת הירוקים. ובכל זאת, אני סבור שהירוקים עשו טעות בהגשת תלונה במשטרה נגד מלרמן. השיטה של סתימת פיות באמצעות תלונות במשטרה פופולרית מאד אצל הימין הישראלי. חבל שהירוקים בגרמניה ניגררו לשיטה פסולה זו. בדמוקרטיה לא מערבבים את המשטרה בויכוח פוליטי ציבורי. וחוץ מזה רצוי שהירוקים בגרמניה, היושבים היום בממשלה, ידאגו לכך כי גרמניה תפסיק לייצא לישראל נשק וציוד צבאי, ותמיר אותו ביצוא זכויות אדם, פריט שבו קיים בישראל מחסור חמור. זו חובה גרמנית, דווקא בגלל העבר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נימוקים רבותי, נימוקים (וביקורת אפקטיבית)  (מיכאל שרון )שכטל()
  על מה אתה מדבר?  (ישראל בר-ניר)
  הצדקת האינדונזית  (קורא)
  ''הסמרטוט האדום'' זהירות - מניפולטור!  (סטודנט ליחסים בינל"א) (7 תגובות בפתיל)
  שאלות למר ספירו:  (אסף) (5 תגובות בפתיל)
  חדוות ההיטפלות  (מיכאל שרון )שכטל()
  פרה-פרה  (יובל רבינוביץ) (8 תגובות בפתיל)
  גם לי יש שאלות, מר גדעון ספירו.  (ntn) (8 תגובות בפתיל)
  mister SPIRO i am proud ISRAELI  (סוריא סהארה) (25 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי