|
מי מפריע לו? | |||||
צבי גיל (יום שלישי, 18/01/2005 שעה 8:45) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מויאל הוא בבחינת נביא בעירו | |||
|
|||
וזה נוגד את הקלישאה המפורסמת. גם לפני הקאסמים היה קשה לחיות בשדרות, ועכשיו קשה שבעתיים. אבל בואו נודה שגם האינתיפאדה הראשונה ''אינתיפאדאת האבנים'' וגם האינתיפאדה השנייה ''האינתיפאדה החמושה'' לא נוצרו יש מאין: למדיניות האווילית של כל ממשלות ישראל, מאז הניצחון המזהיר על כל צבאות ערב במלחמת ששת הימים, יש הרבה יותר מאשר יד ורגל בדבר. ורק מדיניות נבונה יכולה להוציא אותנו ממעגל הדמים הגדול והמיותר הזה. | |||
_new_ |
מדיניות נבונה הוא רק תנאי הכרחי | |||
|
|||
גם הצד השני צריך לנהל מדיניות נבונה. אבל גם זה לא תנאי מספיק. צריך ששני הצדדים ינהלו מדיניות נבונה. אם זה יקרה יתכן, רק יתכן, שאז נצא ממעגל הדמים. | |||
_new_ |
אין שום משמעות לאמירה ''מדיניות נבונה'' | |||
|
|||
הדבר הבסיסי שחייב להיות הוא שישראל תגדיר את המטרות המדיניות ואת האיומים בדרך להשיגם. ה''מדיניות הנבונה'' צריכה כדי להתוות את הדרך בה תנווט המדינה/ההנהגה, וזאת לאחר שיוגדרו המטרות והאיומים (הכשלים האפשריים). | |||
_new_ |
האלוף בני פלד ז''ל העיר לפני שנים רבות | |||
|
|||
שהמדינאים שלנו נמנעים מקביעת מטרות מפני שלא ברור להם מה הן המטרות שחייבים לקבוע כדי שאפשר יהיה להגיע אליהן בסופו של דבר. והינה, חלפו מאז שנים רבות והדבקות האימפוטנטית באי-קביעת מטרות נותרה ללא שינוי, תרתי משמע. | |||
_new_ |
מעשה שדרות סמן לכאות | |||
|
|||
אז מה יש לנו... שלטון, כנסת שרוב חבריה עסקנים , מהסוג שמה שמעניין אותו זה איך לחטוף כמה שיותר מהתענוגות השלטון. איך להספיק ולעשות כמה שיותר עסקים טובים עקב הקרבה לשלטון... הבן של טומי לפיד קיבל פתאום חוזה פרסום של מיליוני דולרים בטלוויזיה כשאבא טומי היה שר המשפטים וקבע אם הבנק ירוויח מיליארד שקל או לא... הילדים של שרון קיבלו חוזים מוזרים עם אפל שבהם הרוויחו מיליונים עבור גלישה באינטרנט ... חברי מרכז הליכוד ממונים לדירקטוריונים, של מעץ החדשה של הרכבת, של כל מקום שבו אפשר להריח כמה (מיליוני)דולרים.... ועכשיו, נכנסו לשלטון התאוותנים מהעבודה, עוד מעט עסקני ש''ס יבואו, האוגודניקים.. כולם כמה אלפי משפחות ירוויחו בגדול מעסקנותם.... אבל הרוב הגדול של העם יישאר לבד. לבד עם הכלכלה המתמוטטת לבד עם הקסאמים שנופלים.. לבד כי אתם לא מעניינים אף אחד רבותי. אני חיים קובע בפסקנות רבה כי בשלטון יושבים אנשים שמה שמעניין אותם זה הכסף, הכיס שלהם, לרכוש נדל''ן בפראג, לקבל חוזה ממשלתי שמן כאן ותו לא... מחר ינתקו את המתנחלים מבתיהם.. את תושבי אשקלון ושדרות מיישובם בגלל הקסאמים. והעוורים שם למעלה ימשיכו לעשות כסף כסף כסף. יאללה תתעוררו כבר פריירים, תתעוררו כבר עם ישראל , תתחילו להבין מה עומד בפניכם . צעדו לירושלים כולכם ותנו לשרון הפגנת המאה שיסתלק עם חבורת המושחתים שלו. | |||
_new_ |
הרשה לי לטעון שדבריך הם סתם דמגוגיה זולה | |||
|
|||
א. כשאתם אמרתם שהכיבוש משחית והצהרתם שתרדו מהארץ, אף אחד לא עצר בעדכם. ראוי לציין שהרבה התאכזבו שלא היגרתם לארצות הים. אלי מויאל הוא מנהיג ציבור והוא מנהיג אותם בתבונה - מחזק את ליבם ודואג לרווחתם מצד אחד ומצד שני דורש משרון לטפל בשורשי הבעיה. אם הפלסטינים לא יוכלו לעצור לבדם את הטרור הרי שישראל תהיה נאלצת לעשות זאת, אבל הפעם באגרסיביות רבה הרבה יותר ולא לדקדק בכל מיני חוקי פתיחה באש. אין ברירה כנראה. הטרור הפלסטיני הוא טפיל, שככל שתוותר לו הוא יתעצם וידרוש יותר. גם אמירתך ש''מויאל עדיין לא הגיע להבנת ההיסטוריה'' נשמעת קנטרנית ולא רצינית. היו ויש מלחמות שהוכרעו בשדה הקרב וההסכמים שלאחר מכן רק באו להגדיר את המשך הדרך. למשל סיום מלחמת העולם השניה. למעשה מה שאתה מציע שאנשי שדרות יישבו בשקט, ישראל תיסוג ואי''כ תנהל מו''מ עם הפלסטינים תוך ויתור מצידנו והאש תמשיך ליפול על שדרות. כי איך אמרו ב''אוסלו'': נדבר שלום כאילו אין טרור ונילחם בטרור כאילו אין מו''מ לשלום'' (או כל מיני וריאציות דומות). ומה יצא מזה? עוד מלחמת אינתיפאדה חסרת טעם. מבחינתנו. אם מלחמות טרור הן מלחמות בחזית ובעורף אז רצוי שמיד גם המלחמות כנגד טרור יהיו כאלה. העורף הפלסטיני צריך גם הוא להוות יעד לפגיעה מצידנו. ג. למה מויאל צריך להידמות בעיניך דווקא ללנין, טרוצקי, המוסוליני או פידל קסטרו? אין לך מהפיכות תרבות לדמות אותו? ד. מה עניין רוסיה וצ'צ'ניה לענייננו? מה עניין הקסאמים על שדרות לכל פיגוע התאבדות אחר? בינתיים ירושלים לא זכתה לפגיעת קסאמים, גם לא תל אביב או נתניה. שיגור קסאמים הוא איום אחר, בו כל אוכלוסית היעד שתוך שניות נופל על מישהו רקטה. וזה איום עם תודעה שהולך לקרות משהו, שבאופיו משפעי פסיכולוגית הרבה יותר קשה. הרקטה באה מלמעלה ויכולה ליפול אקראית על כל רחוב או בית. זה לא דומה למחבל מתאבד שאין התרעה מקדימה על פיגועו וכשכבר יודעים הפיצוץ נעשה, ומכאן מי שיודע חי וקיים. גם הישובים נבחרו ללא סדר ועקביות. דוגמה דומה דווקא ראינו בשלושים ושמונה השנים האחרונות בקריית שמונה וביישובי קו גבול לבנון שזכו בהפגזות מחבלים. הרבה נטשו את היישובים בעת החרפת המתיחות, וחלקם לא שבו שמה. צריך לציין את יוסי שריד שהלך שמה וגר באביבים ובקרית שמונה כדי להזדהות עם הציבור שם. היום אין לנו ח''כ אחד שמעז לבצע דבר דומה. גם הערתך לגבי ''אילו'' מויאל היה ראש עיר לפני קום המדינה היא הזויה ומגמתית. אתה כירושלמי לא חי במתח שחיים בו תושבי שדרות ותפסיק לבלבל לנו בשכל. גם אני גר בעיר הלומת פיגועים ומעולם לא הרגשתי סיכון כה ברור ומיידי על חיי, כמו שתושב עיר שעליה ניתכים פגזים ביום ובלילה מרגיש. על תנסה לפשט את המצב, הוא קשה ביותר. ואם שרון וישראל לא יטפלו בראשות הקסאמים, אז טילי היאסר 2 יגיעו לחוות השיקמים, הגראד יגיע לנתיבות ואשקלון וה-יאסר 2/3 יגיעו לגוש דן ולבאר שבע. ישראל חייבת להראות לרשות שהיא לעולם לא תסכים למצב בו ארגוני טרור פירחחיים פועלים בניגוד וללא תיאום עם הראשות המרכזית שנבחרה כחוק. זה דבר אסוני ובלתי נסבל. וד''א, אף אחד מעולם לא איים עליך שיכריז על ירושלים כבלתי ראויה להיות בירת ישראל. אז אל תכניס לאף אחד מילים לפה בהתנדבות כה נלהבת. | |||
_new_ |
אתה בטוח שאתה מתייחס למאמרו של צבי? | |||
|
|||
*. כתבת: ''היו ויש מלחמות שהוכרעו בשדה הקרב וההסכמים שלאחר מכן רק באו להגדיר את המשך הדרך''. המשמעות היא שלמרות הרושם שאתה מנסה ליצור אתה תומך בעמדתו של צבי (''.... מלחמות לא פותרים במלחמות אלא בהסכמים, כל מלחמה, ללא יוצא מן הכלל''). **. יש לך בעיות בהבנת הנקרא ....... מי בכלל עשה אותך שופט? | |||
_new_ |
תפסיק לבלבל את השכל, ד''ר!!! | |||
|
|||
איזה הסכם סיים את מלחמת העולם השניה זולת צעידת חיילי הברית על אדמת גרמניה וברלין? ההסכם בכלל לא היה עם גרמניה, אלא הסכם חלוקת שלל והשפעה בין המדינות המנצחות-כובשות. צא ולמד ד''ר הגיון ונימוס מהם!!!! | |||
_new_ |
השכל שלך היה מבולבל מקודם | |||
|
|||
לא משנה איך תסובב את הדברים ההערה שלי על דבריך הקודמים נשארת רלוונטית משום שעדין לא הסברת את הסתירה שמופיעה בהודעה שלך. הנה הקישור בסוגריים (תגובה 55721). הנה מה שאמרתי על הודעתך: ''כתבת: ''היו ויש מלחמות שהוכרעו בשדה הקרב וההסכמים שלאחר מכן רק באו להגדיר את המשך הדרך''. המשמעות היא שלמרות הרושם שאתה מנסה ליצור אתה תומך בעמדתו של צבי (''.... מלחמות לא פותרים במלחמות אלא בהסכמים, כל מלחמה, ללא יוצא מן הכלל'')''. הקישור להודעתי מצ''ב בסוגריים (תגובה 55723). צא ולמד לקרוא את הנאמר לפני שאתה מתקיף ללא צורך. צא ולמד לא לבלבל את השכל שלך ולשמור על התבטאות מנומסת. עד שתעשה זאת הכינוי ''שופט חוקר'' שבחרת לעצמך הוא בדיחה. שופטים או חוקרים נוהגים לשמור על כבודם. לכן לפני שהם כותבים משהו הם שוקלים את הרלוונטיות וההתאמה של דבריהם. משהו | |||
_new_ |
למד לקרוא ד''ר.... | |||
|
|||
''היו ויש מלחמות שהוכרעו בשדה הקרב וההסכמים שלאחר מכן רק באו להגדיר את המשך הדרך'' איזה הסכם ''אוסלו'' עם גרמניה או יפן נחתם? אתה בטחמתכוון להסכם הכניעה של 2 בספטמבר 1945 ... אני לא מאמין לך שאתה מתכוון לזה, הרי אתה לא חושב שתוכל לנהוג בפלסטינים כמו שמדינות הברית נהגו בנאצים. אז תן לי רק לחזור ולאמר שוב שמדינות הציר הוכרעו במלחמה ולא נערך מולן שום הסכם שלום אלא רק חוזי כניעה צבאיים. וזה מה שאנחנו צריכים לעשות. וזו הגדרת הדרך. הסכמי שלום (להגדרת המשך הדרך) אח''כ... אולי .... אם זה בכלל יהיה אינטרס ישראלי. טוב, אבל מה אתה מבין במלחמה ושלום???? | |||
_new_ |
אתה ממשיך להסתבך - זאת זכותך | |||
|
|||
שוב אתה מגיב כאילו אינך מבין את מה שכתבתי. לכן נסה לקרוא שוב את ההודעה הקודמת (תגובה 55771). אולי הפעם תתיחס בהתאם. | |||
_new_ |
אתה ממשיך להסתבך - זאת זכותך | |||
|
|||
ואפילו אתה נהנה לתרגל את זה. | |||
_new_ |
וגם הערבים שמתלוננים על אפילה וקיפוח | |||
|
|||
מי מאלץ אותם לחיות במדינה הזו? השערים עדיין פתוחים! אולי צבי גיל לא מודע לזה, אבל רוב תושבי שדרות הם לא בדיוק מסוג האנשים שמתקבלים בזרועות פתוחות -- עם אזרחות ומשרה חלומית בבנק המרכזי -- בכל מדינה שירצו לצאת אליה. אני מבין שמר גיל חי כאן מתוך בחירה, והוא בכלל עושה לנו טובה שהוא לא עובר לאחת המדינות האחרות המשתוקקות לקבל אותו, אבל לא כל אזרחי ישראל נמצאים במעמדו. | |||
_new_ |
אלי מויאל צודק | |||
|
|||
המצב בו מותקפת שדרות ללא הרף ללא תגובה מאסיבית של מדינת ישראל אינו נסבל. יש הבדל גדול בין פיגועי תופת אחת לכמה חודשים לבין מצב קבוע שבו יישוב ישראלי נמצא תחת אש. שום מדינה בעולם , ותהיה הליברלית ביותר, לא יכולה להתיר מצב כזה. שטחי הרצועה הם שטחי איי שהרשות הפלתינית שולטת או אמורה לשלוט בהם, והם אמורים להיות הגרעין למדינה הפלשתינית שתקום פעם, כך אני מקווה. מפת הדרכים לשלום במזרח התיכון מחייבת את הפלשתינים , כצעד ראשון, להפסיק לחוטין את פעולות הטרור. ייתכן שערפאת היה יכול אך לא רצה וייתכן שאבו מאזן רוצה אך אינו יכול. לעצם העניין אין זה משנה. הניסיון להגיע בדרכי נועם להבנה עם החמאס והג'יהאד האיסלאמי על הפסקת אש נדון מראש לכישלון. אבו מאזן יבקש עוד פסק זמן, עוד 30 יום או עוד 100 ימי חסד ובינתיים מחיר הדמים יגבר. הכניסה לעזה אינה פיתרון. על הפלשתינים לדעת שיש מחיר דמים כבד להתקפותיהם : עין תחת עין , טיל תחת טיל, פצצה תחת פצצה. יש להפריד בין ההנתקות ופירוק ההתנחלויות ברצועת עזה , שהם לדעתי צעדים נכונים מבחינה מדינית ומוסרית, לבין הגברת המלחמה בטרור. יש לתת לאבו מאזן פסק זמן של ימים ספורים, להתחלת מלחמה של ממש נגד ירי הטילים ופצצות המרגמה, ואם, כפי שאני חושש , ימשיך לא לעשות כלום ורק לגנות את הפיגועים בשפה רפה, תריכה ישראל להתחיל במדיניות עקבית של התקפות נגד על הפלשתינים. מפחידים אותנו שתוקפנות ישראלית ''משחקת לידי הקיצוניים''. בוודאי ןבוודאי שרפיסות ישראלית משחקת גם היא לידי הקיצוניים. | |||
_new_ |
רמי - מה בדיוק אתה מציע? | |||
|
|||
לפי דבריך ''צריכה ישראל להתחיל במדיניות עקבית של התקפות נגד על הפלשתינים'' - מה זה אומר? לכבוש מחדש את הרצועה? אז למה לצאת משם מלכתחילה? הרי כיבוש מחדש של הרצועה יעלה בעשרות ואולי אפילו מאות קורבנות מיותרים. אם כך מה הועילו חכמים בתקנתם? כבר ג'ורג' אורוול אמר ש''הדרך המהירה ביותר לסיים מילחמה היא להפסיד בה''. ועל זה אפשר להוסיף את אמירתו של ביסמארק ש''אף אחד איננו מספיק עשיר כדי לקנות את אויביו בוויתורים חד צדדיים''. כמו תמיד, למעצבי המדיניות של מדינת ישראל נדמה שחוקי הטבע, חוקי הכלכלה או חוקי ההתנהגות של המין האנושי אינם תקפים במזרח התיכון. | |||
_new_ |
אני מפריד בין ההתנחלויות | |||
|
|||
שלדעתי הן פשע ועוול ויש לפנותן, ובראש ובראשונה ברצועת עזה, לבין שמירה על ביטחון ישראל. | |||
_new_ |
רמי, ההפרדה שלך כבודה במקומה מונח | |||
|
|||
אם כי יש לי ספק רב אם מי שהוא בציבור הערבי שותף לדעתך (למעט מס שפתיים). אבל עדיין לא ענית לי מה לדעתך יהיה על ישראל לעשות כשההפגזות על שדרות, אשקלון ואולי בבוא היום גם על פרברי תל אביב תמשכנה. איך אתה רואה את ה''שמירה על ביטחון ישראל'' מתבצעת בפועל? | |||
_new_ |
אינני שולל במקרה זה כל פעולה צבאית | |||
|
|||
שהיא, כולל השתלטות צבאית על חלקים מרצועת עזה, כדי להגן על אזרחים. חששו של כותב המאמר פן יהרגו חיילים רבים בפעולה כזו הוא מוצדק, אך מוזר ביותר: א זהו תפקידו של הצבא להגן על המדינה מפני תוקפיה. לחלופין, כפי שכתבתי לעיל, אינני שולל אפילו מדיניות של עין תחת עין - פגז תמורת טיל קסאם, פצצה תמורת פצצה, ועצירה מוחלטת של כל התנועה במעברים לרצועה עד שלא יושם קץ לירי הקסאמים. אני תומך בהסדר הכולל ויתורים מרחיקי לכת של ישראל, ואני אף תומך בפירוק רוב ההתנחלויות במסגרת נסיגה חד צדדית שתקל על חיי היומיום של הפלשתינים ועל צה''ל במלאכתו (לא צריך להוציא סיור של שני רכבים משוריינים לשלוח ילדים לחוגי בית) , אולם אני תומך גם בכל שהפלשתינים ימלאו את חלקם בהסכמים שחתמו ויתנהגו כבני תרבות. לא צריך לעניין את ממשלת ישראל אם אינם רוצים או שאינם מסוגלים. יש לתת לממשל הפלשתיני החדש זמן קצר להוכיח את יכולתו להאבק בטרור ( לרבות הפסקת אש בדרכי נועם שאינני שולל אותה כלל אם כי אינני מאמין שהיא ישימה) , ואם לא, לחזור ואף להחריף את המאבק בטרור. | |||
_new_ |
חלומר, אתה מציע שנחזור למודל ''לבנון'' | |||
|
|||
ונפנה את עזה אך נחזור אליה שוב ל-20 שנים מיותרות? למה לא לכבוש אותה מחדש עכשיו, לחסל ולגרש את כל הטרוריסטים, משפחותיהם וסייעניהם. כמה שיותר מלחמה מנגד ולא מבצעיט כחרורגיים מיותרים. במלחמה נגד הטרור נלחמים בכוח ולא ר ק במוח (ושרק הד''ר המכובד לא יאמר לי שבאומרי 'כח' התעלמתי מ'מח'). | |||
_new_ |
כמה זמן יקח | |||
|
|||
עד ששיירות של פלסטינים זועמים יעלו על חוליות הקסאם ויעשו את העבודה שאבו מאזן לא יעשה? איך קראו לזה פעם? ''כוחותינו השיבו אש לעבר מקורות הירי''. אינני צריך להיכנס לתוך עזה כדי לכבוש אותה, אני צריך לנהוג כפי שצבא נוהג: לשתק את מקורות הירי. את זה עושים בירי ארטילרי מכוון היטב. כן, אני יודע ש''מכוון היטב'' פירושו פיזור של כמה מאות מטר לכל כיוון. ואז להערכתי, התמונה עשויה להשתנות. התנתקות? מה עניינה לכאן? אזרחים ישראלים מופגזים, צריך להגיב על כך תוך שמירה על חיי חיילינו. | |||
_new_ |
''את זה עושים בירי ארטילרי מכוון היטב.'' | |||
|
|||
וכשבמקרה פגז אחד מפספס ונפגעים ''חפים מפשע'', מקבלים קוקלוש, וסוגרים את העסק. אתה באמת מאמין שמה שהוא ישתנה? | |||
_new_ |
מה הכוונה | |||
|
|||
''חפים מפשע?'' | |||
_new_ |
תשאל את גדעון ספירו | |||
|
|||
_new_ |
אני דוחה על הסף את הגדרתך | |||
|
|||
את ההתנחלויות כפשע ועוול. זה לא עומד במבחן החוק, המציאות, ההיסטוריה והמוסר. | |||
_new_ |
ודבר נוסף, רמי | |||
|
|||
למיקרא דבריך ''צריכה ישראל להתחיל במדיניות עקבית של התקפות נגד על הפלשתינים'' היתה לי הרגשה שכבר ראיתי את זה באיזה שהוא מקום. והנה מצאתי, ב 1994, יוסי שריד (שמעת עליו?) התבטא בעקבות הסכמי אוסלו, ש''אם הם [הפלשתינאים] ישתמשו בנשק נגדנו, אנחנו נכניס להם''. אלו אינן בדיוק המלים שלך, אבל רוח הדברים זהה. מה יצא מזה? זה כתוב על לוחות הזכרון לחללי אוסלו (''קורבנות השלום''). | |||
_new_ |
שדרות עיירה מוכת עוני, עם שיעור אבטלה גבוה | |||
|
|||
מרבית תושביה חשים ניכור חברתי רב, בבחינת מורחקי המדינה. ארועי הקסאם הקשים מעלים לפתע את שדרות למרכז האג'נדה הלאומית. במציאות של אוליגרכיה עשירה ודכאנית הממוקמת במרכז הארץ, ו''איש הישר בעיניו יעשה'' היה מויאל פראייר של ממש אילו לא דאג לתרגם את המצוקה למונחים של רייטינג ובעיקר, למקור להזרמת תקציבי ענק לעיירתו ששוב אינה שכוחת אל. | |||
_new_ |
השיטה: אתה מתסיס את המדינה וצווח צווחות אימה ממרידות בסביבת | |||
|
|||
חבית אבק שריפה חברתית (ורוב ישראלית מוכת המצוקה והדיכוי והחמס האוליגארכי היא חבית אבק שריפה חברתית שדי בגפרור חצוף אחד...) ומייד האוליגארכייה מוכת האימה זורקת לך נתחים שמנים כדי שתסתום את פיך, לכל הרוחות... | |||
_new_ |
אתה בכלל יודע על מה אתה מדבר? | |||
|
|||
אתה בכלל מכיר את אשני שדרות? | |||
_new_ |
|
|||
א) אָכֵן - אַף אֶחָד לֹא מְאַלֵּץ אֶת אֵלִי מוֹיָאל לְהִשָּׁאֵר בָּאָרֶץ. אֲבָל זֶה לֹא הָעִקָּר. ב) מַדּוּעַ, בֶּאֱמֶת, הוּא חוֹשֵׁב שֶׁהַמְּדִינָה מְזַלְזֶלֶת בְּחַיֵּי אֶזְרָחֶיהָ? אוּלַי בִּגְלַל שֶׁעֵקֶב שִׁקּוּלִים מְדִינִיִּים )נְכוֹנִים אוֹ לֹא נְכוֹנִים( - נוֹקֶטֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל יָד רָפָה כְּנֶגֶד הַטֶּרוֹר ומְשַׁלְחַיו? בִּימֵי אוֹסְלוֹ בִּשְׁעָתוֹ, הִתְוַדָּה רַבִּין הַמָּנוֹחַ בְּשִׁדּוּר טֶלֶוִיזְיָה - שַׂר הַבִּטָּחוֹן כַּזָּכוּר - שֶׁהוּא הֵסִיר סְגָרִים מֵעַל הָאֻכְלוּסִיָּה הַפָּלֶשְׂתִּינָאִית ''נֶגֶד בִּטְחוֹן יִשְׂרָאֵל''. כָּךְ בְּפֵרוּשׁ. וּבְמֶשֶׁךְ כָּל הַדִּיּוּן הַנּוֹקֵב שֶׁנֶּעֱרַךְ בַּכְּנֶסֶת לְאַחַר מִכֵּן - אִישׁ מִתּוֹמְכֵי רַבִּין - כּוֹלֵל הַנֶּאֱמָנִים בְּיוֹתֵר - לֹא הֵעֵז לְהַכְחִישׁ אֶת הַדְּבָרִים. מֵהֲסִבָּה הַפְּשׁוּטָה שֶׁהֵם הָיוּ אֱמֶת-לַאֲמִתָּהּ. אָז נָכוֹן - בְּדֶרֶךְ כְּלָל אֵין קַבַּרְנִיטֵי הַמְּדִינָה מוֹדִים בְּצוּרָה כָּל כָּךְ גְּלוּיָה - שֶׁהֵם מְשַׁלְּמִים בְּגוּפוֹת תְּמוּרַת ''תִּקְוָה מְדִינִית''. אֲבָל הָרְאָיוֹת הַנְּסִבָּתִיּוֹת מַרְאוֹת בְּדֶרֶךְ כְּלָל עַל דְּפוּס דּוֹמֶה שֶׁחוֹזֵר עַל עַצְמוֹ, בְּמִדָּה מִשְׁתַּנֵּית שֶׁל חֻמְרָה וְטִפְּשׁוּת. וְאִם כְּבָר בְּטִפְּשׁוּת עָסְקִינַן, צַר לִי עַל הַבּוֹטוּת, אַךְ לֹא יָכֹלְתִּי לִמְצֹא הַגְדָּרָה מְעֻדֶּנֶת יוֹתֵר לַהַכְרָזָה הַבּוֹמְבַּסְטִית מִפִּי הָאַסְטְרָטֶג וְהַהִיסְטוֹרְיוֹן הַנּוֹדָע צְבִי גִּיל: ''מִלְחָמוֹת לֹא פּוֹתְרִים בְּמִלְחָמוֹת אֶלָּא בְּהֶסְכֵּמִים, כָּל מִלְחָמָה, לְלֹא יוֹצֵא מִן הַכְּלָל''. אֱמֶת וְיַצִּיב וְשָׁרִיר וְקַיָּם: כָּךְ נִפְתְּרָה מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הַשְּׁנִיָּה לֹא בְּמִלְחָמָה נֶגֶד מַעַצְמוֹת הַצִּיר, אֶלָּא בְּהֶסְכֵּם שָׁלוֹם בֵּין גֶּרְמַנְיָה הַנָּאצִית לִבְּרִיטַנְיָה וְצָרְפַת; בֵּין יַפָּן לְאַרְצוֹת-הַבְּרִית; כָּךְ נִפְתְּרָה מִלְחֶמֶת הַמִּפְרָץ לֹא בְּמִלְחֶמֶת בָּעֲלוּת הַבְּרִית נֶגֶד עִירַאק, אֶלָּא בְּהֶסְכֵּם יְדִידוּת בֵּין סָדַּאם חוּסֵיין לְג'וֹרְג' בּוּשׁ הָאָב; כָּךְ נִפְתְּרָה מִלְחֶמֶת הָעַצְמָאוּת בְּהֶסְכֵּמִים לְבָבִיִּים בֵּין חַאג' אמין אַל חוּסֵיינִי לְבֵין מֹשֶׁה דַּיָּן, וְכָךְ נִפְתְּרוּ עוֹד רֹב רֻבָּן שֶׁל מִלְחָמוֹת הָעוֹלָם. וְאִם נַחְרֹשׁ אֶת עַזָּה וְנַהֲרֹג אַלְפֵי פָּלֶשְׂתִּינָאִים - מַה לָנוּ אִכְפַּת? מוּטָב שֶׁיֵּהָרְגוּ עֲשָׂרָה פָּלֶשְׂתִּינָאִים וְלֹא יֵהָרֵג יְהוּדִי אֶחָד. וְאָז - כְּדֶרֶךְ אַגַּב - יִפָּסֵק גַּם הֶרֶג הַפָּלֶשְׂתִּינָאִים. וְאִם בֶּאֱמֶת נַחְרֹשׁ אֶת עַזָּה לְאָרְכָּהּ וּלְרָחֳבָהּ וּבְכָל זֹאת אֵיזוֹ כְּנוּפְיָה תְּשַׁגֵּר טִיל? אָז לְפָחוֹת נָגִיד שֶׁעָשִׂינוּ כָּל שֶׁבִּיכָלְתֵּנוּ וּבִמְקוֹם 100 טִילִים מְכֻוָּנִים הֵיטֵב - יֵשׁ טִיל תּוֹעֶה אֶחָד מִמִּבְנֶה חָרֵב. ג) אָה כֵּן... בְּתִסְכּוּלוֹ כִּי רָב, הִכְרִיז מוֹיָאל עַל רֶקַע גּוּפוֹת תּוֹשָׁבָיו וְחֹסֶר-הָאוֹנִים שֶׁל אַנְשֵׁי עִירוֹ - שֶׁתֵּצֵא מַהְפֵּכָה. אָכֵן כַּמָּה נִלְעָג הָאִישׁ הַזֶּה, שֶׁלֹּא מַצְלִיחַ לִשְׁמֹר עַל קֹר-רוּחַ מֻשְׁלָם תַּחַת גֶּשֶׁם הַטִּילִים. אֵין סָפֵק שֶׁעָלָיו לִלְמֹד הִלְכוֹת-נַחַת אֵצֶל מַר נִירְוָנָה שֶׁלָּנוּ. ד) רוּסְיָה כּוֹשֶׁלֶת בְּצֶ'צְ'נִיָה? נַנִּיחַ. אַךְ רוּסְיָה גּוֹבָה מְחִיר כָּבֵד בְּגִין חַיֵּי אֶזְרָחֶיהָ. וּבְכָךְ הִיא הוֹלֶכֶת בְּדַרְכּוֹ שֶׁל מֹשֶׁה דַּיָּן, שֶׁאָמַר בְּדִיּוּק אוֹתָם הַדְּבָרִים: אִם אִי אֶפְשָׁר לִמְנֹעַ - לְפָחוֹת לָשִׂים תַּג מְחִיר. אִלּוּ הָיָה מוֹיָאל חַי בִּזְמַן הַמַּנְדָּט - מִן הַסְּתָם הָיָה מַצְפּוּנוֹ שָׁקֵט הַרְבֵּה יוֹתֵר. הוּא יָכֹל הָיָה לוֹמַר שֶׁהַבְּרִיטִים הַנּוֹצְרִים הַקּוֹלוֹנְיָאלִיסְטִים הַכּוֹבְשִׁים וְהָאַנְטִישֵׁמִים - לֹא מַחְשִׁיבִים בִּמְיֻחָד חַיֵּי יְהוּדִים. אַךְ לְפָחוֹת יְהוּדִים כֵּן מַחְשִׁיבִים חַיֵּי יְהוּדִים. כָּאן - תַּחַת מֶמְשָׁלָה יְהוּדִית רִבּוֹנִית עִם צָבָא מֵהַטּוֹבִים בָּעוֹלָם - אֵין לוֹ אֶלָּא לִקְבֹּר אֶת רֹאשׁוֹ בַּחוֹל - אוֹ לִזְעֹק מָרָה. וְכָךְ צָרִיךְ רֹאשׁ עִיר נוֹרְמָלִי לִנְהֹג כַּאֲשֶׁר אֶזְרָחָיו מְשַׁמְּשִׁים כְּבַרְוָזִים בַּמִּטְוָח. | |||
_new_ |
|
|||
''וְאִם נַחְרֹשׁ אֶת עַזָּה וְנַהֲרֹג אַלְפֵי פָּלֶשְׂתִּינָאִים - מַה לָנוּ אִכְפַּת?'' לא עשיתי דבר מלבד ''העתק'' ו''הדבק'' של משפט שלם מדבריו של יהודי כלפי הפליטים הפלשתינאיםברצועת עזה, שמן הסתם יבוא בעקבותיו במהרה בימינו אותו משפט לגבי הפליטים הפלשתינאים ביהודה ושומרון. מאמר מנוקד מכף רגלו ועד פדחתו - ואף לא מילה מנוקדת אחת (לנוחות הקריאה?) על הכיבוש והדיכוי המתמשכים 40 שנה בקירוב. ונשאלת השאלה, למה לחרוש את עזה עוד ארבעים שנה ולהרוג מידי פעם אלפי פליטים וחוזר חלילה? אם, כדברי הכותב, כבר לא איכפת לנו (אגב, מי הם אותם ''לנו'' שבשמם מדבר אותו כותב יהודי, לפחות לפי שמו, שלא איכפת להם להרוג אלפי פליטים פלשתינאים על-מנת לקיים את שילטונם עליהם ואת התנחלויותיהם בין רגליהם?) - למה באמת לחרוש ולהרוג כל פעם מחדש כמה אלפים פה ושם, בשיטה הניפסדת הידועה כעבודה סיזיפית, אם אפשר פשוט לרכז את כולם במחנה אחד גדול ויעיל, להחרים את כל מטלטליהם, להלבישם בתלבושת אחידה ולהעביד אותם בפרך על לחם צר ומים לחץ בחפירת בורות למתיהם עד שיכלה הדור? פרעגט זיך טאַקע אַ גרויסע פראַגע... | |||
_new_ |
''הכיבוש והדיכוי המתמשכים 40 שנה בקירוב.'' | |||
|
|||
הינם תוצאה ישירה של מילחמה שלא ישראל פתחה בה. לו הם לא היו פותחים במילחמה הם לא היו נמצאים תחת ''כיבוש ודיכוי''. הכיבוש הסתיים ב 1995 - כשהוחל ביישומם של הסכמי אוסלו. לו הם לא היו מחדשים שת המילחמה באמצעות גל פיגועי הטרור ישראל לא היתה נאלצת לחדש את ''הכיבוש והדיבוי''. אתה הבנת את זה ברוך? | |||
_new_ |
''הכיבוש והדיכוי המתמשכים 40 שנה בקירוב.'' | |||
|
|||
צר לי על הבנת המציאות הבלתי מציאותית שלך, ולא עלי, לשמחתי, לתקן את כולה. אנסה להזכיר לך רק זאת: א. לא הפלשתינאים פתחו נגדנו במלחמה ב-1967 (וגם לא ב- 1973). ב. הסכמי אוסלו נרצחו ביחד עם יצחק רבין ודמו ודמם שותתים סביבנו על ''מפת הדרכים'' עד עצם היום הזה. ג. לומר שהכיבוש הסתיים ב-1995 (כלומר: סולקו כל ההתנחלויות) הרי זה, במקרה הטוב, בדיחה גרועה, מפני שמאז ההתנחלות הבלתי חוקית בעליל בסבסטיה, שחשפה בפני המתנחלים את אימפוטנטיותה של ממשלת ישראל דאז (ועד מהרה -של כל הבאות אחריה) במניעת השתלטות של אזרחים ישראלים על שטחים כבושים [שטחים שהיו אמורים להיות מוחזקים אך ורק על-ידי צה''ל ולהיות מפונים במלואם (כפי שפונה ע''י מנחם בגין, עד הסנטימטר האחרון, כל שטח חצי האי סיני, לרבות המלון המפורסם שנשק לאילת) עם הקמת מדינה פלשתינאית עצמאית לצד מדינת ישראל] - לא הושב אף מתנחל לגבולו ולמעשה לא פונתה אף התנחלות (ימית ובנותיה פונו והוחרבו ע''י צה''ל בעקבות הסכמי השלום עם מצרים ולא עם הפלשתינאים, כפי שרבים טועים לחשוב). ד. אתה הבנת את זה ישראל? | |||
_new_ |
הבנתי אותך טוב מאוד ברוך | |||
|
|||
את המילחמה ב 1967 פתחו החייזרים. הערבים נקלעו לשם רק המיקרה. הסכמי אוסלו שבקו חיים עם האוטובוס הראשון שהתפוצץ ליד כיכר דיזנגוף (למעלה משנה לפני מותו של יצחק רבין), אף יישוב יהודי שהוקם לא היווה ''כיבוש'' או ''דיכוי''. גם אין אף יישוב שהוקם על אדמה שהיתה בבעלות ערבית. מאחר ומעולם לא הוסכם בין הערבים וישראל מה יהיו גבולותיה של אותה מדינת פלשתין (מדינת החייזרים לפי דבריך), כי הערבים סרבו ומסרבים לדון בנושא למרות שזה מה שנדרש בהחלטת מועצת הביטחון 242, הרי כל דיבוריך על ''חוקיות'' או על ''אי חוקיות'' או על ''אי חוקיות בעליל'', או על ''השבת המתנחלים לגבולם'', של היישובים היהודיים הם לא יותר מאשר פתפותי ביצים. | |||
_new_ |
גם אורח ממאדים היה מצליח להבדיל | |||
|
|||
בין מדינות ערב לבין הפליטים הפלשתינאים שגורשו מאדמותיהם. אשר על כן, סביר להניח שהגעת מאיזור הדמדומים... | |||
_new_ |
''הפליטים הפלשתינאים שגורשו מאדמותיהם'' | |||
|
|||
למען הדיוק ''הפליטים הפלשתינאים שעזבו את אדמותיהם מרצון'' --- לבקשת מנהיגיהם, כדי להשאיר שדה פעולה נוח לצבאות הסדירים של מדינות ערב, במלאכת החיסול של היישוב היהודי. כדאי שתעיין בעיתונות הערבית של התקופה במקום לסמוך על הבלי דימיונך. | |||
_new_ |
הפליטים הפלשתינאים שגורשו מאדמותיהם | |||
|
|||
אני לא יודע איפה היית במלחמת העצמאות, מה ראית, מה שמעת ומה ידעת. אבל אם היית, ראית, שמעת וידעת - מוטב תיקח מדיקמנט כלשהו להשבת הזיכרון. ואגב, על עקורי איקרית ובירעם שמעת משהו או שמא גם סיבת התפנותם כוסתה אצלך באותו דוק נוח של שיכחה? | |||
_new_ |
חלק (מיעוט) אכן גורש | |||
|
|||
בסערת המילחמה ומשיקולים בטחוניים/מדיניים --- אך זה בפרוש היה מיעוט שבמיעוט. הרוב המכריע --- בין 80 ל 90 אחוזים, התפנה מרצונו (בחיפה למשל הם סרבו לשמוע לקול מנהיגים יהודיים כמו אבא חושי שהתחננו לפניהם שישארו). תנועת הבריחה הזאת שהחלה מיד למחרת ה 29 לנובמבר 1947 --- מועד קבלת החלטת החלוקה, קיבלה תנופה משמעותית באפריל 1948 בהתקרב מועד סיום המנדט --- ב 15 למאי. הסיפור שלהם הוא בדיוק כמו הסיפור על אחד שרצח את אביו ואח''כ ביקש שבפסק הדין יתחשבו בכך שהוא יתום. יותר יהודים גורשו מארצות ערב מאשר ערבים מארץ ישראל. | |||
_new_ |
ישראל, יש לי שאלות | |||
|
|||
מדוע אתה מערבב בדיון על גירוש או לא גירוש של הפלשתינאים (תגובה 55826) את עובדת גירוש יהודים מארצות ערב? לגבי היהודים מארצות ערב, אני מכיר גם סיפורי עזיבה ובריחה וגם את תוצאות הפעילות הציונית בשיכנוע לעלות לארץ. האם אותם יהודים באמת גורשו? האם הם גורשו בגלל גירוש/עזיבת פלשתינאים? האם אותם יהודים ''גם'' טוענים לזכות השיבה? | |||
_new_ |
למה לא לערבב גירוש בגירוש | |||
|
|||
בריחה בבריחה, עליה בעזיבה? בסך הכל היה טרנספר הדדי והערבים בפלסטין חייבים לנו עוד 200,000 פליטים בערכי 1948-9 כדי לאזן את המשוואה. | |||
_new_ |
חלק גורש וחלק התגורש ורק מיעוט עזב מרצונו החופשי | |||
|
|||
אולי אתה, למזלך, לא היית בין מגלגלי חביות הדלק הבוערות (הנפל''מים של אותה תקופה) מהכרמל לעבר השכונות הערביות של חיפה. ואולי מעשה זה, אחד מרבים, ישמש לך קצה חוט-אריאדנה כדי שתוכל לחזור בשלום,בלכתך לחפש את האמת העירומה על מלחמת השחרור ולהציץ בה מעבר לשבעים ושבעה צעיפי המיתוסים הממסדיים שהולבשו עליה בדיעבד. | |||
_new_ |
Bull Shit | |||
|
|||
_new_ |
Bull Shit | |||
|
|||
אז בכל זאת היית בין מגלגלי החביות הבוערות. ואני חשבתי לתומי שאתה הרבה יותר צעיר. | |||
_new_ |
מה אתה מפזר ענן גדול על ההסטוריה שלנו | |||
|
|||
דוד שלי גר בבירעם והוא קיבל קריאה של המופתי של הכבר לסגת צפונה אל תוך כוחות של קאוקג'י הלוחם הגדול לא שלנו, ששרידי כוחותיו התארגנו במרג' עיון בשביל לחדש את ההתקפה על האוייב הציוני. הדוד שלי שהיה צעיר בימיו ניסה לשכנע את החמולה שלו לא להאמין לקריאות המופתי ולהישאיר במקום כי הוא הכיר את היהודים לפני כן. אבל רוב המשפחות והחמולות כבר ארזו את מטלטליהם והלכו צפונה וככה גם המשפחה שלי והדוד גם כן. אבל מה שהיה לא טוב הוא שחלק מהכנופיה מלבנון ארב לכוח צבא הכיבוש היהודי וירה בו מהצד בדרך לבירעם והצבא הציוני פתח באש לא מכוונת על הישוב. אח''כ היהודים הרסו לנו את כל הבתים כי לא רצו שנצח ונחזור. וזה לא היה בסדר וגם לא לפי החוק. עכשיו שנגמרה המלחמה בין היהודים לערבים אנחנו רוצים לחזור לבתים שלנו כמו שהרבה כבר חזרו. אני לא מבין למה הציונים מפחדים לתת לנו את הבתים שלנו ולקבל בחזרה כמו שניים עשרה אלף תושבים שמה. אני חושב שרק ככה יהיה בסוף שלום אמיתי רק אם נקבל בחזרה את מה שצבא הכיבוש הציוני לקח לנו בכוח. | |||
_new_ |
|
|||
זה מה שצריך שרון לעשות: וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן, וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ-מֵאוֹת שׁוּעָלִים; וַיִּקַּח לַפִּדִים, וַיֶּפֶן זָנָב אֶל-זָנָב, וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין-שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת, בַּתָּוֶךְ. ה וַיַּבְעֶר-אֵשׁ בַּלַּפִּידִים, וַיְשַׁלַּח בְּקָמוֹת פְּלִשְׁתִּים; וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ וְעַד-קָמָה, וְעַד-כֶּרֶם זָיִת. ו וַיֹּאמְרוּ פְלִשְׁתִּים, מִי עָשָׂה זֹאת, וַיֹּאמְרוּ שִׁמְשׁוֹן חֲתַן הַתִּמְנִי, כִּי לָקַח אֶת-אִשְׁתּוֹ וַיִּתְּנָהּ לְמֵרֵעֵהוּ; וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים, וַיִּשְׂרְפוּ אוֹתָהּ וְאֶת-אָבִיהָ בָּאֵשׁ. ז וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן, אִם-תַּעֲשׂוּן כָּזֹאת: כִּי אִם-נִקַּמְתִּי בָכֶם, וְאַחַר אֶחְדָּל. ח וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל-יָרֵךְ, מַכָּה גְדוֹלָה; וַיֵּרֶד וַיֵּשֶׁב, בִּסְעִיף סֶלַע עֵיטָם. ולא שאיזושהי דלילה אבו מאזן תעשה לו: וַיְהִי, אַחֲרֵי-כֵן, וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה, בְּנַחַל שֹׂרֵק; וּשְׁמָהּ, דְּלִילָה. ה וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל, וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ, וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ; וַאֲנַחְנוּ, נִתַּן-לָךְ, אִישׁ, אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף. ו וַתֹּאמֶר דְּלִילָה, אֶל-שִׁמְשׁוֹן, הַגִּידָה-נָּא לִי, בַּמֶּה כֹּחֲךָ גָדוֹל; וּבַמֶּה תֵאָסֵר, לְעַנּוֹתֶךָ. ז וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, שִׁמְשׁוֹן, אִם-יַאַסְרֻנִי בְּשִׁבְעָה יְתָרִים לַחִים, אֲשֶׁר לֹא-חֹרָבוּ--וְחָלִיתִי וְהָיִיתִי, כְּאַחַד הָאָדָם. | |||
_new_ |
הנאחז ב''הבטחות'' יהוה | |||
|
|||
אל יתפלא שנאחזים לו ב''הבטחות'' ישו, מוחמד ושאר המונותאיסטים שנשבעו כי ראו אלוהים וחיו. (עדות שמיעה במקרים כאלה היא, כידוע, הרבה יותר מתעתעת ומתאימה בעיקר למדורי רכילות). | |||
_new_ |
כל אחד וההבטחות שלו | |||
|
|||
אבל אל תבלבל לנו עם מוחמד עליו השלום. | |||
_new_ |
אז תפסיק לבלבל לנו את השכל | |||
|
|||
_new_ |
מי נאחז בהבטחות.... | |||
|
|||
אני רק מציע לחזור על התרגיל המבריק ולהעלות באש את עזה ובנותיה.... ובניה. ומצידי שאח''כ שרון גם יפיל את שני עמודי ביסוד של החרש''פ זה מעזה וזה מיו''ש. | |||
_new_ |
ויעמוד בארץ הצבי | |||
|
|||
כה אמר יהוה על-שׁלשׁה פשׁעי עזה ועל-ארבעה לא אשׁיבנו על-הגלותם גלות שׁלמה להסגיר לאדום. ז ושׁלחתי אשׁ בחומת עזה ואכלה ארמנתיה. ח והכרתי יושׁב מאשׁדוד ותומך שׁבט מאשׁקלון והשׁיבותי ידי על-עקרון ואבדו שׁארית פלשׁתים אמר אדני יהוה. דניאל יא טז ויעשׂ הבא אליו כרצונו ואין עומד לפניו ויעמד בארץ-הצבי וכלה בידו. | |||
_new_ |
כָּל הַכָּבוֹד עַל הַיִּידִישׁ | |||
|
|||
לְהַבָּא נָא לְתַרְגֵּם. אִם עָלַי לִבְחֹר בֵּין מָוֶת בִּשְׂדֵרוֹת לְבֵין מָוֶת בְּעַזָּה - אֲנִי בּוֹחֵר בַּמָּוֶת בְּעַזָּה. אַכְזָרִי - נָכוֹן; אֲבָל חַד-מַשְׁמָעִי. מִבְּחִינָתִי עָדִיף שֶׁלֹּא יִהְיֶה מָוֶת לֹא פֹּה וְלֹא שָׁם. אֲבָל לְצַעֲרִי לֹא נִסְתַּיֵּעַ בְּיָדֵינוּ בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים. זֶה מַה יֵשׁ. | |||
_new_ |
אלי מויאל. | |||
|
|||
שוב הפלגתם,אחי יורדי הים, ללב האוקינוס, והשארתם מאחור את אלי מויאל.אנא חזרו לנמל ותחליטו מה לעשות עם אלי מויאל שרוצה לברוח מכל הבאלגאן כאן במדינה.עזרו לו. העלו אותו על אחד הסיפונים והפליגו איתו. הוא כבר יאמר לכם מה היעד שלו. | |||
_new_ |
אתה נשמע לי ברחן כפייתי.... | |||
|
|||
כדרך הצבאים העטים על צביותיהם באביב..... | |||
_new_ |
לשקדן | |||
|
|||
מוטב :כדרך הצבי בצביה( כמו ''דרך גבר בעלמה'' צבי לא עט,זה עיט שעט.ומדוע רק באביב? בכל אופן מוטב ככה מאשר ה''צבי על במותיך חלל''.מה עם מויאל,אחרי ישיבת הממשלה? הוא נשאר? | |||
_new_ |
לשקדן | |||
|
|||
אז אתה שוב בורח תחת התפתלויות שווא..... | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |