|
מפגש עם נוסע בזמן | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 22:17) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
הצגת המאמר בלבד |
התנ''ך האבוד | |||
|
|||
לק''י לאריה, ראיתי את הספר התנ''ך האבוד על שולחנו של מורי (בטא מלעיל ולא מלרע, אין זה המורה שלי אלא תואר כבוד לרב תימני) יוסף קאפח בשנותיו האחרונות. קניתי את הספר וקראתיו ואחר כך שאלתי את מורי מה הוא אומר. השיב שאינו מקצוען אבל הוא חייב לומר שהוא מתרשם מאוד לרעה ממקצוע המאפשר להזיז את יציאת מצרים ממאה שנה לפני בנין בית המקדש דרך חמש מאות שנה לפני בנין בית המקדש ועד אלף שנה לפני בנין בית המקדש. זה פשוט מדע לא רציני. בהקבלה לימינו - תחשוב שיש מחלוקת האם ארוע מסויים היה בתקופה שלנו או בתקופה הממלוכית! לכן הוא מעדיף להתעלם מכל המדע הזה. | |||
_new_ |
לאליצור סגל: יפה סיכמת את האירוע... | |||
|
|||
לאליצור. יפה סיכמת, קצר ולעניין, אף שתמיד ראוי לקרוא ולחשוב מה אחרים אומרים, זה אף פעם לא מזיק. אנשי עופרה ידועים בכמות החכמים הרבה שבקירבם, אשמח להכיר גם אותך. רפי אשכנזי | |||
_new_ |
באשר לאמינותם של הארכיאולוגים | |||
|
|||
צריך לזכור שבמקביל להטלת ספק בקיומם של ארועים הניזכרים בתנ''ך בשל ''חוסר הוכחות'', ישנם ארכיאולוגים שהוכיחו שבתקופת בית ראשון היה נפוץ השימוש בטלפונים סלולריים. והראיה? בשום חפירות ארכיאולוגיות לא נמצאו סימנים לקווי טלפון. כדאי לזכור שהרבה זמן נטו להטיל ספק בסיפור המבול המופיע בתנ''ך. רק משנמצאו עלילות גילגמש הישתנה היחס. לארכיאולוגים רבים, ובעיקר ליהודים שבינהם, יש איזה תסביך בכל מה שקשור לתנ''ך. קשה להם לקבל דברים כפשוטם ולהודות שיש אמת היסטורית במה שמסופר בתנ''ך, כי זה מנוגד לכל מיני תיאוריות פוליטיות או דתיות. אין ספק שהכתוב בתנ''ך רחוק מלהיות מדוייק, ושברובם הגדול הדברים לא התרחשו בדיוק כפי שזה מתואר שם. אבל כמו בכל כתיבה ממין זה, יש יותר מגרעין של אמת בתאור של הארועים בתנ''ך. כמו שמקובל לאמר: Lack of evidence is not necessarily an evidence of lack והערה לסיום, עוד לראיתי או שמעתי אף ארכיאולוג או היסטוריון שמטיל ספק ב''אמת ההיסטורית'' של הסיפור מהקוראן על מסעו של מוחמד למיסגד ''אל אקצה'', למרות שהמיסגד הזה נבנה בערך 90 שנה אחרי שמוחמד מת. | |||
_new_ |
ישראל בר-ניר היקר | |||
|
|||
אתה תתפלא לדעת - כפי שאני התפלאתי ואף נדהמתי - עד כמה שהמסופר בתנ''ך מדייק במציאות הרבה יותר ממה שאתה חושב. מכיוון שאתה מעיין מפעם לפעם בעיתונות האינטרנט האנגלו-סאכסית, ודאי תוכל לקרוא גם ספרים בלשון זהה. ולמי שיכול - מומלץ. באנגלית נכתבו (במקור) ארבעת הכרכים המלאים של ''Ages in chaos''. | |||
_new_ |
אריה, אין לי וויכוח אתך | |||
|
|||
בנושא זה. אני מאמין שכל מה שמסופר בתנ''ך קרה, גם אם לא תמיד בדיוק כפי שזה מתואר שם. וזה למרות שאני אנטי דתי ''שרוף''. שני ספרים בנושא מומלצים: התנ''ך כהיסטוריה (The Bible as History) מאת החוקר הגרמני וורנר קלר, ו''ארכיאולוגיה וההיסטוריה התנ''כית'' (Archeology and Bible History) מאת ג'וזף פרי. נלסון גליק גילה בראשית שנות החמישים את מיכרות תימנע רק בזכות זה שהוא האמין בנכונות הפסוק המיקראי ''ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת'' | |||
_new_ |
בניגוד לטענות כאן | |||
|
|||
יש לציין שיש היסטוריונים שמעיזים להטיל ספק בכל המסופר בקוראן ואף בעצם קיומו של הנביא מוחמד וזאת בגלל טיעונים כבדי משקל ביותר שלא כאן המקום להיכנס אליהם ,אבל הם מקבילים לטיעונים שמופעלים נגד האמינות ההיסטורית של התנ''ך. למותר לציין שההיסטוריונים האלה שמים את נפשם בכפם וכאר הם מפרסמים את מחקריהם ,אלה הם תחת שמות בדויים. | |||
_new_ |
לעומת זאת, | |||
|
|||
ה''רביזיוניזם'' הארכיאולוגי חוגג ומשתולל, ומי שמעז לגונן על אמינות המקרא מוקע מיידית כמפגר, חומייניסט, מטורלל או הכל ביחד. לפני כשנה היה אמור להתקיים כנס ארכיאולוגי בנושא, בהשתתפות יהושע עציון. 12 הארכיאולוגים (כמספר שבטי ישראל שלא היו ולא נבראו כמובן...) איימו פחות או יותר כדלקמן: ''אם עציון בפנים - אנחנו בחוץ''. וכל כך למה? מכיוון שעציון ''איננו ארכיאולוג''... שומו שמיים. כיצד נותנים לעמוס עוז להשתתף בערבי ספרות. האם יש לו תואר שלישי בספרות עברית מהפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב? | |||
_new_ |
נראה שאינך מבין את הנעשה בחוגי הארכיאולוגים | |||
|
|||
הם מסרבים לקבל את עציון מכיוון שהאיש אינו איש מקצוע לא למד במשך שנים רבות כמוהם ,לא השתתף בחפירות מיגעות כמוהם ,והוא טוען טענות שמבחינתם מנוגדות לכל היגיון המוכר להם . משום כך הוא בעיניהם קוריוז. בתור מי שיש לו התמצאות מסויימת בנעשה בחוגי הארכיאולוגים וחוקרי המקרא, אני יכול העיד שיש שם ויכוחים חריפים ביותר בין מי שניקראים ''המינימליסטים '' הרויזיוניסטים הקיצוניים שרואים בכל התנ''ך יצירה ספרותית מהתקופה הפרסית ההלניסטית או אף החשמונאית ובין המקסימליסטים שרואים בתנ''ך יצירה היסטורית בעיקרה . אבל אלה כאלה דוחים את סיפורי האבות את יציאת מצרים ואת סיפורי כיבוש הארץ בידי יהושע. לגבי יציאת מצרים ייתכן שיש גרעין היסטורי, אבל לגבי כיבוש הארץ בידי יהושע ברור היום שהמדובר בבידיון גמור . הויכוח היום הוא אם הייתה או לא הייתה מלכות דוד ושלמה.מרביתה חוקרים בהישראליים מקבלים את עובדת קיומה אם כי מניחים שהיא לא הייתה כה גדולה ומפוארת כמו שתוארה בתנ''ך. על האירועים לאחר מכן יש הסכמה כללית כי אכן התרחשו אם כי לא תמיד כפי שהתנ''ך תיאר אותם . למשל חורבן הארץ בידי הבבלים לא היה כה מוחלט כפי שתואר בתנ''ך וגלות בבל הייתה רק של שיכבה מסויימת בעם ,שחלקו או אף רובו נשאר בככל הנראה בארץ במשך 70 שנות מה שמכונה ''גלות בבל ''. | |||
_new_ |
גם ישו הנוצרי? | |||
|
|||
לק''י לאלי מענין מאוד לשמוע שיש המטילים ספק בקיומו של מוחמד. אבל לדעתי הדבר רק מדגיש את מחשבתי שזה לא מדע. לגבי ישו האונגליון קובע אותו בדורו של הורדוס אבל התלמוד קובע אותו מאה שנה יותר מוקדם. כלומר כמאתים שנה לפני החורבן. לדעתי הדבר אינו מטיל ספק בעובדת קיומו של ישו אלא בשאלה מה אנו יודעים ומה חסר לנו. צריך לקחת את עצם קיומם של ישו מוחמד ולהבדיל משה רבינו כאמת בסטורית ואת השאר לנסות לבנות בהתאם לכך. העובדה שהארכיאולגים מטילים ספק בקיומם מטילה ספק בהם ובתבונתם ולא באישים ההסטוריים האלו. אליצור | |||
_new_ |
למר סגל | |||
|
|||
טיבו של כל מדע הוא השאיפה להתקרב לאמת, והיכולת לשנות את מסקנותיו בהתאם לממצאים העולים משטח. מדענים מסוגלים לטעות, גם אם יש בהכרזה זו משום סתירה לתדמיתם העצמית. יש גם להיזהר מלקבע את הארכיאולוגיה כמדע מדוייק, כדוגמת המתמטיקה, ולזכור שישנם גם ''מדעי'' החברה והרוח. ואפילו במדעים המדוייקים חלו, חלים ויחולו שינויים. ניתן גם, אם נרצה להיות מאוד-מאוד ציניים, לשאול איזו מין דת רצינית היא זו, כאשר פוסק הלכה אחד אומר א' ופוסק אחד אומר ב'? אך עדיין, אין זה מוקד השאלה. המוקד הוא זה: האם ניתן לרתום את המדע לשירות האמת? אם כן - מדוע לוותר עליו? | |||
_new_ |
אריה, יש כאן עירבוב מושגים | |||
|
|||
ראשית, המתימטיקה איננה מדע. נהוג לכנות אותה כ''אם המדעים'' והיא כלי שבלעדיו שום מדע אין לו קיום. אבל המתימטיקה בפרוש איננה מדע. אפילו המתימטיקה השימושית איננה מדע. המונח מדעים המדוייקים (פיסיקה, כימיה וכו') הוא מטעה כי אין דבר כזה. תמיד יש שגיאה או אי דיוק. מה שמייחד את המדעים המדוייקים זה היכולת לכמת (מלשון כמות) את מידת הדיוק, וכתוצאה מכך לחזות מראש תוצאות של ניסויים. המושג ''מדעי הרוח'' הוא אוקסימורון שקיים רק בעברית ואיננו נמצא בשום שפה אחרת. הארכיאולוגיה היא בהחלט ''מדע'', אם כי לא מדע מדוייק. | |||
_new_ |
''מדעי החברה'' | |||
|
|||
דווקא כן קיים באנגלית (לא כן?) ממתי אפשר לכמת באופו מדוייק את התנהגות האדם בחברה? כך או אחרת, תודה על ההארה. | |||
_new_ |
יש בהחלט תחומים | |||
|
|||
במדעי החברה שאכן עונים להגדרה מדע, אבל לא הייתי עושה הכללות, כי כאן הצליחו לערבב כל מיני נושאים שאינם יותר מאשר היענות ללחצים של הפוליטיקה התקינה. | |||
_new_ |
ויתור על המדע | |||
|
|||
לק''י אריה אינני מותר על המדע. הרי אמרתי לך שבעקבותיו של הרב קראתי את הספרים שיינתה להם ואני מכיר כללית את הנושא. אבל אני מיחס לזה יותר כאל רומן הסטורי מאשר כאל מדע. זה כמובן מסייע בלימודים וגם משובב נפש בהפסקות אבל לא יותר מכך באשר לפוסקי הלכה אתה טועה. בניגוד לרושם הנוצר בציבור יש בסיס משותף רחב ביותר בין חכמי ההלכה רק שבאופן טבעי יש נטיה להבליט את המחלוקות שהן יוצרות את ההבדלים והיחוד. ולרפי אשכנזי - אין זו דעתי אני רק מעביר את דעתו של מורי יוסף קאפח. אליצור | |||
_new_ |
אהבתי | |||
|
|||
זה הטור הכי טוב שקראתי, אבל אם תוכל, אולי תוסיף את הפרטים שדילגת עליהם, איך נראו הישראלים, מי הם החיקסוסים, וכל הפרטים אותם הזכרת, אודה לך מאוד | |||
_new_ |
לניר היקר | |||
|
|||
כל דבר שאוסיף, יהיה ודאי נחות מן המקור, ומן הסתם גם לא שלם. הדבר הטוב ביותר שתוכל לעשות הוא לרכוש את הספר ''תקופות בתוהו - שחזור ההיסטוריה העתיקה ישראל ומצרים'', ולקרוא. הנני סמוך ובטוח, שחמישים-שבעים ש''ח אלו שתוציא, תהיה אחת מההשקעות הטובות ביותר בתולדות ישראל... מהטובות... ביותר.... בתולדות ישראל. | |||
_new_ |
תודה אריה. | |||
|
|||
אני, כידוע, מאלה שאינם זקוקים להוכחות שהתנ''ך הוא אמת, אבל נהניתי מאד לקרוא את מאמרך. כיהודים, אין ספק כי אנו מפסידים המון מכך שמבקרים את המקרא במקום ללמוד אותו; אולי המאמר הזה, בתקוה שיבואו עוד, יפתח פתח לשינוי. בברכה, נסים | |||
_new_ |
דעת הארכיאולוגים | |||
|
|||
הארכיאולוגים אינם דוחים סתם את וליקובסקי ושות' משום שהם יותר מדי פורצי גדר.אם היו מקבלים את השיטה שלו כי אז אלף ואחת בעיות חמורות אחרות היו נוצרות ומציבים אותם במצב קשה בהרבה לגבי התנ''ך ממה שהם היום. זאת הבעיה עם המחקר ההיסטורי והארכיאולוגי ,שבו הכל תלוי בהכל , אם אתה מזיז לבנה אחת כי אז עליך להנסביר מה קורה עם הלבנות האחרות . אם אתה מסביר כמו וליקובסקי כי מלכת שבא הייתה הפרעונית המצרית חתשפסות,כי אז עליך להסביר מי היה הפרעה הזכר שמוזכר באותו סיפור . ואז עליך להסביר כמו וליקובסקי כי פרעה שישק שנמצאה כתובת שלו על מסעו לארץ ישראל אינו השישק התנכי אלא מישהו אחר,במחי יד אתה מוחק את העבודה הסבלנית של מאות ארכיאולוגים שעבדו במשך 100 שנה ואתה אינך נותן משהו מספק באמת במקום . . הארכיאולוגים המודרניים אינם נמנעים מלהציע שיש טעויות כרונולוגיות . לדוגמה פרופסור פינקלשטיין טוען שאת כל החורבכות המונומנטליות שעד כה תוארכו לימי שלמה יש לתארך לימי אחאב ,מה שפוגע אנושות בכל הערכתנו את ימי שלמה כימי גדולה אדריכלית,ועל כך יש היום ויכוח חריף בין המדענים . אבל לוליקובסקי הם יתיחסו כאל לא יותר מקוריוז. | |||
_new_ |
חאתשפסות נהגה לעתים | |||
|
|||
להציג עצמה בדמות זכר. אין כאן, חלילה, שום מחיקה של עבודה של 100 שנה, כי אם פירוש מחודש של הממצאים והשכבות. מי שלא קרא את ספריו של וליקובסקי ובכל זאת מתייחס אליו כאל קוריוז - ודאי אין להתייחס אל התייחסותו ברצינות. מי שכן קרא את ספריו אך חולק על דעתו - יעלה, יבוא ויסביר. | |||
_new_ |
למרבה הצער נסים, | |||
|
|||
גם חוקרים דתיים לכל דבר ועניין, אדוקים ככל שיהיו, אחוזים חרדת-אימים מלגעת, לא-של-שכן מלדבר על ספר זה, שמא יוקעו בחריפות כ''תמהונים/פונדמנטליסטים/פרימיטיבייפ'' על-ידי ''הארץ'' ודומיו, שאליהם נשואות עיניהם. | |||
_new_ |
אתה מספר לי? | |||
|
|||
הרי אני ''זכיתי'' לתגובות כאלה כאן בפורום... הבעיה חריפה עוד יותר מכפי שכתבת שכן גם דתיים יצאו נגד הקו שאני נוקט במאמרים השבועיים. הם טענו כי אסור לערב תורה עם פוליטיקה... שבת שלום ומבורך, נסים. | |||
_new_ |
יש לי הרבה מה לאמר על וליקובסקי | |||
|
|||
ואת הרוב כבר ניתן למצוא בקישור שניתן למטה ובתגובות אליו : קישורים: מדענים מתנגשים: http://www.haayal.co.il/story.php3?id=760 | |||
_new_ |
פרלמן - תגובה לחלק הראשון: נושא המחקר שפרסמת | |||
|
|||
בנושא הארכיאולוגיה והתנ''ך, קיים עשרות שנים. חולשתם של הארכיאולוגים ידועה בנושא. על פי הארכיאולוגיה, ג'ינג'יס חאן ואטילה לא היו קיימים כי אין ממצאים ארכיאולוגים למסעות הקרב שלהם . כן גם אין הוכחה ארכיאולוגית שילידי הקוטב הצפוני, או אוסטרליה וניו זילנד אין פעם הגיעו לשם. אולי הם נולדו שם מהקרח או מהחול המקומי) ולא היגרו, למשל מאיזור אינדונזיה. וכן יתכן שהאינדיאנים באמריקה נולדו שם ולא היגרו אולי מאירופה או מערבות רוסיה, כי לא מצאו ספינות או כלי רכב. אבל, זכותם וחובתם של מדענים להעלות היפותזות (זה טוב לפרסום ולקידום בדרגות ובשכר) וכן זה מפרה את המחשבה האנושית. כיום הארכיאולוגיה משתמשת בחקירות די-אנ-אי, ובאמצעותה הצליחו בקברים במצרים וכן בדרום אמריקה לפענח תעלומות רבות שהארכיאולוגים לא יכלו עקב מגבלות הכלים שלהם. השאלות טובות - המסקנות, חלשות מאד! שאלה לי אליך, כחילוני אל חילוני, מעמד הר סיני (נעזוב את הצד המיסטי), איזה היגיון רציונלי יכול להסביר את פרסום פרשת עגל הזהב? אלא אם זו היתה האמת שעברה אולי בסיפורת, מאב לבנו? מה דעתך? | |||
_new_ |
הארכיאולוגיה היא מדע עזר בלבד | |||
|
|||
אין הארכיאולוגיה מתיימרת - וטוב שכך - לדעת הכל לבד. הממצאים הארכיאולוגיים הם תומכים ומסייעים לעדויות היסטוריות כתובות, או למסורות בעל-פה. במיוחד, מן הסתם, בכל הנוגע לתקופות קדומות, בהן היה הכתב בלתי-קיים, או נדיר. מה שהתרחש בארכיאולוגיה של העולם העתיק, דומה למצב מעין זה: אדם רגיל מהיישוב, מנסה לפתור תשבץ. הוא קורא בהגדרה מס' 4 מאונך את השאלה הבאה: ''פתיחת ראשי התיבות י-ם'', 6 אותיות. מן הסתם, הוא כותב: ''ירושלם'', ומנסה להמשיך לפתור - כאשר התשובה הנכונה היא דווקא יוקנעם. ברור לחלוטין שהאדם שלפנינו, במיוחד אם יקבל את אישורם של מומחים ונכבדים - ייתקל בקשיים וסיבוכים גדלים והולכים, כאשר בכל פעם הוא יחפש את המפתח לבעיה מתחת לפנס. זה מה שקרה לארכיאולוגיה, שנכנסה אל דרך ללא מוצא, וכבר עייפה או גאה מדי מכדי לזוז אחורנית ולקחת את הפניה הנכונה. בנוגע לעגל הזהב, שאלתך מעט תמוהה, כיוון שדווקא אירוע זה איננו כה דימיוני: אמונה באלילים היתה עניין נפוץ ביותר באותם הימים, ועם העבדים העצבני וקצר-הרוח, תבע במפגיע דבר-מה מוחשי לסגוד לו. אז אספו להם זהב ועשו להם עגל. מה השאלה? כחילוני אל חילוני אומר לך: הרי לך עבודת אלילים. לא אחדש לך דבר בכך: גם אני, גם אתה וגם דתיים-מונותאיסטים מתנגדים לעבודת אלילים. | |||
_new_ |
אריה: אני, לדוגמא, לא מתנגד | |||
|
|||
לעבודת אלילים. זה כלל לא איכפת לי אם פלוני או אלמוני סוגדים ומאמינים באלים, אלילים, פסילים, צלמים, כוכבים, מזלות, רוחות השמיים, אדמה, או כל דבר אחר - אשר במסגרתו נשמרת מסגרת שלטון החוק הדמוקרטי ואידיאת זכויות אדם. אינני חושב שיש לרעיון המונותיאיסטי כל יתרון על פני הרעיון הפוליתיאיסטי או כל רעיון אחר - כאמור תחת הסייגים הברורים של סובלנות וכיבוד האחר והשונה. במילים אחרות: על המאמינים השונים להשמע ולציית לצו החוק התבוני ולנגזר ממנו, ללא כל הנחה או קריצה מתבקשת. | |||
_new_ |
אולי לא ניסחתי את עצמי כהלכה | |||
|
|||
אני לא מאמין באלילים, וכך גם גרפיט. אני מניח שגם אתה לא, אלכס. | |||
_new_ |
עגל הזהב המשל - כי הארכיאלוגים לא מצאו את עגל הזהב | |||
|
|||
_new_ |
ארכיאולוגיה היא מדע אמפירי דדוקטיבי | |||
|
|||
היא אינה יכולה לבנות תיאוריות יש מאין, כמו למשל במדעים מדוייקים-תורת היחסות לדוגמה. הארכיולוגיה היא כלי לוגי למדידת ולפרשנות ההיסטוריה. היא מלקטת עובדות פרוביזוריות מכאן ומשם ומנסה לצייר תמונת מציאות היסטורית נתונה לזמן מסויים. הבעיה שמספר הפיקסלים בתמונה היסטורית הוא אין סופי ואילו הארכיאולוגיה מספקת מעט מאוד נקודות בקרה לאותה תמונה. ומכאן שהנסתר רב מהנגלה, והארכיאולוגים נוטים לפרשנויות שונות. ובתוכן פרשנות אחת מרכזית תוך שהם דוחים כל נתון המשבש את תמונתם. וגם כאן יש לנו מקרה דומה, המעיד שלארכיאולוגים קשה להתמודד עם איש פסיכולוגיה ומדע המנסה למוטט את הנחותיהם הבסיסיות. | |||
_new_ |
לא רק לארכיאולוגים קשה | |||
|
|||
וליקובסקי הוא אישיות מיוחדת במינה, במובן זה שהוא הצליח להגיע להישג נדיר בימינו, והוא: להגשים את אידיאל איש הרנסנס. איש הרנסנס שאף להיות בקיא בתחומי השכלה רבים, להיות משכיל חוצה-גבולות. בתקופת הרנסנס, שבה הידע האנושי היה מועט יותר, והדפוס היה רק בתחילת דרכו - המשימה היתה קלה הרבה יותר. וליקובסקי לא ''הרגיז'' רק ארכיאולוגים, אלא גם היסטוריונים, אגיפטולוגים, חוקרי תולדות יוון וביקורת המקרא, אסטרונומים, פיזיקאים וגיאולוגים, ועוד היד נטויה. הוא הצליח להשיג בקיאות כה רבה במבחר כה גדול של ענפים, עד כי היה מסוגל ''לרחף'' במיומנות ביניהם, ולתפוס תמונה כוללת ורחבה הרבה יותר, שגם איפשרה לו להגיע לתובנות מעמיקות ומקיפות הרבה יותר. | |||
_new_ |
בן בסט - מסכים עם כל מילה. | |||
|
|||
אך נבחן למשל את תאוריית מוצא האדם מן הקוף. נתעלם לצורך דיון זה מהמצאים האחרונים המבוססים על מחקרי די-אנ-אי ונסתמך רק עך התיאוריות הקודמות. כמה אדם קדמון נמצאו? פעמים שלושה באפריקה ואולי יותר, באגן הירדן ובמערה בכרמל, מצאו באירופה, מצאו באזור גרוזיה, מצאו בסין וכן הלאה וכן הלאה. כל חוקר הרוצה בפרסום עולמי משבח את התגליות שלו. כיום מקובל מאד להניח שמוצא האדם לא מן הקוף, יש גם טוענים שההפך הוא הנכון ואולי שני ענפים שונים. קראתי גם שהדמיון בין האדם לתרנגול גבוה יות רמשל האדם לקוף. נו - באמת. דוגמה אחרת - ארכיאולוגיה מבוססת כל חקר שכבות. מקובל היה פעם, ששכבה קודמת נמוכה יותר היא קדמונית יותר. עד אשר נמצאו שכבות הפוכות, הקדום היה גבוה יותר, למה? איך פעם צניקן כתב ''אם היו חופרים בעוד 100 שנה היו מוצאים את כל קופסאות הקוקה קולה והיו מניחים...ובעוד 100 או 200 שנה שנשתמש רק בחומרים מתכלים וממוחזרים, מה יהיה? אני מאד מעריך את הארכיאולוגים, זה המקצוע הקשה ביותר והדורש ביותר מכל המקצועות האקדמים הן פיזית והן שכלית. אבל - צניעות. כל עוד אין מלוא הידע , לדוגמה, לא מעט ארכיאולוגים שללו את התאוריה של גוטמן מגלה גבלא.טענו בתוקף שפלאויוס שקרן! לא פחות , שקרן! אין סוסיתא, אין גמלא והנה נמצאו. גם לגבי מצדה היו ספקות. | |||
_new_ |
הקו הישיר בין גניאולוגיה ומוצא האדם | |||
|
|||
ארכיאולוגיה הוא ארוך ומפותל. בעוד הביולוגיה, הכימיה והפיזיקה יכולים לסייע בתיעוד מוצא האדם והתפתחותו, הרי שבארכיאולוגיה נכנסים מרכיבים נוספים, של גיאוגרפיה, גיאולוגיה, אקלים וכו'. חקר מוצא האדם מתייחס לאדם הקיים המוגדר ואילו הארכיאולוגיה פרוסה על פני יבשות וימים. | |||
_new_ |
לגבי בן מתתיהו עדיין יש ספיקות | |||
|
|||
מצדה שלו אמנם נמצאה ונחפרה. אבל... לא נמצאו שם השלדים של מתאבדים שהיו צריכים להיות שם לפי התיאור שלו .גם כל ההתאבדות ההמונית כשלעצמה היא כידוע דבר שסותר לחלוטין את היהדות ,והמתאבדים היו יהודים פנטיים. לכן ההנחה שהולכת וצוברת כיום תאוצה בין החוקרים היא שכל תיאור ההתאבדות ההמונית של בן מתתיהו היה שקרי ,כנראה שהלוחמים שם מתו בקרב בידי הרומאים . בן מתתיהו המציא את הסיפור עבור הקהל היווני רומאי שלו שראה בהתאבדויות דבר לגיטימי . מה שעדיין לא מסביר היכן השלדים ,אולי הם נלקחו בידי הרומאים ? | |||
_new_ |
התאבדות ויהדות | |||
|
|||
לק''י אלי, לא ברור בכלל שהתאבדותם של לוחמי מצדה סותרת את היהדות. היה ויכוח קשה על כך לפני ארבעים שנה בין הרב גורן לבין הרב נריה. ויכוח זה אינו תאורטי הוא משפיע על התנהגותינו כיום. האם לחילים הנמצאים במוצב מותר להתאבד? בזמנו היה רב אחד שהציע יחס שונה לענין - הם התאבדו לפי ההלכה שהיתה מקובלת בידם ולא לפי ההלכה שבידינו. הנושא לא זכה לפיתוח כי שני בעלי הפלוגתא העקריים הרב גורן והרב נריה דחו כנראה על הסף את האפשרות הזאת. אליצור | |||
_new_ |
פאפירוס וחברים | |||
|
|||
טוב אז אמנם נגעת מעט בנושא, אולם המחזירים בתשובה דווקא די מתייחסים לספרו ודי מציגים אותו, אם בהרצאות ואם במוסד הנחשב ביותר שלהם להחזרה, הוא ''ערכים''. כאשר הם מציגים את זה בצורה שבה אתה מציג את זה אכן המצב נראה מתאים לנושא החזרה בתשובה. אולם כאשר חוקרים מעט יותר את הנושא כמו שיצא לי לעשות בעבר מגלים דברים נוספים. למשל חובת החוקר היא להביא את התרגום המלא של הפפירוס שאותו יצא לי אומנם מזמן לקרוא בצורה מהירה (אם אני זוכר נכון יש אפילו תרגום של חלקים נרחבים ממה שהצליחו לתרגם ממנו בעברית ואם לא יש באינטרנט באנגלית). הפפירוס הוא כתב שכתב משורר מספר עשרות שנים לאחר המאורעות המסופרים בו. הוא מספר למעשה על תקופה לא טובה לממלכת מצרים, שבה ניסו בני מלוכה לעלות על השלטון בכוח ולהדיח את המלך. הם לבסוף לאחר תקופה ארוכה של דם הפסידו וגורשו ממצרים. בכל כתבי הפפירוס לא מוזכר אפילו פעם אחת עם ישראל, העם היהודי או אל כל שהוא שעשה את שטוענת התורה. וזאת שוב לאחר שהכתבים נכתבו לאחר המאורעות. למעשה חוקי מצרים היו אז שעם שבט או כל זר שהגיעה למצרים בעת תקופת היה הופך לעבד למצרים. זה היה המנהג אז לפי מה שקראתי בנושא. ועל כן גם אם היגר שבט זה או אחר למצרים מכנען הרי שהפיכתם לעבדים לא היתה מנהג שונה מכל מנהג אחר באותה תקופה . כך שיתכן ואכן שבט שכלל את בני יעקב הגיע למצרים ובזמן היה במצרים גדל והתרבה, אולם היות שידוע כי השבט היה מאוד קטן, ולפי מה שזכור לי בני ישראל היו במצרים רק כמה מאות שנים הרי זה שיצאו כמה מליונים בעת שהם היו בתנאי עבדות נשמע מופרך. אולם במידה שאכן התרחש מה שנרשם בפפירוס, שבוגדים בממלכה סולקו ממצרים, יתכן מאוד שהם הלכו לארץ כנען אשר הייתה מיושבת, היה עליהם להמציא סיבה מדוע הארץ שייכת להם, ועל כן הם בנו סיפור אגדה אשר יפחיד את המקומיים אשר גרו בארץ כנען. (בני העם העמלקי שיתכן שהכירו את הסיפור, היות שחיו בין כנען לבין מצרים הפכו לבני מוות, משום שברגע שאילו יספרו את האמת תהיה בעיה למתיישבים החדשים. אותם מתיישבים חדשים הכירו את המלחמה ואמצעי מלחמה מתקדמים, וכך יכלו לכבוש את הארץ (כמו מרכבות שהיו לפרעה ועוד דברים רבים אחרים). ניתן להמשיך בסיפור המעשה שאולי קרה בקלות ופעם אף נהניתי לעשות זאת, אולם למעשה לא ניתן להוכיח לא כי יש או אין אל, ולא האם אכן קרה מה שמסופר בתורה. הבעיה העיקרית היא שכמות העוול שיש בתורה ונעשית על ידי מנהיגי התורה ובשם האל יצרה מצב שאותו עם ש''נבחר'', הפך להיות אחד העמים הנוראים בהיסטוריה העתיקה של האנושות. והבעיה היום היא שהרבה אנשים מקבלים את הסיפור כאמת לאמיתה וכלל לא חושדים שיתכן והכול סיפור נחמד ללפני השינה. | |||
_new_ |
על טרומפלדור, על יציאת מצרים, ועל משלים אחרים. | |||
|
|||
היה היה ילד יהודי רוסי בשם יוסף טרמפלדור, אשר גדל ונהיה לילד ולנער, התגייס לצבא הרוסי, איבד יד, סייע בהקמת הגדודים העבריים, הגן על תל-חי ונהרג בקרב. על כך, הרי, אין מחלוקת. היכן המחלוקת? כולנו גדלנו על האגדה(?), שטרומפלדור אמר לפני מותו: ''טוב למות בעד ארצנו''. החרדים טוענים - להד''ם. זהו מיתוס ציוני. האמת היא שהכופר טרומפלדור חזר בתשובה ואמר לפני מותו: ''שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד''. ההיסטוריונים הפוסט-ציונים אומרים: לא זה ולא זה. מכאן - מיתוס ציוני; ומכאן - מיתוס חרדי. האמת היא (כמובן) שהוא פלט כמה קללות עסיסיות בשפת אימו, היא רוסית, כי אף אחד לא אוהב למות, לא למען ''ארצנו'' ולא למען שום דבר. מי צודק? האם אפשר לדעת בוודאות? אינני בטוח. הנה נותרה לה עננה מיתולוגית סביב הרגעים האחרונים בחייו של טרומפלדור. אבל השאלה המרכזית היא: האם ''כפירה'' ב''מיתוס'' זה או אחר שוללת, או קשורה בכלל, לשאלה האם התינוק-נער-חייל טרומפלדור היה קיים? בוודאי שלא. אין קשר. כך גם בעניין מלחמת ששת הימים. האם היתה מלחמה כזאת? היתה. האם ניצחנו בה? אכן כן. (אולי ד''ר מילשטיין ואחרים יגידו: לא ניצחנו - כי אם מנענו את הפסדנו בתיקו, אבל אין זה משנה לצורך דיוננו הנוכחי). האם ה' אלוהי ישראל היה בעזרנו? אני אומר: לא. נסים ישעיהו, כך אני מרשה לעצמי לנחש, יגיד: כן. אבל השאלה של קיום אלוהים כן או לא, או אצבע אלוהים כן או לא, איננה קשורה כלל לשאלה האם התקיימה מלחמת ששת הימים + השתלטות צה''ל על אדמות אלו ואלו אם לאו. הדברים הללו הם בבחינת עובדה היסטורית קיימת או לא קיימת, ולשאלות תיאולוגיות אין קשר לכך. * * * יציאת מצרים, למשל, נמצאת במעמד זהה. האם היתה יציאת מצרים? האם היה חושך? האם היה ארבה? אני אומר: כן. ואם כך, האם אלוהים עשה את כל הדברים הללו? האם הוא ציווה על הארבה להגיע? אני אומר: לא. אבל אני מפריד בין שאלות היסטוריות-עובדתיות לבין שאלות של אמונה. הסוגיה האם משתמשים מחזירים בתשובה בספרו של וליקובסקי אם לאו - איננה ממין העניין. מחזירים בתשובה יכולים לתמרן בכל עניין ובכל עובדה כאוות נפשם, ואנו נותיר אותם ואת מעשיהם מחוץ לדיון. ידוע הרי שגם מיעוט הנפגעים (יש אומרים: אחד או אף אפס) מהתקפת הטילים העיראקית - מהווה ''הוכחה'' ל''נס אלוהי''. מה נעשה אנו החילוניים? נכחיש את העובדות? נשקר ונמציא שנהרגו 70 אזרחים ישראליים מהטילים, רק בשביל לשלול קלף מהמחזירים בתשובה? הרי זה מגוחך. להזכירך, מר בלום, קיימת טענה הפוכה לחלוטין נגד וליקובסקי: עצם ההוכחה שכל הנסים והנפלאות של ה' אלוהינו אינן אלא תופעות אמיתיות, שיש להן הסבר מדעי מדויק, אמין ומובן לכל נפש - שוללת מהם את ה''פלאיות'' האלוהית, ו''מזנה'' אותם לדרגה של עובדות פשוטות, כגון זריחת השמש או קיומה של עיר בשם ''חיפה''. טענה זו יש בה היגיון רב: תאר לעצמך, שהיית יורד מאיזה מסוק משוכלל אל תוך ריקוד-גשם פרימיטיבי מלפני 20 אלף שנה, ומסביר בסבלנות רבה וביישוב הדעת עד כמה מדובר בתופעה רגילה, פשוטה, ממש בנאלית. היית הורס לשבט את האמונה המיסטית שמדובר באיזה ''זעם'' של ''אלים''. * * * הפפירוס (איפואר) רחוק מלהיות שלם. הצדק עמך שבכל מה ששרד מהפפירוס לא מוזכר עם ישראל, אם כי מוזכרים הפולשים, המכונים ''עאמו''. מה שהבאתי היה רק חלק מן ההקבלות הרבות והמובהקות בין הפפירוס לתנ''ך (תנ''ך - ולא ''תורה''), אך אם אהיה מאוד ואסכים איתך שמדובר בדמיון נסיבתי בלבד, במקריות מדהימה, הרי שלא מדובר בראיה היחידה, רחוק מזה. אם אפרט, בשברי-שברים את שאר הספר, אעשה עוול, הדומה לגילויו של סוף סיפור המתח למי שנמצא בתחילתו... יציאת מצרים לא התרחשה סתם כך, אלא היתה ניצול של ימי הרס וחורבן כלליים, נגרמו בעטיין של תהפוכות טבע חריגות בעוצמתן והיקפן. אני מרשה לעצמי לרמוז, שגם הפולשים למצרים, המתוארים בפפירוס, באו אליה כיוון שעקרו ממולדתם, בדיוק מאותה הסיבה: חיפשו מקור חיים. תהפוכות הטבע המדוברות היו כלל עולמיות, והתרחשו בבת אחת. לא הגיוני, אגב, שעם ייצמד לסיפור מוזר של עבדות והשפלה. איזה כבוד יש בכך? * * * השגותיך העובדתיות וההיסטוריות הן לגיטימיות וראויות לתשובה. עם זאת, מלבד נקודה פה ושם, אני ממליץ בכל לב פשוט לגשת לספריה/חנות הספרים ולעיין בספר. היה כבר אדם שניסח את התשובות בצורה הטובה ביותר שניתן לעשות. בוודאי טוב יותר ממני. | |||
_new_ |
פרלמן, אנקדוטה, תשובתי לטענת החרדים בנושא של | |||
|
|||
התקפת הטילים של סדאם הינה, שסעודיה חטפה מטר גדול יותר וללא נפגעים והנה טיל אחד פגע בבונקר ששהו בו אמריקאים והיו להם נפגעים רבים. זו הינה הוכחה של המוסלמים המאמינים שאדמת סעודיה קדושה ואסור לכופרים לדרוך עליה, הטיל הינו חרון האל ואללה. | |||
_new_ |
אגיב ואומר | |||
|
|||
בעוד שתרומפלדור ומלחמת ששת הימים ניתנים להוכחה כיום בצורה זו או אחרת. אנו מבססים אמון שלם בכתב אחד ששמו פפירוס, שאיננו יודעים עד כמה הוא אמין, אולם אנו מקבלים את ההיסטוריה שלו כעובדה מוגמרת מבלי להתייחס כלל להאם היה לו אופי פוליטי זה או אחר, האם היה מוגזם או שמא מדובר במציאות אמיתית לחלוטין. (או כל סברה אחרת) הסיפור המסופר בו אינו קיים בשום מקום נוסף או מתואר בצורה דומה למעט בתנ''ך. האם זה עושה אותו אמין? או את התנ''ך? (כאשר גם פה הסיפורים שונים כמעט לחלוטין אולם יש בינהם נקודות שניתן לומר שהן דומות פה ושם) במידה ושניהם היו אומרים את אותו הדבר בדיוק, מתארים את אותו סיפור ואפילו במילים שונות הרי שאולי. אולם בעוד התנ''ך מתייחס לאותן תופעות טבע בצורה אחת הפפירוס מתייחס לנושא בצורה שונה לחלוטין. אני אמנם קראתי את מה שתורגם ממנו לפני הרבה זמן אולם אני זוכר כי מדובר היה בהפיכה ולא בתקיפה מבחוץ. לא אני ולא אתה יכולים על סמך שני מסמכים אלו, שלאחד מהם יש מטרה ידועה ומכוונת ואילו השני אינו מובן לנו דיו, להניח כי אכן היה מה שהיה ואכן זה קרה בשל מאורעות טבע אילו ואחרות. מאורעות כאלו היו נכתבים במקומות רבים נוספים ולא נשמרים רק במקום אחד או שניים. במידה שאתה תרצה לברר על השואה (אמת או שקר) בעוד 500 שנה, אתה תכל להביא על השואה מידע ממספר גדול יחסית של מקומות והרבה יותר משניים. אני לא מבין על סמך מה אתה טוען שהיה ארבה חושך (ואו שזו שאלה היסטורית עובדתית), מה עם מכת בכורות? האם באמת מת בכור כל משפחה, האם גם את זה אתה מקבל? במידה שכן הסבר לי את תופעת הטבע שיכולה ליצור מצב כזה, במידה שלא, אחד משני הדברים הכתובים בנושא שיקר לפחות פעם אחת, מה שהופך אותו בעיני ללא אמין. (או לסיפור אגדה כמו סיפורים רבים אחרים). לכל מקרה לפי סיפור עם ישראל הרי שהוא היה עם כבר ולכן לא פלש, מה שכן מסופר שמדובר שם על מרידה מלכותית, עוד נקודה שבה התנ''ך רחוק מהפפירוס. לא הגיוני שעם יחזיק סיפור זה או אחר? אני לא יודע. אני יכול להעלות בדמוני מספיק סיבות למה הוא בחר בסיפור זה או אחר, כאשר הוא ברח מהמצרים ונכנס לארץ של עובדי אלילים שהרגישו מה שאתה טוען את מאורעות הטבע הללו. אם תשים לב תגלה שלמספר מסויים מהעם החיים בדרך כלל היו יותר קלים, אלה הלווים והכוהנים, האם יתכן כי אילו המציאו את הסיפור כדי לדאוג לעצמם ו''שיחררו'' את שאר העם (או העבדים ממצרים ללא קשר לאברהם אלא כמו הנהג שכבר הסברתי אודותיו) ממצרים תוך כדי זה שהם צריכים גם כוח לוחם גדול על מנת להלחם במצרים, במידה שאלו יחליטו לרדוף אחריהם, ולאחר מכן לתת איזה שהוא הסבר לעם שסבל מדוע סבל כך? לא קשה להביא הרבה סיבות פוליטיות למנהיגים כאילו שדאגו לעצמם. ליהדות יש בעיה קשה, כיוון שהסיפור הכי חזק בה הוא סיפור יציאת מצרים. זה הסיפור שעליו חוגגים את פסח ויש להרבות ולספר ביציאת מצריים. אולם למרות כל הבלגן והתררם וכל מה שהיה, מסתבר שאיש בעולם אל בסביבה הקרובה ולא הרחוקה הזכיר את זה, רק אלו שיצאו וכבשו את ישראל. אני רואה בזה הרבה יותר רציונל כאשר מדובר בסיפור שלי מאשר כאשר מדובר באל זועם. | |||
_new_ |
למר בלום | |||
|
|||
אכן, בהודעתך התממש אחד מהחסרונות הטמונים בקיצור אכזרי של הבלתי-ניתן לקיצור. אין מדובר כאן על ''שני מסמכים'', שעל-פיהם נבנה או נופל דבר. מדובר בשורה ארוכה של הוכחות, שכל אחת תומכת בשניה, ויחד יוצרים מארג שלם. נכון שאם עוד 500 שנה אנסה לחקור את השואה, אוצף בכמות עצומה של מידע ומקורות. לא כך היה בעולם העתיק: ידיעת קרוא וכתוב היו מצומצמים ביותר, וחומרי הכתיבה היו יקרים ונדירים. אני טוען שהיה ארבה וחושך, ומדובר בעובדות היסטוריות. שני עניינים אלו מפורטים דווקא בספרו הראשון - ''עולמות מתנגשים''. לגבי מכת בכורות, טענתו של וליקובסקי היא כי הכוונה היא לבחירים, וכי המשמעות דומה מאוד, עד כדי היותה בת-המרה. הפפירוס המצרי תומך בגישה זו, כיוון שבו מוכרז: ''אבוי, בני נסיכים הוטחו אל הקירות!'' רעידת האדמה שהתחוללה באותה העת (היא לא היתה חלק מהמכות, אבל היא היתה, ומתוארת בתנ''ך במקומות רבים, כולל תהילים, במינוחים כמו ''רעשה הארץ'', או ''תרגז הארץ''). ובכן, רעידת האדמה פגעה הרבה יותר בבני האצולה והמלוכה, כיוון שחיו בבתים פגיעים הרבה יותר לרעש האדמה. לא מדובר במרידה סתם, אלא בניצול ההרס והחורבן על-ידי המוני העם בשביל לבזוז ולפרוק עול. עם ישראל לא פלש למצרים, אלא יצא ממנה. את זהות הפולשים, אשאיר לקוראי הספר... בכל מקרה, מר בלום, דיון נקודתי בנושא כל כך רחב, איננו יעיל כל עוד המתדיינים אינם עומדים על בסיס שווה (הכרת החומר שעליו דנים). | |||
_new_ |
למר בלום | |||
|
|||
קטע זה כתבתי לפני כמה שנים: הוצאת ספר אינה מעשה של יום יום אצלי, והזדמנות היא להביא כמה תוספות לספרי הראשון, מה גם שהנושא המרכזי זהה בשניהם. הקטע הבא כתבתי אך ורק ע''מ להבהיר נקודה שעלתה בספר א': בספר א', דנתי בעקיפין, בסיבה שהביאה את ראשוני בני המשפחה, ממייסדי החסידות, לארץ ישראל, החל משנת 1777, והיא הציפיה למשיח, ובין השאר כתבתי: ''הגיעה העת לעיין מחדש בכל הסמלים הקדושים, באמונות מכל סוג ובעיקר בדתות וכתות המפרנסות חבורות של כהנים ושאר מאחזי עיניים. אולי מחשבתי זו תוצאת ''מטענים גנטים רבניים מפלגים שונים...'' ואולי הגיעה האנושות להתפתחות טכנולוגית ומדעית כזו שהגיעה העת לבדוק מחדש את כל הנוגע לאמונות השונות, או שמא יש הזקוקים לאמונה הדתית כאמצעי פסיכולוגי, מוסרי, או כל סיבה שבתת-מודע או בהגיון שנרכש מאבותיהם וישנם בני אדם אחרים שאינם מאמינים. ועוד, בענין ה ''משיח''. לא בכדי, בא משיח מסוים מהגליל והיה צורך אף להמציא לו קשר עם הר תבור. מאז ''בחרו'' רבבה מבני שבט נפתלי (שלפי דעה אחת היה שבט ממוצא מצרי, אחד משבטי העם הכנעני שנוצר לפני 3200 שנה מחיבור של בני עמים שונים סביב רעיון של בן מצרים אינטליגנט), לשתף פעולה עם ברק בן אבינעם, בגרוש סיסרא (שמצא מותו קצת צפונה להר תבור מידי גברת כנעניה בת שבט נודד שנספח לעם הקדום שלנו מתוך בחירה, שבחרה לחסל אויב עמה החדש באלון בצעננים היא סג'רה, אילניה של ימינו), אולי קודם לכן, נבחר להר שמו, תבור (תבחר), ולמרגלותיו המזרחיים, גידלו את הזיתים המובחרים, אשר לאחר מלילתם וסחיטת גפתם, היוו שמן המשחה (מסחה, היא כפר תבור של ימנו). התנ''ך כידוע שופע סמליות. מקור השם משיח בשל משיחת האדם הנבחר בשמן המשחה מהתבור. אדם זה חייב לענות על מספר תנאים: עליו להיות משכמו ומעלה, בעל כריזמה, יכולת מנהיגות יוצאת דופן. גורם המקובל על העם חייב לבחור אותו, ובעת הקדומה לא פקפק איש בנביאים שהיו שופרו של האל (אין ספק שהיתה איזו שיטה לבחירת נביא, שכללה תקופת חניכות אצל נביא ותיק וכו'). המשיח חיב להוכיח עצמו בעת מצוקה קשה לעם, כיבוש זר, מלחמה קשה, סטיה מעקרונות המנחים העם ונהיה לכוון של תרבות זרה, סכנת פילוג העם ואובדנו. כל זאת במסגרת חיי העם בארצו.'' כיום טופח על פנינו, המחקר הארכאולוגי של ארץ ישראל, ''באכזריות'', תוך שהוא מציב סימני שאלה על ''מהלך ההסטוריה'', שהתקינו החוקרים בני המאה העשרים, שראו בתנ''ך מעין ''ספר הסטוריה''; ומערער על מוסכמות באשר להווצרותו של עמנו. חוקרים אחדים אף מעמידים בספק את קיומה של ממלכה גדולה ומאוחדת בימי דוד ושלמה. דעה אחת אומרת, כי אולי היו השופטים, ושמא גם גיבורים אחרים, עלילה במיתולוגיה שנערכה לאחר ''שיבת ציון'' של עזרא ונחמיה ואולי אפילו הרבה אחרי מותו של אלכסנדר מוקדון. אותם חוקרים מציינים קשר סגנוני בין כתיבת הספרים המוקדמים, עם הכתיבה של יון הארכאית, הפרה הלניסטית. ולדוגמא דבורה הנביאה, שרבות כמוה נודעו ביון הקדומה (הנביאות היוניות שכונו דבורות), וברק שהיה נשקו של זאוס. הדמיון בין הכתוב בספר בראשית על נח, לבין עלילה מכתובת אכדית קדומה, בראשית מוסיף ניחוח יין לספור הקדום, כאילו לקרב את הישראלים לפולחן היין הכנעני המקומי, ועוד. דוגמא לשימוש שאולי נעשה, בכתיבת ספר בראשית, כדי לתרץ ולקיים קשר בין המתנחלים שבאו ליהודה לבין שבט כנעני שישב באזור חברון: סיפור הברית שכרת אברהם עם שלושת האחים, אשכול, ממרא וענר. מן הסתם חיו בני חמולה זו באזור חברון בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת (אולי ממוצא חתי?). הישראלים שהתנחלו זה מקרוב כרתו עימם ברית, והמיתולוגיה של הברית עם אברהם יצאה לדרכה... כך הדבר לגבי השבטים השונים, 'בני יעקב', שכל אחד מהם היה ממוצא שונה, אך בחברו לישראלים בעת ההתנחלות, הפך לחלק מהם. אולי נכון הדבר גם לגבי קשרי הנישואין. שמא יועדו סיפורי האבות ונשותיהם המיובאות, לקיים / לעודד קשר בין המתישבים, עם הישראלים שנותרו באשור? דעה אחרת אומרת כי מוצא עמנו הוא מעם שהיה מערך שבטים שחיו במרכז אסיה, מצפון למסופוטמיה, בין אזורי המחיה הכורדים לאלה של הגרוזים בדרום רוסיה, ועד מדבר גובי. שמא קשור מוצא אבותינו למוצא ההיקסוס (מצרית: חקו-חסו, שליטי ארצות זרות), שמים וחורים שהגיעו למצרים דרך כנען במאה היח' לפניה''ס ממרכז אסיה, שלטו במצרים במאה ה-י'ז לפני הספירה, הגיעו קרוב לודאי גם ללוב, ובמאה ה-ט'ו נהדפו רובם לכנען וחותמם ניכר בממצאים ארכאולוגיים מקומיים מדרום כנען ועד צפונית ליהודה, ויתכן אף כי עמדו מאחרי הקמת ערי מבצר קטנות כגון שכם (מוזכרת במכתבי תל אל עמרנה כגורם ממריד המנסה להפוך לממלכה). על פי יוספוס פלביוס היו ההיקסוס ''מלכים רועים'' , ושם אביו של הרועה דוד, מזכיר את שם המשפחה בעלת השם ''היקסוסי'' ששלטה בקרית ארבע , ומעט דמיון נדרש לראות את הקשר האפשרי בין ישי לבין ששי (שופטים א' 10). בספר במדבר יג' 22, מוזכר כי חברון הוקמה שבע שנים לפני צען (היא אווריס, ''תל אל יהודיה'', בירת ההיקסוס שהוקמה בין 1725-1575) כנראה שלמרות שדחקום לכנען, ראו בהם הפרעונים איום והרסו את אתרי מושבם. אולי הפכו לחלק מן ה'עפירו' והיוו בסיס לממלכה הזעירה, שהתפתחה לאחר החלשות מצרים, ונטמעו בה מואבים (שאולי גם הם ממוצא ''היקסוסי''?), פניקים (שהגיעו לכנען בערך במחצית האלף השני לפני הספירה) ועוד, וקרוב לודאי שכל 'עם' הביא עמו מנהגים ואלילים נוספים. ואולי כלל העם ב 'יהודה', במיתולוגיה שלו, סיפורי עלילות של בני ההיקסוס (בין השאר בשל מוצא דומה?). עד 1894, נחשב פרעה מר נפתח, כפרעה שבימיו התרחשה עלילת יציאת מצרים. והנה באותה שנה נמצאה מצבת מרנפתח. הכתובת מ 1208 לפנה''ס, מספרת על ''טיפולו'' של פרעה מר נפתח בלוב ובכנען, ומסתבר לפיה כי כבר היו 'ישראלים' בכנען, אך ניתן לדעתי לשער כי היו גם בלוב, כתוב בה כי הביא חרבן על הישראלים, והכניע את הנודדים. בררתי עם אגיפטולוג, את המשמעות של 'ישראל' בכתב ההירוגליפי, ואכן הכונה לעם שמי קדום שכינה עצמו 'ישראל', ואולי הכונה לכינוי שכינה עצמו עם שנדד ממרכז אסיה, ואזורי מחיתם ממדבר גובי ועד לוב, ובתוקפם את מצרים, הרי הם שרים (נלחמים) ב'אל' פרעה? מצרים נחלשה במאה ה-12 לפני הספירה, ערי כנען שנתמכו על ידה נהרסו, ופינו מקום להתפתחות הממלכה הישראלית המקומית, ששרדה, עצמאית, עד המאה השמינית לפני הספירה, עם כניסת אשור לזירה המקומית. איני יודע אם נבדקה אפשרות כי הישראלים באו ממסופוטמיה בחסות הממלכה, או שמא היה קשר אחר בינם. העיסוק של המלכים האשורים בישראל, עושה רושם כעיסוק פנימי. ובאשר לסופה של ממלכת ישראל; על פי דעה אחת שפורסמה לאחרונה, לא התבצע כל גירוש מסיבי בעת שהאשורים ניהלו את מסעם לכנען. דעה זו מתבססת על כך שבין כל שפע הכתובות שהתגלו בארכיונים של מלכי אשור, לא נמצא כל אזכור אודות הגליה לכאורה. לעומת זאת אנו מוצאים כתובות רבות המראות כי ישראלים חיו במסופוטמיה בתקופה האשורית, פעלו שם והגיעו למשרות רמות. ודאי לא חיו שם כעם שגלה ולא כעבדים עלובים . נראה כי מה שנחשב כגלות, הוא למעשה נטילת השכבה השלטת (בחסות אשור) ומתן השליטה לגורם המבטיח נאמנות ומסים רבים יותר. לא בהכרח לווה הדבר בהרס הממלכה (למה להרוג את התרנגולת המטילה ביצי זהב?), שלא כפרעונים שראו בהיקסוסים איום ועשו ככל שיכלו לאבדם, לא ראו האשורים איום בישראלים (רמז לקשר הסטורי?). רוב עניינם של מלכי אשור ובבל, היו המסים ששילמו להם הממלכות הזעירות. יהויכין שלא שילם דיו, הוחלף בצדקיהו: יהודה, מופיעה במאה השישית לפני הספירה אצל נבוכדנצר . כמות הגולים מיהודה לבבל מתוארת ככמות מזערית, כמה אלפים. זמן קצר לאחר מכן שבים יהודאים ואחרים לשקם את יהודה, הפעם בחסות השליט החדש של מסופוטמיה, אך התופעה נראית כשיטתית, קשר קבוע של הממלכות המסופוטמיות עם כנען. בין השבים עם עזרא ונחמיה, מתוארות גם משפחות בעלות שמות ממוצא פרסי, עילמי ועוד. הוקמה הפחווה הפרסית, 'יהד'. הבאים אימצו להם את מנהגי המקום בנוסף למנהגים ש'ייבאו' עימם. מסקנה מתבקשת היא, כי התנ''ך מספר את ספור השבטים בשימוש בעובדות שונות שאין קשר ישיר בינהן ובין האמת ההיסטורית. אכן נכבשה כנען ע''י האשורים, אולם לא היתה הגליה המונית. אמנם קיימים שבטים 'ישראלים' ''נעלמים'', אך איה הוא נהר ה ''סמבטיון''?. שמא ה 'שבטים האבודים' הם בני עמים שמשפחות מהם הצטרפו/צורפו כנראה לגרעין ה'ישראלי' שהתנחל ביהודה, והקשר עימם נותק ברבות הימים? מחקר גנטי פורסם לאחרונה, וטוען לקשר בין יהודים לכורדים. לאחר כל זאת, נותרת שאלה, מאין נטל עמנו את המנהג למשוח את המנהיג? התרבות ההלניסטית, שינתה את פני העולם הקדום, והשפיע רבות על ארץ ישראל ותושביה (מזרח תיכון חדש). מאז מותו של אלכסנדר מוקדון, בשנת 323 לפניה''ס, שלט בית תלמי בא''י, והשפעת התרבות ההלניסטית החלה לחלחל בעמנו, עם הקשר שהתהדק עם מצרים. לא היו אילוצים ואיומים דתיים ''איש הישר בעיניו יעשה''. עם השתלטות בית סלווקוס על א''י הגיעה ההתיונות לשיאה. אך בימיו של אנטיוכוס הרביעי שמשל בין 175-164 לפניה''ס, חלה תמורה בעם, בהשפעת שגעון הגדלות שלו, דרישתו כי יכירו בו כאל, התערבותו בעניני הדת ומינוי הכהן הגדול מנלאוס, החלו רוחות לאומיות / דתיות לנשב, ולאחר מרד בית חשמונאי, קמה הממלכה היהודית הגדולה, שתחום שלטונה רחב בהרבה מן הממלכה הזעירה שנתקיימה עד גלות בבל. מכאן ואילך, משיחים הם לוחמים בני בית חשמונאי, מנהיגי מרד, ומעצבי פני הדת, שמטרתם העיקרית, לגרום ליהודאים להתעשת, בין השאר על ידי העמדת אנטי תזה לריבוי האלים (הפנתאון) ההלניסטי. יתר על כן, הפסיקו גם מנהגים מקומיים שקדמו להלניזם, כמו שימוש באשרה הכנענית (קשור לשבט אשר?), בעל, תנית, עשתרת, רשף ודומיהם. כל זאת היוה סיבה מספקת לעריכת התנ''ך ולתוספות כיד הצורך הדתי / לאומי, כדוגמת האדרה והרחבה של ממלכת יהודה הזעירה שהתקיימה עד גלות בבל, מעבר לפרופורציה המקורית וחיבורה בדיעבד עם השבטים הצפוניים. למעשה לא מן הנמנע, כי הגורם להתפתחות היהדות, קידומה מעבר לדת מקומית שאולי היתה מתבוללת עם הזמן, היו גזרותיו של אנטיוכוס אפיפנס הרביעי , עליו הרחיב את היריעה, בן משפחתי מצד אבי, פרופסור אביגדור צ'ריקובר. שם המשפחה, חשמונאי, יכול אולי להיות קשור לחשמן, שפירושו העברי הוא שר או רוזן, ובהשאלה ניתן הכינוי לקרדינל, שהוא 'כהן' של הכנסיה. ואולי קשור שם זה גם לעיסוק בשמן? אולי בטקסים דתיים (משיחה למשל)? וכך, בניסיון להבנת המקור למנהג המשיחה למלך, ובהקשר עם אנטיתזה, הרי קרוב לודאי כי המנהג אינו נובע מהתרבות ההלניסטית. מעבר לכך, הפועל 'משיחה', מופיע בכתובת אוגרית, אלף שנים לפני כן. מן הסתם צריך היה 'קשר אלוהי' לבחירת המנהיג. ציינתי בספר א' כי האל של השבטים הנודדים, שלא היו חלק מהשבטים שהרכיבו את הממלכה המצרית, היה כנראה האל 'סין' (אל הירח האכדי), שסמלו היעל: בעת האחרונה החליט מי שהחליט, כי הר סיני נמצא בנגב והוא הר כרכום, עליו ציורים חרוטים באבן הצור, של יעלים שסמלו את אל הירח, הוא ''סין'' (צרפתי תצלום כד כנעני קדום עם ציורי יעלים). מעת שעמדתי על דעתי, ראיתי בתורה, ענין סמנטי, ללא דיוק הסטורי וגיאוגרפי. ספר בראשית כולו מיתולוגיה הבאה לתת משמעות לקיום האל. פרשת משה ויסוד עם ישראל לוקה בחוסר דיוק - אם אכן היתה הגירה של ערב רב, מונהגים ע''י מצרי נאור, שהאמין באמונה מופשטת באל אחד, ושטרח למצוא דרכים להעביר אמונתו לאותו ערב רב של בני אנוש שאסף במצרים. סביר יותר שעשה עמם סבוב ארוך בצפון אפריקה, לפני שהביאם לכנען. מה גם שממערב למצרים, בצ'אד, קיים הר געש גבוה מעל 3 ק''מ, שעד לפני כ 2000 שנה היה פעיל ופלט ''עמוד אש'' ו''עמוד ענן''. לפי דעתי, לא מן הנמנע כי ימצאו ''הרי סיני'' רבים בכל איזורי המחיה של 'ישראל', הווה אומר בין מדבר גובי להרי האטלס. האל העברי קרוב ב'רוחו' לאותו אל החכמה האכדי שנתגלגל לאל מדברי (או להפך, שמא האכדים אימצוהו ממדבריות והרי מרכז אסיה?), וכנראה שהבסיס להבנת מהות האל העברי, היה האל סין ה'מוחשי'... קרן היעל שימשה כלי קיבול לשמן המשחה, וכך העבירה את 'מצוות' האל באופן 'ממשי' הגם ש 'שמנוני'... ומכיון שהחלטתי לקבל את דעתו של ידידי יעקב משורר, ולהכיר במחסור שלי בכלים וידע, ואיני רוצה לחזור על טעותם של החוקרים בני המאה ה-כ', שללא משים, אנסו את ההיסטוריה וכופפו אותה כדי שתתאים לכתובים בתנ''ך... הרי כי כן, נועדה כל ההערכה הזו, להמחיש לקורא, כי אף שלא כל כתיבה מדויקת היא, יכולה הכתיבה להעביר מטען של דעות, שכל אחת מהן טובה כקודמתה, ואולי בעתיד יסתבר ערכן... והניר כרגיל סובל הכל, כפי שעוד ציינתי בספר א': ''כך מתברר, כי כתיבת קיצור תולדות המשפחה מובילתני בדרך אסוציאטיבית למחוזות שונים ומשונים ואולי, כפי שלא משנה במחקר הגנאלוגי, אם אתה מת או חי, כך גם לא משנה מה אכניס תחת ההגדרה של קיצור תולדות המשפחה, כיון שהכל רלוונטי ממש כמו שאינו ממן העניין. ושחו כבר פילוסופים, אמירות כגון: ''אני חושב, משמע אני קיים''. ''אלמלי האדם קיים, לא היה העולם קיים.'' ושאר מיני אמירות שכל אחת טובה כמשנה. כך כתיבתי. כל המוזכר כאילו מתקשר עם הכל וכאילו עובר חוט השני המחבר בין הקטעים וכהתפתחותו הקוגנטיבית של האדם, כך מתפתח בכתיבתי נושא מתוך נושא, והנדבכים כולם, רעועים דיים כדי להחשב אנושיים ומוצקים מספיק כדי שלא יחשבו כסופיזמט. | |||
_new_ |
על טרומפלדור, על יציאת מצרים, ועל משלים אחרים. | |||
|
|||
לצערי ראיתי את זה רק עכשיו בשנת 2005 אין בכלל שאלה אם טרומפלדור אמר או לאמר זה פשוט כתוב במכתבים שהוא השאיר מגליפולי וכל אחד יכול לקרוא אותם. | |||
_new_ |
וילי | |||
|
|||
קראתי את ספריו .על פניו מדובר באיש מדע מעמיק .איש אשכולות. ברור שיש לקחת דבריו ברצינו. ולבחון אותם בחינה מדעית . לו הייתי היסטוריון הייתי עושה זאת. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |