|
הירהורי יום השנה | |||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 21/10/2003 שעה 15:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
הערות לחופש ביטוי | |||
|
|||
א. פגישה עם סוכני גורמים עויינים כגון אלה המנהלים מלחמה נגד מדינת ישראל וחפצים ברעתה (בלשון המעטה). היא לבדה מנוגדת לחוק ולא נכללת בחופש ביטוי, כמובן שזה כולל העברת מידע סיוע מוראלי (ותעמותי) וסיוע בייעוץ וכו' (אני בוש שיש צורך להסביר לך נקודות אלה). ב. אהבתם היתרה של שופטינו במערכת המשפטית לחופש הביטוי של האזרחים קיבלה הדגמה מופלאה בהרשעת מנהלי ושדרני ערוץ שבע על פי חוק הטלגרמה (מה זה לכל השדים טלגרמה???). חופש הביטוי בישראל מתמצה במשפט: freedom of speech for me, but not for thee. | |||
_new_ |
חברות הכבלים הן דוגמא טובה | |||
|
|||
לסוגיה - הפרטה איננה ערך.לא כל הפרטה היא דבר מבורך. דומני שהיתה זו שרת התקשורת אלוני אשר הביאה לעולם את החוזה עם חברות הכבלים,אשר בו מתחייבת המדינה להותיר על כנו את המונופול של הכבלים למשך מספר שנים. אם אני זוכר נכון,בתמורה לנכונות חברות הכבלים לותר על חלק מהזמן שקצוב בהסכם ולאפשר הקמת חברת הלווין,הם קיבלו פיצוי. אז ראשית,יש לבדוק בצורה מעמיקה מיהם עובדי המדינה שאחראים לניסוח חוזים כאלה,גם במקרה זה וגם מול בתי הזיקוק,אשר עולים למשלם המיסים סכומי עתק בעתיד? שנית,אספר לך משהו מעברי.גדלתי בשכונה עניה,ובשכונה,בסוף שנות ה 80 היו תחנות כבלים פירטיות.הערוץ כלל סרטים (יותר טובים ממה שיש היום בערוצי הסרטים) ועלה משהו כמו 15 ש''ח לחודש. כאשר הוקמו חברות הכבלים,הגיעה המשטרה 3 פעמים בשבוע במשך מספר חודשים לנתק את הכבלים הפירטיים ולעצור את בעל התחנה.מנסיון עבר,אפילו מעשי רצח לא הביאו את המשטרה לשכונה בתדירות כזו ובטח ובטח שלא גררו פעולה נחושה כלכך.אבל,כאשר מדובר באינטרס של בעלי ממון,,,, | |||
_new_ |
יוזמה פרטית וחברות הכבלים | |||
|
|||
הפרטה היא דבר חיובי אם התוצאה היא עסק עם יותר יוזמה ומוטיבציה ליעל את היצור לשכללו. אם ההפרטה יוצרת מצב שאדם פרטי ינהל עסק באמצעות קשרים פוליטיים (... יצבור רווחים עבור עצמו והפסדים ''לטובת'' הציבור) היא לא ברוכה. ממה שאתה אומר על התחנות הפירטיות משתמע ''שהסדרת'' שוק הטלויזיה, בעצם, סידרה הרבה רווחים (לא ממש מוצדקים) למספר מצומצם של אנשים. בסופו של דבר הסתבר שגם את האחריות להפסדים הם לא ממש קיבלו. | |||
_new_ |
יוזמה פרטית וחברות הכבלים | |||
|
|||
לק''י כרגיל קראתי בענין רב. באשר ליוסי ביליין וחבורתו עקבתי אחרי מילופי הדברים בפא''צ וגם רפרפתי בקולמוס נט. את מחשבותי אנסה להסדיר במאמר. לא כתבתי משום שאני עדיין חושב. רק נדמה לי שמרבית המגיבים החמיצו את הנקודה העיקרית. ומהי אנסה לנסח בעתיד כאשר מחשבותי יהיהו ברורות לי. באשר לחופש הדיבור - ברור שהיום במדינת ישראל הוא חד צדדי. רק בעלי ממון ובעלי השקפה פוליטית שמאלית מקבלים חופש דיבור כפי שראינו בנוגע לערוץ 7. עם זאת האוחריות למצב היא על הממשלה - כיום ממשלת ימין. מה שנחוץ זה לחוקק חוק שכל מי שישלם אגרה למדינה יקבל תדר וישדר בו מה שירצה. הנסיון להסדיר את השוק הוא סתימת פיות במלוא מובן המילה. הנקודה היא שנראה שגם הממשלה נסחטת על ידי המערכת המשפטית ועל ידי ברוני השמאל בתקשורת ולכן המצב לא משתנה. בכל מקרה נראה שכל התערבות ממשלתית בסופו של דבר רק מזיקה. אליצור | |||
_new_ |
ערוץ 7 וחופש הביטוי | |||
|
|||
עצם העובדה שמישהו צריך לנהל חלוקת תדרים ברור שצריך שיהיה חוק שיסדיר את הנושא. אינני יודע מספיק על נושא ''מגבלת'' התדרים בשביל להגיד משהו חכם מאד. יחד עם זאת אני יודע שהיו מקרים ששידורים ''פירטיים'' פגעו בפעילות שדה התעופה הבינלאומי בלוד וזה אסור שיקרה. אם הייתי פותח באופן לא חוקי ובלי גב פוליטי (כמו שהיה לערוץ 7) תחנת רדיו, היו סוגרים לי אותה תוך ימים. גם אם הייתי עובר על חוק אחר היו מעמידים אותי לדין ומענישים מיד. למיטב הבנתי ערוץ 7 עבר על החוק בעצם הפעלת השידורים. גם בית משפט ''טוב'' (עם שופטים ימניים לגמרי) לא יכול היה להתעלם מהמצב בלי סוף. חופש הביטוי לא אומר חופש לעבור על חוקים אחרים. בקשר לשליטת ''ברוני השמאל בתקשורת'' דוקא אהבתי את התשובה שאריה פרלמן, שלא חשוד בשמאלנות, לך או למישהו אחר על שליטת ברוני השמאל בתקשורת. בתמצית הוא אמר תפסיקו לקנות עיתונים חוץ ממקור ראשון. אין קל מזה וזה אפילו חוקי לגמרי. דבר אחרון, אליצור, אני דוקא חושש שהתקשורת ומערכת המשפט אוהדת את הימין. נדמה לי שתגיד לי שזוהי תחושה סובייקטיבית מוטעית, אבל כך אני חש. מצד שני אני לא מתלונן על כך ולא מקטר כי אני בטוח שיש דרכים לשנות את המציאות ''הלא מאוזנת.'' במקרה שאכן הימין באמת מהווה את הרוב במדינה הרי מיד יורדת השפעת ''ברוני השמאל בתקשורת'' אם היא בכלל קיימת הסיפור של בג''ץ קול העם, אומר שבהחלט אפשר במסגרת החוק הקיים להסדיר פעילות חוקית של עוד תחנות רדיו | |||
_new_ |
חוקים וחופש הביטוי | |||
|
|||
קודם כל הרשה לי לרענן את ידיעותיך. ניתן באמצעות שידורים דיגיטליים להכניס יותר מי פי מאתיים תחנות רדיו מאלו שמשדרות היום. סביר להניח שאז יכולים להיות ויהיו גם תחנות רדיו לפדופילים, אוכלים בתחת, ושאר מרעין בישין. אולם כוחות השוק יקבעו איזה תחנה פופולרית יותר ומושכת על כן יותר מפרסמים ויותר הכנסות וכך השפעתה גדלה בצדק. שנית, למקרה שפיספסת אז גם קול ישראל משדר בניגוד לחוק הטלגרמה בתדרים מסוימים. הדברים נאמרו בשידור חי שנה שעברה. זה שקול ישראל פועל מכח המונופול לא אמור לעשות אותו מעל לחוק (אבל זה קורה לעיתים קרובות). כמובן שכל השידור הממלכתי נגוע בהצגה חד סיטרית של דעות פוליטיות וכל זה גם בניגוד לחוק המפורש אבל הס מלהזכיר. שלישית, מדוע לא ננקטו מעולם צעדים משפטיים נגד אייבי נתן למרות שכולנו ראנו את אונייתו מחופי תל-אביב משדרת, טוב זו רק תמיהה. תמיהה נוספת היא מכח איזה טלגרמה גל''צ משדר לציבור בישראל????.... ולקינוח ה''סיפור של בג''ץ'' ''קול העם'' לא פחות ולא יותר. אני מניח שאילו נתנו לאל קפונה לשפוט אחד מאנשיו על רצח אז שיפוטו לא היה לוקה בחסר בהרבה יותר משיפוטם של ''ברוני המשפט'' או אגודת ''חבר מביא חבר'' בפי העם. | |||
_new_ |
מי שעובר על החוק צריך שיענש | |||
|
|||
כבר אמרתי את עמדתי בנושא הזה יותר מפעם אחת. זה כולל ישויות ''מכובדות'' כמו ערוץ 7, קול ישראל שרים (בפועל או לשעברים) שר בממשלה או רבנים חשובים מאד. אבל במציאות שלנו מבלי לפרט הרבה, ''נכבדים'' מכל הסוגים (שמאלנים וימנונים וגם אחרים) נמלטים משיני החוק בכל מיני צורות. בעיני זה לא תקין כי כולם שווים בפני החוק. אם אפשר להכניס יותר תדרים ולפתוח את האוויר לשידורים חופשיים אשמח אם אכן כך יעשה. יש לי סייג אחד: להוציא מן התחרות ''רדיו לפדופילים, ... ושאר מריעין בישין.'' ההנחות שלך על אל קאפונה הן מחוץ לעניין. | |||
_new_ |
מי שעובר על החוק צריך שיענש | |||
|
|||
לק''י תראה דוד אין ביננו ויכוח אמיתי ולכן אין טעם לחדד הבדלים. אייבי נתן שידר במשך שנים רבות מתוך המים הטריטוריאליים. היועצים המשפטיים בעבר טענו שאין בכך כל פסול וגם אם יש חופש הדיבור גובר על זה. ערוץ 7 התחיל לשדר בזמן שאייבי נתן עדיין שידר. באותה תקופה היועצים המשפטיים של מרד התקשרות וכן פרקליטות המדינה טענו שזו פעולה מותרת. אין לי ספק שאילו איבי נתן היה עדיין בים היועץ המשפטי היה ממשיך בטענה שמותר לשדר. הם נזכרו בטענה הזו רק לאחר שקול השלום נפח את נשמתו וטבע בים. פשוט מפני שאף אחד לא רצה יותר לקנות את מרכולותו הפגומה. דרך הפעילות שלהם מוכיחה על ההטיה הפוליטית שלהם. בכל אופן כפי שאמרת פעמים רבות - מי שאחראי על החוק זו הממשלה, כרגע אריק שרון עומד בראשה. כל מה שצריך לעשות זה לפתוח את השמים. כל מי שישלם אגרה יקבל תדר וישדר מה שהוא רוצה. (כמובן שאין לאפשר עברות כמו רדיו לפדופילים וכד'). ואם יש לו רווחים גם ישלם מיסים. נדמה לי שיש ביננו הסכמה בענין הזה ואם כן האחריות להסדיר את הענין מוטלת על שר התקשרות - היום אהוד אולמרט מהליכוד. אליצור | |||
_new_ |
אליצור, אני אכן בעד שמים פתוחים | |||
|
|||
זה נכון גם עבור מביעי דעות שאני מאד לא אוהב. אם יש בעיות בהפעלת מערכת האכיפה והמשפט צריך לפעול ולתקן - במיוחד אם היא מפלה בין אזרח לאזרח. | |||
_new_ |
[*] הבהרה טכנית | |||
|
|||
בשידור דיגיטלי לא מוסיפים תדרים, פשוט שיטות הקידוד הדיגיטליות מאפשרות להרבה תחנות לשדר על אותו תדר. | |||
_new_ |
אין ספק שערוץ 7 עבר על החוק | |||
|
|||
אבל לימנים אסור לעבור על החוק. רק לשמאלנים ול'קול'ות השלום שלהם. | |||
_new_ |
דויד ניראה לי שאתה מערבב בין שני נושאים | |||
|
|||
נושא אחד הוא השאלה העקרונית של פעילות בחו''ל - בכל צורה שהיא - של ישראלים ו/או ''עושי טובות'' אחרים. ישנם רבים הטוענים, ואני מבין שזאת עמדתך הבסיסית, שאין כל מקום לפעילות כזאת ואין זה משנה מה הנושא או הצורה. זו, כמובן, גישה קיצונית, מאחר שלפי הגישה הזאת כל הפעילויות הקשורות בסיוע החוץ תהיינה פסולות. אבל מי שמקבל את הגישה הזאת אני בהחלט מבין אותו, גם אם אני לא מסכים עם הגישה הזאת. נושא שני הוא אלו פעולות מותרות ועם מי מתנהלים המגעים. בזמנו היה בארץ ה''חוק לביטחון המדינה'' שאסר על כל מגע בין אזרח ישראלי ובין ''נציג של מעצמה זרה''. זה היה חוק דרקוני מאחר שהעבירה - שהעונש עליה היה חמור במיוחד - היתה בעצם המגע ולא במה שנעשה במסגרתו. גם לא היתה הגדרה מה זה בדיוק ''מעצמה זרה''. אהרון כהן ממפ''ם, ופרופ' קורט סיטה מהטכניון הורשעו ב''ריגול'' על פי החוק הזה שעשה לתביעה חיים קלים מאוד. אינני יודע אם החוק הזה עדיין בתוקף, אבל זכור לי שבאמצע שנות השבעים, כשנמניתי על הסגל האקדמאי של אוניברסיטת תל-אביב, הבוס שלי, שהיה דיקאן לעינייני מחקר, קיבל יום אחד הזמנה להיפגש עם הנספח המדעי של שגרירות ארה''ב, וכדי לכסות אותו הוא קיבל באמצעות האוניברסיטה אישור ממישרד החוץ לקיים את הפגישה. כל ההתפתלויות האינטלקטואליות של מצדיקי שערוריית ג'נבה, אינן יכולות לשנות את העובדה הבסיסית שיש פה ניסיון לייצג את מדינת ישראל מטעם אנשים שציבור הבוחרים העיף אותם ממסדרונות השילטון. גם בצורה וגם בתוכן אין לזה שום תקדים, לא בהיסטוריה של מדינת ישראל ולא בהיסטוריה של עמים אחרים. זה חורג מכל מה מוגדר בפי אותם סניגורים כניסיונות ל''השפיע'' או אפילו ל''חתור'' תחת מדיניות הממשלה. להצדיק את זה בכך ש''זה לא אסור'' ע''פ החוק זאת גישה אנרכיסטית ולא דמוקרטית. זה לא ''חופש הביטוי''. יש לפסול את ההסכם הזה על הסף ללא כל קשר לתוכנו. יש מה שנקרא ''סידרי שילטון תקין'', ולא כל זב ומצורע יכול לקחת את החוק בידיים ולעשות ככל העולה על רוחו. | |||
_new_ |
ישראל, לי אין שום התפתלות | |||
|
|||
אמרתי כבר שיש הרבה סיבות פוליטיות לפסול מעשיו של אזרח ואפילו לקרוא לסיבה ''סידרי שילטון תקין.'' ואפילו לומר ''ולא כל זב ומצורע יכול .....'' אני לא אשנה את דעתי בנדון ההבדלים בין המעשים השונים הם פוליטיים. אני דוקא חושב שנושא חופש הביטוי הוא יותר קרדינאלי בפרשות הללו (כולל אלו שלא הזכרנו כלל). הצעתו (שמעתי במקוטע ברדיו) של ח''כ, עו''ד, בראון לארגן החלטת ממשלה ספציפית תפגע, או תעקוף, את בחופש הביטוי. | |||
_new_ |
לדוד סיון | |||
|
|||
האם קיים איזשהוא הגיון כלכלי בתפיסת העולם הזו הזו בה דוגלת ישראל? הכוונה היא להנחה כי כל דבר למעט נשימת אויר (בינתיים לפחות) מחייב זכיון מהמדינה. למה צריך זכיון מהמדינה,בתשלום ניכר,כדי לנהוג במונית,או להפעיל תחנת רדיו (אני לא מדבר על הקצאת התדר),או כל דבר אחר? למה בעל עסק צריך לשלם אגרות שונות ומשונות כגון : הוצאת קולב עם בגדים ליד החנות - אגרה. שלט פרסום ליד החנות - אגרה. | |||
_new_ |
על זכיונות ואגרות | |||
|
|||
הזכיון-רישיון למונית נחוץ בכדי שהמדינה תהיה בטוחה שהנהג לא מסכן את בטחון נוסעיו (או הלקוחות). המחיר הגבוה שזה עולה בפועל, והמספר המוגבל של רישיונות, נובע מהרצון להגביל את הכניסה ולכן את התחרות. כך זה בהרבה מקצועות ''חופשיים'' (עורכי דין, רואי חשבון ועוד) בעידוד אותם איגודים מקצועיים. מבחינת הכלכלן כל המגבלות צריכות לשרת רק מטרה אחת קיום החוק. את כל היתר צריך להסיר. אבל חלק ניכר מהעלויות שהזכרת נובע מהצורך לממן את המנגנון המנופח ''שמשרת-מגביל'' אותנו. לכן צריך לצמצם חזק את המנגנון הציבורי מלמעלה עד למטה. היום המנגנון הזה עולה לנו כ-55% מהתוצר המקומי הגולמי. זה ממש מוגזם וצריך לצמצם את ההוצאה הזאת בהרבה. | |||
_new_ |
על זכיונות ואגרות | |||
|
|||
הטיעון שרשיון למונית נחוץ בגלל בטיחות הנוסעים לא שונה בהרבה מהטיעון שרשיון להפעלת מספרה נחוץ לצורך הגנת הציבור (שהרי ספרים משתמשים במספריים ותערים חדים). אלו הם רק תירוצים לקיומם של מוסדות שכל תכליתם היא הגבלת חופש הבחירה (של ציבור הצרכנים והעוסקים גם יחד). דומה שברובם המוחלט של המקרים המקור להגבלות האלו הוא מתוך ציבור העוסקים במקצוע שמעוניינים להקטין את התחרות. יצא לי לא פעם ולא פעמיים לקרוא כתבות בעיתונות שעסקו בכל מיני ''מרפאים'' (דיקור סיני, שיאצו ושאר הבלים) שקראו לפעולה משותפת ל''הסדרת הענף'' כי יש כל מיני ''חאפרים''... (זו דוגמה מאלפת משום שאדם רציונלי יודע שכל העוסקים במקצוע, מעצם הגדרתו, הם חאפרים...) אני חושב שזו טעות להניח ש''יש צורך אמיתי'' במוסדות האלו ושיש רק ''לתקן'' אותם כדי שיתאימו לצרכים האמיתיים. יש לבטל את המוסדות האלו ולתת לכוחות השוק לעשות את שלהם. | |||
_new_ |
תיקון עמדה | |||
|
|||
יתכן מאד שדברי על הצורך ברישיון למונית לא נכונים (או כל רישיון אחר). לכן אומר כך: כל מגבלה חוקית (או אחרת) על מספר העוסקים במקצוע/עיסוק מסויים צריכה שתהיה לה סיבה מאד טובה/אמיתית. אחרת צריך שתהיה כניסה חופשית לאותו שוק/עיסוק. תפקיד הממשלה, מבחינתי, לאפשר את פעולת היוזמה החופשית ולא להוות מיכשול. | |||
_new_ |
שלום לכולם | |||
|
|||
שלום, דוד. אני רוצה להתייחס לזווית חדשה בקשר לאנשי ז'נבה, שלא נרשמה קודם עד כמה שראיתי בעיתונות. מעניין לדון בשתי פעולות אופוזיציוניות זו מול זו, שהתרחשו שתיהן בסביבות ראש השנה: העליה של שרון, מנהיג האופוזיציה, להר-הבית, שלטענת הפלשתינים הציתה את האינתיפדה. הסכם ז'נבה, שנחתם על ידי מצנע (מנהיג אופוזיציה במיל) וביילין. שתי הפעולות האלה כרוכות היו בשינוי היחסים עם הפלשתינים על דעת האופוזיציה. שתיהן יכולות להיות מוגדרות כפרובוקציה. ואני אומר את זה אף שאני תומך בהסכם ז'נבה בלב מלא, פחות או יותר (אף שקשה לי לוותר על אריאל דווקא, ואני חושב שאולי היתה צריכה להימצא נוסחה להותיר שם את התושבים). אף שאני מתנגד לעליית שרון להר הבית, זו היתה זכותו כל עוד קיבל אישור מהצבא והמשטרה. הוא לא עלה לשם ופתח במלחמה, כמו דנונציו בפיומה. אלא עלה כמייצג ציבור כלשהו שתמך בכך. ואף שלאחר מכן החלו התפרעויות, שהובילו להרג פלשתינים על הר הבית, ואז האינתיפדה העממית, שטופלה ביד קשה, ואז הפיגועים הקשים בישראל, איני מאמין שהוא תכנן להבעיר את המזה''ת. אף שאני שונא אותו, אני משוכנע שטובתה של ישראל חשובה לשרון יותר מכל דבר אחר. וזה דבר שחשוב שיאמר. לכן, אני חושב שהפעולה של ז'נבה, שהיא פעולת מחאה פרופר נגד הקבעון בציר ברק-שרון, ויש בה אלמנט פובליציסטי יותר מאשר סוברני (הטענה שיש פרטנר היא טענה מחלק ג' של הארץ), לגיטימית על אחת וכמה. כמו כן, שתיהן פעולות שתואמו - שיחות ז'נבה אצל וייסגלס ועליית שרון אצל המשטרה. הייתי שמח מעמיתיי מהימין, לשאול אם הם לא רואים איזשהו דמיון בין שתי הפעולות הללו. | |||
_new_ |
עוד על ערוץ 7 | |||
|
|||
אני רוצה להפנות את כולם למאמר שכתבתי בעד ערוץ 7 אני חושב שסגירת ערוץ 7 היא יום עצוב לחופש הביטוי ומקווה שמארגניו יקומו מחדש. אני אומר זאת לא למרות היות איש שמאל, אלא בשל היותי איש שמאל. אי אפשר לקחת מסקטור את כלי התקשורת האותנטי שלו בשל חוק מיושן. לו היה פה שמאל הגון הוא היה דורש את הדבר הזה וצועק אותו. בכנות, איני חושב שהתקשורת בישראל היא שמאלנית. עמודי החדשות נוטים ימינה, בעוד עיתוני סוף השבוע והדעות נוטים יותר שמאלה. אבל עמודי החדשות קובעים את הנרטיב (היום, למשל, מופיעה כתבה גזענית מזעזעת ב24 שעות על המוסלמים בהולנד, שמקומה ב1938) שאיני מסכים איתו, גזעני ומאיים. אף על פי כן, לא מדובר ברדיפת הימין כמו בחוסר רגישות: בזמנו היה כאן רדיו גל, רדיו שמאלני ששידר לקראת בחירות 99' דומני. ולפי גלובס, מארגניו, משלמים בימים אלה קנס גדול. אני לא זוכר את הפרטים לאשורם. חוץ מזה, אני סבור שקול השלום שידר מהים. אנחנו בבאר שבע לא קלטנו אותו. דרך אגב, עומדים לפתוח אותו מחדש מהרשות הפלשתינית. | |||
_new_ |
שלום עכשיו | |||
|
|||
הודעתך השקולה חרגה קמעא במשפט מוזר, מלא שנאה ובלתי לוגי זה: ''... ואף שלאחר מכן החלו התפרעויות, שהובילו להרג פלשתינים על הר הבית, ואז האינתיפדה העממית, שטופלה ביד קשה, ואז הפיגועים הקשים בישראל, איני מאמין שהוא תכנן להבעיר את המזה''ת. אף שאני שונא אותו....''. כל כך הרבה טעויות לעוולות במשפט קצר אחד. משפט שמגלה את צפונות ליבך ואת הכשל הלוגי בו אתה טבוע. 1. האינתיפאדה לא החלה בשל עליית שרון. ואירועי הר הבית לא היו הקטליזטור להם. זה ידוע מזה זמן רב שהפלסטינים הכינו תוכנית צבאית לפתיחת מלחמה כבר משנת 1996, לאחר אירועי הכותל. התוכנית עודכנה ורצונם גבר לאחר הבריחה מלבנון וביתר שאת לאחר שהכשילו את שיחות טאבה וקמפ דייוויד. מאורעות הר הבית הקדימו את האינתיפאדה רק בימים אחדים. (התיזה הזאת אושרה שוב לאחר שנתפסו מאות אלפי מסמכים במוקטעה). 2. ממשלת ישראל לא טיפלה באינתיפאדה ב'יד קשה' עם פריצתה. נהפוך הוא, ממשלת ישראל היתה המומה, לחוצה, והמשיכה את המו''מ המדיני על אש קטנה בכפוף למגבלות המלחמה. אחד מכשלונות המענה הישראלי לאינתיפאדה היה שישראל לא הגיבה בנחרצות ובכוח באלימות גבוהה, ובכך נתנו לפלסטינים להמשיך במלחמה בתנאים שלהם. לקח האינתיפאדה הראשונה לא נלמד. 3. מכאן ש'הפיגטעים הקשים' (מתאבדים כוונתך?) לא היו תוצר לוואי של ''התגובה הקשה'' שלנו, כי אם להיפך. סביר ביותר שתגובה ישראלית קשה ביותר בשבוע הראשון לפרעות היה מוציא את הרש''פ וארגוני הטרור משיווי משקל, כדרך שכיום הם שומרים על גבם ומורידים את כמות הפיגועים בעשרות אחוזים. 4. שנאתך המובלעת לשרון לא נותנת לך לתאר בשיקול דעת את תפקידו ותיפקודו במשבר, עם כל הרצון הטוב שהצגת. | |||
_new_ |
עלית שרון להר הבית | |||
|
|||
לק''י קראתי בתמיהה גדולה את ההשואה בין עלית שרון להר הבית לבין הסכם ז'נבה. לפני עלית שרון להר הבית היתה עליה רצופה של יהודים מידי יום להר הבית. אינני מדבר מתוך כלי התקשורת אני יודע זאת כי עליתי בעצמי. עלית שרון לא היתה שום שינוי במצב הקיים. מה ששינה את המצב זו החלטתו המרושעת של אהוד ברק המנוול לסגור את ההר ליהודים. זה מעשה נבלה ורשעות שלא ישכח לו ולכל שותפים לו לעולם ועד. בגלל המנוול והמרושע הזה במשך שלוש שנים לא עליתי להר הבית. הנסיון לקשור בין רשעות נטו מסוג זה לבין ז'נבה רק מוכיח על רשעות או אולי לפחות על וסר רצון לדעת מה קורה במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. חוק העונשים 97 ב קובע שכל מי שעושה להוצאת שטח מריבונותה של המדינה דינו מיתה או מאסר עולם. הוגש בזמנו בג''ץ שיאסור על ממשלת רבין לדון בנסיגה מרמת הגולן בהסמך על סעיף זה. הבג''ץ דחה את עתירם של תושבי הגולן בטענה שלא יתכן שכונת המחוקק היתה לאסור על הממשלה לנהל מו''מ מדיני. ברור אם כן שאזרח פרטי המנהל מו''מ כזה בזמן שלום דינו מאסר עולם בזמן מלחמה דינו מיתה. לפיכך יוסי בילין וחבורתו צריכים לעמוד לדין ודינם מאסר עולם או מיתה. הימנעותו של היועץ המשפטי מלכפות את החוק מוכיחה על ההטיה הפוליטית שלו. באשר לערוץ 7 הפרקליטות מפרשת את החוק לפי הנוחות הפוליטית שלה. כל זמן שקול השלום שידר כולל בזמן מלחמת יום הכיפורים שאז קרא לחילי צה''ל להניח את נשקם ולהמנע מילורות באחיהם הסורים והמצרים שזו המרדה בעת מלחמה הם טענו שהכול חוקי. ברגע שגם הימין השתמש בא5ותו ערוץ שלדבריהם הוא חוקי תכף פעולה זו הפכה לבלתי חוקית. שיטת סתימת הפיות הזו מדברת בעד עצמה. אליצור | |||
_new_ |
עלית שרון להר הבית לא היתה הסיבה | |||
|
|||
העובדה ששרון לא עלה להר הבית מאז שנבחר לכהונה הרמה דוקא מחשידה את כוונותיו אז. בלי שום קשר למשפט הקודם, ידוע וברור שלא עלית שרון היתה הגורם לאינתיפאדה - אולי, אולי התירוץ. אליצור הפרשנות הפסקנית (''ברור אם כן שאזרח פרטי...'') שלך את החוק, ''חוק העונשים 97 ב,'' על מה היא מסתמכת? ידע במשפטים? ידע ממקור אחר? אליצור לא עדיף להשאיר את הפרשנות המשפטית למשפטנים? | |||
_new_ |
אילו חשדות אתה מייחס לשרון? | |||
|
|||
שרון עלה להר הבית כאזרח וכחבר כנסת שהסתייג מויתורי ברק בירושלים. זכות מובהקת בדימוקרטיה. הביקור תואם עם המשטרה, משרד הבטחון ואושר ע''י ראש הממשלה. שרון ביצע מהלך ברור בשיח הציבורי, ואין להחשידו כלל וכלל שידע שהפלסטינים מגלגלים מלחמה ושכל עלייתו היא, לכאורה, לזרז אותה. בקושי גורמי הבטחון צפו את פריצתה הטקטית. (הערה: מבחינה אסטרטגית צה''ל התכונן לפריצת מלחמה באופן שבה היא פרצה, ואף הכין את הכוחות ואת הפקודות. המועד הספציפי של פרוץ האלימות היתה במפתיע, משום שגם הפלסטינים לא קבעוה מראש, אלא נתנו לתהליכים להבשיל ולארגונים להתכונן. יצא שהם האיצו את פתיחתה וקישרוה לאלימות המקומית בהר הבית. זה היה הישג תעמולתי גדול של הפלסטינים). | |||
_new_ |
מה שיש לי להגיד כבר אמרתי | |||
|
|||
אתה הוא זה שמפרט חשדות. הנה במילים שלך: ''.... ואין להחשידו כלל וכלל שידע שהפלסטינים מגלגלים מלחמה ושכל עלייתו היא, לכאורה, לזרז אותה.'' | |||
_new_ |
מהיכן בדיוק ה''חשדות'' שלי? | |||
|
|||
קרוב לודאי שלא הסברתי עצמי בבירור. | |||
_new_ |
אליצור, אני מבין שתשובתך המנומקת | |||
|
|||
היתה מופנית בעצם לצ'יקו, כי איתי אין לך ויכוח. | |||
_new_ |
לא ''ברור אם כן'' | |||
|
|||
קרא את הציטוט המדוייק של החוק ב http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=176859 שים לב לסעיף 94. | |||
_new_ |
לא ''ברור אם כן'' | |||
|
|||
לק''י תודה על ההבהרה. שוכנעתי שהדבר באמת נתון לויכוח. אליצור | |||
_new_ |
מספר הערות | |||
|
|||
1)אני לא מבין מה כל הסיפור הזה עם הר הבית. לפני קום מדינת ישראל והמנד''ט הבריטי,היתה הארץ תחת כיבוש עותומני.במהלכו,עלו יהודים להר הבית באופו קבוע וזה מעולם לא הפריע לא למוסלמים ולא למשטר העותומני. אז מה פתאום עכשיו זה מפריע להם? יש לחדש העליה להר הבית כי אין שום הצדקה למנוע מיהודים לעלות למקום קדוש להם רק בגלל שנוח לעראפאת והחמאס ללבות את הסכסוך מההבט הדתי שלו,שאכן קיים. 2)ישנן מדינות בהן כדי להיות נהג מונית אתה צריך רשיון למונית (נהיגה) העדר עבר פלילי ורישום במשרד ממשלתי כלשהו.כל שנה אתה צריך לחדש את הרישום.אם נתהוו כנגד נהג מסוים מספר תלונות מלקוחות הוא מאבד הזכות לנהוג במונית. במה עדיפה השיטה הנוכחית שלנו,בה הנהג לא רואה את הקליינטים שלו ממטר? למה זה טוב שמספר למונית הפך לנכס שכיר? האם בזה שמישהו קונה מספר או כמה מספרים ומשכירם לנהגים אחרים לא יוצרים העמסת עלויות מיותרת? 3)הנקודה הבעיתית מבחינתי לגבי הסכם ז'נבה זה היהירות מאחוריה.המחשבה כי ''מי זה האספסוף הזה שאנחנו צריכים לשאול אותו או להתחשב בדעתו?'' מעידה כי הסמול פשוט לא הפנים את רעיון הדמוקרטיה.אם הסכם מדיני נכשל,אנשים ימותו .זה עד כדי כך בסיסי.לדעתי,המינימום שניתן לעשות זה לכבד את זכותם של אותם אנשים (בהם הסמול כלכך מזלזל ומתעב) לקבוע עבור מה הם מוכנים לסכן את חייהם. 4)סמולני לא יכול לדעת אם התקשורת סמולנית.בעיני,תקשורת שבה מועסקים כמעט אך ורק סמולנים תהיה סמולנית מה שלא תעשה.הפתרון הוא עוד ערוצים,לא מסובסדים ולא מונופולים כמו ערוץ 1,2,10.שיאפשרו שידור אוירי בתדר,ללא תלות בחברות הכבלים והלווין.ברגע שערוצים יחזרו לשדר דרך תדר שיקלט באותה אנטנה פרימיטיבת שתקועה לנו ליד הדוד שמש,הכבלים והלווין יאלצו לשפר את המוצר,השרות וכמובן התמחיר. | |||
_new_ |
מספר הערות | |||
|
|||
לק''י יוסף, יהודים לא עלו להר הבית בתקופה העותומנית ובתקופה האנגלית. מי שעשה זאת התחייב בנפשו. בתקופת המנדט היה מקרה שבחור עולה חדש ניסה לעלות ונרצח. מונטיפיורי עלה תמורת שוחד כבד לשליטון התורכי. דבר טוב אחד יצא מסיגרת הר הבית ליהודים במשך שלוש שנים. בעוד שלפני שלוש שנים אנשים שעלו להר כמוני נחשבו לשולייים סהרוררים בגלל השתוללות הוקאף וסגירת ההר. היום הקונסנזוס בציבור הדתי לאומי זז. דוקא מי שמתנגד לעליה נחשב היום לטיפש סהרורי. מידי יום עולים להר כמאה מאתים איש. זה לא מספיק יש צורך בעליה יומית של למעלה מאלף איש כדי שיחול שינוי אבל גם זה משהו. אני מציע שתקשיב שוב למה שדוד סיון אומר - מה שרע בתקשורת אינה שהיא שמאלנית זכותה להיות כזו. לא שהיא עויינת זכותה להיות כזו. אלא שיש כאן סתימת פיות. הפתרון הוא לבטל את רישעות השידור ואת גל''ץ השואבים כסף מהאזרחים ללא הצדקה ולפתוח את השמים - כל מי שישלם אגרה יקבל תדר וישדר מה שהוא רוצה. פתרון זה יכול להתבצע על ידי אהוד אולמרט שהוא ממונה על תחום התקשורת. להזכירך - אהוד אולמרט הוא שר מהליכוד בממשלת אריק שרון. אליצור | |||
_new_ |
אליצור..... | |||
|
|||
אני לא זוכר שאמרתי שיש סתימת פיות בתקשורת...... אם אני זוכר את דברי על התקשורת כאן ובמקומות אחרים בדרך כלל השתמשתי ברעיון שאם אמצעי תקשורת לא מוצא חן בעיניך יש מספר דרכים לשנות זאת: 1. באמצעות החוק (למשל לפתוח את השמיים), 2. באמצעות הפסקת רכישת עיתון (שמזייף לדעתך) ורכישת עיתון שמשקף את האמת שלך יותר טוב. 3. נדמה לי שצריך לבדוק אם קיימים מונופולים (או אוליגופולים) תקשורתיים ולטפל בבעיות הללו באמצעות החוק הקיים. במקרה של מונופולים יש לדאוג לפירוקם (ולהפרטתם) ובמקרה של אוליגופולים יש לפעול לשמירה על זכויותיהם של אלו שהאוליגופול משרת. | |||
_new_ |
אליצור..... | |||
|
|||
לק''י דוד, אין אפשרות לטפל במונופולים בדרכים חוקיות רגילות. ח''כ יובל שטייניץ ניסה לקדם חוק לאיסור בעלויות צולבות בתקשורת בגלל הבעלות הצלבת של משפחת מוזס על עיתון ידיעות אחרונות הארץ וערוץ 2 התוצאה שהקבוצה הזו כמעט חיסלה אותו ציבורית. וכאשר החוק בכל זאת עבר בקריאה טרומית הרי טמי לפיד סירב לפטור מחובה ההנחה וכך צריך להתחיל את התהליך מחדש. סיפור קטן זה ימחיש שאין דרך לטפל בבעיה אפשר רק לתוח עיתונים חדשים. אליצור | |||
_new_ |
נדמה לי שאתה טועה | |||
|
|||
כי העובדה שהיה צריך להכניס תוספת על בעלות צולבת אומרת שניתן לטפל במונופולים. ח''כ ד''ר שטייניץ ביקש להרחיב את ההגדרה של מונופול בספר החוקים (לדעתי זה כיוון נכון) ובנתיים לא הצליח. זה לא החוק או שינוי חוק הראשון שמתעכב בצורה כזו. במאבק לשינוי פני המציאות צריך סבלנות שבסוף משתלמת. בנתיים אפשר לטפל בבעיה בהמנעות מקניית מוצרי התשלובת הזאת (שגם כלולה בהצעתי). | |||
_new_ |
שאלה | |||
|
|||
סילחו לי כולם על הבורות שאני מפגין כאן, אבל אשמח אם מישהו יסביר לי קצת על ההיסטוריה של הר-הבית והיהודים. מדוע הוא קדוש ליהודים, מדוע חלקם מתנגדים לעלייה אליו? מדוע יש למוסלמים בעלות בלעדית עליו? | |||
_new_ |
הר הבית | |||
|
|||
לפי האמונה היהודית: הר הבית הוא הר המוריה, ההר שאליו הלך אברהם עם בנו יצחק בעת שאלוהים ניסה את אברהם. שםבהר המוריה ראה אברהם את האיל הנאחז בסבך. על ההר הזה שממזרח לו נמצא הר הזיתים, בנה הורדוס את בית המקדש השני. המקום שאליו עלה עם ישראל שלוש פעמים בשנה לרגל. בבית המקדש התקיימו טקסי הדת היהודיים, שם הוקרבו הקורבנות, שם התפללו הכוהנים על עם ישראל. הורדוס מלך על ישראל בשנים 37- 4 לפני הספירה, כך שזה הזמן שבית המקדש השני נבנה. בית המקדש חרב על ידי הרומאים (טיטוס) בשנת 70 לספירה. מכל תפארת המקדש נותרו: היסודות של בית המקדש (קוראים להם ''אורוות שלמה'' והיום יש בתוכם מסגד ענק שנבנה בשנים האחרונות ומערער את יסודות המבנה). נשאר גם קטע מערבי של חומת הר הבית, ''הכותל המערבי''. אחרי החורבן נמנעה מיהודים הגישה אל הר הבית ובמשך השנים התכסה האיזור אשפה. (מה שמסביר את השם ''שער האשפות'' הסמוך). בתחילת המאה העשרים שבו היהודים להתפלל במקום והיו אף תקריות בין דתיות בין יהודים למוסלמים. הבריטים ניסו לעשות סדר אך לא כל כך הצליחו. מלחמת העצמאות ניתקה אותנו מן ההר, אך בששת הימים שבנו להר הבית. המוסלמים (הווקף) רצו לתת לנו את מפתחות ההר ואת השליטה על המקום, אך משה דיין ויתר על כך ואיפשר להםלהמשיך בניהול המקום.מעשה שעליו אנו משלמים עד היום. זהו בקיצור נמרץ. אני סבור שאליצור ישמח לכתוב סקירה מקפת יותר על המקום. סקירה שתעסוק גם בהיבטים הדתיים היהודיים. | |||
_new_ |
הר הבית | |||
|
|||
ובכן, מדוע הורה הרב עובדיה יוסף בזעם לא לעלות להר? הוא ממש ירד על היהודים שרצו לעלות... | |||
_new_ |
האיסור לעלות להר הבית | |||
|
|||
אינני יודע מדוע אסר הרב עובדיה לעלות להר הבית, אני יכול לשער שמכיוון שאיננו יודעים היכן היה הדביר (החלק שאסור לשום ישראלי להיכנס אליו מלבד לכהן הגדול ביום הכיפורים), אזי קיים החשש שמישהו ידרוך בטעות במקום הקדוש ביותר ולכן הוא אוסר. | |||
_new_ |
האיסור לעלות להר הבית | |||
|
|||
ישראלי או יהודי? היה כאן ליפסוס מעניין. | |||
_new_ |
האיסור לעלות להר הבית | |||
|
|||
נסחפת מעט. ישראלי במובן של החלוקה היהודית: כהן, לוי, ישראל. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |