פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 04/02/07 17:07)
דברים נוספים וחלק מדיאלוג עם אוהד קמין
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 20:00)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המחקר של פרופ. לין מאירלנד נראה לי אבסורדי לכאורה, בעיקר בשל חוסר האמינות המובנה במבחני ה-IQ, אך לפני שאגיב לעומק – היכן ניתן למצוא את המחקר הזה?
_new_ הוספת תגובה



דברים נוספים וחלק מדיאלוג עם אוהד קמין
רון בן-יעקב (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 20:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המספרים המובאים נעים בין 87 (סרבים) ל 107 (גרמנים והולנדים), כש''האוכלוסיה היהודית'' (מה זה?) עומדת על 101. סטיית התקן של מבחני IQ עומדת כמדומני על 15. אם כן, מהו ההבדל בין האוכלוסיות הנ''ל?
_new_ הוספת תגובה



רגע. אם תשווה ממוצעי 2 מדגמים בני 18 איש כל אחד
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 21:48)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי שההבדל בין ממוצע של 104 ו-‏108 יכול להיות מקרי בסבירות העולה על 5%, למעשה בסבירות רבה הרבה יותר.

יש לזכור שסטיית התקן משקפת את השונות מסביב לממוצע של קבוצת ערכים. כאשר השונות גבוהה מאד, הערך הממוצע רחוק מלייצג את האוכלוסיה, למשל כאשר הערכים הם 5, 3, 8, 4, 18 21 34 15, אז הערך הממוצע, נניח 16 (לא חישבתי) לא מייצג כלום, שהרי לא ניתן ללמוד ממנו על הערכים הספציפיים. מאידך, כאשר המדגמים הם גבוהים יחסית, נניח בני 1000 אנשים כל מדגם, הרי שההפרש הזה של 4 בין 108 ו-‏104 - הסבירות שהוא התקבל עקב מקריות הינה פחות מ1% ועל כן ההבדל הזה הוא קרוב לוודאי אמיתי, משקף בסבירות מאד גבוהה מציאות אמיתית של הבדל אמיתי, דהיינו הבדל מובהק.
_new_ הוספת תגובה



להלן כולל הערות. הערכים המדוייקים מובאים בטבלה
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 21:37)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ציטטתי מזכרון והיו אי דיוקים קטנים בדברי.

_new_ הוספת תגובה



IQ
יובב (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 21:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי קצת פקפוק לגבי 'כשרותם' של מבחני IQ.
קיימים מספר סוגים של אינטליגנציה, והמבחנים מודדים חלק מהם.
חמור מכך - במבחנים שאני מכיר ניתן לשפר תוצאות של החלק הנמדד ע''י הכשרה ואימון.

להבנתי, IQ אמור לשלב את יכולתו של אדם לצבור ידע או לרכוש מיומנות.
יש לי ספק אם נער העובד כרוכל בשוק ולא היה יום בבי''ס, חריף ומבריק ככל שיהיה, יוכל להשיג תוצאות טובות במבחני ה-IQ הנהוגים.
_new_ הוספת תגובה



להלן כולל הערות. הערכים המדוייקים מובאים בטבלה
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 21:59)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנתי. איפה בדיוק המחקר? הקישור שהבאת מציג את המסקנות באנגלית, אבל זה אינו המחקר עצמו.

לאחר חיפוש קצר באינטרנט גיליתי שספרו IQ and the Wealth of Nations מוצע למכירה בכתובת http://www.amazon.com/dp/027597510X?tag=vdare&ca... , כך שלמעשה ה„מאמר” אינו נגיש (אלא אם אני טועה ואתה מדבר על מקור אחר).

ספר זה מצטרף לאלפי פרסומים במשך השנים שמטרתם היתה להוכיח איזו שהיא חלוקה החביבה על הכותב. לפני 200 שנה בדקו ומצאו שמוחותיהם של כושים קטנים מאלה של לבנים ו„הוכיחו” בכך את עליונות הגזע הלבן. לאחר מכן מצא מישהו שבעצם – מוחותיהם של כושים גדולים מאלה של לבנים ושוב מצא מישהו שזה מוכיח את עליונות הגזע הלבן.

מבחני IQ מחוץ לקונטקסט התרבותי שלהם הם הבל מוחלט. בבחינות IQ, כמו במבחנים פסיכומטריים באוניברסיטה, נבדק המרחק האסוציאטיבי בין הבודק והנבדק. ככל שתשובותיו של הנבדק תואמות יותר לציפיותיו של הבודק, הוא נחשב אינטליגנטי יותר.

להעמקה בסוגיה אני ממליץ בחום על ספרו של סטיבן גולד ”The Mismeasure of Man“, שהופיע גם בעברית בשם „אין מידה לאדם”.
_new_ הוספת תגובה



הבלים. כל בחינות הכניסה לאוניברסיאות
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 22:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כגון ה-GRA בארה''ב ובמקביל, בישראל, מבוססים על מבחני IQ כפי שהם ניבנים בפרינסטון ובניו ג'רסי. IQ הינו מבחן מכובד מאד ומוכר שנים רבות, ונעשו מחקרים דמוגרפים רבים על ידי חוקרים ידועים אודות IQ ממוצע של אוכלוסיות. LYNN חוקר מכובד, הוא ההיפוך הגמור של גזענים המטיפים בהיסטריה צווחנית ל''עליונות הגזע הלבן'', כיוון שהוא מצא ופירסם בהרחבה כי בני המזרח הרחוק, יפנים וסינים, עולים ב-IQ שלהם על קאוקזים (לבנים) באופן משמעותי מאד. ניסיונך לכרוך יחד על דרך האסוסיאצייה מבחני IQ עם מחקר זבל של ''חוקרים'' פסידו מדעיים, בעלי עמדות ביזריות וצווחניות, הוא בבחינת הונאת הקוראים כאן, למרות שבוודאי אינך מתכוון לכך.
_new_ הוספת תגובה



טעות: GRE ולא GRA
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 22:52)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הבלים. כל בחינות הכניסה לאוניברסיאות
יובל רבינוביץ (יום שני, 05/02/2007 שעה 0:45)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חסוך מאיתנו את הציונים שלך. אין הונאה לא מכוונה. אם אני עוסק בהונאה, היה סמוך ובטוח שאני מתכוון להונות. אחרת זו טעות ולא הונאה.

עם זאת, נראה לי שהטעות כאן היא שלך. כל מה שביקשתי הוא היכן ניתן למצוא את ה„מחקר” האמור ואתה עונה לי בשטויות לעוסות.

אכן, כל מבחני הכניסה לאוניברסיטאות מבוססים על טעות קונצפטואלית שאולי אכתוב עליה פעם. אלפרד בינה פיתח לראשונה ב-‏1904 את מבחני האינטליגנציה במטרה ברורה ומוגבלת: לאתר ילדים הזקוקים לשיעורים מוגברים. לכל גיל היתה משימה שיש לעמוד בה, וילדים שפיגרו בלימודיהם לא היו יכולים לעמוד במשימת הגיל ונזקקו להדרכה. בשנת 1912 קבע שטרן את השיטה המקובלת של חלוקת הגיל המנטלי בגיל הכרונולוגי וכך באה לעולם סקלת ה-IQ המוכרת.

בשל היותה גודל מדיד החלו להשתמש בה לכל מיני צרכים, שלא היה להם דבר וחצי דבר עם המשימה המקורית עבורה פותחו. הם לא התאימו מעולם ועדיין אינם מתאימים. אדם חכם בן תרבות אחרת תמיד ייראה לא אינטליגנטי במבחן מקומי. האוניברסיטאות באופן מובהק מכוונות לבינוניות כאשר הן משתמשות במבחנים האלה.
_new_ הוספת תגובה



אני נגרר לעניין שאינו ענייני שהוא חלוקת קשב והאדם הבודד ומדידת
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 22:46)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כישוריו, ולא עיסוק בקבוצות אתניות - דבר שהוא ההפך הגמור מגישתי האינדיוידואלית, המדברת על הבדלים אינדיוידואלים.

אבל, אם הנושא עולה ועלי לנסות לספק תשובות בתחום ה-IQ שכלל אינו ענייני, ואני מעדיף את הנושא החלוצי שפיתחתי - חלוקת קשב, או אינטליגנציה טיבעית וחשיבה סימולטנית, (אף שלמטרת הגילוי הנאות, נמצאתי כבעל IQ העולה על 145), אציין כי לין כלל לא מדד מנת משכל של יהודים. במחקרי אוכלוסייה אחרים נמצא בשנות ה-‏50 כי מנת המשכל הממוצעת של יהודים היא 101 וכך גם ערבים.

עוד על עבודות לין
וממצאים נוספים שלו (החומר שמצאתי בזמנו, כשהועלה הנושא הזה, קשה לי כרגע למצאו, אף שהחומר שלי מסודר ויש לי מנוע חיפוש טוב ב-desktop עבור החומר במחשבי. מצאתי חלק. חפש ב-google

עוד ממצאים של לין:

His conclusions are that the East Asians (Chinese, Japanese and Koreans) have the highest mean IQ at 105. These are followed by the Europeans (IQ 100). Some way below these are the Inuit (Eskimos) (IQ 91), South East Asians (IQ 87), Native American Indians (IQ 87), Pacific Islanders (IQ 85), South Asians and North Africans (IQ 84). Well below these come the sub-Saharan Africans (IQ 67) followed by the Australian Aborigines (IQ 62). The least intelligent races are the Bushmen of the Kalahari desert together with the Pygmies of the Congo rain forests (IQ 54

_new_ הוספת תגובה



אני נגרר לעניין שאינו ענייני שהוא חלוקת קשב והאדם הבודד ומדידת
יובל רבינוביץ (יום שני, 05/02/2007 שעה 0:48)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נפלא. אתה מכוון אותי לאתר האישי של לין, בו הוא כותב על עצמו שהוא חוקר מכובד. בסך הכל ביקשתי מראה מקום למאמר רלוונטי, לא ליחסי ציבור.
_new_ הוספת תגובה



לא לא. נדמה לי שבאתר שלו, ברשימת פרסומיו, תוכל למצוא את הקישור
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 3:43)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה מחפש
_new_ הוספת תגובה



להלן מאמר שלו בנושא, כולל טבלאות
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 4:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עשיתי עבורך את העבודה. אתה יודע למנף עניינים, תוך רתימת עבודת אחרים, באמצעות פרובוקציות...
_new_ הוספת תגובה



מאמר על מחקרו החדש ב-Times
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 4:18)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ליובל ולבן -יעקב ויובב: מה באמת משקף ה-IQ
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 23:43)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל, גישתך נכונה למדי בעניין ההקשר התרבותי

cultural dependency וגם התייחסתי לכך במכתבי למעלה http://www.faz.co.il/reply?id=4118&rep=92920&...

אם הצורות הגאומטריות, המבנים והמושגים או המילים במבחן אינם שכיחים בעולמו המעשי והתרבותי של הנבדק, והוא משתמש במבנים אחרים, הדבר יוריד את ציונו במבחן, ומאידך, במבחן אינטליגנצייה שנבנה תוך התאמה לתת התרבות, הסלנג והמבנים של שחורים אמריקנים צעירים בניו יורק (כדוגמא) השתפרו ציוניהם פלאים. לתפיסתי, יתכנו שינויים דרמטיים אצל אותו אדם, למשל, פיזיקאי גרעין שקבל לפני 10 שנים ציון 140 במבחן IQ, הרי אם הוא מתמחה ואף פתח מיומנות גבוהה במבנים סיקליים ומורכבים ובמשוואות וניתוחים מורכבים ולא לינאריים, הרי אף אם הוא גאון פורץ דרך בתחומו, ציונו במבחן מנת משכל עשוי דווקא לרדת באופן דרמטי, כי מבנים חדשים ומסוג שונה שגורים בשלב זה יותר בעולמו התודעתי. כך גם לגבי רופאים וכד', המטען התרבותי האישי עשוי להשתנות, ולעיתים, עם השגת מיומנות גבוהה ועיסוק בתכנים מורכבים, דווקא אז חלה ירידה. לעומת זאת מבחן חלוקת הקשב שלי, יגלה עלייה, ככל שהמורכבות המוחית עולה. לכן ציינתי במכתבי שלמבחן IQ מגבלות רבות, מה שמביא אותנו להערת בן יעקב. מתי זה כן עובד? כשמדובר בהבדלים גדולים, למשל, מפגר בשכלו תמיד יהיה בעל IQ נמוך, אם יקרה בדרכך עובד חסר יעילות שעושה שגיאות מטומטמות וגורמות נזק וטירדה ועצבים, עובד בלי ראש, תופס דברים בצורה אידיוטית ולא מבין מה נאמר במהות, וקצת איטי, תמיד תגלה אצלו IQ נמוך יחסית. הגם שההפך לא נובע, דהיינו שעובד יעיל, תמיד תמצא אצלו IQ גבוה. ב-IQ ניכרים לעין ההבדלים הגדולים.

קראו את הרשימה המעניינת מה באמת משקף ה-IQ ועל ההבדל בינו לחלוקת קשב

_new_ הוספת תגובה



אויבירסיטה בלי SAT
רון בן-יעקב (יום שני, 05/02/2007 שעה 6:48)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בארה''ב התחילה מגמה באונבירסיטאות להתעלם מבחינות ה SAT כדרישות קבלה לתואר ראשון (GRE זה לתואר שני).
_new_ הוספת תגובה



הקישור לרשימה ''ההבדל בין IQ לחלוקת קשב''
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 10:14)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי