|
למה בעצם יש ללמוד מתמטיקה ומדעים? | |||
|
|||
מי בכלל זוכר אפילו חצי מילה מהקשקושים של המורים לאלגברה וגיאומטריה? מי מאתנו בכלל הבין, שלא לומר זוכר, את השעות האיומות של לימודי פיזיקה או כימיה, למה בכלל היה עלינו לעבור את הסבל הזה? מי בחייו מאז בית הספר שוחח אי פעם , או השתמש אי פעם בנוסחה הריבועית לפתרון משואות או כיוצא באלו? למה לא למדו את כולנו הרבה יותר ספרות, תנך או היסטוריה? למה כולם טוחנים את הקלישאה בדבר חשיבותם של לימודי המתמטיקה והפיזיקה בעוד שרק 10 אחוז מאתנו מסוגלים או רוצים בכלל לעסוק בדברים הללו. כל כך שמחתי לראות שישראל ירדה בדירוג העולמי בתחרות המתמטיקה לילדים, תנו לסינגפורים להתעסק בזה ותנו לנו להנות מהחיים. | |||
_new_ |
מי שזוכר: ישראל הפכה למדינת פריעה-עתירת- | |||
|
|||
-לגיטימציה. החינוך למתימטיקה ומדעים דרוש על מנת לתת כלי חשיבה לאוכלוסיה, ולשחרר את רובנו משלטון הפריעה והביזה. ישראל הפכה למדינה של מה שניתן לכנות ''עבריינות ופריעה עתירות-לגיטימציה''. דהיינו שהפריעה והעבריינות, חלקן מצד אנשים וגורמים המשולבים באופן כזה או אחר בממסד (או בפריפרייה שלו) וחלקן בחסות גורמים בממסד, מתנהלת תוך מצגי לגיטימציה מובלטים. כל המדבר בטון דיבור ''צודק'' מצליח לעשוק אחרים; לשבש את התנועה בכביש (תוך נסיעה ''איטית וצודקת'': בארה''ב היו קודם כל מורידים פורע-תנועה בעל חזות לגיטימית כזאת לצידי הכביש, אומרים לו לפסק את רגליו ולשטוח ידיו על מכסה המנוע, והיו עורכים לו בדיקת שכרות); להשיג דברים במרמה, להשיג רמת חיים גבוהה על חשבון עושק משלם המיסים ועוד ועוד. עבריינות בעלת חזות לגיטימית כזאת לא מתאפשרת בסביבה בה האוכלוסיה מצויידת בכלי מחשבה אפקטיביים ואמונה על מאמץ מחשבתי רב שלבי כדרך ליצרנות. | |||
_new_ |
אז למה לא ללמוד פילוסופיה? | |||
|
|||
למה דווקא אלגברה? האם אין בפילוסופיה כלי חזק יותר נגד כל הרעות המשונות שאתה מביא לנו כאן כדוגמה? | |||
_new_ |
מי שזוכר: אכן רעיון מעולה. החינוך התיכוני בצרפת | |||
|
|||
למשל, מבוסס על לימודי הפילוסופיה, תוך דגש על המתודה הקרטזיאנית לתקיפת בעיות (שהוצבה על ידי הפילוסוף בן המאה ה- 17 , רנה דקרט בספרו Discourse de la methode). כך גם בגרמניה. בישראל מאידך המורים לפילוסופיה בתיכון, חרף הפופולריות שלהם, הינם לרוב גרועים וחסרי בהירות, בהעבירם פיסות מידע ו''דעות'' מושטחות (זה אומר כך, וזה אומר כך...) בגבב אקלקטי וחסר שיטתיות, תוך הזנחת המגמה לפיתוח מובנה ובהיר של טעונים וסיסטמות פילוסופיות והבנת הרציונל להם, תכופות תוך מלל עמום וחסר גיבוי אודות ''פתיחות'' ו''דיאלוג''. הפילוסופיה (מיוונית: ''אהבת החוכמה'') מבוססת בעיקרה על הלוגיקה ועל בניית מערכות טעוניות שיטתיות, תכופות רב-שלביות. בדומה לאלגברה, הרי שהלוגיקה הבסיסית (וכמובן המתקדמת, כדוגמת המערכות המודליות, של סאול קריפקה ויאקו הינטיקה) מוצבת כמערכת מוצרנת, כדוגמת הלוגיקה הבוליאנית או הלוגיקה של ברטנרד ראסל ווויטהד. | |||
_new_ |
אתה כל כך צודק | |||
|
|||
אכן אין סיבה ללמוד ולהשקיע את הזמן שמושקע היום בלימודי האלגברה, לטעמי לא רק פילוסופיה אלא מספר רב ככל האפשר של מקצועות צריכים ללמד על מנת לתת לתלמיד להכיר מיגוון רחב ככל האפשר של דרכי עתיד בשבילו ויכולות התפתחויות מגוונות ככל האפשר. אולם גם לימוד הספרות ההיסטוריה והתנך צריך להיות במינון נמוך יותר, יש ורצוי ללמד ממוזיקה אומנות, מכונאות ואו כל מקצוע נוסף שיוכל להעלות את רמת הסקרנות של התלמיד ואת הידע הכללי שלו בחיים, לאחר בית הספר יבחר התלמיד במה הוא רוצה להמשיך. | |||
_new_ |
רועי: עם ידע עובדים, ולכן חשובות המתודות, בצד הכשר | |||
|
|||
ה מודרכת לעבוד עם ידע: 1) במערכים הגיוניים ורציפים ולא: - מקוטעים, לא - אטומיסטיים - גיבוב פיסות מידע ללא שילובם - 2) זאת תוך: תאום הדדי של מערכי מידע. ************************** חשובות כאן חוויות השיא peak experiences של תהליך שינוע הידע האקטיבי - ********************* חוויה שיש לה אמנם צד אמוציונאלי, אך שהיא משקפת בעיקרה: נקודות המראה take off ********************** שהן נקודות צומת בהן הידע המתופעל - משולב למבנה לכיד ******************** אך באופן: שלכידותו אינה מונעת ראיית הפרטים המגוונים שבמכלול (בניגוד להוליזם הקורס למערך חד גוני המטשטש את הפרטים השונים). ראיית הכוללות (ההוליזם) מתוך קשב לגוון ולשונות - *********************************************** ראייה הוליסטית כזו, השונה מכל מה שמתארים כיום כ''הוליזם'' נקראת בספרי ''אינטגרציה הטרוגנית'' ******************** (בנבדל ממיזוג - fusion הומוגני) ראה קישורים בנושא: קישורים: עם ידע עובדים: http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=800&rep=46974&... למידה כחוויית נסיקה בצמתות אינטגרציה: http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=800&rep=47062&... המורה כמדריך-אמן (מאסטר) מול גישת ''התלמיד יודע מעצמו'': http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=800&rep=49211&... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |