|
פעם יפן היתה אמורה לעקוף את ארה''ב | |||
|
|||
והיום כבר אומרים מנבאי השחורות שזו רק שאלה של זמן לפני שסין תהפוך לכלכלה הגדולה בעולם. קיימת בעיה מסויימת שבגללה אני מאמין שזה לא יקרה בעתיד הקרוב. מה יקרה כשהעבדים הסינים המייצרים עבורנו שמאטעס זולים ובאיכות ירודה יבקשו הטבות ותנאים מקבילים למה שנהוג במדינות מפותחות? אם ההטבות תינתנה, הדבר יפגע ביצוא. אם הן לא תינתנה, הדבר יגרום למתח חברתי ואולי אפילו לנסיונות אלימים להחלפת השלטון. כך או כך, ארה''ב תמשיך להמציא ולפתח מוצרים אותם ייצרו במדינות העולם השלישי. ע''ע אייפון. | |||
_new_ |
לא לעולם חוסן | |||
|
|||
סין בהחלט יכולה לעקוף את ארה\\''ב גם אם שכר העבודה / רמת החיים בסין תעלה לרמה שקיימת בארה\\''ב. מכוני מחקר קיימים גם בסין, הממשלה תומכת ומעודדת חדשנות וזו רק שאלה של זמן שהסינים ייכנסו למשחק הזה. אתה צריך להבין שלא כל השכל היגר לארה\\''ב. בכל מקרה אין היום מדינה שאפשר לכנותה בלעדית כממציאה כי זה מתפלג בין מדינות שיש בינהן קשרים מסחרים כאלה ואחרים. בהחלט אפשרי וסביר שסין תוביל את הצמיחה של קבוצת מדינות מזרח אסייתיות. אין שום סיבה שסינים לא יתגלו כמפתחים, מחדשים, ממציאום כמו שהיפנים נתפסו משנות ה-70 המוקדמות. ע\\''ע סוני, טושיבה, מזדה, טויוטה...... | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
מדוע אתה מכנה זאת מנבאי שחורות? מי שעוקב אחרי נתוני המשק האמריקאי יודע שהוא זוחל (ואפילו נחלש בחודשים האחרונים) ביחס למשק הסיני. אחת הסיבות החשובות לכך היא שקצב הפיתוח הטכנולוגי נחלש מאד בעשור האחרון. לעומת זאת נדמה לי שבסין הקצב דוקא מתגבר. שנית, אם תבדוק תגלה שחלקם של השמאטעס בתוצר הסיני משתנה - מגוון המוצרים של המשק הסיני משתנה. בנוסף יותר ויותר סינים יוצאים מהמצב שאתה היית מכנה עבדות ובלי החלפת שלטון. מניתוח המצב הכלכלי של ארה''ב מתקבלת תמונת מצב שמזכירה מאד את המצב ביפן בעשורים האחרונים. לא רק שהתוצר נמוך באופן משמעותי מרמתו הפוטינציאלית אלא שגם מספר המובטלים הוא גבוה (למעלה מ-9%) וזה נאמר בלי לקחת בחשבון את נוטשי כוח העבודה. תעשה חיפוש על המושג ''lost generation''. זה יעזור לך לראות את חצי הכוס הריקה. מה שהכי בולט בשנה האחרונה זה שנראה כי קובעי המדיניות האמריקאים לא רואים צורך לעשות משהו ברמה הנדרשת כדי למנוע את התהליכים השליליים הללו. לכן אם תשאל אותי אומר לך שלדעתי כמו ביפן בעשורים האחרונים הפוטינציאל של המשק האמריקאי דוקא נחלש בעשור האחרון. | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
דויד, מה יקרה כשמשכורתו של הפועל הסיני הממוצע תתקרב ל-$20 לשעה? ומה יקרה כשה-WTO, הבנק העולמי ואולי אף ארה''ב יכריחו את סין לשערך את הרנמינבי? היצוא הסיני יפגע וירד. ובקשר לפטנטים סינים - נתקלת בהם בזמן האחרון? גם אני לא. | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
לא נתקלת? כמה פטנטים אמריקאים הפכו לעסק כלכלי שגם מניב רווחים בעשור האחרון? אם תשווה למה שקרה בעשורים שקדמו לשנת 2000 תמצא עוד סיבה להיחלשות המשק האמריקאי. יש לך מידע מתי השכר הממוצע של פועל סיני יגיע ל-20 דולר בשעה? יש לך מידע מה יקרה במקביל לכך במשק הסיני? בנתיים מה שקורה הוא שהמשק הסיני ממשיך את המגמה שהחלה לפני יותר מ-30 שנה - צמיחה (ריאלית) ממוצעת של 9.5% בשנה. בנתיים מה שקורה וכבר קרה במהלך העשור האחרון הוא שהמשק האמריקאי מאבד מקומות עבודה ומתקשה לספק פרנסה למתבגרים החדשים. בקיצור בנתיים יש משק סיני שצומח ללא הפסקה והמשק האמריקאי שמתקשה להגיע לרמת יצור מלפני המשבר שהיה יציר כפיו. | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
אני מניח שהמשק הסיני יעבור משהו דומה לזה שהמשק היפני עבר - תאוצה כל זמן שהמשכורות היפניות היו נמוכות, ודריכה במקום לאחר שהשתוו למשכורות האמריקאיות. | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
הנחה מעניינת למרות שהיא אינה מספיקה כדי לטעון שעקיפה של המשק האמריקאי לא תהיה לפני כן. תחזית ללא נתונים סטטיסטיים על המציאות איכותה בספק גדול. אם תבנה מודל שבמרכזו ההנחה שלך, לא בטוח שהתחזית שלך, שהמשק הסיני לא יעקוף... תקבל ביסוס. | |||
_new_ |
מנבאי שחורות? | |||
|
|||
יש בערך 300 מיליון אמריקאים ובערך 1.3 מיליארד סינים . אתה כתבת ''. . . התמ''ג לנפש של סין לכדי 6,567 דולר . . . '' התמג לנפש בארהב הוא בערך 43.000 $ . מה אומרים נתונים אלה ? 1 - אוכלוסיית סין גדולה פי 4.3 מזו האמריקאית . 2 - התמג לנפש בארהב גדול פי 6.5 מזה הסיני . על מנת שהתמג לנפש בסין יהיה כמו בארהב כלומר 43.000 $ נחוץ שהתמג הסיני כולו יהיה פי 4.3 מזה האמריקאי ! הישג כזה מצריך משאבים שאין על כדור הארץ . ומלבד סין קיימת גם הודו הגדולה ועוד כמה מדינות אחרות . . . | |||
_new_ |
איך אתה יודע? | |||
|
|||
לכאורה אינך יודע איזה משאבים ובאיזה כמויות ידרשו (בכל אופן לא הצגת ידע כזה) כדי להגיע ליעד כזה. סיבה אחת היא שאינך יודע מהי המגמה של ההתפתחות הטכנולוגית. אתה גם אינך יודע כמה זמן ידרש לשם כך. אבל זה המינימום שדרוש לך כדי לטעון שזה ''מצריך משאבים שאין על כדור הארץ''. | |||
_new_ |
איך אתה יודע? | |||
|
|||
אחרי שכתבתי ''על מנת שהתמג לנפש בסין יהיה כמו בארהב כלומר 43.000 $ נחוץ שהתמג הסיני כולו יהיה פי 4.3 מזה האמריקאי !'' מוצדק שאכתוב ''מצריך משאבים שאין על כדור הארץ''. ידיעות על מצב העתודות העולמי מטפטפות בעיתונות . מוזכר המלאי הפוחת של נפט , ירידה באיכות עפרות המחצבים , הקטנת זמינות מים שפירים , מחסור בקרקע חקלאית בגלל אירוזיה , המלחה ומידבור ועד כדי השמדת יערות בברזיל , אינדונזיה ועוד , יותר מזה לא נחוץ בתגובה לא אקדמית . | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע! | |||
|
|||
א. ההודעה שלך היא אסמכתא שאינך יודע. ב. מותר לך לקבוע עמדה על פי טיפטופים לא מוסמכים בתקשורת. ג. הטענה על ''המלאי הפוחת של נפט'' היא כבר בת יותר ממאה שנה. אבל אתה יכול להסתמך עליה. ד. אתה יכול כדרכך להתעלם מההערות שלי בהודעה הקודמת. זו לא פעם ראשונה שאתה מבטל במחי יד הערות רלוונטיות לדעות שאתה מביע. | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע! | |||
|
|||
מה שאתה קורא ''במחי יד'' הוא שאני אינני עוסק בסקירות אקדמיות . אני מתייחס לידיעות המופיעות בעיתונות ובערוצי המדע הפופולרי . זכותך לקרוא לזה ''אינך יודע'' . אלא שאתה מתעלם מכך שכאן זה מדור תגובות עממי פחות או יותר ולא כתב עת מדעי . כך גם אתה יוצא צודק אם מופיע אי דיוק בנושא כל שהוא שנכתבה בו אמירה מכלילה אפילו אם בכללותו הכתוב נכון . למשל ''לכל אדם שתי עיניים'' שזו אמירה שיקרית באופן מוחלט אך נכונה במובן הרחב . ולכן כשאתה כותב לי ''אינך יודע'' זה באופן מוחלט שקר . | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע וזאת האמת! | |||
|
|||
המשפט האחרון בהודעתך הוא ''באופן מוחלט שקר''!!! | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע וזאת האמת! | |||
|
|||
מספיק שאני יודע דבר אחד וזה עושה את דבריך ==> שקר . | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע וזאת האמת! | |||
|
|||
מספיק לי שהצהרותיך אינן מקור מוסמך. מאחר שממילא לא הראית כל ביסוס למסקנתך היא מופרכת. | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע וזאת האמת! | |||
|
|||
דברים ללא ביסוס אינם דברים מופרכים . דברים מופרכים הם דברים שהוכחו ככאלה . למשל דבריך שלך . | |||
_new_ |
בקיצור אתה אינך יודע וזאת האמת! | |||
|
|||
הוא מתכוון לדברים מופרחים אולי הוא איש פרחים | |||
_new_ |
תגובתי לאריק פורסטר מהמאמר ארץ ללא עם . | |||
|
|||
כמה הערות גנטיות לאריק פורסטר . 1 – הקישור ששלחת לי הוא באורך 34 עמודים . קראתי רק 5 שהם 20% להלן התרשמויותיי . 2 – המדגמים עליהם נכתב הם בסידרי גודל של 300 יהודים ועד 600 אנשים מעורבים יהודים ואחרים . 3 – יש 13.2 מיליון יהודים ולכן מדגם צריך להיות בערך 3000 יהודים לקבלת טעות דגימה של 4% . 4 – הקבוצות המייצגות את הגליות השונות צריכות להיות בהתאמה . להתרשמותי מהכתוב הרי קבוצות קטנות כמו אתיופים , בדואים , דרוזים , גרוזינים מיוצגים באחוזים גבוהים מחלקם במאגר הכללי . אם נחוץ אסביר למה כוונתי . 5 – ברוב המאמרים הניסוחים של הקרבה הגנטית הם כוללנים ולא מספריים מלבד אחד אותו העתקתי לכאן . The study collected mtDNA from about 600 Jews and non-Jews from around the world, including 78 Ashkenazic Jews and Georgians, Uzbeks, Germans, Berbers, Ethiopians, Arabs, etc. 17.9% of sampled Iraqi Jews have an mtDNA pattern known as U3, compared to 2.6% of Ashkenazic Jews, 0.9% of Moroccan Jews, 1.7% of ethnic Berbers, 1.1% of ethnic Germans, 0.0% of Iranian Jews, 0.0% of Georgian Jews, 0.0% of Bukharian Jews, 0.0% of Yemenite Jews, 0.0% of Ethiopian Jews, 0.0% of Indian Jews, 0.0% of Syrian Arabs, 0.0% of Georgians, 0.0% of Uzbeks, 0.0% of Yemeni Arabs, 0.0% of Ethiopians, 0.0% of Asian Indians, 0.0% of Israeli Arabs. (According to Vincent Macaulay, U3 is found also among some Turks, Iraqis, Caucasus tribes, Alpine Europeans, North Central Europeans, Kurds, Azerbaijanis, Eastern Mediterranean Europeans, Central Mediterranean Europeans, Western Mediterranean Europeans, and southeastern Europeans.) Another pattern, called Haplotype I, was found among 12.1% of Bukharan Jews, 2.6% of Ashkenazic Jews, 1.8% of Iraqi Jews, 1.3% of Iranian Jews, 1.1% of ethnic Germans, and 2.4% of ethnic Asian Indians, and none of the other groups among individuals tested. (According to Vincent Macaulay, Haplotype I is found also among some Northeastern Europeans, North Central Europeans, Caucasus tribes, Northwestern Europeans, and Scandinavians.) Yet another pattern, called Haplotype J1, was found among 12.5% of Iraqi Jews, 2.7% of Iranian Jews, 9.2% of Yemenite Jews, and 1.7% of Israeli Arabs, and none of the other groups among individuals tested. (According to Vincent Macaulay, Haplotype J1 is found also among some Iraqi Arabs, Bedouins, Palestinian Arabs, and Azerbaijanis.) 6 – מהקטע הזה ניתן להבין כי הפלסטינים מחוברים ליהודים חיבור רופף .7 – שמירת מקור המשפחה מופיע בחלק מהמשפחות הפלסטיניות . אל-מאסרי , מסראווה , סואידן , בגדדי , טורקי , טורקו , חיג'אזי , באדאווי . כמוכן שמות כמו אנדראוס ועוד כולם מעידים על מקור לא יהודי . לכן אני שואל כמה אחוזים מהווים אלה באוכלוסיה הפלסטינית ? למעשה פלסטינים ממקורות קדומים אינם כוללים את אלה . הכנסת מישהו מקבוצות אלה למדגם מעוות את התוצאות . | |||
_new_ |
תגובתי לאריק פורסטר מהמאמר ארץ ללא עם . | |||
|
|||
תודה על תגובתך הארוכה. כשיהיה לי זמן אתעמק בה ואגיב עליה. | |||
_new_ |
קשה לך, האמת מטרידה את מנוחתך. | |||
|
|||
לא קל לך להמציא היסטוריה אחרת מדומיינת, כמו למשל שעשה זאת שלמה זנד? | |||
_new_ |
קשה לך, האמת מטרידה את מנוחתך. | |||
|
|||
מה כבר עשה שלמה זנד? אמר שלא היתה גלות (וזו עובדה), שחלק גדול מעם ישראל שחי בארץ במאה השניה הומת במרד בר כוכבא (גם זו עובדה) ושרוב אלה שנותרו עזבו דתם במשך הדורות. קשה לך להתמודד עם העובדה שיהודים המירו דתם במשך הדורות ושעל כל יהודי שמסר נפשו על קידוש השם היו מאות שהעדיפו לקבל על עצמם את דת השליט? זו בעיה שלך, ולא של זנד. במאה ה-15 היו רק 50,000 יהודים במרכז ומזרח אירופה - תוצאה לא רק של פוגרומים אלא גם המרות דת. | |||
_new_ |
קשה לך, האמת מטרידה את מנוחתך. | |||
|
|||
במאה ה-15 חיו רק 2.5 מיליון אנגלים ורק 50.000 מהם בלונדון . סקוטלנד הייתה עצמאית . בניו-יורק , כלומר במאן-האטן חיו רק 14 אדומי עור . בלוס-אנחלוס היו רק עננים . בשתי יבשות אמריקה + מזו-אמריקה חיו רק 25 מיליון אדומי-עור . גרמניה הייתה מכוסה ג'ונגל וכך גם רוב ספרד . רוסיה הייתה נסיכות קטנה סביב מוסקווה . איבן האיום עוד לא נולד . טורקיה הייתה מעצמה עולמית שכבשה את כל מזרח אירופה . | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
אתה סתם מורח ''נתונים'' בלי קשר והקשר. אבל.... היתה גלות וזו עובדה. הגלות היתה קיימת כבר מתחילת בית שני. במאה הראשונה לספירה - רק באלכסנדריה עצמה חיו מאות אלפי יהודים, ברומי וסביבותיה עשרות אלפי יהודים, בספרד אלפי יהודים, בבבל עשרות אלפי יהודים, באסיה הקטנה וסביבותיה ובקרתגו אלפי יהודים. זו עובדה. רבים מהם היו יהודים שמוצאם היה מארץ ישראל. היתה גם התגיירות, אבל לא מדובר באחוזים גבוהים כמו שיש הלוחשים. אין מספרים מדוייקים, אבל המציאות היא לפי המקורות ההיסטוריים שלא היו שינויי גודל פתאומיים בקהילות היהודים בארץ או בגולה. חלק מהתגיירויות מתועדות במשנה ובתלמוד ובספרים חיצוניים ונותנים את המצאיות הדי יציבה של הקהילות. מאחר שההיסטוריה של היהודים מתועדת יחסית די טוב במאות הראשונות שלאחר הספירה, גם על ידי ספרות חיצונית, סביר שאם היתה התגיירות כללית של גויים ליהדות זה היה בא לידי ביטוי גם בספרות הזאת. דבר כזה לא היה עובר ללא התייחסות, לאחר שאנחנו רואים דיווחים יחסית מלאים על פעילות והתנהגות של אנשים פרטיים בספרות הפנימית והחיצונית. אתה התכוונת לומר הגלייה (ולא גלות) , אז גם הגלייה היתה. הרומאים נהגו להגלות מורדים מארצות הכיבוש, כולל מארץ ישראל, לרחבי האימפריה שלהם. במשך המאה הראשונה ובעיקר לאחר חורבן הבית השני היתה הגלייה של אלפי - עשרות-אלפי שבויים לרומי. לחלקם הצטרפו אפילו בני משפחותיהם בשלב מאוחר יותר. צריך לזכור שגם ברומי היתה קהילה יהודית גדולה החל מהמאה השניה לפני הספירה. כבר במאה השנייה לספירה אנחנו רואים חלק מהיהודים האלה, לאחר שהשתחררו ממעמדם כעבדים, משרתים בחיל העזר של הצבא הרומי כשהם מאיישים ערי גבול של האימפריה בצפון לאורך הדנובה ובדרום לאורך גבול חופי אפריקה והמדבריות שמדרום. במקביל, היהודים שנותרו בארץ לא התנצרו כמו שטוען ה''מומחה'' לתרבות צרפת במאה ה-19 ובמאה ה-20, אלא להיפך, היהודים קיימו חברה שוקקת ופורחת בארץ ישראל, כתבו את המשנה, תלמוד, גמרא ועוד, היתה להם סנהדרין ובראשם עמד נשיא. האם זאת התנצרות? להיפך, אנחנו רואים התלכדות היהודים כנגד הכובש הרומי והביזנטי, אנחנו רואים מרידות, התעמרות השלטון הביזנטי ביהודים ובשומרונים, הטלת מיסים כבדים, במאה ה-5 וה-6 וישנה הגירה קבועה וקטנה של יהודים לקהילות ישראל בגולה. רק כדי להוכיח ששלמה זנד לא הספיק לקרוא טת החומר, אנחנו מזהים משפחות מפוצלות בין הארץ לגולה, מעבר של בני משפחה החוצה ופנימה, שלא יתכנו אם יהודי ארץ ישראל התנצרו ויהודי הגולה היו נוכרים שהתגיירו. הסיסמה הזאת לא מסתדרת עם המציאות. וכדי להראות שלא היתה התנצרות יש לנו עדויות טובות שבעת הכיבוש הערבי במאה ה-7 היו קהילות יהודיות גדולות יחסית בערי ישראל. היהודים חיו בקהילותיהם לצד הנוצרים והמוסלמים, שמספרם בכל מקרה היה קטן (של המוסלמים). חיילות הכיבוש הערבי המשיכו הלאה ורק ערבים מעטים נותרו בארץ. תהליך ההתאסלמות הרציני תפס את התושבים הנוצרים שרובם היו ממוצא רומי, יווני, ביזנטי, צידוני ומצרי. הישוב המוסלמי הקטן יחסית נתפס חסר אונים מול פלישת הצלבנים שגם הם הגיעו לכאן בחיילות די מצומצמים יחסית ובכל זאת כבשו את הארץ, בתהליך מתמשך של מספר שנים. בשלב הראשון של הכיבוש הצלבני הם לחמו עד מוות במוסלמים וביהודים. יהודים ומוסלמים נהרגו בהגנה על עריהם ואלה שלא נהרגו ברחו לעבר הירדן, בבל, מצרים ואפילו לצידון שעדיין לא נכבשה ע''י הצלבנים. התקופה הראשונה של הכיבוש הצלבני היתה תקופה של שחיטת וגירוש רוב הישוב הישן בארץ. מוסלמי ויהודי שחיו כאן לפני הצלבנים היו לפליטים בממלכות הסביבה. רק לאחר יותר מעשר שנים הצלבנים נתנו למוסלמים וליהודים להיכנס ולהתיישב בארץ לפי תנאיהם. בעוד שערבים הגיעו, חלקם ללא קשר קודם לארץ, הרי כל יהודי שהגיע, גם אם היה צאצא של אנשי גלות, היה לו קשר קודם לארץ. לגבי מספר היהודים במרכז ובמזרח אירופה במאה ה-15 אינני יודע מניין לקחת אותו. מזנד? אינני מכיר שום מפקד אוכלוסין של היהודים מהמאה ה-15, ואני יכול להסביר למה אתה בכלל לא בכיוון. ממש כמו המספרים שאתה וסיון שופכים לנו על כמה ערבים היו בארץ ישראל במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. אפילו חוקרי היסטוריה חלוקים בדעתם בצורה די בסיסית. אז מה אתה מספר לנו שבמאה ה-15 היו רק 50 אלף יהודים במרכז ובמזרח אירופה? ברור שבאירופה שלאחרי ימי הביניים היו יהודים שהמירו את דתם. אבל אם ניקח כנתון את קצב המרת הדת במאה ה-19 ששם יש לנו קצת יותר נתונים ואם נניח שהמרת הדת בתחילה היתה הססנית וקטנה והלכה והתרחבה ככל שהאמנציפציה התבססה, הרי שגם כך לא נגיע לאחוז גדול במיוחד מקרב היהודים שהתנצרו. בכל זאת פוגרומים הרגו יותר יהודים. הם ורדיפות סתם גרמו להגירת יהודים די דינמית ברחבי אירופה. | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
מדובר בהיסטוריה של יהודים שהיו דתיים. כולם עד אחד. משהו נורא ביותר - יהודים דתיים שומרי מצוות! ולכן היערן וחבריו לא מוסגלים לקבל את זה הוא יוכיח לנו שיכולים לחיות בגולה יהודים ללא דת ולאום וללא כל זהות יהודית כמותו ולהישרד תשאל אותו היכן הנכדים שלו | |||
_new_ |
זנד ופורסטר הם טאבולה ראסה בענייני יהודים | |||
|
|||
הם מחוברים לקלישאות שפיתחו הוגים סוציולוגים מרקסיסטים בסוף המאה ה-19 תחילת המאה ה-20 והללו הנחילו את תורתם למוריהם. מבחינתם העם היהודי הומצא רק במאה ה-19 ולפני כן הכל היו קישקושים. א ב ל , עם פלסטיני היה גם היה מזה 10,000 שנים. תשאלו את הד''ר אבו מאזן. | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
ככל שמדברים בימי הביניים ועד למאה ה-19 אכן רוב היהודים היו דתיים, מסורתיים. ה'חרדיות' התפתחה במקביל לאמנציפציה וכתגובה לה, מתוך רצון לשמור שיהודים לא ייצאו לכפירה. לקח ליהודים יותר מ-150 שנה כדי להבטיח שאדם שיוצא להשכלה אקדמאית לא נגזר דינו להיגרע מעם ישראל. כשהחלו יותר ויותר ללכת אל מרחבי ההשכלה, ה''חרדיות'' הקשיחה את התנהגותה ושקעה לסטגנציה שעשתה בה שמות. מי שעזב את החרדיות היה הולך בד''כ לקצה השני של החילוניות, כצעד מתריס וכצעד להגנה מזרועות החרדים. רוצה לומר שהיהדות תמיד היתה דרך האמצע כקביעתו של הרמב''ם, ויהודים רבים שכחו את זה. | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
יש בעיה בהבנת תפקידו של היהודי ושל העם היהודי בעולם. המטרה היא ממלכת כהנים וגוי (עם) קדוש. כלומר יוצא מפה שכל מי שמעבד שדה חקלאי בארץ, עובד בתעשיה או שותל פרדס ובונה בית מקיים את המצווה הזאת שהיא מקודשת כמו הקרבת קרבנות ע''י הכהנים בבית המקדש ואולי אף יותר מכך. אלא שהבעיה היא שיש יהודים כמו יערי וחזן ואחרים (שאני ניטפל אליהם) שעושים את כל הדברים האלה כאשר אין בליבם אלוקים אלא שטן בולשביקי מפלצתי וצמא דמים אין שום קדושה במעשיהם אלא היפך הקדושה. וזה נכון גם לגבי יהודים שמבטלים עצמם בפני הגויים באירופה והערבים עם הנארטיבים שלהם. מצב של משיח כאמור כשכולנו ממלכת כהנים וגוי קדוש של העולם. זה מגיע. | |||
_new_ |
הבעיה שאתה נטפל מזדון | |||
|
|||
הבעיה שאתה נטפל משום שיש לך דמיון מופרך וזדון; הבעיה היא שאתה לא מסוגל לדון על דעות בלי לתייג; שאתה נטפל אל אותם ''אחרים'' על לא עוול בכפיהם; שאתה חוזר ונטפל באופן אישי ללא סיבה; שכל זה קורה על בסיס שקרי. | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
למרות שהיערן לא מעוניין בהלכה (וגם לא בשרי'עה) הוא אינו מנותק מהמסורת, וכך גם ילדיו ונכדיו. | |||
_new_ |
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד? | |||
|
|||
לאחר תגובה ארוכה של ''חוק שימור האלרגיה'' העוסקת בהוכחת רציפות הנוכחות היהודית בישראל ב-2000 השנים האחרונות, מתחיל להתברר מי מסתתר מאחרי האלרגיה. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
כל מי שמכיר את ההיסטוריה של ארץ ישראל יודע על עניין הרציפות של נוכחות יהודים בארץ. מי שמכיר את סדרת המאמרים של רבקה שפק ליסק יודע שהנוכחות היתה משתנה בהתאם לנסיבות. מהכתוב בהם ברור שהיו תקופות ארוכות שמספר היהודים בארץ היה חלק קטן מאד מסך האוכלוסיה שהתקיימה כאן. עוד אפשר לציין שבמשך תקופות ארוכות אותם היהודים שהיו כאן כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים. הם בדרך כלל התמקדו בענייני דת ולדעתי, למעשה, התודעה הלאומית שלהם היתה מאד נמוכה. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
עצם שהייתם בארץ ישראל מעיד על תודעה לאומית. העיסוק בדת היה רב יותר בתקופות קודמות ולא רק אצל היהודים. ההיסטוריה היהודית ביחס לארץ ישראל מאז חורבן בית שני מעיד כי היהודים תמיד חיכו להזדמנות לחזור לארץ. עד סוף המאה ה-19 כל הנסיונות כשלו. אין הוכחה טובה יותר מזו לעוצמה הלאומית של היהודים. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
אני חושב שזו הוכחה בעיקר לקשר בין הדת והארץ - המקומות הקדושים לדת הם כאן. אני חושב שהעניין הלאומי, התודעה הלאומית, היה רדום הרבה שנים ולכן גם לא קיבל ביטוי מעשי. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
במשך מאות רבות הייתה הדת הדבק המלכד של העם היהודי . בלי לשמור את מצוות הדת לא היה תוכן יהודי לאותם אנשים . ההתרחקות משמירת המצוות זה חלק ממשבר הזהות היהודי בימינו . | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
הדת הייתה '' שחקן'' ראשי בחיי כל העמים בתבל במשך הדורות עד המאה ה-19. לא רק בעם היהודי. היא שימשה דבק לצרפתים ולאנגלים ולמוסלמים ולהרבה אחרים. המהפכה הצרפתית והחוקה האמריקאית שמו את הדגש על הפרט לפני הכלל הורידו את חשיבות הדת. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
לגבי עמים אחרים (בעיקר האירופאים) נראה שהמושג עם, או לאום, הוא יחסית חדש - עניין של מאות שנים. הדת היתה שחקן ראשי באותן ארצות עוד לפני שהתקיים שם המושג עם. הדת היתה מושג נפרד. למעשה במקביל להתפתחות התודעה הלאומית הלכה וירדה החשיבות של ההיבט הדתי. מה שקרה מזרחה מכאן אני פחות מכיר. לגבי מקור התודעה הלאומית היהודית הוא אני טוען שהוא התגבש ביחד ובמקביל לדת היהודית. עד כאן אני מעריך שתסכים איתי. ההבדל בין מה שאני אומר למה שאתה אומר נעוץ במספר עובדות: 1. אתה בעצם אומר שאין ולא היתה הפרדה בין הדת והלאום. 2. אני אומר שהתודעה הלאומית היתה רדומה ובמשך תקופות ארוכות לא קיבלה ביטוי מעשי. 3. במידה מסויימת עניין משיחי השקר דוקא מבליט את טענתי משום שרוב העם לא הצטרף. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
הדת לא הייתה דבק באירופה . לקראת סוף האימפריה הרומית חדרו לאירופה שבטים רבים . כל שבט כזה היה עָם עִם מנהגים , היסטוריה , ושפה משלו . לזה יש שרידים עד היום . לפעמים שבטים אחדים התלכדו ולפעמים התבוללו עם תושבי המקום שכבשו . מאחר וזה תהליך בן 1500 שנה בערך הרי שהזמן גיבש קבוצות כאלה למה שנקרא היום עם . במקרה של היהודים היה תהליך הפוך . היהודים שהיו ממקום גיאוגרפי אחד עם לשון ודת משותפים התפזרו בעיקר באירופה ולא כבשו לעצמם חבל ארץ שם . | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
• ההבדל הוא שהדת לא הפרידה ולא הגדירה את עמי אירופה. במאות האחרונות ישנם צרפתים קתולים, פרוטסטנטים ופרסבטריאנים, ישנם בריטים אנגליקנים, קתולים, ופרוטסטנטים שמאוגדים במספר קבוצות דתיות נפרדות. כך אפשר לראות את הפיצול הדתי הפנימי בעמים האירופאים בעיקר , אפילו אצל העמים ההומגניים ביותר מבחינה דתית (כמו למשל ספרד ואיטליה הקתוליות). כלומר, דת לא מגדירה אצלם לאום. • ואם אנחנו בודקים הפוך, אנחנו רואים שיש הרבה מדינות שמגדירות את עצמן כמדינות קתוליות או פרוטסטנטיות או אנגליקניות (גם כשבעשרות השנים האחרונות התרופפה ההגדרה הפורמלית בשל ירידת השפעת הדת על שלטון המדינה), כאשר אין כל משותף לאומי, אתני או היסטורי בתוך הקבוצות הדתיות בינהם. כלומר, לאום לא מגדיר אצלם דת. • העם היהודי הוא עם יוצא דופן בהרבה מובנים היסטוריים אבל ישנו דבר אחד ברור ובהיר, שלהיות יהודי זה גם להיות שייך לעם היהודי וגם להיות מוכר כיהודי לפי הדת. כדי להצטרף לעם היהודי צריך להתגייר ולקבל את האמונה היהודית. יהדות זה להיות עם אחד עם דת אחת. התגיירות של שחור, יפני או סקנדינבי משמעותה שהם מצטרפים לעם היהודי. לעומת זאת התנצרות או התאסלמות לא מחברת בהכרח את הנוצרי/מוסלמי החדש לעם ספציפי וייחודי כלשהו. הנצרות והאסלאם לא מגדירות לאום ייחודי. שתי הדתות הללו הן גלובליות, שואפות שאנשים ימירו את דתם ויצטרפו אליהן כדי להגדיל את עוצמה והשליטה בעולם. | |||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
אתה צודק. לכן מוזרה בעיני טענתו של סיון שבתפילות יומיומיות יודע כל יהודי בעולם מזה 2000 שנה שהוא עם ורק סיון לא יודע....... | |||
_new_ |
האלרגיה מתאמן בקישקוש! | |||
|
|||
_new_ |
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה | |||
|
|||
במשך כל ההיסטוריה היהודית מחורבן בית שני ועד סוף המאה ה-19 היו נסיונות בלתי פוסקים לתחייה יהודית. זה בא לידי ביטוי בעליות,בתמיכה בישוב הקיים, בדבר הקרוי ''משיחי שקר'' שבעצם רצו בדרך זו או אחרת להביא את היהודים לארץ או לקבל ביושר או בעורמה שליטה בארץ. מעולם לא היה בעם היהודי הפרדה בין הדת ללאום. | |||
_new_ |
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''? | |||
|
|||
מה הפרט עושה יום יום כדי להוכיח שהוא שייך ללאום? מה זו ''התודעה הלאומית שלהם היתה מאד נמוכה''? זה שהם אמרו לפחות 3 פעמים ביום משפטים כמו: ''לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם, עַל הָאָרֶץ.'' , ''בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּו יִשְׂרָאֵל'' , ''עַל הַצַּדִּיקִים וְעַל הַחֲסִידִים וְעַל שְׁאֵרִית עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְעַל זִקְנֵיהֶם'' , ''שִׂים שָׁלום טובָה וּבְרָכָה חַיִּים חֵן וָחֶסֶד צְדָקָה וְרַחֲמִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ'' , ''וְטוב בְּעֵינֶיךָ לְבָרְכֵנוּ וּלְבָרֵךְ אֶת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרוב עז וְשָׁלום:'' , ''בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְבָרֵךְ אֶת עַמּו יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלום אָמֵן'' ועוד כמה עשרות ביטויים כאלה. הביטויים האלה שהתפתחו כתפילות יומיות בתוך תפילות שחרית, מנחה וערבית בעיקר, התייחסו לעם ישראל כבר מרגע שיצאו לעולם בזמן בית שני. סדר התפילות של היום גובש במאות הראשונה עד השניה על בסיס הטקסט שהיה קיים בזמן בית המקדש ושעודכן לאחר החורבן. כלומר, זה ברור שלפחות מזמן בית שני יהודים ראו את עצמם בתודעתם כעם. לאום הוא ביטוי פוליטי-חברתי שליווה את ההתעוררות הלאומית של עממים אירופאים. העם היהודי שהיה קיים מאז ומקדם לא היה צריך במהפכה לאומית כדי לרכוש תודעה לאומית. התעוררות הלאומיות באירופה האיצה גורמי הנהגה בעם היהודי לבטא את עצמם בכלים מדיניים אקטואליים לאותה תקופה - לאומיות מבחינת דרישת פתרון לאומי למצבו הייחודי של העם היהודי. לא העם היהודי הומצא אז, כטענת דמגוגים מרקסיסטיים, אלא היתה מהפיכה תודעתית בקרב קבוצת יהודים בעלי משקל סגולי מספיק, כדי לעשות טרנספורמציה במעמדו של העם היהודי, ע''י חיבורו המדיני מחדש לטריטוריה. אני חושב שגם העם הצרפתי או הפולני לא הומצאו במאה ה-19 כטענת האנליסטים המרקסיסטיים של סוף המאה ה-19 - תחילת המאה ה-20, אלא שהצרפתים והפולנים, כמו גם הצ'כים, הבולגרים, האיטלקים והאלבנים היו כבר עמים שהתגבשו בדינמיות שלהם במשך כמה מאות שנים, וההתעוררות הלאומית רק ביטאה את דרישתם לממש את זכויותיהם כעם. התגבשות הלאומים באירופה חייבה שינויים טריטוריאליים שחלקם נעשו גם דרך מלחמות, שהן אחד הביטויים האופייניים להתעוררות לאומית, ומשולים לתהליך של פציעה והגלדת הפצע, עד שהסביבה נרגעת והפצע נעלם. | |||
_new_ |
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''? | |||
|
|||
תפילות זה לא התעסקות בענייני לאום (''ביטוי פוליטי-חברתי''), גם האמונה בדת איננה התעסקות בענייני הלאום. מי שלא מתעסק בענייני הלאום התודעה הלאומית שלו נמוכה. | |||
_new_ |
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''? | |||
|
|||
כשיהודים ב-4 כנפות הארץ מתפללים ואומרים יום יום ''העם היהודי'' סימן הוא שיש עם יהודי. ביטויי הלאומיות באים לידי ביטוי גם בתפילה, בטח במסגרת היהדות שהיא לאום ודת באריזה אחת. זה נכון שלאורך רוב 2000 שנות גלות היהדות באה לידי ביטוי גבוה יותר מתוך האמונה, אבל זה לא ביטל לא הלאומיות, אלא רק שימר אותה על אש נמוכה. וגם להיפך זה נכון, במאה ה-20 כאשר ביטויי הלאומיות של היהדות צמחה לרקיעים חדשים, אותם יהודים לא זנחו ממש את האמונה. אפילו הציונים מבית מדרש השומר הצעיר שנטלו פוזיציה מרוחקת ביותר מן הדת, ביטאו את אמונתם בכלים יהודיים, כמו חגיגת חגים יהודיים, מילה, בני מצווה וקבורה. בעשורים האחרונים יש גל חזרה למקורות האמונה היהודית גם בקיבוצים. אנחנו לא נאמר על יהודי חילוני שאוכל חזיר ביום כיפור שהוא אינו יהודי, גם את הוא מחלל את מצוות האמונה. כך לא נאמר על יהודים דתיים שמתפללים כל יום לאהבת עם ישראל שאינם שייכים לעם היהודי. עם יהודי היה קיים תמיד, מרגע שהחלו לכתוב ולחרוט על אבנים. מבחינה זאת העם היהודי הוא אחד העמים העתיקים בעולם, אולי לצד העם הסיני. קיומו של העם היהודי מעורר פליאה ומחשבה לאור יכולתו לשרוד בדמותו וברוחו לאורך הרבה מאוד שנים של ריסוק, שבירה, גריעה ורדיפות. על פניו אי אפשר לחמוק מהקביעה שהעם היהודי שרד את הרוע של ההיסטוריה בשל האמונה שלו, שהיא היתה השלד ומערכת העצבים שחיברה בין הגפים והאגפים של קהילות ישראל בתפוצות. | |||
_new_ |
עכשיו אתה כבר מקבל את טענתי! | |||
|
|||
חוק שימור האלרגיה (תגובה 153350): ''... זה לא ביטל לא הלאומיות, אלא רק שימר אותה על אש נמוכה''. מ. ש. ל. | |||
_new_ |
עכשיו אתה כבר מקבל את טענתי! | |||
|
|||
בדיוק, הרי זה מה שאני טוען. העם היהודי הוא עם מיוחד שבנוי מלאום ומאמונה שאי אפשר להפריד בינהם. זוהי הזהות היהודית. נוצרי ומוסלמי יכולים להיות בנו עמים שונים ומשונים, אבל יהודי גם שנתגייר מצטרף בקבלת אמונתו אל תוך העם היהודי. | |||
_new_ |
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''? | |||
|
|||
דבריך הם חוסר הבנה של המושגים הדתיים ממלכת כהנים גוי קדוש ואהבת לרעך כמוך חבל שבוע טוב | |||
_new_ |
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''? | |||
|
|||
דבריך הם עדות שאינך מבין... את דברי! | |||
_new_ |
זנד כתב שטויות | |||
|
|||
קראת אותו שאתה כה מתלהב מקביעותיו? | |||
_new_ |
העיקר שאתה משמר את האלרגיה שלך | |||
|
|||
לדוברי האמת שביננו. חזק ואמץ! | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |