פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לחוק שימור האלרגיה, 19/08/10 19:46)

http://www.faz.co.il/thread?rep=152987
קשה לך, האמת מטרידה את מנוחתך.
אריק פורסטר (יום חמישי, 19/08/2010 שעה 21:05)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

מה כבר עשה שלמה זנד? אמר שלא היתה גלות (וזו עובדה), שחלק גדול מעם ישראל שחי בארץ במאה השניה הומת במרד בר כוכבא (גם זו עובדה) ושרוב אלה שנותרו עזבו דתם במשך הדורות.

קשה לך להתמודד עם העובדה שיהודים המירו דתם במשך הדורות ושעל כל יהודי שמסר נפשו על קידוש השם היו מאות שהעדיפו לקבל על עצמם את דת השליט? זו בעיה שלך, ולא של זנד. במאה ה-‏15 היו רק 50,000 יהודים במרכז ומזרח אירופה - תוצאה לא רק של פוגרומים אלא גם המרות דת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=152988
קשה לך, האמת מטרידה את מנוחתך.
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 19/08/2010 שעה 21:28)
בתשובה לאריק פורסטר

במאה ה-‏15 חיו רק 2.5 מיליון אנגלים ורק 50.000 מהם בלונדון . סקוטלנד הייתה עצמאית .
בניו-יורק , כלומר במאן-האטן חיו רק 14 אדומי עור . בלוס-אנחלוס היו רק עננים .
בשתי יבשות אמריקה + מזו-אמריקה חיו רק 25 מיליון אדומי-עור .
גרמניה הייתה מכוסה ג'ונגל וכך גם רוב ספרד . רוסיה הייתה נסיכות קטנה סביב מוסקווה . איבן האיום עוד לא נולד . טורקיה הייתה מעצמה עולמית שכבשה את כל מזרח אירופה .

http://www.faz.co.il/thread?rep=152989
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
חוק שימור האלרגיה (יום חמישי, 19/08/2010 שעה 21:59)
בתשובה לאריק פורסטר

אתה סתם מורח ''נתונים'' בלי קשר והקשר. אבל....

היתה גלות וזו עובדה. הגלות היתה קיימת כבר מתחילת בית שני. במאה הראשונה לספירה - רק באלכסנדריה עצמה חיו מאות אלפי יהודים, ברומי וסביבותיה עשרות אלפי יהודים, בספרד אלפי יהודים, בבבל עשרות אלפי יהודים, באסיה הקטנה וסביבותיה ובקרתגו אלפי יהודים. זו עובדה. רבים מהם היו יהודים שמוצאם היה מארץ ישראל. היתה גם התגיירות, אבל לא מדובר באחוזים גבוהים כמו שיש הלוחשים. אין מספרים מדוייקים, אבל המציאות היא לפי המקורות ההיסטוריים שלא היו שינויי גודל פתאומיים בקהילות היהודים בארץ או בגולה. חלק מהתגיירויות מתועדות במשנה ובתלמוד ובספרים חיצוניים ונותנים את המצאיות הדי יציבה של הקהילות.

מאחר שההיסטוריה של היהודים מתועדת יחסית די טוב במאות הראשונות שלאחר הספירה, גם על ידי ספרות חיצונית, סביר שאם היתה התגיירות כללית של גויים ליהדות זה היה בא לידי ביטוי גם בספרות הזאת. דבר כזה לא היה עובר ללא התייחסות, לאחר שאנחנו רואים דיווחים יחסית מלאים על פעילות והתנהגות של אנשים פרטיים בספרות הפנימית והחיצונית.

אתה התכוונת לומר הגלייה (ולא גלות) , אז גם הגלייה היתה. הרומאים נהגו להגלות מורדים מארצות הכיבוש, כולל מארץ ישראל, לרחבי האימפריה שלהם. במשך המאה הראשונה ובעיקר לאחר חורבן הבית השני היתה הגלייה של אלפי - עשרות-אלפי שבויים לרומי. לחלקם הצטרפו אפילו בני משפחותיהם בשלב מאוחר יותר. צריך לזכור שגם ברומי היתה קהילה יהודית גדולה החל מהמאה השניה לפני הספירה. כבר במאה השנייה לספירה אנחנו רואים חלק מהיהודים האלה, לאחר שהשתחררו ממעמדם כעבדים, משרתים בחיל העזר של הצבא הרומי כשהם מאיישים ערי גבול של האימפריה בצפון לאורך הדנובה ובדרום לאורך גבול חופי אפריקה והמדבריות שמדרום.

במקביל, היהודים שנותרו בארץ לא התנצרו כמו שטוען ה''מומחה'' לתרבות צרפת במאה ה-‏19 ובמאה ה-‏20, אלא להיפך, היהודים קיימו חברה שוקקת ופורחת בארץ ישראל, כתבו את המשנה, תלמוד, גמרא ועוד, היתה להם סנהדרין ובראשם עמד נשיא. האם זאת התנצרות?

להיפך, אנחנו רואים התלכדות היהודים כנגד הכובש הרומי והביזנטי, אנחנו רואים מרידות, התעמרות השלטון הביזנטי ביהודים ובשומרונים, הטלת מיסים כבדים, במאה ה-‏5 וה-‏6 וישנה הגירה קבועה וקטנה של יהודים לקהילות ישראל בגולה. רק כדי להוכיח ששלמה זנד לא הספיק לקרוא טת החומר, אנחנו מזהים משפחות מפוצלות בין הארץ לגולה, מעבר של בני משפחה החוצה ופנימה, שלא יתכנו אם יהודי ארץ ישראל התנצרו ויהודי הגולה היו נוכרים שהתגיירו. הסיסמה הזאת לא מסתדרת עם המציאות.

וכדי להראות שלא היתה התנצרות יש לנו עדויות טובות שבעת הכיבוש הערבי במאה ה-‏7 היו קהילות יהודיות גדולות יחסית בערי ישראל. היהודים חיו בקהילותיהם לצד הנוצרים והמוסלמים, שמספרם בכל מקרה היה קטן (של המוסלמים). חיילות הכיבוש הערבי המשיכו הלאה ורק ערבים מעטים נותרו בארץ. תהליך ההתאסלמות הרציני תפס את התושבים הנוצרים שרובם היו ממוצא רומי, יווני, ביזנטי, צידוני ומצרי.

הישוב המוסלמי הקטן יחסית נתפס חסר אונים מול פלישת הצלבנים שגם הם הגיעו לכאן בחיילות די מצומצמים יחסית ובכל זאת כבשו את הארץ, בתהליך מתמשך של מספר שנים. בשלב הראשון של הכיבוש הצלבני הם לחמו עד מוות במוסלמים וביהודים. יהודים ומוסלמים נהרגו בהגנה על עריהם ואלה שלא נהרגו ברחו לעבר הירדן, בבל, מצרים ואפילו לצידון שעדיין לא נכבשה ע''י הצלבנים. התקופה הראשונה של הכיבוש הצלבני היתה תקופה של שחיטת וגירוש רוב הישוב הישן בארץ. מוסלמי ויהודי שחיו כאן לפני הצלבנים היו לפליטים בממלכות הסביבה. רק לאחר יותר מעשר שנים הצלבנים נתנו למוסלמים וליהודים להיכנס ולהתיישב בארץ לפי תנאיהם. בעוד שערבים הגיעו, חלקם ללא קשר קודם לארץ, הרי כל יהודי שהגיע, גם אם היה צאצא של אנשי גלות, היה לו קשר קודם לארץ.

לגבי מספר היהודים במרכז ובמזרח אירופה במאה ה-‏15 אינני יודע מניין לקחת אותו. מזנד? אינני מכיר שום מפקד אוכלוסין של היהודים מהמאה ה-‏15, ואני יכול להסביר למה אתה בכלל לא בכיוון. ממש כמו המספרים שאתה וסיון שופכים לנו על כמה ערבים היו בארץ ישראל במאה ה-‏19 ותחילת המאה ה-‏20. אפילו חוקרי היסטוריה חלוקים בדעתם בצורה די בסיסית. אז מה אתה מספר לנו שבמאה ה-‏15 היו רק 50 אלף יהודים במרכז ובמזרח אירופה?

ברור שבאירופה שלאחרי ימי הביניים היו יהודים שהמירו את דתם. אבל אם ניקח כנתון את קצב המרת הדת במאה ה-‏19 ששם יש לנו קצת יותר נתונים ואם נניח שהמרת הדת בתחילה היתה הססנית וקטנה והלכה והתרחבה ככל שהאמנציפציה התבססה, הרי שגם כך לא נגיע לאחוז גדול במיוחד מקרב היהודים שהתנצרו. בכל זאת פוגרומים הרגו יותר יהודים. הם ורדיפות סתם גרמו להגירת יהודים די דינמית ברחבי אירופה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153003
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
(יום שישי, 20/08/2010 שעה 6:20)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

מדובר בהיסטוריה של יהודים שהיו דתיים. כולם
עד אחד. משהו נורא ביותר - יהודים דתיים שומרי מצוות!
ולכן היערן וחבריו לא מוסגלים לקבל את זה
הוא יוכיח לנו שיכולים לחיות בגולה יהודים
ללא דת ולאום וללא כל זהות יהודית כמותו
ולהישרד
תשאל אותו היכן הנכדים שלו

http://www.faz.co.il/thread?rep=153036
זנד ופורסטר הם טאבולה ראסה בענייני יהודים
איתן אדיר (יום שישי, 20/08/2010 שעה 11:17)
בתשובה לspinner013@gmail.com

הם מחוברים לקלישאות שפיתחו הוגים סוציולוגים מרקסיסטים בסוף המאה ה-‏19 תחילת המאה ה-‏20 והללו הנחילו את תורתם למוריהם. מבחינתם העם היהודי הומצא רק במאה ה-‏19 ולפני כן הכל היו קישקושים. א ב ל , עם פלסטיני היה גם היה מזה 10,000 שנים. תשאלו את הד''ר אבו מאזן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153047
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
חוק שימור האלרגיה (יום שישי, 20/08/2010 שעה 12:29)
בתשובה לspinner013@gmail.com

ככל שמדברים בימי הביניים ועד למאה ה-‏19 אכן רוב היהודים היו דתיים, מסורתיים. ה'חרדיות' התפתחה במקביל לאמנציפציה וכתגובה לה, מתוך רצון לשמור שיהודים לא ייצאו לכפירה. לקח ליהודים יותר מ-‏150 שנה כדי להבטיח שאדם שיוצא להשכלה אקדמאית לא נגזר דינו להיגרע מעם ישראל. כשהחלו יותר ויותר ללכת אל מרחבי ההשכלה, ה''חרדיות'' הקשיחה את התנהגותה ושקעה לסטגנציה שעשתה בה שמות. מי שעזב את החרדיות היה הולך בד''כ לקצה השני של החילוניות, כצעד מתריס וכצעד להגנה מזרועות החרדים.

רוצה לומר שהיהדות תמיד היתה דרך האמצע כקביעתו של הרמב''ם, ויהודים רבים שכחו את זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153062
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
(יום שישי, 20/08/2010 שעה 13:23)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

יש בעיה בהבנת תפקידו של היהודי ושל העם היהודי בעולם.
המטרה היא ממלכת כהנים וגוי (עם) קדוש.
כלומר יוצא מפה שכל מי שמעבד שדה חקלאי בארץ, עובד בתעשיה או שותל פרדס ובונה בית מקיים את המצווה הזאת
שהיא מקודשת כמו הקרבת קרבנות ע''י הכהנים בבית המקדש
ואולי אף יותר מכך.
אלא שהבעיה היא שיש יהודים כמו יערי וחזן ואחרים (שאני ניטפל אליהם) שעושים את כל הדברים האלה כאשר אין בליבם אלוקים אלא שטן בולשביקי מפלצתי וצמא דמים
אין שום קדושה במעשיהם אלא היפך הקדושה.
וזה נכון גם לגבי יהודים שמבטלים עצמם בפני הגויים באירופה והערבים עם הנארטיבים שלהם.
מצב של משיח כאמור כשכולנו ממלכת כהנים וגוי קדוש של העולם. זה מגיע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153078
הבעיה שאתה נטפל מזדון
דוד סיון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 16:34)
בתשובה לspinner013@gmail.com

הבעיה שאתה נטפל משום שיש לך דמיון מופרך וזדון;
הבעיה היא שאתה לא מסוגל לדון על דעות בלי לתייג;
שאתה נטפל אל אותם ''אחרים'' על לא עוול בכפיהם;
שאתה חוזר ונטפל באופן אישי ללא סיבה; שכל זה קורה
על בסיס שקרי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153085
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
אריק פורסטר (יום שישי, 20/08/2010 שעה 20:08)
בתשובה לspinner013@gmail.com

למרות שהיערן לא מעוניין בהלכה (וגם לא בשרי'עה) הוא אינו מנותק מהמסורת, וכך גם ילדיו ונכדיו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153086
למה לא תקרא קודם את מה שכתב זנד?
אריק פורסטר (יום שישי, 20/08/2010 שעה 20:12)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

לאחר תגובה ארוכה של ''חוק שימור האלרגיה'' העוסקת בהוכחת רציפות הנוכחות היהודית בישראל ב-‏2000 השנים האחרונות, מתחיל להתברר מי מסתתר מאחרי האלרגיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153092
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
דוד סיון (שבת, 21/08/2010 שעה 7:16)
בתשובה לאריק פורסטר

כל מי שמכיר את ההיסטוריה של ארץ ישראל יודע על עניין הרציפות של נוכחות יהודים בארץ. מי שמכיר את סדרת המאמרים של רבקה שפק ליסק יודע שהנוכחות היתה משתנה בהתאם לנסיבות. מהכתוב בהם ברור שהיו תקופות ארוכות שמספר היהודים בארץ היה חלק קטן מאד מסך האוכלוסיה שהתקיימה כאן.

עוד אפשר לציין שבמשך תקופות ארוכות אותם היהודים שהיו כאן כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים. הם בדרך כלל התמקדו בענייני דת ולדעתי, למעשה, התודעה הלאומית שלהם היתה מאד נמוכה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153093
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 8:38)
בתשובה לדוד סיון

עצם שהייתם בארץ ישראל מעיד על תודעה לאומית. העיסוק בדת היה רב יותר בתקופות קודמות ולא רק אצל היהודים.
ההיסטוריה היהודית ביחס לארץ ישראל מאז חורבן בית שני מעיד כי היהודים תמיד חיכו להזדמנות לחזור לארץ. עד סוף המאה ה-‏19 כל הנסיונות כשלו.
אין הוכחה טובה יותר מזו לעוצמה הלאומית של היהודים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153096
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
דוד סיון (שבת, 21/08/2010 שעה 10:48)
בתשובה לע.צופיה

אני חושב שזו הוכחה בעיקר לקשר בין הדת והארץ - המקומות הקדושים לדת הם כאן. אני חושב שהעניין הלאומי, התודעה הלאומית, היה רדום הרבה שנים ולכן גם לא קיבל ביטוי מעשי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153099
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:04)
בתשובה לדוד סיון

במשך מאות רבות הייתה הדת הדבק המלכד של העם היהודי .
בלי לשמור את מצוות הדת לא היה תוכן יהודי לאותם אנשים .

ההתרחקות משמירת המצוות זה חלק ממשבר הזהות היהודי בימינו .

http://www.faz.co.il/thread?rep=153101
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:17)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

הדת הייתה '' שחקן'' ראשי בחיי כל העמים בתבל במשך הדורות עד המאה ה-‏19. לא רק בעם היהודי.
היא שימשה דבק לצרפתים ולאנגלים ולמוסלמים ולהרבה אחרים.
המהפכה הצרפתית והחוקה האמריקאית שמו את הדגש על הפרט לפני הכלל הורידו את חשיבות הדת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153103
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
דוד סיון (שבת, 21/08/2010 שעה 11:46)
בתשובה לע.צופיה

לגבי עמים אחרים (בעיקר האירופאים) נראה שהמושג עם, או לאום, הוא יחסית חדש - עניין של מאות שנים. הדת היתה שחקן ראשי באותן ארצות עוד לפני שהתקיים שם המושג עם. הדת היתה מושג נפרד. למעשה במקביל להתפתחות התודעה הלאומית הלכה וירדה החשיבות של ההיבט הדתי.

מה שקרה מזרחה מכאן אני פחות מכיר.

לגבי מקור התודעה הלאומית היהודית הוא אני טוען שהוא התגבש ביחד ובמקביל לדת היהודית. עד כאן אני מעריך שתסכים איתי.

ההבדל בין מה שאני אומר למה שאתה אומר נעוץ במספר עובדות:

1. אתה בעצם אומר שאין ולא היתה הפרדה בין הדת והלאום.
2. אני אומר שהתודעה הלאומית היתה רדומה ובמשך תקופות ארוכות לא קיבלה ביטוי מעשי.
3. במידה מסויימת עניין משיחי השקר דוקא מבליט את טענתי משום שרוב העם לא הצטרף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153105
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:59)
בתשובה לע.צופיה

הדת לא הייתה דבק באירופה .
לקראת סוף האימפריה הרומית חדרו לאירופה שבטים רבים . כל שבט כזה היה עָם עִם מנהגים , היסטוריה , ושפה משלו .
לזה יש שרידים עד היום .
לפעמים שבטים אחדים התלכדו ולפעמים התבוללו עם תושבי המקום שכבשו .
מאחר וזה תהליך בן 1500 שנה בערך הרי שהזמן גיבש קבוצות כאלה למה שנקרא היום עם .

במקרה של היהודים היה תהליך הפוך . היהודים שהיו ממקום גיאוגרפי אחד עם לשון ודת משותפים התפזרו בעיקר באירופה ולא כבשו לעצמם חבל ארץ שם .

http://www.faz.co.il/thread?rep=153501
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
איתן אדיר (יום שני, 30/08/2010 שעה 15:49)
בתשובה לע.צופיה

• ההבדל הוא שהדת לא הפרידה ולא הגדירה את עמי אירופה. במאות האחרונות ישנם צרפתים קתולים, פרוטסטנטים ופרסבטריאנים, ישנם בריטים אנגליקנים, קתולים, ופרוטסטנטים שמאוגדים במספר קבוצות דתיות נפרדות. כך אפשר לראות את הפיצול הדתי הפנימי בעמים האירופאים בעיקר , אפילו אצל העמים ההומגניים ביותר מבחינה דתית (כמו למשל ספרד ואיטליה הקתוליות). כלומר, דת לא מגדירה אצלם לאום.

• ואם אנחנו בודקים הפוך, אנחנו רואים שיש הרבה מדינות שמגדירות את עצמן כמדינות קתוליות או פרוטסטנטיות או אנגליקניות (גם כשבעשרות השנים האחרונות התרופפה ההגדרה הפורמלית בשל ירידת השפעת הדת על שלטון המדינה), כאשר אין כל משותף לאומי, אתני או היסטורי בתוך הקבוצות הדתיות בינהם. כלומר, לאום לא מגדיר אצלם דת.

• העם היהודי הוא עם יוצא דופן בהרבה מובנים היסטוריים אבל ישנו דבר אחד ברור ובהיר, שלהיות יהודי זה גם להיות שייך לעם היהודי וגם להיות מוכר כיהודי לפי הדת. כדי להצטרף לעם היהודי צריך להתגייר ולקבל את האמונה היהודית. יהדות זה להיות עם אחד עם דת אחת. התגיירות של שחור, יפני או סקנדינבי משמעותה שהם מצטרפים לעם היהודי. לעומת זאת התנצרות או התאסלמות לא מחברת בהכרח את הנוצרי/מוסלמי החדש לעם ספציפי וייחודי כלשהו. הנצרות והאסלאם לא מגדירות לאום ייחודי. שתי הדתות הללו הן גלובליות, שואפות שאנשים ימירו את דתם ויצטרפו אליהן כדי להגדיל את עוצמה והשליטה בעולם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153558
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
חוק שימור האלרגיה (יום חמישי, 02/09/2010 שעה 17:43)
בתשובה לאיתן אדיר

אתה צודק. לכן מוזרה בעיני טענתו של סיון שבתפילות יומיומיות יודע כל יהודי בעולם מזה 2000 שנה שהוא עם ורק סיון לא יודע.......

http://www.faz.co.il/thread?rep=153560
האלרגיה מתאמן בקישקוש!
דוד סיון (יום חמישי, 02/09/2010 שעה 18:26)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה


http://www.faz.co.il/thread?rep=153100
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:14)
בתשובה לדוד סיון

במשך כל ההיסטוריה היהודית מחורבן בית שני ועד סוף המאה ה-‏19 היו נסיונות בלתי פוסקים לתחייה יהודית. זה בא לידי ביטוי בעליות,בתמיכה בישוב הקיים, בדבר הקרוי ''משיחי שקר'' שבעצם רצו בדרך זו או אחרת להביא את היהודים לארץ או לקבל ביושר או בעורמה שליטה בארץ. מעולם לא היה בעם היהודי הפרדה בין הדת ללאום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153268
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''?
המסביר לצרחן (יום חמישי, 26/08/2010 שעה 10:53)
בתשובה לדוד סיון

מה הפרט עושה יום יום כדי להוכיח שהוא שייך ללאום?
מה זו ''התודעה הלאומית שלהם היתה מאד נמוכה''?
זה שהם אמרו לפחות 3 פעמים ביום משפטים כמו: ''לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם, עַל הָאָרֶץ.'' , ''בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּו יִשְׂרָאֵל'' , ''עַל הַצַּדִּיקִים וְעַל הַחֲסִידִים וְעַל שְׁאֵרִית עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְעַל זִקְנֵיהֶם'' , ''שִׂים שָׁלום טובָה וּבְרָכָה חַיִּים חֵן וָחֶסֶד צְדָקָה וְרַחֲמִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ'' , ''וְטוב בְּעֵינֶיךָ לְבָרְכֵנוּ וּלְבָרֵךְ אֶת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרוב עז וְשָׁלום:'' , ''בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְבָרֵךְ אֶת עַמּו יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלום אָמֵן'' ועוד כמה עשרות ביטויים כאלה.

הביטויים האלה שהתפתחו כתפילות יומיות בתוך תפילות שחרית, מנחה וערבית בעיקר, התייחסו לעם ישראל כבר מרגע שיצאו לעולם בזמן בית שני. סדר התפילות של היום גובש במאות הראשונה עד השניה על בסיס הטקסט שהיה קיים בזמן בית המקדש ושעודכן לאחר החורבן.

כלומר, זה ברור שלפחות מזמן בית שני יהודים ראו את עצמם בתודעתם כעם.

לאום הוא ביטוי פוליטי-חברתי שליווה את ההתעוררות הלאומית של עממים אירופאים. העם היהודי שהיה קיים מאז ומקדם לא היה צריך במהפכה לאומית כדי לרכוש תודעה לאומית. התעוררות הלאומיות באירופה האיצה גורמי הנהגה בעם היהודי לבטא את עצמם בכלים מדיניים אקטואליים לאותה תקופה - לאומיות מבחינת דרישת פתרון לאומי למצבו הייחודי של העם היהודי. לא העם היהודי הומצא אז, כטענת דמגוגים מרקסיסטיים, אלא היתה מהפיכה תודעתית בקרב קבוצת יהודים בעלי משקל סגולי מספיק, כדי לעשות טרנספורמציה במעמדו של העם היהודי, ע''י חיבורו המדיני מחדש לטריטוריה.

אני חושב שגם העם הצרפתי או הפולני לא הומצאו במאה ה-‏19 כטענת האנליסטים המרקסיסטיים של סוף המאה ה-‏19 - תחילת המאה ה-‏20, אלא שהצרפתים והפולנים, כמו גם הצ'כים, הבולגרים, האיטלקים והאלבנים היו כבר עמים שהתגבשו בדינמיות שלהם במשך כמה מאות שנים, וההתעוררות הלאומית רק ביטאה את דרישתם לממש את זכויותיהם כעם.

התגבשות הלאומים באירופה חייבה שינויים טריטוריאליים שחלקם נעשו גם דרך מלחמות, שהן אחד הביטויים האופייניים להתעוררות לאומית, ומשולים לתהליך של פציעה והגלדת הפצע, עד שהסביבה נרגעת והפצע נעלם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153271
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''?
דוד סיון (יום חמישי, 26/08/2010 שעה 11:20)
בתשובה להמסביר לצרחן

תפילות זה לא התעסקות בענייני לאום (''ביטוי פוליטי-חברתי''),
גם האמונה בדת איננה התעסקות בענייני הלאום. מי שלא מתעסק
בענייני הלאום התודעה הלאומית שלו נמוכה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153350
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''?
חוק שימור האלרגיה (שבת, 28/08/2010 שעה 10:58)
בתשובה לדוד סיון

כשיהודים ב-‏4 כנפות הארץ מתפללים ואומרים יום יום ''העם היהודי'' סימן הוא שיש עם יהודי. ביטויי הלאומיות באים לידי ביטוי גם בתפילה, בטח במסגרת היהדות שהיא לאום ודת באריזה אחת.

זה נכון שלאורך רוב 2000 שנות גלות היהדות באה לידי ביטוי גבוה יותר מתוך האמונה, אבל זה לא ביטל לא הלאומיות, אלא רק שימר אותה על אש נמוכה. וגם להיפך זה נכון, במאה ה-‏20 כאשר ביטויי הלאומיות של היהדות צמחה לרקיעים חדשים, אותם יהודים לא זנחו ממש את האמונה. אפילו הציונים מבית מדרש השומר הצעיר שנטלו פוזיציה מרוחקת ביותר מן הדת, ביטאו את אמונתם בכלים יהודיים, כמו חגיגת חגים יהודיים, מילה, בני מצווה וקבורה. בעשורים האחרונים יש גל חזרה למקורות האמונה היהודית גם בקיבוצים.
אנחנו לא נאמר על יהודי חילוני שאוכל חזיר ביום כיפור שהוא אינו יהודי, גם את הוא מחלל את מצוות האמונה. כך לא נאמר על יהודים דתיים שמתפללים כל יום לאהבת עם ישראל שאינם שייכים לעם היהודי.

עם יהודי היה קיים תמיד, מרגע שהחלו לכתוב ולחרוט על אבנים. מבחינה זאת העם היהודי הוא אחד העמים העתיקים בעולם, אולי לצד העם הסיני. קיומו של העם היהודי מעורר פליאה ומחשבה לאור יכולתו לשרוד בדמותו וברוחו לאורך הרבה מאוד שנים של ריסוק, שבירה, גריעה ורדיפות. על פניו אי אפשר לחמוק מהקביעה שהעם היהודי שרד את הרוע של ההיסטוריה בשל האמונה שלו, שהיא היתה השלד ומערכת העצבים שחיברה בין הגפים והאגפים של קהילות ישראל בתפוצות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153354
עכשיו אתה כבר מקבל את טענתי!
דוד סיון (שבת, 28/08/2010 שעה 11:24)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

חוק שימור האלרגיה (http://www.faz.co.il/thread?rep=153350): ''... זה לא ביטל לא הלאומיות, אלא רק שימר אותה על אש נמוכה''.

מ. ש. ל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153363
עכשיו אתה כבר מקבל את טענתי!
חוק שימור האלרגיה (שבת, 28/08/2010 שעה 11:59)
בתשובה לדוד סיון

בדיוק, הרי זה מה שאני טוען.
העם היהודי הוא עם מיוחד שבנוי מלאום ומאמונה שאי אפשר להפריד בינהם. זוהי הזהות היהודית.

נוצרי ומוסלמי יכולים להיות בנו עמים שונים ומשונים, אבל יהודי גם שנתגייר מצטרף בקבלת אמונתו אל תוך העם היהודי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153397
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''?
(שבת, 28/08/2010 שעה 20:11)
בתשובה לדוד סיון

דבריך הם חוסר הבנה של המושגים
הדתיים
ממלכת כהנים
גוי קדוש
ואהבת לרעך כמוך
חבל
שבוע טוב

http://www.faz.co.il/thread?rep=153401
מה זה ''כמעט ולא עסקו בעניינים לאומיים''?
דוד סיון (שבת, 28/08/2010 שעה 20:49)
בתשובה לspinner013@gmail.com

דבריך הם עדות שאינך מבין... את דברי!

http://www.faz.co.il/thread?rep=153269
זנד כתב שטויות
המסביר לצרחן (יום חמישי, 26/08/2010 שעה 10:54)
בתשובה לאריק פורסטר

קראת אותו שאתה כה מתלהב מקביעותיו?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153349
העיקר שאתה משמר את האלרגיה שלך
חוק שימור האלרגיה (שבת, 28/08/2010 שעה 10:45)
בתשובה לאריק פורסטר

לדוברי האמת שביננו.
חזק ואמץ!

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.