פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פיל סגול / טור אישי
מיכאל שרון ז''ל (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 2:23)


הולדת האלים מתוך רוח הסוגסטיה האקוסטית - אניגמות בפרשת העגל, משה ואהרון


מיכאל מ. שרון



תאור קצר:
המונותאיזם כמהפכת ענק תאולוגית/אמונית מעורר עד מהרה ריאקציה לו, נוכח התגלות הכשל הראשון הבולט. אך הריאקציה משמרת יסודות חדשים של המונותאיזם, בבחינת אל-חזור הכרתי. בפרשת עגל הזהב מתגלות אניגמות - חלקן מובהרות על ידי מיתולוגיות ופולחנים פגניים - שהבנתם חושפת אספקטים פיזיקליים דווקא של הפגניזם.

1) ריאקציה כלפי המונותאיזם שהכזיב

כשרואה העם כי משה מבושש לחזור מההר, הוא פונה לאהרון:

''קום, עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו כי זה האיש משה אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה-היה לו''. (שמות, לב', א').

''אלהים אשר ילכו לפנינו''. מדוע לשון רבים?

ניתן להניח כי כראקציה למונותאיזם, העם מעוניין בריבוי אלים כמו במצרים, כי האל היחיד ''הכזיב'' ומשה נעלם. כיצד נכשל האל הזה לשמור על משה? משהו לקוי בכוחו מן הסתם, מסיק העם.
2) משה האיש - כהן יחיד לאל יחיד: הא בהא תליא - דמיות כשל הדת החדשה.
''כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו'' (שמות לב' א').

למה להוסיף ''האיש''? לא ברור שמשה הוא אדם ולא ישות אחרת? אופן דיבור? אם כך, התצורה '' X האיש'' נדירה בתנ''ך.

אבל ב''זאת הברכה'', דברים לג', מופיעה התצורה ''משה איש-האלהים'' (פסוק א')

סביר שהעם מורה על ''משה איש האלהים'' ב''משה האיש''.

איש יחיד. כוהנו הראשי של אל יחיד. אל זה צץ במצרים, בהקשר של נוכחות אלים רבים.

- מי אתה? (איזה אל אתה, ובאיזה שם פונים אליך? ) שואל משה.
- ''אהיה אשר אהיה''. אל תקשרוני עם שום אל מוכר לכם כיום במצרים. העדות לנוכחותי וכוחי היא מכוח ההיסטוריה של אבותיכם, והדברים שחוללתי בהיסטוריה זאת.

''משה האיש'' - הקונוטציה בה' היידוע מורה על אדם יחיד של אל יחיד. אין שני לאל ואין לו יורש או תחליף, אך כך גם לגבי משה. לאל אין לכאורה קיום מבלעדי משה.

אל זה מכזיב לכאורה. ''לא ידענו מה היה לו''. משה איש האלהים נעלם.

היחידנות כשלה. האל היחיד ואיש-האל היחיד (''משה איש האלהים'') נעלמו.

לכן:

''עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו''; אנו מעונינים באלים מוכרים, במכלול שלם שלהם, הרי זה עניין שהוכיח את עצמו (ראה עושרה של מצרים ותרבותה) כאלה שהיכרנו 400 שנה במצרים; ולא באל האנונימי-יחסית הזה (''אהיה אשר אהיה'') אשר צץ לפתע לפני מספר שנים ותקע אותנו במדבר הצחיח הזה.

חופשיים מעבדות אמנם, אך נטולי כל, משוטטים זמן רב בישימון, ועכשו גם ''חופשיים'' מהדרכת האל הזה ואיש האלהים שנעלמו להם.

שהרי חשוב לשים לב לא למה שמופיע בכתוב, אלא במה שלא מופיע בו. לכך שבמשך כל אותה תקופת היעלמות, ה' לא מציג את נוכחותו לעם, לא בעצמו ולא על ידי שליח. לכן ברור לכאורה שאין נוכחות לה' בלעדי משה, ולכן משה מתואר באופן כה יחידני: ''האיש משה'' במובן ''משה איש האלהים'', במובן ''האיש (משה) המביא את אלהים'' במובן ''היחיד שאין שני לו'', במובן זה שאין לאל קיום לכאורא בלעדיו. בלעדי משה האל מתפוגג. ואין בכוחו של האל למנוע את היעלמות משה שהינה גם היעלמותו הוא.
נראה כך: האל אינו קיים בלעדי משה, ומשה אינו קיים בלעדי האל.

תחושת נבגדות?
או בעייתיות האל הלא-מוכר הזה שאולי אינו אלא תרמית מצד ''האיש משה''? שהרי יש אלים עם ''קבלות מוצקות'' שנים רבות במצרים, ועל אל אנונימי וחדש או מתחדש מוטלת חובת ההוכחה.

3) ריאקציה לאחור המשמרת יסודות חדשים: אלילות מצרית דמויית מונותאיזם.
אהרון יוצר עגל, אל יחיד, אך מורה עליו בלשון רבים: ''אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים''. (לב', ד').

האם האל הזה, העגל, מגלם נוכחות אלים רבים? בוודאי.
אלים בדוקים שהיכרנו טוב טוב? כמובן.

אהרון אולי חושש, אך בינתו לא ניסתתרה, ובודאי לא יציג, לאחר אל אנונימי-כביכול אחד, אל אנונימי אחר, ועוד עגל.
מה פתאום עגל? בכוח הסמכות? אך סמכותו של משה ניפגעה וכורסמה אנושות, וכך גם לגבי אהרון הקרוב אליו.
לא, אהרון - אויל איננו, והוא ''ילך'' על משהו בדוק. בינתיים.

האם אהרון יבחר באל מוכר כלשהו? אך כיצד אל זה מגלם את האלים הרבים? הוא בוחר לא פחות מאשר באבי האלים המצריים: אטום-רא. זה גם האל המצרי הקדמון ביותר, אשר מקורו בהליופוליס שם גולם על ידי השור Merwer , ביוונית - Mneuis .

Atum - בא במצרית עתיקה מהשורש ''לא להיות'' וגם ''להיות מושלם''.
מתקופות קדומות כוהניו זיהו אותו עם רא, אל השמש הגדול.

כאן נוסיף משהו אודות אל מופשט וערטילאי נטול פולחן שקדם לאטום-רא. זהו האל נון Nun או נו.
נון הוא התוהו ובוהו (כאוס); האוקיינוס הקדמוני, שבו לפני הבריאה היה הגרעין של כל ההוויה. אמנם הטקסטים קוראים לו ''האב של כל האלים'' אך הוא נשאר מושג אינטלקטואלי טהור וערטילאי, ולא היו לו מקדשים, או כוהנים ומאמינים.


כוהני אטום-רא לימדו שבתוככי נון ולפני הבריאה, שם ריחפה ''הרוח'' (נשמע מוכר? ''ורוח ה' מרחפת על פני המים'', ולפני כן, ''בראשית -- הארץ היתה תוהו ובוהו''). הרוח הזאת היתה עדיין חסרת צורה, אך נשאה בתוכה את סך כל הנבראים. רוח זאת נקראה ''אטום''.

בראשית - הארץ היתה תהו ובהו ורוח אטום מרחפת על פני המים.

ואטום התגלה והיציג עצמו למציאות תחת השם אטום-רא, *והוציא מתוך עצמו אלים, אנשים, ואת כל היצורים החיים*.

כך, אטום המיוצג על ידי שור, מייצג גם את כל האלים האחרים בישות יחידה.

רגע, נעצור: Atum - אי הוויה, לא להיות.
יהווה -היפוכו - הווה, קיים.
''אהיה אשר אהיה'' - ניתן לפרש גם בתור ''אני זה שכן מהווה הוויה, כן קיים''. ניגוד לאטום.

האם ניתן לאמר שה' ו/או משה עשו למיתולוגיה המצרית ''אופצלוחעס'' אם לנקוט בלשון עממית?

או מהפך תאולוגי ב- 180 מעלות?

האל מתחיל ביש ולא באין.

האל קיים, האלהים החי. ושור או עגל בוודאי איננו. אבל אהרון עושה בחזרה תפנית של 180 מעלות, ועוד לראשית המיתולוגיה המיצרית.

אבל בבחינת מה, היחידנות נשארת. אטום-רא, אל יחיד, הגדול מכולם. אבי האלים.
העם התרגל למונותאיזם בינתיים במידת מה. אך ביחוד, ספג והכיר את רוח ההיגיון הפנימי העמוק שבמונותאיזם, מה שכבר מהווה הרבה מעבר להרגל.

וניתן לפחות לאמר לשבחו של אהרון, שאם כבר, אז הוא בחר בקונספציה אלילית הקרובה למונותאיזם ככל האפשר.

אל המגלם את כל האלים.

לכן אהרון מדבר אמנם בלשון רבים, כפי רצון העם שהפך לאספסוף פרוע (ראה בהמשך ''וירא משה את העם כי פרוע הוא'' - לב', כה'), מדבר בלשון רבים אך בוחר באל יחיד ואולטימטיבי למדי.

דברים ברוח זו אומר אהרון למשה במעמד הפומבי ביניהם: ''אל יחר אף אדוני - - ויאמרו לי עשה-לנו אלהים אשר ילכו לפנינו -
[אלה נקטו בלשון רבים; אתה מבין מה הבעייה כאן, משה?]
ויתנו לי [הזהב] ואשליכהו באש ויצא העגל הזה'' (לב', כה').
[ביננו, שים לב: לא יצאו כהנה וכהנה אובייקטים, אלא הכל התלכד לעגל *יחיד* אחרי שהשלכתי מה שהשלכתי לאש, המונותאיזם נשמר, אתה הבנת את זה, משה?].

4) הולדת האלים מתוך האצלת סוגסטייה באמצעות האקוסטיקה
''ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם ויביאו אל אהרון.
ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה
ויאמרו אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים''.
(שמות, לב' ג'-ד').

מה פרוש ''עגל מסכה''?

נכון, כוהנים אליליים נהגו ללבוש מסכות המדמות את האל המסוים בשעת פולחן. אבל בכל זאת נראה שמדובר באובייקט גדול ו''עצמאי'' יחסית (תכף נראה מה פרוש ''יחסית'') : ''ויקח (משה) את העגל אשר עשו וישרוף באש ויטחן עד אשר דק ויזר על פני המים'' (לב', כ'). מדובר באובייקט עגל ולא במסיכת עגל - מסיכה במובן העברי המודרני.

אבל כתוב שאהרון יוצר את העגל באמצעות עבודת חרטות: ''ויקח מידם (את תכשיטי הזהב) ויצר אותו בחרט, ויעשהו עגל מסכה''. מדובר בעבודת ריקוע ולא ביציקה. אם כן, נראה שב''מסכה'' מדובר על תבנית חלולה, ריקוע של פני שטח דקים יחסית.

ולמה חלולה?

גישתי לכל אורך הטקסט כאן היא שמדובר באנשים כמונו הפותרים בעיות, חלקם בעלי גישה המצאתית.

ועוד איזו המצאתיות! לעיתים, הטלת מורא וערור רגשות חגיגיים/נישאים כאחת באופן סוגסטיבי(השאתי) באמצעות אפקטים אקוסטיים.

ניתן לאמר, הולדת האלים, מתוך רוח הנטייה ליצור סוגסטייה על ידי אפקטים אקוסטיים (כפראפרזה על שם יצירתו של ניטשה ''הולדת הטרגדיה מתוך רוח המוזיקה'').

הכוהן המכונס בבטן האל החלולה, כשקולו הרועם בשעת טקס דתי מקבל ויברציות מתכתיות באמצעות האל המשמש כתיבת- תהודה.

חשבתי לעצמי, ולמה שור דווקא?

ובכן, היו אלים דמויי אדם, אך הישתמשו גם בגילום חייתי.

ולמה?
תחשבו על בטנו הקמורה והענקית של השור. תיבת-תהודה בעלת תכונות אקוסטיות אופטימאליות, בהתיחס לאילוצי החומר.
ואילו אל דמוי אדם? אנכי (וורטיקלי) ארוך וצר, קשה לייצר כאן אפקטים קוליים מרשימים.

היו גם אלים דמויי תן או ינשוף. אך השור מגלם את תיבת התהודה המפיקה את אפקט הויברציות האלוהי/מהדהד המוזר וה''אלטרנטיבי'' ביותר למציאות היום-יום - מתוך קול הכוהן המרעים אמריו מבטן הבהמה.

לכן - אבי האלים. בגלל אקוסטיקה טובה. מה, חשבתם שהכוהנים היו אידיוטים? וחסרי תושייה טכנית? הרי כה רב התגמול, הערצת העם, המינחה, הכוח, הכסף.

ולמה עגל? ובכן, כמה זהב יכולים עם עבדים לשעבר לשאת עימם כנוודים במדבר, אף אם הכתוב טורח לאמר לנו שיצאו ברכוש גדול? היו שם בהמות עמוסות זהב? לא, הרי מדובר בתכשיטים אישיים בלבד, לא כן?

עגל - מבנה אקוסטי דומה בקונטור שלו לשור, רק קטן יותר. מספיק לכמות זהב שכנראה לא היספיקה ליצירת שור בגודל הסביר המוכר ממצרים.

ומותר ואף רצוי להיות גם מעט מקורי, במסגרת האילוץ בכמות החומר. מזכיר את השור, אבל זה לא. שונה; אך גם לא שונה מהשור - הרי זה ילדו, רק קטן יותר. ואקוסטיקה - הרי המבנה די זהה. נו, איך אהרון? נכון, העגל לא ממש אבי האלים המצרי, אבל למעשה אותה מהות עצמה. נסיך האלים, אם לא המלך.

5) עדות נוספת
תמיכה לגישתי בדבר ההשבה לקדמות של הפנתאון המצרי והאקלים השילטוני המצרי מצד אהרון ניתנת בפסוק סתום מייד לאחר מכן:

''וירא משה את העם כי פרוע הוא, כי פרעה אהרון לשמצה בקמיהם'' (פסוק כה'). העניין יתבהר אם נפסק זאת כדלקמן:

וירא משה את העם כי פרוע הוא

[פרוע במובן ''מתמרד'' - ומכאן כנראה היה ה''צורך'' להטיל עליו מורא באמצעות הטבח שביצעו בו בני שבט לוי לאחר מכן - 3000 טבוחים!]

כי פרעה-אהרון, לשמצה [בפי] קמיהם
[קמיהם -המתמרדים]

דהיינו העם מתמרד [פרוע] שכן ''הקמים'' על משה ואהרון מטילים על אהרון את השמצה הבאה: ''כי פרעה אהרון''; דהיינו שאהרון השים עצמו לפרעה, עם אותו סגנון מנהיגות השואב לגיטימציה מתוך טכס פולחן אלילי סוגסטיבי - דברים מבטנו של העגל, טקס פגני וכיוצא בזה.

רחשי תודה:

תודתי נתונה למאמרו הנפלא ומלא ההשראה של הרב ניסים ישעיהו בטורו ''טלית של תכלת'' מה- 17.2.03 (ראו קישור) שהסב קישבי לפרשת העגל, דבר שאיפשר לי לשים לב בעקבות קריאת המאמר לאניגמות הטמונה בפרשה, ולהנביע פתרונות וקווי חשיבה שנשאוני-מעבר ופתחו אפקים חדשים.



קישורים:
טלית של תכלת - ירידה לצורך עליה / נסים ישעיהו


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שורש ''מסכה'' (עגל מסכה) :
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 13:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לסוכך, סוכה, סכך, וכד'-
כל אלה מתייחסים לשורש סמנטי שמשמעותו מורה על אובייקט/ים, אדם/אנשים ה''כלואים'' בתוך הגוף המסוכך. הכליאה'' לא חייבת להיות מכל הכיוונים, אלא עשוייה להיות חלקית. למשל ''סכך'' כולא/מסוכך מלמעלה, ''מסכה'' מכסה את הראש רק בחזיתו ומעט בצדודית (את הפנים). אך סיכוך יכול גם להיות מכל העברים, בבחינת ה''סוס הטרויאני'' שאנשים הסתופפו בבטנו, או סביר מאד, במקרה של עגל המסכה, או שור המסכה (המצרי) ששימש, לפי מה שאני מניח כאן, את הכוהן הספוף בבטנו, לצרכי אקוסטיקה כפונקציה מרכזית, ליצירת אפקטים השאתיים כלפי המאמינים. אפקטים כאלה קיימים גם במוסיקה דתית. זאת למשל במעבר משירה גרגוריאנית למזמורים הדתיים הרב קוליים (ששוכללו מאד על ידי פלסטרינה, עד לידי שילוב 7 ו- 8 קולות), שהכנסיה הקתולית עשתה בהם שימוש ליצירת אקלים ריגשי שמימי ומלאכי שלא מן העולם הזה, אצל המאמינים.

אף המזמורים הגרגוריאנים משרים ומנצלים אפקטים אקוסטיים של קירות האבן של הכנסייה, ובמונוטוניות ובמקצב משרים מעין אווירה היפנוטית היפה לתחושה דתית. אפקטים אקוסטיים אלה משמשים מחדש בשירה של להקות מודרניות, כמו ''אניגמה''.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל, מסכה בעברית זו גם מתכת בארמית.
נסים ישעיהו (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 14:02)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ישעיהו: אבל אם יודעים מהי המתכת המסויימת, אין
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 19:44)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טעם לקרוא לעגל זהב או עגל נחושת ''עגל מתכת''.

לכן יש להסיק שהמובן כאן הוא עגל מסוכך (חלול), דהיינו שבתוכו ספון אדם. ציון ''עגל מסכה'' נועד להצביע על הפונקציה הפולחנית הנוספת של פסל האליל, פונקציה המחייבת מבנה מסויים - חלול. זאת בדומה למסכה שלבש הכוהן, או אף שחקן הטרגדייה היונית במטרה לייצר אפקט דרמטי או מהפנט חושים.
_new_ הוספת תגובה



לישעיהו: מסכת האל ו''במות'' הפולחן האלילי: ממחשבה
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 20:10)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נוספת, מסופר שאהרון ''חרט'' דהיינו רקע את הזהב. יתכן אם כן שמדובר לא בעגל שלם, אלא בחזית של עגל, בדומה למסכה המכסה את הפרצוף, אך שאינה אובייקט רצוף מכל צידיה. חזית זו ניתן להציב באופן יציב על הקרקע, בעזרת רגליים תומכות.

הדבר מחייב שהכוהן מאחורי ''מסכת'' האל הגדולה, ניצב בחזיתו לקהל ומולו. לכן מדובר במקורות על ''במות''. זאת בניגוד לבמה בתיאטרון השיקספירי למשל, שהיתה עגולה, והקהל ישב מכל עבריה, בדומה לאמפיתאטרון.

אני שם לב שבתאוריה שבניתי כאן בהדרגה על בסיס הסברה לעומק של פרטים תמוהים ולא מובנים ממבט ראשון, בתאוריה זו הכל מסתדר בקשר הגיוני וברור של דבר עם משנהו בדומה לתשבץ, דבר דבר על אופניו.

כגון: הפסקה הסתומה ''כי פרעה אהרון לשמצה בקמיהם'' שניסו להסביר באופן דחוק בדרכים משונות, גם בתרגומי התנ''ך; הרי ''פרעו'' לא כותבים עם ה'. רק מקרה של כתיבה חד פעמית בבחינת פליטת קולמוס? מדוע היה מקום לבקשה שמשה לא יכעס על אהרן; וכמובן, למה דווקא עגל; ומה פרוש ''עגל מסכה; וכיוצא בזה. ולמה ''במות'' בפולחן אלילי. וכמובן, למה האל הראשי בפולחנים פגניים רבים הוא שור.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל, הערתי אינה שוללת את פרשנותך
נסים ישעיהו (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 19:14)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא מאזכרת פן נוסף של המלה; אבל אם באת לפרש את ה'שער' ''סך'', מסכה סכך סוכה אז גם סמיכה (לכיסוי) וסיכה בשמן ועוד כמה ביטויים בעברית נגזרים מאותו שער (שער - שתי אותיות עיקריות בשורש).

לי אין זמן להעמיק בנושא ולכתוב עליו אבל הוא מעניין אותי מאד; אז אשמח ואודה לך אם תכתוב אתה על המלים שבחיינו.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



חמסנות והידחפות
הצבי ישראל (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 16:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמנם הצהרתי שלא אגיב יותר לתגובותיך, אבל אתה שובר שיאים חדשים.

קוראי הפורום מוזמנים לעיין בקישור המצורף. מיכאל שרון העתיק את המאמר במלואו לאתר ''האייל הקורא'' כתגובה, עם קשר קלוש ביותר למאמר, במקום לשלוח אותה לעורכים. אני אקרא לזה, בזהירות, חוסר הבנה של המדיום והפורמט, כדי לא לקרוא לזה בשמות אחרים.

קישורים:
העתק המאמר באתר האייל הקורא: http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=130376
_new_ הוספת תגובה



אנשי העגל = אנשי ''שלום עכשו''
שמעון מנדס (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 17:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשי העגל בהיותם חסרי סבלנות, כאשר משה בושש לבוא,
בקשו לעשות להם אלהים אחרים. אלה למעשה היו בעלי
הפטנט הקדום ביותר על הקונספט של ''שלום עכשו''. גם
אנשי שלום עכשו המודרניים פעלו לפי רוח הסוגסטיה
של ''אכול ושתה היום'', מבלי לתת את הדעת על התוצאות.

כאשר בקרו את מנחם בגין ז''ל על הסכם השלום עם מצרים
הוא השיב בערך כך: טובים יסורי השלום מאימי המלחמה.
הוא לא שער בנפשו שבנסיון לעשיית השלום בארץ-ישראל
יפלו כל כך הרבה חללים.
_new_ הוספת תגובה



מנדס:אנשי העגל של ימינו כמו אז - אטומים הרמטית
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 19:32)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וצדקתנים בעוורונם המטומטם והרע. אהרון הבין נפש בהמתו, וגם כדי להנצל מפריעתם המטומטמת, ערך להם מחזות פגניים תוך הפעלת אפקטים אקוסטיים בעזרת פולחן העגל, ממש כשם שמדהימים תינוק על ידי עשיית פרצופים וכד' למען יפסיק לצרוח ולרקוע ברגליו, ויאכל את הבננה או הדייסה.

משה מאידך, כשראה כי ''פרוע העם'' נאלץ בנוסף להטיל עליהם אימה בעזרת בני שבט לוי, שכן לעיתים רק אמצעים דרסטיים מטילים עליהם מרות והופכים אותם ל''סבירים'', כשם שבוש יודע זאת טוב ביחס לעיראק, וכשם שהוא יודע שדחיית הפעולה תעורר לפריעה ובכחנליות פורעות גם צעירים רבים במערב.

בארצנו המצב אולי גרוע יותר מבארצות המערב האחרות, בגלל רמת חינוך ירודה במדעים ומתימטיקה של צעירים רבים, וכן בגלל הוראה שאינה מדגישה חשיבה לעומק ויצירתיות. צעירים אלה הפכו חסרי הרגלי חשיבה והיגיון עמוק, אימפולסיביים, תזזיתיים, חסרי תרבות וגסי רוח, הרגילים לרקוע ברגליהם ולפרוע, תוך שנאת השכל הישר, היצירתיות הבונה והיושרה הפנימית אצל אחרים.
_new_ הוספת תגובה



מתי נפלו יותר?
מי שזוכר (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 20:40)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשלום או במלחמה?
_new_ הוספת תגובה



שמעון, אני מודע לנסיון הרב שלך בנושאים שקשורים
דוד סיון (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 8:08)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לביטחון אבל בכל זאת בא לצעוק. אני לא ממש יודע למה נדמה לך שאנשי שלום עכשיו נחפזים/נחפזו בבחירת ההעדפותיהם. מה עם האחרים במערך הפוליטי שלנו - הם יותר שקולים? החלטותיהם, העדפותיהם מבטיחות עתיד טוב יותר?

צר לי מאד, גם הישגי אנשי היד החזקה (לפי פרלמן גם הם שמאלנים) במשך שנתים לא מזהירים במיוחד. אפילו הסתכלות קדימה לא מעודדת במיוחד.

עובדות החיים הפשוטות הן שכבר 50 שנה ויותר אנחנו במלחמה על עתידנו ולאף אחד בנתיים אין את התשובה האופטימלית - אפילו לא קרובה לאופטימלית. זה קל ונוח בסיבוב הזה להאשים את ה''שמאל'' במלחמה או בהחמרה שלה - אבל אותי זה לא משכנע. לצערי אני רואה חורים בתוך רבות מההצעות שמניבה המנהיגות שלנו ואפילו כאן בפורום (דברי מתכוונים גם לדבריך בפתיל האחר).
_new_ הוספת תגובה



דוד, אני לא מעדיף את היד החזקה
שמעון מנדס (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 19:18)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל במו''מ ברגע שאתה מתלהב יותר מדי, המחיר שאתה נדרש לשלם הוא יותר גבוה. ניהול מו''מ מדיני דומה
מאד לניהול מו''מ מסחרי. אספר לך משהו שיבהיר לך היטב את התמונה.

לפני כשנתיים קראתי ראיון בעתון אל-אהראם עם עורך
השבועון ''אוקטובר'', אניס מנצור. לאחר מלחמת יום
הכפורים, סאדאת החליט להוציא שבועון שינציח את הנצחון הגדול של המלחמה וקרא לו אוקטובר, כי בחודש
הזה היתה המלחמה, וסאדאת מינה את אניס מנצור שהיה
מיודד אתו (משהו כמו מערכת היחסים בין אורי דן
לבין אריק שרון).

כאשר סדאת הגיע במוצ''ש ב- 1977 לבקורו הראשון בארץ
הוא הביא אתו את אניס מנצור. סדאת הטיל עליו משימה
שיסתובב באופן חופשי אינקוגניטו, כדי לדווח לו על
הלכי הרוח של הצבור הישראלי. סאדאת הסתובב עם שובל
העתונאים סביבו מפגישה לפגישה - אבל אניס מנצור
היה במקום אחר.

בחצות אותו הלילה התייצב אניס מנצור בסוויטה
הנשיאותית במלון המלך דוד, כדי לדווח לסאדאת. והוא
מסר לו את רשמיו: אינך מתאר לעצמך איך הצבור היהודי יוצא מכליו כדי להריע לך. כולם רוצים שלום
במיוחד האנשים עם השלטים הענקיים שעיקר המסר שלהם
''סאדאת'' ו''שלום''. אם כך הוא הדבר, אני אוציא מהם
את כל סיני עד הגרגיר האחרון - אמר לו סאדאת. בהמשך
סיפר אניס מנצור למראיין שאחת ממטרותיו העיקריות
לבואו לישראל, כדי לבדוק מקרוב את תגובת ההמונים -
ישראל היא דמוקרטיה והממשלה תהיה חייבת לתת את
דעתה על דרישות הצבור. זהו פן אחד.

הפן השני, כאשר מנחם בגין הסכים לבקורו של סאדאת
בארץ, משום מה הוא היה בטוח שסאדאת יאפשר לו בקור
גומלין דומה - עם אפשרות להופיע בפרלמנט המצרי.
בגין לא היתנה את הזמנתו בהזמנת-גומלין. וסאדאת לא
רצה לחלוק אתו את הנצחון הגדול שלו - מאותה סיבה
שכאשר שניהם קבלו את פרס נובל, סאדאת לא נסע לקבל
את הפרס, אלא שלח את ידידו. אילו סאדאת היה זוכה בפרס לבדו, הוא היה נוסע לקבל את הפרס.

אז אצלנו יש מזרחנים, ויש מומחים, ויש ערביסטים -
אבל אין אצלנו עבודת מטה מסודרת. ולכן כואב לי
שבין השלישיה: קרטר-סאדאת-בגין, המצרי היה הגדול
מכולם.
_new_ הוספת תגובה



לסיוון ידידי: לאיזה תשובה אתה מצפה ממישהו? האם-
רפי אשכנזי (יום חמישי, 20/02/2003 שעה 23:38)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--חשבת פעם שאין תשובה? האם חשבת פעם שמי שאומר שיש לו תשובה אינו אומר אמת? האם נתקלת פעם בבעיה שאין לה פיתרון סדור וכל מה שאפשר לעשות זה לנהל אותה? האם חשבת על כך?
ישנם תחומים בהם 2+2 אינו 4 .
_new_ הוספת תגובה



רפי, מה אתה חושב?
דוד סיון (יום שישי, 21/02/2003 שעה 17:14)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוכן הרבה פעמים לחיות עם האין תשובה. מה שהכי קשה לי זה הבטחות לפתרון על ידי כאלו שאין להם. ההבטחות לשלום ובטחון או בטחון ושלום הן מאד נפוצות אצלנו בשנים האחרונות, אבל בלי כוונות.

מי שמתכוון לנהל בעיה שלא יגיד שהוא יפתור אותה. אף פעם לא אהבתי ''אחד בפה ואחד בלב''.

מעניין, לא?

אני גם לא אוהב שמנסים להאשים בצרותינו גופים ואנשים שהשפעתם ממש קטנה. אפילו אתה רומז פה באחד הקטעים, כאן בפורום, שהעוינות לישראל מקורה במה שאומרים יהודים אחרים. אני חושב שזו טעות קשה שלך כי יש לאנטישמיות ולשנאה בכלל שורשים עמוקים יותר בהיסטוריה האנושית.

טיפוח השנאה הוא כלי שכנוע פוליטי/שלטוני/חברתי מצליח מאד לאורך כל ההיסטוריה. האנטישמיות והשנאה ליהודים קשורה ליצר הזה כבר הרבה שנים. אפילו כאן בפורום היצר הזה עובד שעות נוספות בהצלחה רבה. בעצם לא משנה מה אעשה והיכן תמיד ימצא מישהו שירוויח מטיפוח השנאה אלי.

לכן הרמז שלך שההתייחסות השלילית לישראל וליהודים בכלל נובעת ממה שאומרים יהודים מסויימים (...כמובן לא כאלה שהשקפת עולמם דומה לשלך... הם לא יכולים לגרום נזקים) לא משכנע. אני חושב שזה מראה על
שגיאה קשה בהתייחסות שלך לנושא מעמדן של ישראל והיהדות.
_new_ הוספת תגובה



לסיוון: טעית בפתיל שאיליו שיגרת את מאמרך על --
רפי אשכנזי (שבת, 22/02/2003 שעה 1:12)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--האנטישמיות, אבל זה לא העיקר. ודאי שאני מקבל את שאמרת כאן על שנאת ישראל והיהודים. כל שאני אומר, שבטרם שנבוא בטענות החוצה צריכים אנו להתיחס לעצמנו בכבוד ולמדינת ישראל בכבוד, זה הכל. לא הקלתי במאום בשנאה העולמית כנגדנו ואני חושב בדיוק כמוך. לגבי ''התשובה'' ששאלת לפתיל הזה: מי שאומר שיש לו פיתרון, דברי שקר הוא נושא ולא חשוב מאיזה מחנה פוליטי הוא. אין פתרון לקונפליקט היום , צריך לדעת לנהל אותו במינימום נזק לנו. העמידה לאורך זמן של כולנו היא היא שתצור את הפיתרון. -או בלשון של איש דתי ורב חכם הרב מורדכי אילון {-האח של..}:
מי שיצעק אללה הוא אכבר יותר חזק הוא שינצח''...
_new_ הוספת תגובה



יש משהו בדבריך על טעותי, אבל
דוד סיון (שבת, 22/02/2003 שעה 8:45)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שחשוב זו האמירה. חוץ מזה ישנה כבר תגובה בטור על אנטישמיות (''חמור כחול לבן'').
_new_ הוספת תגובה



למיכאל: מאמר מעניין .חושף ידע מדהים ודעה מקורית
רפי אשכנזי (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 18:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה זה קשור להסכמי אוסלו?
אליצור סגל (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 22:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נהניתי מאוד לקרוא את המאמר של מיכאל - לדעתי הוא מעמיק מאוד.
רק לא ברור לי איך נגררנו אחר כך מעובדי העגל לעובדי אוסלו ולעובדי הסכמי השלום עם מצרים - לא כל דבר בשמים ממעל ועל הארץ מתחת מתחיל ונגמר באוסלו ובקמ דויד יש כמה דברים נטרליים לענין הזה ונראה לי שעובדי העגל הם אחד מהם.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אחרי שקראתי שוב את המאמר של ניסים הבנתי
אליצור סגל (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 22:32)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אחרי שקראתי שוב את המאמר של ניסים והשויתי עם המאמר של מיכאל הבנתי את הקשר התת קרקעי בין שתי התופעות האלו שלכאורה הן נפרדות לגמרי.
בכל אופן אנשי אוסלו וקמפ דויד לא התכונו לרעה כמו רבים מאנשי העגל.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אכן, אליצור: סוררות שלפעמים מבינה שפה אחת בלבד.
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 21/02/2003 שעה 23:17)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על הערכתך את מאמרי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי