פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 26/10/04 7:55)
אברהם, הפעם הפתעת אותי
אברהם שלום (יום שלישי, 26/10/2004 שעה 16:59)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד, אם לא הבנת את כונת דברי, האשמה היא בי שלא נסחתי אותם כראוי. מתגובותיך כאן גם לדברים שאתה חולק עליהם אתה תמיד FAIR, אני מתפעל מן הישר האנטלקטואלי שלך והנכונות לבחון דעות אחרות. בנושא זה איני חושב שיש מחלקת בינינו. אולי מפני שרציתי לקצר והיה עדיף לכתב מאמר נפרד לא היו דברי ברורים

1. התיחסתי לפונדק ולהרשפלד בתור חובבנים. איך מניחה מדינה את עתידה בידי שני אנשים כאלה - לא מדינאים, לא אנשים המכירים את התרבות הערבית, לא בעלי נסיון בשום שטח מעשי. לא הכללתי לשאר אשכנזים. המלון הערבי עברי הטוב ביותר שאני מכיר הוא של דוד אילון ופנחס שנער - לפחות אחד מהם יליד גרמניה.
2. יוצאי השטטלים - כאשר הגיעו לארצות הברית ולחופש מרדיפות - תוך זמן קצר החלו לזכות בפרסי נובל בכל התחומים. ועד היום תלויה המעצמה המסחרית והצבאית והתעשיתית הזאת באחוז הזעיר של היהודים באוכלוסיתה בכל תחומי המדע והתרבות. גם כשהיו בתוך השטטל היו בהם למדנים גדולים ופרסמו ספרים ויותר חשוב מזה - העריכו את ה'למדנות' שאנו קוראים לה היום 'אנטלקטואליות' - וקבעו לפיה את מעמדו של האדם בקהלה.
כל זה לא מפני שבאו מ'ארופה הנאורה' כמו שיוסף לפיד חושב כי אם בזכות המורשת שלהם - למרות ארופה. ארופה ירדה לשפל שאין דומה לו בתולדות העולם, אין לנו סבה לזכור את וינה ואת ברלין כסמל התרבות האנושית. גם הפריחה התרבותית של ברלין בשנים מראשית המאה העשרים ועד עלות הנאצים חיבת הרבה ליהודים. חצי אחוז של היהודים באוכלוסיה תרמו אחד עשר מתוך שלשים ושמונה שזכו בפרס נובל בגרמניה באותה תקופה. שלא להזכיר את מספר היהודים בתאטרון ובספרות ובאמנות. לעמת זאת לא הורשע שום יהודי בפשע חמור בגרמניה באותה תקופת שנים. אגב, מדינות הבטוחות בהשתיכותן לתרבות ה'ארופית' - ההשכלה, התור המדעי, הפילוסופיה מאז הרנסנס - אינן מדגישות את ה'ארופיות' כסמל לקדמה. רק מדינות בשולי ארופה, שאינן בטוחות בזהותן, כמו הונגריה שהתרכים הגיעו לשערי בירתה ב 1682 , מדגישות את ה'ארופיות' שלהן. יוסף לפיד כנראה קלט זאת מן התרבות של הגוים בהונגריה. פעם פרסם מאמר בשבח חוסין של 'ירדן' ואמר שהוא שונה משליטים עותומניים באזור. עותומני בעיניו מלת גנאי. אני סבור כי לאומני ערבי כמו נאצר או אסאד הרבה יותר גרוע. וגם הנאום של חוסין לפני מלחמת ששת הילדים על אכילת כבדם של החילים הישראלים ספוג בתרבות הערבית לא העותמנית.

אם כותבים במאמרים בעתונים על שופט משכיל ומעולה כי 'בא מן המעברה' או אף על איש עסקים מצליח כי 'גדל במעברה' , ולא כפרט ביוגרפי או כספור על עני שהתעשר כי אם כדבר לא יתכן, יוצא מן הכלל שאינו אפשרי, כמין נגוד ליתר האנשים בשלטון שמוצאם מארופה, ראוי להזכיר לאותם בורים מה היתה ארופה ליהודים ומה היו תנאי חייהם של היהודים שם.

3. אין לי שום ספק באחדות עם ישראל ואין האחדות נפגעת אם קבוצת אנשים מרגישה יותר נוח בחברת בני אותה הקבוצה. בספר מוטל בן פיסי החזן מתאר שלום עליכם את חבלי הקליטה של היהודים שהגיעו לאמריקה בסוף המאה התשע עשרה. יש דמיון לנסיון של העולים לארץ - למשל התיחסות אל ערכים ותרבות יותר גבוהה בתור נמוכה והעדפת המנהגים החדשים רק למען אמוץ ה'חדש' של בני הארץ.
אם המשפחה מבקשת ללכת לבית כנסת יותר רחוק וכאשר אומרים לה ילדיה כי בית הכנסת ברחובם אין בן כל רע היא מסבירה כי היא מעדיפה בית כנסת של בני עירם.

האחדות נפגעת כאשר נמצאים במרכזי הכח אנשים בורים הנושאים בנוסף לזה מטען של רגשי נחתות בגלל היותם יהודים - מורשת הגלות. הם מחפשים להם זהות חדשה בתור ה'גויים' השליטים ורואים בקבוצות אחרות את ה'יהודים' הנחותים בעיני השלטון, שיש להם פחות זכויות - מה שהם היו. הפליה עדתית נגד ספרדים מקורה במשבר זהות עצמית אצל אשכנזים מסוימים - פעם הם מבקשים להיות בני המזרח, כמו הערבים כאן, פעם הם 'ארופים' ופעם הם 'אמריקנים'. אחת המפלגות הראשונות שנוסדו בארץ - ב 1904 נקראה 'הפועל הצעיר' בחקוי לשם 'התרכים הצעירים' ששלטו אז באסטנבול. בספר 'חבורה שכזאת' על חברי הפלמ''ח המתאמנים בקבוץ מסוים מתיחסים החברים אל מישהי בתור ה'פולניה' - נצולת שואה שזה עתה הגיעה לארץ. הם שהוריהם ואולי גם הם נולדו בפולין אבל כבר הפכו לצברים. כאשר באו העולים מעירק ומתימן שוב חזרו להיות ה'פולנים'. כשהיו בפולניה לא היו פולנים אלא יהודים מדוע יהפכו לפולנים בארץ? אבל בכתבה ארוכה בדבר השבוע משנת 1980 מתרפקים אישים שונים כמה הם פולנים. ועכשו יש בתקשרת ובקרב העסקנים המפלגתיים חקוי עלוב לאמריקניות, לא להשגים התרבותיים אלא לחלקים הגרועים ביותר.
4. אין ספק בקיום דעות גזעניות במרכזי הכח במדינה. על פי הדעות הללו יש ערך מועט לדעות יוצאי ארצות ערב. אביא דוגמה מוחשית אחת מני רבות. לפני כמה שנים פורסם כי המנהיג הכרדי מצטפה בראזאני בקר בארץ. המנהיג שאל את שליחי ישראל שנפגשו עמו על ידידו כאח לו, יהודי שעלה לארץ, ואשר העריך את חכמתו ועצותיו. אנשי השלטון לא חשבו להעזר באיש הזה ולא קשרו אותו. כאשר הגיע המנהיג לארץ ומטוסו נחת בארץ המתין לו בין היתר משה דין. אבל הוא התאכזב ושאל איה ח'וג'ה ח'נו. הפקידים חפשו במרשם התושבים ולא מצאו אדם בשס זה. בבורותם לא הבינו כי השם היה כנוי כבוד וחבה - האדון בעל החן. (ח'וג'ה הוא כנוי כבוד, אדון, למי שאינו מוסלמי. לא חאג'י. וח'נו - הוא בארמית המדוברת של יהודי כרדיסטן - חן. ) לא עלה בדעתם לשאל את יוצאי כרדיסטן בארץ שהיו מכירים מיד את מנהיג הקהלה. לבסוף הביאו את בראזאני לבקור חטוף בבית ח'וגה ח'נו ביום שבת ( כך שהמשפחה הדתית לא יכלה להגיש ארוחה לאורח) ובלא הודעה מראש. כנראה חשבו 'איך אפשר לשתף אדם פשוט כזה בסודות מדינה? לזה יש מומחים כמו הרשפלד ופונדק הכותבים תזות המרשימות את חוגי השמאל באוניברסיטאות ובשלטון' - אותן תזות של אוסלו אשר על טפשותן יכול היה להעיד כל ילד ועלו לנו בדם אלפים.

5. העסקנים המפלגתיים הספרדיים אינם מיצגים אלא את עצמם. רובם מאמצים להם דעות כאלה שיהיו מקובלים על השלטון הקים. ומי שמאמץ דעות שאינו מאמין בהם רק למען קדומו האישי ואין לו כשורים להצליח בשום עסוק מלבד עסקנות מפלגתית אין סכוי כי יהיה אדם מוכשר או בעל ערכים נעלים.
_new_ הוספת תגובה



אברהם, הפעם הפתעת אותי
דוד סיון (יום שלישי, 26/10/2004 שעה 18:26)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם כבר החזרת תקווה לדיון.

1. יתכן שאתה מתאר תמונה אמינה מהכיוון של העולים החדשים. אני מכיר את המסירות של חלק מאלו שטיפלו באותם עולים. מה שבטוח שזו לא היתה גזענות.

2. אני לא קונה את הדעה שלך על יוסף לפיד. אני לא מעריץ שלו והוא לפעמים נשמע רע, אבל הוא לא רע ולא גזעני.

3. אינני יודע על מה אתה מסתמך בדבריך על המערכת הציבורית. נראה לי שהרושם שלך מאד לא מבוסס. אני מכיר חלק מן המערכת הזאת מבפנים. אני מכיר את המסירות ואת הרצון הכנה לעזור לאזרח הפשוט ולא חשוב מהיכן באו ומהו מוצאם. לא מדובר על אוסף מקרי.

4. האמירה שלך על גזענות במרכזי הכוח (''אין ספק בקיום דעות גזעניות במרכזי הכח במדינה'') היא רחוקה מהמציאות שאני מכיר מבפנים. נכון אינני מכיר את כל הזרועות של השרות הציבורי אבל גזענות לא מסתדרת לי בכלל. יתכן שיש התנשאות ונטיה להתייחס לעמדתך על פי המעמד שלך באירגון אבל זה לא גזענות.

אולי פעם אוכל לקחת אותך לסיבוב בין האזרחים הללו. לא כולם יהיו מבסוטים ממה שקיבלו או לא קיבלו בזכות השרות הציבורי אבל הם לא ידברו על גזענות.

----

בכלל זה די טבעי שפוליטיקאי מהימין יאזין ביתר עניין ומסירות לעובד מהשמאל ולהפך. זה לא חיובי, זה מרגיז, אבל זה לא גזענות. ברור לגמרי שמי שבחר בפונדק והירשפלד חשב שהם שווים את המינוי. אז אתה ואחרים חושבים כי השנים כותבים או כתבו ''.... תזות המרשימות את חוגי השמאל באוניברסיטאות ובשלטון' - אותן תזות של אוסלו אשר על טפשותן יכול היה להעיד כל ילד ועלו לנו בדם אלפים''. אני לא מזלזל בדעתם..... ובהבנה שלהם.

אני גם לא בטוח שאוכל להסכים עם עמדתך שהדם הוא התוצאה של תזות האלו. אבל זה כבר סיפור לפתיל אחר.
_new_ הוספת תגובה



אברהם, הפעם הפתעת אותי
אברהם שלום (יום שלישי, 26/10/2004 שעה 21:03)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני חולק על הרצון הטוב של אלה שטיפלו בעולים ולא על זה אני מדבר. היתה אי הכרה הדדית של תרבויות שהביאה לאי הבנות אבל לא אומר שהיתה גזענות. במישור של פנים אחד אל אחד אין ספק באחדות עם ישראל ובלב היהודי החם ושל עזרה הדדית. גם איני מדבר על המערכת הצבורית - פקידים, רופאים, מורים וכדומה. אני מדבר על המערכת הפוליטית, על התקשרת, על בעלי המונופול המתעשרים מן הפוליטיקנים ומעשירים אותם ועל חלקים באוניברסיטות שהם חלק מן הממסד השלטוני. אביא בתגובה יותר מפורטת הוכחות לדברי.
_new_ הוספת תגובה



דיון הזוי או מוזר
רמי נוידרפר (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 0:06)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלתי את ביתי בת ה15 אם היא אשכנזית או ספרדית והיא ענתה לי ''איזו שאלה מוזרה''
חוץ מאשר אצל החרדים , אצל ילידי הארץ אין כיום לנושא העדתי שןם משמעות.
ילדיו של בן דןד ה''פולני'' שהתחתן עם ''מרוקאית'' - מה הם?
ילדיו של אחי ( חיצי פולני חצי ''יקה'' שהתחתן עם ''לא משלנו ( חצי ''עיראקית חצי סורית) מההם?
התשובה - את מי זה מעניין בכלל חוץ מעדתיים מקצועיים כמו דוד לוי או להבדיל שרנסקי..
_new_ הוספת תגובה



דיון הזוי או מוזר
אברהם שלום (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 0:33)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה שואל את מי זה מענין? הנה דוגמות פעוטות במיקרו גזענות על מקרו גזענות יש צרך לכתב מחקר מיוחד:

1. יוסף לפיד אשר שומע שיר מסוים ברדיו ואומר מה זה אנו כבשנו את טול כרם או היא כבשה אותנו? אותו שר אינו יודע כי מאז המאה האחת עשרה היו משוררים שכתבו בעברית ובערבית באנדלוסיה בספרד ושיריהם הושרו. יש ענף של מוסיקה בצפון אפריקה שנקרא מוסיקה אנדלוסית האהובה על יהודים ומוסלמים אבל גדולי הזמרים והמחברים הם יהודים. ואלו לא ניסה ידידו אולמרט לפטר את בראל אולי היה שומע ממנו - מבראל - כי הזמרת הגדולה ביותר בעולם הערבי ששיריה משמעים בכל תחנות השדור הגיעה לפרסומה בזכות המלחין של התקליטים הראשונים שלה ושמו אברהם חסון שעלה לארץ ממצרים. ואלו היה זמן לאולמרט לשמע זאת היה יכל להתשמש בנסיון של בראל ליצור תחנת שדור בערבית שתפנה אל העמים הערבים ותתקן את התעמולה נגדנו. אבל אולמרט ולפיד אינם זקוקים לספרדי בראל יליד מצרים אשר נהל את תחנת השדור הישראלית המוצלחת ביותר, הטלביזיה בערבית, כי הם חכמים ויודעים שאפשר לרכוש את לב העולם הערבי ולהוכיח כמה אנו חזקים כשאנו מגרשים יהודים מבתיהם ונותנים אותם לערבים בדיוק כמו שמבטיח הקראן הקדוש.

2. מדוע אין קרינים בטלביזיה שקוראים בעברית יותר מדויקת - איך לומר זאת , במבטא ספרדי תקין- אלא אם הם דמויות נלעגות? כאשר יוסף רוזן מתרגם רב לשוני ואוהב עברית - לא ספרדי- קרא חדשות ברשת ב' בהגיה נכונה - ח, ט, ע, ט, ק - כתב עליו מנחם פרי כי הוא דובר ב'שפת חיות שמית'. התכנית הפסקה והמבקר נמצא כיום בעמדה חשובה מאד.

3.כאשר השמט שמה של יולי תמיר מרשימת המעמדים של העבודה לכנסת הקודמת התראינה למעריב ואמרה כי הדודים שלה - יותר נכון הבעלים של דודותיה - היו אנשים חשובים מאד במפלגת העבודה- וזה נכון הגיסים שרת וגולומב- והתרעמה מדוע לא כללו אותה ברשימה כי כל השנים התרגלה כאשר היא מתקשרת למשרד ממשלתי מסדרים לה מה שהיא רוצה . בכנסת הנוכחית צעקה אותה יולי על ענבל גבריאלי כי היא בכנסת בזכות הדוד שלה. לשון הבקרת על גבריאלי בעתונות היתה גזענית מאד.

4. כאשר יחיאל חזן יצר את השדולה למען ארץ ישראל בכנסת כתב בן כספית במעריב רכילות של אנשי לכוד 'איך אפשרנו לאנשים כאלה להכנס לרשימה'. הנסוח לא זכור לי כעת אבל התיחס במפורש למוצאו של חזן - הספרדי. עורך העתון דחה את טענתי על הגזענות אבל קבל את בקרתי על סגנון ותכן המאמר.

5. כמה בדיחות שמעת כאשר נבחר קצב לנשיאות על היותו פרסי? לו נבחר פרס האם היו נשמעות הלצות על בחירת 'פולני'?
_new_ הוספת תגובה



כבודו ממש אובססיבי ואענה לך 1 1
רמי נוידרפר (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 8:04)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הדוגמאות שלך הן אזוטריות ושוליות לחלוטין... אבל

1 רוב השירים הבריים היום הם ''מזרחיים'' - הרוב הגדול של הציבור אוהב אותם. טומי לפיד לא אוהב אותם - רק אדם אובססיבי יראה בכך ''גזענות''.

2 את מי זה מעניין מדוע אין אנשים הקוראים ''במבטא ספרדי תקין''? מדוע כשרוב הזמרים שרים במבטא ''מזרחי'' לא אראה בזה גזענות אנטי אשכנזית

3 יולי תמיר כן היתה חברה בכנסת הקודמת. היא נבחרה בזכות עצמה והשגיה כפרופסור וכמיסדת שלום עכשיו ולא בזכות ''הבעלים של דודותיה''... למען האמת , זו הפעם הראשונה שאני שומע על ''הבעלים של דודותיה''. לעומת זאת - אין ספק שענבל גברריאלי נבחרה לכנסת בזכות הדוד שלה... אבל כאן אינך יכול לאחוז את המקל בשני קצוות - אם לדוד יש כל כך הרבה השפעה - אז היכן הגזענות?

4 שטויות במיץ עגבניות. היתה ביקורת בנוסח ''איך אשפר להכניס אנשים כאלה לרשימה'' גם על מיכאל גורלובסקי , נעמי בלומנטל ואחרים. רק אדם אובססיבי מוצא גזענות במקום שאיננה

5 אני אישית, נשבע לך, לא שמעתי ולו בדיחה אחת על קצב ו''פרסיותו''. לא שמעתי בעבר ולו בדיחה אחת על יצחק נבון.. לעומת זאת שמעתי אינספור בדיחות על ''פולנים''... שאני גם אוהב לספר אותן... האם זה אומר שאני גזעני?

6 יש רבים הטוענים כי הסיפורים על היותה של הטלוויזיה בערבית מוצחת ומרתקת כל כך הן הגזמות פראיות וכי זוהי תחנה תעמולתית גרועה

7 הטענה שלך כי '' אולמרט ולפיד אינם זקוקים לספרדי בראל יליד מצרים אשר נהל את תחנת השדור הישראלית המוצלחת ביותר, הטלביזיה בערבית, כי הם חכמים ויודעים שאפשר לרכוש את לב העולם הערבי ולהוכיח כמה אנו חזקים כשאנו מגרשים יהודים מבתיהם ונותנים אותם לערבים בדיוק כמו שמבטיח הקראן הקדוש'' היא מוזרה ביותר - אלף - מה עניין לפיד כאן? בית מה שאתה טוען בעצם הוא שבראל מפוטר כי ערוץ אחד לא מציג את ההנתקות כהגשמת חזון הקוראן לגרש את היהודים? אתה שומע מה פיך שח? זוהי טענה מגוחכת ביותר מר שלום
_new_ הוספת תגובה



הגזענות על פי אברהם שלום
רמי נוידרפר (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 8:14)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבה ונציב את העובדות מול פרשנותך המוזרה..

1 - רוב המוזיקה העברית המושמעת היום ברדיו היא מזרחית - אבל טומי לפיד לא אוהב את זה - גזענות
2 ענבל גבריאלי ( כנראה מעדות המזרח למרות שאף פעם היא לא התיימרה ''לייצג אותם'' - נבחרה לכנסת ללא שום השגים או רקורד כלשהו - בעיני שלום זוהי גזענות . גזענות בעיני זה בדיוק ההפך - שאדם בעל כישורים לא נבחר על שום מוצאו -
3 יחיאל חזן נבחר לכנסת, עומד בראש שדולה חשובה , ומנסה בכל כוחו להפיל את ראש הממשלה. - הוא אחד האנשים המשפיעים בכנסת. מישהו טען ( לדעתי בצדק) שלא היה צריך להיכנס לרשימת הליכוד ... שלום חושב שזוהי גזענות..
4 נשיא המדינה הוא מעדות המזרח לאחר שגבר בהצבעה חשאית של שמעון פרס ה''פולני''. שלום רואה בזה אות לגזענות.

לא שכנעת אך אחד כאן, פרט אולי למכנה עצמו ''תימני''
_new_ הוספת תגובה



ביננו, כל הדוגמאות שהבאת מופרכות
מנשה אבי-חן (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 8:19)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואינן מבטאות שוֹנוּת של מוצא. אפשר גם למצוא דוגמאות הפוכות. אבל הן מינוריות, ואינן מבטאות פערים עדתיים, שלדעתי הולכים ונמוגים אל תוך כור ההיתוך שבכל זאת עושה עבודתו נאמנה.

הייתי מציע לגופים המזרחיים למיניהם למהר ולעשות מעשה, כי עוד מעט הם יתגלו כבלון נפוח ויתפוצצו בקול ענות חלושה.
_new_ הוספת תגובה



ביננו, כל הדוגמאות שהבאת מופרכות
סתם אחד (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 12:45)
בתשובה למנשה אבי-חן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכתיבה נגד דעות קדומות או הפליה בין עדות יש להזהר שמא תושג מטרה הפוכה - יצירת רגשי מרירות שתגביר את הפרוד. לכן כתבתי בטון מינורי.

כור ההתוך יצר נזק עצום לעם ישראל. המאמינים בכור הזה התיחסו לאנשים כאל אבק אדם חסרי זהות וחסרי תרבות שיש להטביע בהם תרבות ולחנך אותם. אחת התוצאות המכוערות של תאוריה זאת היתה המדיניות המכוונת של פזור משפחות וקהלות לאזורים שונים בארץ. כיום חמשים שנה לאחר העליה מקימום בני קהלתי פעם בשנה 'כנוס' לפגישת קרובים רחוקים, והמצליחים לבוא לכנוס נופלים אלה בזרועות אלה.

כור ההתוך פעל באופן של מחיקה, לא של צרוף זהויות. התהליך הוא של קבלת ספרדים ש'מתאשכנזים' ומחיקת זהותם העצמית. הבאתי דוגמה אשר לא יככל בר דעת להתנגד לה -- הגית הלשון העברית בתקשרת הממלכתית. בגלויות האשכנזים השונות נשכחה הגית חלק גדול מן האלף בית- האותיות ו ח ט ע צ ק, ומעורבבות עם אותיות אחרות. האותיות הרפות גד''ת, השוא הנע והדגש החזק גם הם נמחקו. למזלנו נשמרה ההגיה אצל המזרחיים. אבל מיד עם עליתם לארץ החל התהליך של מחיקת המסורת החשובה הזאת. רשות השדור במקום להעדיף את בעלי ההגיה הנכונה מפלה נגדם. כאשר תלמידינו מגיעים למקום נמוך מאד בהבנת הנקרא מבין מדינות העולם, אחת הסבות היא שהנקרא אינו קשור ללשון הדבור - כרה, כרע, קרא, קרע כתובות באותיות שונות אבל נשמעות שוות.

אפשר לפטור בהסבר דחוק כל אחת מן הדוגמות שהבאתי אבל אי אפשר לפטור את האוסף. גם איני מתכון להביא במדויק כל משפט שנכתב בעתון שהתיחסתי אליו בצרוף דף ותאריך. הרוצה להתעלם יעשה זאת בכל מקרה ואין התוצאה שוה בנזק הטרחה.

מדינה שבה הפוטנציל של מחצית תושביה אינו מנוצל היא מדינה יותר עניה ויותר חלשה.
_new_ הוספת תגובה



כור היתוך
מנשה אבי-חן (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 18:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם שמת לב ציינתי זאת, שכור ההיתוך החל בטורים גבוהים אבל עם מעט אנרגיה בשנות ה-‏50 וה-‏60 ויצר פער בין 'מקומיים' ל'חדשים' - כיום כור ההיתוך הרבה יותר מסודר, טיבעי, ומתנהל כסידרו בחברה פתוחה וחופשיה.

חוץ מזה, כור ההיתוך - הקליטה של ''אבק אדם'' כמו שאתה אומר, לא היתה רק אל מול עולים מזרחיים כי אם גם מול עולים אשכנזים. גם האשכנזים רוססו ב-די.די.טי, גרו באוהלים ואח''כ בצריפים. קיבלו עבודות דחק והתברגו לתפקידים גבוהים יותר דרך מנגנון המפלגה מפא''י. אין כאן כל ייחוד לעדה כזו או אחרת. גם הפולנים והרומנים, ההונגרים והיקים של שנות ה-‏50 'קיבלו' אותה סלאח שבאתי.

הטעות היתה מחיקת תרבותם בצורה גורפת וחדה, וככה הם נותרו עם ישראליות לא מוגדרת ממש. למזלם כולם התגייסו לעבודת ההקמה והבניה.

הטעות הנוספת היתה שלא היתה חלוקה סבירה של אוכלוסיה לפי מוצא ויכולות כלכליות (הגם שהפערים הכלכליים בין קבוצות האוכלוסיה לא היו גדולים במיוחד), ובאופן כזה רוכזו מרבית המזרחיים בערי השדה והפריפריה. זה יצר פער ואח''כ גם הנציח אותו. אבל יש לומר, שגם אשכנזים שיושבו בפריפריה היו דומים בכל המרכיבים הסוציולוגים למזרחיים.

לעניין ההגייה, באמת נטשו את ה'ח' וה'ע' ואולי חבל, אבל על זה לא יקום ויפול דבר בקליטתם של המזרחיים בארץ.

גם טענתך ש''מדינה שבה הפוטנציל של מחצית תושביה אינו מנוצל היא מדינה יותר עניה ויותר חלשה.'' אינה ברורה דיה.
מה כוונתך שמחצית האוכלוסיה ''לא מנוצלת''?
איזו אוכלוסיה לא מנוצלת? מה החתך החברתי-סוציולוגי והגיאוגרפי שלה?
האם יש תאימות בין האוכלוסיה לבין מוצא עדתי מסויים?

למיטב ידיעתי מרבית האוכלוסיה ''מנוצלת''. כלומר, כל אלה שעובדים ותורמים לעצמם הם תורמים גם לחברה. אחוז האבטלה הוא כ-‏11% אם אני לא טועה (לדעתי פחות, מאחר שיש מקבלי ביטוח לאומי, פנסיה מוקדמת וכו' שיכולים לסגור חודש), ומכאן שאין מה לדבר על ''חצי''.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי