פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאברהם שלום, 27/10/04 0:33)

http://www.faz.co.il/thread?rep=53730
ביננו, כל הדוגמאות שהבאת מופרכות
מנשה אבי-חן (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 8:19)
בתשובה לאברהם שלום

ואינן מבטאות שוֹנוּת של מוצא. אפשר גם למצוא דוגמאות הפוכות. אבל הן מינוריות, ואינן מבטאות פערים עדתיים, שלדעתי הולכים ונמוגים אל תוך כור ההיתוך שבכל זאת עושה עבודתו נאמנה.

הייתי מציע לגופים המזרחיים למיניהם למהר ולעשות מעשה, כי עוד מעט הם יתגלו כבלון נפוח ויתפוצצו בקול ענות חלושה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=53744
ביננו, כל הדוגמאות שהבאת מופרכות
סתם אחד (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 12:45)
בתשובה למנשה אבי-חן

בכתיבה נגד דעות קדומות או הפליה בין עדות יש להזהר שמא תושג מטרה הפוכה - יצירת רגשי מרירות שתגביר את הפרוד. לכן כתבתי בטון מינורי.

כור ההתוך יצר נזק עצום לעם ישראל. המאמינים בכור הזה התיחסו לאנשים כאל אבק אדם חסרי זהות וחסרי תרבות שיש להטביע בהם תרבות ולחנך אותם. אחת התוצאות המכוערות של תאוריה זאת היתה המדיניות המכוונת של פזור משפחות וקהלות לאזורים שונים בארץ. כיום חמשים שנה לאחר העליה מקימום בני קהלתי פעם בשנה 'כנוס' לפגישת קרובים רחוקים, והמצליחים לבוא לכנוס נופלים אלה בזרועות אלה.

כור ההתוך פעל באופן של מחיקה, לא של צרוף זהויות. התהליך הוא של קבלת ספרדים ש'מתאשכנזים' ומחיקת זהותם העצמית. הבאתי דוגמה אשר לא יככל בר דעת להתנגד לה -- הגית הלשון העברית בתקשרת הממלכתית. בגלויות האשכנזים השונות נשכחה הגית חלק גדול מן האלף בית- האותיות ו ח ט ע צ ק, ומעורבבות עם אותיות אחרות. האותיות הרפות גד''ת, השוא הנע והדגש החזק גם הם נמחקו. למזלנו נשמרה ההגיה אצל המזרחיים. אבל מיד עם עליתם לארץ החל התהליך של מחיקת המסורת החשובה הזאת. רשות השדור במקום להעדיף את בעלי ההגיה הנכונה מפלה נגדם. כאשר תלמידינו מגיעים למקום נמוך מאד בהבנת הנקרא מבין מדינות העולם, אחת הסבות היא שהנקרא אינו קשור ללשון הדבור - כרה, כרע, קרא, קרע כתובות באותיות שונות אבל נשמעות שוות.

אפשר לפטור בהסבר דחוק כל אחת מן הדוגמות שהבאתי אבל אי אפשר לפטור את האוסף. גם איני מתכון להביא במדויק כל משפט שנכתב בעתון שהתיחסתי אליו בצרוף דף ותאריך. הרוצה להתעלם יעשה זאת בכל מקרה ואין התוצאה שוה בנזק הטרחה.

מדינה שבה הפוטנציל של מחצית תושביה אינו מנוצל היא מדינה יותר עניה ויותר חלשה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=53752
כור היתוך
מנשה אבי-חן (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 18:20)
בתשובה לסתם אחד

אם שמת לב ציינתי זאת, שכור ההיתוך החל בטורים גבוהים אבל עם מעט אנרגיה בשנות ה-‏50 וה-‏60 ויצר פער בין 'מקומיים' ל'חדשים' - כיום כור ההיתוך הרבה יותר מסודר, טיבעי, ומתנהל כסידרו בחברה פתוחה וחופשיה.

חוץ מזה, כור ההיתוך - הקליטה של ''אבק אדם'' כמו שאתה אומר, לא היתה רק אל מול עולים מזרחיים כי אם גם מול עולים אשכנזים. גם האשכנזים רוססו ב-די.די.טי, גרו באוהלים ואח''כ בצריפים. קיבלו עבודות דחק והתברגו לתפקידים גבוהים יותר דרך מנגנון המפלגה מפא''י. אין כאן כל ייחוד לעדה כזו או אחרת. גם הפולנים והרומנים, ההונגרים והיקים של שנות ה-‏50 'קיבלו' אותה סלאח שבאתי.

הטעות היתה מחיקת תרבותם בצורה גורפת וחדה, וככה הם נותרו עם ישראליות לא מוגדרת ממש. למזלם כולם התגייסו לעבודת ההקמה והבניה.

הטעות הנוספת היתה שלא היתה חלוקה סבירה של אוכלוסיה לפי מוצא ויכולות כלכליות (הגם שהפערים הכלכליים בין קבוצות האוכלוסיה לא היו גדולים במיוחד), ובאופן כזה רוכזו מרבית המזרחיים בערי השדה והפריפריה. זה יצר פער ואח''כ גם הנציח אותו. אבל יש לומר, שגם אשכנזים שיושבו בפריפריה היו דומים בכל המרכיבים הסוציולוגים למזרחיים.

לעניין ההגייה, באמת נטשו את ה'ח' וה'ע' ואולי חבל, אבל על זה לא יקום ויפול דבר בקליטתם של המזרחיים בארץ.

גם טענתך ש''מדינה שבה הפוטנציל של מחצית תושביה אינו מנוצל היא מדינה יותר עניה ויותר חלשה.'' אינה ברורה דיה.
מה כוונתך שמחצית האוכלוסיה ''לא מנוצלת''?
איזו אוכלוסיה לא מנוצלת? מה החתך החברתי-סוציולוגי והגיאוגרפי שלה?
האם יש תאימות בין האוכלוסיה לבין מוצא עדתי מסויים?

למיטב ידיעתי מרבית האוכלוסיה ''מנוצלת''. כלומר, כל אלה שעובדים ותורמים לעצמם הם תורמים גם לחברה. אחוז האבטלה הוא כ-‏11% אם אני לא טועה (לדעתי פחות, מאחר שיש מקבלי ביטוח לאומי, פנסיה מוקדמת וכו' שיכולים לסגור חודש), ומכאן שאין מה לדבר על ''חצי''.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.