פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חלום ומציאות
אלכסנדר מאן (שבת, 07/08/2004 שעה 15:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל ידידי,

החוכמה בחיים דומה לעיתים לחוכמה המתקיימת במסגרת זרימת התנועה בכבישים; הרעיון של ''להיות צודק'' אינו אפשרי במצב בו עליך לגלות חוכמה, ומה יעזור לך אם היית צודק כנהג אופניים, אך סמי טריילר מעך אותך למוות בסיבוב. במילים אחרות: בחיים עדיף לפעמים להיות חכם מאשר להיות צודק (מה שמפנה אותי להרהור נוסף שימוש במילה בשפות אנגלית וגרמנית, שבהן המושג ''צדק'' ו''ימין'' הנם מושגים זהים, אשר אולי מבהיר לעיתים מדוע אנשי ה''צדק'', לצורך העניין, מגלים לעיתים קשיות עורף ועמידה על ערכים, לכאורה).

פסקה ראשונה זו באה להבהיר אולי את העובדה שגם בפוליטיקה נדרשות פשרות שונות, ביחוד על רגל הקמת קואליציה זו או אחרת. סחר הסוסים הדמוקרטי הוא אולי מסריח, אך עדיף על פני החלטות של אדם יחיד ו/או מזכירות מפלגה דיקטטורית, שאינם מאפשרים לדעות נוספות לדור במחיצתם.

אלא שקיימת נקודה נוספת;

נראה כי במקרה של מפלגת ''שינוי'' מתקיימת תופעה בעייתית בהקשר זה, היות ונראה כי מפלגה זו אכן מוותרת על הדברים המהותיים שלכבודם נבחרה על ידי ציבור רב של בוחרים, כפי שציינת במאמרך זה, וכפי שציינו חלק מהמגיבים בתגובותיהם השונות. נראה כי מפלגת ''שינוי'' ויתרה למעשה על מרבית העקרונות שלמענן הוקמה, וזאת בניגוד לפשרות מכאיבות שמבצעות וביצעו מפלגות הליכוד והעבודה בנושאים אחרים; העובדה שמפלגות אלו לא נבנו על מהות מרכזית אחת איפשרה להן מתיחת כנראה פרגמטיזם זה, אולם ברור שבמקרה של מפלגות קטנות וסטרוקטורליות כשינוי דבר זה בעייתי יותר: גמישות עשוייה להיות מפורשת כויתור על כל עקרונות הדגל. בעייה זו מחמירה בהקשר הפוליטי הישראלי-פנימי, היות ובסופו של דבר נראה למשקיף מבחוץ שהאחדות הפנימית ושמירת 'כללי המשחק' לכאורה, הם הדברים החשובים ביותר בקרב ציבור הבוחרים בישראל, שלמרות שבחר ''שינוי'' או ''מרצ'' מעודו לא חשב להנהיג את הרפורמות שנכתבו על דגלי מפלגות אלו.

תופעה זו נראית לי כתמצית ''הבעייה הישראלית'' (כאולי כבון-טון ל''בעייה הפלסטינאית'') – שבמסגרתו בנוייה כל הפוליטיקה הישראלית על סטטוס קוו אחד גדול, ועל עקרון השעיית הדברים למועד מאוחר יותר, דחיית הבעיות לשיטת הפריץ והכלב (או שהפריץ ימות או שהכלב ימות).
תרבות סמוך-הגדול וסמוך-הקטן מופיעה כאן בהקשר של פרגמטיזם שמוכן לאבד את כל עקרונותיו, ובלבד שלא לשבת בשורות האופוזיציה על ידי הפסקת החברות בממשלה; אני גורס ששיטת עבודה והחלטה זו היא השיטה המקובלת במגזרים שונים בחברה הישראלית (ולא רק בפוליטיקה), ועל כן אני מאמין שמהלכיה אלו של מפלגת ''שינוי'' לא יפגעו בפוטנציאל מספר מצביעיה בעתיד. אתה אמנם בחוץ, אבל הרבה ישארו בפנים ויבקשו לפרש אירועים מסוג זה כ'גמישות וגילוי בגרות' או כלהטוטים אויפומיסטיים בסגנון 'רק חמור אינו משתנה' וכ', כשהם מערבבים בין פרגמטיקה נדרשת לגילוי בגרות, לבין ויתור על עקרונות הדגל לכל אורך הדרך, וזלזול בהבטחות הבסיס לבוחר.

כמות האנשים שלא יצביעו ''שינוי'' בבחירות הבאות, היא זו שאכן תעיד עד כמה מוכן הציבור הישראלי לגלות אורך רוח עבור דברים שהובטחו לו. הניחוש שלי שאתה ופורשים אחרים תהיו במספר מועט, היות ורוב הציבור אינו מצפה שהבטחות של מפלגה זו או אחרת כלל ימומשו, אולי בגלל האסקפיזם שבו הוא מבקש לשהות ולהישאר:
האם אתה חושב שרוב הציבור באמת מעוניין להנהיג נישואין אזרחיים בישראל? האם אתה חושב שרוב הציבור חושב שחרדים מגוייסים יתרמו משהו לביטחונה של מדינת ישראל? האם אתה חושב שלרוב הציבור זה באמת מפריע שאין תחבורה ציבורית בשבת?
האם אתה באמת חושב שלרוב הציבור ממש ''מזיז'' שחמש דקות מביתו מפירים כל יום וכל היום את זכויות האדם באופן שממקד את ישראל מחוץ למועדון מדינות המערב (וזאת ללא קשר לבעיות הביטחון האובייקטיביות של ישראל)?
האם רוב הציבור מבין או מוכן להקשיב מה פירושו של הישארות ברצועת עזה או המשך הדשדוש בתוך השטחים מזה 37 שנים, מעבר למסך האידיאולוגי הרצוי?
האם יש מישהו שבכלל מצפה שיהיה דיון מסודר על התוואי שבו גדר ההפרדה אמורה לעבור, שפירושו דיון פרלמנטרי מכוער בנושא, והחלטות ממשלה וועדות כנסת ריבוניות בתחום?
האם ישנם עוד אנשים בישראל שמעבר להעלאת חזון זה או אחר, מסוגלים לחשוב בפרגמטיזם כללי על האופן הרצוי שבו יכולה החברה הישראלית לנתב עצמה, בהתחשב במגבלות המקום והזמן? האם ישנן קבוצות של אנשים שמוכנות להגות את הקונקרטיזציה של דברים אלו, מאשר ללכת ולהתלונן בכל מקום אפשרי על דבר זה או אחר?

התנהלותה של מפלגת שינוי בשורת דברים אלו אולי מבטאת את רצונו הנסתר של הבוחר הישראלי, שבעצם אינו מעוניין בשינויים של ממש, ומבקש לשמור על סטטוס קוו פעיל, שפירושו למצע כל נסיון של שינוי או הכנסת אלמנטים חדשים ואלטרנטיביים למשחק האזרחי.

אסור גם לשכוח דבר נוסף ומהותי: קל להטיף מוסר מבחוץ.
אני לא מבקש לעשות זאת, אלא להצביע בלבד על הבעיות הרבות שקשורות בהפיכתו של מצב-זמני למצב הטבעי ביותר שבו מדינה מבקשת להבין עצמה, כמעין ''פרגמטיזם בונה''. אני לא שולל שמצב זה היה נחוץ וטוב בשנותיה הראשונות של המדינה, מיד לאחר הקמתה – אולם ברור שישות ממלכתית אינה יכולה להתנהל במובן הרקליטי זה עד אין סוף וקץ הימים.
אולי ברגע שתרבות החברה-אזרחית בישראל תצמח, אולי יצמחו גם נורמות שלטון שיבהירו עד כמה חשובה גם עבודתה של האופוזיציה, ועד כמה ניתן לוותר על עקרונות הדגל בטענות שונות, שפירושו מהו גבול הפרגמטיזם האפשרי, והיכן מתחיל הניהיליזם שעוטף עצמו בנימוקים שונים.

דברים אלו אינם קשורים לשמאל-ימין, או לחילונים-דתיים, אלא להשקת מינהל תקין ברמות שונות בקרב החברה הישראלית. אופן התנהלות הדברים וקבלת ההחלטות במישורים השונים, הוא הדבר החשוב; אולי עדיף פשוט להישיר את המבט אל המראה בארץ הפלאות, ולומר בקול רם כי נישואין אזרחיים בישראל לא יהיו בשלב זה (כי הציבור אינו מעוניין), וכי חרדים לא יגויסו (כי לא ברור איזו תועלת הדבר יביא), וכי גם תחבורה ציבורית לא תונהג (כי לאיש לא ממש איכפת מזה).

אני חושב שאמירת דברים ישירים אלו אולי תעורר איזו מחשבה נוספת, כמו גם בהקשרים פוליטיים חיצוניים: שרוב הציבור יאמר כי הוא מעוניין להישאר בשטחים בגבולות , בכמויות ובצורות שונות (ועל כן לנסות ולהתכונן לכך ולנובע מכך), ולומר גם דברים ברורים אחרים שמבטאים את המצב המציאותי בשטח, אשר רבים מבקשים לנוס ממנו; אולי דווקא אקט זה יצמיח אופוזיציה שתבקש להנהיג אלטרנטיבות לדברים שרוב הציבור מבקש להאמין בהם, שפירושו לעורר את הציבור ממצב של ''אי-ידיעה'' ו/או אסקפיזם מסויים בהם הוא מצוי, שאינם תולדה של חשיבה אידיאולוגית.
אולי רק אז תוכל בלימת רצון הרוב (עיקרון דמוקרטי חשוב מאין כמוהו) להשיג את הפשרות הדרושות: נישואין אזרחיים כן (אבל אולי גם רישום דתי), תחבורה ציבורית בשבת כן (אבל לא באיזורים דתיים), גיוס בחורים חרדיים (אבל בתור שירות לאומי בלבד), הקמתה של חומה וגדר בגבולה המזרחי של ישראל (אבל רק לאחר דיון פרלמנטרי מסודר ומכוער על התוואי שבו היא תעבור), וכן הלאה בנושאים המורכבים והסבוכים יותר, שפירושם שאלת השטחים וגבולה הרצוי של ישראל, מתוך דיון ישראלי פנימי.
_new_ הוספת תגובה



חלום ומציאות
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 16:48)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכס היקר,

מה שאתה אומר שהעקרונות שחרתה תנועת ''שינוי'' על דגלה לא ממש חשובים לקהל הבוחרים הישראלי: נישואין אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת וגיוס חרדים.

לו היית צודק, תנועת ''שינוי'' לא היתה נכנסת לכנסת. מה שניתן להסיק באופן עקיף מדבריך הוא שדפוס ההצבעה לתנועת ''שינוי'' היה שבטי: אשכנזים-חילוניים-עשירים נגד ספרדים-מסורתיים-עניים. זו באמת תזה שנשמעה בפורום הזה לא אחת. בשל כך השוו את לפיד להיידר וללה-פן. אני משוכנע שאין זה נכון. אנשים הצביעו עבור האידאולוגיה והתנועה תתרסק אל-נכון בבחירות הקרובות.
_new_ הוספת תגובה



דין התנועה
מיץ פטל (שבת, 07/08/2004 שעה 17:10)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מוכן להצמיד משמעות מספרית ל''תתרסק''?
_new_ הוספת תגובה



דין התנועה
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 18:09)
בתשובה למיץ פטל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמנם ספקולציה כעת, כשהבחירות הבאות רחוקות מאד, היא קצת פזיזה, אבל אני מוכן לשחק.

בבחירות לכנסת ה-‏15 קיבלה ''שינוי'' 6 מנדטים, ובכלל זה גם את הקול שלי, ועמדה בהבטחתה להישאר באופוזיציה לממשלה הכוללת את המפלגות החרדיות. נראה שהעמידה על העיקרון הזה הביאה לקבלת 9 מנדטים נוספים בבחירות לכנסת ה-‏16. אלה ייגרעו ממנה. כמו כן ייגרעו קולות של אנשים כמוני, שהצביעו לה גם במערכת הבחירות הקודמת. גודל האוכלוסיה הזו, של מצביעי ''שינוי'' יותר מפעם אחת שיעזבו כעת, אינו ידוע. לא סביר לי שהוא פחות ממנדט אחד. אני מאמין שהוא 1-3 מנדטים.

דבר שמשאיר אותה עם 3-5 מנדטים.
_new_ הוספת תגובה



בוקמרקת!
מיץ פטל (שבת, 07/08/2004 שעה 18:11)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם הפעם יהיה טוטו בחירות בפא''צ?
_new_ הוספת תגובה



בוקמרקת!
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 18:43)
בתשובה למיץ פטל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי יודע? אנחנו לא רוצים להתכונן למלחמה הקודמת.
משהו, מן הסתם, יהיה.

אבל נראה מתי תהיינה בחירות. התחממות הזירה כעת אינה מעידה על שום דבר.
_new_ הוספת תגובה



אני לא הצבעתי שיונו ולא אצביע שינוי
אפריימק'ה (שבת, 07/08/2004 שעה 19:38)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאן זה לא לוטו.
_new_ הוספת תגובה



מה הצבעת?
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 19:43)
בתשובה לאפריימק'ה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לטוטו
אפריימק'ה (שבת, 07/08/2004 שעה 20:27)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דין התנועה
מיץ פטל (יום שני, 03/09/2007 שעה 17:12)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משעשע
_new_ הוספת תגובה



חלום ומציאות
אלכסנדר מאן (שבת, 07/08/2004 שעה 17:23)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני חושב שאלו הם הדברים העולים מתגובתי האמורה, למרות שיש רגליים לסברה שאנשים, על פי רוב, נוטים להצביע מתוך מקדמי סוציאליזציה מסויימת, pear group ופראמטרים נוספים – אלא שבמקרה הישראלי מתבטל חלק דברים אלו על רקע שאלת השטחים ושאלת הדת.

הדבר עליו ביקשתי להצביע הוא שלהבנתי רוב הציבור בישראל אינו מעוניין בשינויים בתחומים רבים ומגוונים – בין אם אלו שינויים סטרוקטורליים פנימיים כבמקרה נישואין אזרחיים, גיוס בחורי ישיבה ועוד, או לחילופין בנושאי ''חוץ'' מובהקים כשאלת השטחים. אם תשים לב להתנהלות מפלגות מרצ ושינוי בשאלה הדתית במסגרת הישיבה הקואליציונית, תגלה שפני הדברים רחוקים מלהיות פשוטים, ושברגע האמת מתקיימת נסיגה רעיונית בלתי ברורה.

דבר זה גם מתרחש בשאלות חוץ וביטחון עם מפלגות שונות, כשכולן פוזלות לעבר הבוחר שבעצם ובגדול – אינו מעוניין בשינויים דרמטיים, אלא בהמשך סביר של מצב האסקאפיזם האמור.
במילים אחרות: דומה כי הכלל המתקיים בתרבות האזרחית בישראל – הן במוסדות השלטון והן בסקטורים אחרים – היא הנטייה לדחות הכרעות לטובת המתנה לשיטת הפריץ והכלב, ולדחיית פיתרונה של בעייה הדורשת פיתרון.

מפלגת שינוי לא תעלם מעל פני השטח; אתה אמנם בחוץ, אך את מקומך ימלאו אחרים שיעדיפו להמשיך ולשלם מס שפתיים עבור רצון בשינויים וברפורמות, שלא ממש אמורים להתקיים ברגע המכריע.
תופעות אלו, אגב, הינן ארכיטיפיות במהותן, ומתקיימות ברמות שונות גם במדינות מערב אחרות, אלא שנדמה כי השאלות שעומדות ברומו של עולם בדמוקרטיות שונות אינן כה קרדינליות ובעייתיות כמקרה הישראלי.
_new_ הוספת תגובה



חלום ומציאות
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 18:08)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''שינוי'' זינקה מ-‏6 מנדטים בכנסת ה-‏15 ל-‏15 מנדטים בכנסת ה-‏16. מה היתה הסיבה, לדעתך, אם לא בדיוק אותם דברים שאתה חושב שאינם חשובים לבוחר הישראלי? מדוע יטרח מישהו להצביע עבור מפלגה שעקרונותיה אינם עקרונותיו?
_new_ הוספת תגובה



חלום ומציאות
אלכסנדר מאן (שבת, 07/08/2004 שעה 18:41)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''שינוי'' השיגה מנדטים אלו מתוך מס שפתיים רעיוני של הבוחר הישראלי לשינויים שונים ביחסי חילונים-דתיים, שמאס במצב העניינים הקיים לכאורה; בוחר זה שיער שאדם כלפיד, אשר נתפש כאדם שאינו פוליטיקאי בלבד, יצליח במקומות שפוליטיקאים אחרים נכשלו, כולל מפלגת מרצ.

יחד עם זאת ידע הבוחר הישראלי שגם שינוי בהנהגת לפיד תהיה מפלגה 'אחראית', ולא תסבך את המדינה בשאלות מורכבות ומרגיזות שלא נפתרו מיום הווסדה, שפירושם שינוי הסטטוס קוו; דומה כי מבחינה זו ההבטחות הרבות שפוזרו בנושאי דת ומדינה אולי הראו עד כמה יהיה בלתי אפשרי למלאן (אולי בדומה לסדרת הבטחותיו של ג'והן קרי, מועמד המפלגה הדמוקרטית, בוועידת הדמוקרטים בבוסטון).

ההצבעה לשינוי היתה במקרה זה עניין של אופנה מאשר עניין של רצון בשינוי של ממש, שהרי דבר אחרון זה כלל אינו רצוי, ואולי אף אינו אפשרי. המפלגות האחרות נמאסו, והתקווה הגדולה לד''ש חדשה נראתה באופק. יש לשער כי שינוי אמנם תקטן בבחירות הבאות, אך כמות הפורשים והמאוכזבים לא יענו על ציפיות אלו שהרגישו כנבגדים בשאלות מהות נשמת אפה של מפלגה זו.

המשך הסטטוס קוו, שפירושו המשך המצב הקיים ללא שינויים ו/או זעזועים שאיש אינו יודע מה יביאו בקרבם – הוא המצב הרצוי בישראל של שנת 2004.
_new_ הוספת תגובה



''אידאולוגיית'' שגב חסרת רלוונטיות קיומית
מיכאל שרון (שבת, 07/08/2004 שעה 20:08)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בישראל רבים מאנשי האספסוף המשכיל עוסקים במטרות היסטיות displaced כתחליף לטיפול בבעיות ממשיות. רוח השנאה של פופוליסט צוואר-השור הגזען לפיד אכן מסייעת לנחשלות גזענית זאת.

ולאלכס - רוב רובם של הישראלים רוצים שינוי אמיתי, אך רק בני אליטות ריקות, צווחניות ובעלי צווארים אדומים גזעניים ומנטליות של לינץ' נשמעים ברמה. ואלה מציעים שינויים מדומים מלאי רטוריקה נשגבת המנציחים את המצב הלא נסבל הקיים.

שינוי נבחרה על ידי שואפי הנצחת הסדר האליטיסטי הישן והמסואב, תוך דגילה במטרות מדומות סביבם התאחדו. הרי אינך יכול להכריז בפומבי שאתה סרחן גזעני וראקציונר הנדבק בעווית לצחנתם של סרחנים אחרים כמוך, לא כן?
_new_ הוספת תגובה



דוגמא יפה להיסט
יובל רבינוביץ (שבת, 07/08/2004 שעה 21:11)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקום להתווכח עניינית, אתה מפזר מנטרות רוויות שנאה ללא שום קשר למציאות.

דוגמא יפה למה שניסית לומר.
_new_ הוספת תגובה



לעיתים המנטליות של ''שינוי'' קצת מעצבנת אותי. זה הכל.
מיכאל שרון (יום ראשון, 08/08/2004 שעה 2:04)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לעיתים ? --- תמיד !!!
אפריימק'ה (יום ראשון, 08/08/2004 שעה 6:14)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אפריימק'ה ? --- אברש'ה !!!
סתם אחד (יום ראשון, 08/08/2004 שעה 8:28)
בתשובה לאפריימק'ה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אני לא הברשתי, לא מבריש ולא אבריש
אפריימק'ה (יום ראשון, 08/08/2004 שעה 9:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני רק מבריק!
_new_ הוספת תגובה



מידע בנושא נישואים אזרחיים
סתם אחד (יום חמישי, 20/11/2008 שעה 23:15)
בתשובה לאפריימק'ה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן לקרוא את הצד הדתי בנושא מדוע לא כדאי להנהיג נישואים אזרחיים
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי