פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 11/06/02 19:32)
מה עובדות?
אסתי וולש (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 19:39)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלוהים נתן תורה לעם ישראל על הר סיני?
עובדה זה בד''כ משהו שניתן להוכחה. אתה יכול להוכיח שיש אלוהים, ושהיה מעמד הר סיני?

אגב, מי זה ה''אנחנו'' שלך? אתה, ו...

אני לא מרחמת עליך/כם. רק שואלת, מפני שלדעתי כל שיטת מחשבה שמניחה בבסיסה משהו כמו ''אלוהים'' היא שיטה מטאפיסית* (לא שזו מלה גסה חלילה), ואז נשאלת השאלה מה ההבדל בין המטאפיסיקה שלך לזו של כל שיטה אחרת.

*מטא-פיסיקה = מעל, מעבר לפיסיקה, לא נכלל בתחום המציאות המוחשית היומיומית. אלוהים נכנס די טוב להגדרה הזאת, לא?
_new_ הוספת תגובה



אולי זה נשמע מוזר, אבל כן, עובדות.
נסים ישעיהו (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 21:00)
בתשובה לאסתי וולש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד עתה נמנעתי מכל תגובה בנושאי אמונה וגם מה שכתבתי במאמר השבועי בעניין אימוץ חוקת התורה כחוקת המדינה אינו שייך לאמונה כן או לא. זו רק שאלה של צורת חשיבה: האם עלינו לאמץ את החשיבה של ''העולם הנאור'' אשר - לדבריו - הוא מתבסס על התנ''ך, או שעלינו לאמץ את התנ''ך עצמו? או כפי שזה מנוסח במאמר: האם התורה היא תיאוריה או הוראה למעשה?
כאמור, עד עתה נמנעתי מתגובות בנושאי אמונה כי בנושאים אלה לא ניתן ''לשלוף'' תגובות. צריכים להיות זהירים מאד בכל ביטוי. זה נכון בכל נושא וקל וחומר בענייני אמונה.
שאלת ישירות אז אענה לך בראשי פרקים, בשלב זה, ואתך (ועם המגיבים האחרים) הסליחה.
אני מניח שאבי ז''ל היה אדם ישר, וכך גם אביו ואבי אביו עד דורו של משה רבנו ועד אברהם אבינו. אבי סיפר לי ששמע מאביו ששמע מאביו וכו' שהיה במעמד הר סיני וראה הכל במו עיניו... מה דעתך, אני צריך להאמין לו? מעמד הר סיני היה לעיני כל העם ומכאן נגזרת האמונה של עם ישראל.
אבל האמונה שלנו היא לא באלוקים. לזה לא צריכים אמונה; שיש אלוקים - זו לוגיקה פשוטה: אם לגוף שלך מחוברת ישות רוחנית המחיה אותו, וכך גם לגוף שלי ושל כל אחד ואחת, אז ברור כי לא רק מה שנראה לעיניים או מובן בשכל הוא אמת. ברור שיש אמת שהיא מעבר לשכל, שהרי השכל תופס שיש ישות רוחנית כזאת אבל אינו יכול להסביר כיצד היא מתחברת אל הגוף העשוי מחומרים לא כל כך רוחניים. ההגיון, שלי לפחות, אומר שחייב להיות איזשהו כוח רוחני המהווה את כל הישויות הרוחניות המכונות יצורים טבעיים, והוא גם זה שמחבר את הגוף עם הרוחניות שלה.
לוגיקה פשוטה, כאמור.
יש עוד הרבה מה להוסיף ויש גם קישורים למאמרים בנושא. אבל אני חייב לרוץ כעת ללמד משהו שניתן להגדיר כ-''תורת הנפש על פי התורה''. אגב, התלמידות אינן דתיות...
אז בהזדמנות אחרת, קרובה אני מקווה, נשלים את החסר.
תודה רבה וכל טוב.
_new_ הוספת תגובה



נימוק ''מאב לבן'' - אינו מהווה הוכחה לאמיתות טענה
אסתי וולש (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 21:27)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העולם, מה לעשות, מלא בשקרנים. ואם נבדוק נגלה בוודאי שלרבים מהם יש ילדים. מה שאומר שיכול אדם להיות הורה, ולהיות שקרן.

זה לא אומר חלילה שההורה הפרטי שלך שיקר לך, אבל בשרשרת שנמשכת אלפי שנים יש פוטנציאל לא-קטן לכמה שקרנים פה ושם...
_new_ הוספת תגובה



טכניקת הקניית האמונה לדורי דורות
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 23:04)
בתשובה לאסתי וולש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין צורך בשקר גלוי.
ילד שומע סיפור מזקני השבט, מפנים אותו ומשוכנע באמיתותו. אחר כך הוא מספר הלאה. מעשיות שהתחילו כסיפורי אגדה קיבלו מעמד קאנוני בהדרגה, מבלי שמישהו התכוון לשקר.

מן הסתם היו תהליכים דומים בכל החברות האנושיות, ובכולן התפתחו דתות שאמינותן נקנתה בדיוק בשיטה הזו.
_new_ הוספת תגובה



משה קיבל תורה מסיני ומסרה...
נסים ישעיהו (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 23:55)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מדובר בסיפור שמישהו סיפר ואחרים צריכים להאמין לו. מדובר בעם שלם שעמד למרגלות הר סיני וראה את הקולות ואת קול השופר.

העם הזה, מעולם לא היה טיפש ותמיד ידע לדרוש את הזכויות שהגיעו לו לדעתו. מספיק לקרוא את פרשת השבוע הזה כדי לראות זאת (אפשר להתרשם עוד יותר מהמסופר בפרשיות קודמות).

העם הזה ידע גם לבוא בטענות אל מנהיגיו ולא עשה להם הנחות עד לאחר מותם. רק אז הואיל לגלות אהבתו להם בדרך של אבל ממושך על המנהיג שרק לפני כמה ימים רצו לזרוק עליו אבנים.

העם הזה שמע את משה רבנו אומר: ''...אתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עמכם'' ופתאום היה לו לא נעים להפריך את דברי המנהיג הדגול? כווולם שותקים. מה קרה? הרי בכמה וכמה מקרים הם משמיעים כלפי משה טענות על אי אמירת אמת, לכאורה, אז למה כאן הם שותקים?
נקודה למחשבה.

יש עוד כמה וכמה ביטויים כאלה בתורה בפרט ובתנ''ך בכלל ואיש לא מתווכח עליהם. לכל היותר פועלים שלא על פי הכללים ''כי ככה בא-לי/משתלם-לי/נאלצתי או כל תירוץ אחר. הם כולם היו אידיוטים שהאמינו לסיפורי סבא???

עכשיו קם דור שבעיני עצמו הוא יותר חכם מכל הדורות שקדמו לו, מה שיכול להיות נכון אבייקטיבית, והוא מחליט לפעול על סמך הנחות יסוד חדשות. אבל יש בעיה: את התשתית קבע הבורא יתברך, אותה ישות-על רוחנית המהווה את כל הישויות האחרות, והוא גם קבע את הנחות היסוד שעל פיהן צריך להתקיים העולם. חריגה מהיסודות שהוא קבע - תיתכן גם תיתכן. אבל מי שחורג צריך לדעת כי הוא האחראי לתוצאות ושלא ישאל אח''כ: איפה היה אלוקים?

ה' נמצא בכל מקום שמזמינים אותו להיות. אפשר להחליט מה שרוצים ביחס לקשר שלנו איתו אבל אי אפשר להתחמק מאחריות.

ובעניין האחריות, רק דוגמא אחת לפעם זו: התורה אומרת כי יהודי נשאר יהודי גם אם החליט להינתק מבורא עולם. אבל היא גם אומרת כי נכדיו, או ניניו לכל המאוחר, יפסיקו לראות עצמם כיהודים ויפרשו מעם ישראל (אלא אם כן יחזרו בתשובה). במלים אחרות - אין מודעות יהודית בדור רביעי לחילוניות או אפילו בדור שלישי. אז באים נשואי תערובת וכו'.

אז מי שקיומו של עם ישראל חשוב בעיניו - מן הראוי שישאל את עצמו מה הוא עושה כדי להמשיך ולחזק קיום זה. אם בעיניו לא חשוב קיומו של עם ישראל - אין על מה לדון.
תודה וכל טוב.

קישורים:
שימוש בשפה נכונה והקשר עם ה': http://wind.prohosting.com/~orisrael/MAMR/ahavtisrae...
מדיניות על פי התורה, בתנ''ך: http://wind.prohosting.com/~orisrael/MAMR/yehudi.htm
_new_ הוספת תגובה



חוסר דיוק
רועי בלום (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 1:48)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוב אז ככה.
העם לא ראה את קבלת התורה בהר סיני, האם שמע מעט מאוד מילים וראה רעש, הוא קיבל את לוחות הברית מבלי שהוא ראה מי כתב אותן והאם האל נתן אותן למשה או שמשה במשך 40 יום חצב אותן.

התורה עצמה ניכתבה על ידי משה לאחר מכן במהלך השנים עד ההגעה לארץ ישראל שם היא הוצגה לעם והעם ''אישר'' אותה.

הקולות המתוארים יכלו בקלות להגיע מסיפורי עמים, כאשר האפקט הממשי הוא הר געש או כל דבר דומה.

העם הזה היה עם במנוסה שהובטח לו עתיד טוב יותר בתמורה ל.. ועל כך העם הסכים לקבל זאת, הוא היה עם שמרד במצרים ועזב את מצרים תוך כדי בריחה, הוא ניכנס כשודד לארץ ישראל תוך כדי זה שהוא מבצע השמדת עם (עמלק) וקבלת עמים אחרים והפיכתם ליהודים (יבוסי וחיטי אם אני זוכר נכון) העם הזה שלט בחלקים נרחבים באמצעות ידע הכתיבה והיו לו זכויות על שאר העם אם במזון ואם בכבוד, כאשר אנו לא יודעים כמה מתוך אלו שברחו היו שייכים לכהנים וללויים. (יתכן שכולם) מה שנתן להם מעמד של מנהיגים.

הם לא היו אדיוטים אלא ניצלו באמצעות סיפורים וידע שניצבר במצרים את הקהל הפשוט שחיי בישראל.

העברת הידע מאב לבן הופסקה במהלך השנים והיה המקרה שבו כל העם עזב את אלוהיו ורק הכוהן הגדול הוא ששיכנע את המלך להחזיר את העם בתשובה. כך שבאותו מצב כלל לא כל העם שמע מאביו את הסיפור.
_new_ הוספת תגובה



ההיסטוריה הסופר-קצרצרה של עם ישראל
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 2:03)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רועי, אתה יכול להיות רגוע.

לא כבשנו את הארץ ולא השמדנו עמים אחרים. לא הרסנו את חומות יריחו על ידי תקיעה בשופרות, ולא נדדנו במדבר ארבעים שנה.

ככל הידוע מדובר על אגדות שסופרו בקרב עובדי אדמה שקטים. האגדות האלה ליכדו אותם לעם. הן שבו את הדמיון, ואותם איכרים שלווים התחברו בקלות לסיפורי הגבורה נוראי ההוד.

רק שכיום אלה נראים לנו סיפורים של כיבוש אכזרי, השמדת עם וכדומה. כיום לא היו נארגים סיפורים מסוג זה מסביב למדורה.

אני אוהב יותר את הרעיון שאבותינו התגבשו לעם כאן, ואימצו מיתוסים מיליטנטים מאשר את הרעיון של עם שבא בכוח לדרוש מימוש של הבטחה אלוהית.

בינתיים - כתבי הקודש לא תומכים בדעתי. הארכיאולוגים כן. הויכוח טרם הוכרע.
_new_ הוספת תגובה



וויכוח
רועי בלום (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 10:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר מועלית טענה שעלינו לפעול לפי חוקי התורה, ובחלקה היא מתבססת על נושא סיפורים נכונים או שלא נכונים התשובה חייבת להיות בהתאם למסופר בספר.
ועל כן השבתי למי שהשבתי כי הוא מטעה דבר שהוא בתור יודע תורה חייב לדעת, בטח עם חילוני כמוני יודע.

בין אם המציאות הייתה כזו או אחרת זה לא משנה כיוון שמידי יום ביומו זה משפיע לנו על החיים כאילו זה כן קרה.

זכותך להאמין במה שאתה רוצה , כנ''ל זכותי ואפילו זכותו של הכותב הראשי בתחילת הפתיל הזה, אולם כאשר הוא מעלה טענות מוטב שידע גם להגן עליהן, ולא יטעה אנשים שאינם מכירים את נושא.
_new_ הוספת תגובה



מסכים עם רועי ותומך בו
יהודי (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 11:21)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במיוחד כאשר המסקנות האופרטיביות שמבצבצות מתוך האג'נדה שלהם יכולות להמיט חורבן על כולנו.
_new_ הוספת תגובה



ואיך אנחנו יודעים? כי כך כתוב בתורה.
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 1:55)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר ישעיהו, מרוב שאתה מנסה לקרב את בני ישראל לתורה, אתה מרחיקם ממנה.

קודם כל, אי האמונה באל כנראה איננה דבר חדש. קצת קשה לדעת זאת, משום ששותפיך לאמונה באל לא התאפיינו בסובלנות יתר כלפי הלא מאמינים, החל בסוקרטס, עבור בשפינוזה וכלה בסלמן רושדי. כולם שילמו מחיר כבד על השילוב של פופולריות ואי-אמונה, כך שבדרך כלל היה עדיף להעמיד פני מאמין. מכאן ש''כיום קם דור חדש שחושב שהוא יותר חכם'', למרות שיכול להיות נכון אובייקטיבית, כנראה שאינו מחדש בכך.

סוג ההוכחה שאתה מסתמך עליו הוא קלוש ביותר, אבל מילא, איש באמונתו יחיה, ואם אתה חושב לשכנע את זולתך בכך שהתורה ניתנה לעם ישראל משום שכך כתוב בתורה, שיבושם לך.

הדבר המרגיז אותי במה שאתה אומר הוא החיבור שאתה עושה בין האמונה בדת היהודית לבין ההשתייכות לעם היהודי. אתה נוטל מאפיין אחד של העם הזה והופך אותו למוקד. אני אינני מאמין באלוהים, ואתה בא ואומר שאם כך, צאצאי לא יהיו יהודים.

מובן שאין כל דרך לדעת אם אתה צודק, רק שאני מביט מסביבי על אנשים המתפללים לקדושים, סוגדים לתמונות של מתים, רוקדים על קברי צדיקים, וחושבים שכל ההילולה הפגאנית הזו היא יהודית.

הרי אם היה רבי שמעון בר יוחאי חוזר מן המתים ורואה את ההילולה השנתית על הר מירון, היה מתפלץ. האם אלה יותר יהודים ממני? האם הטקסים חסרי המחשבה וחסרי הנשמה שאנשים עושים באורח אוטומטי קרובים יותר לדת היהודית מאשר ההתפלפלות סביב סוגיות שונות כאן בפורום ארץ הצבי?

רצית סיפור תמורת סיפור? בבקשה.
כפי שודאי רבים זוכרים, לפני שש או שבע שנים היתה רעידת אדמה באזורנו, שהורגשה היטב בדרום הארץ. היא היתה בשעות הבוקר המוקדמות. באותו זמן העברתי חולה שהיה שרוי במצב קשה בבית החולים בו אני עובד מחדר המיון ליחידה לטיפול נמרץ. בני המשפחה ליוו אותנו. עם הגיענו ליחידה לטיפול נמרץ החלה רעידת האדמה.

אמרתי: זו רעידת אדמה, נמתין עד שתסתיים. ניסיתי להיראות רגוע ושקול, אף שאינני מורגל בכגון אלה. לא הצלחתי להעביר למשפחה הרגשת ביטחון. עצביהם היו, מן הסתם, רופפים בלאו הכי, כשיקירם נמצא במצב קשה. מייד התחילו לזעוק ולהתפלל. עד כאן הכל מובן, אבל היה מאלף לראות למי הם התפללו בשעה קשה זו? למי צעקו?

''הבבא ברוך, תציל אותנו'' היתה הזעקה. בשעה קשה זו הם לא התפללו לבורא עולם, אלא לנוכל הנושא את שמו לשווא. אפילו לא התפללו לאביו המנוח, שיוחסו לו סגולות של צדיק. אני בטוח שהם רואים את עצמם כיהודים דתיים. לי מובן שאלה עובדי אלילים.

אז אם באים לחלק ציוני יהדות, אני, החילוני האתאיסט, הרבה יותר יהודי מהם.
_new_ הוספת תגובה



על אמונה ומודעות יהודית
נסים ישעיהו (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 23:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למר רבינוביץ שלום וברכה.

נכון שאני מעוניין לקרב יהודים לתורה ואני מקווה כי התרשמותך שקורה ההפך - תשתנה בהמשך.
ככלל אני נמנע מ-''ויכוחים דתיים'' כי הם חסרי תכלית. בכלל, מה שמאפיין ויכוחים הוא שכל צד מתבצר בעמדתו ואף מעמיק להתחפר כך שויכוח, בד''כ, משיג תוצאה הפוכה מן המצופה.

המאמר השבועי, כמו המאמרים האחרים באתר התנועה שלנו, מציעים חומר למחשבה. אפשר להסכים ואפשר לא להסכים וזה בהחלט בסדר. מה שלא בסדר, זה לתקוף לשם ההתקפה רק כי מדובר בזוית דתית לכאורה.

בכלל, בנושא הזה קיימת תופעה ייחודית: כולם מומחים. רועי יודע לספר לנו על השחיטה היהודית כמה היא אכזרית וגם יודע בדיוק מה מדויק ומה לא בסיפורי התורה וכן הלאה. קראתי לכך ''התלהמות''. אולי יש לכך הגדרה מתאימה יותר, לעת עתה לא עלתה בדעתי.
אני נמנע מלהגיב לכתיבה מסוג זה כי אין לי עניין להוכיח למדנות שלי מול בורות של אחרים. לא זה העניין, העניין הוא הרעיון עצמו. עם זה צריכים להתמודד.

כמובן, אם חוקת התורה זה מה שמצטייר לנו מן הדת הפוליטית שמלעיטים אותנו בה - אז אתה צודק במאה אחוז. אבל זה לא כך וצריכים לדעת שזה לא כך. צריכים לחשוף את היהודים אל התורה כפי שהיא באמת: תורת חיים אשר ''דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום''.

מה שקורה בפועל הוא שהדעות הקדומות מונעות מאנשים רבים להיחשף למידע חדש וזה נכון לא רק בנושא הזה. ''ראש פתוח'' זה לא מצרך מצוי כל כך.

קיבלתי על עצמי משימה קשה ביותר, אני יודע. אבל אינני מתכוון לוותר על הניסיון להנחיל את המודעות שאני מבקש להנחיל ולא מדובר בהחזרה בתשובה. חד משמעית, לא זה העניין (לכן ציינתי בתגובתי אמש כי השיעור שלי נמסר לנשים שאינן מגדירות עצמן כדתיות).

ציינת כי: ''אתה נוטל מאפיין אחד של העם הזה והופך אותו למוקד. אני אינני מאמין באלוהים, ואתה בא ואומר שאם כך, צאצאי לא יהיו יהודים.
מובן שאין כל דרך לדעת אם אתה צודק''. ובכן, יש דרך לדעת. מספיק לעקוב אחרי השושלת של יהודים מפורסמים, יותר או פחות, במאה ועשרים השנים האחרונות ולמצוא את צאצאיהם. זה גם הגיוני; אם בחיי היומיום שלי אין מאפיינים יהודיים, לבן שלי לא תהיה מודעות יהודית ולנכד לא יהיה איכפת אם יתחתן עם לא יהודיה...
אבל שוב, כל זה לא נוגע לאמונה באלוקים כן או לא. השאלה היא האם כשבית משפט במדינת היהודים דן גנב, הוא צריך לדון על פי חוקי התורה או לחפש במחסנים של אחרים?

אגב, בעניין האמונה, רבים מאמינים ביכולת של הנשיא האמריקני לכפות פתרון בינינו לבין הפלשתינאים. יש גם מי שמייחלים לכך שיעשה זאת. רק שהנשיא האמריקני עצמו מאמין באלוקים שינחה אותו בדרך הנכונה... אז למה להגיע אל האלוקים דרך המתווך האמריקני? אפשר להגיע אליו ישירות.
לסיום אצרף כאן סיום תכתובת ביני לבין יהודי אשר פנה אלי בהצעה להתאחד עם הארגון שהוא עומד בראשו:

כ''ו איר תשס''ב
שכחתי לציין כי אין אנו תנועה של דתיים ואין בדעתנו להקים מפלגה דתית, ח''ו. המונח ''מפלגה'' הוא אנטי תורת ישראל ו-''מפלגה דתית''... ה' ישמור. החוק מחייב אותנו להיקרא כך לצורך הבחירות. אנו תנועה של כלל ישראל ואכן מצטרפים אלינו מכל הזרמים. ענייננו הוא אחדות ישראל והמונח ''מפלגה'' יבוטל בע''ה מיד כשנוכל לבטל אותו.
בברכה ובכבוד רב
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.

תודה על ההבהרה שלך. המונח ''ציבור'' חל רק ואך ורק על שלומי אמוני ישראל שבין השאר המאמינים בי''ג עיקרי האמונה. המושג אחדות ישראל ככולל גם מי שאינו רואה עצמו כשייך לציבור שומרי התורה אסור מפורשות בהלכה. יעויין בפרקי אבות - ''אל תתחבר לרשע'' ובפרקי דר' נתן מסביר שאף לדבר מצווה אין להתחבר אליו. נסיונך במתכונתו הנוכחית, לדאבוני, במיוחד בנסיבות בהן עדיין ציבור שלומי אמוני ישראל אינו רוב, הוא בגדר נסיון לבולל את את שלומי אמוני ישראל בקרב אנשים בעלי השקפות פסולות. לא נראה לי שיש מקום לפנות ליהודים יראי שמים להצטרף לדבר זה. בוודאי שלא אראה עצמי מצטרף.

עד כאן דבריו. לא מצאתי לנכון להשיב לו.
אז יש התלהמות בשני הכיוונים...
_new_ הוספת תגובה



משה סיני קיבל כדור ומסרו...
יהודי (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 11:28)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשוער, הלא הוא מרדכי...
_new_ הוספת תגובה



לא יחיד בדורו
הצבי ישראל (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 17:12)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מספר רב של אנשים גם ראה את ישוע הולך על המים, ועושה את נס הלחם והדגים. מדוע קהל אחד (בני ישראל במדבר) אמין בעיניך והשני (גם בני ישראל, באיזור טבריה) אינו אמין בעיניך וישוע נחשב משיח שקר?
_new_ הוספת תגובה



אסתי: פוטנציאל לכמה שקרנים יש אבל...
מוטקה צביאלי (יום חמישי, 11/07/2002 שעה 23:33)
בתשובה לאסתי וולש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תרבות יהודית שנכתבה ותועדה במשך אלפי שנים ע''י אנשים רמי מעלה ומידות תרומיות קשה לי להאמין שיהיו שם ''כמה שקרנים פה ושם''. הרי גם להם היה מנגנון ביקורת. יתרה מזו, ההיסטוריון הדגול יוסיפוס פלאוויוס הידוע בחוגים הדתיים כיוסף בן-מתתיהו כתב את ספרו או ספריו בהם הוא צייר ציור די נוגע ללב ומרטיט וכו' ולמרות כשוריו,כנותו,נאורותו,אוריינותו ודקדוקיו היו שחשבו שהוא היה בוגד. בדומה,מצינו את רבי מאיר שאמר על רבו,אלישע בן אבויה, שקצץ בנטיעות ''תוכו אכל קליפתו זרק''. או במאמר הידוע:'' קח את האמת ממי שאמרה'' על מנת לדעת מה האמת ומה לא האמת חייבים ללמד את האמת כערך. חכמים תמיד עמדו על ההבחנות הדקות של ההוויה האנשוית והשלכותיה. בפרקי אבות: ''חכמים הזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות וגלו למקום המים הרעים וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו,ונמצא שם שמים מתחלל'' (אבות פרק א' משנה ה' או ו' בערך) למידה ערכיתשל ''מקצוע'' האמת וחינוך להבנה, שגם זה דבר הנלמד, הרחבת מנגנון ההשלכה,(גזירה שווה) החיבור, הבידוד, ההבחנה (בלשון הגמרא:''מקרא זה אומר דרשני'') וההיקש עם עיון מעמיק מציג בפנינו אדם עם כישורים מיוחדים. עם כשורים וכשרונות יודע אדם את מקומו, מבין את תפקידו ויכולותיו ותורם לתיקון העולם.בשום פנים ואופן לא יעלה בדעת אדם כזה להנחיל שקר לדורות הבאים . אפילו אריסטוטלס,מורו ורבו של אלכסנדר מוקדון, אמר בסוף ימיו שאילו היה יכול הוא היה חוזר בפומבי על כל טעויותיו שלסוף ימיו נראו לו,אחרי הבנה מעמיקה,שאף הוא שגה. נמשיL. מה דעתך,אסתי?
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי