פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 11/06/02 23:55)

http://www.faz.co.il/thread?rep=2933
ואיך אנחנו יודעים? כי כך כתוב בתורה.
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 1:55)
בתשובה לנסים ישעיהו

מר ישעיהו, מרוב שאתה מנסה לקרב את בני ישראל לתורה, אתה מרחיקם ממנה.

קודם כל, אי האמונה באל כנראה איננה דבר חדש. קצת קשה לדעת זאת, משום ששותפיך לאמונה באל לא התאפיינו בסובלנות יתר כלפי הלא מאמינים, החל בסוקרטס, עבור בשפינוזה וכלה בסלמן רושדי. כולם שילמו מחיר כבד על השילוב של פופולריות ואי-אמונה, כך שבדרך כלל היה עדיף להעמיד פני מאמין. מכאן ש''כיום קם דור חדש שחושב שהוא יותר חכם'', למרות שיכול להיות נכון אובייקטיבית, כנראה שאינו מחדש בכך.

סוג ההוכחה שאתה מסתמך עליו הוא קלוש ביותר, אבל מילא, איש באמונתו יחיה, ואם אתה חושב לשכנע את זולתך בכך שהתורה ניתנה לעם ישראל משום שכך כתוב בתורה, שיבושם לך.

הדבר המרגיז אותי במה שאתה אומר הוא החיבור שאתה עושה בין האמונה בדת היהודית לבין ההשתייכות לעם היהודי. אתה נוטל מאפיין אחד של העם הזה והופך אותו למוקד. אני אינני מאמין באלוהים, ואתה בא ואומר שאם כך, צאצאי לא יהיו יהודים.

מובן שאין כל דרך לדעת אם אתה צודק, רק שאני מביט מסביבי על אנשים המתפללים לקדושים, סוגדים לתמונות של מתים, רוקדים על קברי צדיקים, וחושבים שכל ההילולה הפגאנית הזו היא יהודית.

הרי אם היה רבי שמעון בר יוחאי חוזר מן המתים ורואה את ההילולה השנתית על הר מירון, היה מתפלץ. האם אלה יותר יהודים ממני? האם הטקסים חסרי המחשבה וחסרי הנשמה שאנשים עושים באורח אוטומטי קרובים יותר לדת היהודית מאשר ההתפלפלות סביב סוגיות שונות כאן בפורום ארץ הצבי?

רצית סיפור תמורת סיפור? בבקשה.
כפי שודאי רבים זוכרים, לפני שש או שבע שנים היתה רעידת אדמה באזורנו, שהורגשה היטב בדרום הארץ. היא היתה בשעות הבוקר המוקדמות. באותו זמן העברתי חולה שהיה שרוי במצב קשה בבית החולים בו אני עובד מחדר המיון ליחידה לטיפול נמרץ. בני המשפחה ליוו אותנו. עם הגיענו ליחידה לטיפול נמרץ החלה רעידת האדמה.

אמרתי: זו רעידת אדמה, נמתין עד שתסתיים. ניסיתי להיראות רגוע ושקול, אף שאינני מורגל בכגון אלה. לא הצלחתי להעביר למשפחה הרגשת ביטחון. עצביהם היו, מן הסתם, רופפים בלאו הכי, כשיקירם נמצא במצב קשה. מייד התחילו לזעוק ולהתפלל. עד כאן הכל מובן, אבל היה מאלף לראות למי הם התפללו בשעה קשה זו? למי צעקו?

''הבבא ברוך, תציל אותנו'' היתה הזעקה. בשעה קשה זו הם לא התפללו לבורא עולם, אלא לנוכל הנושא את שמו לשווא. אפילו לא התפללו לאביו המנוח, שיוחסו לו סגולות של צדיק. אני בטוח שהם רואים את עצמם כיהודים דתיים. לי מובן שאלה עובדי אלילים.

אז אם באים לחלק ציוני יהדות, אני, החילוני האתאיסט, הרבה יותר יהודי מהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=2990
על אמונה ומודעות יהודית
נסים ישעיהו (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 23:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ

למר רבינוביץ שלום וברכה.

נכון שאני מעוניין לקרב יהודים לתורה ואני מקווה כי התרשמותך שקורה ההפך - תשתנה בהמשך.
ככלל אני נמנע מ-''ויכוחים דתיים'' כי הם חסרי תכלית. בכלל, מה שמאפיין ויכוחים הוא שכל צד מתבצר בעמדתו ואף מעמיק להתחפר כך שויכוח, בד''כ, משיג תוצאה הפוכה מן המצופה.

המאמר השבועי, כמו המאמרים האחרים באתר התנועה שלנו, מציעים חומר למחשבה. אפשר להסכים ואפשר לא להסכים וזה בהחלט בסדר. מה שלא בסדר, זה לתקוף לשם ההתקפה רק כי מדובר בזוית דתית לכאורה.

בכלל, בנושא הזה קיימת תופעה ייחודית: כולם מומחים. רועי יודע לספר לנו על השחיטה היהודית כמה היא אכזרית וגם יודע בדיוק מה מדויק ומה לא בסיפורי התורה וכן הלאה. קראתי לכך ''התלהמות''. אולי יש לכך הגדרה מתאימה יותר, לעת עתה לא עלתה בדעתי.
אני נמנע מלהגיב לכתיבה מסוג זה כי אין לי עניין להוכיח למדנות שלי מול בורות של אחרים. לא זה העניין, העניין הוא הרעיון עצמו. עם זה צריכים להתמודד.

כמובן, אם חוקת התורה זה מה שמצטייר לנו מן הדת הפוליטית שמלעיטים אותנו בה - אז אתה צודק במאה אחוז. אבל זה לא כך וצריכים לדעת שזה לא כך. צריכים לחשוף את היהודים אל התורה כפי שהיא באמת: תורת חיים אשר ''דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום''.

מה שקורה בפועל הוא שהדעות הקדומות מונעות מאנשים רבים להיחשף למידע חדש וזה נכון לא רק בנושא הזה. ''ראש פתוח'' זה לא מצרך מצוי כל כך.

קיבלתי על עצמי משימה קשה ביותר, אני יודע. אבל אינני מתכוון לוותר על הניסיון להנחיל את המודעות שאני מבקש להנחיל ולא מדובר בהחזרה בתשובה. חד משמעית, לא זה העניין (לכן ציינתי בתגובתי אמש כי השיעור שלי נמסר לנשים שאינן מגדירות עצמן כדתיות).

ציינת כי: ''אתה נוטל מאפיין אחד של העם הזה והופך אותו למוקד. אני אינני מאמין באלוהים, ואתה בא ואומר שאם כך, צאצאי לא יהיו יהודים.
מובן שאין כל דרך לדעת אם אתה צודק''. ובכן, יש דרך לדעת. מספיק לעקוב אחרי השושלת של יהודים מפורסמים, יותר או פחות, במאה ועשרים השנים האחרונות ולמצוא את צאצאיהם. זה גם הגיוני; אם בחיי היומיום שלי אין מאפיינים יהודיים, לבן שלי לא תהיה מודעות יהודית ולנכד לא יהיה איכפת אם יתחתן עם לא יהודיה...
אבל שוב, כל זה לא נוגע לאמונה באלוקים כן או לא. השאלה היא האם כשבית משפט במדינת היהודים דן גנב, הוא צריך לדון על פי חוקי התורה או לחפש במחסנים של אחרים?

אגב, בעניין האמונה, רבים מאמינים ביכולת של הנשיא האמריקני לכפות פתרון בינינו לבין הפלשתינאים. יש גם מי שמייחלים לכך שיעשה זאת. רק שהנשיא האמריקני עצמו מאמין באלוקים שינחה אותו בדרך הנכונה... אז למה להגיע אל האלוקים דרך המתווך האמריקני? אפשר להגיע אליו ישירות.
לסיום אצרף כאן סיום תכתובת ביני לבין יהודי אשר פנה אלי בהצעה להתאחד עם הארגון שהוא עומד בראשו:

כ''ו איר תשס''ב
שכחתי לציין כי אין אנו תנועה של דתיים ואין בדעתנו להקים מפלגה דתית, ח''ו. המונח ''מפלגה'' הוא אנטי תורת ישראל ו-''מפלגה דתית''... ה' ישמור. החוק מחייב אותנו להיקרא כך לצורך הבחירות. אנו תנועה של כלל ישראל ואכן מצטרפים אלינו מכל הזרמים. ענייננו הוא אחדות ישראל והמונח ''מפלגה'' יבוטל בע''ה מיד כשנוכל לבטל אותו.
בברכה ובכבוד רב
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.

תודה על ההבהרה שלך. המונח ''ציבור'' חל רק ואך ורק על שלומי אמוני ישראל שבין השאר המאמינים בי''ג עיקרי האמונה. המושג אחדות ישראל ככולל גם מי שאינו רואה עצמו כשייך לציבור שומרי התורה אסור מפורשות בהלכה. יעויין בפרקי אבות - ''אל תתחבר לרשע'' ובפרקי דר' נתן מסביר שאף לדבר מצווה אין להתחבר אליו. נסיונך במתכונתו הנוכחית, לדאבוני, במיוחד בנסיבות בהן עדיין ציבור שלומי אמוני ישראל אינו רוב, הוא בגדר נסיון לבולל את את שלומי אמוני ישראל בקרב אנשים בעלי השקפות פסולות. לא נראה לי שיש מקום לפנות ליהודים יראי שמים להצטרף לדבר זה. בוודאי שלא אראה עצמי מצטרף.

עד כאן דבריו. לא מצאתי לנכון להשיב לו.
אז יש התלהמות בשני הכיוונים...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.