פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאליצור סגל, 11/09/02 10:12)
שנאת חינם - כאשר אתה מקלל את רומי
דינה ביכל-שונרא (יום רביעי, 11/09/2002 שעה 21:59)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה, בישראל, מקלל את רומי.

שנאת חינם בהחלט. רומי לא עשתה לך דבר. יתר על כן, סביר להניח שרומי לא עשתה דבר גם לאף אחד מאבות אבותיך, עשרים-שלושים-ארבעים דורות אחורה.

נטירת טינה מעבר לארבעים דורת נראית מיותרת-משהו בעיני. אולי זה סתם עניין אישי, אבל אלפי שנה של טינה נראות לי כדרך אידיאלית לעצב אופי מפלצתי.
האם אין איזה סעיף שאומר ''עץ חיים היא'', ''לא תיקום ולא תיטור'' וכאלה?
_new_ הוספת תגובה



אין אף אחד
אליצור סגל (יום רביעי, 11/09/2002 שעה 22:11)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י

אין אף אחד שאינו מבין שהכונה לרומא ההסטורית - אלולא רומא לא היתה לנו כלל בעיה עם הפלשתינאים אהובי נפשך, ולכן אנו מתפללים יום יום לנקמה ברומאים; משום שמעשיהם פוגעים בנו יום יום כאן ועכשיו - אין זה ענין היסטורי שאבד עליו הכלח - זה ענין המשפיע עלינו בכל רגע.

העובדה שאינך מבינה זאת, או משימה את עצמך כאילו אינך מבינה זאת, מטילה, בעיני, צל כבד על כוונותיך או, לחילופין, על תבונתך.

שנה טובה וגמר חתמיה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אתה מבסס את תפילותיך על נקמה והרס
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 1:12)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ויתר על כן, הרס של דבר שכבר נהרס. סלח לי, אבל אני לא מצליחה לראות שום דבר חיובי בכך.
אני גם לא מצליחה לראות כיצד יוליוס קיסר מפקד על צבא השאהידים, אבל ראייתי אכן מוגבלת יותר משלך (כפי שכבר גילינו בשיחתנו בעניין ''מעמד הר סיני'', מעמד שאתה לוקח באופן אישי מאוד -- ואני מפקפקת בו.)

אבל עיקר זעזועי הוא על תאוות הנקמה שעומדת בלב דבריך, אליצור. קבוצת ההתייחסות שלך אינה מכירה באנושיותם של כל האנשים שבחורבן תרבותם אתה חפץ. חורבן תרבות הוא אסון כלל-אנושי -- אבל כשאני כותבת זאת, אני מבינה שנקודת המבט הכלל-אנושית אינה מעניינת אותך.

ומשום כך, דיעותיך ודיעותי מופרדות במידה שאי אפשר לגשר עליהן. משום שבשונה ממך, אני *כן* רואה את עצמי כחלק מהמין האנושי ו*לא* כחלק ממין-עליון שאתה מכנה ''יהודים''.

ובחורבן דיעותיך אתנחם.
_new_ הוספת תגובה



לא תחנם
אליצור סגל (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 10:29)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מעולם לא הבנתי איך הצליח אותו היהודי הממזר לדחוף למוחם של הגויים את הרעיון שיחסי מין הינם עברה דבר שאין לו שום זכר בתורה - האם באמת הם כל כך טפשים שאינם יודעים לקרוא או שהוא ידע משהו טפשותם על הגויים שאנחנו לא יודעים?
משהו כזה חשתי כאשר ראיתי את הציטוט ''לא תיקום ולא תיטור''.
לפני שנים רבות ראיתי קטע מתוכנית טלויזיה ''פרקליטי אל אי'' ושם איזה עורכת דין שחזרה בתשובה לנצרות שכנעה את הלקוחה שלה לחזור גם כן בתשובה לנצרות אבל אז הלקוחה רצתה לסלוח למישהו שהגישה נגדו תביעה על סכום גדול ואז העורכת דין מתאמצת לשכנע אותה להמשיך בתביעה כדי לא להפסיד את שכר הטרחה המכובד.
לקח לי כמעט שעה להתרגע מהצחוק שתקף אותי. עכשיו כשאני רואה את הדרך שבה דינה ביכל שונרא משתמשת בפסוקים אני רואה שהבדיחה הזו היא רצינית. ממש כמו אמירתו של הסטריקן הצרפתי ''שאין ספק שהנאצים לא חבבו יהודים אבל הרי גם היהודים שנאו את הנאצים!''
לכן, באין בררה, אגש להסביר כמה מושגי יסוד האמורים להלמד כבר בגן הילדים או לכל המאוחר בכיתה א.
קודם כל, אין פסוק לא תיקום ולא תיטור. יש פסוק אחר לא תיקום ולא תיטור את בני עמך. וההגיון ברור - אני מצוה לא לנקום ולנטור רק למי שמצווה לא לנקום ולנטור לי - ולכן גם אם הוא עבר על הציוי ונקם ונטר לי עדיין אסור לי לנקום ולנטור לו משום שגם אם הוא עבר עברה עדיין לא הותר לי לעבור עברה בגללו. הקב''ה כבר יסדר מחדש את החשבון כך או אחרת ואין זה עניני.
לעומת זאת - הגוי מעולם לא נצטוה לא לנקום ולא לנטור וממילא אין מקום לצוות עלינו לא לנקום ולנטור לו. צריך לנהוג לפי הענין - גוי שאינו נוקם ונוטר יש לסלוח לו וגוי שכן כן. הגויים לא נצטוו שלא לנקום ולנטור משום שזו מידת חסידות שלא כל אחד יכול לעמוד בה ולכן אין להטיל עליהם חובות כאלו זה ענין פרטי אישי לפי הענין.
הבנת דבר זה היא חשובה אבל היא ממש צדדית, כאין וכאפס לעומת הענין העיקרי -
לא תיקום ולא תיטור חל רק על דברים שהם מידת חסידות - לדוגמא, מישהו בא אלי לבקש ממני להשתמש במחשב שלי ואני מסרב למרות שהדבר אינו מפריע לעבודתי השוטפת. למחרת המחשב שלי נפל ואני מבקש ממנו להשתמש במחשב שלו - על פי הדין הוא צריך לאפשר לי להשמש במחשב שלו, בתנאי כמובן שהדבר אינו מפריע לעבודתו השוטפת, אם זה מפריע בודאי ובודאי שאינו חייב לי דבר. אם לא יאפשר לי להשתמש במחשב למרות שהדבר אינו מפריע לו הרי זו נקימה על מה שעשיתי אתמול, אם יאפשר לי להשתמש במחשב אבל יגיד לי אינני כמותך שלא אפשרת לי - זו היא נטירה.
אבל אין לענין זה שום קשר לנזקים. אם פרצתי אליו הביתה ושברתי את המחשב שלו עלי לשלם את מלוא הנזק שגרמתי, וגם בזה אין די - עלי גם לפייס אותו ולבקש ממנו סליחה. כל התנהגות אחרת היא עידוד למעשי בריונות ומתן פרס לטרור. לכן במקרה של תוכנית הטלויזיה ההיא היה על הקלינטית להמשיך בתביעה עד הסוף רק אם הנתבע היה מתחרט ומביע צער ומבטיח שלא לחזור על עברה כזו היה מקום להקל עליו - למשל להעריך את הנזקים בשוי מופחת, לפרוס תשלומים, לותר על חלק מהם, וכדומה.
הגנרל נורמן שורצקוף נשאל באיזה תוכנית האם אין מקום לסלוח לבן לאדן? הוא השיב שסליחה לברנשים האלה היא אקט שה' צריך לעשות ותפקידנו בעולם הוא לזרז את הפגישה בין החבורה הזו לבין כסא הכבוד. אינני יודע איך זה נשמע באנגלית אבל לפחות בעברית זה נשמע טוב. אבל כל זה שטות גמורה - סליחה לברנשים האלה תהיה אחרי שהם יצאו ממחבואם יתנצלו ויבקשו סליחה יפצו את הנפגעים ומפשחות הנפגעים ויבנו מחדש את ההרס שגרמו לאותו מצב שהיה מקודם. אז ורק אז יהיה מקום לשקול מחילה.
ולכן אלולא רומי בכלל לא הייתי צריך להדיין עם דינה ביכל שונרא - היות ואני לוי הייתי עובד היום בבית המקדש. רק אם הרומאים יסלקו מפה את כל הפלשתנאים שהביאו לכאן יבנו מחדש את בית המקדש ישלמו פצויים על כל הסבל וההרס שגרמו ויבקשו סליחה, יהיה מקום לשקול מחילה מסויימת.
כך גם עם הפלשתיניאם - אם הם יסתלקו מכאן ישלמו פצויים על כל הסבל שגרמו יפצו את כל הנפגעים ואת משפחות הנפגעים ויבקשו מחילה וסליחה וכפרה על כל מה שעשו בדורות האחרונים יהיה מקום לשקול סליחה.
דינה ביכל שונרא עצמה היא חלק מהנזק המתמשך שהרומאים גורמים לנו כאן ועכשיו ברגע זה וללא הרף - כאשר הם יתקנו או לפחות ינסו בלב שלם לתקן את הנזקים שגרמו או אז נאחל להם כל טוב בבואם לפני ה' שופט כל הארץ.
מצטער שהייתי צריך להסביר את המובן מאליו, אבל כנראה בדורינו הכל טעון הסברה.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



גאה להיות חלק מהנזק!
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 19:36)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

(אף פעם לא קראו לי רומאית בעבר...)
_new_ הוספת תגובה



דינה יקרה: כתוב גם:''לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך
מוטקה צביאלי (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 4:47)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעולם''. וזה נאמר על המואבים. למרות זאת יצאה מהם רות המואביה שהיתה ''אמה של מלכות'' וישבה על יד שלמה המלך בגיל מופלג. ולמה אמרה התורה:''לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם'' כי,ממשיך הפסוק:''על אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים''. ''ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור לקללך''. יש דברים שפוגעים בציפור נפשה של האומה. אי אפשר,ולפי התורה אסור לסלוח! אבל, אמרה התורה:''אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה'' ואותו דבר בבני עמון(ושניהם היו בעבר הירדן מזרחה).למה? שעתידה לצאת משם אישה מאד מיוחדת ...הלא היא רות המואביה.
עוד משהו. פעם הערבתי שעור על גרים וגיורים ולמי מותר לבא בקהל (להתגייר) ומי לא וכל מיני הביטים הקשורים לנושא. תך כדי השיעור עלה הנושא של רבותיו של הלל הזקן (קצת לפני ובתוך המאה הראשונה לספירה, עוד בזמן הבית השני)הלא הם שמעיה ואבטליון. עליהם נאמרא שהם היו מבני בניו של נבוזראדן,רב הטבחים קראו לו, ששרף את בית המקדש הראשון וללא רחם רצח אלפי יהודים בתוך בית המקדש. מעשה שיה שם,בבית המקדש גרם לו להרהר בתשובה ויש אומרים שהתגייר וממנו יצאו מאורות גדולים כמו שמעיה ואבטליון.
נשאלת שאלה, איך קבלו אותו או את בניו לעם היהודי? הרי דומה היה הדבר כאילו היו מקבלים את רב הטבחים אייכמאן או את בניו לישיבה. ההבדל הוא ,אמרתי אז, שנבוזראדן הרהר בתשובה. אצל אייכמאן זה לא קרה. עד הרגע האחרון זכרו לו את מה שהוא אמר על העם היהודי. לא היתה חרטה,לא תשובה,לא כלום. אצל נבוזראדן היו הרהורים,אם לא יותר מזה.מצד אחד ראי כוחה של תשובה, ומצד שני ראי כוחה של רשעות.
לדעתי,זה מדהים.
בברכה,
מוטק'ה
_new_ הוספת תגובה



''תשובה'' במובן של ''הרהור באתיקה''
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 8:19)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוטק'ה חביבי, הרי אתה יודע שאין לי דבר נגד היהדות ככתבה. יש גם יש משהו נגד דיעותיהם של מי שמשימים עצמם בדרגת-אל ובוחרים להיות אנשי נקם.

הסיפור שאתה מספר תומך ביהדות של דרכי נועם ועץ חיים -- ומציג אמונה כאמונתי, שבכל אדם יש משהו מאלוהים הראוי לכבוד. (כן, כן, אכתוב בהקדם קו ירוק על האמונה שמחזיקים בה חברת הידידים הדתית - הקוואקרים, שעליהם אני נמנית בענווה)

חוששתני שאליצור אינו שומע את הזיק האלוהי שיש בכל אדם מפאת המולתם של תופי המלחמה שהוא מתופף בהם.

בברכת שלום ואחווה,

דינה
_new_ הוספת תגובה



מצטר ששוב צריך להסביר דברים בסיסים
אליצור סגל (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 10:42)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מצטער ששוב צריך להסביר דברים בסיסיים המתאימים לגן תינוקות. עץ חיים משמעו המשכיות הסטורית - מה שדינה מנסה לעשות זה לעקור אותנו משרשינו ההסטוריים - וזה בדיוק ההפך הגמור מעץ החיים - זה עץ המות - וכבר חז''ל אמרו למימינים בה - סם חיים למשמילים בה - סם המות (אם כי הם לא השתמשו במובן של ימין ושמאל המקובל בימינו
אבל הדברים בכל זאת מתאימים)
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



סליחה שאני מתערב בשיח המאמינים
מי שזוכר (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 13:27)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל איפה ניתן למצא בהודעתך ''דברים בסיסיים''?
הם נראים לי שוליים ואיזוטריים.
_new_ הוספת תגובה



פסוק כצורתו
אליצור סגל (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 15:23)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י המדובר בפרוש של פסוק. צריך להבין את ההקשר שלו. בהקשר הזה זה דבר בסיסי. למשל כתוב בתורה לא תנאף - יבוא מישהו ויטען התורה מעודדת ניאוף! כתוב בתורה תנאף!
זה בדיוק הדבר שדינה ביכל שונרא עשתה כאן. מביאה שבר פסוק מחוץ להקשר שלו.
גם דברים כאלו צריך להסביר בימינו.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, סליחה שאני מתערב אבל למה להתווכח
נסים ישעיהו (יום שישי, 13/09/2002 שעה 1:52)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על יהדות עם מי שמגדירה עצמה לא יהודיה? הרי מי שמסכים עם אנטיוכוס (בעניין הגזרה על ברית מילה) יכול להסכים עם סטאלין באותה גזרה ואידך זיל גמור.

בברכת גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



משום שהוויכוח הוא על אתיקה אנושית ולא על יהדות
דינה ביכל-שונרא (יום שישי, 13/09/2002 שעה 3:14)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי