|
איש התרבות האבודה | |||||
אליצור סגל (יום ראשון, 07/09/2008 שעה 1:10) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מפליא, מלהיב ומשכיל | |||
|
|||
סיכומך ממצה ומראה את מקורם וטיבעם של הזרמים שנוצרו בעם ישראל, ויותר מאשר הם מראים על פיצול והפרדה הם מראים על המחבר, המשותף והמלכד. רוצה לומר, שהעם היהודי תמיד התקיים עם מאפיינים מובהקים של מציאות קיומית שמיצתה הוויתו הלאומית מאחר שרוב רובו של העם לא ישב במולדתו. לכן אין לראות בפיצול האסכולות אלא כהתאמתם למאפייני הקיום של הקהילות השונות, כפי שאמרת, ושהמסר שלהן הוא אחד: האמונה הקיבוצית בקיומו של האלוהים, גדש על קיום מצוות בגולה שאינן מותנות במקום ומילוי שליחות של של קיומו של אל אחד. צריך גם לזכור שהיהודים התמודדו מול ערכי האמונה שבנצרות ובאסלאם, שהם דומים במהותם אבל שונים בביטויים. אומנם יותר משלמדו היהודים מהגויים הללו למדו מישראל, שהרי בסיס אמונת הגויים האלה הוא התנ''ך, הנבואה התנ''כית. אבל צריך לזכור שלצד אנטישמיות קמאית של ימי הביניים ורדיפת הכנסייה אחר יהודים, בעיקר אחר אלה שהמירו דתם בכפייה, התנהלו דיונים משכילים בעניין סדר האמונה. מלבד השפעת האקלים על אופן הקיום היום יומי של האמונה, השפיע גם אופי הקשר והמשוב עם החברה של הגוי. לדעתי עניין ההשפעה ההדדית, והקרנת היהדות על הנצרות והאסלאם בעת ההיא, לא נלמדה מספיק. צריך גם להזכיר שבימי הביניים המשכילים והרבנים היהודים היוו את המסה הגדולה של השליחים שתיווכו בין הנצרות לאסלאם, גם בענייני אמונה וגם בענייניי היומיום. המפגש המשולש הזה בא לידי ביטוי מובהק במשך מספר מאות שנים בספרד, שנכבשה ע''י המוסלמים ונכבשה שוב ע''י הנוצרים, אבל מתחת לפני השטח התנהל שם דיאלוג, לא רק דתי. משכילים ורבנים יהודים של אותה עת תרגמו כתבים משפה לשפה והעבירו ערכי תרבות והשכלה במרחב הקדום לכל עבר. צריך לזכור שמרביתם של המשכילים בתחילת ימי הביניים היו מוסלמים, לא ערבים, שחיו במזרח הקדום ובצפון אפריקה. מבחינה היסטורית היה ליהודים תפקיד חשוב בחלון הזמן של מעט מאות שנים להעביר את המידע הקדום שנאסף במזרח (חוכמת אשור, פרס, ארמניה, אלכסנדריה, קרתגו), בטרם הוא נשטף ונמחק במוחק האסלאם ע''י פולשים ערבים. | |||
_new_ |
הוספות | |||
|
|||
לק''י ראשית, פרופ' חגי בן שמאי מהאוניברסיטה העברית שהוא נשיא החברה לחקר התרבות היהדית ערבית הגיב על מאמרי במאמר ארוך משלו במקור ראשון כ''ח אב תשס''ח - במאמרו הוא מציג יריעה רחבה יותר של התרבות הערבית יהודית וטוען שהמשיכה להתקיים בכל רחבי המזרח עד ראשית המאה העשרים ואוצרות התרבות שלה עדיין קיימים בספריות ומחכים לחוקרים וללומדים - מה שחסר היא מודעות ציבורית רצון ללמוד - וידיעה טובה יותר של השפה הערבית. שנית,בפורום נוסח תימן כאן http://www.nosachteiman.co.il/ אפשר למצוא עוד הרבה חומר על תימן ועל התרבות הערבית יהודית בכלל. על מורי יוסף קאפח יש כאן http://www.nosachteiman.co.il/?pg=&categoryid=73... יאמר שבניגוד לפורום אלמדרש שהזכרתי הבנוי על דרדעים וחסידי הרמב''ם ומורי יוסף קאפח הרי הפורום נוסח תימן הוא באמת כולל את כל הזרמים והגוונים שביהדות תימן אליצור | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
יש קישורים לאתרים שמציגים ערבית באותיות עבריות ? זה מאוד מעניין... אגב, זה יכול להיות פרק חדש להחדרת האותיות העבריות לכתיבת הערבית של ימינו (עבור ערבים), כי יש הרבה בעיות טכניות בכתיבת ערבית במחשבים. | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
מספרים שערבים בארץ, כבר התחילו להשתמש באותיות עבריות לכתיבת ערבית, בעיקר בפורמים... | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
אתם משערים איזו בושה זו לתרבות הערבית ולכבודה ??? | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
לק''י הערבית יהודית היא מורשה יהודית בדיוק כמו הלאדינו שהתפתחה מהספרדית, היידיש שהתפתחה מהגרמנית, והטאטית שהתפתחה מהפרסית. אם כי המרחק בין הערבית יהודית לבין הערבית הערבית הוא קטן יותר ודומה יותר למרחק שבין הערבית הפלסטיניאית לערבית הסורית. אליצור | |||
_new_ |
לאיזו ערבית יהודית אתה מתכוון ? | |||
|
|||
אני מכיר את הערבית היהודית של יהודי עיראק, די טוב. היא בהחלט שונה מהערבית הרגילה. יש לה אוצר מילים מקוריות, אשר עולות במספרן על המילים המושאלות מהערבית הרגילה. היא בהחלט לא עוד דיאלקט של ערבית. האם התה מכיר עוד עורבית יהודית ? | |||
_new_ |
ככל שאנו מפשיטים יותר, אנו מאבדים יותר מידע | |||
|
|||
רואים ברזולוציה נמוכה יותר, ניזקקים לשפה עילית יותר. ובעיקר, טועים, מפסידים את העיקר, גולשים לשגב נימלץ וחסר רלוונטיות, פותרים בעיות ההופכות גם ללא מורכבות, וגם לשוליות. לכן דרכו של הרב יוסף קאפח עדיפה בהרבה על דרכו של הגרי''ד סולובייצ'יק וסבו אם להסיק מתוך המובאות. המדע שמפתחים בארה''ב ובמערב אינו כזה, המדע עוסק בפרטי פרטים קונקרטיים ולא במערכות מופשטות-יתר ובמושגים כלליים עד אובדן כל מידע, והמדען המדוייק בעל ההסתכלות החדה סביבו הוא המדען האפקטיבי. האמת נמצאת רק בסיטואצייה הלוקלית (מקומית) ובחיבור אליה. | |||
_new_ |
אבל גם חשוב ביותר להבין: | |||
|
|||
הגרועים מכולם הם הנוטעים פשר קונקרטי מנפתולי מוחם הקודח למושגים עבריים וארמיים עתיקים, ומטעים ומפילים בפח גדולים וטובים בספרם להם כי הם, מעצם היותם יהודים המחוברים למקור הקדום, החיים בא''י - הם הם המוסמכים להציג ולהביא את הפרטים הקונקרטיים. ראשית, הם מטעים בענק. ושנית, וחשוב מזה, הם נוברים בטריבייה משמימה, והנופלים ברשתם, כולל גם נוצרים קתולים תמימים בעלי רצון טוב, מעוותים אז משמעות של חומר טוב ויפה תוך זיקה לא רק לשולי, אלא גם לטעות ולשרלטנות של אנשים קיצוניים בעלי זיקה חזקה לפאשיזם אפל, בעלי מצג שלו ושקול, כביכול... תכופות מדובר בשרלטנות רהב ריק, הגולש עוד יותר לרמייה שחצנית, עקב נטילת הזכאות אפופת החמדנות להפקיע רכוש נדלנ''י של אחרים ולבנות שם וילות פאר בחצי חינם, ולהנות מכספי תורמים נאיבים, ולצבור כוח ביריוני או פוליטי. שרלטנות ביריונית זאת מסווה עצמה מאחורי כעין מצג של שלווה למדנית (שאינה אלא חקיינות זריזה של למדנים ותלמידי חכמים אמיתיים). אני תוהה אם הרב יוסף קאפח והנשר הגדול אינם מתייסרים ומתגלגלים בקברם נוכח הקיצונים הפשיסטים הדוברים בשמם. | |||
_new_ |
אז למה אתה מתקשה להיות קונקרטי? | |||
|
|||
אין כזה דבר מדע קוונקרטי ופרטי.... מדע שאינו כולי ובהסתברות שהתהליכים בו יחזרו וישנו גבוהה אינו מדע. מה הקשר בין פאשיזם לבין התנחלות. האם הציונות פאשיסטית? האם הערבים שכובשים חצי עולם מזה 13 מאות שנים אינם פאשיסטים? לערבים מותר לרצות אישה ובת כי הסירה רעלה מעל פניה? בעקרון פאשיזם ויהדות לא יילכו יחדיו גם אם לכאורה נועדו, לפי הבנתך. האסלאם הקיצוני הוא פאשיסטי, אלא שאתה רואה זאת כסגולה ערבית בגלל שיפוטך המוסרי הלקוי. אם היהודים היו פאשיסטים או אפילו מתקרבים אליו כבר מזמן היה חדלה להיות ''בעייה פלסטינית'' שתשחית עליה לשווא את מילותיך. | |||
_new_ |
אני יכול בהחלט להבין את גישתך והסנטימנטים שלך | |||
|
|||
''מה הקשר בין פאשיזם לבין התנחלות. האם הציונות פאשיסטית? האם הערבים שכובשים חצי עולם מזה 13 מאות שנים אינם פאשיסטים? לערבים מותר לרצות אישה ובת כי הסירה רעלה מעל פניה? בעקרון פאשיזם ויהדות לא יילכו יחדיו גם אם לכאורה נועדו, לפי הבנתך''. אולי. אבל לעיתים נראה שבישראל קצת עולות גישות סמכותניות ולעיתים דורסניות. ראוי לחתור לשלום עם העולם הערבי. זה האיזור בו אנו חיים. אחרת, איזה עתיד יש לנו? | |||
_new_ |
יש לך הערה בעניין ביקורת הגדרת ה''מדע'' אצלך? | |||
|
|||
''סמכותניות ולעיתים דורסניות'' אינה פאשיזם, אם כל הכבוד לך. חבל שאתה מוזיל את פרשנות הערכים. מי שמוזיל אותם מכשיר את הרעה. ''ראוי לחתור לשלום עם העולם הערבי'' היא אמירה סתמית וחסרת ערך. כי זה נכון שעדיף השלום על כל מלחמה. אבל עדיף שאם כבר אנחנו נמצאים במלחמה שאינה נובעת מרצוננו או מעשינו, שנדע זאת ונדע להילחם ולנצח בה. כי היום אנחנו לא מדברים על שלום עם הפלסטינים אלא על הישרדות. זה הריאליטי האמיתי, ולא מה שאתה רואה בקוביה של הטמבלוויזיה. אדם נורמלי מגיב נכון למציאות. אז אפשר לחלום דקה ביממה על שלום, אבל לא לשכוח שאתה בעיצומה של מלחמה, עם עליות ומורדות, הודנה וקסאמים, ושקודם כל עלינו להכריעה. | |||
_new_ |
הפקעות נדל''ן בגדה זה ''מלחמת השרדות''? | |||
|
|||
עם מנושל, עני, חסר אמל''ח, גולה מאדמתו שמתעמרת בו מעצמה גרעינית כישראל החמושה עד שיניה ומקבלת סיוע מליארדים זה ''איום קיומי''? קודם תשלם לעם הזה פיצויים על העוול והנישול במקום להתחמק מכך בצווחות היסטריות על כך שהפקעת שטחיו זו ''מלחמה על חייך''. | |||
_new_ |
הקסאמים וצווחות השווא | |||
|
|||
הקסאמים הם נשק מאד לא מדוייק, שלא עושה כלום. לכן, כאשר החבר'ה האלה באמת מנסים לרצוח או לפצוע איזה בן אדם, הם יורים בשנה אלפי קסאמים. ואז יש אשה אחת הרוגה בשנה ושני פצועים. עניין פשוט של סטטיסטיקה. בתאונות דרכים נהרגים בהשוואה 600 איש בשנה, וברציחות של יהודים רוצחים יהודים - כמה עשרות בשנה. הנאצים ב-3 שנים רצחו 6 מליון יהודים. כשהערבים באמת מנסים לרצוח ולא רק להראות התנגדות לבני עמם ו''לאויב הציוני'' אז הם באמת רוצחים - בעירק כל שבוע יש 120 הרוגים לפחות ובזמן האינטיפאדה הראשונה היו כ-150 הרוגים לשנה. אז צא ולמד: כשהם רוצים לעשות משהו, הם יורים אלפי קסאמים. ואילו מאז ההסכם הם הינמיכו את שיעור הירי למאית מאשר קודם לכן. טיפטוף לא מסוכן בעליל. אבל מראים התנגדות. ולמה? עזה במצור קשה, אז מה הם, פראיירים? | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
תתי לך על מאמר מקיף כל כך הדולה פניני תרבות של היהדות מתהום הנשיה של השכחה. יש יש רבים בתוכנו המאשימים את המימסד האשכנזי בהשכחת התרומה התרבותית של יהדות המזרח, שכל העוגן הספרדי נשען עליה. אני איני נמנה עמהם. המציאות לאחר קום המדינה היתה כזו, שהחלק המוביל של עם ישראל בארץ ישראל היה רובו אשכנזי - ורובו גם לא ידע על העושר התרבותי הזה. וההסבר הוא , כיון שקהילות אשכנז היו מסוגרות בינן לבין עצמן. אבל הנה דברים באים על תקונם, כמאמר הפסוק של ''קהלת'': ''סוף דבר הכל נשמע...'' דהיינו האמת תמיד לאור. אפשר שהיתה זו חולשת הדעת של בעלי הענין, המזרחיים, שדחתה את גילוי הדברים עד הנה. ולבסוף, אם יורשה לי, שתי הערות ושאלה. חבל שנשתכחה ממך העובדה שהערבית-היהודית נכתבה באותיות עבריות (השפה היתה ערבית, אבל נכתבה באותיות עבריות). וחשוב היה לדייק בשם הספר של הרמב''ם ''מורה נבוכים'', בערבית-יהודית ''דלאלת אל-חאירין'' (دلالة الحائرين). והשאלה: מה פרוש ראשי התבות שאתה מרבה להשתמש בהן: לק''י? | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
יש לי הסתייגות מהביטוי ''כיון שקהילות אשכנז היו מסוגרות בינן לבין עצמן'' שאינו מדוייק ממש. צריך להבין שכל העולם היה בימי הביניים וגם לאחר מכן ''עולם מסוגר'' בגלל חוסר היכולת המיידית לנוע ולהתקשר לקהילות קרובות ורחוקות. יחד עם זאת דווקא בקהילות היהודיות היתה פתיחות גבוהה יותר וקשרים מיוחדים בין קהילות מרוחקות גיאוגפית האחת מהשניה, שעיקרן היה בשל המיוחדות הדתית ושמירת המצוות האובססיבית שביהדות. רבנים מקהילה א' נסעו מאות קילומטרים כדי לשרת בקהילה ב'. גם הסיפור של הרמב''ם מראה על מרבי הפריסה של השפעת המנהיגים והפקידים (ספרד, מרוקו, מצרים, תימן, בבל וכו'. התופעה שיהודי מארמניה או מגליציה, מתימן או מהמגרב שולח שאילתה עם רץ לרמב''ם במצרים וגם מקבל תשובה מעידה על חיים דינמיים והפוכים מהטענה של ''סגירות''. בודאי ש'הסגירות' אינה סגירות אלא 'דינמיקה נמוכה' בין קהילות, שהתחייבה מאופי החיים עד למאה ה-20 (העדר תקשורת ומוביליות גבוהה). | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
אתה צודק בעניין הקשר בין קהילות ישראל בגולה. נשתמרו רישומים ועדויות על קשרים בין גלויות בעולם העתיק. כמובן שככל שהולכים אחורה יש פחות ידיעות, לא בגלל שלא היו קשרים אלא שהיה פחות תיעוד לקשרים האלה וגם היכן שהיה תיעוד רק חלק קטן השתמר ושרד. אבל בגדול תופעת הגולה בתרבות היהודית היא אירוע נדיר וחריג בכל ההיסטוריה האנושית, כמו עוד אירועים חריגים ונדירים הקשורים לעם היהודי בשל מעמדו ובשל ההתרחשות ההסטורית שלו. נדמה לי שגם העם היהודי היה והינו אחד העמים המזורים באופן ישר ומלא גם לדת. בניגוד ליהדות האסלאם והנצרות אינם 'עם' או 'לאום' אלא אמונה שלפי מאמיניהם צריכה לכבוש את העולם. אצל היהודים הדת היהודית הסתגרה בתוך העם היהודי, וברוב התקופות ההסטוריות גם לא עודדה גויים להתגייר. בעוד האסלאם והנצרות רואות בכל העולם את היעד שלהן, היהדות צנועה ורואה את מקום מקורה וייעודה רק בתחומי ארץ ישראל. מעניין. | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
לק''י זה ראשי תיבות של ל'ישועתך ק'ויתי י'''י. כך נוהגים התימנים (לאו דקא הדרדעים אלא כולם) לכתוב. אני התחנכתי אצל רבנים תימנים ולכן אני כותב כך. בשנים האחרונות עם התרחבות חוג השפעתו של מורי יוסף קאפח החלו גם חוגים נוספים לכתוב לק''י. אני כמובן יודע שהערבית היהודית נכתבת באותיות עבריות (כמו גם שפות יהודיות נוספות כמו האידיש, הלדינו, הטאטית). מורי יוסף קאפח כתב על החוקרים שהוציאו את המורה נבוכים בלשון המקור באותיות ערביות - שאין זה מנהגם של היהודים הרבניים - הקראים נהגו כך באמת אבל לא הרבניים. משום מה גם פרופ' חגי בן שמאי נתפס לנקודה זו בתגובתו אני לא חשבתי שצריך לכתוב זאת. בהוצאת המורה נבוכים עם המקור הערבי של מורי יוסף קאפח הספר קרוי - דלאלה' אלחאירין. באשר לקשרים בין הקהילות הרי יש לנו תשובות של הרמב''ם לתימן, לצפון אפריקה, לעכו, לצור, לבגדד, לחלב, ולערים שונות בדרום צרפת. במכתב לעכו הרמב''ם מציין שלאחר פטירת אביו הגיעו אליו תנחומים אפילו מארץ אדום ומקצה המערב מהלך כמה חודשים. כלומר, כנראה מהחוף המערבי של מרוקו ומצרפת הצפונית. כמובן שלא כל התכתובת של הרמב''ם הגיעה אלינו אבל זה מראה בערך מה היה חוג ההשפעה שלו. מורי הישיש ניהל תכתובת עם ארץ ישראל והודו והגיב על מאמרים בעיתונות היהודית דאז שבליטא. כך שהקהילות במזרח לא היו מנותקות מהמתרחש במערב. לדעתי הסיפור העממי הבא מתאים לענינינו - ר' חיים הלוי סולביצי'ק מבריסק מגיע לבית דין של מעלה. שואלים אותו הדיינים: מה עשית כשהיית למטה? עונה להם ר' חיים: כתבתי ספר על הרמב''ם. אומרים לו הדיינים:נראה. מוציא את הספר ''חידושי ר' חיים הלוי'' ומראה להם: הינה פה יש חידוש. קוראים הדיינים באינטרקום לרמב''ם, מופיע הרמב''ם בלבוש של חכם ספרדי. שואלים אותו הדיינים: זה הכונה פה? מסתכל הרמב''ם ואומר: מה פתאום! אומר ר' חיים: מה כבר פרנק יכול להבין ברמב''ם!!! אליצור | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
בצעירותי קבלתי מתנה, ליום חתונתי, מדודי אחי אבי ספר שכלל שלוש מגלות תנ''כיות, משלי, קהלת ותהלים. הספר היה כתוב בשפה הערבית באותיות עבריות. בימים ההם, לפני חמישים שנה, למדתי באוניברסיטה שפה ערבית והיסטוריה של ארצות האסלאם. דודי היה אדם דתי שנמנה עם המחמירים, הוא רצה לחזק את בי את הרצון בלמודי האקדמיים, אבל מאידך גם חשש שמא אתרחק מכור מחצבתי - ולכן קנה לי את הספר. בעוונותי הרבים, הספר אבד לי באחד המעברים מדירה לדירה. ואני מאד מצר על כך. | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
לק''י האם יתכן שקיבלת את תרגום - תפסיר, ופרוש - שרח, רס''ג לספרים אלו? מורי יוסף קאפח הוציא את הספרים עם תרגום רס''ג בערבית ועם תרגום הפרוש לעברית וכן הערות על תרגומים לערבית שהם גם פרושים. אליצור | |||
_new_ |
מאמר יוצא מן הכלל | |||
|
|||
אני לא זוכר. אני כל כך התלהבתי מהקומבינציה של ערבית באותיות עבריות. נהגתי לעיין בפרקים במקביל - פרק מול פרק. אבל מעבר לזה אפילו לא שמתע לב להוצאה, ולמתרגם. | |||
_new_ |
ערבית באותיות ערביות ולהיפך | |||
|
|||
זה כמו בשר עם חלב. | |||
_new_ |
ערבית באותיות ערביות ולהיפך | |||
|
|||
וכי מה זה רע? הרי בסופו של דבר מקור החלב הוא הבשר. רק לידיעתך, אי קורא ערבית באופן חופשי. | |||
_new_ |
ערבית באותיות ערביות ולהיפך | |||
|
|||
מקור כל העולם הוא מהמפץ הגדול. אז כל העולם הוא אחד, יחיד ומיוחד וללא יסודות חומר שונים? | |||
_new_ |
מעניין מאוד | |||
|
|||
הארת פינה שהייתה אפלה אצלי בתולדות עמנו. תודה. | |||
_new_ |
דברים יפים ר' אליצור | |||
|
|||
יפים ונכוחים. אגב, אני לא בטוח שכל תלמיד ישיבה צריך לדעת את ההבדל בין סוגי החרקים אבל בהחלט ראוי שהדברים יהיו נגישים לכל מי שרוצה לדעת שלא דרך הלימוד המסורתי. | |||
_new_ |
בנושא אותיות עבריות | |||
|
|||
רצוף כאן קישור למאמר של ד''ר גאי בכור. זה יכול לפקוח מעט את העניים לשמאלנים שלנו (השלום עם מצרים)... | |||
_new_ |
בנושא אותיות עבריות | |||
|
|||
לק''י חזי, תודה על המראה מקום. אליצור | |||
_new_ |
בנושא אותיות עבריות | |||
|
|||
אגב, לפני מספר שנים, כתבתי כאן שישראל תשתלט תוך מספר שנים כלכלית ותרבותית, על המרחב הערבי. אז, זה נשמע יותר הזוי מאשר זה נשמע היום. לדעתי, אין מנוס מהתפתחות בכוון זה. זו הסיבה האמיתית, שהערבים אינם מוכנים להשלים עם קיומה של מדינה יהודית כאן. אחת הדרכים להשתלטות זאת, תהיה דרך ''העברת'' הכתב בעברי לשפה הערבית... | |||
_new_ |
הבריסקאים | |||
|
|||
מאמר יפה, אבל יש לי - כבחור ישיבה בדימוס - כמה השגות לגבי הדרך בה הצגת את הבריסקאים... אני לא התלהבתי מאד מחדושי ר''ח על הרמב''ם, ולא מרוב הוורטים של משפחת סולובייצ'יק לדורותיה. אבל לדעתי אלה הדברים הפחות חשובים במפעל הבריסקאי. מה שהרב סולובייצ'יק מתאר במאמר שצטטת, הוא גישת ההפשטה, שלדעתי ר''ח לא המציא אותה, אלא העלה אותה בחזרה לכבודה הראוי, וניסח אותה מחדש בשפה ''מודרנית'' (עד כמה שהבטוי הזה נשמע מצחיק קצת כשהוא מיוחס לר''ח). כלומר: המציאות האמתית היא, שההבדל בין היומיום שלנו לבין היומיום של רמב''ם - גדול בכמה סדרי גדל מההבדל בין ימי רמב''ם לימי משה רבינו. השנוי שעבר העולם בשלש מאות השנים האחרונות מחייב הפשטה מלאה של כל המושגים ההלכתיים הישנים שלנו, על מנת שנוכל להכילם מחדש על המציאות החדשה. דברים שפעם היו ברורים ופשוטים וחד משמעיים הפכו לספקות כבדים, ורק הפשטה יכולה לסייע בפתרונם על בסיס ספרי ההלכה הקדומים. לי ברור, שגם חז''ל עסקו באותו תהליך בבואם לתרגם את דיני התורה ואת דברי הנביאים למציאות ימיהם. חכמי אשכנז נזקקו לפעילות דומה כדי לתרגם למציאות שהם הכירו. והיום אנו זקוקים לכך מחדש, ור' חיים הראה דרך מסוימת להגיע לשם. שוב, אינני סבור שהוורטים הם עיקר תורתו - דוקא המורשת שמתאר הרב יוסף סולובייצ'יק נראית לי חשובה יותר. (ועיין בהקדמות לספרי ''דרכי משה'' של הרב עמיאל, שם הוא מסביר דברים דומים למה שכתבתי, למיטב זכרוני. בכלל, כדאי לעיין בהקדמות הללו בלי קשר - הן חמודות מאד). כן. כלי הבית בימינו נקראים בשמות אחרים וממלאים תפקידים אחרים ומרכבים מחמרים אחרים. כדי ללמוד מסכת כלים אליבא דהלכתא היום, לא מספיק ללמוד בעיון מנותק, לדעת מה פסק רמב''ם והיכן חולק עליו ר''ש משאנץ. צריך גם, לאחר מכן, להבין לעמק איך צייר כל אחד מהם את הכלי המסוים ההוא (אוניברסיטה כבר אמרנו?), ולנסות לאפיין את תכונותיו החשובות לדעת כל אחד מהם, עד שנוכל לחבר מסכת עקרונות קובעים - להחליף כל שם ברשימת תכונות. רק כשתהיינה בידינו רשימות כאלה, נוכל להשליך בחזרה ממסכת כלים התנאית למטבח ולסלון בביתינו. ניכר שרמב''ם עצמו השתדל לבצע את המלאכה הגדולה הזו (שבימיו, כאמור, היתה עוד פחות קשה), על אף שבספרו ההלכתי נקט בכל זאת במקרים רבים בשיטת הדוגמאות המשנאית בלבד, והותירנו עדיין בספקות. לתהליך הזה התכוון הרב סולובייצ'יק באותו מאמר, לדעתי. אלא שאני מסכים שהרבה מתלמידי הרב סולובייצ'יק עצמו (שלא לדבר על תלמידי ר' חיים) לא הבינו כך, ועמם מזוהה יותר הגשה המעופפת המכונה ''בריסקאיות''. | |||
_new_ |
אליצור, תאורך את משנת קפאח מול סולובייצ'יק ערטילאי ולא הוגן | |||
|
|||
היה הגון והרבה יותר ישר מבחינה הילכתית ואינטלקטואלית אילו היית פשוט מביא קטע פרשנות של יחיא קפאח, לעומת פרשנות מקבילה של הרב סולובייצ'יק. דבריך מצטמצמים למעשה לאמירות כלליות ביותר, בצד רשימת כיבודים מרשימה של הרב קפאח. דבריך כלפי הרב סולובייצ'יק הם על גבול לשון הרע תוך, למעשה, ביטול משנתו מכל וכל. הדבר כולל גם הלצה גזענית סרת טעם על פרענקים ואשכנזים, תוך קריצות הגובלות בהסתה גזענית כלפי הציבור האשכנזי, ותוך רמזים גזעניים יותר מברורים, על ''ההפשטות האשכנזיות'' של הרב סולובייצ'יק ''התלוש'', ו''המרחף באויר'' (ויש פה דומני גם אנטישמיות סמוייה) מול הרב ה''אותנטי'' המחובר לאדמה יחיא קפאח. בנוסף, יש בדבריך בלבולים תמוהים העשויים להצביע על מידה של רשלנות: - ''לפני מאה שנה (דהיינו בסביבות 1908 . מ.ש.) קם גדול בישראל... זהו ''הישיש'' – יחיא ב''ר סלימן אלקפאח... הוא מכונה הישיש כי נפטר בשנת תרצ''ג (1933 למנין הנוצרים), בגיל שמונים ושתיים''.. --------- אלא שאם הרב נולד בסביבות 1908, בשנת 1933 הוא היה בסביבות גיל 25, ורחוק מאד מגיל 82. ------------- פנינת לשון אחרת שלך היא: ''כבר שמעתי מאברך אחד שאינו מבדיל בין כבש לעז''. רק שאין בנמצא אברך כזה, מעולם לא פגשתי וגם אחרים לא פגשו משהו המתקרב לזה אצל אברכים חדי שכל בישיבות ''אשכנזיות''. דומה ששוב אתה מנסה לפרוט בשקר כבד ורע תוך פופוליזם על נימים גזעניים ואנטישמיים המציגים אברכים אשכנזים כתלושים ומרחפים באויר, שאינם יודעים מימינם ושמאלם בהילכות מעשה. אין זאת אשמתי שהאופי המכוער של דבריך ומה שמצטייר כחוסר יושרה ניסתר מעט מעיני הקוראים בשלל מחלצותיך המילוליות. ובעיקר, וזה החטא הגדול ביותר לענ''ד, אינך מביא ולו מילה אחת מדבריו של הרב קפאח, רק תאורים כלליים חסרי מידע קונקרטי ורשימת כיבודים מרשימה בה זכה. אני חוזר על בקשתי להביא פרוש כלשהו של הרב קפאח לעומת פרוש מקביל של הרב סולובייצ'יק. בבוד רב, מיכאל שרון | |||
_new_ |
אליצור, תאורך את משנת קפאח מול סולובייצ'יק ערטילאי ולא הוגן | |||
|
|||
לק''י כאשר תחיה לפי התאריך העברי יהיה מקום לפקוח את עיניך למידע המבוקש. בנתיים יש לך דרך ארוכה לעשות. אליצור | |||
_new_ |
האם ריח ההתחמקות תוך ''תקיפה'' נגדית חסרת שחר עולה באף? | |||
|
|||
אודה לכבודו אם גם כאן יפרט במה המדובר ובמה ''טעיתי''. | |||
_new_ |
האם ריח ההתחמקות תוך ''תקיפה'' נגדית חסרת שחר עולה באף? | |||
|
|||
לק''י הפורומים המתאימים לדיון כזה הם אלמדרש ותימנינט שהובאו לעיל. עם זאת, היות ויש שם דרישות סף מהמשתתפים בדיון, דרישות שאינך עומד בהם, ספק אם יאפשרו לך להצטרף לשם - אבל תנסה. אליצור | |||
_new_ |
אין מדובר כלל בדיון. התבקשת להביא מידע מבהיר נוסף | |||
|
|||
1) פרוש של הרב קפאח מול פרוש מקביל של סולובייצ'יק, להמחשת דבריך, למען היושר האינטלקטואלי. 2) להבהיר את הסתירה המשונה העולה מדבריך לגבי שנת פטירתו של הרב קפאח. 3) ועלה דומני עוד דבר או שנים שגם לגביהם ראוי שתביא מידע מבהיר. | |||
_new_ |
אין מדובר כלל בדיון. התבקשת להביא מידע מבהיר נוסף | |||
|
|||
הרב יחיא המכונה ''הישיש'', נולד בערך ב1850 = תר''י. נפטר 21.11.1931 = י''א כסלו תרצ''ב. הנכד שלו,יוסף קאפח, נולד בי''ב בכסלו תרע''ח = 27.11.1917 נפטר בי''ח בתמוז תש''ס = 21.7.2000 . הנכד שהיה יתום, גדל בביתו של הסבא עד פטירת הסבא ב1931. . הסבא פעל בתימן עד מותו. הנכד, הרב יוסף, עלה לארץ ישראל ב1943 בגיל 26, כשהוא כבר ידען גדול ושמו הולך לפניו.מה לא מסתדר לך מבחינת השנים? | |||
_new_ |
אין לכך זכר במאמר. עולה רושם שמדובר באדם יחיד | |||
|
|||
המכונה ''מורי'' כל פעם שניזכר השם קאפח. | |||
_new_ |
ולמה הוא כותב ש''נולד לפי 100 שנה?'' | |||
|
|||
הוא שכתב שרון, יתכן שמדובר כאן גם בהעתקת טקסט מתחילת שנות ה-50 כחלק מהמאמר... | |||
_new_ |
ולמה הוא כותב ש''נולד לפי 100 שנה?'' | |||
|
|||
הוא לא כותב ש''נולד''. הוא כותב ש''קם''. כשנולד, הוא לא היה גדול בישראל. | |||
_new_ |
ולמה הוא כותב ש''נולד לפי 100 שנה?'' | |||
|
|||
טוב, בא נקרא ביחד. הרב סגל כותב: ''לפני מאה שנה קם גדול בישראל אשר הלהיב את שרידי הגחלים לאש חדשה. זהו ''הישיש'' – מוּרי יחיא ב''ר סלימן אלקפאח יחיה לעולם. הוא מכונה הישיש כי נפטר בשנת תרצ''ג (1933 למנין הנוצרים), בגיל שמונים ושתיים.'' 1. הוא אינו כותב נולד. 2. בהמשך הוא כותב ישיש בגיל 82 מת בשנת 1933. מה עושה בן אדם כמוני? מניח שאם נפטר בגיל 82 בשנת 33 הרי שנולד באמצע המאה שקדמה לשנת פטירתו. ככה לימדו אותנו בכתה ג' של ביה''ס היסודי. ואז אני מניח שתי אפשרויות: אם הכוונה ב''קם'' שנולד, אז אולי נפל שיבוש קל והיה צריך להיות ''לפני מאה וחמישים שנה וגו''.'' או שלפני כמאה שנה (המאמר הוא כדברי הכותב עצמו מאמר שנכתב לפני כחמש שש שנים) ''קם'' גדול בתורה והנהיג את בני תימן.(בגיל 50 בערך, הנהגה שנמשכה כ 25 -30 שנה.) ואז הכל מסתדר. לא נראה לך? עכשיו תגיד לי אתה: מה הסיבה שאתה ושרון מתעסקים בחישובי ההבל האלה? זה כל מה שיש במאמר הזה? מילא שרון שהוא בקיא ומומחה בכל דבר ועניין. ראש וראשון למשברי סלעים ועוקרי הרים. אבל אתה? שבוע טוב. | |||
_new_ |
ולמה הוא כותב ש''נולד לפי 100 שנה?'' | |||
|
|||
אין מילים. זה הסבר תכליתי שמיישר הדורים. | |||
_new_ |
בגיל 50 התחיל להיות מורה? זה נראה לך? | |||
|
|||
_new_ |
בגיל 50 התחיל להיות מורה? זה נראה לך? | |||
|
|||
הנהגה פירושה ראש אבות בתי הדין של תימן. ראש וראשון לרבני תימן. מדובר בארץ שהתקיימו בה למעלה מאלף ריכוזים יהודים בקהילות שמנו ממשפחות בודדות בכפרים נידחים ועד למאות בכפרים גדולים, ערים בינוניות וקהילת צנעה הגדולה. ואם אתה כל כך מתעניין בחשבונאות הזאת, הריני ממליץ בפניך על ספרו של פרופסור גויטיין: התימנים. ספר שריכז את מחקריו אודות קהילות תימן בראשית ועד אמצע המאה העשרים. | |||
_new_ |
[•] הנושא הוא תרבות השקר | |||
|
|||
אם תבחן את דבריך, יועזר, תראה שאתה מנסה לתרץ בניגוד למה שעולה בפשטות מהדברים. שכן כותב מביא הטקסט: לפני מאה שנה קם גדול בישראל...הוא מכונה הישיש כי נפטר בשנת תרצ''ג ראשית, נוקטים בביטוי זה ''קם גדול בישראל'' לגבי שנת לידה. מה גם שבאותו הקשר מופיעה שנת פטירה. שנית, אנשים לא ''קמים'' וזוהרים לפתע רק ברגע המינוי הרם. המינוי הוא על בסיס מה שהאיש היה קודם. כאילו כתב מישהו, לפני 60 שנה קם גדול בישראל, דוד בן גוריון. ואתה היית מוסיף כי הכוונה רק לרגע מינויו כראש ממשלת ישראל... | |||
_new_ |
[•] הנושא איננו תרבות השקר. | |||
|
|||
אם מישהו היה כותב כך לגבי בן גוריון הייתי יודע שהוא מתכוון למינויו לראש ממשלה. בודאי שלא הייתי מבזבז את זמני וזמן הציבור על שטויות שמנסות להראות כמה אני חכם, ואיך תפסתי את המחבר בקלקלתו. ובעניין הנושא: קרא שוב את המאמר, אולי תשנה את דעתך לגבי הנושא. | |||
_new_ |
הנושא כן תרבות השקר של חלק מדוברי המתנחלים | |||
|
|||
_new_ |
תודה אליצור. עונג שבת אמיתי. שבת שלום | |||
|
|||
_new_ |
הדברים הופיעו בתחילת השבוע. איזה עונג שבת? | |||
|
|||
ובינתיים, לקראת השבת, מר סגל התבקש לספק הבהרות. מן הראוי שיניח את דעתנו לקראת כניסת השבת. | |||
_new_ |
הכוונה היתה לדבריו על נשוא הביקורת | |||
|
|||
_new_ |
אילו דברים? הבהר. | |||
|
|||
_new_ |
מר סגל, כבודו מתהדר בתואר ''רב''. שמה תכתוב לנו ממי והיכן ומתי | |||
|
|||
קיבלת את ההסמכה לרבנות? בקטע המצוטט מדבריך על ידי מיכאל שרון אודות ''הישיש'' עולה אפשרות כאילו כבודו העתיק מלה במלה טקסט ישן מתחילת שנות ה-50. האם יש לך ראייה כלשהי לפיה היית באמת תלמיד של הרב קאפח, שניפטר בשנת 1990, כפי שכבודו החל להציג את עצמו לאחר פטירתו של המנוח? | |||
_new_ |
תיקון: ניפטר בשנת 2000 | |||
|
|||
_new_ |
הוא לא חייב לך דין וחשבון | |||
|
|||
_new_ |
הוא חייב לציבור דין וחשבון. ל צ י ב ו ר | |||
|
|||
_new_ |
ומן הראוי שיבהיר לציבור גם אודות הסתה גזענית קשה מסוג | |||
|
|||
''לק''י ארבעת אלפים שנה הקרקע הזו שלי - חשב עכשיו כמה פיצויים הערבים צריכים לשלם לי על הגזל לפי תעריף של אלף דולר לשניה בריבית מצטברת של עשרה אחוז לשנה - מאז שהגזלנים ***הארורים*** הללו הגיעו לכאן'' . ''צריך כל ערבי שיטען לזכות השיבה נרשום אותו ונדאג שישלם. אגב התעריף עלה לעזשרים אחוז ריבית שנתית מצטברת. גם אם הוא יצלול מתחת לאוקינוס או יצא ממערכת השמש נצא אחריו ונגב הממנו את כספינו עד הפרוטה האחרונה. באשר ***לאסלאם*** הדבר עוד יותר פשוט ***כל מי שמגדיר את עצמו מוסלמי*** צריך להתחיל לשלם פיצויים - המונה דופק והריבית עולה. אליצור ''לק''י כל ערבי שהיה פה אי פעם הוא גזלן - גם אם יברח ויצא מתוך מערכת השמש ואם יצלול לקרקעית האוקינוס נגיע אחריו ונגבה ממנו כל פרוטה ששיכת לנו. אגב, המחיר הבסיסי עלה לאלפיים דולר לשניה והריבית המצטברת עלתה לחמישם אחוז לשנה - כדאי לכם לשם מהר - המונה דופק והרבית עולה במיהורת שיא. תחזירו את הכסף גזלנים! תחזירו את הכסף שודדים! בעל הבית חזר הביתה פורעים! אליצור | |||
_new_ |
הגזענות דלעיל (ראה קישור שני) היא אותה גזענות המתבטאת גם בדברי | |||
|
|||
כותב המאמר אודות הרב סולובייצ'יק קישור ראשון קישור שני גזענות היא גזענות היא גזענות, ויש לה תוצאות קשות, כפי שהוכח בין היתר בהיסטוריה של עמנו, ובפרט בתקופת השואה. | |||
_new_ |
לא תצליח לפלג את העם מיכאל שרון | |||
|
|||
לק''י העם הזה עמד, עומד ויעמוד איתן ויציב כסלע אל מול כל הנסיונות לפלג אותו. תמשיך להעלות את גיבובי המלל שלך על צג המחשב והשאר לנו, העם הפשוט היושב בציון, את חרות המחשבה הלאומית. | |||
_new_ |
רוב העם סולד מקיצוני הימין ורוצה שלום | |||
|
|||
אתה לא תעשה ''גלובליזצייה'' מעניינך - אני נגד המתנחלים ולא ''נגד העם'' כפי שאתה מסית נגדי תוך שקר רע. אגב, מניסיוני אני יודע כי גם בחושפי שחיתויות באירגון נוהגים ככה: המועלים והגנבים שואלים בפומבי את חושף שחיתותם ''מה יש לו נגד האירגון או הפירמה בכללותה''... ולפעמים הם גם שואלים ''מה יש לו נגד יהודים''... לשיטה זאת קוראים גלובליזצייה - האיש יוצר מצג שקר כאילו העניין האישי שלו או של קבוצת אנשים קטנה, תכופות העוסקת בפלילים, כאילו האינטרס שלו זה אינטרס של התאגיד כולו לפחות, או של המוסד הממשלתי כולו, או של ישראל כולה, או של היהודים כולם. גם זה חלק מתרבות שקר. | |||
_new_ |
עדתיות VS קהילתיות? | |||
|
|||
מעבר לאפקט הפולמי שמצוי בקישור הבא ( http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1020607.html ), אשמח לשמוע את דעתו של כותב המאמר על הטענות המועלות שם לגבי רעיון העדתיות, וגם לשמוע אם בתחום זה אכן קיימים לשיטתו הבדלים בין מזרחים-דתיים לאשכנזים-דתיים. | |||
_new_ |
עדתיות VS קהילתיות? | |||
|
|||
לק''י קראתי את הקישור אבל לא הבנתי על מה היית רוצה שאחוה את דעתי? כותב הבלוג הזה מנסה לומרשכמו שיש ערבים ישראלים כך יש מזרחיים ישראלים. זה שטות והבל - כאשר אני מדבר על תימנים אמריקאים צרפתים וכד' אני מדבר על *יהודים* תימנים אמריקאים צרפתים וכד'. כפי שבעבר עם ישראל התחלק לשבטים היום הוא נחלק לעדות. אבל זה אותו עם. הערבים אינם עוד עדה הם עם אחר הנסיון שלו לערבב דברים הוא נסיון אווילי. השמאל המנסה לטשטש בין עולים השבים לארצם לבין מהגרים זרים רק מביא לסבל ויסורים לכל החיים כאן. אליצור | |||
_new_ |
עדתיות VS קהילתיות? | |||
|
|||
לק''י אני מעדיף לנהל את הדיון בשאלה שעוררת בבלוג של אורי קציר במאמר ''שובה של המפלגה החילונית'' או לחילופין בבלוג שלך . הנושא הזה לא מתאים למאמר המסויים הזה שלי. אליצור | |||
_new_ |
בני ציפר לא מפתיע אותי בכלל | |||
|
|||
כנראה המקום בו הוא חושב נמצא למטה מהתמונה שבכתבה. הוא קובע שיהודי ערבי הוא ערבי כל עוד לא עבר 'תהליך של מודרניזציה'. בכך הוא מסמן בהתנשאותו את ה'ערביות' בגדרות תיל תרבותיים ומנסה לשַמר ולרכז אותם במחנה הראוי רק להם. מבחינתו בתרבות הערבית יש את ''האופי של השקרנות-הלגיטימית הזאת''. בהחלט הבחנתו הפרטית של בני ציפר דווקא חושפת את צפונותיו. כמו ש''אצל שבטי הנוודים שפיתחו מנהגים של הכנסת אורחים לא מתוך זה שהם באמת אוהבים אורחים אלא מתוך תועלת פשוטה, ופיתחו מנהגים של התחנפות לשלטון, כל שלטון שלא יהיה, גם כן מתוך תועלת פשוטה.'' כך בני ציפר פיתח את עמדותיו האנטי ציוניות והנַסגָניוֹת לא מתוך שהוא מאמין במסגרת מדינית חדשה ואחרת, אלא מתוך שנאתו לערביות ולאורח חייה (''המשא הערבי-העדתי'') וכל רצונו קודם הוא להתנער ממנה ככל האפשר. עם המיעוט הערבי הגדול בישראל הקטנה הוא כבר חושב שהוא ימצא פתרון בעתיד, אבל קודם כל מבחינתו זה להיפטר מכמה שיותר 'ערבים בעלי מנהגים בלתי מודרנייים'. למיותר לציין שזו הגזענות והפאשיזם הממאירים בחברה הישראלית שנאמרים מעמדה של התנשאות חסרת בסיס ותוכן. ראוי להזכיר לבני ציפר (שלצערי לא ידוע לי אם הוא מציף מדי פעם לפורום הזה) ולדומיו שהערבים הם בני אדם וכבודם במקומם מונח. המאבק שלנו איתם הוא מאבר קיומי, תרבותי, דתי. לפחות עם הקיצוניים שבהם, שכרגע מובילים את הציבור הערבי בארץ ישראל באף לעימות הרסני ומיותר. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |