|
נפט גולמי וכלכלה | |||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 25/04/2006 שעה 15:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מחיר הנפט הגולמי ירד | |||
|
|||
הסיבה העיקרית, כנראה זמנית, היא החלטה פוליטית כפולה של הנשיא בוש: [''Oil, Gas Prices Drop on Bush Supply Move'' (http://biz.yahoo.com/ap/060425/oil_prices.html?.v=16)]. | |||
_new_ |
מסתבר שגידול הצריכה לנפט הוא הגורם המרכזי לעליית המחירים | |||
|
|||
לצריכת הנפט בסין ובהודו תגובה 63629 ולגידול במספר כלי הרכב פֶּר אזרח במערב וגם בהודו ובסין יש השפעה על מחירי הנפט. השוק היום פתוח ופרוץ יותר. ב-15 השנים האחרונות נכנסו מדינות חדשות למשפחת מפיקות הנפט (למשל, רוסיה ונורבגיה). וכל המרבה במחיר, מוכר יותר. חלקן של הותיקות מאופ''ק הלך וירד. חלקה של איראן בהפקת נפט ירד בכמעט חצי ב-15 השנים האחרונות וכיום הוא מהווה כ-5% מכלל תפוקת הנפט ה ע ו ל מ י ת בשנה. לגבי 'שיטת השוברים' זה מעלה ניחוח ישן של שלטון שמתערב בחיי האזרח. משהו כמו שיטת הפתקאות, תלושים שהיה נהוג בתחילת שנות ה-50 (דב יוסף). זה פתח לספקולציה ולמכירת 'זכיות' לכל המרבה המחיר. ראה מה קורה כיום במכירת כרטיסי כניסה למשחקי אליפות אירופה בכדורסל. כרטיסים מולקים לפי קבוצות, אבל גורמים מסויימים קונים ומשתלטים על חלק גדול של כרטיסים ומוכרים אותם במחיר מופקע, לעיתים פי 5, 7 או 10 מהמחיר המקורי. ההבדל הקטן הוא, שרק במשחק כדורסל יש ''דד ליין'' בו הספסר חייב להיפטר ולמכור את הכרטיס, וזה זמן תחילת המשחק או קצת לפניו. כי אחרי זה אין יותר ערך לכרטיס. ל'כרטיסי דלק' אין ''דד ליין'', ולכן הספסור בהם רק יתפח. יתכן שמדינות יצטרכו לפעול אחרת בשנים הקרובות כדי להוריד את המחוייבות לצריכת דלק. וזאת ע''י מספר צעדים במקביל, כמו, שיפור והרחבת התחבורה הציבורית, אוטובוסים, רכבות, טראמוואיי, חשמליות, רכבות תחתיות, כדי להתחרות בנטייתו של האדם להיצמד למכוניתו ולשרוף הרבה יותר דלק ויותר יקר. במקביל, למצוא חלופות לנפט בתעשיה וברכב. והן כבר קיימות על המדף, וצריך לייצר ולשווק יותר מנועים מפיקי אנרגיה ללא הצתת נפט ורכבים עם מנועי חשמל או מנועי חשמל/דלק (היבריד). כאן, שלא כבתלושי דלק תהיה ירידה אמיתית הצריכת הנפט וזה יהיה אינטרס של הכלל. בפתקאות דלק תמיד יהיו מעורבים חוגים פליליים או מסחריים שיספסרו, ישכפלו, יזייפו וכו'. פשוט, צריך לזרז את מנועי תחליפי הנפט לטובת העולם כולם, וזה כיום בהישג יד. גם הכניסה לשיפור ולהרחבת תשתיות וכלי התחבורה החלופיים יתנו תמריצי צמיחה כלכליים טובים למדינות שינקטו בצעדים אלה. | |||
_new_ |
שיטת השוברים עובדת | |||
|
|||
נכון שהרעיון מזכיר את ''מעשי'' תקופת דב יוסף. לכן הזכרת המקרים המוצלחים, בשבדיה ואפילו בקליבלנד ובעוד מקומות בעולם, היתה במקום. הסיפור השבדי גם רומז חזק נגד הדרך שאתה כנראה מציע. שם סיבה עיקרית ליישום שיטת השוברים היה ''כישלון'' המעורבות הפוליטית, ממשלתית במשק - מדינת הרווחה. לכן עם הזיכרון שאתה נושא מתקופת דב יוסף, כדאי שתסתכל על המאפיינים החיוביים של שיטת השוברים לפני שאתה זורק אותה מכל המדרגות. נדמה לי גם שאתה ממעיט בערכו של עיקרון הבחירה החופשית החשוב. | |||
_new_ |
דוד, אינני זקן כל כך ואני לא זוכר את הצנע | |||
|
|||
מנסיון אישי, אז תחזיר לי כמה שנים טובות שלקחת לי. לדעתי שיטת השוברים הלכה לה ולא אמרה שלום, ככל שהדמוקרטיה התבססה והשתלבה בחיינו. אינני מבין כיצד אתה מחבר בינה לבין ''עיקרון הבחירה החופשית''. להיפך, השוברים הם הבלם של החופש, ובודאי של הבחירה החופשית. אבל כן זכור לי משהוא על הטלת מגבלת רכישת דלק יום בשבוע לאחר מלחמת יום הכיפורים, שהיה נהוג נדמה לי למשך זמן קצר ונכשל כמובן כי ההקצבה לא עמדה במבחן הביצוע. גם ה''שוברים'' האלה לא השיגו את יעדם. כדי לטפל נכון בעניין האנרגיה יש ליזום פריצת דרך רצינית בעניין אנרגיה חלופית (ויש אנרגיה כזאת שהיא זולה בהרבה מהנפט) ובמקביל להתחיל ולצמצם את צריכת הדלק ע''י מציאת חלופות טובות לרכבים הפרטיים - תחבורה עירונית מגוונת ותוססת ותחבורה בין עירונית דינמית יותר. שום 'שובר' לא יוכל להחליף את היתרון שיש בדרך הזו. | |||
_new_ |
גם אני לא ממש זוכר | |||
|
|||
בתקופה ההיא הייתי ילד ב''חממה'' שלא ראה כסף או נקודות. כמובן שאני מוכן להחזיר לך מה שלא לקחתי... ואפילו כפול. אני חושב שלא ממש בדקת את הסיפור השבדי והסיפורים האחרים. לזרוק אותם על סמך כשלון ישן שאנחנו יודעים עליו מעט יהיה לא חכם ולא מועיל. לעומת זאת השיטות המשתמעות מדבריך כבר נוסו ולא ממש קידמו את הפתרונות המוצהרים. דוגמה: למרות שתקציבי הרווחה התרחבו בהרבה מאז שנות השבעים עד לפני כמה שנים העוני בכל זאת עלה. מערכת החינוך שמנוהלת מלמעלה על ידי תקציב (עוד קטע של מדינת הרווחה) לא נמצאת במצב טוב (זה בלשון המעטה). לכן שווה להסתכל בצורה יותר רצינית ולבחון את שיטת השוברים. זה עוד יותר נכון אם השבדים עשו זאת, וגם יישמו את השיטה לטענתם בהצלחה. | |||
_new_ |
הערות רקע | |||
|
|||
משבר האנרגיה, שהחל לכאורה בחרם הנפט של 1973, מעורר תהיות אצל מדענים, כלכלנים, הירוקים ואנשי מדע המדינה. יש מחלוקת בין המדענים לגבי מקורו של הנפט. לא קיים שום אמדן מבוסס של רזרבות הנפט הקיימות. הכלכלנים בונים את תחזיותיהם על תנודות שוק, שבעיקרון נשלט ע''י קרטלים של ארבע מדינות, שהן מפיקות הנפט הראשיות. הירוקים מייחסים לשימוש המוגבר בנפט את החור באוזון ואילו אנשי מדע המדינה מצביעים על מודל התנהגות שונה בתכלית להתנהגות מדינות אל מול ארגונים מסחריים בינלאומיים. מקריאה שחית בספרות המקצועית, מתבררת העובדה המתמיהה שרזרבות הנפט הנוכחיות גדולות בסדר גודל מהערכות המומחים לגבי הרזרבות מלפני לא יותר משלושים שנה, הן בעולם כולו והן בארה''ב לבדה! ההערכה המוסכמת הנוכחית היא על רזרבות של 11.5 טריליון חביות, השוות בערכן לצריכה של כ-40 שנה בתנאי הצריכה הנוכחיים. בין המומחים קיימות שתי אסכולות. האחת, לצורך הדיון נכנה אותה ''הנטורליסטית'' טוענת שכמות הדלק סופית ולכן הרזרבות יגיעו אל קיצן במוקדם או במאוחר. האסכולה השנייה, שאותה נכנה בהמשך – ''ההיסטורית'', טוענת שהנפט הוא משאב בלתי מוגבל פיזית ואם קיימות מגבלות הריהן מגבלות כלכליות בלבד של עליות ההפקה. ארון הספרים של כל אחת מהאסכולות מלא וגדוש ''הוכחות'' ודברי הגות, שלא כאן המקום לפרטם. האסכולה ההיסטורית לדבריה, ההיסטוריה מוכיחה שיעלות הפקת הנפט גדלה עם התקדמות הטכנולוגיה, ומה שלא היה כדאי רק לפני שנים ספורות, הפך להיות כדאי לאחר הופעתן של טכנולוגיות חדשות. אחד המובילים באסכולה זו Adelman(1993) טוען ש'' מינרלים אינם נגמרים ולעולם לא ינוצלו עד תום. זרם השקעות יוצר תוספות לרזרבות שקיומם בבטן האדמה הוכח. הרזרוות מתחדשות כל הזמן ומנוצלות. מה הייתה הכמות המקורית ומהי הכמות שתיוותר אינן ידועות ואינן רלוונטיות''. האסכולה הנטורליסטית הנחת היסוד שלה היא שכמות הנפט היא סופית. אם מקור הנפט הוא מאובנים, הרי שכמותו מתכלה ברגע שהפקנו את חבית הנפט הראשונה. ''ניתן להסכים על כך בלי שום קשר לצורתה של עקומת ניצול הנפט, או לגבי הנקודה עליו אנו נמצאים ברגע נתון (Campbell, 2002). לדברי דיק צ'ייני, המייצג נאמנה את האסכולה הזאת ''הפקת נפט הינה פעילות להפחתתו. בכל שנה עלינו לפתח רזרבות השוות בגודלן לכמות שהופקה רק על מנת להישאר במקום ולשמור על המאזן... על חברות שהתמזגו, כמו Exxon-Mobil לפתח שדות שיניבו מיליארד וחצי חביות של נפט חדש רק על מנת לגבות את הייצור השוטף. הדבר דומה לייצור ריבית של 100%... או גילוי מדי שנה של שדה חדש המניב כחמש מאות מילין חביות. מצפים מהחברות בעולם כולו לגלות ולפתח שדות נפט שיכסו את התצרוכת העולמית היומית של למעלה משבעים ואחד מיליון חביות וכן לעמוד בתוספת הצריכה הצפויה. לפי אחת ההערכות תצרוכת האנרגיה העולמית עשויה לגדול ב-2% לשנה אל מול ירדה של 3% בתפוקת הנפט. משמות תחזית זו היא שב-2010 נאלץ לספק תוספת של 50 מיליון חביות ליום. מאין עשויות כמויות אלה להגיע? ממשלות ותאגידים בינלאומיים שולטים בכ-90% של המקורות. נפט נשאר כעניין ממשלתי. כאשר אזורים רבים בעולם מציעים הזדמנויות חדשות, המזרח התיכון, עם שני שליש של הרזרבות העולמיות במחיר הנמוך ביותר, עדיין נשאר כמקור העיקרי'' (ציטוט ע''י Aleklett,2004). לפי הנחות הנטורליסטים הפקת הנפט נמצאת על עקומת ניצול, כזאת או אחרת. מאחר ויש תחילה למצוא שדות נפט, לפני שמדברים על ניצולו, נתוני ייצור הנפט מייצגים למעשה את ההיסטוריה ולא את העתיד. הם ''יודעים'' שתכולתו של שדה נפט סופית מאחר והא נוצר בתקופה גיאולוגית מוגדרת. עקומות אלה נקרות על שמו של K.M. Hubert שפרסם אותן עוד ב- 1950. כל פתרון כלכלי חייב להביא להתייחס לנקודת מוגבלותו או אי מוגבלותו של המשאב הן לטווח הקצר והן לארוך. Adelman אותו הזכרתי לעיל, מנסה להראות בספרו The Genie out of the Bottle- World Oil since 1970 שמשברי האנרגיה אינם אלא משחק של ממשלות המדינות המפיקות אל מול תאגידי הנפט, המנסות להגדיל את חלקם בתקבולים ללא שום קשר לאמצעי הייצור או למשאב עצמו. | |||
_new_ |
הערות רקע לגבי הידע שלנו על רזרוות הנפט | |||
|
|||
אני חייב להחזיר אותך לדו''ש שהיה לנו לפני 8 חודשים תגובה 63633 בגדול, מחירי הנפט כיום מופקעים בשל הנצלנות והתאוותנות של מפיקות הנפט ובסופו של דבר יתכן שעוד יפרצו מלחמות על הרקע הזה. | |||
_new_ |
הסקלורוזה חביבי, הסקולורוזה | |||
|
|||
תודה שהזכרת לי... | |||
_new_ |
מלאי או רזרבות - נושא חשוב | |||
|
|||
סך הרזרבות הנפט הוא נושא חשוב (בצד ההיצע) שצריך לקחת בחשבון כאשר בוחנים את התנהלות שוק הנפט - במיוחד כאשר עורכים צפי או תחזית. כך גם השיקולים של מפיקי הנפט והמפיצים. בהקשר הזה הוזכרה במאמר ה''התארגנות'' של אופ''ק ומפיקים אחרים כדי להעלות את המחיר בשנת 1998. אבל העניין המרכזי של המאמר היה צד הביקושים שצומח מהר מאד משתי סיבות עיקריות (האטת קצב השיפורים הטכנולוגיים; צמיחה כלכלית מהירה.... ). נראה לי שאת ההתפתחות מאז שנת 1998, כאשר מחיר החבית היה כ-10$, הכוח המרכזי שמשפיע על מגמת המחירים הוא צמיחת הביקושים. אם כבר צד ההיצע הוא בעצם קרטל, כפי שפלד טוען, הרי שיש מן ההגיון שהצרכנים יחפשו גם דרכים לקדם את כניסת דלקים אחרים לשימוש. אחת הדרכים, המועדפת בעיני, היא שיטת השוברים. | |||
_new_ |
שוברים או סדרי עדיפות לצרכני האנרגיה? | |||
|
|||
אחד מהמומחים פרסם מאמר בנושא ביולי 2002 ובו הציג את צריכת האנרגיה לנפש אל מול גידול צפוי של האוכלוסיה בעולם. לפי חישוב זה גידול מקורות האנרגיה שמקורה בנפט נופל בהרבה מקצב הריבוי הטבעי של האוכלוסיה בעולם. הבאתי את הדעה הזאת רק כדי להצביע על כיוון פיתרון שגם הוא אינו חדש, ואשר למעשה הצבעת עליו גם אתה במאמרך - הצריכה הפרטית, קרי - דלק למכוניות. מישהו חישב ומצא שלו השוק האמריקאי היה מקבל החלטה היום על החלפת כל המכוניות הקיימות במנועים היברידיים, ארה''ב הייתה משתחררת לחלוטין מתלותה בנפט שמקורו באזורים לא יציבים פוליטית תוך 20 שנה (החישוב מתבסס על הזמן שיקח למכונית הנמכרה היום להפוך לגרוטאה). לאספקת אנרגיה לתעשייה יש כבר פתרונות חליפיים, או ליתר דיוק - פתרונות משלימים. נותרה בעיקר הבעיה של הצריכה הפרטית, של פתרון לגביה חייב להביא בחשבון את תגובות הצרכנים. מכל מקום, מדובר בקבלת החלטות פוליטיות לטווח הארוך המסכנות את רווחי התאגידים ואת רווחי מפיקות הנפט. בכל המקרים הדומים החלטות אלו מתקבלות רק כאשר המשבר פוגע קשות בכיס של כולם ולא דקה אחת לפני כן. | |||
_new_ |
הבהרות | |||
|
|||
1. עמ' 43, בספר: ''Winning the Oil Endgame'' (http://www.oilendgame.com/ReadTheBook.html), מציג גישה שאפשר בתוך 20 שנה להוריד את הצריכה היחסית ב-50%. יתכן שזהו מבט מזוית אחרת על מה שאתה אומר: ''.... תוך 20 שנה''. 2. תגובת הצרכנים מקבלת התייחסות גם במסגרת שיטת השוברים. אני הדגשתי את הערך בחירה חופשית לאחר שנקבעה המסגרת הגלובלית. | |||
_new_ |
אנרגיה גרעינית | |||
|
|||
אולי אפשר להתיחס לאפשרות של שימוש באנרגיה גרעינית ? לאנרגיה גרעינית כמה יתרונות חשובים . | |||
_new_ |
בהחלט רצוי | |||
|
|||
אבל אני לא מכיר מספיק טוב את הנושא. | |||
_new_ |
היום משתמשים באנרגיה גרעינית | |||
|
|||
היום משתמשים בכורים גרעיניים ליצירת אנרגיה חשמלית. כיום כ-16% מתפוקת החשמל בעולם מיוצרת בכורים גרעיניים (כשהמינוס הגדול שלהם הוא פסולת גרעינית שאי אפשר להיפטר ממנה. ויתכן שבעתיד נצטרך להיפטר ממנה באמצעות חלליות). התהליך הזה נמשך באיטיות ומחליף דלק ופחם שמייצרים זיהום סביבתי (הדלק יותר מהפחם). אצלנו בארץ משתמשים בעיקר בפחם. בעולם ישנם כ-440 כורי כוח גרעיניים ב-31 מדינות. 17 מדינות מהמתקדמות בעולם תלויות היום בכורי כוח גרעיניים המייצרים ל פ ח ו ת כ-25% מתפוקת החשמל שלהן (רשימת המדינות כאן http://www.uic.com.au/nip07.htm ). כמו כן, עובדים בעולם גם על הפקת חשמל בתחנות רוח, מקרינת שמש, מתנועת גלי הים. במידה והחשמל יופק באמצעים אלה יש סיכוי אפילו שהחשמל יוזל בהרבה. לגבי מכוניות, כמו שכבר אמרנו, ישנם פיתוחים חדשניים למנועי בעירה הידרוגניים (מים פשוטים ונקיים) ונראה שהמגמה הזאת מתפתחת מהר בארה''ב. נקווה שהמנועים ישופרו ונקווה שביצועי המים יתקרבו לביצועי הדלק.ישנם פיתוחי רכבים עם מנועים חשמליים ועם תאי קליטת קרינת שמש. חברת GM ייצרה מאז 1999 1.7 מיליון ריכבי biofuels E85 המוּנעים (בדלק אתנול/ Ethanol) http://www.gm.com/company/gmability/environment/news... והשנה אמורים להתווסף עוד 400,000 רכבים כאלה. הם מייצרים גם רכבות היברידיות , ועכשיו גם יוצאים לשוק רכבים חדשים Saturn Vue Green Line ובמחירים נמוכים מריכבי בנזין http://www.automobilemag.com/auto_shows/naias_2006/0... , http://www.hybridcars.com/saturn-vue-hybrid.html בטוח שכשיהיה שוק גדול יותר להיברידיות ויותר חברות ייכנסו ברצינות לנישה הזאת, כי אז מכיריהן ירדו. ישנה גם טכנולוגיה להנעת רכב עם בטריות. GM פיתחה בעבר מכונית EV-1 שהיתה מעולה מבחינת כוח מנוע, ביצועים ונסיעה שקטה. אבל המגרעת שלה היתה מרחק הנסיעה בין הטענה להטענה של הבטריה http://ev1-club.power.net/ . כעת עובדים ב-GM על ייצור תאים הידרוגניים שיוצרים ריאקציה אלקטרו-כימית כמו בבטריה, אבל שלא כבטריה התהליך והתגובות יבוצעו בתאים חיצוניים לבטריה http://www.dri.edu/Projects/Energy/Fuelcells/Fuelcel... שתספק רק מתח חשמלי להתנעה. חומר הדלק ההידרוגני (מימן) שברכב יעבור תהליך קטליזטורי עם החמצן שבאויר וממנו יופקו כוח חשמלי להנעת הרכב ומים שייצאו כפסולת http://www.dri.edu/Projects/Energy/Fuelcells/Designs... , במקום העשן של מנועי הבנזין והסולר. המים יכולים יתאדו בנסיעה או אפשר יהיה לאגור את האדים במיכל קירור מיוחד ברכב, ובעל הרכב יוכל אח''כ להשתמש במים לרחיצת הרכב, להשקיית פרחים וכו'. כיום רק רכב פרטי רק ל-12% מכלל האנושות המונה 6.5 מיליארד נפש. כלומר, משהוא בסביבות 800 מיליון כלי רכב פרטיים או ציבוריים. מחירי הדלק הופכים להיות משמעותיים יותר ויותר ככל שבעלות הדלק קופצות את ידיהן ומעלות מחירים. גם אפקט החממה נותן סימנים שהוא מרגיש בכל אותם רכבים מעשנים. ולכן יש מקום לזרז את הפיתוחים הטכנולוגיים להפצת רכבים היברידיים ובתקווה שגם מכירים יירדו בהתאם. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |