|
אנטישמיות או... | |||||
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 17/12/2003 שעה 7:43) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
אכן ברווז הוא ברווז - אבל אצלך גם | |||
|
|||
טווס הוא ברווז. אכן אני מסכים איתך שהקריקטורה הזו היא דוחה באופן בלתי רגיל. ועניינית , היא גם ''ביקורת'' לא מוצדקת. ישראל , עם כל הביקורת שיש לי על מדיניותה , לא הורגת ילדים בכוונה. שרון אינו איש צמא דם. נכון גם שאנטישמים משתמשים במדיניות ישראל כתרוץ לתקוף בברוטליות את ישראל והיהודים. מצד שני , אתה מנסה באמת להחליף את הנושא. בישראל יש כיבוש אכזר , דיכוי של הפלשתינים , ופגיעה קשה בזכויות אדם. זה שתאמר שיש דכוי כזה גם במקומות אחרים , לא עושה את פעילות ישראל למוצדקת. אם נשים מושפלות במחסומים , אם עוברים מתים בדרך לבית החולים, אם לערבים מוצע נומרוס קלאוזוס באוניברסיטאות שלנו, אזי העובדה שבצ'אד או אצל הפלחים במצריים כורתים לנשים את הדגדגן באמת לא רלבנטית. | |||
_new_ |
איזה נושא הוא החליף? | |||
|
|||
השאלה שלו והתמיהות הן נושא בפני עצמו כמדומני. הבעיה מתרכזת בכמה אופנים; 1. השמאל הרדקלי לא מסומן למרות העבר הבולשביקי. 2. יש תחרות ''סמויה'' בתוך השמאל מחד מי מהפכני יותר ומי רדקלי יותר ומאידך מי מגביה את רף האבסורד בתנהגות עדרית . 3. השמאל המהפכני רדקלי ''נהנה'' מתמיכת השמאל כולו ,אפילו בדברים הכי גרועים אפילו כשמדובר בהשמדת עם ,קול ענות חלושה ,אילמות רועשת. 4.מי שמעז לחרוג מהשורה ולבקר לפי רעות עיניו פשוט נזרק החוצה ,נהדף נמחץ ופיו נסתם. כפי הנראה מדובר במשהו שאינו רציונלי לחלוטין. בשם נאורות מזויפת חדלת תוכן מרבים להמחיש את הרגשות הכי לטנטים של פעם ,שכנראה מקורם אינו כל כך חף מדיעות וחינוך ,אלא שהעכשיו זה כבר לגטימי לא להסתתר ,אין צורך להחביא ,אפילו מיצווה לצאת בראש חוצות ולהודיע שאיש שמאל ראוי רדיקל מהפכני למשעי ,הוא באותה הזדמנות אנטישמי. והרי לא מעטים מהטובים באמת היו כאלה ,אולי המיעוט שבטובים אינו כזה. הרי פה בפורום הזה יש דוגמה חזית אחידה מצד השמאל ,הימין הוא הרבה יותר פרטיקולרי ,הרבה יותר מגוון ,הפחד לצאת נגד איש שמאל הוא הפחד שחס ושלום תגזל מהאיש המבקר התואר של ה''נאורות''. רות גבינזון ופרופסור שלמה אבנרי כבר לא בדיוק שמאל ,כי במהותם הם אנשים הוגנים,וגם בן ובת גאים של העם היהודי. בשביל להיות איש שמאל היום אתה נדרש להגיע למחוזות הרדודים של גב גלאון זהבה ,או להיות איזה יצור דומה לספירו. אתה חייב להפגין את היותך חבר באיזה אירגון שניכס לעצמו את הפרשנות הנאותה לזכויות אדם ,אתה למען האמת חייב להיות מספיק פאנטי בשביל להתכחש לזהות המכוננת שלך זאת שבכלל הביאה אותך לפה . פתאום הלאום היהודי הוא לאום מוקצה ,להיות יהודי ולהרגיש חלק מהעם היהודי אפילו בבחינת שותפות גורל ,זוהי התנהגות בלתי הולמת של כל מי שרואה עצמו ''נאור''. | |||
_new_ |
העיוורון, הרדידות | |||
|
|||
''הימין הוא הרבה יותר פרטיקולרי, הרבה יותר מגוון, ..... בשביל להיות איש שמאל היום אתה נדרש להגיע למחוזות הרדודים של גב גלאון זהבה ,או להיות איזה יצור דומה לספירו.'' דבריך ''שטוחים'' אלו מוכיחים שאינך רואה את המציאות..... | |||
_new_ |
רמי אתה לא צריך לקחת ברצינות את כל מה שספירו כותב | |||
|
|||
גם הוא בעצמו לא עושה את זה. אני קורא בתגובתך על ''כיבוש אכזר , דיכוי של הפלשתינים , ופגיעה קשה בזכויות אדם'', דברים אותם אתה מייחס לישראל, ויותר מאוחר אתה מדבר על ''נשים מושפלות במחסומים'' - ואני שואל את עצמי שאלה קטנה אחת, אם במקרה מלחמת ששת הימים היתה נגמרת אחרת והערבים היו כובשים אותנו, האם גם אז הייתי זוכה לקרוא את ''הפנינים'' האלה מעטו של רמי? ידיעה שראיתי היום בג'רוסלם פוסט, מספרת על אשה פלשתינאית, אם לשבעה ילדים, שנצלה את העובדה ש''חיילי צה''ל בדרך כלל אינם עורכים חיפושים מדוקדקים אצל נשים'' כדי להבריח חגורת נפץ עבור מחבל מתאבד. מה שרמי רואה כ''השפלת נשים במחסומים'' זו כנראה העובדה שלא מתייחסים אליהם כאל גברים ולא מאמינים שהן מסוגלות לבצע פיגועים. אכן הלהט המהפכני מאפשר לאדם להאמין בדברי האיוולת המגוכחים ביותר. על זה אמר כבר ג'ורג' אורוול ''יש רעיונות שהם כל כך אידיוטיים שרק אינטלקטואלים מסוגלים להאמין בהם'' - הוא התייחס לאינטלקטואלים של השמאל בבריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אבל כמו הרבה דברים אחרים שהוא כתב התקפות של דבריו היא אוניוורסלית. ספרטקוס בתגובתו למטה שובר את כל השיאים. | |||
_new_ |
ואותך, ישראל, צריך לקחת ברצינות? | |||
|
|||
ממה נפשך? בא מישהו ומעלה ביקורת על מדינת ישראל ואצלך מופעל הרפלקס המותנה כמו מה היה קורה אילו הסתיימה מלחמת ששת הימים אחרת ו''האם גם אז הייתי זוכה לקרוא את ''הפנינים'' האלה מעטו של רמי?'' אתה מנסה להסיט את הביקורת בשינוי הנושא ''למה היה קורה אילו.'' אני משוכנע שאף משטר הוא לא נופת צופים במיוחד אם הוא שלטון בכוח הזרוע על עם אחר בזמן מלחמה. מזה יש רק צעד קטן לעוולות שרמי מתאר שגם הם ידועים כחלק מהמציאות. נכון שיש לנו הרבה סיבות מקילות ועוד מיני נימוקים טובים בדיון על העונש. אבל עלינו להוקיע ולמנוע כל דבר שלא היינו מקבלים אם היה מופעל עלינו - כדי לא להגיע לדיון על העונש. אם ניקח ביטוי שלך, התקפות של הדברים הללו היא אוניברסלית. אין מה לעשות יש קשר די חזק בין מה שאנחנו עושים בהקשר הפלשתינאי והתגברות האנטישמיות !!!! | |||
_new_ |
''אין מה לעשות '' | |||
|
|||
אין מה לעשות יש קשר די חזק בין מה שאנחנו עושים בהקשר הפלשתינאי והתגברות האנטישמיות !!!! אז מה לדעתך עדיף, שניתן לפלסטינים להשלים את כוונתם או שניתן לאנטישמים כמה רגעים של מפח נפש? תמיד האנטישמים שנאו יהודים צודקים, לוחמניים ומשכילים. אז אפרים קישון צדק, אנחנו באמת צריכים להתנצל ''סליחה שנצחנו''. ממש לא בכוונה. | |||
_new_ |
צריך את ספירו בשביל לראות את | |||
|
|||
הכיבוש? הכיבוש לדעתך קיים רק בראשו של ספירו? הכיבוש קיים ומגונה על ידי כל מדינות העולם , כולל ארצות הברית. ההתנחלויות מנוגדות , כולן, כולל השכונות הישראליות במזרח ירושלים , לחוק הבינלאומי. גם ארה''ב חושבת כך. סיפוח ירושלים המזרחית ורמת הגולן למדינת ישראל לא הוכרו אפילו על ידי מיקרונזיה. החרבת כביש הגישה לפלשתינים , מניעת התנועה שלהם , האיסור לצאת ולבוא , ההשפלות , המכות , ההתעללות , הסגר הכלכלי, הפקעת האדמות , כולם מהווים את הכיבוש האכזרי ביותר הקיים כיום על פני כדור הארץ, ואתה חושב שאת זה אני לומד מספירו??? ספירו בעיני רדיקל קיצוני מדי ואני בעיניו איש ''ימין מתון''... יש אנטישמיות , האם זה עושה ביקורת לגיטימית על ישראל לפחות מוצדקת? נטייתך האוטומטית לצעןק ''אנטישמים'' ובכך לתת לעצמך את הזכות להתעלם מכל ביקורת , היא חלק מהאידיאולוגיה הימנית קיצונית שלך. טמינת הראש בחול היא תכונה אופיינית לתנועות קיצוניות, הנאצים היו מייחסים כל ביקורת או התנגדות למעשיהם ל''יהדות הבינלאומית''. | |||
_new_ |
ישראל אוהב אותנו אבל .......... | |||
|
|||
הוא בכנות דואג לשלומנו כמו אם (''אמא פולניה=אמא מרוקאית,'' כפי שאמר בן לאמא השניה) דואגת. גם היא תאסור עלינו לבקר את ראשי המשפחה. כאילו שאם לא נבקר יעלמו החטאים ............ איזו נאיביות....... | |||
_new_ |
לאט לך עם הדמגוגיה | |||
|
|||
1. היכן ראית שארה''ב מגנה את הכיבוש הישראלי? 2. לאיזה *חוק* בינלאומי מנוגדות ההתנחלויות? 3. היכן ראית שארה''ב חושבת כך? נסה לא לשרבב את הנאצים לויכוחים עם ברי פלוגתא, אלא אם אתה ממש לא מצליח להסתדר בלעדיהם. | |||
_new_ |
רמי - אתה סותר את עצמך | |||
|
|||
מצד אחד - אתה מתרעם כאשר מדברים על מחוזות אחרים - ומקונן שמדובר בניסיון להתעלם. אבל כאשר נוח לך - אתה כן כורך יחדיו את מחוזות כל העולם. כאשר אתה קובע שה''כיבוש הישראלי הוא האכזרי ביותר הקיים כיום על פני כדור הארץ'' - אתה פותח פתח לגיטימי ומתבקש - לבחון על כל נקודה ונקודה בכדור הארץ האם שם הכיבוש אכזרי יותר או פחות. ואחר כך אתה מתלונן שכל מיני אנשים חופרים בכל מיני מעשים שנעשים בכל מיני מקומות בחוץ-לארץ. | |||
_new_ |
לא נותר לי אלא לציין | |||
|
|||
כי הכותב צודק ברוב דבריו אבל זה עדיין לא מנקה אותנו מן החטאים שלנו. אין שום סיבה שננהג ברשעות רק משום שיש עוד רשעים בעולם, מה גם שהדבר אינו תורם לנו ולא כלום. | |||
_new_ |
המחבר צודק, לדעתי | |||
|
|||
והשאלה הנובעת מכך היא: אז מה? ובכן, התשובה היא, לדעתי, כי האנטישמיות מהווה סיכון אסטרטגי לעצם קיומה של ישראל, ומכאן הצורך להילחם בה במטרה למגר אותה מן העולם. והשאלה הגדולה לדידי הינה: האם המטרה ניתנת להשגה באמצעים סבירים, ואם כן - כיצד ניתן להשיגה? אין לי תשובה סדורה ונחרצת, לצערי, אך על הקושי להשיג מטרה זו יעידו תשובתיהם של שני קודמיי, יהודים וישראלים ככל הנראה, שלמצד הסכמה עם הכותב מצאו לנכון להוסיף 'הערות'. ואם כך אצל יהודים-ישראלים, מה יהא אצל שונאי ישראל? כפי שהכותב טוען, אחת הרעות החולות אשר מזינות את התעמולה האנטישמית ומשמשות לה כסות די נאה הינה התופעה המוכרת כ'הכיבוש הישראלי'. גם אני סבור שתופעה זו מזיקה לנו, אם כי טעמיי שונים. לכן, נראה לי שנפיק ברכה רבה מאד אם נפסיק את התופעה הזו, אך בלי לאבד שום גרגיר מארץ ישראל, והדרך היחידה הסבירה הנראית לי הינה באמצעות העברת האוכלוסיה הערבית בשטחי יו''ש ועזה לירדן-פלסטין. אלא שהענין אינו פשוט כלל, לעת עתה. כך או אחרת, ברור לגמרי שהמלאכה רבה וקשה עד מאד, אלא שאסור לנו להתייאש כלל. שלום ליהודים. | |||
_new_ |
כמה שאתה נאיבי ... | |||
|
|||
כמה שאתה נאיבי ... אתה כותב: ''כפי שהכותב טוען, אחת הרעות החולות אשר מזינות את התעמולה האנטישמית ומשמשות לה כסות די נאה הינה התופעה המוכרת כ'הכיבוש הישראלי'.'' נו באמת, ומה היתה הסיבה לאנטישמיות לפני ''הכיבוש הישראלי'' ? | |||
_new_ |
כמה שאתה נאיבי ... | |||
|
|||
סליחה, אבל אני לא רואה כל סתירה או קשר בעייתי אחר בין הציטוט ובין שאלתך. | |||
_new_ |
הרי המאמר מדבר על התגברות האנטישמיות | |||
|
|||
המאמר מראה קשר בין התגברות האנטישמיות והמציאות בישראל. מבלי להתווכח אם עמדת המאמר נכונה או לא ברור ממנו שיש קשר בין ''הכיבוש הישראלי'' (השלטון המפלה על עם אחר) והאנטישמיות. לא סתם שרון הוא האובייקט של ''הקריקטורה-הרעה.'' הרי שרון הוכנס לתמונה כי הוא המנהיג העכשווי שלנו. הוא לא דמות מהעבר או מהעבר הרחוק. המציאות שלנו מלאה לטוב ולרע ב''כיבוש הישראלי.'' לכן ודאי יש קשר בין הכיבוש ורמת האנטישמיות. על פי המאמר הכיבוש מעצים את האנטישמיות. זוהי, לטעמי, אחת הסיבות הטובות מדוע ''הכיבוש'' הוא לא דבר חיובי. | |||
_new_ |
כלומר -בלי כיבוש תקטן האנטישמיות | |||
|
|||
וזו באמת נבואה שאני מתכוון לברר בעתיד בתיקוה שיסתיים הכיבוש. כמובן שאיני מסכים לעניין המוזר הזה ,שיאיה הגדולים של האנטישמיות היו שעה שלא היה כיבוש ,דבריך אינם רדודים בלבד אלא הם חסרי שחר. המסקנה הנכונה היא שהאנטישמיות היא כשלעצמה ,לעיתים היא משמשמת לכיסוי ,לתירוץ -אבל אין ספק שלפי הבנתך גן העדן ואחרית הימים יגיעו מייד בתום הכיבוש. לצערי זו התנהלות לא רציונלית ובהחלט רצוי להפריד את הכיבוש מעניין האנטישמיות. הכיבוש כשלעצמו הוא רע ,אבל בוודאי שאינך מאמין שהאנטישמיות היא ''עונש'' ראוי לכיבוש רע כשלעצמו ,הביקורת היא לא רק כנגד שרון ,אלא כנגד היהדות בכלל זאת הבעיה בעצם. הבעיה היא שאירגונים שאמורים היו לעסוק בזכויות אדם אונברסלית ללא משוא פנים מזניחים קונפליקטים הרבה יותר קשים מהקונפליקט הערבי-ישראלי ,פה למעשה החיידק האנטישמי מהווה איזה תכלית בפני עצמה ,שגוברת על חוש הצדק עצמו ,החינגה האנטישמית היא הרדודה ומי שמסתתר מאחוריה ''מבין'' אותה ,או מנסה ל''נהל'' אותה בתבונה (?) הוא לא פחות מאדם שאין לו קשר למציאות. השמאל הרדקלי כנראה כשלעצמו מהווה כסות לכמה בעיות שחשבנו שהם היסטוריה. | |||
_new_ |
יש קשר בין ה''כיבוש'' לאנטישמיות | |||
|
|||
והוא שלילי: ככל שיש יותר כיבוש - יש פחות אנטישמיות; וככל שיש פחות כיבוש - יש יותר אנטישמיות. השווה את מעמדה הבינלאומי והפנימי של ישראל שנה וחצי לאחר כינון ממשלת השמאל בראשות ברק - לעומת שנה וחצי לאחר כינון ממשלת הימין בראשות שמיר. | |||
_new_ |
אני דיברתי על טענת המאמר.... | |||
|
|||
אם הבנתי נכון אתה טוען אחרת. אתה מוכן לפרט קצת יותר על המשפט האחרון שלך? | |||
_new_ |
על ברווזים ויהודים | |||
|
|||
ראשית, הפתגם הנכון הוא, כמובן, If it looks like a duck, and quacks like a duck, we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands. (דאגלס אדמס, ''סוכנות הבילוש ההוליסטית של דירק ג'נטלי'', http://www.forum2.org/tal/books/dirk.html). שנית, רק אני חשתי אי-נוחות קלה מאזכור הנומרוס קלאזוס, והטענה כי היהודים מעתיקים בבחינות, לאור הדרישות כיום להחזיר את הבחינה הפסיכומטרית? הטענה היא שביטול הבחינה הוביל לגדילת אחוז הערבים באוניברסיטאות, והיה אף איש משרד החינוך (לא זוכר את שמו) שלא התבייש להצהיר שהסיבה היא העתקות בבחינות. כמה מוכר, כמה כואב. | |||
_new_ |
מאמר מצויין של בר ניר, החושף אותנו | |||
|
|||
אל האמיתות הלא נעימות של עולמנו. בר ניר בראייתו החדה ובכתיבתו הרהוטה, מעמת אותנו עם האנטישמיות בצורתה הבוטה ביותר, שאנו ילידי הארץ ''זהובי הלחיים'', לא פגשנוה מעולם. לא רק שאנו ילידי הארץ לא פגשנו אנטישמיות בחיינו, כי אם קשה לנו להאמין שהיא קיימת כמושג יום יומי וכחלק עמוק בתרבות העמים. שרות טוב עשה לנו בר ניר בכתבתו. | |||
_new_ |
בשביל זה הקמנו מדינה לא ככה? | |||
|
|||
היהודים בגולה לא מבינים מה זו חירות. | |||
_new_ |
בשביל זה הקמנו מדינה לא ככה? | |||
|
|||
לק''י והיהודים בארץ לא מבנים מה זה אנטי שמיות. אליצור | |||
_new_ |
בשביל זה הקמנו מדינה לא ככה? | |||
|
|||
וטוב שכך, יהודי חדש יכול לצמוח רק בלי להסתכל כל הזמן מעבר לפינה אולי מתחבא שם איזה גוי. | |||
_new_ |
גם דה-גול חטף בימי guerre d'Algerie | |||
|
|||
כשפרץ המרד האלג'יראי ב1954, וכפי שאתם רואים בקריקטורה, הוא נוגס בפה זב ריר, או שמא נוטף דם, ב Liberte המקודש. באותו זמן היו למעלה ממליון מתיישבים צרפתיים באלג'יריה, חלקם צאצאים של 125 שנות התיישבות (הרבה מהם יהודים, אגב), אשר ראו באלג'יריה חלק בלתי נפרד מצרפת. אלא שהאוכלוסיה המוסלמית, כמובן, לא היתה חלק מצרפת, ולא קיבלה אזרחות צרפתית. האם הקריקטורה הזו נבעה מאנטי-''צרפתיות''? (באנלוגיה לאנטישמיות)? לא חושב, אולי זה היה אנטי-ממשלת-צרפת. האם הקריקטורה הארסית נגד דה-גול אמורה כביכול לרכך ולאזן את רושם ההתקפות המרושעות על שרון? גם זה לא נראה לי. | |||
_new_ |
גם דה-גול חטף בימי guerre d'Algerie | |||
|
|||
נכון בזמנו של דהגול שרפו בתי כנסת צרפתיים. נו באמת...ואפילו אנשים נאורים חשבו לחסל את הישות הצרפתית לחלוטין.והאו''ם עסק בצרפת יום יום ,בתי קברות צרפתיים נשרפו ונופצו ,כנסיות נחרבו בכל רחבי אירופה בגלל שהיה להם סטייל פרנוקפלי..אכן ממש תאימות מצמיתה. את הטיפול הזה את אי-הלגטימיות של העם היהודי ושל ישראל לא תמצא בשום אנלוגיה. חבל לחפש ראציונל מאחורי אנטישמיים ,זה חסר שחר. | |||
_new_ |
בר ניר המסכן, מחפש אנטישמיות, ואין | |||
|
|||
את רשימת ההבל של בר ניר ניתן לסכם: אשראי וטוב לנו - יש אנטישמיות. שמחתו מוקדמת. הוא מחפש אנטישמיות בנרות, חופר בכוכים אפלים, אולי יש שם איזה קמצוץ אנטישמיות ולא מוצא. הוא ניכשל קשות. על אף מאמציו ההירואיים, בר ניר אינו מצליח בכל הפטפטת הארוכה שלו להביא ולו דוגמה אחת של אנטישמיות. אין לבר ניר מושג ירוק מה זו אנטישמיות. אילו היתה באמת אנטישמיות, הוא היה ניזרק כמו כלב שוטה מארה''ב ומשפחתו היתה עוברת את סאת היסורים שפלסטינים עוברים מדי יום במחסומים של הצבא הישראלי. הוא חוזר כמו תוכי אחר התעמולה של משרד החוץ, הסוכנות היהודית ושרתיהם מבין הארגונים היהודים בארה''ב, המנסים לסתום את הביקורת על ישראל בקריאות ''הנה הזאב האנטישמי'', אלא שאין זאב ואין כלום. ישראל היא כובש אכזרי, המבצע פשעי מלחמה לרוב, והביקורת, המעטה מדי לטעמי, הינה לעתים קרובות מימית וצמחונית. על פי כתיבתו מתקבל הרושם שבר ניר הוא חניך התעמולה הסובייטית. כל ביקורת על העריצות הסובייטית היתה נענית ''ומה עם הכושים באמריקה''? העובדה שגם במדינות אחרות מבצעים פשעים נגד האנושות אינה נותנת לישראל רשיון להרוג, לרצוח, ולשלוט באמצעות טנקים מטוסים טילים וחיל רגלים בשלושה מיליון פלסטינים ולשלול מהם זכויות אדם בסיסיות. בר ניר נאחז כבקש הצלה בקריקטורה שהופיעה ביומון הבריטי ''אינדיפנדנט'' (בר ניר מגלה בורות כאשר הוא משייך את העיתון לשמאל) המציגה את שרון כמי שאשם בהרג ילדים פלסטינים. בקריקטורה אין בדל אנטישמיות, והיא ביקורת נכונה על אישיות פוליטית שאחראית לביצוע פשעי מלחמה. שרון נושא על גבו גיבנת של רצח והרג ילדים פלסטינים עוד מימי פעולת התגמול בקיבייה בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20, עבור דרך מלחמת לבנון ועד למאות הילדים והתינוקות שנהרגו בשלוש השנים האחרונות. הקריקטורה ב''אינדיפנדנט'' היא שיא העדינות אם נשווה אותה לקריקטורות הרבה יותר ארסיות שפורסמו בעיתונות הישראלית נגד ערפאת. המנהיג הפלסטיני, מושחת ועריץ לא קטן, לפחות כמו שרון, לא הצליח לזקוף לחובתו את מספר הילדים ההרוגים שנימצאים בחשבון הדם של שרון. שרון מנצח את ערפאת בנוקאוט בסיבוב הראשון. בר ניר שומר את שיא הגיחוך לסוף רשימתו כאשר הוא קובע כי העולם הוא בדרך לחסל את ישראל. איזו איוולת. ישראל היא המדינה הניתמכת ביותר בעולם, אין עוד מדינה שמקבלת מאומות העולם סיוע כה נדיב, מיליארדים רבים של דולרים, כמו ישראל. רק בגלל הסיוע הזה מסוגלת ישראל להתמיד כבר 36 שנים בכיבוש ולממן את הוצאות העתק של החזקת צבא כיבוש חמוש מכף רגל ועד ראש ואת פשע המלחמה בדמות ההעברה ההמונית של מתנחלים מהארץ הכובשת לשטח הניכבש, בניגוד לאמנת ג'נווה ואמנת רומא. הנסיון של הטרנספריסט ח''כ אלדד לגייס את הטלאי הצהוב בעניין סימון תוצרת ההתנחלויות, אותו מאמץ אל ליבו גם בר ניר, הוא הזנייה של השואה. תוצרת מפעלים ישראלים בשטחים הכבושים נגועה במשטר אפרטהייד מתועב, שתלוי מעליו הדגל השחור של האי חוקיות, ודינה להיות מוחרם כפי שהיה עם תוצרת דרום אפריקה של תקופת האפרטהייד. אני מקווה שהקהילה הבינלאומית לא תסתפק בסימון התוצרת לצרכי הטלת מיסוי, אלא תחסום אותה לחלוטין ותאסור את כניסתה לשוקי העולם. | |||
_new_ |
אני מרים ידים | |||
|
|||
אני רק מקווה שאת עצמך אתה משכנע. | |||
_new_ |
ספרטקוס, במה להתחיל, בשטויות שכתבת, או בשקרים? | |||
|
|||
_new_ |
למה ספרטקוס אנונימי ? | |||
|
|||
ממה פוחד ספרטאקוס ? ממי פוחד הלודר האימתני שהצליח כמעט להביס את הגדולה באמפריות? אולי הוא פוחד מעצמו ,מהתמונה בראי של פחדן... תמונה של מלשין, מישהוא שלא יכול להשתתף במאמץ מרצון או מכורח, ועוטף את עצמו באידאולוגיה המצדיקה את אי ההשתתפות, חדוות היציאה המשותפת למשימה צודקת. ההרגשה המניעה את כל מי מתוכנו שטוחן מילואים מתוך רצון וידיעה ברורים שאין דרך אחרת. והטובים בסיפור הזה ,אינם החוראנים* שרצחו בישראלים ביפו כבר בשנות השלושים אלא אנחנו ,מאז ולעולם. ואולי הוא קשור לאנשי המניפסט הקומוניסטי שגם בטאונו נקרא ספרטקוס... אולי הוא לא מכאן בכלל? ואולי לא היו הדברים מעולם? *עובדי נמל מחוראן שהובאו ע''י הבריטים בהמוניהם לצורך עבודה בנמל, בשנות העשרים של המאה הקודמת. | |||
_new_ |
נא לא לשנות את הנושא | |||
|
|||
כמעט כל אלה שטרחו להגיב על מאמרי בנושא האנטישמיות החדשה החטיאו את המטרה. מאמרי אינו עוסק במדיניותה של מדינת ישראל או בהצדקתה של המדיניות הזאת. יש בהחלט מקום לדיון כזה ובמיסגרת דיון כזה יש לי הרבה מה לומר על ההשתלחויות הלשוניות של כמה מן המגיבים אבל זו לא הבמה. בפרפראזה על דבריו של נשיא אוניברסיטת הארווארד אותם הבאתי מפיו של דרשוויץ, הניסיון לגרור את הדיון לנושא מדיניותה של ישראל בשטחים וכלפי הפלשתינאים בכל הוא בחזקת ניסיון ''לשנות את הנושא''. הנושא הוא שנאת [מדינת] ישראל שהיא שנאת יהודים בלבוש חדש, נושא שכל קשר בינו לבין מדיניותה של ישראל הוא מקרי לחלוטין. העובדה שה''רנסאנס'' של התופעה הזאת מתמקד כמעט כולו בחוגי השמאל במערב, מקשה מאד על אנשים שכל חייהם גדלו על המיתוס של ''השמאל הטוב'' ו''הימין הרע'' להתמודד עם זה ובצר להם הם מנסים להעביר את הדיון לפסים בהם הם חשים יותר בנוח. מה גם שהכרה בתופעה תביא אותם בהכרח לניתוק מהעולם שהם כל רוצים להיות חלק ממנו. גם הגישה היותר ''מתונה'', לפיה מדיניות ישראל ''תורמת'' לליבוי האנטישמיות הקיימת אין לה כל אחיזה במציאות. כמו בכל מקרה של שנאת המונים, האנטישמיות – שנאת יהודים בשל היותם יהודים - היא תופעה פתולוגית חסרת כל בסיס רציונלי. מעין איידס במישור הנפשי. כל ניסיון להתמודד עם תופעה כזאת בנימוקים רציונליים – ''צריך להבין את הסיבות'' – נדון מראש לכישלון. אין כל ספק שהעובדה שקיימת מדינת ישראל ושמדיניותה שנויה במחלוקת מהווה כלי עזר המשמש בידי תוקפי ישראל מסווה נוח להשקפותיהם האמיתיות. אבל מכאן ועד למסקנה המופרכת ששנאת ישראל היא ''תוצאה של המדיניות הזאת'' המרחק הוא גדול. אסתפק כאן בשתי דוגמאות. במאמרי התייחסתי לעמדה והתגובות של אירגוני פמיניסטיות, אירגונים שמעמד וזכויות האישה אמורים להיות בראש מעייניהם. מה שיש להם לומר על מעמד האישה בעולם המוסלמי, עולם בו אונס קבוצתי הוא צורת ענישה מקובלת, וסקילה של קורבנות אונס שנכנסו להריון מעוגנת בספר החוקים, זה ש''אין לנו זכות לבקר את המיגוון הרב תרבותי של חברות אחרות'' (We should not criticize the multi cultural diversity of other societies) כך התבטאה נשיאת קולג' ברנארד (קולג' לנשים במזרח ארה''ב המהווה את אחד ממעוזי הפמיניזם כאן). אותה גברת מכובדת לא מהססת לראות את הדרישה שנשים פלשתינאיות תעבורנה בדיקות במחסומים כנושא ראשון במעלה שחייב להעסיק את התנועה הפמיניסטית. האם מי שהוא מוכן לומר עם היד על הלב שמניעיה של אותה גברת כשהיא מוצאת לנכון לתקוף את מדינת ישראל, קשורים בצורה כל שהיא למה שישראל עושה או לא עושה? עורך מכובד של העיתון לוס אנג'לס טיימס מספר לקוראיו על ''משפחות פלשתינאיות שלמות שנמעכו בבתיהן ע''י בולדוזרים ישראליים'' (Whole Palestinian families have been bulldozed inside their homes by the Israelis). כאן לא מדובר באיזה סמרטוט שמאלני כמו העיתון אינדיפנדנט באנגליה, המתמחה בכתיבת מאמרי הסתה נגד ישראל וארה''ב. הלוס אנג'לס טיימס הוא מהמובילים בין העיתונים הליברליים בארה''ב, ואת זה הוא מביא כ''ידיעה''. כשמערכת העיתון מקבלת גל של מכתבי קוראים המוחים על הפירסום ומפנים את תשומת הלב לכך שדברים כאלה וגם דומים להם מעולם לא התרחשו במציאות, זה ברוב המקרים כלל לא זוכה לפירסום. אם כבר מפרסמים שניים או שלושה מהמכתבים, דואגים ל''אזן'' את זה בפירסום של מספר דומה מכתבי קוראים ממוצא ערבי המברכים את העיתון על ''אומץ הלב'' שהוא גילה בפירסום הדברים ''כפי שהם קורים בשטח''. האם מי שהוא מוכן לומר עם היד על הלב שמניעיו של אותו עיתונאי בפירסום המאמר (ומניעי מערכת העיתון שהרשתה את הפירסום), קשורים בצורה כל שהיא למה שישראל עושה או לא עושה? אז בבקשה, ''נא לא לשנות את הנושא''. מדובר בשינאת ישראל לשמה ולא בשום דבר אחר. זה לא המקום לוויכוח עקר נוסף בינינו לבין עצמנו על מדיניותה והתנהגותה של מדינת ישראל. אין פה גם משום נסיון להצדיק את מדיניות ישראל יש לי דעות ברורות בנושא אבל לא כאן המקום להתווכח על זה. במאמר שני שנמצא בהכנה אתייחס לשאלה איך להתמודד עם הבעיה, אם זה בכלל אפשרי. | |||
_new_ |
נא לא לשנות את הנושא | |||
|
|||
האם אין הניסיון לגרור דיוני ביקורת על מדיניות מדינת ישראל לנושא האנטישמיות בחזקת ניסיון ''לשנות את הנושא'' אף הוא לעיתים? | |||
_new_ |
''ביקורת על מדיניות מדינת ישראל''? | |||
|
|||
בקונטקסט הנוכחי אין חיה כזאת. לפחות לא במישור הבינלאומי. יש התקפות (אתה יכול לכנות אותן בשם ''ביקורת'' אם זה יותר נוח לך) על ''מדינת ישראל'', לא על ''מדיניותה של מדינת ישראל''. מדיניותה של מדינת ישראל ו''מר גורלם של הפלשתינאים'' מעניינים את התוקפים כקליפת השום. הם אולי נאחזים בזה כתרוץ טוב וזו הסיבה שהם כלל לא מתייחסים לצד העובדתי. זאת הסיבה שהם מדברים על מעשי טבח שלא היו ולא נבראו, על השמדת ''משפחות פלשתינאיות שלמות בבתיהן באמצעות בולדוזרים'' ושאר מעשיות ממין זה. יש הרבה מה לבקר במדיניותה של מדינת ישראל (תראה לי מדינה אחת בעולם שאין מה לבקר במדיניותה) אבל מה הקשר של זה לתעמולה האנטישמית הארסית המתנהלת נגד מדינת ישראל? | |||
_new_ |
''ביקורת על מדיניות מדינת ישראל''? | |||
|
|||
המ... כלומר, אני מבין מהתשובה הארוכה שלך, שהתשובה היא ''כן''. :) | |||
_new_ |
''ביקורת על מדיניות מדינת ישראל''? | |||
|
|||
כאשר אדם מסויים מסתיר לך את המסך בקולנוע - אתה יכול למחות בשתי דרכים: 1) ''זוז בבקשה, אתה מסתיר''. 2) תעוף לי מהעיניים יא-חתיכת זבל מכוער, אנס-תינוקות מפלצתי, למה אתה מסתיר לי את המסך עם צביר הגידים, העצמות והגנים הנחותים שלך!!!'' ללא ספק - בשני המקרים - מי שהסתיר את המסך - פעל שלא כשורה... | |||
_new_ |
מי אשם שהוא מסתיר ....... ? | |||
|
|||
בהנחה שישראל צודק במאה האחוזים וקיימת שנאת ישראל בלתי רציונלית עלי להעיר: 1. בשני המקרים יכול להיווצר כעס על המסתיר בגלל ההסתרה. במקרה השני זה גם ישמש לבסס ולחזק את הנימוקים הלא רציונליים. יותר מכך, זה יעזור לבן אדם עם הגישה השניה לגייס תמיכה לעמדה הלא-רציונלית שלו בקרב הרציונלים. לכן גם למסתיר יש השפעה על שנאת ישראל בעיקר אם התכוון להסתיר או התעלם מיתר הנוכחים בקולנוע בשחצנות. 2. אפשר גם למצוא ארועים כאלו בעבר של הגישה הלא רציונלית. המעשים שלי היום יכולים להוות בסיס לגישות בלתי רציונליות אלי ואל ילדי (כמו שכבר נוכחתי) וגם אל הקהילה שאני חלק ממנה. אני יכול להביא דוגמאות טובות מאד לכך על איך שזה קורה בין יהודים ולכן אני לא מתפלא שזה קורה בין דתות ו-או בין עמים שיש בעברם גם סיבות רציונליות. אבל אז זה יראה כאילו שאני רוצה לשנות את הנושא ואני לא..... בקיצור, אין צורך שאוסיף לשונא הבלתי רציונלי סיבות רציונליות. זה נכון גם לנושא האנטישמיות ולכן זה לא משנה את הנושא אלא אולי מרחיב אותו קצת. | |||
_new_ |
מי שמשנה את הנושא איננו ישראל בר-ניר | |||
|
|||
אלא שונאי ישראל בארץ ובעולם. מה הקשר בין אושוויץ לבין רמאללה? את זה תנסה לשאול את הסופר האנטישמי ז'וזה סאראמאגו. מדוע מעשיה של ישראל ביש''ע מוכיחים שהאומה היהודית היא מקור הרשע בעולם - ומעשיה של רוסיה בצ'צ'ניה אינם מוכיחים שום דבר; ומעשיה של סין בטיבט אינם מצביעים על שום דבר? את זה תנסה לשאול את המלחין האנטישמי מיקיס תיאודורקיס. מה הקשר בין הקביעה (על-פי רמי נוידרפר) שה''כיבוש הישראלי הוא האכזרי ביותר בעולם'' - לבין שאלות של דמוגרפיה, שלום וביטחון? האם באמת ובתמים ''הכיבוש הישראלי'' אכזרי יותר מרצח-העם בסודאן? האם ה''כיבוש הישראלי'' אכזרי יותר מהכיבוש הסיני בטיבט, מהכיבוש הסורי בלבנון, מה''כיבוש'' ההודי בקשמיר, או ה''כיבוש'' הרוסי בצ'צ'ניה? כיוון שאם התשובה היא לא - מדוע להשמיץ? עצם האמירה שה''כיבוש הישראלי הוא האכזרי ביותר בעולם'', מזכירה יותר מדי את ההכרזה המוסכמת על כולם - שהרשע הנאצי הוא האכזרי ביותר בתולדות האדם. ואפילו אם התשובה היא כן - וה''כיבוש הישראלי'' הוא, נניח, 9 בסולם האכזריות, ואילו הכיבוש הסיני הוא ''רק'' 8.8 - מה עניין שמיטה אצל הר-סיני? שהרי הצורך בביטולו של ה''כיבוש הישראלי'' הוא צורך דחוף וחיוני מבחינה מוסרית, לשיטתו של נוידרפר - בין אם הוא 9 בסולם הרשע לעומת 8.8 של זה הסיני - ובין אם להיפך. לא אני ולא ישראל בר-ניר מפחדים להתמודד עם כל טענה נגד ישראל ופעולותיה הצבאיות והאזרחיות, אבל אין שום סיבה שנבליג ולא נמחה, כאשר מעמיסים על הביקורת האמיתית והקשה ממילא, מיני שטויות, שקרים, סילופים, ניפוחים והשמצות, כגון ''העם הפלשתינאי הוא האחרון עלי אדמות ללא מדינה''; ''עזה היא המקום הצפוף ביותר בעולם''; ''הציונות היא תנועה קולוניאליסטית''; ''אין לעם היהודי זכות להקים מדינה''; ''הרוע בעולם מקורו באומה היהודית''; ''היהודים רוצחים את הפלשתינאים בדיוק כפי שרצחו את ישו''; וגו' וגו' וגו'. ואם נחזור למשל שלנו - גם אם אותו אדם שמסתיר את המסך עושה זאת בכוונה (ולא זאת כוונת המשל) - ראוי שתינתן לו לפחות הזדמנות אחת להתיישב ולהפסיק להפריע - או לחילופין הזדמנות להסביר מדוע הוא מסתיר את המסך (אולי הוא לא מצליח לפתוח את הכיסא ולהתיישב) - וזאת בטרם יקבל איומים על חייו ועירעור על עצם זכות קיומו. כך ההגינות מחייבת, וזה כל מה שישראל בר-ניר ואנוכי ועוד אנשים תובעים. | |||
_new_ |
אין סתירה | |||
|
|||
דבריך לא סותרים את מה שכתבתי כאן על הנזקים ממעשי ההסתרה. אני גם יכול למצוא לדוגמאות שלך הסברים רציונליים שאין ביניהם ואנטישמיות דבר. אבל עיקר עמדתי קיימת כבר בתגובה הקודמת: יש קשר בין מעשי ישראל והיהודים והתייחסות קבוצות אנושיות אחרות, גם הלא רצינליות (כמו אנטישמיות), למהותה של ישראל ולאיכות העם היהודי בכלל. בקיצור לא הכל אנטישמיות בלתי רציונלית......... | |||
_new_ |
דויד, זו לא כלכלה | |||
|
|||
שהיא התחום שלך - שם לא אתווכח עם קביעות שלך. בנושא האנטישמיות ושנאת היהודים נכתבו עשרות רבות (קרוב לוודאי שמאות) של ספרים ומחקרים. אין בנמצא ''אנטישמיות רציונלית''. ישנם הרבה חוקרים ש''מסבירים'' את האנטישמיות במעשים או התנהגות של היהודים (לא מעט יהודים ביניהם). מה שמעניין הוא שאצל רוב החוקרים האלה מה שהיהודים לא עושים משמש הצדקה - אם הם מצטיינים בתחומים מסויימים אז ''הם דוקרים את העיניים'' (יש יותר מדי מדענים, רופאים, בנקאים או כל עיסוק אחר שמביא פרנסה בשפע) ואם מדובר במי שהוא שסרח או התנהגות שלילית אז היהודים הם מקור כל הרע (כל הגנבים הם יהודים, היהודים מלווים ברבית קצוצה, הפשע המאורגן זה לנסקי ודומיו וכו' וכו'). סיבות אף פעם לא תחסרנה. וכשצריך אז ממציאים אותן. מאיפה נולד הסיפור על עלילת הדם? האנטישמיות היא דוגמא קיצונית של שנאת המון Mass hatred שהיא תופעה פתולוגית חסרת כל בסיס רציונלי שהוא. | |||
_new_ |
ישראל, זו לא פיזיקה | |||
|
|||
בפיזיקה לא אתווכח איתך ואפילו אשאל אותך לעיתים ביוזמתי. בנושא האנטישמיות משחקים אצלך בעירבוביה הגישה הפוליטית לא רציונלית שלך (אנטי-שמאל) וחקר האנטישמיות. לכן הדוגמאות שאתה מביא לדעותיך הן על מעשים אנטישמיים של אירגוני שמאל. כמעט שאין אנטישמיות של אירגונים ימניים. נכון שאני לא חוקר אנטישמיות אבל אני מכיר ''קצת'' את העולם שסובב אותי. אני יודע ''קצת'' על דעות פוליטיות ואי-רציונליות (אפילו שלי או שלך). לכן אני חושב שיש קשר בין אנטישמיות ומעשיו של ''המסתיר בקולנוע.'' ההבדל הגדול בין הדעה שלי ושלכם (פרלמן, אתה ועוד אחרים) הוא שאני מוכן להרחיב קצת את הבעיה ולדון בנושא ההרחבה של מעגל האנטישמים. אתם בדרך כלל לא מוכנים לעשות זאת. | |||
_new_ |
דויד, אף פעם לא טענתי | |||
|
|||
אפילו ברמז שלשמאל בעולם יש מונופול בנושא. מה שאמרתי זה שהוא הפך להיות נושא הדגל. הימין לא שינה את עורו, וזה כולל גם חוגים שמשיקולים טקטיים תומכים כרגע במדינת ישראל. אבל העובדה המרה היא שיש שיתוף פעולה הדוק בין הימין הקיצוני והשמאל בתחום שינאת היהודים, כשהשמאל מפברק לעצמו ''הצדקה'' אידיאולוגית במסווה של לחימה ל''זכויות האדם''. הימין לא נזקק להצדקה אידאולוגית - עבורם זאת מוסכמה. אני חוזר ואומר לך שאתה טועה בגדול. מדובר בתופעה פתולוגית ללא כל שמץ של בסיס רציונלי - תקרא רק את תרומתו של ספרטקוס לדיון כאן כדי להבין למה כיוונתי בדברי. | |||
_new_ |
ישראל, אני קורא את כ--ו--ל--ם | |||
|
|||
אני אכן טועה מידי פעם ולפעמים טעויות חמורות אבל לא במה שכבר כתבתי כאן. בכדי להישאר קרוב ככל האפשר לבקשתך ולא לשנות נושא לא אתייחס לפיברוקים ופתולוגיות. אבל הערה קטנה יש לי: אצלך שימוש במושג שמאל וימין הוא מוטה. יש ימין קיצוני שאשם בעוולות הימין אבל שמאל יש רק אחד. | |||
_new_ |
דויד, אתה קורא ובכל זאת אתה טועה | |||
|
|||
ראשית אינני מייחד את כתיבתי על האנטישמיות לשמאל. אני מתייחס ל''חידוש'' שנוצר בכך שהשמאל הצטרף לחגיגה, וההצדקות המופרכות להצדיק את עמדתו זו שעומדת בסתירה מוחלטת לכל העקרונות והרעיונות אותם הוא מתיימר לייצג. לימין אין יומרות כאלה. אצל הימין שינאת היהודים היא למעשה חלק ''מהגדרת התפקיד''. הם לא נזקקים לסיבות או לתרוצים. אצל השמאל (אלה מהם שנושאים היום את דגל שנאת ישראל - להערכתי כשני שלישים מהציבור המגדיר את עצמו כ''שמאל'') ישנה התופעה שהם צריכים להצדיק (בעיקר לעצמם) את האוקסימורון הזה שהם בנו לפיו ''האנטישמיות היא צורה של הגנה על זכויות האדם''. גם רוב הדוגמאות שהובאו כאן ע''י מגיבים שונים הן כלל לא לעניין. אם אתייחס לדוגמא הטפשיתשל האדם שמסתיר לך בסרט. אותו אדם פגע בך או גרם לך נזק ואתה מגיב על זה. גם אם התגובה היא ללא כל פרופורציה לחומרת המעשה עדיין יש קשר סיבתי בין המעשה והתגובה. שינאת היהודים היא שנאה לשמה ללא כל סיבה, לא ישירה ולא עקיפה. ואם אתה רוצה לספר לי שאיזה אכר שיכור בצרפת שונא יהודים בגלל שישראל (לדעתו) מציקה לפלשתינאים, אז תסלח לי אם אומר לך שאלו שטויות במיץ. אותו פילוסוף שציטטתי במאמר, אמיל פאקנהיים, הסביר יפה את היחודיות שבשואה. ''ג'נוסייד'', הוא אמר ''הינו פשע מחריד בכל נסיבות שהן. אבל כאשר הוא מתבצע מסיבות כמו שאיפה להתפשטות טריטוריאלית, או סיבה חומרית אחרת, יש לו מימד אנושי. זה לא גורע כהוא זה מחומרת הפשע, אבל זו תופעה שניתן להסביר אותה במסגרת הטבע האנושי.'' השמדת היהודים במלחמת העולם השנייה היתה רצח לשמו, ללא כל סיבה, לא ישירה ולא עקיפה (למעשה, הביצוע הקפדני של השמדת היהודים פגע במאמץ המלחמתי של הגרמנים). זה הופך את השואה לתופעה שחורגת מכל התייחסות אפשרית במושגי אנוש. ככה זה היה לאורך כל הדורות עם האנטישמיות. זה נכון לכל צורה של שנאת המון Mass hatred ולא רק לאנטישמיות, אבל לצערנו לאמטישמיות יש מקום כבוד ב''כותל המזרח'' של התופעה. | |||
_new_ |
ראשית אני מסכים לרוב דבריך | |||
|
|||
אנסה להסביר בקיצור נמרץ ,מדוע דווקא בשמאל יש תופעות כאלו כיום,לא בכל השמאל ,ואיני מקבל את הקביעה שלך שיש שישים אחוז אנטישמים זה לא רציני לזרוק מספרים. אבל יש ,ויש לא מהיום ותמיד היה כך ,תרבות המערב ברמה הכי גבוהה והכי מובהקת ע''י נציגים נכבדים מכילה אנטישמיות שורשית. דווקא השמאל מבלי שתהיה בו ביקורתיות וכאמור מבלי שניתחו את התופעה ובגלל בעיקר שהימין בצדק מסומן לאחר המלחמה ההיא ,דווקא השמאל לא עשה דין וחשבון לעצמו . מהבולשביקים ועד למשטרים אפלים שנולדו כדיקטטורה של הפורלטריון ,יש בעקביות ,עקבות ברורים של בוז ליהודי ,בוז לעם הסוחרים ,בוז לזעיר בורגנות ,בוז לעם התנ''ך על השרידות הנשגבת שלו ,על עליבותו ,על היותו שרוי במרחב גלותי ,שהוא אנטי המודל המערבי במובנים האסתטים בעיקר. לוא דווקא אסתטיקה פשטנית אלא אסתטיקה שקיימת כתנאי לפיתוח תרבות.תרבות מערבית כמובן. היהודים יצרו תרבות יש מאין ,ללא טריטוריה ,ללא כל מסגרת עצמית ,מתוך שלילה של נוכחות אסתטית קונקרטית. היהודים הציבו מודל אבסטרקטי שאינו קביל בעולם המערבי . לכל אורך הדורות לא רק הדרדק והעני והימני ופשוט העם היו אנטישמיים ,ההפך הטובים ביותר חלקם מתוך שלילה של ההצעה האבסטרקטית של היהדות. הגדרת האליטה כשמאל דורשת מתוך היותה אליטה המשכיות של דורות של הוגים ,סופרים וכו, שראו בקיום היהודי דבר שמעל לטבע ,פה לדעתי טמון חלק מההסבר אף שהוא גם לא מספק כשלעצמו לאנטישמיות. אין ספק שהיהודי בתרבות המערב הוא יצור בזוי ,יש לו לא רק איפיונים קונקרטים ,אפילו תרבותו צומחת ממקומות שמעל לטבע כפי שהוא נתפס במערב. הפרדוקס הוא ,שחלק מהדפוסים הללו קיימים בציונות החילונית ,שלילת הגלות בעיקרה היא נסיון לברוא יהודי חדש ,לפי המודל המערבי . חלק זה ודווקא היכולת לראות ביהודי המסורתי ששרד ללא טריטוריה ואף יצר תרבות ,מין תופעה שיש לסלקה מההיסטוריה-מסבירות אימוץ של אנטישמיות ע''י הציונות עצמה ,לכן יש לומר שגם בתוך הציונות ושלילת המסורת היהודית יש ביטוי לאותה אנטישמיות. הקיום היהודי חייב להיות לפי מודלים מערביים ,מאחר והוא פועל כנראה במישורים שנוגדים את המודל המערבי ,מופעלת כלפיו אותה התיחסות. כמובן שיש גם הסברים תיאולוגים שבאו מהנצרות ,אבל לא די בהם להסביר את היחס ליהודי כתת-אדם . אין ספק שהעניין הוא חשוב ,וטיפשי להכחיש את היותו קיים. השמאל הציוני אף הוא מתוך הרגל לאמץ את גישת המערב כביכול ,מנסה ל''הבין'' את הטינה ליהודי במעשי היהודי הזה (לפי המודל המערבי האחריות נופלת על הקורבן שכן הוא הרגיז או התגרה במישהו ומעשיו מסבירים את יחס המערב כלפיו),אלא מה -דווקא שמאל אתיאיסטי שאינו זקוק לעומק תיאלוגי כביכול,הופך את שלילת היהודי מתוך נסיון ל''קרוא'' טקסטים תיאלוגים (ע''ע עצמון והאיש עם הרקע האדום).אבסורד על אבסורד ,פשוט גבבה וחוסר קוהרנטיות. יש בסופו של דבר מסקנה אחת חשובה ,שכל הסבר יהיה מפותל סביב זנבו של המסביר ,לנסות להבין חוסר עקביות ואי-רציונליות בצורה רציונלית זו מטלה בעייתית מראש. אבל די ביחס ה''מיוחד'' שזוכה בו היהודי-ישראלי לעומת כל יתר העמים בכדי להבין מה עומק הבעיה. האנטישמיות היא נושא נפרד לחלוטין מהעניין והקונפליקט הערבי -ישראלי ,אימוץ האנטישמיות כביכול מ''סיבה'' ראויה מעידה על המאמץ שבבואו להטיף לנבל את תורתו הנאורה ,הוא משתמש בעצמו במודל אנטישמי עם זקן ארוך כאורך הגלות. לכן אפילו נימוק שגם אנו נוהגים לא כשורה בפלסטינים הוא נימוק לא משכנע מכיוון שהמנמק זאת משתמש בכלים אנטישמיים. האובר-התיחסות ונקיטת יחס לא פורפורציונלי כלפי ישראל מלמדים על משהו מוכר שאינו שייך לסיבה כביכול שגורמת ל''רעש'' הזה. | |||
_new_ |
סלח לי אבל אתה לא טועה | |||
|
|||
בלתי אפשרי הדבר ,איני מאמין לך שאתה טוען שאתה טועה. | |||
_new_ |
אתה נמצא בחברה טובה | |||
|
|||
יש עוד רבים שחושבים עלי ''רעות'' כמוך אבל: ''אף על פי כן.....'' | |||
_new_ |
לצערי ידידי דוד | |||
|
|||
אני אינני נמצא בחברה הטובה שאתה רומז עליה בפנינו. | |||
_new_ |
מי שמשנה את הנושא איננו ישראל בר-ניר | |||
|
|||
אין כיבוש הודי בקשמיר.ב1947 בעת חלוקת הודו הבריטית ל2 מדינות,הודו ופקיסטן,החליט המהרג'ה של קשמיר,שרוב אוכלוסייתה מוסלמית,לאחר התמהמהות רבה ,שאפשרה לצבא מוסלמי לפלוש מפקיסטן,להתאחד עם הודו. כתוצאה מכך נשלח צבא הינדי לנסיכות ובסוף המלחמה נחלקה קשמיר לשניים.חלקה חברה בהודו וחלקה חלק מפקיסטן. המדינה ההודית גאמו &קשמיר היא חלק מהודו.לתושביה אזרחות וזכויות אזרח כמו כל מדינה הודית אחרת,כולל את זכות הבחירה לממשלה המקומית ולפרלמנט בניו דלהי | |||
_new_ |
האם אתה בטוח שרוב תושבי קשמיר מסכימים איתך? | |||
|
|||
קיומן של זכויות אזרח איננו מהווה מחסום בפני שאיפות בדלניות. לסלובקים היו זכויות אזרח מלאות בצ'כוסלובקיה הדמוקרטית שלאחר הקומוניזם - והם בחרו להתנתק; לצ'צ'נים יש זכויות אזרח מלאות ברוסיה - אבל הם שואפים לעצמאות; לאירים הקתולים בצפון אירלנד יש זכויות אזרח מלאות, כולל ייצוג בפרלמנט של ''הוד מלכותה'' - אבל הם מעדיפים להתנתק מבריטניה. וכן הלאה והלאה. לגופו של עניין, לא משנה איך תגדיר את מעמדה של הודו בקשמיר. השאלה היא האם פעולות הדיכוי/אנטי-טרור (או הפעולות הדמוקרטיות של השיוויון האזרחי ההודי - תגדיר זאת איך שתרצה) - אכזריות יותר או פחות מפעולותיה של ישראל ביש''ע, וכנ''ל לגבי כל מדינה ומדינה ופעולותיה היא. מי שמכריז שה''כיבוש הישראלי'' הוא ''האכזרי ביותר בעולם'' - לא יכול להתחמק מבחינה אמפירית של ההכרזה הגורפת הזאת. | |||
_new_ |
''ביקורת על מדיניות מדינת ישראל''? | |||
|
|||
כאשר אדם מוחה בפניך על כך שאתה מסתיר לו את מסך הקולנוע ואומר ''זוז בבקשה, אתה מסתיר'' אתה יכול לומר: 1. סליחה, הנה אני זז. 2. אני מסתיר? אני מכיר אותך, אתה תמיד מתלונן שמסתירים לך בקולנוע ואתה גם שונא אותי. למה לשחק ברמזים ובמטאפורות? שאלתי את ישראל בר-ניר האם ייתכן ולעיתים (שים לב לשימוש בכמתים - לעיתים, כלומר לא תמיד) משתמשים באותה טכניקה מהצד השני - גוררים דיונים על מדיניות ישראל לדיון על אנטישמיות. הרשה לי לתמצת את תגובתו של מר בר-ניר במשפט האחרון ממנה: ''יש הרבה מה לבקר במדיניותה של מדינת ישראל (תראה לי מדינה אחת בעולם שאין מה לבקר במדיניותה) אבל מה הקשר של זה לתעמולה האנטישמית הארסית המתנהלת נגד מדינת ישראל?'' כלומר, לפי ישראל בר-ניר, להבנתי, ניתן לסווג כל ביקורת על מדינת ישראל תחת הקטגוריה ''תעמולה אנטישמית וארסית'' וככזו אין טעם להתייחס לה באופן ענייני, כמו שניתן לגרור כל דיון על גילויי אנטישמיות לנושא מדיניות ישראל בשטחים ולא להתייחס לגילויי האנטישמיות באופן עניייני. | |||
_new_ |
ערן - או שאתה לא מבין על מה ישראל | |||
|
|||
מדבר - או שאתה מסלף את דבריו ביודעין. אם ישנם אנשים מספיק שטחיים שהם זועקים ''אנטישמיות'' על כל ביקורת מוצדקת או לא - ישראל הוא ודאי לא אחד מהם. אני מניח ששיטתך שונה משל ישראל - ולשיטתך חלק נכבד ממה שיראל יראה כהשתלחות אנטישמית בלתי-רלבנטית, אתה תראה כביקורת עניינית ומוצדקת על ישראל. אבל לשם התרגיל - אני מציע שתפעיל פעם אחת על עצמך קריטריונים מחמירים יותר - ותביא אל הפורום דבר ביקורת על מדיניות ישראל - שיהיה קשה מאוד - גם לעקשנים במיוחד - לבטל אותו כ''השתלחות אנטישמית''. מצד שני, אני מבטיח לנהוג בזאת הפעם בסלחנות-יתר ואתייחס אל הטיעון שתביא כאילו נאמר בענייניות ובתום-לב ידידותי. אז נחיה ונראה. | |||
_new_ |
''מדוע אתה ממשיך לעשות הכללות שלא לעיניין | |||
|
|||
במקום לקבוע באופן סתמי ש''ניתן לסווג כל ביקורת על מדינת ישראל תחת הקטגוריה 'תעמולה אנטישמית וארסית' '' תתייחס לדוגמאות הספציפיות אותן הבאתי (יכולתי להביא אבל מאות זה היה סותם את הזיכרון של המחשב). האם הקביעה ש''משפחות פלשתינאיות שלמות נמעכו למוות בבתיהן ע''י בולדוזרים ישראליים'' היא בעיניך בסך הכל ''ביקורת'' שאני, מחוסר יכולת לקבל ביקורת, ''מסווג'' אותה כתעמולה אנטישמית? יש לך מושג כמה שעות שידור הבי בי סי הקדיש לטבח שלא היה ולא נברא בג'נין? אפילו עיתונים שהם בדרך כלל בראש מבקרי ישראל כמו הגארדיאן ולה מונד לא יכלו לעבור על זה בשתיקה וירדו על הבי בי סי. כדי שביקורת תהיה ראויה להחשב כביקורת חייבים להתמלא לפחות שני תנאים ראשית שהעובדות תהיינה נכונות, ושנית שלמבקר לא תהיה קופה של שרצים בנושא. יש עוד, אבל כששני תנאים אלה מתמלאים אז שהמבקר ימלא את פיו מים. זה לא בא להצדיק עוולות שלי. אבל אני לא מוכן לשמוע ביקורת ממנו. | |||
_new_ |
בר ניר ודחליל האנטישמיות | |||
|
|||
בר ניר ממשיך לנפנף בדחליל האנטישמיות, אבל צרתו היא שאנו מבחינים כי מדובר בדחליל ולא באנטישמיות. הדוגמאות שהביא אין להן כל קשר לאנטישמיות, ומשום כך אין לו דרך אחרת מאשר להיעזר בסילופים ובדיסאינפורמציה. ניקח למשל את הנושא הפמיניסטי. יש כל כך הרבה עוולות בעולם נגד נשים, טוען בר ניר, והפמיניסטיות לדבריו, אין להן מה לעשות בחייהן אלא להיטפל רק לישראל. האם זהו המצב? בוודאי שלא. הפמיניסטיות בכל העולם עוסקות הרבה יותר בעוולות מחוץ לישראל מאשר בישראל. די אם נציין את המערכה העולמית מזה שנים של פמיניסטיות ברחבי העולם נגד ברית המילה לנשים שעדיין רווחת בלא מעט מדינות מוסלמיות. כאשר החליט בית דין מוסלמי בניגריה על פסק דין מוות בסקילה נגד אשה ניגרית שהורשעה בנאוף, התארגנה מערכה בינלאומית אדירה של ארגוני זכויות אדם ותנועות פמיניסטיות נגד פסק הדין. הלחץ הבינלאומי עשה את שלו ופסק הדין בוטל. גם אני חתמתי על אחת העצומות נגד פסק הדין. בר ניר הוא כה שטוף בגזענותו, מעט אנטישמים יוכלו להתחרות בו, עד שלא אכפת לו שמתקיימות עוולות נגד נשים מוסלמיות. הוא לא נותן ידו למאבק נגד אותן עוולות, כי מה אכפת לגזען גורלה של אשה ניגרית? אכן, ישראל אינה בראש מעייניהן של הפמיניסטיות ברחבי העולם, אבל בהחלט ראוי שגם המתרחש בישראל יזכה לתשומת ליבן מעת לעת. כאשר חיילי צבא הכיבוש הישראלי מעכבים במחסומים נשים בהריון בדרכן לבית חולים בעיצומם של צירי לידה, ובגלל זה הן נאלצות ללדת תינוקות מתים במחסומים לעיני החיילים, ראוי גם ראוי שפמיניסטיות וארגוני זכויות אדם בכל אתר ואתר יקימו קול מחאה, ולא יחששו ממניפלוציות וסחיטות נוסח בר ניר ומשרד החוץ הישראלי שזועקים ''אנטישמיות'' בנסיון לסכור את פי המבקרים. גם הדוגמא שמביא בר ניר מהעיתון ''לוס אנג'לס טיימס'' אין לה דבר עם אנטישמיות. הידיעה שפורסמה בעיתון על משפחות פלסטיניות שנימעכו תחת שרשראות הבולדוזרים כאשר אלה הרסו בתי משפחות שלא חטאו, הוא דיווח אמת. בר ניר עוצם עיניו אל מול פשעי הכיבוש הישראלי הנימשכים כבר 36 שנים, והוא בהזיותיו סבור כנראה שהאימה והסבל הנישקפים מעיני הפלסטינים אינם אלא פיקניק של תענוגות. מי שסבור כי לא מדובר בפיקניק אלא בפשעי מלחמה, מיד מסווג על ידי גזעננו בר ניר כ''אנטישמי''. ועוד דוגמא לדיסאינפורמציה מבית מדרשו של בר ניר: העיתון הלונדוני ''אינדיפנדנט'' שהוא עיתון מרכז ימין, מכונה על ידי בר ניר ''סמרטוט שמאלני'' ואילו ''לוס אנג'לס טיימס'', הניצב שמאלה מה''אינדיפנדנט'', זוכה אצל בר ניר לתואר המכובד ''מהמובילים בעיתונים הליברלים בארצות הברית''. לך תבין את הגיונו העקום. | |||
_new_ |
''בטטה בנדורה'' | |||
|
|||
בצבא הטורקי היה נהוג לתת לטירונים עגבניה (בנדורה) ביד ימין ובטטה ביד שמאל, ובעת הצעידה, במקום ''שמאל - ימין'', היו צועקים עליהם ''בטטה - בנדורה'' כדי שידעו להבחין בין ימינם לבין שמאלם. ידידי הצעיר - היית יכול להפיק תועלת מטירונות בצבא הטורקי. | |||
_new_ |
ישראל, זה מאמר מרתק ומחכים | |||
|
|||
אם יהיה זמני בידי אכתוב גם אני משהו על אותם אנטישמים והזרמים השונים שבינהם. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |