פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ישראל יצרה סתירה בין זכות לזכות
אריק אשרמן (יום רביעי, 22/10/2003 שעה 23:33)


ישראל יצרה סתירה בין זכות לזכות


הרב אריק אשרמן



בהודעה לעיתונות שפירסמה עמותת ''שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם'' נמסר על גניבת זיתים ופגיעות בעצי שקדים. המאמר שלהלן נכתב בהקשר הנזכר על ידי מנכ''ל העמותה.


הבעיות המוסריות הקשות באמת לא צצות במצבים בהם יש בחירה ברורה בין להפר או לא להפר זכות, אלא כאשר אנו נאלצים לבחור בין זכות לזכות, בין פגיעה אחת לפגיעה אחרת. האירועים של הימים האחרונים מבהירים איך מדינת ישראל הפילה את עצמה בפח מפני שהיא יצרה עימות לא הכרחי בין זכות לזכות.

מהאחד באוקטובר נמצאות משפחות פלשתיניות רבות בלחץ לסיים את מסיק הזיתים עד תחילת הרמאדאן בסוף החודש. לזכות כוחות הביטחון ייאמר שעוד לפני שנדרשנו להפעיל לחץ כמו בשנה שעברה, הם נערכו ביוזמתם לאבטחת המסיק. אבל, לצערי, הם ניסו להשפיע על האוכלוסייה הפלשתינאית למסוק על יד התנחלויות וכבישים רק לאחר 22.10 (''אחרי החגים''). כתוצאה ממיקום התנחלויות רבות בלב מטעי הזיתים נוצר קונפליקט בין הזכות להגנה עצמית ובין זכותם של הפלשתינאים לעבד את אדמתם.

אנחנו לאחר עוד פיגוע נוראי ויש כרגע התראות חמות רבות. כתוצאה מכך הוחלט לאחר יום הכיפורים להשאיר את השערים בגדר ההפרדה נעולים לפחות לעשרה ימים נוספים. ברור לחלוטין שיש לישראל זכות וחובה להגן על עצמה. אילו תוואי גדר ההפרדה היה על הקו הירוק, היה ניתן לנעול את השערים בלי לפגוע במסיק הזיתים. ברם, גם ללא גדר מזרחה מאריאל, התוואי הנוכחי הולך בין מספר מטרים לעד ששה קילומטרים אל תוך אדמות פלשתיניות. גם כאשר דובר על מטרים ספורים, הגדר חותכת את התקווה להצלה כלכלית של משפחות רבות שלמזלן הרע נופלות אדמותיהן מערבה מהגדר.

בכפר ג'איוס עמדתי ביום ד' עם החקלאים הפלשתינאים שחיכו לראות האם כוחות הביטחון יפתחו את השער. במקרה זה תוואי הגדר עובר 6 קילומטר מזרחה מהקו הירוק. בנוסף לבעלי מטעים חיכו שם בעלי חממות, שפחדו שהיבול ימות מפני שהם לא הצליחו להשקות מאז תחילת הסגר ביום ו' שלפני יום הכיפורים. כמו כן, כאשר נודע שאין בכוונת צה”ל לפתוח את השער, נוצר מצב נפיץ בין החקלאים החרדים לאדמותיהם ולפרנסתם, לבין חיילים אשר היו לחוצים מההתראות.

המדרש מלמד שכל אחד מארבעת המינים שאנו נוטלים בחג הסוכות מייצג חלק אחר של הציבור. אנו נוטלים כולם ביחד מפני שכל אחד מהם חשוב. השאלה היא, מי עבורנו ''הציבור?'' במידה שאנו מאמינים שיש חשיבות לכל אדם באשר הוא כישות שנבראה בצלם ה', אין הצדקה ליצירת עימות לא הכרחי בין הזכות הישראלית להגנה עצמית לבין הזכות הפלשתינאית לעבד אדמה ולהתפרנס בכבוד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ובזכות אלוהית?
נמרוד פינסקי (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 0:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בלי קשר לידיעה, האם אתה מאמין במשולש: דת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל?

אני למשל הייתי מחחליף את ''דת'' ב''היסטוריה'' או משהו בסגנון.

אם אתה מאמין בזה אז למען מה אתה פועל בדיוק? נגד הדת שלך, נגד הברית בין הבתרים שנרקמה בין האלוהים לעם...
_new_ הוספת תגובה



ובזכות אלוהית?
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 9:51)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קודם כל האיש הזה אינו רב אלא רפורמי. הכינוי הנכון שלו הוא רב רפורמי.
לעצם הענין הערבים משתלטים על אדמות מדינה בשיטתיות על יד נטעת עצים ועיבוד חקלאי אחר ובמקום להפסיק את הפרת החוק עוד מתחשבים בהם ומסייעים להם.
אם כל הפולשים יסולקו מאדמותינו לא תויצר שום סתירה. מי שיצר את הסתירה הם הפולשים הבלתי חוקיים.
אריק אשרמן היה בין הגורמים העקיפים לרציחתו של דוב דריבן הי''ד בחוותו שבדרום הר חברון. כאן הוא ממשיך באותה דרך.
נקוה שהפעם מעשי הרצח הנגרמים בעקיפין ממעשיו יהיו מעטים כל האפשר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ובזכות אלוהית?
סתם אחד (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 9:59)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם הרב שלך הם לא רב.
אלא הכנוי הנכון הוא רב אורתודוקסי.
_new_ הוספת תגובה



ובזכות אלוהית?
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 10:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
דיברתי על איזה שהוא רב בהודעה שלי?
אין לי שום התנגדות לכינוי רב אורטודוקסי.
צריך רק להבין שיש הבדל.
פרופ' מאוניברסיטת לטביה הוא פרופ' אבל בכל זאת יש הבדל בינו לבין פרופ' מייל. והוא הדבר כאן.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ובזכות אלוהית?
סתם אחד (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 12:45)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הבדל בין פרופסור מלטביה במאה ה21.
לבין פרופסור מאוקספורד במאה ה15.
הרב האורתודוקסי שלך מקביל לשני.
_new_ הוספת תגובה



ובזכות אלוהית?
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 15:15)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כבר אמרתי לך שמוטב שחזור לכינויך הקודם.
בכל אופן לעצם הענין -
רבנים נבחנים בתחומי ידע שונים ועל כך הם מקבלים את הסמכתם.
הרבנות הראשית בישראל בוחנת בהלכות שבת ערובין - יחידה אחת, מליחה, בשר בחלב ותערובות, יחידה שניה. נידה יחידה שלישית, וכן יש צורך להבחן בעוד מספר יחידות בחירה. בדרך כלל אבלות פסח או מצות התלויות בארץ.
בעולם היהודי נהוג לתת הסכמה לרבנות למי שלמד מליחה בשר בחלב ותערובות הקרויות בכינוי הכללי איסור והיתר.
אני למשל תחומי ההתמחות שלי שונים לחלוטין - אני סופר סת''ם שוחט ומוהל. בלשון העם לפעמים קוראים לי רב למרות שההתמחות שלי אינה בתחומים הרגילים אלא בתחומים אחרים.
לרבנים הרפורמים אין שום התמחות באף אחד מהתחומים הנ''ל.
לפני זמן מה קראתי כתבה מלאת הערצה על רבנית רפורמית כל שהיא שהוסמכה על ידי ההיברו יוניון קולג שלהם. בסוף הכתבה נאמר שהרבנית החדשה למדה שתי מילים בעברית - מזל טוב.
זה יבהיר במה ובמי המדובר
למותר לציין שדבר כזה לא יכול לקרות בשום מוסד אורטודוקסי.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ובזכות צרות אופקים אנושית
סתם אחד (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 16:56)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה ענין נידה,לחיים מודרנים במאה העשרים ואחת.
כל ההתמחויות האלה רלונטיות לכת שולית של יהודים.
שרוב העם היהודי אינו מעונין בהם בארץ ובתפוצות.
_new_ הוספת תגובה



ובזכות צרות אופקים אנושית
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 20:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לרב יש התמחות מקצועית טכנית מוגדרת. מי שסובר שנידה אינה ענין לחיים במאה העשרים ואחת יכול לרשום לזכותו כל התמחות מקצועית שהוא רוצה. החל מד''ר וכלה בפרופ' או מהנדס רופא או אדריכל, פילוסוף או הוגה דעות. אבל איננו רב. כי רב מוגדר על ידי ההתמחות שלו.
זה לא אומר שום דבר על כך שאינו טוב במקצוע שבחר בו אבל המקצוע שלו אינו רב. הוא כל דבר שתרצה חוץ מרב.
כשם שמהנדס בנין שאינו יודע לבנות בתים ואינו מורשה לכך אינו מהנדס ועליו לקרוא בשם אחר להתמחות שלו. כך רב שאינו מתמחה בהלכות נידה אינו רב.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ובזכות צרות אופקים אנושית
סתם אחד (שבת, 25/10/2003 שעה 11:49)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שבמאה העשרים מגדיר רב על פי הלכות נידה.
צריך לבדוק את ההגדרות שלו.
מהנדס בנין שלא מסוגל לבנות בנינים במאה העשרים ואחת.משום שהוא בונה בשיטות של המאה החמש עשרה.מן הראוי שלא יקרא מהנדס בנין.
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
ישראלי פזיז (יום ראשון, 26/10/2003 שעה 16:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרפורמים בכלל לא יהודים בשום קנה מידה אלא סתם כופרים במקרה ההרע או גויים גמורים במקרה הטוב.

יש אנשים שנמאס להם מהיהדות אולם מתקשים מסיבות שונות להמיר את דתם ולכן המציאו עבורם את ''היהדות הרפורמית'' כתחנת ביניים או פעולת שיכוך אם תירצו. לראיה תראו כמה מילדי אותם רפורמים עושים ללא קושי את הצעד (הקטן ביותר) כלפי הנצרות בעיקר או דתות אחרות בכלל.
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
סתם אחד (יום ראשון, 26/10/2003 שעה 16:37)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפיכך
רוב רובו של עם ישראל הוא אינו יהודי.
חילונים מקימים פחות מצוות.

למזלם הטוב.
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
אליצור סגל (יום שני, 27/10/2003 שעה 13:52)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
הויכוח באמת עקר.
רוב החילוניים מקימים הרבה יותר מצות מרפורמי ממוצע.
אני מבין שסתם אחד אינו מרוצה מההכשרה שהרבנים מקבלים. שיהיה. אבל רב הוא מושג מדוייק. כדי להתקרב להנתו אומר שסיס הוא אדם המטפל בסוסים. מכונאי מטפל במכוניות. אם הרפורמים רוצים שהמנהיגים שלהם יטפלו בתחומים אחרים זו זכותם אבל שיחפשו מונח אחד כל שהוא ולא את המונח רב.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
סתם אחד (יום שני, 27/10/2003 שעה 15:10)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם את הגדרותיך על חילונים אתה צריך לעדכן.
הם לא שומרים על נידה לידיעתך.
מכונאי שאינו מסוגל לתקן מכונית מודרנית.בגלל שהוא דבק בתורת המכוניות של ראשית המאה.אינו מכונאי.משום שהוא אינו מסוגל לבצע את מלאכתו.
רב שמתעסק בנושאי נידה דומה לאותו מכונאי של גרוטאות.
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
אליצור סגל (יום שני, 27/10/2003 שעה 16:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לא טענתי שהם שומרים הלכות נידה - למרות שיש כאלו. אבל בהחלט חילוני ממוצע שומר על יותר מצות מרפורמי ממוצע.
אני חושב שהמצב ברור אבל אחזור שוב - יהדות אינה נכללת כלל בחומר הלימודים הנדרש מרפורמים - זה הכול.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
שלמה גזר (יום שני, 27/10/2003 שעה 17:05)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חילונים גם לא שומרים על כשרות כהלכתה.רק שלא תהיה מופתע.
המאה העשרים לא נכללת בחומר של רבנים אורתודוקסים-אני רק טוען שמי שמתעלם מהמציאות לא יכול לקרוא לעצמו רב.זה הכול.
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
רב אמיתי (יום שני, 27/10/2003 שעה 15:35)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, מה אתה יודע על רבנים רפורמיים? מה שאתה זוכר בקושי מאיזו כתבה בעיתון?
דע לך שרבנים רפורמים צריכים ללמוד ולדעת הרבה יותר מרב אורתודוקסי, גם בעניני העולם המודרני, גם ביהדות! וגם שולחן ערוך, ובטח שהם יודעים יותר מכל אורתודוקס על היסטוריה של העם היהודי....
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
אליצור סגל (יום שני, 27/10/2003 שעה 16:18)
בתשובה לרב אמיתי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
חביבי היקר - אפילו עצם השפה העברית אינה נכללת בחמור הלימודים של הרבנים הרפורמיים. אם אתה כזה אתה יודע זאת היטב. כל שכן דברים יותר מורכבים. וגם זאת אתה יודע היטב.
המדע המודרני גם הוא אינו נכלל בחומר הלימודים כך שאני יודע היטב היטב במה ובמי המדובר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ויכוח עקר
רב אמיתי (יום רביעי, 29/10/2003 שעה 18:52)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מצטער שקראתי לעצמי ''רב אמיתי'' שכן תואר הרבנות שאני נושא באמתחתי הוא דווקא מהפקידות הראשית היושבת כבור בהיכל שלמה שבירושלים עיה''ק.

תתקשר לבית דניאל בתל אביב, ותשאל מהו מסלול ההכשרה של רב רפורמי, דבר עם רב כזה ותופתע.

ומה צריך כדי להיות רב חרדי? כלום!!!! לא יותר מאשר שינון כך וכך הלכות, מה שכל מחשב עושה היום הרבה יותר טוב...

חלק גדול מהרבנים החרדיים, אולי יודעים עברית אבל לא את פירוש המילים בתפילה!!!
_new_ הוספת תגובה



פינסקי, אנחנו מדברים על אמונה
סוחר נדל''ן (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 13:23)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואין 'אמונה' קשורה כלל להסטוריה. את ההסטוריה אנחנו ''יודעים''. וזה הבדל גדול. מכאן שהצעתך היא לא פרקטית.
_new_ הוספת תגובה



הזכות לחיות בבטחון וללא איום לרצח
סוחר נדל''ן (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 13:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יום יומי הוא זכות ראשונה במעלה העומדת מעל כל זכות למסיקת זיתים. היכן בכלל עומדת כאן השאלה המוסרית?

ערביי ארץ ישראל בשטחים הם אלה שפתחו במלחמה, מכאן שכל הצעדים ההכרחיים הננקטים ע''י מערכת הבטחון הישראלית אינן יכולים להיזקף לחובתה של ישראל. הערבים היו צריכים לחשוב על משמעויות מעשיהם בחכמה ומראש. כעת, משבחרו המה במלחמה, חלים עליהם ועלינו חוקי מלחמה, ועליהם ועלינו לשאת בעול המלחמה, כל אחד בתחומו על המשמעויות הרבות של המצב הזה.

מצד שני, אין ספק שישראל צריכה ללכת לקראת הציבור הערבי ולהקל עליו, במידה ואין זה פוגע בבטחון. יתכן שישראל היתה צריכה להניח למספר מסויים של מוסקי זיתים לעבור את הגדר ולמסוק, לאחר בדיקה ותחת משמורת. אך מאחר שאיננו יודעים את המשמעויות המבצעיות לאשורן בשטח, אני שלם עם החלטת הצבא ומרגיש שמפקדיו עושים עבודה טובה ורגישה.
_new_ הוספת תגובה



פתאום אינך יודע ...........?
דוד סיון (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 13:45)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחד כמוך שתמיד יודע הכל עכשיו פתאום: ''אך מאחר שאיננו יודעים את המשמעויות המבצעיות לאשורן בשטח, אני שלם עם החלטת הצבא ומרגיש שמפקדיו עושים עבודה טובה ורגישה.'' זה בהחלט מוזר!!!!!
_new_ הוספת תגובה



פתאום אינך יודע ...........?
סוחר נדל''ן (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 18:05)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי זה מוזר לך, אבל זה בהחלט נכון.
_new_ הוספת תגובה



עדיין לא הבנתי
נמרוד פינסקי (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 16:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא איכפת לי מאיזה כת מגיע הבנאדם, כל עוד היא יהודית דתית.
אם הוא שואב את משנתו מהדת היהודית, הוא מאמין בה ומצדיק את דברי אלוהים בה, אז מה קורה פה?
_new_ הוספת תגובה



עדיין לא הבנתי
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 20:11)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מי אמר לך נמרוד פינסקי שהרפורמים הם דתיים?
הם יהודים, זה נכון. אבל דתיים? הם אינם מגדירים את עצמם כדתיים. יש ביניהם דתיים אבל כקבוצה הם רואים את עצמם כקהילה חברתית לאו דוקא דתית שמה שהם מכנים ''רב'' הוא המדריך החברתי שלה.
מבחינה זו הם דומים לתנועת הצופים למשל, שזו תנועה חברתית שהמדריכים הם ''הרבנים'' שלה.
רב רפורמי אינו חייב להאמין בתורה או באלהים בכלל, אלא בשליחות החברתית שהוא מעביר.
לכן אני טוען שהמושג רב אינו מתאים כאן.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



באמת?
נמרוד פינסקי (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 21:47)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ידעתי. הייתי בטוח שהרפורמים מאמינים באותם דברים כמו האורטודוקסים ופשוט מפרשים את זה קצת אחרת, או נוהגים אחרת בדברים. אז מאיפה, בעצם, מגיע להם הכינוי ''רב''?
_new_ הוספת תגובה



אליצור, לא יפה
אלעד (יום שישי, 24/10/2003 שעה 8:19)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה טועה ומטעה.
הרפורמים הוקמו כפלג דתי של היהדות. הם שומרים על היהדות באופן שונה מהמקובל אצל האורתודוקסים.
נכון שמעשיהם מזכירים מאוד את הפרישה של הנצרות, ולכן מעוררים התנגדות אצל האורתודוקסים, אולם הם עדיין מאמינים באל ובעקרונות הדת היהודית, ולולא הם, ההתבוללות של יהדות ארה''ב היתה מהירה פי כמה ממה שהיא כיום.
רב רפורמי, בדיוק כמו אורתודוקסי, הוא גם סמכות דתית וגם קהילתית.
_new_ הוספת תגובה



הרפורמים הכניסו שינויים במנהגי היהדות
סוחר נדל''ן (יום שישי, 24/10/2003 שעה 8:41)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שינויים שלא היו מוסמכים לעשות, ע''פ אותם כללים עצמם. כלומר, הם תוקפים את תרי''ג מצוות מבחוץ ולא מבפנים.

ואני אומר לך את זה כחילוני גמור. אני לא יכול לקשור את עצמי רוחנית, ריגשית, נפשית ולוגית לדת כלאיים רפורמית חדשה.
_new_ הוספת תגובה



הרפורמים הכניסו שינויים במנהגי היהדות
אלעד (יום שלישי, 28/10/2003 שעה 5:29)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראה תגובתי לאליצור:
תגובה 35744
_new_ הוספת תגובה



אליצור, לא יפה
אליצור סגל (יום שישי, 24/10/2003 שעה 12:14)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אינני טוען שהרפורמים אינם מסייעים למניעת התבוללות. הם מסייעים. כמו כל אירגון יהודי חברתי אחר. החל מארגוני סטודנטים ועד מועדוני גיל הזהב.
אני רק טוען שלמנהיגים שלהם צריך למצוא תואר אחר ולא רבנים.
''רב'' זה מונח שיש לו תוכן מוגדר. למנהיגים הרוחניים שלהם או איך שלא תקרא להם, אין התמחות בתוכן הזה.
זה הכול.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, לא יפה
אלעד (יום שלישי, 28/10/2003 שעה 5:28)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה לא לקרוא למנהיגים הרוחניים של הרפורמים ''רבנים''? כי גם האורתודוקסים לקחו תואר זה?
גם אם הרפורמים אינם מקיימים תרי''ג מצוות, ברוח ''מצע פיטסבורג'' שהגדיר את התנתקותם מהזרם האורתודוקסי, הרי שורשיהם עדיין נטועים חזק ביהדות, וזכותם לכנות את המנהיגים הרוחניים שלהם, המייעצים גם בענייני דיומא וגם בהלכה (הרפורמית) ''רבנים''.
בהחלט יש לרבנים אלה התמחות במצע הרפורמיסטי, שלמרות שאינו מציית לחוקי היהדות במלוא מובן המילה, שונה מהותית מחוגים חברתיים אותם ציינת. זהו זרם המשמר הלכות ומנהגים יהודיים בקרב ציבור שלא היה בוחר להיות אורתודוקסי בכל מקרה, אלא מתחלן ונעלם בתוך דור.
ליהדות התפוצות, בייחוד בארה''ב העשירה, אין את הלוקסוס של להיות יהודי חילוני. זה או להיות דתי או שזהותך היהודית תעלם (למעט בריכוזי הישראלים הגדולים בניו יורק ולוס אנג'לס, אבל גם זה זמני). מכאן, שתנועה שלקחה על עצמה, במחיר קשה של נידוי מצד האורתודוקסים, לשמר יהדות בקרב החילונים, עושה עבודת קודש.
גם אני הייתי מתנגד לרפורמים בישראל. לדעתי אין להם מקום במדינה. אולם יש לראות את פעילותם בקונטקסט בו נוצרה, ולהכיר באופיה החיובי מבחינת שימור העם.
_new_ הוספת תגובה



אליצור, לא יפה
רב אמיתי (יום רביעי, 29/10/2003 שעה 18:57)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וואלה יופי! ''תוכן מוגדר''. ומי הגדיר אותו? הרבנים! והנה אתה בתוך טיעון מעגלי.

ואכן, רבני העדה החרדית (בד''ץ) לא מוכנים לתת את התואר רב לרבני הזרם המזרחיסטי - בעל הכיפות הסרוגות.
הרבנים הליטאים מכנים את רבני חב''ד כופרים, והם בתורם מזלזלים ברבני בעלז.
''התוכן המוגדר'' של הרב, מחייב כיפה? ציצית מצמר?
_new_ הוספת תגובה



תגיד לנו רייבי אריק אשרמן
סוחר נדל''ן (יום שישי, 24/10/2003 שעה 8:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היכן וכיצד הוסמכת לרבנות?
_new_ הוספת תגובה



שוד במטעי הזיתים
דוד סיון (יום שלישי, 11/11/2003 שעה 8:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שלא ממש מוזכר במאמר היא העובדה שכל שנה (גם השנה) בעונת המסיק חוזרת על עצמה תופעת החבלות והשוד במטעי הזיתים של הפלשתינאים. הכי עצוב זה, למרות הנסיון רב השנים, שאנחנו לא מצליחים למנוע את המעשים ולהביא את האשמים לדין.

מצד אחד ישנה מערכת הביטחון שרושמת הצלחות רבות במניעת פיגועים וטרור, ש משום מה, לא מונעת את התופעה. מצד שני ישנו ציבור המתנחלים שכבר הוכיח את יכולתו כאשר צריך להתגייס למטרות חשובות בעיניו. גם ציבור זה לא מצליח למנוע את הישנות התופעה. עוד יותר עצוב, ישנם אנחנו, מרבית העם היושב בציון שלא עושה כמעט דבר בנדון.

אחר כך שמתפרסם סקר דעת קהל באירופה, או במקום אחר, אנחנו מוחים על אנטישמיות, על שנאת ישראל ונוטים לשכוח שישנן מעשים ממשיים (כמו האלימות נגד המוסקים הפלשתינאים) שמשפיעים על הדעות נגדנו (או בעדנו) בעולם, שמניעתם בתחום האחריות שלנו.

בקיצור כמו שמכתיר אמנון דנקנר את המאמר שלו אנחנו ''פוגעים בעצמנו'' (http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/071120...).
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי