פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חמור כחול-לבן / טור שבועי
אריה פרלמן (יום חמישי, 17/04/2003 שעה 23:07)


חמור כחול לבן



מדוע לא לאכול חמץ בפסח?



הירהוריו של חילוני ממוצע



אריה פרלמן






בשנת 1990 - נאם הרב שך המנוח בפני קהל של אלפים רבים באיצטדיון יד-אליהו בתל-אביב, ובדברו על בני הקיבוצים התלהט וזעק: ''אוכלי שפנים וחזירים... זה יהודי? זה יהודי?!''.

נציגי הקיבוצים - או מי שראו עצמם ככאלה - הגיבו תגובה מיידית ותקיפה: ''בתי הקברות הצבאיים מלאים בגופותינו (ולא בגופותיכם - החרדים)''.

אכן תגובה מיידית, אכן תקיפה - ואף מרגשת.

אך עם זאת - עלובה ורדודה.

שהרי אם גופה בבית-קברות צבאי היא סימן ליהדותו של אדם - הרי גם מוסטפא, מוחמד ועבדאללה - החיילים הבדואים והדרוזים שנפלו בקרב - גם הם יהודים...




נציגי הרב שך - או מי שראו עצמם ככאלה - מיהרו להתנצל ולהסביר, שכבוד הרב לא התכוון - מילולית - לקבוע שהקיבוצניקים אינם יהודים ח''ו - אלא דיבר בלשון רטורית, לשון זעם, בדיוק כשם שבעידנא דריתחא עשוי מי מאיתנו להגיד על בנו או חברו - ''אתה לא בנאדם'' - אך לא להתכוון חלילה שהוא חיה או צמח. רק ביקורת חריפה על ההתנהגות יש כאן - לא שלילת המהות.

לעומת זאת - התשובה מן הצד הקיבוצי (ובפועל החילוני) - היא ארוכה ומתמשכת הרבה יותר.




בימים אלה אנו חוגגים את חג הפסח - חג החירות - שמתאפיין בעיקר בשיחרור הנפלא והמופלא של אבותינו מהעבדות בארץ מצרים. אירוע זה - כידוע - זכה גם לחג נוסף - הלא הוא חג הסוכות. אך כרגע עסקינן בחג הפסח.

המאפיין העיקרי של חג הפסח בימינו הוא הימנעות מאכילת חמץ, ככתוב בהגדה: ''מצה זו שאנו אוכלים על שום מה? על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ, עד שנגלה עליהם מלך המלכים הקדוש ברוך הוא וגאלם שנאמר: ''ויאפו את הבצק אשר הוציאו מארץ מצרים עוגות מצות כי לא חמץ, כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה, וגם צידה לא עשו להם''.

אך ברור שחג זה מקורו דתי - והציווי להימנע מאכילת חמץ בפסח גם הוא דתי-אלוהי.

מדוע - אם כן - על החילוניים, ובמיוחד על הכופרים שבהם - לא לאכול חמץ בפסח?




כאן אני חוזר אל השאלה הוותיקה שאותה חידדו הרב שך ונציגי הקיבוצים: במה אנו יהודים? ובהקשר זה: במה אנו יהודים בפסח?

ובכן - אנו יהודים מכיוון שאנו זוכרים את אבותינו שברחו/גורשו מארץ מצרים - והתקדמו מעבדות לחירות - משיעבוד לדרור.

ואכן - ''בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'' - והדרך הטובה ביותר לכך היא להרגיש קצת כמותם, להימנע אך לשבוע אחד בשנה מאכילת חמץ, כדי שנחוש במשהו, בסמליות כמובן - את תחושת הנרדפות והבריחה, כדי שהזדהותנו עם אבותינו תצא מגדר המילה הכתובה ותיגע מעט גם בגופנו החי, וכך תהיה אמיתית קצת יותר.

זהו עניין מרכזי ביותר - כיוון ששמירה על מסורת וחיבור לעבר - הם-הם היסוד והשורש שמאפשר צמיחה והתקדמות בהווה ובעתיד.




אין האמור לעיל אומר שחובה על היהודי החילוני הממוצע לבער את כל החמץ עד הפירור האחרון; אין גם חובה להכשיר את הכלים במיוחד לפסח; אין צורך בכך. די בכך שיימנע מלאכול חמץ, ויחוש את המחסור בלחם, בדברי מאפה ושאר מוצרים עתירי-קמח.
כמובן - לפתחם של כל היהודים - אורבת הסכנה הידועה של עקיפת האיסור והתרוקנותו ממשמעותו. בדיוק כשם שאדם דתי יכול לעקוף את השבת באמצעות שעון-שבת, וכך להדליק ולכבות מכשירים חשמליים; לצפות בסרטי טלויזיה ווידיאו וגו' - יכול יהודי מכל הזרמים לפטם עצמו במיני מאכלים ''עוקפי-חמץ'', כגון תבשילי בשר עשירים, ''לחם'' מקמח תפוחי-אדמה וקמח מצות, וגו' וגו'.

אכן - זאת בעיה שיש לענות בה. בקרב יהודים אדוקים במיוחד התקיים מנהג של הימנעות מאכילת מצה שנרטבה - כיוון שיש בכך משום 'אבק-חמץ'; והבעיה ממשיכה להטריד - בעיקר את העולם החרדי.
ניתן כמובן ''להכשיר'' חלק מעקיפות החמץ הללו באמצעות הציווי ההגיוני והלגיטימי: ''ושמחת בחגיך והיית אך שמח'', ואכן יש סיבה לשמוח על השיחרור מן העבדות.
עם זאת, ולמרות כל הטכנולוגיה - עדיין לא נמצא תחליף אמיתי לתחושת השיניים שננעצות בחלה טריה, או בפיתה חמה, מלאה בכל טוב.

ובכך נשמרת בכל זאת אווירת החג...




יכול אדם לבוא ולטעון - באורח הגיוני וסביר למדי, כדלקמן:

''אין כמוני אוהב ומזדהה עם אבותינו שנמלטו ממשעבדיהם המצרים הרשעים - אך אין בדעתי למנוע פיתות מפי... אני דווקא בוחר להזדהות עימם באמצעות שיזוף קטלני לאור השמש בחוף הים - כיוון שלמדבר סיני הלוהט הם נמלטו...''

אמת ויציב - הכל נכון, שריר וקיים.

אך אם כבר ישנה מסורת מן המוכן - אם כבר ישנם טקסים ומנהגים שעמדו במבחן הזמן והמקום; אם ניתן לחוש את אותה שותפות החג ואחדות המסורת במחיר שאיננו גבוה כל עיקר - אין שום הכרח בדווקאות שכזאת.




אי לכך ובהתאם לזאת, אני משנה קמעא את המלצתו של קוהלת:

''לך אכול בשמחה מצתך ושתה בלב טוב יינך''

(קוהלת, ט' ז')




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יציאת מצרים
איציק - רון (יום שישי, 18/04/2003 שעה 0:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובכן, המוקש הראשון במאמרך היא הקביעה כי בני ישראל יצאו ממצרים. ואכן, לאדם דתי היוצא מתוך דרך חשיבה דתית אין בכך כל ספק - הרי עובדה זו כתובה במפורש בתורה.
אולם לאדם חילוני המבסס השקפת עולמו על דרך החשיבה המדעית, נקודת מוצא שונה. ענף המדע העוסק במקרא ונקרא ''ביקורת המקרא'' אינו מקבל את התורה כספר היסטוריה ואת המופיע בה כעובדות היסטוריות כלל, ואף מוכיח זאת בעזרת סימוכין מדעיים. לגבי דידו של אדם שזו השקפת עולמו אכילת המצות היא בבחינת פולחן דתי של מיעוט במקרה הטוב וצורה של כפייה דתית במקרה הגרוע.
לעניין ''לא הספיק בצקם להחמיץ'': הלחם במצריים נאפה כיום באותן השיטות בהן נאפה בתקופה המיוחסת ליציאת אבותינו ממצרים. ללחם העממי המצרי לא מוסיפים שמרים, והבצק עומד בשמש שלושה ימים וקולט שמרים מן האוויר, וכך מחמיץ ותופח. מבחינה זו הלחם הנאפה כיום הוא ''עוקף'' מצה כשלעצמו בהיותו נאפה כשעה עד שעתיים לאחר ערבוב הבצק. השמרים המוספים ללחם אינם שונים בהרבה מ''שעון שבת''.
אז למה לאכול מצות בפסח ולא לאכול חמץ?
התשובה פשוטה מאד: כי אנחנו יהודים. אלפי שנים אוכלים בני עמנו מצות בפסח ולא אנו נהייה מנתקי השלשלת הזו. זכות זו אינה שמורה לאיש מאיתנו, אם הוא מגדיר עצמו כיהודי. יהודי הוא חוליה בשלשלת העם היהודי, פרט לכל שאר עולמו. (לדעתי).
חג שמח
_new_ הוספת תגובה



יציאת מצרים והסרת מוקשים
אריה פרלמן (יום שישי, 18/04/2003 שעה 11:30)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין במאמרי שום מוקש. יציאת מצרים - כולל רוב האירועים הנלווים לה - הם עובדות היסטוריות ומדעיות לעילא ולעילא, וכבר דנתי בכך לא פעם. אינני יודע כמה זמן לוקח לך לקרוא ספר ממוצע, אבל אם נצא מתוך הנחה שמדובר ב- 20 שעות - בהשקעה של כ- 80 שעות ועוד כ- 200 ש''ח - תוכל לקבל נקודת מבט שונה לחלוטין מכל מה שהורגלת אליו.

ישנן בעיות קשות עם ביקורת המקרא, מהן מתודולוגיות ומהן - איך נאמר - פסיכולוגיות, וכבר סקרתי בעבר מאמר של חוקרת המקרא פרופ' שרה יפת - שמציג את עיקרי הביקורת על ביקורת המקרא - בהתמקדות בתקופה הפרסית - וזאת מפי פרופ' מהזרם המרכזי לכל דבר ועניין.

אך גם אם נלך צעד אחד קדימה - ונסכים לצורך הדיון שיציאת מצרים והאירועים הנלווים אליה הם כולם אמת לאמיתה - גם אז נותרת השאלה העקרונית בעינה: האם עלינו לזכור את יציאת מצרים דווקא על-פי הכללים והמנהגים שנקבעו בתורה ועל-ידי חז''ל - או בדרך אחרת.

עמדתי היא כי אין לנקוט בדרך אחרת. אין לשנות את ההגדה ואין לאכול חמץ. אני מקבל את הערתך לגבי דרכי הכנת הלחם אז ועכשיו - אך עדיין לא נפגמת מהותו של הציווי, שהיא: להצניע ולהפחית ממאכלינו, על-מנת שנרגיש - מעט ובסמליות אמנם - כמו רעבים הבורחים במדבר.
_new_ הוספת תגובה



אריה שים קישור
אליצור סגל (יום שישי, 18/04/2003 שעה 12:31)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אריה, שים קישור למאמר של פרפ' שרה יפת או שלח לי בדוא''ל או סתם תן ציון מקום.
אגב, אשמח שוב להתיחסותך למאמר של פרופ' מנשה הראל בנתיב האחרון על ההתישבות הישראלית בהר. הרי לפי וליקובסקי זו התקופה הפרסית לפי הבנתי.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור היקר
אריה פרלמן (יום שישי, 18/04/2003 שעה 14:03)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) בשביל להתייחס למאמרו של מנשה הראל צריך קודם כל... לקרוא אותו! למרבה הצער יש לי רק שתי עיניים. זה עתה סיימתי לקרוא את ספרו המצויין של עו''ד יוסי דר: ''אהרן ברק ומנעמי שלטון החוק''.

עוד אגיע לזה.

2) להלן הקישור למטה, וליתר ביטחון גם כאן:

דיון 643

קישורים:
סוף האמת לנצח: דיון 643
_new_ הוספת תגובה



ביקורת המקרא
איציק - רון (יום שישי, 18/04/2003 שעה 14:38)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביקורת המקרא היא ענף גדול ורחב של מחקר, שאינו מסתמך על הארכיאולוגיה כעל ענף הראיות הראשי שלו. עוול גדול אתה עושה לחוקרים רבים על ידי הצגתה של ביקורת המקרא כצד אחד של המטבע. בין חוקרי המקרא הגדולים קיימים חילוקי דעות ותפיסות רבות ומגוונות, וודאי שאין הם מציגים חזית אחידה. על הטיעון כי המקרא כולו נכתב בתקופה הפרסית אני שומע בפעם הראשונה למרות שהרביתי לקרוא בכתבי חוקרים רבים. לא ולהאוזן הגרמני או אלכסנדר רופא הישראלי או אף זליגמן הדתי, כולם אנשי ביקורת המקרא לא טען טענה כזו. התיארוך היחיד המקובל על כלל חוקרי ביקורת המקרא הוא השערת דה וטה, הגורסת כי הספר המתואר במלכים ב כ''ב אשר נמצא בזמן יאשיהו המלך בית המקדש הוא ספר דברים.
טיעון לדוגמה, מאחר וקצרה היריעה: בספר יהושע מתואר כיבוש הארץ בסערה תוך השמדת כל יושביה. והנה בספר שופטים, האמור לבוא לשיטתך אחריו מבחינה כרונולוגית מתברר שהארץ אינה כבושה, יושביה לא הוכרעו ולא הושמדו, ותהליך ההתנחלות מתבצע בה מחדש, טיפין טיפין.
אני מציע לך, כאדם חרד ליהדות, להתחיל ולקרוא את כתביהם של אנשי ביקורת המקרא היהודים (ואף דתיים, לפעמים) : יצחק אריה זליגמן, אלכסנדר רופא, שמואל א לוונשטאם, יונתן הכהן.

קישורים:
מקור מעניין: http://www.hofesh.org.il/religion_merchants/claims/t...
על ביקורת המקרא בכלל וחילוקי הדעות עם הדת: http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/deot/broyer3.htm
_new_ הוספת תגובה



איציק רון הנכבד
אריה פרלמן (יום שישי, 18/04/2003 שעה 20:56)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצץ בקישור שהבאתי בהודעה לאליצור.

כיוון שהכרונולוגיה שעליה מתבססת ביקורת המקרא הינה - לפחות ככל הנראה - מוטעית - אין טעם שאעמיק לקרוא בה.

כיצד היית מתייחס לניתוחים אסטרטגיים של חוקרי מלחמות נפוליאון, אם, למשל, היית חושד שהניתוחים הללו מתייחסים לשנים 1914-1918?

הרי אז היית נאלץ לקבוע ראשית כל, האם מלחמות נפוליאון התרחשו בשנים 1799-1815, או ב- 1914-1918.

בלי זה הרי נותרת תהום עמוקה בינך לבין אותם חוקרים: או שהם מגששים באפילה - או שאתה משרך דרכך בחושך.

ללא הכרעה ברורה בנידון זה, אין ספק שהמשך הקריאה בצורה כזאת הינו ביזבוז זמן לריק.

טענותיה העיקריות של ביקורת המקרא ידועות לי, וקראתי אותן ועליהן לא פעם.

אולם - כאמור - כל עוד אני סבור שרוב חוקרי המקרא מחפשים את המפתח מתחת לפנס שנמצא כ- 550 שנה אחורה מהזמן הנכון - יהיה זה רק מגוחך שאמשיך להתעמק בחיפושיהם.
_new_ הוספת תגובה



למה ''הנכבד''? כי אני מרגיז אותך?
איציק - רון (יום שישי, 18/04/2003 שעה 23:15)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובכן מר פרלמן, צר לי לאכזב אותך, אך השערת דה וטה מקובלת היום על מרבית חוקרי המקרא הדתיים (שאינם משתייכים לביקורת המקרא). ושוב אתה חוזר על שגיאתך הראשונה: אתה מביא כאן את ''ביקורת המקרא'' כאילו היא מקשה אחת, גישה אחת בעלת השקפת עולם אחת. אין זה נכון.בתוך ענף המדע הקרוי ביקורת המקרא קיימות גישות רבות ושונות ותפיסות מנוגדות. הרי זה מה שמבדיל את הגישה המדעית מן הגישה הדתית בה אין מקום לדעות שונות ולחופש מחשבה.
לגבי יציאת מצרים, הרי ישנן כמה עבודות יפות ומעוררת מחשבה, בקשר לשאלה האם התרחשה ומי יצא. אחת ההשערות מדברת על יציאה של שבט אחד בלבד, שבט לוי. תאוריה אחרת מנסה לחבר את בני ישראל אל שבט ה''ח'בירו'' או ה''עבירו'' המדברי הקדום, המתועד בספרות המצרית.
כך או כך, הקיבעון המחשבתי של קבלת הדברים כפשוטם אינו במקומו בתקופתנו, בה יש פנים רבות לאמת אחת.
_new_ הוספת תגובה



איציק רון, אתה בכל זאת ולמרות הכל
אריה פרלמן (שבת, 19/04/2003 שעה 1:43)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכבד.

ולא בגלל שאתה מרגיז אותי (כי אתה לא), אלא בגלל שאתה מתייחס ברצינות לנושא.

אתה לא חושב שאתה נכבד...?

לענייננו, לא אמרתי שביקורת המקרא היא ''מקשה אחת''. אמרתי רק שהיא מתבססת על הכרונולוגיה המצרית ככרונולוגיה אמינה, ובתוך 'גבולות הגיזרה' הללו - ישנן חילוקי דעות וגישות שונות.

כל התורה כולה - נכבדי ומכובדי איציק רון - היא שהכרונולוגיה המצרית איננה נכונה, על-פי מיטב הכרתי והבנתי.

חוקרי המקרא הדתיים (יהודים כנוצרים) הם רובם ככולם אנשי מדע ישרים ומכובדים, שהולכים בדרך הסלולה והכבושה על-ידי מוריהם. אין בכך כל דבר רע. אך הדרך הסלולה שבה הם הולכים היא לא הדרך הנכונה, ולכן גם מסקנותיהם העיקריות אינן נכונות.

קטונתי, איציק רון נכבדי. עפר ואפר אנוכי לרגלי הארכיאולוגים שחופרים בעפר ובאפר...

אך כאשר התוודעתי לשתי גישות עיקריות שונות - בחרתי לקבל את האחת - כיוון שגם נציגה עלי אדמות (שכבר איננו עימנו למרבה הצער) וגם דרך הצגת הדברים ולא פחות מכך: דרך התגובה של הממסד המדעי לדברים - משכנעים אותי שהגישה שבחרתי היא הנכונה, ויידרשו כנראה עוד כמה דורות של מאבק על-מנת להשיב את הארכיאולוגיה ואת תולדות העולם העתיק אל מסלולם הנכון.
_new_ הוספת תגובה



עם ישראל שמר על מסורת החג פסח-
טרה 011 (שבת, 19/04/2003 שעה 12:42)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במשך ארבע מאות שנה עד לכתיבת ספר דברים שכנראה עליו מדובר בתק' יאשיהו.
כ''כ עם ישראל שומר על אותה מסורת מאז-שזה כבר 2400 שנה כולל הגלויות הגירושים וההשמדה וכו'. אז מה הבעיה לשמור מסורת. מה זאת אומרת היה או לא היה ?.
...והפרטים-זה הכל או לא כלום- ומהראש של החוקר..
אולי תחזור קצת למשמעות של תיאוריות.
_new_ הוספת תגובה



איציק רון ''הנכבד'' - לשון סגי נהור
שמעון מנדס (יום ראשון, 20/04/2003 שעה 0:42)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטרגדיה האמיתית בהקשר של ''חמץ'' בפסח, היא בכך שהגויים מתייחסים לחגים שלנו ביתר כבוד מאשר כמה
מאתנו. אם אתה צריך לחפש סימוכין ''מדעיים'' או
פסאודו-מדעיים ליהדותך, אז מה אתה עושה פה?
_new_ הוספת תגובה



שמעון מנדס היקר
אריה פרלמן (יום ראשון, 20/04/2003 שעה 0:57)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין שום רע בחיפוש סימוכין מדעיים - אם הם קיימים!

מדוע לטמון את הראש בחול ולהסתפק באמונה בלבד?

זאת יש לעשות בנושאים שממילא בלתי-אפשרי להוכיחם מבחינה מדעית, כגון קיומו של אלוהים, או השיחה בין אלוהים לאברהם אבינו.

אך מדוע לא לחזק את אמיתות המקרא עם הממצאים המדעיים והארכיאולוגיים?
_new_ הוספת תגובה



לשמעון
איציק - רון (יום ראשון, 20/04/2003 שעה 20:08)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך בעל בית על היהדות. לא אתה ואף לא רבניך. למען האמת אינכם מייצגים אותה אף לשיטתכם, כי כידוע :''לא בשמיים היא'', ו''אחרי רבים להטות''. ואם נתייחס ברצינות לשתי הלכות אלו, הרי מספר הדוגלים ביהדות הדתית האורתודוכסית אינו עולה על כ 15% מהיהודים, והשאר הלא הם חילוניים, רפורמים וקונסרבטיבים.
קצתי בניסיונותיכם העלובים להכתיב לבני העם היהודי מי הם ומה הם, מה עליהם לאכול ומה לחשוב. אינני זקוק לרשותך כדי להיות כאן או בכל מקום אחר, ולהגדיר עצמי כיהודי כאוות נפשי. ואני מציע לך לזכור את מצוות ''והצנע לכת'' ולשמור על לשונך.
_new_ הוספת תגובה



ראה נא- בחג הסוכות- שקשור איכשהוא
טרה 011 (יום שישי, 18/04/2003 שעה 13:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחג החרות והמצות-היה וישנו מנהג בקיבוצנו[שבו כבר אינני-מסיבות שונות]- להקים דוכנים לענפים השונים ביניהם דוכן פלאפל לענף גידולי שדה וגם תירס חם.
חושב שזה מנהג יהודי ? רק מה..מה שחשוב זוהי התחושה של ציון החג. נוצרי או מוסלמי איננו מציין את חג הפסח- וכידוע לנוצרים ישנו הפסחא.
כל היתר אלה זיבולי מוח-[לא שלך] מה הרב ההוא אמר ומה זה אמר- ולהוכחת הענין המעבר בין העזים שפלט הרב הגאון-יוסף.
ובכלל המסורת היהודית בנויה נדבכים נדבכים כמו 'חרם דרבי גרשום' למשל. ולכן חלק מדבריך- בכלל משוללים בסיס. ובכלל מדובר בסמלים-כמו כד השמן-והנרות-והחלות-והדגל הציוני-והמנורה..שנמצאת לתפארה על שער טיטוס.
יש כאן מצד אחד אמונה-ומצד שני הזדהות. הגיון אין.
_new_ הוספת תגובה



אין לי אלא לחזור על דברי אבי עליו השלום
מי שזוכר (יום שישי, 18/04/2003 שעה 17:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''לפעמים דוקא מתחשק לי לאכול מצות בפסח אבל איך שאני נזכר בפרצוף של הרב גורן יוצא לי החשק הזה תיכף ומייד''.

לצורך העניין, כל אחד מוזמן להזכר ברב שהכי מעצבן אותו...
_new_ הוספת תגובה



שתדע לך שמצה מרוחה בחמאה זה מעדן אמיתי
אנה (שבת, 19/04/2003 שעה 1:52)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואם על החמאה אתה מוסיף ריבת פטל - פטל אמיתי לא צבע מאכל - זה מעדן מלכים כמעט. באמת
_new_ הוספת תגובה



מצה בריבה-מעדן. כנ''ל מצה עם גבינת קוטג'
טרה 011 (שבת, 19/04/2003 שעה 12:44)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

9 אחוז וזיתים סורי מבוקעים של בית השיטה..וסליחה על הפרסומות-
שאעבור לאידיש.?
_new_ הוספת תגובה



באין ציפור שיר , גם חמור לזמיר יחשב...
מי שזוכר (שבת, 19/04/2003 שעה 23:00)
בתשובה לטרה 011
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שכחת לחרוז? יחשב לזמיר מתאים יותר, לא?
נסים ישעיהו (יום שני, 21/04/2003 שעה 14:15)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי