פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חמור כחול-לבן / טור שבועי
אריה פרלמן (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 20:36)


חמור כחול-לבן



אריה פרלמן






בין הרים ובין סלעים - זוחלת האיוולת

מדינת ישראל היא מדינה מודרנית, מתקדמת, בתחומים רבים. על כך, כמדומני - קשה לחלוק. לכן, מוזרה במיוחד התופעה, שהיא ככל הנראה ייחודית למדינת היהודים - ולאו דווקא כמקור לגאווה. כוונתי היא לפלא התחבורתי הקרוי: ''רכבת מתל-אביב לירושלים'', או, ליתר דיוק: ''אין-רכבת''.


לפני שנים רבות, ממש מזמן, הנסיעה ברכבת מתל-אביב לירושלים ארכה שעתיים. אין כאן טעות הקלדה: הכוונה היא לשעתיים, דהיינו: מאה ועשרים דקות.
וזאת היתה רכבת שנסעו בה לא רק מטענים - אלא גם בני אדם חיים ממש, כאלה שצריכים להגיע ממקום למקום...

אני זוכר שתמיד תהיתי, כיצד זה ייתכן, שלוקח לרכבת כמעט פי שלושה זמן להגיע מנקודה לנקודה, מאשר לאוטובוס. ההיגיון הבריא אומר, שרכבת אמורה להיות מהירה יותר מכלי-רכב גלגלי רגיל, והנה עומד העולם על ראשו - בנקודה זו.

ואז, לפני כעשר שנים, אם אני זוכר נכון, נדמה היה שהעולם הסתדר: האזנתי לחדשות ברשת ב', ושמעתי, כך במו-אוזניי ממש, את ההודעה החגיגית מטעם רכבת ישראל, על כך שזמן הנסיעה ''קוצר''. עוד בטרם הספקתי לחייך בשביעות רצון, התברר שזמן הנסיעה יעמוד מעתה ואילך על... שעה וחצי ''בלבד'', מתל-אביב לירושלים.

מכיוון שלא היה מדובר במתיחת פורים או אחד באפריל - זה לא היה משעשע כלל וכלל. יותר נכון להגדיר זאת: עלבון לאינטליגנציה. מי ירצה לנסוע בזמן ''מקוצר'' שכזה, כאשר הוא יכול לעשות זאת בשעה, שעה ורבע באוטובוס - עם כל הפקקים, הרמזורים והתחנות שבדרך? אמנם, תוואי הרכבת עובר בנוף מקסים, והנסיעה האיטית היא ללא ספק חוויה תיירותית חביבה בהחלט, אולם בכל זאת מגוחך למדי להחזיק קו נוסעים - אך ורק לשם שעשוע, כאשר ניתן לנצלו להסעה אמיתית.

זכורה לי חוויה אחת מהרכבת הזאת: בוקר אחד, בשעה שבע וחצי, התייצבנו אני וחברי, חיילים צעירים, בתחנת הרכבת. החלטנו לנצל את העובדה שמקום המפגש נקבע לשעה תשע וחצי, בדיוק בתחנת רכבת צפון בתל-אביב - לשם נסיעה חווייתית, חד-פעמית.
במהלך הנסיעה הסתבר לנו שהיא לא תימשך שעה וחצי, כי אם שעה וארבעים, ובסוף הנסיעה - התברר לנו - לתדהמתנו הרבה - שהרכבת לא עוצרת בתחנה של בני-אנוש, דהיינו: רכבת צפון - אלא בחור נידח ונטוש-למחצה, שספק אם ידענו אז על קיומו: ''רכבת דרום''. על-מנת למנוע איחור - הסתיימה הנסיעה במונית...

אבל למה להיות שלילי כל הזמן? לפחות דבר טוב אחד יצא מכל עסק-הביש הזה: לאחר שירדה הרכבת מהפסים פעם ועוד פעם ועוד פעם - הוחלט להשביתה לחלוטין - וזאת - באופן חריג והפוך לתהליכים הנהוגים בארצנו - בטרם קרה אסון.




אז מדוע אין רכבת בין עיר הבירה לסגנית הבירה במדינת ישראל?

ובכן, לכך ישנן כמה סיבות אפשריות, שרובן - למעשה - תירוצים.

1) כידוע, עד למלחמת ששת הימים, לא היו הרבה ברירות, וכך יצא שקו הרכבת התפתל בסירבול, במקביל לקו הגבול הישן. הכל טוב ויפה. אנחנו כבר הרבה זמן אחרי שנת 1967, והתירוץ הזה כבר לא תקף.

2) בעיות ביטחון. תוואי הרכבת המהיר וההגיוני ביותר, אמור לעבור באזור לטרון, סמוך מאוד לקו הירוק, לשטח ההפקר לשעבר - ולא רצוי להניח קו רכבת כה מרכזי באזור כה רגיש. ובכן, אני לא מתרשם במיוחד מהטיעון הזה. אם באמת רוצים - אפשר להיערך בהתאם. התמודדות עם בעיות ביטחון זה אחד הדברים שצברנו בו ניסיון רב, לצערנו.

3) בעיות מדיניות. שוב: אותו התוואי המדובר, עובר סמוך מאוד לשטח ההפקר לשעבר, וישנו חשש, אולי, שמא ייחשב קו מרכזי במדינת ישראל ל''קו כבוש'', והעולם לא ייתן, כביכול, ל''רכבת האימפריאליזם'' לנסוע. גם כאן - אין לדעתי שום סיבה לדאגה או להתלבטות. אפילו המחמירים שבין היונים בישראל ובעולם, אינם מוציאים מכלל אפשרות ''תיקוני גבול קלים'', ולא נראה לי שיידרש יותר מכך על-מנת להבטיח שקו הרכבת לא יחצה חלילה קו ירוק, או אדום כלשהו.

4) בעיות תקציביות: אין כסף. יש, יש כסף. השאלה היא רק סדר עדיפויות - וכוח רצון. אגרת רשות השידור היא כ- 900 מיליון ש''ח לשנה. לא מספיק 400 מיליון? הנה לנו חצי מיליארד כבר בכיס. אפשר להעניק זיכיון למספר שנים לחברה, על-פי מכרז, והרי לנו משקיע; אפשר למכור שטח פרסום, הן ברכבת עצמה והן בתחנותיה. הרי לנו עוד משקיע, וכן הלאה והלאה. רכבת מהירה ויעילה בין תל-אביב לירושלים היא השקעה כדאית, שתוך שנים ספורות תניב תועלת למשק שתעלה על ההשקעה הראשונית.

5) בעיות הנדסיות: ירושלים - הרים סביב לה, ויותר קל לבנות רכבת בהולנד. אמת: יותר קל בהולנד, אבל לא בלתי-אפשרי כאן. החל מסוף שנות ה- 1980, עלו ארצה מיליון ומעלה עולים מברית-המועצות לשעבר, וביניהם משכילים ומומחים רבים, גם מהנדסי רכבות. ובכל מקרה - אם מדינת ישראל יכולה לשלוח לכל העולם מומחים בטכנולוגיה חקלאית, נוכל לבלוע את גאוותנו ולשכור מומחים ויועצים לענייני רכבות מיפן ומקנדה. מה יש?

6) בעיות פסיכולוגיות: רכבת זה דבר שמזכיר רכבות לאושוויץ. ובכן - דווקא טיעון זה הוא הרציני מכולם, והוא עמוק ואמיתי. אין ספק שהוא עיכב את התפתחות מערכת הרכבות בארץ. ואולם: בימינו אין לו יותר מקום. לא בגלל ש''עבר זמן'', ונשכחה הזוועה. חלילה. הזוועה לא תישכח לעולם. הסיבה שונה לחלוטין: אם לפני שלושים-ארבעים שנה, הרכבות היו דומות לאלה שנסעו בערבות פולין, היום הן כבר שונות לחלוטין, ולא אמורות להזכיר את הזוועה. ולראיה: כבר כיום ישנה רכבת בין חיפה לתל-אביב.




כל מה שנאמר לעיל, הוא להערכתי מרכיב שולי בעיכוב של הנחת המסילה. לדעתי יש כאן שילוב של שני גורמים מעכבים:

א) מריבות, סכסוכים וחילוקי דעות בין גופים שונים, כגון עיריית ירושלים, משרד התחבורה, משרד האוצר ושאר גופים הבוחשים בקדירה;
ב) הכלל הידוע והוותיק, לפיו פוליטיקאים נוטים שלא להשקיע בפרוייקטים ארוכי-טווח, שאת פירותיהם לא הם יוכלו לקטוף, ואף גרוע מכך: עלולים לקטוף יריביהם המרים, כעבור מערכת בחירות אחת או שתיים.

לרכבת מוצעים שלושה תוואים:

הראשון הוא A1: קו מהיר העובר דרך מודיעין ונתב''ג, ומהירותו היא 28 דקות ללא תחנות;

השני הוא G1: קו העובר במנהרה ברכס מדרום לנחל שורק, דרך רמלה, לוד ובית-שמש, ומהירותו היא 40 דקות ללא תחנות;

השלישי הוא שיקום וחידוש הקו הקיים, ומהירותו ללא תחנות:60-56 דקות.

וכמו בסיפור על הזאב ושלושת החזרזירונים - ישנם תמיד אלה המעדיפים את החלופה הזולה, המהירה ו...הגרועה ביותר, שהיא כמובן שיקום הקו המפותל והמגוחך הקיים, שאמור גם להסתיים במלחה, ולא בסמוך לתחנת אגד, כמו בחלופה הראשונה.

אין שום סתירה בין שיקום הקו הקיים - שימשיך לשמש למשאות, לבין הנחת מסילת ברזל מודרנית, כיאה למדינה המתיימרת להיות מודרנית.

אין צורך לפרט את היתרונות הנובעים מקו מהיר: הרבה יותר אנשים יוכלו לחפש ולקבל עבודה במקומות שהיום קצרה ידם מלהגיע אליהם כל יום; חיסכון עצום בזמן, הפחתה בתאונות הדרכים, ועוד.

הגיע הזמן לרכבת לירושלים - ולירושלים מגיעה רכבת שתגיע בזמן.

(תודה רבה ל'מגמה ירוקה' על השלמת המידע. קישור מצורף).




קישורים:
מגמה ירוקה - נייר עמדה


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


גם הקו הקיים נחוץ
עמית מנדלסון (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 21:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקו הקיים נחוץ - אך לא לקשר בין ת''א וירושלים, אלא לקשר בין בית-שמש לבין שתי הערים הנ''ל.
בינתיים, המסילה לנתב''ג כמעט הושלמה, ויצאו מכרזים לסלילת מסילה למודיעין.
ממודיעין לירושלים, המרחק יותר קצר, וקל יותר לשכנע לסלול את המשך המסילה בקטע זה אחרי שכבר תהיה מסילה מת''א למודיעין.
אגב, טעות חמורה בהרבה היא הרכבת הקלה בירושלים, חלומו הרטוב של כל חמאסניק מתחיל - אם שיקולים בטחוניים היו נכנסים לעניין, הרכבת הקלה היתה מוקמת כרכבת תחתית, עם בקרה סבירה על תחנות הרכבת, מה שלא ניתן לבצע ברכבת קלה (חשמלית) הנוסעת במפלס הרחוב, הנגיש לכל.
_new_ הוספת תגובה



הרכבת המהירה בירושלים הוא רעיון ענק
אברהמי (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 23:04)
בתשובה לעמית מנדלסון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלת הפיגועים היא משנית בראיה ארוכת טווח.

ירושלים היא עיר ענקים במימדים ישראליים, עם פריסה קרקעית גדולה ביותר וצפיפות מבנים גדולה מאוד. הדבר מקשה על התנועה המוטורית והוא יוצר עומסי תנועה בלב העיר, בשעות הלחץ.

רשת הרכבות תקל על התנועה ותהפוך אותה לנוחה ומהירה, לשביעות הכלל.
_new_ הוספת תגובה



אתה ברצינות הבאת את הסעיף אושוויץ הזה?
מי שזוכר (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 21:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



בשיא הרצינות
אריה פרלמן (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 0:42)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שבפקולטות לפסיכולוגיה/היסטוריה/תחבורה עשו על זה כמה מחקרים - אם כי אינני מחזיק בידי אחד כזה.

לי אישית אין רתיעה מפני רכבות, אבל בעיקר במחצית הראשונה של שנות עצמאותנו, אני סבור שהיתה לכך השפעה, גם אם סמויה.
_new_ הוספת תגובה



בודאי תסלח לי אם אציין כי לדעתי זהו דבר הבל
מי שזוכר (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 8:16)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ודבריך הם דברי קין
אברהמי (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 12:23)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אסלח לך. כבר התרגלתי.
אריה פרלמן (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 14:19)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תרשה לי רק לעוץ לך עצה קטנה, כפי שיעצתי לאנה: ככל שתפזר יותר הכרזות בנוסח ''שטויות/קישקוש/הבל'' - ערך ההצהרות רק ירד.

לתשומת ליבך.
_new_ הוספת תגובה



אולי אתה צודק וההודעה שלי היתה מיותרת במקרה זה
מי שזוכר (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 15:22)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי כל אחד יכול לראות שזה דבר הבל גם בלי שיהיה צורך לציין זאת במיוחד.

להבא אשמור את חוות דעתי רק למקרים הקשים.
_new_ הוספת תגובה



וכמובן שכל ילד זוכר כי בכסף הראשון שקבלה מדינת
מי שזוכר (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 15:24)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל מגרמניה קנו קרונות רכבת.

לא אושוויץ ולא בטיח.

אבל זה באמת לא כל כך חשוב.
_new_ הוספת תגובה



מה שחשוב זה לא אושוויץ אלא שהפרענק יהיה במקום שני
מכאל מ. שרון (יום שישי, 22/11/2002 שעה 8:04)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרגע הרי מה שמעסיק את ''החבר'ה'' זאת כמובן השאלה איך חרף גישות כושלות יזכו לקולות רבים ככל האפשר בקרב הבוחרים.

ובכן, יש ''להם'' קהל שהם מעריכים כי הוא ''שלהם'', בתנאי שאינם מרחיקים אותו מהם ב''איוולתם''.

מי הקהל הזה? פרופסור ברוך קימרלינג (''הפלשתינאים היו עם בורגני מפותח ועצום במספרו שאף מרד בתורכים [מרד עכו] באמצע המאה ה- 19 , ושאר פנינים מסוג זה)
הגדיר קהל זה בכנותו אותם ''אחוסאלים'' משהוא מעין לבנים ואמידים ובעלי השקפות יוניות מאד.

לבנים? אז צריך לנפנף מראשות המפלגה את ה''פרענק''.

יוניים? אז ''הפרענק'' הסתבך במשרד הבטחון בהצהרות ניציות, אין לו מקום.

זה שמצנע בתקופת האנטיפאדה הראשונה (זו שלא ירו ולא התאבדו בה) הורה ככל הידוע להתעמר ואף לירות בילדים ונערים לא חמושים, שממילא היו שלוחיהם של המבוגרים והמנהיגים שלא הופיעו להם? (הוא לא סבר אז שעדיפות פגיעות ממוקדות בשולחי הטרור ולא בילדים המובלים).

נו טוב, שיופיע הפעם כיונה צחורה. מילים לא עולות כסף. העיקר שהמזרחי סולק.
_new_ הוספת תגובה



הנושא יותר מורכב מכפי שהצגת
יובל לבון (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 1:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל חלופה יש יתרונות וחסרונות ואין זה נכון להציג נתון בודד - זמן הנסיעה המשוער - כחזות הכל. מה שחסידי ''הקו המהיר'' (A1) (שאכן מתגאה בזמן נסיעה אופטימלי של 28 דקות בין ירושלים ותל אביב) נוטים לשכוח הוא שקו זה אינו מהיר כלל וכלל בכל מה שקשור למשך הזמן שתדרוש הקמתו.

תכנון הנדסי ראשוני הוא רק ראשיתה של דרך ארוכה מאוד: המדובר במסלול חדש לחלוטין ולכן אין כיום לרכבת ''זכויות דרך'' לגביו. כמו כן טרם נבדק כלל נושא הבעלות על הקרקעות בהן יעבור הקו (עד איזור שער הגיא) וקשה להעריך את מורכבות ועלות תהליך הההפקעה והפיצוי. גם צריך לעבור משוכות תכנוניות רבות והתנגדויות שונות ומשונות (לא רק קו הרכבת אלא גם התחנה התת קרקעית שהיא חדשה לחלוטין). אמנם כיום זה נראה כאילו חלופה זו היא בתמיכת הארגונים ''הירוקים'' אך במהלך הזמן אין ספק שיצוצו התנגדויות סביבתיות - אולי מצד ''ירוקים'' אחרים. לכאורה כל פתרון מנהרתי מנטרל (בעלות כבדה) מתנגדים פוטנציאלים. אני מציע לך להתענין כיצד תקוע כבר כמה שנים טובות פרוייקט מנהרת הכרמל.
בקיצור, שלב התכנון המלא והשגת כל האישורים יכול כמו כלום לקחת 10 שנים ואף יותר כיון שבתכנון עורק תחבורה חדש לחלוטין יש בעיות אובייקטיביות לא פשוטות.

לגבי העלות - כל המספרים המופרחים הם בגדר השערות. עלויות ההפקעה כאמור אינן ידועות. הנסיון (לא רק בישראל) מראה שבביצוע פרוייקטים גראנדיוזיים העלות תמיד חורגת בהרבה ממה שהעריכו בראשית הדרך - תמיד צצים סיבוכים שלא הוערכו מראש. משרד האוצר בוודאי יטען שנוכח הביקוש הגבוה לקו זה יופיע זכיין פרטי שייקח עליו את ההקמה והתפעול ויוריד את העול מכתפי משלם המסים... אפשר רק לדמיין כמה זמן ילך לטמיון על הויכוחים האלה ועל הכנת המכרזים וממיון ההצעות השונות.

נקודה נוספת: בגלל שהקו המוצע הוא יש מאין ואינו נסמך על תשתיות קיימות, אין כלל חפיפה בין שלב התכנון, שלב הביצוע, ושלב השימוש. אם נשווה זאת לנתיבי איילון - נקודת המפנה שם היתה בזה שתפסו שניתן לדרג את הפרוייקט: תחילה פתחו לציבור קטע קצר יחסית (השלום-הלכה) עם 2 נתיבים, אח''כ האריכו עד רוקח ולה גארדיה, הוסיפו קטעים נוספים, הרחיבו את הכביש, והוסיפו עוד קטעים וחוזר חלילה. בעצם יתכן שהפרוייקט ''טרם הסתיים'' מאחר שניתן להאריכו צפונה עד נתניה אבל נוסעים בו כבר 20 שנה. מה היה קורא לוא חלילה היו מתיחסים לנתיבי איילון בגישת ''הכל או לא כלום''?

בקיצור, אפשר לפנטז על קו מהיר סופר מודרני. צריך לקחת בחשבון שעד נסיעת הבכורה יחלפו משהו כמו 15 שנה (במקרה הטוב - ע''ע חוצה ישראל, מנהרת הכרמל, נתב''ג 2000, תעלת הימים, הרכבת התחתית של ת''א ועוד).

דווקא האופציה המושמצת ביותר (שדרוג הקו הישן) המתבצעת בימים אלו מבטיחה שלא נצא קרחים מכל הכיוונים!
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים שהנושא יותר מורכב
אריה פרלמן (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 1:18)
בתשובה ליובל לבון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל כל העלויות וההתארכויות שפירטת לעיל בשום-שכל, עדיין מתגמדות לעומת הקפיצה האדירה שתיתן רכבת מהירה מתל-אביב לירושלים.

אני בכלל לא מבין מדוע 28 דקות, ולא 20. האם לא יכולה רכבת לנסוע במהירות ממוצעת של 300 קמ''ש?

אותו הדבר תקף, וביתר שאת - לגבי רכבת מאילת לבאר-שבע ומעיירות הדרום לירושלים ותל-אביב.
_new_ הוספת תגובה



צריך להתחיל, זה שווה את הכסף
אברהמי (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 12:12)
בתשובה ליובל לבון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

A1 והמסילה הישנה נראים פתרונות טובים, במקביל. אפשר להפריט את ההתקנה, כפי שעשו לכביש חוצה ישראל.

נושאי הבעלות על הקרקע פתיר. מרבית הדרך היא אדמת מדינה. באזור לטרון ניתן להפקיע בתהליך מזורז (אדמה חקלאית).
_new_ הוספת תגובה



אני מעודד
נמרוד ברנע (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 1:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהמחשבה שאיש ימין כמוך אריה תומך באיכות הסביבה וברכבת.
שנים עסקתי בפעילות סביבתית בתנועות שונות, אך לצערי בעיות קשות יותר צצו והייתי צריך להתעסק בפעילות פולטית בהן.
אך אין ספק שאיכות הסביבה ותחבורה הן נושאים חשובים עד מאוד, ואני שמח שלפחות בנושא הזה איש מרצ שכמותי ואיש מולדת שכמותך מסכימים.
_new_ הוספת תגובה



הללויה
אריה פרלמן (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 1:20)
בתשובה לנמרוד ברנע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמת הופתעתי, אפילו נדהמתי לטובה, כשחזיתי במו-עיניי בתא של ''מגמה ירוקה'' שתומך נחרצות בקו המהיר.

אין שום ניגוד בין דאגה לאיכות הסביבה לבין השקפת עולם ימנית ו/או שמרנית.

ולו בהסכמה זו נבורך.
_new_ הוספת תגובה



רשימת חברי הכנסת הירוקים
נמרוד ברנע (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 1:57)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התפרסמה ע''י ארגון הגג ''חיים וסביבה'' אתמול, ביניהם חמישה ח''כים מכל קצוות הקשת הפוליטית.
מצ''ב הקישור

קישורים:
רשימת הח''כים הירוקים: http://www.indymedia.org.il/imc/israel/webcast/42496...
_new_ הוספת תגובה



בשוויצריה אין כמעט שמאל, אך נושא איכות הסביבה
מכאל מ. שרון (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 5:53)
בתשובה לנמרוד ברנע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והאסתטיקה הסביבתית מפותחת בה כמעט יותר מכל מדינה אחרת.

במדינה ימנית זאת, גם האוכלוסיה משרתת במילואים כמו בישראל, עד קרוב לגיל 50.

מדינה יפה, עשירה, ובעלת תודעת סביבה מפותחת - מעוררת חמדנות מצד שכנים.

איני אגב רואה קשר רב בין שמאלנים קיצונים המתבהמים לעיתים בלכלוך סביבתי וגם בד' אמות, בחוסר הגיינה, תוך חוסר אירגון מרחבי ואסתטי, היעדר בוטה של טעם אסתטי, וצבירת פסולת המתגוללת במקומות רבים בדירתם וחונקת את החלל במרחב המגורים, ובין הרטוריקה של איכות סביבה ואסתטיקה סביבתית לה הם מטיפים.

נכון שלעיתים במידה שהם מתעשרים, עומדים לרשותם מעצבי פנים ומשרתים אסיאתים וכד' המחפים על חוסר האירגון האסתטי, המרחבי והסביבתי המובנים האישיים.

אך נאה דורש צריך להיות נאה מקיים, אך כאן ככל שאתה מיליטנטי יותר לעניין מסויים, כך פחות מבקרים אותך עצמך באותו עניין.
_new_ הוספת תגובה



לעיתים נראה לי בפשטות, שלא יוצלחים בעלי פה גדול
מכאל מ. שרון (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 6:36)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חסרי יכולות אירגון, חסרי המצאתיות ותושייה (פרט למקיאווליזם ותחבולות בחבורות זאבים חמסניות), נעדרי טעם אסתטי, חסרי יכולות ליעל מצבים ותהליכים תוך שקול דעת מורכב (דהיינו מבלי לשפוך את המים עם התינוק) אלא לבלגנם, הנוטים מטבע הדברים לעריצות וקפריזיות אישית, השתלטו על משאבי המדינה ועל משרות המפתח בכל תחום משמעותי, תוך מניעת בעלי יכולת עדיפה להשתלב.

כיצד התאפשר הדבר? בעזרת רטוריקה מילולית מיליטנטית בכל תחום המהדהד נאור, על מנת לחפות על פרקטיקה הפוכה.

לכן חלק רב ממציאותנו הפך לתרבות שקר וכזבים.

לכן אנו נראים כפי שאנו נראים.
_new_ הוספת תגובה



עם ישראל מתפוצץ לרסיסים ומצעד האיוולת ממשיך.
הולך בתל (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 8:41)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



באמת צריך שהמסילה תגיע לרבת עמון
ארץ הבצ (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 13:36)
בתשובה להולך בתל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אבל נדמה לי
כבר שכחתי (יום שישי, 22/11/2002 שעה 8:36)
בתשובה לארץ הבצ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שעדיין לא פרחו הנרקיסים באלסקה.
_new_ הוספת תגובה



ולכן יש גם כאלה שהיו מעדיפים שתיסע לשוויצריה.
מנשביק (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 14:16)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם לא אוהבים שאומרים להם את זה.
_new_ הוספת תגובה



כתבתי: *לעיתים* נראה לי *בפשטות*: לכל אדם יש
מכאל מ. שרון (יום שישי, 22/11/2002 שעה 4:27)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רגעים של תחושת שלילה גורפת כלפי מציאות נתונה, יש להניח, ולכל אדם יש לעיתים, לתחושתו סיבות מצויינות
לאמירות גורפות נוסח ''יקח השד את כל זה'', או ''לעזאזל עם כל זה''.

אעיר רק כי תחושות מורעלות ואמירות גורפות הנאמרות בלאות מסוייגת על ידי האדם היום יומי ובמצבי היום יום השונים על תקלותיהם, הינם החג והלחם של התועמלן - או של בעל עניין כזה או אחר, שמגמתו גם לנטרל אפשרות פעולה מושכלת של מושאו - וכלפיהם הוא מפנה את זרקורו מכלל עשרות אלפי אמירותיו האחרות של מושא התמקדותו, גם לתעמולה, וגם ליצור לתפיסתו חרדה או אי נוחות מנטרלת אצל מושאו.

לעיתים גם שואף התועמלן או המנטרל או רוצה ה''גם וגם'' (כמו גם בעל עניין כזה או אחר), מטבע הדברים, ליצור ולתפעל בדיוק לשם כך, מצבים מוקצנים ואבסורדיים בחוסר תקינותם וסבירותם, המפרים בבוטות את תחושות ההוגנות הטבעיות של כל אדם סביר, על מנת ליזום בכוח את הדיבוב שהוא נזקק לו למטרותיו.

בכל מקרה, מדובר בשיטות מניפולציה מוקצנות, תוך השאת אחרים לכך שמושא ענינם הינו מעין ''אובייקט'' שהוא גם חלש אך גם שטני (דמוני), פטפטן-יתר או sucker כך שבזיזה ופגיעה הינם כאן עניין ש''במצווה ממש'' (''חלש אך דמוני/שטני'' הוא מוטיב ידוע בתפעול רדיפת יהודים תוך בזיזתם, ומנוצל גם למטרות מניפולטיביות רבות אחרות).

טכניקה צינית שגורה הינה מעין מחווה של עצירת נשימה וקול המבטאים ''הזדזעות נוראה'' נוכח חוצפתו הפוגענית של מושא הפורענות, ומבטאים מעין הבלגה נוסח ''אני מתאפק בכל כוחי ומנסה בלום עצמי מול המנוול חסר התקדים הזה''.

תפעול מחוות אלה עשוי לשמש אינדיקציה שננקטת כנגד האדם באותו פרק זמן גם הסתה קשה.
_new_ הוספת תגובה



במסגרת הדה הומניזציה שאתה עושה עושה לשמאל,
רפי גטניו (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 9:21)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכחת לציין שהשמאלנים לא גוזרים ציפרניים.
_new_ הוספת תגובה



לגטניו: בשיא הכנות המותרת- הדה הומניזציה היא- -
רפי אשכנזי (יום שישי, 22/11/2002 שעה 13:24)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--נישקם של השמאלנים עוד משילהי המהפכה הרוסית: צא ולמד מהם הביטויים:
''לא שפוי'', ''מתלהם'', ''פראזיט'', ''חתרן'', ''דיסידנט'' {חברתי},''קיצוני'' ''ימני-קיצוני'', והכי הכי הלו הוא הידוע מכולם לכל בר פלוגתא לשמאלנים- ''פאשיסט'', ועוד ועוד.
מה שעושה מיכאל שרון הוא שמוש בטרמינולוגיה שמאלנית לעקיצותיו המושחזות ותו לא.
אל תשגה- הדמוניזאציה של היריב עוד מימים ימימה היא תרמינולוגיה שמאלנית ומבית יוצרה.
_new_ הוספת תגובה



שרון, אולי באמת תצא כבר לחופשה או תעבור דירה
שקד (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 10:25)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוויצריה זה רעיון בכלל לא רע למנוחת הנפש.
_new_ הוספת תגובה



לשקד: אכן חלק מאנשי השמאל בישראל רואים שלא בדין
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 13:24)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הסכנה הקשה ביותר מבחינתם באנשי ימין מתונים, בעלי הומור, מעמיקים, ואינטלקטואלים בעלי משקל.

בארה''ב, בריטניה וצרפת למשל הימין והאינטלקטואלים שלו קובעים קו מחשבתי רציני ורעיוני מורכב לרבים.

בצרפת, עיתון הימין Le Monde כמדומני, הינו במעמד מוביל, וכך גם עיתונות ימנית בארה''ב (new republic)או אינטלקטואלים שמרנים מובילים כמו Allan Bloom ,
חתן פרס נובל לכלכלה מילטון פרידמן, פרופ' הנרי קיסינג'ר ורבים אחרים.

בארץ קיימת שליטה של השמאל על חיי הרוח המורכבים, תופעה העשוייה לגרום להרמת גבה במערב. אנשי ימין רבים נאלצו להפעיל מה שמצטייר כגימיקים שונים -להופיע או כאנשים חביבים וליצניים משהו, או כבעלי רצינות חגיגית מאד ונמלצת (שלא לדבר על התבטאויות מתלהמות ומוקצנות), ובשתי המקרים חשו אנשי השמאל בסיפוק שאכן לא נשקפת סכנה להגמוניה שלהם.

לעיתים קיימים גם שקרים פתולוגיים, שלא לדבר על דברים גרועים מאלה, אך אשתוק בשלב זה, הגם שאמר מי שאמר ש''שקט הוא רפש''.

דברי איש ימין מורכב הנדחק לאחר מסכת פריעה להתבטאות קצה המהדהדת כבעלת איזון ''מפוקפק'', הינם בבחינת השמעת מוזיקה ערבה לאוזניים מסויימות. אני מכנה זאת ''להשמיע לחבר'ה-ליצים מוצרט''.

ניתן לראות זאת בתחושת ההקלה וההנאה של ''מי שזוכר'' נוכח מאמר ביזרי משהו של כותב כאן.

זוהי אנומליה קשה.

לכן, לעיתים איש ימין בעל שיעור קומה מסויים ברוח המקובלת במערב, עשוי, דווקא הוא ולא המתלהם המוקצן, להתקל בפרובוקציות והטרדות קשות, שנועדו להקצין את התנהגותו, להטותו משווי משקלו, למרוט את עצביו, להטיל דופי ברוך- דמיון בחייו האישיים והתנהלותו, לגרום לו לרגעים להראות מרושל בלבושו או לא מגולח, לבזותו בפומבי, להציגו כ''עלוב'' וכיוצא באלה שיקולים עד לפרטי פרטים קטנוניים.

אזי ''חבר'ה, העניין הסתדר''.

כל זאת בשביל לא לשנות את הסטטוס קוו המוזר הזה.
_new_ הוספת תגובה



בחיי שהשתדלתי להבין. שוב הלכתי לאיבוד.
שקד (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 17:05)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שיטה בולשביקית מספר 14
מי שזוכר (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 18:40)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו כל אסמולניות משינקין שמסניפות עם עיגולדים
_new_ הוספת תגובה



אל נא תחפז, אנחנו רק במספר 9, ואם אצה לך הדרך
מנשביק (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 18:56)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל נא תחשוף את מצוקתך ברבים.
_new_ הוספת תגובה



סתם מאותגרת הבנה
שקד (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 19:51)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק בגלל העיגולדים - כמובן :-)
_new_ הוספת תגובה



בגלל זה אני כאן, שיהיה מי שיסביר ויזכיר
מי שזוכר (יום שישי, 22/11/2002 שעה 8:45)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תנו לי תנו לי שוצריות
ארץ הבצ (יום ראשון, 24/11/2002 שעה 13:01)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני למשל רדיקל חסר חוש הומור ורדוד ככנרת, ובנוסף פרימטיבי וולגרי ופרענק מצד האמא,ואין שום יכולת אינטלקטואלית ,אני גם איש שמאל קיצוני.
השוצריות מנסיוני מתות עלי השוצרים פחות.
_new_ הוספת תגובה



שנסדר לך שוויצרית ביבוא אישי?
שקד (יום ראשון, 24/11/2002 שעה 14:46)
בתשובה לארץ הבצ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שקד, אבל אפשר לכתוב בפא''צ גם משווייצריה.
יובל רבינוביץ (יום שישי, 22/11/2002 שעה 2:01)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אולי בשפות שוויצריה נבין סופסוף את כוונתו...
שקד (יום שישי, 22/11/2002 שעה 9:38)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



רכבת מהירה הינה כורח המציאות וגלומה בה פיזור
ראובן גרפיט (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 8:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוכלוסין, צמיחה כלכלית ועוד יתרונות וכל זה למה?!
1. רכבת מהירה של 200-300 קמ''ש תאפשר להוזיל דרסטית את עלויות הדיור כי ניתן יהיה לגור בנגב לבנות וילה במחיר מצחיק בהשוואה למחיר דירה בבית משותף בתל-אביב. ניתן לגיע בפחות משעה , בעוד מרחובות לתל אביב ברכב אורך שעה ומחצה בשעות העומס.
2. איזור אשדוד חיפה ופרבריה הינם מהצפופים ביותר בעולם ולדבר יש השלכות על מגוון רחב של נושאים: עלויות השירותים, זיהום אויר, בזבוז זמן יקר של אנשים, בזבוז דלק, השלכות בטחוניות, דמוגרפיות ועוד.

כל זאת ניתן לפתור עם רכבת מהירה. בנוסף זה יהווה מנוע לצמיחה כלכלית כפי שקרה בארה''ב] באירופה, יפן ועוד.
_new_ הוספת תגובה



אריה, אני מקווה שאינך ממגדפי ומחרפי הלינקים שלי,
מנשביק (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 17:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל כן התכבד נא בהבטחה לרכבת כלבבך:

_new_ הוספת תגובה



מנשביק, אני לא ממחרפי הלינקים שלך
אריה פרלמן (שבת, 23/11/2002 שעה 16:48)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני פשוט לא מכיר בקיומם של ''לינקים'', אלא קישורים בלבד.
_new_ הוספת תגובה



לפרלמן: אכן החלופה הטובה ביותר היא דרך מודיעין-
רפי אשכנזי (יום שישי, 22/11/2002 שעה 13:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--בית חורון גבעת זאב ולירושלים מצפון מערב. הנתיב הוא הקצר ביותר וגם מבחינה טופוגראפית, העליה היא מתונה ללא שברים וואדיות עמוקים. ישנה בעיה קטנה: בלהט ''אוירת השלום'' ושירבוט הצבעים של אוסלו על המפה, התחלק הטוש החום ומרוב חופזה להיפטר מהשטח, ניצבע כמעט כל הנתיב בצבע חום- שהוא צבעו של אזור בי', במקום להשאירו לבן כשטח סי'. כידוע, אזור בי' היה אמור להימסר למינהל אזרחי פלשתינאי בהסכמי אוסלו, ולאחר ההסכם הסופי להיות חלק מהמדינה הפלשתינאית. כאב לא קטן, אך בינתיים הערבים כנראה הצילונו {כרגיל}מרעה זאת, ע''י פתיחת המילחמה הנוכחית, אבל זה נושא ארוך ואחר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי