|
שר הבטחון | |||
|
|||
אם לפרץ ואולמרט יש שכל, הם ימנו את פרץ לשר הבטחון (עם איילון כסגן שר). מינוי כזה יכול להיות טוב לכולם: א. לאולמרט, שתיק האוצר ישאר קרוב אליו. ב. לפרץ שיכול לשדרג את קורות החיים שלו בתפקיד בטחוני. ג. ולנו, האזרחים, שבפעם הראשונה יהיה בתפקיד שר הבטחון אדם שלא בא ממערכת הביטחון, ואולי גם ישכיל שלא לראות את עצמו כנציג ועד עובדי מערכת הביטחון, אלא כנציג האזרחים והמדינה. | |||
_new_ |
למה זה טוב? | |||
|
|||
תפקידו של שר ביטחון הוא להאבק למען הגדלת תקציב הביטחון ובמידה ונכפים קיצוצים, לעשות זאת בצורה המושכלת ביותר. תפקידו של שר ביטחון הוא לגבש את מדיניות הביטחון של ישראל. אינני סבור שפרץ מתאים לא לזה ולא לזה. פרץ רוצה להיות בעתיד ראש ממשלה. התפיסה כאילו ראשות הממשלה חייבת לעבור דרך תיק הביטחון היא מוטעית בעיני. בכל מקרה, האג'נדה של מפלגת העבודה בימינו היא כלכלית חינוכית חברתית, אז מה תהיה התועלת בשליחתו של פרץ להתמודד עם איום הרקטות מעזה בעוד משרד האוצר יופקד בידי תואם נתניהו כמו מאיר שטרית או הירשזון? | |||
_new_ |
למה זה טוב? | |||
|
|||
ממש לא. שר ביטחון איננו נציג ועד עובדי משרד הביטחון, בדיוק כמו ששר החינוך איננו נציג ועד עובדי משרד החינוך. אם פרץ ישכיל לבחור עוזרים ויועצים טובים, הוא יהיה שר ביטחון טוב. כשניזכרים שהמתחרה העיקרי שלו הוא שאול מופז, מבינים שלא צריך כישורים מיוחדים. בניגוד למה שנדמה היה בתקופת שרותו של מופז, שר ביטחון איננו ''רמטכ''ל על''. כשר ביטחון פרץ יקבל החלק העיקרי של תקציב המדינה, ועל מאות אלפי עובדים, חלקם בתנאים לא תנאים (להלן, שירות חובה). מי שרוצה לתעל את עצמו לנתיבים כלכלים חינוכים חברתים, לא יכול להתעלם מהזדמנות כזו. מאיר שטרית הוא לא תואם נתניהו. אמנם מדובר באדם בעל תודעה ליברלית, אבל זה לא הופך אותו לתואם נתניהו. | |||
_new_ |
למה זה טוב? | |||
|
|||
הרעיון של יואב נשמע טוב. לשים את פרץ בבטחון יכול לשדרג ארגונית את מערכת הבטחון בקצב מהיר יותר מהמתוכנן (ויש תוכנית 5 שנתית לכיווץ כפילויות של משרדים ופונקציות בתוך הצבא, בין הצבא למשרד הבטחון ובין אלה לארגוני בטחון ומודיעין החיצוניים לצבא). רק איש שלא גדל במערכת ושיש לו מבט חיצוני וללא נוסטלגיה שנצברה בעשרות שנות שירות בפנים המערכות, יוכל להוביל את השידרוג שיהיה מועיל מבחינת ארגונית-תפקודית וגם יחסוך כסף רב. מדיניות הבטחון עצמה בלאו הכי נקבעת בעבודת נמלים ארוכה ולעיתים סיזיפית בתוך גופים בצבא, בינם לבין משרד הבטחון (והתעשיות) ולבסוף בקבלת החלטות בממשלה או לחילופין ב'פורום בטחון', שזה בד''כ משהוא ב י ן רוה''מ-שר בטחון-רמטכ''ל ל ב י ן רוה''מ-שר בטחון-קומץ שרים בכירים-רמטכ''ל-ראשי שירותים. לתוך כך ישנה חשיבות להכנסת בכיר שמשקיף על כל העניין קצת אחרת. וכמובן, חשוב ביותר, לכל החזקת גופי הבטחון ופעילותם השוטפת יש מימד כלכלי-חברתי כבד ומכריע. ודווקא כאן יכול שר בטחון לייצר נאמנה את המערכת מול משרד האוצר. כאשר יש לזכור שמשרד האוצר החל לדרוש שידרוג מערכות הבטחון רק לאחר שפורשי מערכות הבטחון נכנסו ותיפקדו באוצר. | |||
_new_ |
יש לזה תקדים | |||
|
|||
לוי אשכול כיהן כשר ביטחון למרות שלא היה לו כל רקע ביטחוני. הוא נמנע מלהתערב מעבר לניהול ברמה מיניסטריאלית, והשאיר את מלאכת היום יום בידי הרמטכ''ל. כתוצאה מכך צה''ל הגיע למילחמת ששת הימים כשהוא ערוך ומוכן כמו שצריך. את לוי אשכול החליף שר ביטחון שהיה ''מר ביטחון'' למהדרין. איך זה הסתיים כתוב בכל ספרי ההיסטוריה. אף אחד משרי ביטחון שבאו אחר כך, מרביתם יוצאי צה''ל, לא הגיע לרמת ההישגים של לוי אשכול. | |||
_new_ |
שר הבטחון | |||
|
|||
משה ארנס בא ממערכת הבטחון? כמו עמיר פרץ, גם הוא היה נציג ועד עובדי התע''א. | |||
_new_ |
שטויות | |||
|
|||
ארנס אמנם היה סמנכ''ל התע''א אבל לא היה בועד. ח''כ חיים כץ הוא מזכיר הועד בתע''א | |||
_new_ |
כדאי ללמוד לקרוא לפני שמתחילים לכתוב | |||
|
|||
כתבתי שהוא ייצג את הוועד, לא שהוא היה בוועד. | |||
_new_ |
ארנס לא היה בוועד, לא ייצג את הוועד | |||
|
|||
אלא היה מאנשי ההנהלה בתפקידי ניהול פרויקטים. | |||
_new_ |
אם אני אסביר לאט בטוח תבינו | |||
|
|||
תע''א היא אחת החברות בהן ההנהלה כפופה לאינטרסים של הוועד. ארנס פעל כשר בטחון בהתאם לאינטרסים של הוועד. | |||
_new_ |
אם אני אסביר לאט בטוח תבינו | |||
|
|||
אההההההההה אז תגיד. זו כבר שטות אחרת לגמרי | |||
_new_ |
אם אני אסביר לאט בטוח תבינו | |||
|
|||
(=: | |||
_new_ |
שר הבטחון | |||
|
|||
כן, הוא היה סמנכ''ל התעשיה האווירית. | |||
_new_ |
שר הבטחון, אמיר פרץ | |||
|
|||
_new_ |
שר הבטחון, אמיר פרץ | |||
|
|||
בעניין זה גדעון לוי צודק, אם כי הוא אופטימי מדי..... צריך לזכור ששר בטחון לא קובע בעצמו את מדיניות הבטחון. בעצם, אישיותו של שר הבטחון מעצבר את זירת המשחקים והכלים בה. ככל שהוא אישיות חזקה, ידענית ודינמית הוא יכול להוביל את המערכת קדימה ולהיפך... אבל אחורה. שר בטחון לא תמיד מצליח ליישם את מדיניותו והיו בעבר הרבה פעמים של מחלוקת בין שר הבטחון לראש הממשלה בהם נכשל השר להעביר את מדיניותו. לעמיר פרץ זו יכולה להיות טבילת אש אמיתית אם הוא רוצה לסלול דרכו לצמרת (גם שר אוצר או שר חוץ הם יעדים בדרך). הוא רק צריך לזכור שהמערכת הזו היא די בלתי סלחנית ויכולה להתנכר לשר שלה במידה ויהיו חילוקי דיעות רציניים על עניינים שבמהות. הכל כמובן תלוי באישיותם של בעלי התפקיד משני הצדדים. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |