פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד שרמן, 03/04/03 10:54)
למה לי לנסוע למוזיאון מפלצות באוסטריה
מי שזוכר (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 12:17)
בתשובה לדוד שרמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשיש לי אותך כאן?
_new_ הוספת תגובה



עוות הצלם וקשב. חשבתי שבזלצבורג - רק פסטיבל מוצרט
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 13:38)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל ממחשבה שנייה - סמיכות מוזיאון הטבע ועיוותי- הטבע, יש בה הרבה מהסימליות.

שכן מוצרט, שהפיק בשטף לא נידלה מוזיקה גאונית שהעשירה את הרוח ותרמה להתקדמות האנושות והציויליזציה (מה אילו מוזיקה זאת לא היתה נכתבת מעולם...) ניזרק לבור/קבר אחים עם אביונים, כשבמותו הוא חסר כל, רעב וכנראה מורעל ככלב שוטה.

היו כאלה שקמו על גאון הרוח ורדפוהו עד השמדתו, מהרסי תרבות ושונאי הארשת היוצרת, ומה אנשים אלה אם לא מעוותי טבע?

''כאלה הם פועליהם של מחריב תרבות האינקה - הכובש הספרדי האמביציוזי וחסר המעצורים פרנסיסקו פיזארו; או של המלחין הבינוני אנטוניו סאליירי.

אנשים אלה ושרשרת האירועים ההרסניים שאותם הם מחוללים, מתוארים באופן דק ורגיש במחזותיו של המחזאי הבריטי פיטר שאפר ''המצוד המלכותי של השמש'' ו''אמדאוס''.

סאליירי - כפי שהוא מתואר ב''אמדאוס'' - מנסה, באופן כמעט מיסיונרי, להמחיש את יתרונה המעשי של הכוחניות הצרופה המלווה בתחבולות שונות, על מצויינות המארגן

[מארגנים: בעלי יכולת גבוהה לבצע מספר דברים בו זמנית -דהיינו חלוקת קשב, יכולת גלובלית וכללית שכיניתי ''אינטליגנציה סימולטנית'' - SI].

זאת תוך היסחפות הולכת וגוברת, החל מהשמטת מקורות עבודתו היוצרת, דרך בידוד חברתי והשפלה, עד להשמדתו בפועל של מייצגה המובהק של מגמת האירגון היוצר (במקרה זה -יצירת ערכי יופי צרוף) - מוצרט.

''מיסיונריות'' זאת [של הרע והסאוב], הקשורה הדוקות לדימוי ולהערכה העצמית של סאליירי, מתבטאת גם בחשיפה בפומבי בזקנתו של מעללי פגיעתו במוצרט.

תגובת הלא-מארגן (הנמוך בחלוקת קשב) כלפי אפשרות היגררותו למצבים פוטנציאליים כאלה של חוסר מעצורים פנימיים תשתקף בפריטים [שהתגלו כמובהקים מבחינה סטטיסטית ובקורולציה גבוהה יחסית עם חלוקת קשב, מתוך שאלון ה-SMOS - ORGANIZATION SCALE , בן 132 פריטים, ובעל גרסה מקוצרת של 57 פריטים] פריטים כגון:

- כל אחד חייב לשים לב כל הזמן לגבולות של טוב ורע בשביל לא להידרדר (''ליפול'' לכוון לא טוב)

- כל אחד צריך ללמוד לרסן (לעצור) במידה רבה את יצריו הטבעיים.

פריטים אלה נשללו על ידי המארגנים''

[הפריטים בשאלון ניסחו נושאים מורכבים בלשון פשוטה, חד משמעית וחד-כיוונית, לשון התואמת גם בעלי אוצר מילים ומושגים דל]

מובאות מתוך תת-הפרק:

2.9.9 - קולקטיביזם ומקיאווליות מול אינדיבידואליזם,

בספר ''חלוקת קשב'', מיכאל שרון, הוצאת צ'ריקובר, גומא מדע ומחקר, 1997.

קישורים:
עוות הצלם וחלוקת קשב [בין יתר הנושאים] , פרק 2.9 , תאור הספר ב''מיתוס'': http://www.mitos.co.il/Book/BookFocus.asp?ID=108544
_new_ הוספת תגובה



עיוות הצלם והפגיעה בתפקודי האונה הפרונטלית
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 14:05)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הינן במידה רבה כשל נירכש, שנאכף על אוכלוסיות נירחבות בהיסטוריה במסגרות חברתיות עריצות (ע''ע בולשביזם במאה ה- 20 , למשל).

במאה ה- 17 עם המהפכה המדעית והגברת המוביליות החברתית במערב, יותר ויותר אנשים הופכים ''ראויים'' לשימוש ביכולת שהושבקה (ראה תת-פרק 2.9.5 - אופני אירגון מרחב קונטרפונטליים - באנלוגיה להווצרות המוזיקה ה''תלת-מימדית הרב קולית במערב, החל מהמאה ה- 14 - בספר ''חלוקת קשב'').

היכולת לחלוקת קשב כרוכה בתיפקודי האונות הפרונטליות שהינן המבנה האנטומי המוחי המאוחר ביותר והמורכב ביותר באבולוציה. שיעור נפחן של האונות הפרונטליות מתוך נפח המוח בפרימאטים ובאדם הינו גבוה יחסית - 17 ו- 27 אחוזים בהתאמה, בעוד בכלב הינו כ- 7 אחוזים מנפח המוח.

בשורה של מדדים פיזיולוגיים וממדדי ביצוע מצאתי במחקרי (על כ- 700 נבדקים, במחקר רב שלבי ומהפכני בן 11 שנה, שהוצנע מעט מסיבות עלומות), ירידה באקטיבציה של האונות הפרונטליות אצל נמוכים בחלוקת קשב.

ברם, מדובר בתיפקוד אנושי בסיסי המאפיין את האדם כבן מינו sui generis והירידה בתפקוד הפרונטלי הינה כשל נירכש, העשוי לגרום לסאוב פרטני וחברתי. זאת כשהדיכוי עולה על מסה קריטית חברתית מסויימת (אכיפת תצורת אירגון חברתי בולשביקית למשל, או עריצות אוריינטלית נוסח סאדם חוסיין).
_new_ הוספת תגובה



סאליארי היה סמולני בולשביקי?
מי שזוכר (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 14:29)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סאליירי דווקא היה ''בונה חופשי'' ממש כמוצרט, מה שמר
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 15:21)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אה שאפילו דגילה פומבית (או חשאית) בעקרונות נישגבים, אפילו זאת אינה משכילה תמיד למנוע סאוב אישי וניבזות.
_new_ הוספת תגובה



זוכמיר:חוץ מגדופים,יש לך גם להגיד משהוא לגבי התכן?
דוד שרמן (יום חמישי, 03/04/2003 שעה 19:28)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או שהתכן קשה מדי לעכול בשבילך? אם כך, תגיד לי ואני אהיה מוכן לפרט יותר. אין בעיה.
אבל מדוע לכתוב שלא לענין?
לא שאני מתרגש מגדופיך. עוד כשהייתי תלמיד בי''ס, למדתי פעם ממחנך הכתה שלהעלב צריך לדעת ממי.
אז אתה יכול לחסוך מעצמך וכלם זמן.
''יותר קל לכתב כשיש מה להגיד'', הסופר שלום אש.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי