|
מרחב היקום האלוהי. אודי: זו הוראת ה' ועמדת אברהם | |||
|
|||
אודי: זוהי הוראת ה' ועמדת אברהם אינה מעלה ואינה מורידה. זה רצון האל. מדוע? כי זה רצון האל. מעמד שווה. לא בסדר? לא צודק? אנו מקיימים את הברית והם לא, אנו בקפדנות והם מפשלים? זה רצון האל. זו הוראת האל. חד משמעית. בסיום מסכת חיי אברהם. עם מותו. המילה האחרונה היא של ה' ולאחר מות אברהם. רצון אברהם בתקופת חייו, העדפותיו - בנקודה כלשהיא בזמן; או העדפה ואהבה רבה יותר, ממושכת יחסית בזמן ל''יחידו אשר אהב''- כל אלה אינם מוסיפים ואינם מורידים. והכתוב גם מדגיש חד משמעית בתשובה לתהיותיך, מהי משמעותה האמיתית של בירכת בשר-ודם כזו או אחרת. ומדגיש גם זאת שבתקופת חיי בשר-ודם (כולל אברהם) יש התחייבויות וסנטימנטים מסויימים ברגע נתון, ואחרים - ברגע אחר בחייו. לא איש אל ויכזב ובן-אדם ויתנחם. ההוא [בשר ודם] אמר ולא יעשה ודיבר ולא יקימנה. הנה ברך - (ו)לקחתי [בשר ודם ברך, ואני ה' איפסתי/הישבתי ברכה זו. מ.ש.] וברך ולא אשיבנה [פעמים אחרת יש שאדם מברך, ואני ה' איני משיב/מאפס את בירכתו, וזו מתקיימת. מ.ש.] במדבר, כג', יט'-כ' מקומם? לא צודק? מוזר, נעלם ומיסתורי? הכתוב אומר, מיסתורין על גבי מיסתורין, בפי הנביא בלעם, מעט לאחר מכן, במדבר, כד', יז': אראנו ולא עתה [איך אפשר לראות מישהו או משהו, כאשר הוא נמצא בזמן אחר?] אשורנו, ולא קרוב [אשורנו: אראה ואבחן אותו בחדות ובהירות. אשורנו - משורש ישר, שור. ראייה בהירה, ''ישרה'' ולא מוטה ומעוותת. אבל כיצד ניתן לראות אובייקט באופן חד ובהיר ו''מיושר'' אם אינך קרוב אליו?] הדבר מהדהד כמו בחינת אובייקט הנמצא במרחק אלפי או מיליוני שנות אור מאיתנו: ''אראנו ולא עתה''. הדבר שאני רואה עכשו התרחש בפועל לפני מיליוני שנים. ''אשורנו ולא קרוב''. מיליוני שנות אור ממני? ובהמשך: ''דרך כוכב מיעקב''. לא יאומן? אתה אמרת. ניתן לראות כאן גם הדמייה ואנלוגיה ליקום בין מליארדי שנות האור. מרחב ההכרה האלהי. לכן כתבתי, ואחזור על כך: עולה ממנו [מהתנ''ך] מסר קדום ומדהים: ''ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה זקן ושבע ויאסף אל עמיו. ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו אל-מערת המכפלה אל-שדה עפרן בן צחר החתי אשר על-פני ממרא''. מסר מדהים, שכן הוא *מנוגד ברוחו לכאורא למה שדומה שנאמר קודם*. זהו פסוק המהווה *אמירת-תפנית* אלוקית - תפנית ביחס למה שבני אנוש עשויים לחשוב, יהיו קדושים ככל שיהיו. האל עצמו, דומה, פונה אלינו מעבר לדורות ונותן בידינו את *האפשרות* לנתץ לרסיסים את מאבק הדת בין שני בני אברהם, שבבחינת פסיקה סופית ומוחלטת - הינם במעמד שווה בטריטורייה הזו. מסר קדום החצוב בהווית האל עצמו, מסר חריג לכאורה ומעורר פרשנות אנושית רבה - ברם, התורה שבכתב קודמת. זה רצון האל. גם אם יעשה האדם שמיניות באויר ויערום פרשנות על גבי פרשנות, זה רצון האל, בסוף מסכת חיי אברהם. וכתבתי גם: האל נותן בידינו *האפשרות*. זה רצון האל. האפשרות ניתנת. לא רוצה ומשכנע עצמך בפרושים חכמים מעשה חוכמת בשר ודם שכך נכון? אין בעיות. כבר אמר הנשר הגדול, הרמב''ם: הכל צפוי והרשות נתונה. ואחזור שוב למעמד הקבורה. כתבתי זאת בעבר, ואני חוזר על הדברים -ראה הקישור המצורף. מדוע בני הפילגשים לא קברו את אביהם? הכתוב מייחס חד משמעית מעמד מיוחד ליצחק וישמעאל *בניו של אברהם* שניהם ורק שניהם בלבד. בהקשר מעמד הקבורה נזכר קנינו של אברהם. מהכתוב כאן עולה מעמד כמעט שווה בין יצחק לישמעאל, וההבדל היחיד הוא שיצחק נזכר ראשון, אך אין כאן הבדל מדרגה. אמנם תנו רבותינו ש''אין מוקדם ומאוחר במקרא'', אך מעמד הקבורה ומעמד שני בניו יורשי זכות האבות - מעמד עליו מעיד החלק אותו הם ממלאים באותו מעמד, לכל הדעות מאוחר יותר מ''אברהם בא בימים''. בברכה, ולתשומת לב כבוד הרב, מיכאל . תגובה 17732 קישורים: מדוע בני הפילגשים לא קברו את אביהם?: תגובה 17732 | |||
_new_ |
לרב מיכאל שלום - מלאה הארץ חוכמתך. | |||
|
|||
ראשית אני שמח מאוד שאתה מודה שיש בורא לעולם (או אולי אני טועה?). עכשיו תאמר לי בבקשה,אתה שיודע מהו רצון השם בכזאת החלטיות- האם אתה מקיים את רצונו כפי שכתוב בתורה אותה אתה מצטט כל כך יפה? שומר שבת? מניח תפילין? חובש כיפה? או שאתה רק יודע מהו רצון השם אולם זה לא מעניין אותך במיוחד? | |||
_new_ |
אודי - הלוואי והייתי יודע. פשוט היפעלתי בקריאה קצת | |||
|
|||
שכל ישר. | |||
_new_ |
למיכאל - מה פירוש ''הלוואי והייתי יודע''? | |||
|
|||
כדי לדעת צריך ללמוד. אם אתה רוצה להבין במכונאות, בחשמל, במחשבים או בפיסיקה גרעינית אתה הולך ללמוד, לא ? את כל הדברים שהאדם משאיר כאן בעולם אחרי 'לכתו' הוא טורח ללמוד ואת הדבר היחיד שהוא יכול לקחת עימו הוא מזניח. עולם מוזר. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |