|
העדתיות המרוקנית המקצועית | |||
|
|||
השנה היתה 1962, כשלושה חדשים אחרי שבן-גוריון התפטר סופית מראשות הממשלה. העתונאי המכובד, ראש וראשון לעתואני הניו-יורק טיימס באותם ימים, סיירוס סולצברגר, הגיע לארץ לראיין את בן-גוריון כאזרח. אחרי הכל לא סתם אזרח, אלא אדם שהנהיג את עם ישראל בתקופת קוממיותו הקשה ביותר. סיירוס סולצברגר בא לראיין אישיות גדולה, ולשמוע את התייחסותו של ב.ג. על עבר ועתיד, דווקא בשל הפרספקטיבה לגבי העבר, ועניין רב לגבי העתיד כפי שהוא - בן-גוריון - צופה אותו. אחרי הכל מי שקלט את כל יהדות המזרח: לבנון, סוריה, עירק, מצרים ובל נשכח את יהודי מרוקו שהגיעו אחרונים בסדר הכרונולוגי. אחת השאלות ששאל העתונאי האמריקני, התייחסה לעלייה ההמונית של היהודים לישראל. סקרנה אותו במיוחד שאלת המיזוג - איך יסתדרו אירופאים עם אסייתים. בן גוריון השיב, כי היהודים שהגיעו מארצות ערב הביאו אתם את התרבות של ארץ מוצאם, דהיינו את התרבות הערבית. זה יקח דור או שניים עד שהתרבות הזו תיעלם ותצמח ממנה תרבות הישראלי החדש. היחידים שקמו וזעקו חמס, היו יוצאי מרוקו. הם תקפו בשצף קצף את ב.ג. על דבריו, ושפכו עליו קיטונות של רותחין ללא הרף. בן-גוריון, כדי להשקיט את הרוחות הגיב בכך שאמר, כי לא אמר את הדברים שמיוחסים לו במאמרו של סיירוס סולצברגר. כאשר נאמר למר סולצברגר, כי ב.ג. הכחיש שמר את הדברים האלה. על כך הגיב כעתונאי גדול ומכובד: בן-גוריון יודע מה שהוא אומר - ולא יסף אף מילה. עד כאן לגבי בן-גוריון. עכשיו נבדוק את הנושא עניינית. למדתי באוניברסיטה העברית בחוג ארצות האסלאם בעת החדשה. ארץ ההתמחות שלי היתה עירק, ונושא ההתמחות שלי היה התנועה הלאומית הערבית. במסגרת זו הוטל עלי לכתוב עבודה סמינריונית מקיפה על יהדות עירק. כדי להקיף נושא כזה, אתה חייב גם ללמוד את הקהילות ניהודיות האחרות בארצות ערב. הקהילה היהודית בעירק היתה הקהילה המאורגנת ביותר והעצמאית ביותר בארץ מוצאה, בהשוואה לכל הקהילות האחרות. ליהדות עירק היתה אוטונומיה מלאה - ממשלה בתוך ממשלה. היו לה מערכת חינוך מפוארת, שרותי בריאות וסעד. והכל ללא כל סיוע ממשלתי אפילו לא בדינר אחד. הם שגשגו תרבותית והשכלתית. ממשלת עירק העצמאית הראשונה (1930), נשענה על רבים מיהודיה המשכילים, עורכי-דין, רופאים, מינהל ומסחר. העירקים עצמם אמרו על שר האוצר, מר ששון (את שמו הפרטי שכחתי), שהוא היה הגדול מכולם. ועם כל זה , כולם עלו ארצה, שלא בדומה לקהילות יהודיות אחרות - ובכלל זה יהדות מרוקו - שהעשירים והמשכילים שבהם בחרו להגר לארצות אחרות. מבלי לפגוע באף אחד, ואיש לא צריך להיעלב או להיפגע מן האמת הצרופה, שמנה וסלטה של יהדות מרוקו העדיפה את צרפת ומונטריאול שבקנדה. וכפי שאמר חיים חפר היתר באו והביאו לנו את המופלטה. המאכל הזה היה חבוי וצנוע רק בקרב העולים ממרוקו, עד שמפא''י החליטה להפוך את המופלטה מקינוח מתוק למאפה פוליטי בעזרתו האדיבה של סם בן-שיטרית. חמישים שנה לאחר קום המדינה; שמונים שנה לאחר העליות הראשונות מדמשק וביירות; חמישים שנה לאחר הגעתם של יהדות מצרים ועירק; ארבעים שנה לאחר בואם של יהודי מרוקו לארץ -- שימו לב שלא הזכרתי את כל יהדות אירופה -- הבולגרי שכח שהוא בולגרי, הסורי שכח שהוא סורי; התימני שכח שהוא תימני; העירקי שכח שהוא עירקי. ר ק ה מ ר ו ק א י ם זוכרים ודורשים להנציח בישראל את תרבות חסן השני ומחמד החמישי. נרצה או לא נרצה, זוהי תרבות ערבית. כמי שלמד שפה ותרבות ערבית וגם חי בה - יש לי כמה מלים טובות לומר על הנושא. אבל לנכס אותם לעצמנו בנוסח: אם אשכחך תרבות מרוקו, תדבק לשוני לחכי - זה לא ב(אלף רבתי)10, {אלף רבתי בחזקת עשר}. מכאן יובן שגם אלוף(מיל) אורי אור, צדק במה שאמר על המרוקאים. הוא לא אמר את הדברים מתוך התנשאות, אלא כדי לומר להם: תביטו סביבכם ותראו היכן אתם חיים. כמי ששרת תחת פקודו של האלוף אור, אני יודע גם יודע עד כמה הוא היה רגיש לנושא של מה שנקרא ''עדות המזרח'', והדברים באו לידי ביטוי בכל הנושאים הקשורים לכח-אדם. הדעת נותנת שהתרבות המרוקנית היתה צריכה לבוא לידי ביטוי דווקא בתקופת התערותה הראשונה בארץ. כיום הנושא היה צריך להיות כבר בדעיכה. אנו חייבים להפסיק להסתכל על עצמנו כאל שבטים שבטים, פולנים מכאן ומצרים מכאן, הונגרים משמאל ופרסים מימין. שני מפקדי חיל האוויר האחרונים, אלוף איתן בן- אליהו ואלוף דן חלוץ, הם ממוצא פרסי. מישהו שמע מהם שהם עושים מנושא עדתיותם חגיגה. שר הבטחון, פואד בן-אליעזר, הוא ממוצא עירקי - מישהו שמע ממנו שהוא נושא את דגל עירקיותו בראש חוצות. אבל נשוב אל הרישא של הדברים. אל לו לאיש להיפגע מכל מה שנאמר לעיל. בסך הכל כוונתי לדעת גדולים וענקים ממני. הדברים נאמרו על משקל דבריו של שלמה המלך: ''בן חכם מוסר אב ולץ לא שמע גערה''. ''חוסך (במקור חושך בשין שמאלית) שבטו שונא בנו ואוהבו שיחרו מוסר'' {משלי פרק י''א פסוקים א'; כ''ד}. שבת שלום לכל עם ישראל. | |||
_new_ |
לשמעון: עולי מרוקו מרדו בתפקיד שבן גוריון הוגי להם | |||
|
|||
1. זאת הגזמה לומר שכל יהדות עיראק עלתה ארצה. יש קהילות חזקות ועשירות של יהודים יוצאי עירק גם בארצות הברית וגם בבריטניה. 2. הטעמים שיהודי מרוקו שמרו על לכידותם וזכרון ארץ מוצאם הוא: א. היתה זאת עלייה גדולה מאוד. ב.הם מרדו במפא''י שבקשה להפוך אותם לחוטבי עצים, שואבי מים ומצביעי מפא''י בעוד שהעולים מארצות אחרות קיבלו את דין מפא''י.המרד שלהם בתפקיד שבן גוריון הועיד להם עשה אותם ייחודיים לעומת אנשי עליות אחרות. 3. הטענה שהאליטות העשירות והמשכילות מבן יהודי מרוקו הגרו לצרפת היא חסרת משמעות, כי המון היהודים שהגיעו ממרוקו לא היו אנאלפבתים אלא שכאן הם לא קיבלו את ההזדמנות שאחיהם קבלו בצרפת. היו מקרים שחלק מאותה משפחה הגרו לצרפת ואחרים עלו ארצה. האחים בצרפת הצליחו מאוד והאחים בארץ בילו שנים במעברה. | |||
_new_ |
אורי: בוודאי! תפקיד הוואסלים, אלא מה? | |||
|
|||
_new_ |
למיכאל: אולי אפילו לא וסאלים אלא עבדים! | |||
|
|||
_new_ |
לאורי: לעיתים בפוליטיקה, ברשויות מקומיות ובמערכות | |||
|
|||
ציבוריות שונות מייעדים להם ''האדונים'' תפקיד של ווסאלים עם סמכות וסממני כבוד לכאורה, למטרת השלתלטות על האוכלוסיה. גישה דומה, אגב, ננקטה גם במגזר הערבי, של השלטת ''ניכבדים'' מטעם. | |||
_new_ |
הכוונה לאוריינטציה שבלטה בשנות החמישים בעיקר | |||
|
|||
_new_ |
כמו העבדים ד.לוי,בן שמחון,אבו חציחרא,דרעי ועוד? | |||
|
|||
_new_ |
אורי בן גוריון לא הועיד לאף אחד ''תפקיד'' | |||
|
|||
אינני נמנה על מעריצי ד.ב.ג אך אין להאשים אותו בחלוקת תפקידים.שמעון צודק.יש עדות שעשו הכל לטפח תרבות של מסכנים ואחרות התערו. לא כל המרוקאים ''נעבכים'' אך זו העדה הפוליטית ביותר בישראל ופרנסיה,בין שתסכים או לא,עושים עדתיותם קרדום לחפור בו. | |||
_new_ |
ליורם: ומה עם הביטוי ''אבק אדם'' בדיונים פנימיים? | |||
|
|||
_new_ |
אבק אדם הופנה גם כלפי ניצולי שואה. | |||
|
|||
_new_ |
כלפי מי שלא וותיק ולא נולד פה וזה קל וחומר | |||
|
|||
_new_ |
רחוק מלהיות מדויק | |||
|
|||
אתה ושכח - קל היום לשכוח - שהתרבות הציונית היתה תרבות של ''בריאת אדם חדש'', ושבהתבטאויותיה כלפי היהודים הלא ציונים - היינו, אלו שלא חשבו שהגירה למקום מדברי המלא בילידים עוינים היא רעיון טוב - מזכירה מאד את התייחסותם של האנטישמים לכלל היהודים. בהיות האנטישמיות והציונות דמות ראי האחת של השניה, ודאי שכל יהודי שהגיע לפלסטינה (ואחר כך לישראל) שלא מרצונו המובהק נחשב לנחות. אני אזכיר לך שכלפי ניצולי שואה השתמשו צברים בכינוי המצמרר באכזריותו ''סבונים'' - גם אחרי השואה. | |||
_new_ |
לשמעון מנדס | |||
|
|||
אודה לך באם יש ביכולתך להרחיב בנושא יהודי עירק. בתחום הריקוד והמוסיקה. נהנתי מאד מהכתבה . בברכה סוריא | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |