פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מה זה אי''ה?
אבנר בן בסט (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 22:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שפעם כתבת שאינך מאמין בקיום אלוהים כלשהו.
_new_ הוספת תגובה



לטובת העניין שהוא רוצה לקדם, הוא באמת יזדקק
רפי גטניו (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 22:28)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחסדי שמים.
כי על פני הארץ - המציאות אחרת.
_new_ הוספת תגובה



הסבר לאבנר ועד כמה מילים לאריה.
אליצור סגל (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 22:43)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י

אבנר, חוששני שלא הבנת את המאמר שלו - אריה כופר בא\להים אבל מקיים את ההקשר התרבותי שלו. הוא כותב אי''ה משום שכך דרכם של יהודים לבטא את תקוותם לעתיד. במובן התרבותי היהודי הזה - אלהים כן קיים בעיניו.

ולאריה, כתבת שתגובתי סתומה מעט - לא ברור לי מה סתום. אבל אנסה להוסיף הסבר.
מה שאני חושב הוא שיהודים רבים בכל התקופות, קיימו את היהדות כתרבות בלי לחשוב על השאלה האם מקורה א-הי או לא. הם הלכו לבית הכנסת כי זו דרכם של יהודים לבטא את עצמם בשמחה ובצער. וכך גם שמרו שבת ואכלו כשר כי כך נוהגים יהודים. לדעתי מסיפורים שונים בתלמודים עולה תמונה מעין זו.
השבר שנוצר בדורות האחרונים הוא שבירה של קודים תרבותיים ולאו דוקא של קודים דתיים. במובן הזה אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים - במובן של שבירת הקודים התרבותיים - הם תומכים באכילת חזיר, חילול שבת בפרהסיא, הסתיגות מבתי כנסת, בוז שיטתי לכל דבר הקשור בהסטוריה היהודית במיוחד אם הוא קשור בהסטוריה של ארץ ישראל.

זה מה שהסביר לך משה פייגלין בראיון איתך - לנו הדתיים קימת אופציה להוריד וילונות על החלונות ולהשאר יהודים כי אנו מקימים את המסגרת היום יומית הבלתי פוסקת - קימה בבוקר, נטילת ידים, תפילה, תפילין, עד קריאת שמע שעל המיטה בערב - לחילוניים או מוטב שנאמר ליהודים התרבותיים - כי חילוני פרושו זר בארמית ואתה אינך זר - המסגרת היהודית הכללית צריכה להיות חשובה יותר מאשר לדתיים כי אין להם את המסגרת האישית. על סמך השותפות התרבותית - השותפות בקודים תרבותיים, מנהיגות יהודית יכולה לקיים שותפות בין יהודים דתיים לבין יהודים תרבותיים כי הבסיס המשותף הוא הקוד התרבותי ההסטורי המשותף. לכן משה הסביר שבעיניו עדיף שאתה תקבע את המסגרת של מותר ואסור בפרהסיה היהודית ולא הוא - כי לו יש מסגרת אישית שלך אין. לכן, לך זה אמור להיות חשוב יותר.
כמובן שאנו לא יהודים תרבותיים אלא יהודים דתיים אבל בדרך כלל בחיי היום יום לא צריך להיות חיכוך בין שני סוגי היהודים האלו, זו בעיקר בעיה פילוסופית שאפשר וצריך לדון בה בבית המדרש.

מסיבה זו גם אין אפשרות לשיתוף פעולה עם השמאל כי הם חותרים לניפוץ הבסיס התרבותי ההסטורי המשותף של עם ישראל.

אני מקוה שהסברתי את עצמי קצת יותר טוב.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אני מצטער, אליצור, להגיד לך שאתה
דוד סיון (יום שישי, 17/01/2003 שעה 12:44)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טועה. אף אחד שאני מכיר בשמאל מעונין לחתור תחת הבסיס התרבותי הזה כפי שאתה מגדיר. יש להם חילוקי דעות איתך איך זה צריך להראות בימינו אנו.

אני גם מכיר בין אנשי השמאל החילוניים שנוהגים כמו אריה לגבי התרבות היהודית.
_new_ הוספת תגובה



למרות דבריך, אליצור, אני חלק מההיסטוריה
דוד סיון (יום שישי, 17/01/2003 שעה 12:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודית. זה בכלל לא תלוי ברצוני או ברצונך לשיתוף פעולה. בנוסף ממה שאני מבין על ההיסטוריה היהודית ובכלל בעצם אין לי לאן ללכת - גם לך. לכן כדאי שנלמד, למרות ההבדלים, לשתף פעולה.
_new_ הוספת תגובה



לדוד סיוון: יפה כתבת. חובה עלינו לשמור על קשר --
רפי אשכנזי (שבת, 18/01/2003 שעה 1:34)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--והידברות {תרבותית} עם היהדות הדתית כי כולנו חלק ממכלול שלם הנקרא יהדות. לא כל השמאל חושב ומרגיש כמוך. חלקים מימנו שאת טיבת ציין אליצור, אכן בזים ושוטמים כל דבר המזכיר יהדות. לשמחתי אתה
ואלו שגדלו איתך שם {אצל בניו-גרינבויים}, במסגרת המיוחדת רחוקים מאד מאותם מתנכרים, ואפילו להיפך, מחפשים דרכם ליהודיות בדרכם המיחדת.
_new_ הוספת תגובה



רפי, נדמה לי שכולכם מגזימים גם בנושא היהדות
דוד סיון (שבת, 18/01/2003 שעה 8:43)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו בנושאים אחרים. מי שמפתח איבה ליריב פוליטי הוא מעין בולשביק. לצערי פגשתי לא מעט אנשים שחושבים עלי ועל כל השמאל המצטמק כמשהו דמוני.

הם טועים וכנראה יום אחד ילמדו. אני חולק על דרכם האידאולוגית והדרך המעשית להשגת מטרותיהם האידאולוגיות. לא יעזור כלום לי לך או כל מישהו אחר אני חושב שהכיבוש בצעד אחרי צעד (ברבים מן המקרים לפני החלטת ממשלה או גופי ממשל) הזיק להם, לנו ולמדינת ישראל. הנזק הוא מוסרי, פוליטי ומדיני ועוד לא שילמנו את כל המחיר.
_new_ הוספת תגובה



אכן הסברת את עצמך קצת יותר טוב.
אריה פרלמן (יום שישי, 17/01/2003 שעה 15:40)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך הייתי רוצה שתפרט יותר על אותם היהודים מתקופת הרמב''ם, שרמזת אודותיהם.

אני אגב לא מסכים איתך שאי אפשר לשתף פעולה עם השמאל. יש בשמאל שרידים (אכן, שרידים) של ''יהודים תרבותיים'' כפי שאתה מכנה אותם, ולא 'ישראלים בני-בלי דת משה'.

אהרון מגד ואייל מגד הם דוגמא לכך, ארי שביט הוא דוגמא לכך, לדעתי גם זאב צחור (למרות שאת השקפותיו אני מכיר פחות טוב).
_new_ הוספת תגובה



לאליצור: יפה כתבת. התאור עצוב אבל לא שלם.
רפי אשכנזי (שבת, 18/01/2003 שעה 1:39)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אי''ה - אם ירצה השם
אריה פרלמן (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 23:07)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שהסברתי והבהרתי היטב מדוע אני משתמש בביטויים כגון אי''ה.

לז'בוטינסקי ולהבדיל יוסי שריד הכופרים מותר ולי אסור?

לא אוכל.
_new_ הוספת תגובה



לא אומרים ''להבדיל'' בין יהודי ליהודי.
נסים ישעיהו (יום שני, 20/01/2003 שעה 21:36)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי