פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הג'יהאד באסלאם - תשובה למגיבים
שמעון מנדס (יום שני, 16/12/2002 שעה 0:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתיבת המאמר על הג'יהאד מקורה בבקשה של אחד ממשתתפי הפורום לכתוב על הנושא. אני מניח שהוא ביקש זאת מן הטעם הפשוט שאנו דנים בשכנינו הערבים כל הזמן אך ורק באספקט הפוליטי. אלא שלחיים הפוליטיים האלה נכנס גורם חזק שיקשה מאד להכריעו, אלא אם נעז להשתמש בשיטותיו. והגורם הזה נקרא הג'יהאד האסלאמי והחמאס. למי שאינו מצוי, בהזדמנות זו נפרט את המושג חמאס. המילה חמאס בערבית פירושה התלהבות/גבורה. אבל השם של התנועה ''חמאס'' הינו ראשי תיבות של: חראכת מווטינון אסלאם, דהיינו, תנועה של אזרחים מוסלמים. כמו שתנועת ה''פתח'' שמה נגזר על בסיס דומה. שכן, פתח פירושה בערבית:כיבוש. אבל ההוגים של השם שבקשו לרמוז בכך על כוונתם לכבוש את פלסטין, גם כן קבעו לשם ראשי תיבות: חראכת תחריר פלסטין - אבל בסדר הפוך.

במאמרי לא בקשתי להעיב או לבטל מעשי זוועה של דתות אחרות; וגם לא שמתי למטרה לטהר זוועות של דתות אחרות. פשוט בקשתי להציג תמונה בהירה על הדת המוסלמית וזרועותיה. אצלנו קוראים את החדשות ולא מתעכבים על משמעותן. אנו נתקלים במושגים כמו ''הזרוע הצבאית של החמאס'' והדברים מתקבלים באדישות. משל כאילו באמת מדובר על כיתה דתית כזו או אחרת. במהלך הדברים יובהר שהאסלאם זו דת אלימה שמסדירה את ענייניה אך ורק בכח הזרוע.

משה רבנו עלה על הר סיני, התבודד ארבעים יום וארבעים לילה - ולאחר מכן ירד עם עשרת הדברות. הוא קבע שאלו הן הנורמות לפיהן העם היהודי ינהג בכל אורחותיו. {במאמר מוסגר יצויין, שפלג קטן חסר סבלנות ארגן את מעשה העגל. ולכן אם תרצו מייסד תנועת ''שלום עכשיו'' המקורי הוא אהרן הכהן אחי משה}.

ישו, שהיה יהודי לפי דתו בקש למתן את הקשיחות של היהדות, והציע לכהנים השתמשו בגזר במקום המקל, ובכך תנחילו את אהבת האדם לכל מאמין ודורש.

סיפור עלייתו של מוחמד שונה. מוחמד גדל בחברה ובסביבה, שמלחמת הקיום היתה קשה. כדי לשרוד נאלצת להפעיל כח: לשדוד, לגזול, לגנוב. הנורמה בחג'אז של אותם ימים היתה ''כל דאלים גבר''. מוחמד הכיר את התנ''כ של שכניו היהודים. הוא בקש מהם עותק של הספר והם סרבו לתת לו. היהודים וכל הסביבה לעגו לו כאשר בקש להכריז על עצמו נביא.

תחילה הוא ניסה לבוא בדברים ולשכנע בדתו החדשה. אבל איש לא שעה, והוא גורש ממכה. אבל לא וויתר. והוא חזר למכה בכח החרב. אין זה מקרה שהבאתי באופן כללי את אופן עלייתם של משה וישו. שני הנביאים הראשונים באו אל הצבור בכח-תורתם, ואילו מוחמד בא אל הצבור *בכח החרב*.

בספר הקוראן יש פסוק האומר: אוטיעו אללה ואוטיעו אל-רסול ואוולא אל-אמר מנכום. הבאתי את הפסוק הזה במאמר הקודם בתרגומו העברי: ''צייתו לאלהים וצייתו לנביא ולמנהיג שלכם''. יש פה דרישה מוחלטת של צייתנות. אין כאן מקום לחשיבה בדבר אמות מוסר כל שהן. אין כאן מקום להרהור על ''פקודה בלתי חוקית בעליל''. מה שהמנהיג אומר זה מה שייעשה. והמנהיג המסוכן במקרה שלנו זה הדרשן הקטן במסגד.

בשנת 1980 בקש ראש עיריית חברון פהד אל-נטשה לפתח את עירו. הוא רצה שמרכז העיר יהיה מרכז מסחרי תוסס. הוא העניק לשני אנשים רשיון לפתוח בית קפה גדול. היזמים השקיעו הרבה כסף בציוד ישיבה וכלים לשתיה ואכילה. הם גם הביאו משחקי שש-בש. הדבר לא מצא חן בעיני אנשי חברון השמרנים. הם פנו אל ראש העיר ובקשו ממנו לבטל ליזמים את הרשיון ולסגור את המקום. ראש העיר לא נענה - יען כי רצה לפתח את העיר (הוא היה מהנדס במקצועו). כאשר נוכחו השמרנים כי פנייתם נפלה על אזניים ערלות, הלכו לדרשן של מערת המכפלה ודברו על ליבו.

והנה ביום השישי הקרוב פתח הדרשן את דרשתו השבועית באומרו: ''השבח לאל המודרניזציה הגיעה סוף סוף אל עירנו. המוסד (הכוונה לבית הקפה) החדש הביא לנו את הקידמה וגם משחקי הימורים, ולא ירחק היום ומוסד זה גם יביא לנו את האלכוהול ואת הזנות. אנו מזהירים מעל במה זו את האחראים שיסירו את החרפה הזאת מעירנו. אחרת ניאלץ אנו לטפל בבעיה. למחרת בשבת, היזמים כבר לא פתחו את בית הקפה ביוזמתם הם. נסכים או לא נסכים, זוהי עוצמה ששום דרג פוליטי אין לו.

בית כנסת יהודי אינו מהווה מקור לסכנה כלשהי. קל וחומר כנסיה. שני מוסדות התוועדות אלה משמשים אך ורק לשם תפילה של יחיד או רבים. מהם לא תצא התפרעות כלשהי. המסגד הוא מקום התוועדות לפרוע פרעות בכל מי שאנשי הדת יצביעו עליו. יהדות חברון הושמדה בשלוש התפרעויות שיצאו ממערת המכפלה (1929 ,1921 ו- 1936). הפורעים שיצאו לשחוט ביהודי בגדאד (1941) גם כן יצאו מן המסגדים.

סעודיה משקיעה הרבה מאד כסף בבניית מסגדים ברחבי הארץ - בכפרים הערביים. היא מנסה לתקוע כאן טריז שישמש אותה כמעין סוס טרויאני בבוא העת. היא מסוכנת עבורנו יותר מן האיראנים. שכן האיראנים מכריזים על כוונתם בגלוי, ואילו הסעודים בונים רק ''בתי תפילה תמימים''. לכן בקשתי לפקוח את עינינו.
_new_ הוספת תגובה



לשמעון
Doron Arazi (יום שני, 16/12/2002 שעה 0:40)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה בטוח לגבי משמעות ראשי התיבות של החמאס כפי שציטטת אותם? ככל הזכור לי הם חרכת אל-מוקאומה אל-
אסלאמייה (תנועת ההתנגדות האיסלאמית). האם לא כדאי לבדוק שנית?
_new_ הוספת תגובה



הערות קטנות
רועי בלום (יום שני, 16/12/2002 שעה 0:43)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אומנם משה עלה אל ההר, אולם הוא עשה זאת רק לאחר שהוכח באותות ובמופתים על גבם של המצרים כמה הוא חזק האל.
למעשה כל כך חזק עד שבחר להקשות את לב פרעה על מנת להראות את כוחו לעם שאותו הוציא מארץ מצרים .
מראה כוחו היה אכזרי ביותר, אם על ידי פגיעה בחיות על ידי מחלות, ואם על ידי רצח בנים בוכרים בכל מצריים.

גם משה הורה להרוג את אילו הקשורים לעגל הזהב.

כך שסבל עמים אחרים שייך בהחלט להתחלת קיומו של העם היהודי.
_new_ הוספת תגובה



בא לי ממש לבכות על הסבל שעברו המצרים תחת ידם
כהן אפרים (יום שלישי, 17/12/2002 שעה 11:32)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקשה של עם ישראל. ויש להאשים את אלוהי ישראל שהקשה את ליבו של פרעה, ואילץ שוב ושוב את עם ישראל להתעמר במצרים.

ואם כל כך קשה לך עם המוות שהביא האלוהים של העברים על עובדי עגל הזהב,
מדוע אתה צוהל כל אימת שאנחנו מזכירים את שני עגלי הזהב הגדולים ביותר במאה ה- 20, מנהיגי הזרמים הסוציאליסטיים, היטלר של הנאציונאל סוציאליזמוס וסטלין של הסוציאליסזם נאציונאלי, ואת עגל הזהב הקטן, ערפאת של הנאציונאליזם הפלואידי, והתעמרותם עד מוות באנשיהם ובאוייביהם?
_new_ הוספת תגובה



בכה
רועי בלום (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 0:02)
בתשובה לכהן אפרים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להזכירך מי שאמר לבני יעקב ללכת למצרים היה?

מי שידע מה יקרה לאחר מכן במצרים הוא?

מי שהשאיר את מה שהפך לעם ישראל במשך כל שנות העבדות הוא?

מי שהחליט לרצוח 4000 איש ואישה?

מי שהחליט להוליך בגלל אותו עגל עם שלם במדבר הוא?

מי שלא נתן למנהיג להכנס לישראל בגלל שהכה אם המטה במים ובסלע הוא?

מי שבחר לשכוח מהעם היהודי ולתת לו לצאת לגולה?

מי שהעלה את היטלר שעליו אתה מדבר ולא עזר לעם ישאל בתוך אותה תקופה?

אה ואני לא מדבר על השטן, או שאולי כן.

אגב אני מזמן כבר לא צוהל
_new_ הוספת תגובה



שמעון תבוא עליך ברכה והלואי ואת אשר כתבת .....
סוריא (יום שני, 16/12/2002 שעה 0:43)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

, יעזור לפקוח עיניהם של אחרים,
_new_ הוספת תגובה



הגיהאד מחוץ למזרח התיכון ומשמעותו האוניברסלית
יורם המזרחי (יום שני, 16/12/2002 שעה 7:38)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הגיאהד
---------
''הגיאהד'' כמושג ולפעמים סגנון חיים,היה ''למוצר הייצוא'' הנפוץ ביותר של האיסלם,שהיא הדת הצעירה משלוש הדתות המונותאיסטיות,שיסודן אברהם והתנ''ך.
מה שקרה במשך הדורות ''למוצר הייצוא'' הזה,אופייני להרבה תורות-מחמירות,שמטבע הדברים יוצרות גם התנגדות,אפילו בין המאמינים ועל כן עוברות ''שיפוץ וליטוש'' לפי הצורך.
כך קרה שהמושג,שבעיני ובפי ''מקלים'' שמור לפירוש העיקרי ''כמאמץ'' ומאמץ בלבד, עודד מי שמוסיפים ומנסים להבהיר להדיוטות למשל ''מאמץ לימודים,מאמץ עבודה,מאמץ חברתי,מאמץ התרמה'' ועוד,כשהשמיים הם הגבול.(די דומה למושג מסע-צלב שבמשך השנים היה תאר למאמץ חברתי-לאומי או פרטי)
---------------
בימי, שמעתי הסברים שונים ומשונים למושג ''גיהאד'' חלקם בא ''לקולא'' שמטרתה לסבר את אוזן השומע,שבדרך כלל נתקף אימה בשל חזון- דמים,סכנת אבדן זהות דתית או לאומית מול ''איום איסלמי'' וגורמים מרתיעים אחרים הקשורים לתדמית ''מאות מליוני מוסלמים אלימים'' שרובם,כביכול,צמא דם.
בתקופה בה חייתי בקהיר למשל,שהיתה תקופת שיא בפעילות איסלמית אנטי- שלטונית וימי גידולה המהיר של התנועה האיסלמית הקשוחה,לא היה ספק שארגון הכולל בשמו את המילה ''גיה'אד'' אכן מתכוון לתרגום והפירוש שהוא מלחמת-קודש ומילולית גם מאמץ גדול.בדרשות והרצאות ששמעתי ברדיו,ממגברי קול הנמצאים בכל פינה (ודווקא בשכונות היותר עניות) ופעמיים במכללת אל-אזהר(גם שם רמקולים) לא היה ספק שמדובר במלחמה לשמה ומאמץ גדול -ל...אכוף את דת האסלם.
-----------------
למושג ''גיהאד'' יש הבטים נוספים,המשתרגים ממנו כמו התפיסה הדתית והצווי הנבואי של השליח מוחמד שאת האסלם יש לכפות,כצוו המוטל על כל מוסלמי,על כל העמים הלא מוסלמים בעוד שמעמד ''מיוחד'' הנקרא ''דימי''
או: ''אהל אל-דמה'' שפירושו נתינים מוגנים -ינתן בעיקר ליהודים שהם ''עם הספר'' אך גם לנוצרים ועוד כמה כתות כמו צבאיים או מנדאים.
מפיצי סיפרוני ''גיהאד'' בקהיר,שניתנו יחד עם קבלה לתרומת כסף המיועדת לצדקה ''זכאת'' לא הסתירו אמונתם שמדובר בשימוש כוחני,שיש לעשות במושג ואמנם כך תרגמו אותו בארצם המוסלמית וייצאו אותו לארצות-תבל שם חלה ''חובת ההמשך'' על שכם הקהילה המוסלמית המקומית
----------------
בשנת 1985 התכנסה בוויניפג וועידה איסלאמית כל-אמריקאית ובאותו מעמד אמר האימאם של וונקובר שחובת כל מוסלמי היא ''לאכוף את דת הנביא בסביבתו המיידית כדי להבטיח שכל פרט מוסלמי יחיה בסביבה מוסלמית'' כאשר הדברים החרידו חלק מבאי הועידה,שהיו בעלי השקפה ''לקולא'' ודברו על ''המאמץ הגדול'' בלי להזכיר חרבות-התנפל עליהם האימאם ההוא מוונקובר,
שנעזר בדברי הטפה ארסיים של מרצה שיעי- דתי לבנוני מאונטאריו והזכיר למשתתפים שהעולם (המוסלמי) מחולק לשניים '' בית-האסלם/דאר אל אסלאם'' כלומר הארצות בשליטה מוסלמית ''ודאר אל- חרב/בית המלחמה ''כלומר ארצות שיש לכבוש כדי לכפות את דת הנביא.לפי מסורות ''טריות יחסית'' כך הסביר המרצה הלבנוני,יש גם ''דאר אל-צולח/בית ההפוגה'' כלומר ארצות המעלות מס למוסלמים.בשום אופן לא נדחתה התיזה ''שהגי'האד'' הוא לוחמני.
------------------------
לפני כן,בשנות השישים המאוחרות והשבעים המוקדמות,כשהרבתי לבקר באירן של השאח,הגעתי כמה פעמים לעיר גום (קום) המכונה ''בית חרושת למולות'' שם שוחחתי עם מורי ותלמידי מדרסות/בתי מדרש שיעים שהתעמתו עם שלטון השאח וייחלו לראות את אלילם אייתולה רוחללה חומייני,חוזר הביתה (מגלות בעירק ואח''כ בצרפת) אחד מאלה,גם הוא מהעיר חומיין,הסביר לי בפירוט רב שהוא ודומיו ''נמצאים במאמץ על להפיל את שלטון התועבה המערבי והמצעד שיחל בגום ימשיך לטהרן,משם לנג'ף וכרבאללה(בעירק) ויוסיף לצעוד ''בכל מקום בו תזרח השמש''.... בעיני התלמיד מחומיין לא היה ''לגיהאד'' פירוש אחר מלבד מלחמת-קודש ואכן בתוך שנים מעטות התרחש ''החזון'' למעט (בינתיים) הליכה לנג'ף ולכרבאלה...
-----------------------
במסגד של וויניפג,שרוב באיו אינם ערבים - אלא איראנים,פקיסטנים,מאלזים,פילפינים,כמה מתאסלמים (כולל יהודי לשעבר) והרבה אפריקאים,התנהל לפני זמן לא רב,ויכוח פתוח בשאלה ''ההיסטורית'' אם מותר להכריז על ''ג'יאהד'' באין מחליט ראשי ומוסמך,
כלומר ''ח'אליף'' שיהיה מנהיג מוכר לכל המוסלמים ואם כך,בהעדרו (הזמני...)-למי יש סמכות להכריז על מלחמת -קודש? הסיכום היה ''שעל האסלם מרחפת סכנה נוראה של הטמעות בתרבויות אחרות,ארופאיות ופאגניות ולכן גם בהעדר חאלי'ף חובת כל מוסלמי היא לשאוף לגיהאד ואם אינו יכול להשתתף הלכה למעשה בקרב הגדול עליו לקחת חלק במאמץ-הגדול באמצעות תרומות כסף,מתן סיוע,מחסה וכיו''ב''.....
-------------------
תמונה דומה,לפי הידוע לי ממעקב אחר פירסומים איסלאמים בינל'א -אפשר למצוא בכל העולם,בקרב הפזורה האיסלמית באשר היא שם ובעיקר בין באי המסגדים ובקרבם מצאו למשל שליחי אוסמה בין לאדין,מחסה ,סיוע ועוד,שלא לדבר על התרמות למימון מגוון פעילויות.
באוסטרליה למשל,נחשף בימים אלה מחנה-קיץ לנוער איסלמי,שם לא דובר על ''ג'יהאד'' כמאמץ לימודים וכיו''ב - אלא בפירוש על ''מאמץ מלחמתי'' במלוא מובן המלה.
------------
תפיסת ''הגיאהד'' עודדה למשל רבבות מוסלמים החל בערבים וכלה בפילפינים להתנדב,במשך השנים,
''לגיהאד'' האפגאני שנערך נגד הממשלה הקומוניסטית של בברק קרמל והרוסים והיא המעודדת מתנדבים לעזרת התנועה האיסלמית-בדלנית של הצ'צנים.או מצרים לעזרת הפלסתינאים ועוד
מניין קריאות ''גיהאד'' מלחמתי ארוך מלהזכיר במאמר זנה,החל מהמאה ה7 ועד לימינו,כולל השימוש הנפוץ בהמושג ''מ'גהדין'' שבא גם בלי הכרזת ''גיהאד'' על ידי ''מנהיג מוסמך''.....
מעניין שגם מתנגדי המשטר באירן,נטלו לעצמם את התאר כמו למשל ''מוג'הידין חאלק אירן''....וכי תפיסת ''גיהאד'' מעודדת את קיצוני אלג'יר להמשיך ולהתנגד למשטר,המוסלמי,תוך טבח איום,כמעט יומי,של בני עמם.....
-----------------
''הבשורה הטובה'' היא.....שחרב האסלם אינה מכוונת רק נגד העולם המערבי אלא קודם כל ובעיקר נגד ''העולם האלילי'' למשל הודו או סין יפן ועוד מאות מליוני מאמינים באלילי אבן עץ ומתכת..... מבחינה זו הודו היא אויב הרבה יותר ''מחייב'' מאשר ישראל ,בה רואים אוייב זמני עם סכוי להפיכת המדינה היהודית לאומה בחסות האיסלם....לכל זכור מעמד פיצוץ פסלי בודהה הענקיים,שעמדו בהרי אפגניסטן....מעשה נבלה שבוצע ערב הפלישה האמריקאית.....מי שמכיר פרסומי טאליבן או אל-קאדה יודע שהודו ''מסומנת'' כיעד חשוב למלחמת קודש ואם מדובר על תנועת ''ג'מעה איסלמיה'' הנפוצה באסיה הרי שמטרתה הסופית היא ''השלמת תפוצת האסלם במזרח אסיה ביצירת מדינה-מוסלמית שתכלול את מאלזיה,סינגפור,אינדונזיה,בלנגלה דש,הודו,פקיסטן,אויגור(בסין) ו....חלקרים נרחבים של אוסטרליה......
--------------------
לסיכום: האסלאם אינו שונה מדתות אחרות בשאיפה להתפשדטות והתרחבות.הוא פועל בדרך ''לא מסיונרית'' כמו הנוצרים למשל,שבשיא התפשטותם כפו את הצלוב בכח החרב או בדרך מתפשרת כיהדות,אף כי גם בתולדות היהודים מוכרות ''תופעות ג'יהאדיות'' לא מהסוג הראוי לשבח דווקא.....
את ''הגיהאד'' יש לקחת בשיא הרצינות.לא להתפס לפירושים המצילים ובניסוחו החדש הטרי והאחרון יש לראות בו אתגר לעולם הלא מוסלמי,עולם שלתפיסת''המוגהדן'' יש לאכוף לשלטון איסלמי.
_new_ הוספת תגובה



יורם מאמר מענין ממליצה למשתתפי הפורום לקרא!
סוריא (יום שני, 16/12/2002 שעה 18:52)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובאמת היכן עומד היום העולם החופשי , מודרני למול האיום המוסלמי?
_new_ הוספת תגובה



יורם מאמר מענין ממליצה למשתתפי הפורום לקרא!
אמאל (יום ראשון, 30/05/2004 שעה 9:16)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כל כך טפשי שאנשים כמוכים בלעו מה שהאכילו להם על האסלאם ולא נתנו לעצמהם להתעלם מכל הדבורים ןלבוא ולנסות ולהבין מה הוא גהאד כי קראתי כל מה שיש לכם מתגובות וגם המאמר אכך לא מצאתי אותכם מקיפים בידע על מה שאתם מדברים
_new_ הוספת תגובה



אמאל, ומדוע שלא תעמיד דברים על דיוקם?
יובל רבינוביץ (יום שני, 31/05/2004 שעה 14:31)
בתשובה לאמאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נשמח תמיד ללמוד. אתה מוזמן להשלים את מה שלא נאמר כאן על אודות האיסלאם.
_new_ הוספת תגובה



אכן פקחת את עיננו ובעיקר בעניין הסעודי, הנתפס
אברהמי (יום שני, 16/12/2002 שעה 9:34)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע''י רבים בטעות, כעניין שולי או לחילוםין כ'עניין' יוזם חידוש אוסלו בתנאים אחרים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי