פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לשמעון מנדס, 16/12/02 0:26)
הגיהאד מחוץ למזרח התיכון ומשמעותו האוניברסלית
יורם המזרחי (יום שני, 16/12/2002 שעה 7:38)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הגיאהד
---------
''הגיאהד'' כמושג ולפעמים סגנון חיים,היה ''למוצר הייצוא'' הנפוץ ביותר של האיסלם,שהיא הדת הצעירה משלוש הדתות המונותאיסטיות,שיסודן אברהם והתנ''ך.
מה שקרה במשך הדורות ''למוצר הייצוא'' הזה,אופייני להרבה תורות-מחמירות,שמטבע הדברים יוצרות גם התנגדות,אפילו בין המאמינים ועל כן עוברות ''שיפוץ וליטוש'' לפי הצורך.
כך קרה שהמושג,שבעיני ובפי ''מקלים'' שמור לפירוש העיקרי ''כמאמץ'' ומאמץ בלבד, עודד מי שמוסיפים ומנסים להבהיר להדיוטות למשל ''מאמץ לימודים,מאמץ עבודה,מאמץ חברתי,מאמץ התרמה'' ועוד,כשהשמיים הם הגבול.(די דומה למושג מסע-צלב שבמשך השנים היה תאר למאמץ חברתי-לאומי או פרטי)
---------------
בימי, שמעתי הסברים שונים ומשונים למושג ''גיהאד'' חלקם בא ''לקולא'' שמטרתה לסבר את אוזן השומע,שבדרך כלל נתקף אימה בשל חזון- דמים,סכנת אבדן זהות דתית או לאומית מול ''איום איסלמי'' וגורמים מרתיעים אחרים הקשורים לתדמית ''מאות מליוני מוסלמים אלימים'' שרובם,כביכול,צמא דם.
בתקופה בה חייתי בקהיר למשל,שהיתה תקופת שיא בפעילות איסלמית אנטי- שלטונית וימי גידולה המהיר של התנועה האיסלמית הקשוחה,לא היה ספק שארגון הכולל בשמו את המילה ''גיה'אד'' אכן מתכוון לתרגום והפירוש שהוא מלחמת-קודש ומילולית גם מאמץ גדול.בדרשות והרצאות ששמעתי ברדיו,ממגברי קול הנמצאים בכל פינה (ודווקא בשכונות היותר עניות) ופעמיים במכללת אל-אזהר(גם שם רמקולים) לא היה ספק שמדובר במלחמה לשמה ומאמץ גדול -ל...אכוף את דת האסלם.
-----------------
למושג ''גיהאד'' יש הבטים נוספים,המשתרגים ממנו כמו התפיסה הדתית והצווי הנבואי של השליח מוחמד שאת האסלם יש לכפות,כצוו המוטל על כל מוסלמי,על כל העמים הלא מוסלמים בעוד שמעמד ''מיוחד'' הנקרא ''דימי''
או: ''אהל אל-דמה'' שפירושו נתינים מוגנים -ינתן בעיקר ליהודים שהם ''עם הספר'' אך גם לנוצרים ועוד כמה כתות כמו צבאיים או מנדאים.
מפיצי סיפרוני ''גיהאד'' בקהיר,שניתנו יחד עם קבלה לתרומת כסף המיועדת לצדקה ''זכאת'' לא הסתירו אמונתם שמדובר בשימוש כוחני,שיש לעשות במושג ואמנם כך תרגמו אותו בארצם המוסלמית וייצאו אותו לארצות-תבל שם חלה ''חובת ההמשך'' על שכם הקהילה המוסלמית המקומית
----------------
בשנת 1985 התכנסה בוויניפג וועידה איסלאמית כל-אמריקאית ובאותו מעמד אמר האימאם של וונקובר שחובת כל מוסלמי היא ''לאכוף את דת הנביא בסביבתו המיידית כדי להבטיח שכל פרט מוסלמי יחיה בסביבה מוסלמית'' כאשר הדברים החרידו חלק מבאי הועידה,שהיו בעלי השקפה ''לקולא'' ודברו על ''המאמץ הגדול'' בלי להזכיר חרבות-התנפל עליהם האימאם ההוא מוונקובר,
שנעזר בדברי הטפה ארסיים של מרצה שיעי- דתי לבנוני מאונטאריו והזכיר למשתתפים שהעולם (המוסלמי) מחולק לשניים '' בית-האסלם/דאר אל אסלאם'' כלומר הארצות בשליטה מוסלמית ''ודאר אל- חרב/בית המלחמה ''כלומר ארצות שיש לכבוש כדי לכפות את דת הנביא.לפי מסורות ''טריות יחסית'' כך הסביר המרצה הלבנוני,יש גם ''דאר אל-צולח/בית ההפוגה'' כלומר ארצות המעלות מס למוסלמים.בשום אופן לא נדחתה התיזה ''שהגי'האד'' הוא לוחמני.
------------------------
לפני כן,בשנות השישים המאוחרות והשבעים המוקדמות,כשהרבתי לבקר באירן של השאח,הגעתי כמה פעמים לעיר גום (קום) המכונה ''בית חרושת למולות'' שם שוחחתי עם מורי ותלמידי מדרסות/בתי מדרש שיעים שהתעמתו עם שלטון השאח וייחלו לראות את אלילם אייתולה רוחללה חומייני,חוזר הביתה (מגלות בעירק ואח''כ בצרפת) אחד מאלה,גם הוא מהעיר חומיין,הסביר לי בפירוט רב שהוא ודומיו ''נמצאים במאמץ על להפיל את שלטון התועבה המערבי והמצעד שיחל בגום ימשיך לטהרן,משם לנג'ף וכרבאללה(בעירק) ויוסיף לצעוד ''בכל מקום בו תזרח השמש''.... בעיני התלמיד מחומיין לא היה ''לגיהאד'' פירוש אחר מלבד מלחמת-קודש ואכן בתוך שנים מעטות התרחש ''החזון'' למעט (בינתיים) הליכה לנג'ף ולכרבאלה...
-----------------------
במסגד של וויניפג,שרוב באיו אינם ערבים - אלא איראנים,פקיסטנים,מאלזים,פילפינים,כמה מתאסלמים (כולל יהודי לשעבר) והרבה אפריקאים,התנהל לפני זמן לא רב,ויכוח פתוח בשאלה ''ההיסטורית'' אם מותר להכריז על ''ג'יאהד'' באין מחליט ראשי ומוסמך,
כלומר ''ח'אליף'' שיהיה מנהיג מוכר לכל המוסלמים ואם כך,בהעדרו (הזמני...)-למי יש סמכות להכריז על מלחמת -קודש? הסיכום היה ''שעל האסלם מרחפת סכנה נוראה של הטמעות בתרבויות אחרות,ארופאיות ופאגניות ולכן גם בהעדר חאלי'ף חובת כל מוסלמי היא לשאוף לגיהאד ואם אינו יכול להשתתף הלכה למעשה בקרב הגדול עליו לקחת חלק במאמץ-הגדול באמצעות תרומות כסף,מתן סיוע,מחסה וכיו''ב''.....
-------------------
תמונה דומה,לפי הידוע לי ממעקב אחר פירסומים איסלאמים בינל'א -אפשר למצוא בכל העולם,בקרב הפזורה האיסלמית באשר היא שם ובעיקר בין באי המסגדים ובקרבם מצאו למשל שליחי אוסמה בין לאדין,מחסה ,סיוע ועוד,שלא לדבר על התרמות למימון מגוון פעילויות.
באוסטרליה למשל,נחשף בימים אלה מחנה-קיץ לנוער איסלמי,שם לא דובר על ''ג'יהאד'' כמאמץ לימודים וכיו''ב - אלא בפירוש על ''מאמץ מלחמתי'' במלוא מובן המלה.
------------
תפיסת ''הגיאהד'' עודדה למשל רבבות מוסלמים החל בערבים וכלה בפילפינים להתנדב,במשך השנים,
''לגיהאד'' האפגאני שנערך נגד הממשלה הקומוניסטית של בברק קרמל והרוסים והיא המעודדת מתנדבים לעזרת התנועה האיסלמית-בדלנית של הצ'צנים.או מצרים לעזרת הפלסתינאים ועוד
מניין קריאות ''גיהאד'' מלחמתי ארוך מלהזכיר במאמר זנה,החל מהמאה ה7 ועד לימינו,כולל השימוש הנפוץ בהמושג ''מ'גהדין'' שבא גם בלי הכרזת ''גיהאד'' על ידי ''מנהיג מוסמך''.....
מעניין שגם מתנגדי המשטר באירן,נטלו לעצמם את התאר כמו למשל ''מוג'הידין חאלק אירן''....וכי תפיסת ''גיהאד'' מעודדת את קיצוני אלג'יר להמשיך ולהתנגד למשטר,המוסלמי,תוך טבח איום,כמעט יומי,של בני עמם.....
-----------------
''הבשורה הטובה'' היא.....שחרב האסלם אינה מכוונת רק נגד העולם המערבי אלא קודם כל ובעיקר נגד ''העולם האלילי'' למשל הודו או סין יפן ועוד מאות מליוני מאמינים באלילי אבן עץ ומתכת..... מבחינה זו הודו היא אויב הרבה יותר ''מחייב'' מאשר ישראל ,בה רואים אוייב זמני עם סכוי להפיכת המדינה היהודית לאומה בחסות האיסלם....לכל זכור מעמד פיצוץ פסלי בודהה הענקיים,שעמדו בהרי אפגניסטן....מעשה נבלה שבוצע ערב הפלישה האמריקאית.....מי שמכיר פרסומי טאליבן או אל-קאדה יודע שהודו ''מסומנת'' כיעד חשוב למלחמת קודש ואם מדובר על תנועת ''ג'מעה איסלמיה'' הנפוצה באסיה הרי שמטרתה הסופית היא ''השלמת תפוצת האסלם במזרח אסיה ביצירת מדינה-מוסלמית שתכלול את מאלזיה,סינגפור,אינדונזיה,בלנגלה דש,הודו,פקיסטן,אויגור(בסין) ו....חלקרים נרחבים של אוסטרליה......
--------------------
לסיכום: האסלאם אינו שונה מדתות אחרות בשאיפה להתפשדטות והתרחבות.הוא פועל בדרך ''לא מסיונרית'' כמו הנוצרים למשל,שבשיא התפשטותם כפו את הצלוב בכח החרב או בדרך מתפשרת כיהדות,אף כי גם בתולדות היהודים מוכרות ''תופעות ג'יהאדיות'' לא מהסוג הראוי לשבח דווקא.....
את ''הגיהאד'' יש לקחת בשיא הרצינות.לא להתפס לפירושים המצילים ובניסוחו החדש הטרי והאחרון יש לראות בו אתגר לעולם הלא מוסלמי,עולם שלתפיסת''המוגהדן'' יש לאכוף לשלטון איסלמי.
_new_ הוספת תגובה



יורם מאמר מענין ממליצה למשתתפי הפורום לקרא!
סוריא (יום שני, 16/12/2002 שעה 18:52)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובאמת היכן עומד היום העולם החופשי , מודרני למול האיום המוסלמי?
_new_ הוספת תגובה



יורם מאמר מענין ממליצה למשתתפי הפורום לקרא!
אמאל (יום ראשון, 30/05/2004 שעה 9:16)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כל כך טפשי שאנשים כמוכים בלעו מה שהאכילו להם על האסלאם ולא נתנו לעצמהם להתעלם מכל הדבורים ןלבוא ולנסות ולהבין מה הוא גהאד כי קראתי כל מה שיש לכם מתגובות וגם המאמר אכך לא מצאתי אותכם מקיפים בידע על מה שאתם מדברים
_new_ הוספת תגובה



אמאל, ומדוע שלא תעמיד דברים על דיוקם?
יובל רבינוביץ (יום שני, 31/05/2004 שעה 14:31)
בתשובה לאמאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נשמח תמיד ללמוד. אתה מוזמן להשלים את מה שלא נאמר כאן על אודות האיסלאם.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי