פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאיל, 18/05/02 19:19)
לאיל- הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים
מ.צבי (יום שני, 20/05/2002 שעה 7:23)
בתשובה לאיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האל שבגינו אתה מתנגח עם עמצך בסוגיית קיומו מתואר בספרות הרבנית (הרמב''ם כמציאות בלתי מעורערת. זה שעולם המושגים שלך כל כך מצומצם ולדידך הא-לוהים ''רשע מרושע'' ואוהב כח ובמדה מסויימת ''סובל'' ממחלות בעלי הכח למינהם ,רק מראה לשומעיך ולקוראיך כמה מוגבל אתה בתפיסת עולמך.
אילו היית רק מפתח את הנושא הא-לוהי שביהדות ומשם לדינמיקה הא-לוהית על אגפיה, פרטותיה ודקדוקיה היית מגיע לברירה לכאן או לכאן. הוי אומר שאתה מעדיף שאין א-לוהים. מאידך, הרי אתה מוציא לעז על כל גדולי ישראל,מחוללי האומה, חכמיה ורבניה וגם ''עמך'' שדביקותם והקרבתם היו לשוא. כל הנביאים התנאים, האמוראים, הפהגאונים,הפוסים ,הראשונים והאחרונים היו מוגבלים בדעה ופשוט...''הם לא הבינו כלום''.
הנחה זו כשלעצמה קשה לקבל. זאת ועוד, מה עם ספר הזוהר והמיסטיקה ..?
''הכל בידי שמים'' אמרו חז''ל. ראה במסכת עבודה זרה דף ג' עמוד ב' בתוספות שם ד''ה ''הכל...''
נתן לך מלבושים להגן מפני הצינה..ובהשלכה נתן לך שכל להשתמש בו...למה אתה לא עושה בו שימוש?
_new_ הוספת תגובה



תשובות בבקשה, לא השמצות...
איל (יום שני, 20/05/2002 שעה 12:22)
בתשובה למ.צבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתגובה שכזו בדיוק חששתי. תגובה שרואה בדברי עלבון אישי וקבוצתי.
איני מזלזל באנשים מאמינים ואיני חושב שהם בורים או טפשים. בנוסף, גם איני מתיימר לומר שהשכלתי בנושאים אלו רחבה ומקיפה. חבל לי שאתה מקבל את דברי כעלבון ולא בתור שאלות נוקבות והטלת ספק.

עם זאת, גם אתה, בדומה ליהודה דוכן (למרות שבתגובתו האחרונה הפנה אותו למקומות בהן קיימות, לטענתו תשובות לשאלותי), מתקשה או לפחות נמנע מלענות תשובה קונקרטית לשאלותי ודברי. אני לא סבור שהטלת דופי באדם אחר באשר לבורותו, הינה תשובה ראויה בפורום שכזה, אשר מטרתו, כפי שאני תופס אותה, הוא להשמיע דעות שונות ולנסות, ולו במעט, לשכנע את קוראיך בצדקת דבריך.

המוקד של שאלתי הוא לא בשאלה האם קיים האלוהים, כי זו לדעתי שאלה שלא ניתן להסבירה או לשכנע אדם לא מאמין.

המוקד הוא בחובה שקיימת לסגוד לאל ולקיים את מצוותיו.
אני ערכתי הבחנה בין שני סוגי מצוות: מצוות הנגזרות מעקרונות מוסר (הבסיסיות הן כמובן 10 הדיברות) ובמצוות אחרות, שנובעות משיקולים אחרים.
מצוות מוסריות (על אף שחלקן בעיני לא ראויות כיום) מהוות בעיני קודקס מוסרי, שראוי שאל ינחיל אותו לברואיו (בהערת אגב: למה להנחילם רק ליהודים???).
לעומת זאת, מצוות אחרות, נובעות משיקולים שונים, שבעיני אינם נוסעים מהצדקה מוסרית אלא בחלקן הגדול מתוך שיקולים מוסדיים, הסטוריים וקהילתיים.

אנא, אל תאמר לי שכל המצוות הן מוסריות: למצוות השבת יש אמנם פן מוסרי עמוק (יום מנוחה מעוגן) אולם לא לכולן. למצוות אחרות יש בכלל פן של הוקרת תודה: מצוות פסח וחלק מחגים אחרים.

שאלתי היא, על רגל אחת? מדוע בחוקים הברורים שהאל הגדיר, קיימת מצוות שאינן על רקע מוסרי בבסיסן? אנא, אל תאמר לי ש''מדוע'' אינה שאלה ששואלים על אלוהים, כי זו אינה תשובה לגיטימית בעיני, והיא מבוססת על קיומה של אמונה (דבר שבחדלוני, חסר אצלי...).
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי