|
תשובות בבקשה, לא השמצות... | |||
|
|||
מתגובה שכזו בדיוק חששתי. תגובה שרואה בדברי עלבון אישי וקבוצתי. איני מזלזל באנשים מאמינים ואיני חושב שהם בורים או טפשים. בנוסף, גם איני מתיימר לומר שהשכלתי בנושאים אלו רחבה ומקיפה. חבל לי שאתה מקבל את דברי כעלבון ולא בתור שאלות נוקבות והטלת ספק. עם זאת, גם אתה, בדומה ליהודה דוכן (למרות שבתגובתו האחרונה הפנה אותו למקומות בהן קיימות, לטענתו תשובות לשאלותי), מתקשה או לפחות נמנע מלענות תשובה קונקרטית לשאלותי ודברי. אני לא סבור שהטלת דופי באדם אחר באשר לבורותו, הינה תשובה ראויה בפורום שכזה, אשר מטרתו, כפי שאני תופס אותה, הוא להשמיע דעות שונות ולנסות, ולו במעט, לשכנע את קוראיך בצדקת דבריך. המוקד של שאלתי הוא לא בשאלה האם קיים האלוהים, כי זו לדעתי שאלה שלא ניתן להסבירה או לשכנע אדם לא מאמין. המוקד הוא בחובה שקיימת לסגוד לאל ולקיים את מצוותיו. אני ערכתי הבחנה בין שני סוגי מצוות: מצוות הנגזרות מעקרונות מוסר (הבסיסיות הן כמובן 10 הדיברות) ובמצוות אחרות, שנובעות משיקולים אחרים. מצוות מוסריות (על אף שחלקן בעיני לא ראויות כיום) מהוות בעיני קודקס מוסרי, שראוי שאל ינחיל אותו לברואיו (בהערת אגב: למה להנחילם רק ליהודים???). לעומת זאת, מצוות אחרות, נובעות משיקולים שונים, שבעיני אינם נוסעים מהצדקה מוסרית אלא בחלקן הגדול מתוך שיקולים מוסדיים, הסטוריים וקהילתיים. אנא, אל תאמר לי שכל המצוות הן מוסריות: למצוות השבת יש אמנם פן מוסרי עמוק (יום מנוחה מעוגן) אולם לא לכולן. למצוות אחרות יש בכלל פן של הוקרת תודה: מצוות פסח וחלק מחגים אחרים. שאלתי היא, על רגל אחת? מדוע בחוקים הברורים שהאל הגדיר, קיימת מצוות שאינן על רקע מוסרי בבסיסן? אנא, אל תאמר לי ש''מדוע'' אינה שאלה ששואלים על אלוהים, כי זו אינה תשובה לגיטימית בעיני, והיא מבוססת על קיומה של אמונה (דבר שבחדלוני, חסר אצלי...). | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |