|
סוגיית העלייה-פתרון בלתי אפשרי | |||
|
|||
יריעה היסטורית אדירה פורש בפנינו דוד סיוון אשר כדי להגיב על כולה,דומני דרושה חצי עבודת דוקטורט. אבל מכיוון שבמסה אינטרנטי עיסקינן,אפשר להתמקד בנקודה אחת או שתיים, כפי שעשו קודמיי. השאלה הקרדינלית היא לא האם היישוב רצה בעלייה המונית מאירופה, בעיקר אירופה המזרחית. וודאי שהוא רצה.אבל גם במקרה זה אפשר לומר הוא רצה אך לא יכול היה. מבחינה זאת, הרטוריקה של זאב ז'בוטינסקי, אף שהיה בה חזון אפוקליפטי בכול הקשור לראיית הנולד- כלומר השואה,הפתרון היה בלתי אפשרי.הייתי אומר שהוא המקבילית של תפיסת ז'בוטיסנקי על דרך שחרור הארץ. צבא ללא עורף של ההתישבות לא יכול היה לנצח.זאת עובדה מוכחת.הישוב לא יכול היה לקלוט את העלייה, במסגרת המנדט הבריטי. מבחינתי השאלה היא האם היישוב רצה עליה טוטאלית או עליה סלקטיבית.באחד הישיבות,ואינני זוכר של איזה פורום, דיבר יעקוב חזן ממנהיגי השומר הצעיר על הצורך בהכנה קפדנית של העולים,שכן תחילה יש להכשירם לעבודה יצרנית. בכך הוא ללא ספק התכוון לאותם מיליוני ''לופטמעטנשים'' באירופה אשר במקרה הטוב היו סוחרים,בעלי מלאכה וסוכנים נודדים. במקרה הרע הם היו סמוכים על שולחנם של הנגידים וחיו מן היד לפה, או אפילו תוך חרפת רעב. גם הטענה הסטריוטיפית שאגודת ישראל מנעה מרבבות חסידיה לעלות לארץ היא מופרכת.נגיד שהאדמו''ר מגור היה קורא לחסידיו לעלות לארץ, האם היה ביכולתם לעלות, או האם היה ביכולה של ארץ ישראל לקלוט אותם.בספרי ''גשר של נייר'' (משרד הביטחון הוצאה לאור 1996 ) אני מביא סיפור אוטנטי על חסיד שבא אל האדמו''ר וביקש את ברכתו לעלות לארץ. האדמו''ר שאל אותו.''וממה תתפרנס?'' השיב לו העולה הפוטנציאלי: ''מעשיית יין''.''ואיך אתה חושב לעשות יין?-הקשה הרב אלתר. ''מצימוקים מבושלים''- ענה לו החסיד. על כך העיר לו הרב. ''ארץ ישראל ברוכה בכרמים ואתה תעשה יין מצימוקים. אם תיסע לארץ ישראל תהיה לנטל על הישוב''. העליתי, כאמור, כמה נקודות בלבד לנושא שבו עוד ייכתב ויידובר רבות, בעיקר במסגרת אקדמית.ודוד העלה את הלהבה במאמרו המאלף. לדעתי,ואני חושב שיש לה תימוכין, הצרוף של ניכור וחמלה שבו התקבלו שרידי השואה לאחר המלחמה ובעיקר לאחר קום המדינה, נבע אף הוא מצרוף מיוחד.מתסכול שהמיליונים לא באו לארץ לפני המלחמה והתסכול הגדול יותר על שקצרה ידו של הישוב להציל יהודים במהלך השואה.''משאיות תמורת נפשות''-זאת סוגיה שהתעוררה בשלבים האחרונים של המלחמה. | |||
_new_ |
סוגיית העלייה-פתרון בלתי אפשרי | |||
|
|||
''במקרה הטוב היו סוחרים ''. תענוג של תגובה , ממש יצירת מופת מאסטר פיס אנטישמי מלא מעצמו לתפארה , חבל''ז. יותר טוב שלא הייתי מגיב למאמר הזה, לתת לציוניים לכתוב את שעל ליבם להוציא החוצה את המורסה האנטישמית , לצלם את התגובה הזו ולתלות אותה מעל וליד איזו תמונה של יהודי עם אף ארוך, אבל אז אני נזכר מי הגיבור של האנשים הללו. הרשע בן גוריון, איש נמוך קומה, צווחן, מרושע, תגרן קטן , מכוער , ממש מזכיר את ה ''לופטמעטנשים'. לא צריך שום ציטוט מספיק ללמוד את התגובה מעלי כמו וידוי בלתי מודע . תענוג של תענוג של תגובה של צבי גיל , ממש קלאסית חבל''ז. | |||
_new_ |
סוגיית העלייה-פתרון בלתי אפשרי | |||
|
|||
בכל זאת יש פה משהו אופייני לציוני המצוי. אם אני מנסה לשים את האצבע על הכשל הגדול ביותר הוא בדמות הפרספקטיבה הציונית והדרך בה נתפסים יהודים בעיני הציוניים- יהודי נתפש ע''י ציוני כחומר גלם למהפכה הציונית, אין לו אישיות משלו אפילו היהדות שלו אינה דבר בפני עצמה, היהודי הוא או עולה פוטנציאלי או שהוא ''לופטמעטנשים'' , איזה יצור מבחיל כזה שלא מתאים למהפכה הציונית. מרתק. | |||
_new_ |
לזוהר בדשא נובל | |||
|
|||
שופנאואר אמר כי הספר משול למראה אם מסתכל בו חמור אין לצפות שישתקף ממנו דמותו של מלאך. זוהר בדשא וודאי אינו חמור אולם ב''נקרא'', הציון שלו אינו גבוה.וכי אני, השריד ''הגלותי'' הדבקתי את התואר ליהודי פולין ''לופטמנטשים''?. התווית הזאת הודבקה להם על ידי אי אלה חוגים בישוב.אני הבאתי הצעתו של חזן ברוח היחס הזה.משום כך,אני ממליץ לפניך בחום.אם עיתותיך בידיך, שאל( אל תקנה) את ''גשר של נייר'' ותראה שם קולאז' של קהילה חיה ותוססת שהיא יהדות פולין.אחר כך כתוב לי מה דעתך על ''האנטישמי'' שכמוני. נ.ב אני בדרך כלל לא ''טוקבקיסט''. הפעם ראיתי לנכון להגיב הן על המאמר, והן על ההשמצה שלך.ושלום על ישראל ונאמר אמן. | |||
_new_ |
לזוהר בדשא נובל | |||
|
|||
אני חושב שלא דייקתי מעולם כפי שדייקתי בהקשר של התגובה הלא-טוקבקיסטית שלך , אתה יכול להיות טוקבקיסט לא רע . אני לא צריך את יהדות פולין הייתה לי ההזדמנות אישית לגדול בבית מגולה אחרת אבל כזו שהייתה בברגן בלזן באושוויץ וגם בתהלוכת המוות בעיירה פלא בגרמניה וזה בלי לקרוא את ''גשר של נייר'' , תודה על ההצעה הנדיבה. אולי הייתה לך כוונה שונה, אולי אבל יצא לך משהו אחר , אוטומטית שיבחת בצורה ברורה את הקביעות של חזן בעצם השבח הוא במשתמע לא מצפים ממך לאמירה בהירה אתה תמיד תסווה את הדברים כי אולי הבהירות בעינייך היא רדודה חס ושלום לכתוב בהיר מישהו עוד עלול להבין אותך, בעיני לא- כתיבה צריכה להיות בהירה ומובנת, חמור מאד שאתה מפחד לקלל אותי בצורה חופשית, תשתדל לעשות זאת מידי כמה זמן. לגבי שופנאואר הוא היה שובניסט לא קטן ומזמן איני מתרגש מפילוסופים גם אשתו של יגעל עמיר גם היא ד''ר לפילוסופיה. זוהר בדשא נובל- גיחי גיחי. | |||
_new_ |
לזוהר בדשא נובל | |||
|
|||
אני חסה על התינוק הבן של הרוצח .לכשיגדל ירדוף אותו השם בן של רוצח. בושה למדינה שנותנים במה לאיש נתעב זה ולברית בנו .משפחתו על אף ההפגנות מאושרים על הפרסום המגעיל של התקשורת .לכו משם הוא והם לא שוים זאת .מה שנותר לי זה לרחם עליכם משפחת עמיר ותומכיו .בשבילכם זה יום מאושר ובישבילי זה יום אבל בו איבדתי ראש ממשלה ואדם יקר אתם תחיו כל חייכם עם הכתם הזה ואות קין ולך יגאל עמיר שזאת תהיה שמחתך האחרונה אם בכלל | |||
_new_ |
לזוהר בדשא נובל | |||
|
|||
לא מאמין למילה אחת שלך. | |||
_new_ |
תאמין מותק מתאמין | |||
|
|||
זהו טקס ברברי, הגורם לטראומה לכל החיים. בגלל זה יש ליהודים בעיות של לתת אמון באנשים. כי אם אבא שלך מכאיב לך בגיל 8 ימים במי תאמין אח''כ. זה עלול להוביל להיווצרות רוצח | |||
_new_ |
אתה לא מחוייב בו | |||
|
|||
אז למה לקטר סתם? | |||
_new_ |
אתה לא מחוייב בו | |||
|
|||
היה אסור למול את בנו של הרוצח | |||
_new_ |
אתה לא מחוייב בו | |||
|
|||
מה הקשר של התינוק לגורלו של אביו עמיר ? האם אתה מפתח שנאה גזענית לימנמנים שחורים-לבנים וקטנים?! מחר אולי גם תאנוס אותו?! | |||
_new_ |
אתה לא מחוייב בו | |||
|
|||
אתה יודע שנשמתו של רבין התגלגלה בבנו של יגאל עמיר? לך תלמד איש צעיר | |||
_new_ |
אתה לא מחוייב בו | |||
|
|||
אז את מי היו מלים במקום? אותך? אני לא נלחם בפאשיזם בין הרגליים בעבר זה הרס לנו את השורות ועלינו להירפא ממחלה זו ולהתגבש לאינטרנציונל אחד וחזק כנגד גלי התקיפה של הימין הפשיסטי קומה והתאחדה עם חיליך !!!!!! | |||
_new_ |
את יותר כרוב מאשר חסה. | |||
|
|||
לו היה המושג ''רחמים'' מוכר לשמאלנים כמוך לא הייתם מעיזים להזכיר את התינוק בנשימה אחת עם המילה רוצח. את רצח האופי לתינוק עושים יצורים שמאלנים נאלחים, הם בעצמם אלו שירדפו את התינוק, ואח''כ יספרו לנו על חסה, כרוב, ושאר ירקות שמאלנים רקובים. אתם הפושעים, ואף בן אנוש נורמלי לא אוכל את הזבל המזוקק שלכם. | |||
_new_ |
לזוהר בדשא נובל | |||
|
|||
בעצם הכותרת לתגובה של גיל הנכונה היא: ''ארבייט מאכט פריי'' , זו המשמעות המצמררת של דברי חזן לא של גיל,ברם חזן היה חותם על המאמר כמו גיל כי בעצם הציונות שהיא תנועה מאד מעשית פרקטית לא מצאה לנכון לעשות שום דבר בהקשר של השואה , נו טוב שום דבר זה מוגזם, אז ליד שום דבר , כלומצ'יק כזה. והיה והייתה נדרשת פעולה הרבה יותר מאסיבית , הרבה יותר ברורה לא איזה קלישות לא משהושיהיה על מה לכתוב . נזכרתי שלפני כשנתיים שני F-15 טסו במיפגן מעל אושוויץ מפגן אומץ מושהה ודהוי , ונזכרתי כמה קל היה להרוג את אנשי אלטלנה אז החברים היו מאד פרקטיים להרוג ולחסל יהודיים ששחו במיים ניצולי שואה זה היה יחסית קל , תותח קדוש, וכמה קשה היה להציל אותם מהכבשנים , בלתי אפשרי , הקלות הבלתי נסבלת מחד ואי-המעש מאידך באמצע ציונים דגולים ואיזה מנהיג שיהודי ככה סתם בשבילו הוא תת-אדם איזה יצור שאין לו מולדת שרק בכבשנים מצא את מקומו, כאילו הנאצים עשו פעולת ניכוש ליהודים , ניכשו בשביל הציונים את העשבים השוטים, ממש לשם שמיים פעולה כזו מבורכת.. | |||
_new_ |
סוגיית העלייה-פתרון בלתי אפשרי | |||
|
|||
פרשנותך את הצעתו של ז'בוטינסקי לוקה בחסר. הרי הוא תמך בהקמת כוח לוחם עיברי ואף היה בין מקימיו – הגדודים העבריים. אז זה לא משהו ארטילאי שבא על חשבון בניין הארץ. להיפף, ז'בוטינסקי חזר וקבע שכוחו של הכוח הלוחם יהיה ביחס ישיר לעוצמתו של הישוב היהודי. לכן הוא דחף וקרא ליהודים לעלות ארצה. שניים מאחיה של אימי שמעו בקולו ב-1929 ועלו ארצה ברגליהם עם מעט מזומנים בכיסיהם, בד''כ לשלם שוחד לשוטרי דרכים ולכנופיות בדואיות. חוץ מזה יש הבדל גדול בין 'לרצות' לבין 'לעשות'. ז'בוטינסקי עשה, גם שמעמדו בתוך התנועה הציונים עומעם ע''י הפוטש של הסוציאליסטים. בן גוריון אולי 'רצה'. אין כזה דבר שהישוב לא יכול היה לקלוט עוד מהגרים. הכל זו שלאה של מאמץ וכסף. עם הכסף היה אפשר לשחק והיות פחות פרודוקטיביים לכאורה, אבל כוח העבודה החדש שהיה מגיע היה מכניס תאוצה בכלכלת הישוב היהודי. אינני מכיר את המונח '' האם היישוב רצה בעלייה המונית מאירופה''. אתה צריך לדבר על אישים ופונקציות בישוב. כי בודאי שההמונים רצו את בני משפחותיהם לידם, לפחות מעדויות של אישים מאז, כולל מבני משפחתי. לא היתה תחושה שאי אפשר לקלוט בגלל מצב כלכלי, אלא להיפך היתה שאיפה להביא ולהגניב כמה שיותר עולים לגלית ובלתי לגלית, לאור התפשרותה של הסוכנות היהודים עם דרישות האפרטהייד הבריטיות. יעקב חזן הקפיד על הכשרתם של העולים לעתיד לעבודה ולאידיאולוגיה. המסננת הזאת לא היתה צריכה בכלל להתקיים אם היו פוסחים על השיקולים הפוליטיים. סיפורך על החסיד והאדמו''ר מראה על היעדר חזון ויזמות וקוצר רוח של אדמו''רים רבים שמנעו מקהל חסידיהם לעלות לארץ. שמא היה בשיקולים אלה גם אינטרסים אנוכיים של האדמו''רים? נדמה לי שבאופן יחסי תסכים איתי שעלו פחות חרדים מלא חרדים. ''משאיות תמורת נפשות'' - היתה תוכנית בלתי ריאלית שהגרמנים בכלל לא התכוונו לממש אותה, אלא אולי באמצעותה לשים את היד ביתר קפידה על יהדות הונגריה וטרנסילבניה. | |||
_new_ |
סוגיית העלייה-פתרון בלתי אפשרי | |||
|
|||
אני מקבל את כל דבריך וחושב שעשית קצת סדר בדבריו של מר גיל. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |