|
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
תחילה אבהיר, שאני לא מאלה שמזלזלים ביריב, נהפוך הוא. לא בטוח שמספר הגאונים, הוא בהכרח המדד להצלחה (זה נכון גם לגבינו וגם לגבי יריבינו) אתה זה שהעלית את הטיעון, אני להשקפתי תיקנתי את הראוי תיקון. כמו בסטטיסטיקה חשובה התוחלת וסטיית התקן (גם כאן כמדומני יש לנו יתרון, אבל גם יתרון יחסי לא בהכרח מספיק כשאנו בנחיתות מספרית). מדד ראוי יותר יכול להיות יכולת השרידה וזו מושפעת גם מהתנהלות חברתית רחבה יותר, למשל התנהלות מוסרית (הערכים המצווים עלינו בנ''ך) שגוררת בתורה התבוננות ישרה על המציאות כפי שהיא והתמודדות אמיתית ויעילה עימה. כאמור חשובה ביותר גם *המגמה* וכאן אני (לדאבוני) מסכים איתך שהכיוון הוא לא חיובי מבחינתנו. אבל, מעבר לביקורת, כדי לדון ברמה פרקטית יותר, מה אתה מציע ברמת פירוט נאותה שראוי לנו לעשות? | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
אף פעם לא היה אצלו רמת פירוט נאותה,תמיד גיבוב של מליצות. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
בראש ובראשונה, עלינו להבין את אשר אומרת לנו המציאות וטופחת בפנינו מאז יזמה הציונות את שיבת העם היהודי לארצו במטרה להופכו לעם נורמלי בחיק משפחת העמים. כבר כמאה שנה אומרת לנו המציאות שהנורמליזציה של העם היהודי, למרות כל מאמצינו עד כדי הפקרת חבלי מולדת למען הפיוס ההיסטורי, פשוט אינה עובדת. ככל שמזדקרת האמת המקראית מתוך המציאות ''עם לבדד ישכון...'' כך אנחנו מתכחשים לה יותר. אכן, אנחנו עם לבדד ישכון, ועלינו לקבל זאת. יש לנו גורל ייחודי ויש לנו ייעוד רוחני אוניברסלי (שתקצר היריעה כאן מלהרחיב את הדיון עליו). אנחנו עם נבחר, לא על מנת לשלוט על עמי העולם ולא על מנת להתנשא כלפיהם, אלא על מנת לממש ייעוד רוחני שעמים אחרים מתוקף מהותם אינו מיועדים לממש. ככל שאנחנו מבינים את ייעודנו ומזדהים איתו כך אנחנו מתעלים יותר, ככל שאנחנו מתכחשים לייעודנו הרוחני כך אנחנו מתדרדרים לשפל מדרגה של השפל בעמים. בקונטקסט של ''לכבד את האוייב'', לא רק אוהבינו אלא גם אויבינו משדרים כלפינו את עצם היותנו עם לבדד ישכון. כך כשאנחנו שוכחים זאת, מזכירים לנו את האמת הבסיסית של קיומנו לא רק האוהבים אלא גם האויבים. בהקשר לכך ראוי לציין את תובנותיו המאלפות של הסופר הגאון דוסטוייבסקי, שהאנטישמיות שלו נבעה מקונפליקטים בין הנצחיות היהודית לאמונתו הנוצרית. דוסטוייבסקי הגדיר את עם ישראל, תולדותיו ומעמדו בעולם כתופעה דתית ייחודית שתוכנה הדתי אינו מתבטל לעולם. עם ישראל על פי דוסטוייבסקי הוא מטבע בריאתו העם הדתי, וברוח זאת טען: ''אין יהודי ללא ושג האלוהים... אינני מאמין במציאות יהודים משכילים וכופרים''. הנה, למשל, לקחים מכוננים שאנחנו יכולים ללמוד מפי אנטישמים מוצהרים, לגבי מהותנו הקיומית. האתיאיזם הוא מכשיר ההרס העצמי של העם היהודי. אלא שגם המימסד הדתי במתכונתו הנוכחית, ובעיקר ההגמוניה של התפישה הרבנית, בולמים את התפתחותו הרוחנית של העם היהודי. כמו כן ''...ובגויים לא יתחשב'', אין פירושו התבדלות וניתוק תרבותי משאר העמים, אלא חתירה נחושה ללכת בדרכנו היעודה, למרות ביקורתם של העמים. יחד עם זאת, כאמור, עלינו להישאר קשובים לביקורת, בין אם מצד אוהבינו או אויבינו, ולבדוק את עצמנו לאורה. ככלל, יש להיות מודעים לתהפוכות המציאות הדינמית, דווקא משום התפקיד הייחודי שיש לנו בעולם. עד כמה שציבור רחב בארץ נוטה לזלזל בערך עם סגולה, כך הגויים מתייחסים לעם ישראל כאל עם מיוחד במינו. האימרה הגורסת שברירת הקיום היהודית נעה בין מצבים קוטביים של אור לגויים או קורבן לגויים, אינה צומחת מהחלל הריק. כך שכאשר אנחנו הופכים להיות קורבן לגויים, עלינו להפיק את הלקח ממצבנו. מכאן נובע הצו הקיומי של כיבוד האוייב. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
בראש ובראשונה, עלינו להבין את אשר אומרת לנו המציאות וטופחת על פנינו מאז יזמה הציונות את שיבת העם היהודי לארצו במטרה להופכו לעם נורמלי בחיק משפחת העמים. כבר כמאה שנה אומרת לנו המציאות שהנורמליזציה של העם היהודי, למרות כל מאמצינו עד כדי הפקרת חבלי מולדת למען הפיוס ההיסטורי, פשוט אינה עובדת. ככל שמזדקרת האמת המקראית מתוך המציאות ''עם לבדד ישכון...'' כך אנחנו מתכחשים לה יותר. אכן, אנחנו עם לבדד ישכון, ועלינו לקבל זאת. יש לנו גורל ייחודי ויש לנו ייעוד רוחני אוניברסלי (שתקצר היריעה כאן מלהרחיב את הדיון עליו). אנחנו עם נבחר, לא על מנת לשלוט על עמי העולם ולא על מנת להתנשא כלפיהם, אלא על מנת לממש ייעוד רוחני שעמים אחרים מתוקף מהותם אינו מיועדים לממש. ככל שאנחנו מבינים את ייעודנו ומזדהים איתו כך אנחנו מתעלים יותר, ככל שאנחנו מתכחשים לייעודנו הרוחני כך אנחנו מתדרדרים לשפל מדרגה של הנקלה בעמים. בקונטקסט של ''לכבד את האוייב'', לא רק אוהבינו אלא גם אויבינו משדרים כלפינו את עצם היותנו עם לבדד ישכון. כך כשאנחנו שוכחים זאת, מזכירים לנו את האמת הבסיסית של קיומנו לא רק האוהבים אלא גם האויבים. בהקשר לכך ראוי לציין את תובנותיו המאלפות של הסופר הגאון דוסטוייבסקי, שהאנטישמיות שלו נבעה מקונפליקטים בין הנצחיות היהודית לאמונתו הנוצרית. דוסטוייבסקי הגדיר את עם ישראל, תולדותיו ומעמדו בעולם כתופעה דתית ייחודית שתוכנה הדתי אינו מתבטל לעולם. עם ישראל על פי דוסטוייבסקי הוא מטבע בריאתו העם הדתי, וברוח זאת טען: ''אין יהודי ללא מושג האלוהים... אינני מאמין במציאות יהודים משכילים וכופרים''. הנה, למשל, לקחים מכוננים שאנחנו יכולים ללמוד מפי אנטישמים מוצהרים, לגבי מהותנו הקיומית. האתיאיזם הוא מכשיר ההרס העצמי של העם היהודי. אלא שגם המימסד הדתי במתכונתו הנוכחית, ובעיקר ההגמוניה של התפישה הרבנית, בולמים את התפתחותו הרוחנית של העם היהודי. כמו כן ''...ובגויים לא יתחשב'', אין פירושו התבדלות וניתוק תרבותי משאר העמים, אלא חתירה נחושה ללכת בדרכנו היעודה, למרות ביקורתם של העמים. יחד עם זאת, כאמור, עלינו להישאר קשובים לביקורת, בין אם מצד אוהבינו או אויבינו, ולבדוק את עצמנו לאורה. ככלל, יש להיות מודעים לתהפוכות המציאות הדינמית, דווקא משום התפקיד הייחודי שיש לנו בעולם. עד כמה שציבור רחב בארץ נוטה לזלזל בערך עם סגולה, כך הגויים מתייחסים לעם ישראל כאל עם מיוחד במינו. האימרה הגורסת שברירת הקיום היהודית נעה בין מצבים קוטביים של אור לגויים או קורבן לגויים, אינה צומחת מהחלל הריק. כך שכאשר אנחנו הופכים להיות קורבן לגויים, עלינו להפיק את הלקח ממצבנו. מכאן נובע בין השאר הצו הקיומי של כיבוד האוייב. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
מהו אותו גורל ייחודי ומהו אותו ייעוד רוחני אוניברסלי שאתה מדבר עליו סביב סביב | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
האם אני הוא זה שצריך להבהיר ליהודים מה הוא ייעודם בעולם... נא לפתוח את המקרא, הדברים חקוקים שם הן באופן מפורש והן באופן מרומז... הקליקה המדעית מתחילה לחוש שעל היווצרות העולם יש לדון במונחים של חקיקה יותר מאשר התהוות ספונטנית. על כל פנים, המקרא מתווה את תשתית היסוד של חוקיות הקיום האנושי תוך דגש על הגורל היהודי. מעבר לכך, מעבדת ההיסטוריה היא שדה הניסויים להפקת לקחי המציאות הדינמית ויציקת תוכן עדכני במסגרת חוקי היסוד המותווים במקרא. התפישה הרבנית השלטת כיום ביהדות היא בעלת אוריינטציה רטרוספקטיבית, כלומר מכוונת לשיחזור נוסטלגי של העבר. כמו כן היא מוגבלת לתפישה קהילתית ונגועה בפולחן אישיות. זאת היא יהדות מאובנת שערכה הוא רק בשימור מסורת וערכים, אך היא אינה מובילה לשום תהליך של גאולה לאנושות. העולם צועד לקראת עימות גלובלי, שנחזה בין השאר במתווה המקראי. מתוקף ייעודם האוניברסלי, שליחותם של היהודים, שהביאו לעולם את בשורת המונותיאיזם, היא בין השאר לגשר בין מערב למזרח לקראת השלב הרוחני הבא בהתפתחותה של האנושות. הן הנצרות והן האיסלם מיצו את תפקידם הרוחני ונקלעו למבוי סתום. מכאן ואילך, על העם היהודי לקבל על עצמו את ההנהגה הרוחנית בעולם. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
חלק מיהודים מאמינים כל כך מלאים בעצמם שזה מצחיק. אני קורא מידי פעם עלונים של הלובביצ'רים שמתארים איך באחרית הימים הגויים ירצו להיות עבדים של היהודים רק כדי להיות קרובים לעליונות הרוחנית. אנשים מבוגרים שמאמינים באגדות עם אינפנטיליות זה מדהים. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
חבל שאתה מלכלך ככה אם אין לך מה להגיד אז אל תכתוב | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
אתה רוצה להגיד לי שאתה באמת מאמין במשפט הבא: ''מתוקף ייעודם האוניברסלי, שליחותם של היהודים, שהביאו לעולם את בשורת המונותיאיזם, היא בין השאר לגשר בין מערב למזרח לקראת השלב הרוחני הבא בהתפתחותה של האנושות. הן הנצרות והן האיסלם מיצו את תפקידם הרוחני ונקלעו למבוי סתום. מכאן ואילך, על העם היהודי לקבל על עצמו את ההנהגה הרוחנית בעולם'' | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
מה אכפת לך במה אני מאמין? האם אתה מורנו ורבנו? אם אין מה להגיד אזי אין להוסיף גחמות אישיות | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
איך אפשר לקיים דיון לוגי כאשר היסודות מושתתים על פיקציות? | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
הוא מתיחס בכפפות של משי לעדת משיחי השקר האינפנטילית הזו. | |||
_new_ |
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו | |||
|
|||
בא וראה... אם ירדתי לסוף דעתךָ אתה לומד קבלה אצל הרב ליטמָן - קלעתי או לא? בא וראה... | |||
_new_ |
ובקיצור | |||
|
|||
אם לא מצאתם את מבוקשכם במיין קאמפף של היטלר אז אתם מוזמנים בזאת לקרא קצת בתנך. אין מה לדבר, זוהי צלילה עמוקה למחוזות הדמדומים של ההיסטוריה הקדושה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |