|
תודה. עכשו ברור לי שלא טעיתי בשיפוטי אותך! | |||
|
|||
_new_ |
אוי ביי. אבל אני השופט החמור ביותר של עצמי | |||
|
|||
נ.ב., אולי בכל זאת? רק ביס אחד ודי. או נתח קטן על קצה המזלג. יש שם הפרדה טובה (יותר מבשר אדום) בין שומנים לבשר. יש ממש חלקים דלי שומן. החזיר היא ברייה שנועדה מטבע בריאתה למאכל אדם, הוצאות גידול זולות, בשר באיכות משובחת, טעם נהדר (תאמיני). אם את מוסיפה קצת יין אדום, הרי יש בכך מטעם גן העדן. ולא צריך לטרוח יגיעות הרבה בבישול. בעת הקדומה, במזרח התיכון ובאיזורנו, בעל האקלים החם והלח, נאסר החזיר מטעמי הגיינה, שכן בהיעדר אמצעי קרור, היו בו זיהומים רבים לאחר יום או יומיים. מסיבה זאת בדיוק, החזיר לא נאסר באירופה הקרה או במדינות במזרח הרחוק. | |||
_new_ |
אוי ביי. אבל אני השופט החמור ביותר של עצמי | |||
|
|||
שים לב אתה ''יודע'' מדוע נאסר החזיר .''ידיעה'' זו היא על בסיס סברות הכרס והדעות הקדומות הטבועות בבסיס חלק ניכר מ''מדעי'' הרוח . שומר הגיונו ירחק מהם . | |||
_new_ |
נושא הזיהום שייך למדעי הטבע כשם שבדיקת שיעור הכוליפורמים | |||
|
|||
והסלמונלה במזון שייך למדעי הטבע. כך גם השפעת האקלים, בפרט בקיץ הארוך באיזורנו, על זיהום בשר החזיר. | |||
_new_ |
ההסבר שלך לוקה בחסר | |||
|
|||
מאחר והוא אינו מסביר מדוע יש עוד חיות שאסורות באכילה והאם בשרן של חיות מותרות באכילה מסוכן פחות. כמו כן הוא אינו מסביר את העובדה כי החזיר לא רק שאינו כשר אלא שיש בו טומאה. חזיר הוא אכן חיה יעילה מאד וטעימה מאד מראש ועד זנב, אבל זה לא רלוונטי | |||
_new_ |
ההסבר שלך לוקה בחסר. אכן. גמביט השרלטן | |||
|
|||
נראה שכאן ההדרכה הדתית כללה היבט אסתטי ברור: החזיר נראה למחוקק כיצור מבחיל המתגולל ברפש. החשיבה הקדומה גזרה גזירה שווה בין ניראות הדבר ובין ערכו הסגולי, על דרך האסוסיאציה. בטרם היות החקר המדעי בנמצא, רווחה חשיבה אסוסיאטיבית, כדרך להסיק על סגולות. על כן, על פי הניראות, שייך המחוקק הדתי לחזיר על פי קישור אסוסיאטיבי, ולא על פי חקר תכונות, שייך לו תכונות של טומאה, תוך ערור הרושם שהוא מטמא גם את הנפש, ואכילתו הופכת נישמת אדם למסואבת. השיפוט היה כאמור על פי אסוסיאציה אסתטית. כך כנראה לגבי חיות אחרות. הדבר אינו מוציא את האפשרות של זיהום, והזיהום מחזק את עניין הטומאה. אלא שבאיסלאם למשל, אין דיני טומאה חמורים כביהדות לגבי בשר ומזון אחר. שוב, תוכל לראות את האסוסיאציה האסתטית בדיני שעטנז. כאן שוב יש מעין תחושה אסוסיאטיבית (שרירותית אגב לחלוטין) ש''ערוב מין בשאינו מינו'' היא טומאה, וכך, לובש שעטנז אסור בהכנת מזון כשר. אפילו על מים מינרלים תראה תווית, ''נקי מחשש שעטנז''. בנוסף, המחוקק הזה, באיסוריו הרבים, נקט כנראה בלי משים (או חלילה במכוון) במה שכיניתי ''גמביט השרלטן'': ככל שאתה מציג עניין כלשהו כמעוגן בחוקים מובנים structured לפרטיהם (למשל, בניתוח גרפולוגי, שנמצא במחקר אמפירי חסר תקפות ניבויית לחלוטין ) כך השומע נוטה לייחס לכך יותר תקפות. וכך, החוקים המובנים structured לפרטיהם מקנים לשומע תחושה שמדובר בתוקף רב, הגם שנעלה מבינתו או מבינת אנוש בכלל ולכן - תוקפם אלוהי כביכול, ''הוראת האל בכבודו ובעצמו''. זהו גמביט השרלטן -חקיקת חוקים שרירותיים, אך מפורטים, מעין סדר בשגעון. דבר זה כשלעצמו הוא רב רושם. | |||
_new_ |
ההסבר שלך לוקה בחסר. אכן. גמביט השרלטן | |||
|
|||
לאחר שקיבלת תואר ראשון על התיזה החשובה אודות החזיר , נסה כוחך לקבל תואר אחד וחצי על ענין השעטנז . לקראת תואר שני תוכל להסביר מדוע אסור לאכול חמורים , סוסים , כלבים, חתולים וכדו' לקראת תואר שנים וחצי תוכל לנמק מדוע אסור לאכול טווסים , בת יענה , נשר , פרס וכו' . לקראת תואר שלישי תוכל להסביר מדוע נאסרו ומה טעמם של השרצים למיניהם . קדימה לעבר פרס ק נובל . | |||
_new_ |
יש בע''ח שלא ראויים למאכל. אך למה לא חזיר? | |||
|
|||
_new_ |
יש בע''ח שלא ראויים למאכל. אך למה לא חזיר? | |||
|
|||
התילנדים דווקא מחבבים חתולים . אולי תשלב בתיזות שלך ניתוחים קולינריים כולל ניסויים תחרות טעימות ומעבדות . לאור המסקנות תפתח מסעדה תחת שם המותג ד''ר שרנוביסקי . משום מה לא התיחסת למהות ההערה שלי . אתה קבעת מיד שהסיבה לאיסור היא קולינרית סתם ככה . | |||
_new_ |
הבאתי כמה טעמים למה נוצרו החוקים הללו | |||
|
|||
כמובן שהם משקפים גם נוהגים רווחים ביחס לבעלי חיים ראויים לאכילה ולא ראויים. | |||
_new_ |
הבאתי כמה טעמים למה נוצרו החוקים הללו | |||
|
|||
שים לב אתה החלטת ש''הם משקפים גם נוהגים רווחים....'' סתם ככה , סברת כרס , כמקובל בתחום העיסוק שלך . בלי ראיות בלי הוכחות . סתם הפרשה . | |||
_new_ |
אינך מבדיל בין היסקים בסבירות גבוהה על פי השכל הישר ובין | |||
|
|||
ספקולציות והנחות שרירותיות. הבעייה היא שלך ושל חלק מהציבור - הצורך ללמדם לחשוב ולהשתמש בלוגיקה. | |||
_new_ |
אינך מבדיל בין היסקים בסבירות גבוהה על פי השכל הישר ובין | |||
|
|||
הספקולציות שלך מקורם בבורות והשכל העקום . | |||
_new_ |
עד כמה אוכלים בני אדם בסביבה מסויימת בע''ח המאוסים לאכילה על פי | |||
|
|||
הנוהג הרווח בסביבתם? נראה לך סביר שחקיקה כל שהיא, תכריח אנשים לאכול דברים הגורמים להם למאוס וגועל, פרי הרגל ונוהג רב שנים? האם לאמר זאת זה ''סברת כרס'' או שימוש בכללי הלוגיקה? שיפוטך המוטעה את דברי משקף את נוהגי החשיבה הרופפים שלך, שאינם מכירים בלוגיקה וחשיבה הגיונית, ומניחים שתמיד אפשר לעבוד עם הפה, ומספיק רק שהדברים הנאמרים מצלצלים רהוטים. | |||
_new_ |
עד כמה אוכלים בני אדם בסביבה מסויימת בע''ח המאוסים לאכילה על פי | |||
|
|||
על פי דין אסור לאכול דם של בריה כל שהיא.אכילת דם מקובלת בחברות רבות . איפה הלוגיקה בסה''כ סברות כרס . | |||
_new_ |
כאן דרוש ידע ספציפי ולא רק לוגיקה ושכל ישר | |||
|
|||
1) על סמך ידע מוטעה סברו חכמינו בעת הקדומה שהדם הוא הנפש. הדבר הופרך במאה ה-17 על ידי הרופא האנגלי סר וויליאם הרווי, שהדגים את מחזור הדם, את המערך המכני ההידראולי שכאן. רק במאות האחרונות התגלה ש''מיקום'' הנפש וכל הכרוך בה הוא המוח, ולא הלב כפי שחשבו חכמינו. 2) בתוספת למידע העתיק והמוטעה של חכמינו לפיו ''הדם הוא הנפש'', היניחו חכמים אלה, הנחה מוטעית נוספת - שאכילה ''מנגעת'' את האוכל בתכונות האובייקט הנאכל. הנחה זאת רווחה למשל בהרחבה באפריקה, כאשר האמינו שאכילת לב לוחם אמיץ תקנה לך מתכונותיו המצויינות. ראוי לציין כי הנחה כזאת לא היתה נחלת העולם התרבותי ההלניסטי והרומי - ויש בה ככל הנראה שורש ברברי ואסוסיאטיבי. משני הנחות מוטעות אלו היסיקו חכמינו שאכילת דם חיה מנגעת את האדם בתכונות הבהמה (הגסה או הדקה) או העוף, דבר מאד לא רצוי לגישתם - ולכן הורו על הוצאת הדם קודם לאכילה. | |||
_new_ |
כאן דרוש ידע ספציפי ולא רק לוגיקה ושכל ישר | |||
|
|||
אתה ממשיך בתיאוריות שלך מבלי להציג אף הוכחה או ראיה . סתם סברות כרס ודעות קדומות כמקובל ב''מדעי'' הרוח . | |||
_new_ |
אתה רציני? מתי אתה הצגת ראיה או הוכחה לסברות והצהרות שלך? | |||
|
|||
_new_ |
אתה רציני? מתי אתה הצגת ראיה או הוכחה לסברות והצהרות שלך? | |||
|
|||
אני רציני | |||
_new_ |
מי שדורש צריך לדעת לקיים | |||
|
|||
אתה רציני? מתי אתה הצגת ראיה או הוכחה לסברות והצהרות שלך? | |||
_new_ |
בורותך לא יכולה להיות טעון נגד ולא הפרכה | |||
|
|||
אינך מכיר את הפסוק ''הדם הוא הנפש'' ובהקשר המסויים - את ההנמקה ''כי הדם הוא הנפש''? | |||
_new_ |
בורותך לא יכולה להיות טעון נגד ולא הפרכה | |||
|
|||
מה פרוש המשפט הזה ? אתה יוצק בו תוכן שלך . | |||
_new_ |
יש בע''ח שלא ראויים למאכל. אך למה לא חזיר? | |||
|
|||
אתה התוצאה של הציוניזים החזירי באמת למה לא תאכל חזיר הרי אתה גם ככה אוכל בטוחני | |||
_new_ |
יש בע''ח שלא ראויים למאכל. אך למה לא חזיר? | |||
|
|||
כשתתחיל לעלות גרא אז אולי תבין. | |||
_new_ |
הצגתי לראשונה את קונספט ''גמביט השרלטן'': מדוע אנו מאמינים בהבלים | |||
|
|||
שיכור ולא מיין (או למה אנו מאמינים בהבלים) -גמביט השרלטן גמביט השרלטן (מורחב) | |||
_new_ |
עמיש, לא מתאים לך | |||
|
|||
בס''ד. מהיכן לקחת שבחזיר יש טומאה יותר מאשר בחיה אחרת, כגון גמל או ארנבת? מילא שאחרים מדברים על יהדות בלא שהם יודעים ולו משהו, אבל אתה? | |||
_new_ |
אני מצטער אם טעיתי | |||
|
|||
אבל ככה הסביר לי חבר חובש כיפה. אולי במילים אחרות אבל זה מה שזכור לי שבחזיר יש משהו נוסף על כך שהוא אינו כשר למאכל. | |||
_new_ |
החזיר חיה יחודית | |||
|
|||
החזיר הוא החיה היחידה בעולם המפריסה פרסה שסועה ואינה מעלה גרה. יש הלכה האומרת, ראית חיה שאינך מכיר, שפרסותיה שסועות ואיננה חזיר, החיה כשרה וניתן לאוכלה ללא חשש. יחוד זה מאפשר לחזיר להטעות לכאורה, כי העלאת גרה לא רואים תמיד וסימנים חיצוניים יש לו. לכן משוים אדם נוכל לחזיר הפושט את טלפיו, ואומר ''ראו כשר אנוכי''. החזיר גם שימש כנשק בידי אויבי ישראל ואנטישמים על מנת לפגוע ביהדות, וכפיית אכילתו שימשה לפגיעה ביהודים. | |||
_new_ |
החזיר חיה יחודית | |||
|
|||
תודה | |||
_new_ |
אני מצטער אם טעיתי | |||
|
|||
תגיד כמה חברים עם כיפות יש לך? | |||
_new_ |
חברים לא נמדדים במספרם | |||
|
|||
גם חבר אחד יכול להיות עולם ומלואו וגם קהל של חברים יכול להיות ריק וחלול. מכל מקום, בילדותי גרו דתיים וחילוניים באותם בתים ובאותן שכונות, בבתי הספר היו לנו גם מורים דתיים וגם בצבא שירתנו יחד בלי להתבדל ובלי להתנשא. ביליתי בבר אילן שנים ארוכות ובכל שלב בחיים מצאתי גם חברים. | |||
_new_ |
אני מצטער אם טעיתי | |||
|
|||
בס''ד. הבאתי את הציטוט מחז''ל ברשימה לפרשת תולדות: בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, עשו היה נמשל לחזיר, שנאמר (תהלים פ יד) יכרסמנה חזיר מיער, החזיר הזה כשהוא שוכב, פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור, כך אלו גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים. כל ארבעים שנה היה עשו צד נשים מתחת בעליהן ומענה אותם; כשהיה בן ארבעים, אמר אבא בן ארבעים שנה נשא אשה, אף אני כן: כלומר, מה שמייחד את החזיר זו הצביעות, שעל כן הוא מאוס יותר מחיות אחרות. ודווקא לגביו נאמר שהוא נקרא חזיר כי 'עתיד לחזור' להיות טהור... יש להניח שזה אומר משהו לגבי המתנהגים בחזירות של ימינו, אבל אין כאן המקום והזמן להאריך. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |