|
אתה יכול להפסיק להתפלא | |||
|
|||
''...אתה באמת מאמין כי כל היקום, כל היצורים החיים, כל היופי בכדור הארץ נעשו מעצמם?'' לא יודע מה פירוש ''מעצמם''. אבל לא. אני מאמין שהם נוצרו בהתאם לעקרונות פיסיקליים. איך נוצר אלוהים שלך? | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
השאלה שאתה צריך לשאול : ''אני מאמין שהם נוצרו בהתאם לעקרונות פיסיקליים.'' אבל מי יצר את העקרונות הפיזיקליים ? רק אחרי שיש לך התשובה ל ''מי יצר את העקרונות הפיזיקליים,'' תוכל לשאול מי יצר את מי שיצר את העקרונות הפיזיקליים. הרי לא תוכל לטעון כי העקרונות הפיזיקליים נוצרו מעצמם. זו רק התחמקות מהשאלה. לשאלתך: ''איך נוצר אלוהים שלך?'' התשובה שלי, שקודם כל אני צריך לדעת מי הוא האלוהים שלי, ועדיין אני לא בטוח מי הוא. אבל אני בטוח כי הוא ישנו או היה. איך הוא נוצר, אוכל לשאול רק אחרי שאדע מי הוא. הסיכוי אפסי שאוכל לקבל תשובה למי יצר אותו. דרך אגב, יש ביהדות בילבול מכוון בנושא מהות האלוהים. לא כאן המקום להרחיב בנושא. | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
אין שום הבדל עקרוני בין השאלה ''מי יצר את העקרונות הפיזיקליים?'' לבין''מי יצר את אלוהים?'' אתה מאמין בקיומו של משהו שאין לך הגדרה עבורו. זה קצת מימי מדי עבורי. מובן שכל זמן שאתה לא מגדיר את אלוהים, לא תוכל לדעת אם הוא ישנו או איננו. אני מציע להתחיל בהגדרה הדתית המקובלת, לפיה אלוהים הוא ישות מודעת שבראה את העולם. זה באמת לא משנה לי אם יש לו זקן לבן והוא יושב בשמיים או שהוא דרקון מעופף בצבע ורוד. כך או כך, אינני מאמין בקיומו. הבלבול ''המכוון'' ביהדות, כפי שהתבטאת, דורש הבהרה נוספת. מבחינתי - בכל הדתות המונותאיסטיות יש בלבול: הן טוענות שיש אלוהים. הן אפילו טוענות כך במכוון. | |||
_new_ |
מה כל הויכוח הזה לכם? | |||
|
|||
אלוהים הוא עניין של אמונה בלבד. מי שרוצה יאמין ומי שלא רוצה - שלא יאמין בקיומו. אין כאן כלום לגבי ידיעה. שכן, אם היינו יודעים שיש אלוהים, הרי לא היינו צריכים להאמין בקיומו. ומעבר לזה, מי שמאמין בקיומו של אלוהים הרי שמאמין כבר גם ביכולותיו המופלגות. הבעיה הגדולה בהוכחה היא, שמי שידע את ה', כלומר, המעטים שאלוהים נחשף לעיניהם ודיבר אליהם, אינם פנויים עוד למחקר אמפירי ופסיכולוגי עכשווי. רק עדותם כתובה בתנ''ך, מעדות שמיעה שעברה במורשת של דורות, עד שהועלת בכתב. מכאן, שאנחנו נמצאים בבעיה סיזיפית בלתי פתורה. רק האמונה (או אי האמונה) נשארת לשחק לפנינו. | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
אמרת: '' אין שום הבדל עקרוני בין השאלה ''מי יצר את העקרונות הפיזיקליים?'' לבין''מי יצר את אלוהים?'' יש בהחלט הבדל. את העקרונות הפיזיקליים יצר ''גורם'' בעל אינטלגנציה. הם לא נוצרו מעצמם. אני אפילו יכול לשער שאולי היה יותר מגורם אינטלגנטי אחד שקבע את החוקים הפיזיקליים. (במתכונת של מועצה, בלשון מליצה). אז תצטרך לשאול את השאלה שלכה: ''ממי מורכבת מועצה זו ?'' לפני שתוכל לשאול מי עשה את חברי המועצה... בנושא של מהות האלוהים ביהדות, איני נכנס כרגע. זה נושא ''עדין'' וזה לא המקום הנכון. | |||
_new_ |
כל אחד יכול לשער ולהמציא | |||
|
|||
מה שהוא רוצה. האמת היא שאין לך שמץ של הוכחה, ולמעשה התאוריה שלך הרבה יותר מסובכת ומעלה שאלות מהתאוריה שהחוקים הפיסיקליים נוצרו עם המפץ הגדול ולא היתה להם ברירה אלא להווצר כמו שהם נוצרו. למשל: מי היא אותה מועצה, איך חבריה דיברו או תקשרו אחד עם השני בלי שהיה קול או אור וכו' וכו'. | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
''...יש בהחלט הבדל.'', ''...הם לא נוצרו מעצמם.'' וגו'. שמא יואיל אדוני לפרט את ההבדל ולנמק את קביעותיו? מה כל כך ''עדין'' בנושא האל ביהדות ומדוע יימנע אדוני מלהיכנס אליו? ולמה המרכאות? מה ההבדל בין עדיו ו''עדין''? | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
יובל, כפי שכבר כתבתי לך, זה לא הנושא המתאים כאן לצורך פירוט ונימוק. אני רק רוצה לרמוז מדוע הנושא ''עדין'' : אפילו ביהדות הקדומה התיחסו לאלוהים כריבוי ולא כיחיד... | |||
_new_ |
אתה לא שואל את השאלה הנכונה | |||
|
|||
נו, אז? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |