|
אודי: איני יודע. במעמד הקבורה הסופי -מעמד שווה. | |||
|
|||
_new_ |
אודי, הבנת הנקרא - ואיך אתה מפרש: ויקברו אותו | |||
|
|||
י צ ח ק ו י ש מ ע א ל ב נ י ו ********* וזו הקביעה הסופית בפרשת חיי אברהם. נקודה. | |||
_new_ |
למיכאל - נסיון הבהרה. | |||
|
|||
לאב עשיר אחד היו שני בנים, האחד מלא אחר כל הוראות אביו והשני לא במיוחד (בלשון המעטה).לימים נפטר האב ונקבר ע'י בניו, בפתחם את הצוואה גילו שאת רוב עושרו הוא הוריש לבן הצייתן ורק חלק קטן לבן הסורר. מצוות המילה מקנה זכות על ארץ ישראל, בני ישראל (יעקב) מקיימים את במצווה כהילכתה,כלומר - לאחר שמונה ימים גם ברית וגם פריעה,בדיוק כפי שציווה בורא עולם.המוסלמים מקיימים את הברית לאחר 13 שנה וללא פריעה, לכן הם שלטו על הארץ,לסירוגין,כשהיא שוממה (כפי שבריתם ריקה מתוכן) במשך זמן מוגבל,13 מאות שנה כנגד 13 שנים לברית. זכותם על הארץ עומדת לפוג (הזמן המדויק אינו ידוע) אולם קודם לכן הם עוד ישלטו 9 חודשים בארץ. פיקניק זה לא יהיה. | |||
_new_ |
מרחב היקום האלוהי. אודי: זו הוראת ה' ועמדת אברהם | |||
|
|||
אודי: זוהי הוראת ה' ועמדת אברהם אינה מעלה ואינה מורידה. זה רצון האל. מדוע? כי זה רצון האל. מעמד שווה. לא בסדר? לא צודק? אנו מקיימים את הברית והם לא, אנו בקפדנות והם מפשלים? זה רצון האל. זו הוראת האל. חד משמעית. בסיום מסכת חיי אברהם. עם מותו. המילה האחרונה היא של ה' ולאחר מות אברהם. רצון אברהם בתקופת חייו, העדפותיו - בנקודה כלשהיא בזמן; או העדפה ואהבה רבה יותר, ממושכת יחסית בזמן ל''יחידו אשר אהב''- כל אלה אינם מוסיפים ואינם מורידים. והכתוב גם מדגיש חד משמעית בתשובה לתהיותיך, מהי משמעותה האמיתית של בירכת בשר-ודם כזו או אחרת. ומדגיש גם זאת שבתקופת חיי בשר-ודם (כולל אברהם) יש התחייבויות וסנטימנטים מסויימים ברגע נתון, ואחרים - ברגע אחר בחייו. לא איש אל ויכזב ובן-אדם ויתנחם. ההוא [בשר ודם] אמר ולא יעשה ודיבר ולא יקימנה. הנה ברך - (ו)לקחתי [בשר ודם ברך, ואני ה' איפסתי/הישבתי ברכה זו. מ.ש.] וברך ולא אשיבנה [פעמים אחרת יש שאדם מברך, ואני ה' איני משיב/מאפס את בירכתו, וזו מתקיימת. מ.ש.] במדבר, כג', יט'-כ' מקומם? לא צודק? מוזר, נעלם ומיסתורי? הכתוב אומר, מיסתורין על גבי מיסתורין, בפי הנביא בלעם, מעט לאחר מכן, במדבר, כד', יז': אראנו ולא עתה [איך אפשר לראות מישהו או משהו, כאשר הוא נמצא בזמן אחר?] אשורנו, ולא קרוב [אשורנו: אראה ואבחן אותו בחדות ובהירות. אשורנו - משורש ישר, שור. ראייה בהירה, ''ישרה'' ולא מוטה ומעוותת. אבל כיצד ניתן לראות אובייקט באופן חד ובהיר ו''מיושר'' אם אינך קרוב אליו?] הדבר מהדהד כמו בחינת אובייקט הנמצא במרחק אלפי או מיליוני שנות אור מאיתנו: ''אראנו ולא עתה''. הדבר שאני רואה עכשו התרחש בפועל לפני מיליוני שנים. ''אשורנו ולא קרוב''. מיליוני שנות אור ממני? ובהמשך: ''דרך כוכב מיעקב''. לא יאומן? אתה אמרת. ניתן לראות כאן גם הדמייה ואנלוגיה ליקום בין מליארדי שנות האור. מרחב ההכרה האלהי. לכן כתבתי, ואחזור על כך: עולה ממנו [מהתנ''ך] מסר קדום ומדהים: ''ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה זקן ושבע ויאסף אל עמיו. ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו אל-מערת המכפלה אל-שדה עפרן בן צחר החתי אשר על-פני ממרא''. מסר מדהים, שכן הוא *מנוגד ברוחו לכאורא למה שדומה שנאמר קודם*. זהו פסוק המהווה *אמירת-תפנית* אלוקית - תפנית ביחס למה שבני אנוש עשויים לחשוב, יהיו קדושים ככל שיהיו. האל עצמו, דומה, פונה אלינו מעבר לדורות ונותן בידינו את *האפשרות* לנתץ לרסיסים את מאבק הדת בין שני בני אברהם, שבבחינת פסיקה סופית ומוחלטת - הינם במעמד שווה בטריטורייה הזו. מסר קדום החצוב בהווית האל עצמו, מסר חריג לכאורה ומעורר פרשנות אנושית רבה - ברם, התורה שבכתב קודמת. זה רצון האל. גם אם יעשה האדם שמיניות באויר ויערום פרשנות על גבי פרשנות, זה רצון האל, בסוף מסכת חיי אברהם. וכתבתי גם: האל נותן בידינו *האפשרות*. זה רצון האל. האפשרות ניתנת. לא רוצה ומשכנע עצמך בפרושים חכמים מעשה חוכמת בשר ודם שכך נכון? אין בעיות. כבר אמר הנשר הגדול, הרמב''ם: הכל צפוי והרשות נתונה. ואחזור שוב למעמד הקבורה. כתבתי זאת בעבר, ואני חוזר על הדברים -ראה הקישור המצורף. מדוע בני הפילגשים לא קברו את אביהם? הכתוב מייחס חד משמעית מעמד מיוחד ליצחק וישמעאל *בניו של אברהם* שניהם ורק שניהם בלבד. בהקשר מעמד הקבורה נזכר קנינו של אברהם. מהכתוב כאן עולה מעמד כמעט שווה בין יצחק לישמעאל, וההבדל היחיד הוא שיצחק נזכר ראשון, אך אין כאן הבדל מדרגה. אמנם תנו רבותינו ש''אין מוקדם ומאוחר במקרא'', אך מעמד הקבורה ומעמד שני בניו יורשי זכות האבות - מעמד עליו מעיד החלק אותו הם ממלאים באותו מעמד, לכל הדעות מאוחר יותר מ''אברהם בא בימים''. בברכה, ולתשומת לב כבוד הרב, מיכאל . תגובה 17732 קישורים: מדוע בני הפילגשים לא קברו את אביהם?: תגובה 17732 | |||
_new_ |
לרב מיכאל שלום - מלאה הארץ חוכמתך. | |||
|
|||
ראשית אני שמח מאוד שאתה מודה שיש בורא לעולם (או אולי אני טועה?). עכשיו תאמר לי בבקשה,אתה שיודע מהו רצון השם בכזאת החלטיות- האם אתה מקיים את רצונו כפי שכתוב בתורה אותה אתה מצטט כל כך יפה? שומר שבת? מניח תפילין? חובש כיפה? או שאתה רק יודע מהו רצון השם אולם זה לא מעניין אותך במיוחד? | |||
_new_ |
אודי - הלוואי והייתי יודע. פשוט היפעלתי בקריאה קצת | |||
|
|||
שכל ישר. | |||
_new_ |
למיכאל - מה פירוש ''הלוואי והייתי יודע''? | |||
|
|||
כדי לדעת צריך ללמוד. אם אתה רוצה להבין במכונאות, בחשמל, במחשבים או בפיסיקה גרעינית אתה הולך ללמוד, לא ? את כל הדברים שהאדם משאיר כאן בעולם אחרי 'לכתו' הוא טורח ללמוד ואת הדבר היחיד שהוא יכול לקחת עימו הוא מזניח. עולם מוזר. | |||
_new_ |
בשביל לרשת את הארץ צריך לחתוך את המה שמו... | |||
|
|||
אפשר לדעת למה האלוהים שלך בחר דווקא את חיתוך הזין כתנאי? למה לא לחתוך את קצה הזרת או משהו כזה? למה בכלל לחתוך משהו? מה יש לכם כל הדתיים נגד קצת שמחת חיים? | |||
_new_ |
תגובה למי שאינו זוכר | |||
|
|||
אלהים יש אחד צורת החשיבה הבולשבקית שלך .מרשה לך בשם הכנות גם לנבל את הפה. | |||
_new_ |
קשקשן | |||
|
|||
_new_ |
תגובה למי שאינו זוכר | |||
|
|||
אין מה לעשות נגד הגיון בולשביקי אפשר רק לחקור אותו כתופעת טבע אחד ממאפיניו תגובה קצרה במתכונת סיסמא אין צורך גם לצפות ממנו להסברים הוא מתבסס על עצמו | |||
_new_ |
שמע ישראל אדונים אלוהינו אלוהים שבע | |||
|
|||
_new_ |
מיש''ז:בעולם הפגני היה מקובל קורבן אדם ודמים בשביל | |||
|
|||
לרצות אלים זועמים על כל הישג, הגדלת רווחה והנאה אנושיים. בשלבו הראשון, המונותאיזם יצר מעין סובלימציה של קורבן האדם וקורבן הרכוש, לקורבן-מה פחות קשה: תרנגולת-כפרה, חנוכת-הבית (במקור הפגני היו לאחר בניית בית, מקריבים קורבן רב-דמים) מנחה, חיתוך המה-שמו, כדבריך. יש תאולוגים הגורסים שאף השבת לפי ההלכה, יש בה ממהות הקורבן וההסגר העצמי. בשלב מאוחר יותר, בנצרות, מחליפה האמונה ואהבת האל שבלב ברוח הנביאים (''מה בצע לי בעולות וזבחים. העיקר הוא ''לגול את עורלת הלב'') את הקורבן הממשי. הנוצרים טוענים שהאל עצמו, באהבתו את האדם, הקריב בנקודת זמן מסויימת בהיסטוריה את עצמו בהפכו לבשר (או ''בנו'', במובן נעלה מבינתנו), ולכן האדם כבר ניגאל על עוון החטא הקדמון, הקורבן האולטימטיבי כביכול כבר הועלה, ואין צורך לעולם עוד בקורבנות נוספים. היהודים, מאידך, אומרים שזה ''צחוק מהעבודה'' - הכוונה לעבודת השם וזהו מקור הביטוי, ויש ויש צורך למאמץ, עבודה, או - למעשה, בקורבנות של משאבים כאלה ואחרים. | |||
_new_ |
השופט חיים כהן אמר למשל, שאמונתו באל התאדתה | |||
|
|||
יחד עם העשן שהיתמר מהארובות של אושוויץ. שכן לגישתו וגישת אחרים, אם היהודים מקריבים כה הרבה, מדוע פורעים בהם וקוטלים בהם במסות, מבזים אותם וכד', והדברים נימשכים ללא הפסק? איזו מן ברית זו שבה צד אחד מקריב ללא הפסק, יום יום, והאחר מצדד עצמו (''הסתר פנים'' ברוח תרצנות הקודש, או תאוריית הצידוד של האל) כל פעם שנידרשת עזרה וישועה? בכל מקרה, יש המוסיפים גם שמעט לא ברור הדבר, מדוע לחבוש כיפה במוסד ים-ושם. הרי האלוהים לא ממש התגלה בתיפארתו בעת טבח היהודים באירופה, ולמה יש דווקא שם להפגין יראת שמים? | |||
_new_ |
מאידך, גם הציונות לא ממש עומדת ביעדה הבסיסי: | |||
|
|||
הבטחת ביטחונו הפיזי של היהודי והחופש מביזוי והשפלה. שכן, למרבה הדאבה, דווקא בישראל ניטבחים יהודים ומתים במיתות משונות על ידי פורעים יותר מבכל מקום אחר בעולם. אשר לביזוי - גם כאן מבוזה היהודי יותר מבכל מקום בעולם - האשכנזי על ידי המזרחי ולהיפך, הפרסי על ידי המרוקני, הרוסים - נשותיהם מוגדרות כזונות רוסיות, והגברים כמאפיונרים, וכיוצא בזה. מוכרת אימרתו של הנרי קיסינג'ר שהמקום היחידי בו זרקו לעבר כינוי נאצה אנטישמי jew boy היה בישראל, בירושלים ובתל אביב. ובנוסף, חוסר כבוד האדם המעוגן בסיסית בישראליות מביא לכך שיהודים מבוזים בשפע זה על ידי זה תחת כל עץ רענן, גם ללא קשר לעדתם. ואם לא מספיק הדבר, הרי בישראל גם חונקים יהודים בעולה של מלכות במיסי עתק ושאר גזרות מלכות יותר מכל מקום אחר בעולם, ומייסרים אותם בעקרבים. | |||
_new_ |
אין שום סיבה לחבוש כיפה ביד ושם וגם אין צורך | |||
|
|||
זה לא בית כנסת. | |||
_new_ |
למיכאל - על שופטים וכסילים. | |||
|
|||
מה הקשר בין שופט,עו'ד,מדען,רואה חשבון,סנדלר, מנקה רחובות ו..רוחניות? כלום,נאדה,אינגנטינג! השכלתו של אדם אינה מובילה אותו להבנה שמעל לחושים ולפעמים היא עומדת לו דווקא לרועץ. האדם שבא מטיפה סרוחה והולך למקום רימה ותולעה מנסה כל הזמן להתחכם עם בוראו ולהכנס לשיקוליו. היה תמים עם אלוקיך,לך בדרכיו אשר הורה לך ותגיע למקום מבטחים בשקט ובביטחה. אם אינך נוהג כך מה לך כי תלין? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |