|
אין שום פלא . | |||
|
|||
יש בארץ יותר נשים מאשר גברים, לכן המדינה בהתדרדרות. צריך כנראה לקיים את מצוות מצרים: וכל אישה היאורה תשליכנה!!!! או משהו חכם יותר, שלח אותה לאנטליה. | |||
_new_ |
אין שום פלא . | |||
|
|||
הרשה לי תיקון . המצרים שלא הבינו בילודה זרקו ליאור דווקא זכרים . ''וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר: כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן'' (שמות א' 22) כאשר משאירים זכר אחד והרבה נקבות עדין מתקיימת ילודה רבה . כאשר משאירים נקבה אחת והרבה זכרים הילודה מועטה . כך כשלו המצרים . לא מפליא כשיודעים שהזוג המלכותי היו אח ואחות . | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
ומה עם אברהם ושרה? | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
מה איתם ? | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
לפי בראשית כ' הם אח ואחות. | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
צריך לדעת לקרוא בדיוק כמו שצריך לדעת לקרוא יפנית ולהבין | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
העניין הוא שפסוק י''ב כתוב בעברית, ולא ביפנית. ואברהם אומר בו ששרה היא בת תרח, כמוהו, אך בת אם אחרת. אני יודע שלחז''ל היתה בעיה עם הפסוק הזה, ושהם ניסו להסבירו כאילו שרה היתה אחייניתו, ולא אחותו של אברהם. אני תמיד עובד עם פירושיו של חז''ל אחר, ר' אוקהאם, שאמר (ב''תער אוקהאם'') שבמקום להתפלפל, רצוי תמיד להשתמש בהסבר הפשוט ביותר - כי הוא האמת. | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
לא ניסו להסביר כלום כי לא היה צריך. שרה היתה כאברהם בת אור כשדים (פרק י''א). פרק כ' מתייחס להעמדת פנים כלפי מנהיג טרוריסט מקומי בשם אבימלך שחושק בשרה, ולכן אין להם ברירה אלה להעמיד פנים כאח ואחות כדי להינצל מכלייה. אתה רואה, אפילו היהודי הראשון סבל מחוליגנים אנטישמים ואנטישמים עם כתם יהודי. | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
הענין הוא שלפי תער אוקהם אברהם שיקר . | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
ואתה יודע זאת כי... | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, אֲחֹתִי הִוא; וַיִּשְׁלַח, אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר, וַיִּקַּח, אֶת-שָׂרָה. הֲלֹא הוּא אָמַר-לִי אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא-גַם-הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא; וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי. יב וְגַם-אָמְנָה, אֲחֹתִי בַת-אָבִי הִוא--אַךְ, לֹא בַת-אִמִּי יב וְגַם-אָמְנָה, אֲחֹתִי בַת-אָבִי הִוא--אַךְ, לֹא בַת-אִמִּי וָאֹמַר לָהּ, זֶה חַסְדֵּךְ אֲשֶׁר תַּעֲשִׂי עִמָּדִי: אֶל כָּל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נָבוֹא שָׁמָּה, אִמְרִי-לִי אָחִי הוּא. הדברים ברורים . שרה הייתה אשת אברהם . היו לו שיקולים שבגללם ביקש להציגה כאחותו ''וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי'' אחרי חלומו של אבימלך התפתל אברהם וניסה לשנות את הצגת אשתו '' אֲחֹתִי בַת-אָבִי הִוא--אַךְ, לֹא בַת-אִמִּי'' האיש היה תחמן , לכן הוא אבינו הקדמון יחד עם לבן הארמי . | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
אברהם לא התפתל. הוא היה ברור מאוד. אתה הוא זה שמתפתל. | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
מה יש לי להתפתל ? כתבת על תער אוקהם . קל לראות שאברהם שיקר לנוחיותו . זה ההסבר עלפי תער אוקהם לדיבור הכפול . | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
ואני חושב שאברהם אמר את האמת, ושבזמנו היה מותר ונהוג לקחת אחות-למחצה כאשה. הבעיה של חז''ל היא שקשה להם לטעון, מצד אחד, שאברהם הוא היהודי הראשון שמילא את מצוות התורה (למרות שהתורה ניתנה מאות שנים לאחר מותו) וליישב זאת עם החטא, כביכול, של ניאוף עם אחות. וכך, במקום להגיד שאברהם לא היה היהודי הראשון, ושהוא עשה עם שרה את מה שהיה נהוג בזמנו, הם מתפלפלים והופכים (שלא ברצונו) את אברהם לשקרן ראשון בשלשלת של שקרנים. ועל זה אמר רבי אוקהאם: במטותא מכם! | |||
_new_ |
אח ואחות | |||
|
|||
לא . | |||
_new_ |
אתה לא יודע כלום | |||
|
|||
אז מה זה חשוב את אתה מניח הנחה כלשהיא ? מהיכן אתה קובע שבזמן ההוא אנשים התחתנו עם אחותם-למחצה? איך אתה קובע ששרה היא אחותו למחצה של אברהם? יש לך מקורות נוספים מהתקופה ההיא? מי אמר שלאדם אסור לשקר כדי להגן על חייו ועל חיי אישתו? אתה? להיות אנטישמי זה קל, כי יש הרבה גויים צרי מצח שעושים את עבודתם נהמה, אבל לא נאמנה. | |||
_new_ |
אתה לא יודע כלום | |||
|
|||
הרגע, ''איתן''. קרא את תגובתו של אליצור סגל שתעזור לך בהבנת פרק כ'. חוץ מזה, מה לזה ולאנטישמיות? כל מי שלא מסכים עם ''איתן'' הוא אנטישמי? המטען שאתה נושא כבד כנראה מדי עבורך. | |||
_new_ |
אתה לא יודע | |||
|
|||
סגל מייצג דיעה . יש דיעות אחרות . | |||
_new_ |
אתה לא יודע כלום | |||
|
|||
אז פתאום גם סגל שלך הוכשר ע''י המרכז אסיאתי? פרשנות היא פרשנות כל עוד לא הוכחת את טענתך. אמירתו של אברם לרודפיו יכולה להתפרש ככל שתרצה. למפרשי תורה רבים נראה שנאלץ לטעון שקר כדי להציל את חייו ואת חיי אישתו. הרי היהדות אינה נצרות. היהדות מתעסקת עם בני אדם צדיקים שגם חטאו, וכל גיבורי היהדות מאברהם, דרך יהושע, משה, שאול, דוד, שלמה והנביאים כשלו פה ושם מעת לעת כי הם היו בני אדם, שלא כמו ישו שהיה אלוהים. מה לא ברור לך? | |||
_new_ |
אתה לא יודע כלום | |||
|
|||
עדיין לא ברור לי מה לזה ולאנטישמיות. | |||
_new_ |
אתה לא יודע כלום | |||
|
|||
אני משער שהוא מתכוון לכך שאתה שונא יהודים וישראל ולכן אתה מאלץ את עצמך לפרשן כל דבר, אירוע ופיגוע באופן שיפגע בישראל, גם אם אתה נאלץ לשקר, למרוח, לפנטז, לעגל פינות וכו'. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
אהבת ישראל שלי תעזור יותר להבטחת עתידו של העם היהודי מאשר ''אהבת'' ישראל שלך, המזכירה יותר את קמצא ובר-קמצא. זה שאתה גועה באותה אוקטבה כמו יתר העדר לא הופך אותך לזמר. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
איך בדיוק אתה אוהב את ישראל כשאתה כותב ופועל נגדה ? | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
איני כותב נגד ישראל. אני כותב נגד הכיבוש. הכיבוש (שהיה צריך להסתיים בסוף 1967) השחית דורות של נוער ישראלי, ועל זה אני צריך להגיד תודה? | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
אתה נגד הכיבוש ? למה ? א - אין כיבוש כמשמעותו באמנת ז'נבה . יש כיבוש במשמעות של ניצחון במלחמת אזרחים . בארצות הברית הצפון ''כבש'' את הדרום ? לא ! הוא ניצח פורשים ושמר על שלמות המדינה . ב - אלה שנקראים ''כבושים'' התנגדו להקמת מדינה לעצמם על פי החלטה 181 של האום . ההתנגדות באה לביטוי בהצבעה באום ואחר כך תוך שימוש בנשק . זה היה כשיחס האוכלוסיה היה 2 נגד 1 לטובת הפלסטינים . הם הפסידו ! ג - התנאים של ''הסכם שלום'' בהם מעונינים הפלסטינים הם תנאים שתוצאתם היא חיסול ''THE JEWISH STATE IN PALESTINE'' ד - מאז הקמת אונר''ע בנובמבר 1948 הפלסטינים הם ''פליטים'' וזה שונה מהפליטים בכל מקום אחר בעולם . כפי שהם לא מפסיקים להיות ''פליטים'' בתקווה לחזור כך הם לא מפסיקים עם דרישות מוגזמות אחרות . אני מקווה שכוחנו יעמוד לנו מולם . חבל שאתה בעדם . נסה פעם לקרוא את הספר ''האדם הצוחק'' של ויקטור הוגו . יש שם הסבר מצויין על LES COMPRACHICOS . וגם ''בני-אדם שונאים את אלה שהם צריכים לשקר להם'' - ויקטור הוגו | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
מדוע אני מתנגד לכיבוש? על זה כתבתי כבר במאות תגובות כאן בשנים האחרונות. הוא לא טוב ליהודים, הוא לא טוב לישראל ואין בו אפילו דבר חיובי אחד. פעם היתה כאן ישראל היפה, בעוד שהיום יש לנו את דרום קוסובו. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
ישראל היפה וזו שהיתה שמש העמים יושבת על אדמות כבושות שהיו פעם כפרים ערביים | |||
_new_ |
אריק, הכיבוש מצוין לבטחון ישראל | |||
|
|||
זה יותר מדבר חיובי אחד. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
ארץ שראל היפה שלך זה תת תרבות של אחלש''ים (אשכנזים חילונים, לבנים, שמאלנים). רובם כיום מבוגרים , חלקם בבתי אבות ובמוסדות גריאטרים. ילדיהם ברובם רואים את משאת נפשם בדרכון אירופיאי, או אמריקאי. רוב ילדיהם נמצאים כיום כמוך בחו''ל, חזרו לגלות. כמיהתם היא לחו''ל. שירתם מבוססת על שירה רוסית ,שירי עם רוסיים יפים והרמונים שמדברים על מרחבי הדון, ושדות הקמה של רוסיה. אין להם קשר ממשי לארץ ישראל , או לעם ישראל, והראיה היא אתה למשל, שכמה ל''ארץ ישראל היפה והבלונדינית'' אבל מלוס אנג'לס. כי אצלכם ארץ ישראל היא שטח כבוש מותק. אפילו הכלכלה הישראלית בתקופת ארץ ישראל ''היפה'' היתה כלכלה מפגרת, של שנור וגזל אוצרות הארץ שוד ניצולי השואה ומסירת הרכוש לקיבוצים, (לאנשים היפיםקי מלח הארץ). בשנים האחרונות כשאחיזתכם רפתה, הכלכלה משגשגת, וצומחת ואפילו נפט וגד בכמויות אסטרונומיות נמצא בארץ הברוכה שלנו, ארץ ישראל. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
ארץ ישראל היפה הזאת היתה בולשביקית סובייטית במהותה עם שמש העמים זורחת מעליה. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
אתה יענקלה כמובן כותב שטויות, אבל אני תומך בך ככל שעניינך לתקוף את עמדותיהם האנטי ציוניות של כמה משתתפים כאן. דרך אגב, יענקלה זה שם של ''אשכנזי, חילוני, לבן , [לאו דווקא] שמאלני / קיבוצניק, שמשאת נפשו יכולה להיות לדרכון אירופאי, שאוהב שירה רוסית יפה והרמונית [מה רע בה?]''.... אז אתה שונא את עצמך? | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
יש בשליטת ישראל על הגדה המערבית ורצועת עזה דבר טוב אחד ליהודים . ישראל היפה הייתה המקום שבו הורי והורי אשתי היו אנשים עניים שלא הייתה להם דירה ולא מכונית . מקום שבו הקיבוצים קיבלו שמנת ואנחנו תלושי מזון . מקום שבו אני למדתי בשעות אחר-הצהריים . מקום שבו לא ראיתי אנשים מסתובבים ברחוב עם שרשרת ובקצהה צלב . מקום שבו לא ראיתי נשים הולכות עם בורקה . ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- אני מבין שעם כל שאר דברי אתה מסכים . | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
• מי אומר שאנחנו כובשים במולדתנו? זה שקר גס. • איך, איפה וכיצד בדיוק 'הכיבוש השחית דורות של נוער ישראלי''? הנוער הישראלי זה כולנו, ואנחנו לא מושחתים. עם כל הכבוד והדמגוגיה החברה הישראלית למרות הכל פחות מושחתת יחסית ממרבית החברות של העולם המפותח והחופשי. • ועל זה נאמר תודה. אתה כמובן לא חייב. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
יתכן כמובן שאני חי בנוסטלגיה, חולם על ישראל שהיתה ולא תחזור, בעוד שאתה מייצג את הקידמה, את ישראל החדשה, היפה, המפותחת והצועדת על גבותיהם השפופים של הערבים. ישראל של טרום-1967 לא היתה כמובן יפה. גם בה חגגה השחיתות והאפליה הדתית, אך היה בה פוטנציאל להפוך עצמה ל''אור לגויים''. וההבדל בין העשירון העליון לעשירון התחתון לא ניקר עיניים. מה שנחשב אז לשחיתות - כלנתריזם או גניבת העתיקות של דיין - מתקבלים היום כמעשי יום-יום שהחברה מקבלת כמובן מאליו. כמובן שמותר לאלוף לשעבר ''לקנות'' חווה עבור מספר שקלים, ולאלוף אחר לספח אדמות למשקו במושב. הרבה דברים כואבים לי, אך אתה צודק. אני יושב בלוס אנג'לס, ואת מה שמתרחש בארץ רואים באמת מזווית שונה. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
לק''י נו באמת, ישראל היום הרבה יותר ישרה שקופה מאשר בימיך - ההתנהגות של משה דיין לא היתה עוברת היום והוא היה מושלך לכלא - כלך שמאז רק התקדמנו. באשר לאלוף לשעבר - היה הוא עשה זאת בימיך - היום זה לא היה עובר. גם ההבדלים בין העשירון התחתון לעליון היום הרבה יותר קטנים - בימיך רק לפטליקאים ולאנשי שלומם היה רכב - בימינו הרכב הפך להיות מרך עממי. בימיך הלמ''ס היתה מנהלת רישום לגבי המשפחות שברשותן מקרר ומכונת כביסה - כיום אין מי שאין לו מכונת כביסה מקרר תנור אפיה וסלולרי מטעמים כלכליים - אם כי יש כאלה שלא מחזיקים אותם מטעמים עקרוניים או מטעמי נוחות. כך שבניגוד לדבריך - היום ישראל הרבה יותר יפה מאשר בימיך. בכל מקרה - שנה טובה ומחכים לך בבית כאן. אליצור | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
משהו שבכל זאת לא שמת לב. בשני הציטוטים הבאים יש בעצם סיפור שלם על האלוף שנבחר להיות הרמטכ''ל הבא: א. קלמן ליבסקינד כתב (http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_...): ''... סדרת התחקירים שפרסמתי בעבר בעניינו של האלוף יואב גלנט. מדובר בעניינים הקשורים כל כולם להתנהלותו בחייו האזרחיים. דרך שסלל על שטח ציבורי, בניה שבנה בלי אישורים, פלישה שפלש לאדמות מדינה''. ב. והנה מסתבר שאין כל בעיה למנות את גלנט לרמטכ''ל ''בפני הוועדה הוצגה גם חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אשר קבע כי הטענות נגד גלנט בדבר השתלטות לא חוקית על קרקע ציבורית במושב שבו הוא מתגורר אשר נחשפו על-ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד נותרות בגדר סכסוכי שכנים ואינן מטילות דופי ביושרו של גלנט. בשל כך קבע היועץ המשפטי לממשלה כי אין מניעה למנות את גלנט לרמטכ''ל''. ----- נכון שתחקיר עיתונאי איננו בהכרח שלב בדרך לכתב אישום אבל ברור שמבחינה ציבורית יש כאן בעיה שלא טופלה. הפרשה הזאת בולטת על הרקע של דבריך: ''... היום זה לא היה עובר''. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
לק''י האמת, שבכלל לא קראתי את הכתבות הללו. מעבר לזה - אם כל אחד (או למצער כל עיתונאי) יוכל לעצור מינויים בכירים בגלל איזה כתבה מדינת ישראל לא תוכל לתפקד בכלל. לכן לטעמי צריך להתיחס לכתבות הללו כאילו לא היו קיימות. אנחנו יודעים שהפרקליטות מצטיינת בחריצות יתר ופוגעת באנשים רבים. לכן טוב עשו שלא תיחסו כלל לענין. אדם - גם אם הוא מעמד לרמטכ''ל זכאי עד שהוכח אחרת. ולעצם הענין ברור שבעבר מצבינו היה גרוע בהרבה תחום זה. אליצור | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
טענתך כאילו הכיבוש לא טוב לישראל היא אמירה מהבטן ולא מהשכל. הטענה שכאילו ישראל איבדה את הפוטנציאל להפוך ל''אור לגויים'' עם הכיבוש גם היא הבעת דיעה אישית. כי למשל בפועל יש לפחות כ-70 מיליון אמריקאים שחושבים שישראל היא ''אור לגויים'' גם עם הכיבוש. לעומת זאת יש מאות מיליוני מוסלמים שראו ועדיין רואים בישראל ''חושך לגויים''. הכיבוש לא שינה דיעה של שום ערבי נגד ישראל יותר משהיתה לו לפניה, לעומת זאת למרות הכיבוש שינו מספר ערבים קטן יחסית את דעתם בעד התפשרות עם ישראל (למרות שחלקם לפי מידע קיים עושים זאת במטרה למוסס את ישראל ולפגוע בה באמצעות הסדרים לפי ''תורת השלבים''). ישראל התרחבה (לאו דווקא טריטוריאלית) כלכלית, אסטרטגית, צבאית, מדעית, טכנולוגית, חינוכית, תשתיתית בצורה מרשימה למרות הכיבוש. ישראל לא צועדת על גבו של שום פלסטיני, אלא ישראל חיה במאבק מתמיד מול הפלסטיני והדימוי היפה למצבה הוא לוחם שצריך לחבק את תוקפו כדי למנוע ממנו לממש את מזימתו. ברגע שהלוחם יתנתק מיריבו הוא יאפשר ליריבו להתארגן, לאזור עוז, להתחמש ולתקוף שוב בעוצמה גדולה יותר. מודל קטן ראינו בעזה. עלינו למנוע מודל גדול מצד הפלסטינים ביו''ש. לכן ראוי לקומם בירדן מדינה פלסטינית, כפי שערפאת ניסה לעשות בספטמבר 1970. באופן כזה תהיה לפלסטינים מדינה פלסטינית אחת בארץ ישראל המזרחית וליהודים מדינה פלסטינית שניה בארץ ישראל המערבית. אם יהיה שלום בין המדינות, אין שום מניעה שערבים יוכלו לגור בישראל ויהודים יוכלו לגור בירדן. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
אתה כמובן טועה גם כשאתה מגזים (ולא רק כשאתה ''מדייק''). המדינה בעשוריה הראשונים היתה מושחתת יותר מישראל של היום. היום אתה חש כאילו הכל מושחת יותר רק בגלל מערכות הבקרה שעובדות היום במנותק מהשלטון. בשנות ה-50 שר ישראלי אירגן לו דירת פאר 5 חדרים כמתנה כשעשרות אלפי ישראלים חיכו בתור לדירות-שיכון בגודל 60 מ''ר, ואף אחד לא דיבר. אז היתה תחושה של ראשית ושהכל שווה ויפה. אבל היום אם ראש ממשלה לוקח מביתו הממלכתי ואזה ומעבירה לדירתו הפרטית אז כל העולם רועש ונרעש. בטח אם ראש ממשלה גונב כספים מחברות התלויות בהחלטותיו כשָר, לשם מימון כפול ומשולש של כרטיסי הטיסה המשפחתיים. העודף שמור אצלו בחשבון נפרד לשימוש פרטי של בני משפחתו. המשטרה חוקרת והפרקליטות מתנפלת. אז כלנתריזם וגניבת העתיקות של דיין - נחשבו למקובלים. המערכת המשטרתית והמשפטית הניחו למשה דיין. היום מעשים כאלה לא היו מתקבלים. החברה היתה פותחת את הפה על משה דיין של-היום. עניין הרמטכ''ל החדש נבדק ע''י ועדה בלתי תלויה ונמצא לא נכון. אין ספק שמערכות הגנת הצדק, המשפט והדמוקרטיה בישראל השתכללו והתחזקו. אבל אתה משם לא רואה טוב מה קורה פה. | |||
_new_ |
ושנה טובה גם לך | |||
|
|||
אמירתך היא רק אמירה בעלמא ונטולת בסיס. כל ישראלי (גם לשעבר) שחי בארץ תורם למדינה הרבה יותר מישראלי שחי בחו''ל, בלי תלות בעמדותיו הפוליטיות ופעילותו של אותו ישראלי (לשעבר). בודאי ש''אהבתך'' האפלטונית לישראל חסרת תכלית, מה עוד שאתה מטיף כנגדה, לפחות כשבראשה ממשלת ימין (מה שנקרא ''אהבה'' על תנאי, בנוסף על אפלטונית). | |||
_new_ |
מי שזכרונו לקוי עדיף שלא ידבר | |||
|
|||
לק''י בפשט הפסוקים אין שום בעיה. אברהם ושרה היו אח ואחות מאב ולא מאם. כמאמר הכתוב ''אחותי בת אבי אך לא בת אימי ותהי לי לאישה''. כלומר, לתרח אבי אברהם היו תשי נשים - או בזו אחר זו או באותו הזמן - ל אמשנה לענינו. אברהם ושרה יו אחים מאותו אב - כלומר בני תרח אך לא מאותה אם. לפיכך נשא אברהם את שרה. אגב, שם אימו של אברהם היה אמתלאי בת כרנבו. איננו יודעים מה היה שם אימה של שרה. לענין זה ישנה משמעות מעשית בהחלט. רבים הם הגויים המעונינים לקיים את שבע מצות בני נוח. לגוי כזה מותר לשאת את אחותו מאביו אבל לא מאימו. עכד כאן דברי חז''ל ולשון הפסוקים. עם זאת, פרשנים רבים למשל רס''ג סברו שאחותי פרושו קרובתי - ומי שדובר עברית מודרנית לא יתקשה להבין זאת- כאשר מישהו שואל: מה שלומך אחותי? כונתו מוכרת לי ידידי חברתי. ואם כן יהיה פרוש הפסוק - קרובתי מצד אבי אך לא מצד אימי.לטעמי פרוש זה הוא פשט הפסוקים. אבל אין לו השפעה על ההלכה עצמה שהיא במקרה זה נאמנת מילולית ללשון הפסוק אליצור | |||
_new_ |
מי שזכרונו לקוי עדיף שלא ידבר | |||
|
|||
לק''י לחדד את הענין - אברהם היה בן נוח ולבני נוח מותר לשאת את אחותו מאביו. אבל לאחר מתן תורה נאסר על בני ישראל בלבד לשאת את אחותם מאביהם. כאמור ועדיין ניתן לטעון שפשט הפסוקים הוא ששרה היתה קרובתו של אברהם ולא אחותו. אליצור | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |