|
חמור כחול-לבן / טור שבועי | |||||
אריה פרלמן (יום רביעי, 27/11/2002 שעה 22:56) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
[*] היטבת לתאר את המצב | |||
|
|||
[*] מהודעה זו הוסרו התייחסויות למדיניות המערכת (המערכת). כמה פעמים הצבעתי על כך שאנשים כמו ספירו הם סימפטום קיצוני של מחלת הנפש הקולקטיבית של חלק גדול מהעם היושב בציון. אדון נכבד שכתב אלי בתגובה לכך שאמרתי שמדינה פלשתינית תקום בהכרח על חורבות ישראל והוא התרעם על כך בהתעלמות מוחלטת ממצבה הגיאו אסטרטגי של ישראל במרחב. הדיסוננס כל כך עמוק שאפילו אטרח ואביא את מיטב המחקרים של מרכז אריאל או של הפנטגון הוא עדיין יחשוב שכולם מדברים שטויות ומדינה פלשתינית זה סבבה (במונחים שלו). הנה כי כן הספקנו לשמוע מכבוד הנשיא (לשעבר)עייזר וייצמן שחלומו הרטוב הוא ''לנגב חומוס בדמשק''. ברור שצריך להוולד פה יהודי חדש על מנת להנתק ממחלות הנפש שציינת (תופעת הילד/האשה המוכה) אבל המוכרח היהודי הישן למות בכדי לאפשר לחדש להיוולד? ריבונו של עולם איפה הרחמים? אנא פקח את עיני העם והשב לבם. | |||
_new_ |
התשובה לשאלתך אריה היא שהשמאל צודק, זה הכל, | |||
|
|||
קל ופשוט, הצעות השמאל לפתרון הסכסוך עם הפלשתינאים הן ההצעות הנכונות והנבונות. יתרה מכך, רוב הציבור בארץ סבור שאלו הם הפתרונות היחידים למצב, דהיינו - יציאה מהשטחים הכבושים ומתן חופש לעם הפלשתינאי. וזוהי גם הסיבה שראשי ממשלות מהימין קבלו את הדבר ופעלו על פיו, וכך גם ינהגו בעתיד. השאלה הנכונה לשאול היא מדוע הם משקרים לציבור בעת מסעי התעמולה שלהם ולא מדוע הם נוקטים במדיניות סבירה והגיונית. שאלה נוספת היא מדוע יש אנשים שקונים מהם את השקרים, אבל זוהי כבר סאגה נפרדת ועגומה. ועל כן אין לי חשק רב מדי להצביע על השקרים, ההטעיות, הסילופים, הגוזמאות והבדיות שבדבריך. האמת הפשוטה - שהשמאל צודק היא התשובה הנכונה. | |||
_new_ |
לא תמיד התשובה הפשוטה היא הנכונה | |||
|
|||
גבר מכה, שאישתו מתעקשת להישאר איתו ולשרת אותו, ודאי יגיד שהיא בחרה בדרך הנכונה... השאלה מדוע מנהיגי הימין מבטיחים ולא מקיימים, היא אכן שאלה מצויינת. חלקם בוודאי מאמינים בלב שלם במה שהם אומרים, אבל הם נאלצים לפנות לדרכים קטלניות, בגלל כל מה שתיארתי. דווקא מנהיגי שמאל שפנו ימינה - מוכיחים את ההיפך (ר' ערך הניגוד הבוטה שבין אידיאולוגיית האחווה של השומר הצעיר, לבין מעורבותם בממשל הצבאי, בגירוש/טרנספר של ערבים והשתלטות על אדמותיהם, ועל אדמות אלה שברחו. | |||
_new_ |
כשהולכים ברוורס המציאות מסתדרת נהדר | |||
|
|||
דווקא מנהיגי השמאל סחבו שמאלה במהלך השנים אבל מה זה כבר משנה... ומנהיגי הימין לא הפרו הבטחות אלא שקרו מלכתחילה. תתרגל אריה, השמאל ניצח גם במאבק על הלבבות וגם במאבק על השכל הישר. רואים את זה במפדל, בליכוד ובכל מדינת ישראל. | |||
_new_ |
אתה צודק, שוב | |||
|
|||
השמאל מנצח במאבק על הלבבות, כי הלבבות ריקים ומרוסקים. עם זאת, ניצחונו של השמאל איננו עדות לאמיתותו. הוא עדות להעדרה המוחלט של סחורה בשוק הרעיונות. ובכך הימין אשם במידה רבה. | |||
_new_ |
אריה אתה מגזים לגבי עמדת השומר הצעיר | |||
|
|||
וגם לא מדייק. אכן היו מקרים של ניכוס אדמות של בורחים וכו' אבל השוה''צ - מגשימיו ידע לעשות הפרדה בין מלחמה ומצבי איבה אחרים. הוא גם לא עשה אידיאולוגיה, כמו שאחרים עושים, שתומכת בלקיחת נכסי אחרים גם שהם נוכחים (עיין ערך קיבוץ מצר). בכל מקרה המאמר שלך התחיל מאד מעניין בתאור הבעיה של מנהיגי הימין בעשורים האחרונים. מה שעולה ממנו בסופו של דבר היא שמנהיגי העם סובלים מתסמיני האשה/ילד מוכה. בעצם אתה אומר שהציונות עוד לא חיסלה את הגלותיות בעם שלנו. ולכן העם נמצא בתהליך של קריסה. אני לא שולל את המסקנה הזו רק רוצה להציע עוד תשובה (לא אבחר בדרכו של מי שזוכר כרגע למרות שגם בה יש בשר). אולי המוטו המתאים כאן הוא, כמאמר שרון, מה שרואים מכאן לא רואים משם (אופוזיציה). שרון הוכיח זאת במשך חייו. הוא התנגד להסכם חברון אבל בסוף, בנכר, קיבל אותו. אולי משקל האחריות הלאומית עושה את ההבדל בין מה שהם מבטיחים ועושים כאופוזיציונרים למה שעושים כבעלי השררה-שלטון. בניגוד לשיקולי הטווח הקצר, שיקולי הטווח הארוך של מנהיגי הימין קוראים את המציאות ביתר אחריות. | |||
_new_ |
דוד סיון: על חכמה ועל אחריות | |||
|
|||
ראשית כל: תודה. על השומר הצעיר, לא טענתי שהוא פיתח אידיאולוגיה של נישול וניכוס - אלא להיפך: הוא פעל כך דווקא בניגוד לאידיאולוגיה יפה על שיוויון ואחוות עמים. אין טעם להתחשבן כרגע על כל כפר וכפר וכל נחלה ונחלה. די בכך שהשומר הצעיר נקט במדיניות המנוגדת להשקפתו, ובמקרה זה: ''ימנית'' - יחסית להשקפתו. נדמה לי שקביעה זו - בדרגת חומרה כזאת או אחרת - נותרת בתוקפה. בנוגע לחברון. קשה לי מאוד להאמין, שאתה מעריך את מסירת גבעות אבו-סנינא וח'ארת א-שייך לרוצחים הערבים כעניין ''אחראי''. אפילו הביבי בכבודו ובעצמו - שעדיין מתעקש להלל ולשבח את עוון אחוזת-וואי - הודה יותר מפעם אחת שמימוש הסכם חברון היה טעות. והנה דווקא הוא היה אז ''שם'' - היכן ששרון נמצא היום, וראה ''הכל''. אני בשום אופן לא מקבל, שמנהיגי הימין פועלים ב''אחריות'' כאשר הם עולים לשלטון - כאשר ''אחריות'' (או אחותה: ה''מתינות'') - זהו שם צופן ל''שמאלנות''. לא תמיד אילוצי המציאות הם שם נרדף לאחריות. האם שרון - אשר הצליף בכישרון רב בברק על ממשלתו המנופחת - נהג ב''אחריות'' כאשר עלה הוא לשלטון והקים ממשלה מנופחת עוד יותר? האם מעתה נאמר שממשלה מנופחת = אחריות, ואילו ממשלה בגודל סביר = התהלהמות ימנית ריקה מתוכן? האם מנהיג אופוזיציה שמטיף נגד ביזבוז כספי מדינה על מנגנון ציבורי מנופח, נגד מינויים פוליטיים מפוקפקים ונגד חלוקה שערורייתית של משאבי המדינה לקבוצות לחץ - האם מנהיג כזה, כאשר עולה לשלטון וממנה מקורבים ומחלק כספים לקבוצות לחץ (כדי לשרוד בשלטון) - האם הוא לפתע נוהג ב''אחריות''? האם מנהיג או ח''כ שבמצב עניינים א' - כשהוא חופשי מלחצים - מתנגד לחוק טל, ולאחר מכן, כשהוא חבר/מנהיג בקואליציה ולצורך תמיכת החרדים תומך לפתע בחוק טל - האם זה הופך את חוק טל לצודק? לאחראי? להתגלמות האמת? מה כל כך אחראי פה? האם למסור לאש''ף את השלטון על ערי יו''ש ורצועת עזה - על כל המשתמע מכך מבחינה מדינית, תעמולתית וטרוריסטית - זה היה מהלך אחראי? והרי אפילו תומכים מושבעים של ''תהליך השלום'', כולל אנשי שמאל מובהקים שמתנגדים בכל ליבם ל''כיבוש'' - מוכנים להודות שלפחות מבחינה טכנית/אסטרטגית היה מדובר במהלך מסוכן ובלתי-אחראי. מה כל כך אחראי פה? בשנת 1993, אמר שרון ש''את מחיר שגיונותיו של פרס - נמשיך לשלם בדם''. ומה היום? ומה בשנתיים האחרונות? נרצחו פי עשרה יותר יהודים משגיונותיו של שרון על ''איפוק'', ''הפסקת אש'', ''לא יגררו אותי למלחמה'' - מאשר שיגיונות ''לא ניתן לאוייבי השלום [משני הצדדים כמובן] לנצח'' - אז מה כל כך אחראי פה? לפעמים אני מתקשה להבין את הקיבעון שאוחז באנשים: ראש הממשלה אמר שזה מה יש וזה מה אפשר לעשות - אז עונים אמן: אסטרטג גדול הוא האיש... טקטיקן מזהיר... אחראי... מתון, שקול וחכם. | |||
_new_ |
אריה אני איתך בקשר לאמינות מנהיגים | |||
|
|||
_new_ |
אריה אמינות מנהיגים זה עקרון חשוב | |||
|
|||
לכן מנהיג שאמר משהו בזמן שישב באופוזיציה אצפה ממנו לדאוג לקיים כאשר הוא בשלטון. כך לגבי מנהיג במפלגה שאני בחרתי בה וכך, בודאי, לגבי מנהיג שאני לא סומך עליו ועל המניעים שלו. לכן ביבי, ברק, ושרון אסור להם לעמוד לבחירה מחדש בגלל ה''היפוך'' שהם עברו בהגיעם לשלטון. אבל העם שלנו חושב אחרת. הנה דוגמה מהמציאות. כשלושה חדשים לפני הבחירות הקודמות פגשתי מכר מימי הצבא שאני פוגש פעם בעשור ושאלתי אותו למה שרון שהונה את בגין? התשובה היתה כי צריך להרוג ערבים. מי שבוחר כך את מנהיגיו נופל בפח. על ביבי אני לא צריך להוסיף הרבה חוץ מלהגיד שממנו לא אקנה כלום. הוא ימכור כל דבר, עקרון ועוד בכדי להגיע לעמדת מנהיג. ---------------- מצד שני, כאשר מסתכלים מהצד של המנהיג, זה שיש בו טיפה אמינות, אני חושב שהמושג אחריות מקבל מימד אחר ממה שהיה בזמנו באופוזיציה. חלק נובע משיקולי גועליציה וחלק נובע מאיך הוא רואה את מעמד מדינות העולם האחרות. כאן פועלים גם החושים שאתה תיארת (אשה מוכה) אבל גם עובדות החיים כמו למשל אי היכולת שלנו להמשיך במלחמה זמן ממושך, לא נפשית/אידיאולוגית אלא בגלל רמת מלאי ציוד המלחמה. פה משפיע מאד מה יגיד/אומר האח הגדול (עמי העולם הנאור). בקטעים כאו אחריות אומרת אל תהיה צודק היה חכם. למרות הנאמר אינני חושב שה''היפוך צריך להימחל. הרי המנהיג המיחל, באופוזיציה, הטוען בעצם שיש לו פתרון יודע כבר אז שיעשה אחרת. הבעיה שלנו היא אכן ששנים רבות (ימין או שמאל) איננו יודעים לזהות את המנהיג האמין לפני הבחירות. לעיתים אנו בוחרים לפי השיקול שהיריב לא יזכה כי אז יהיה אסון גדול יותר ושוכחים את העקרונות האחרים. | |||
_new_ |
אולי הם נוהגים לפי | |||
|
|||
אל תהיה צודק היה חכם, למרות כל מה שמשתמע ממאמרך. | |||
_new_ |
אריה, אפשר להרחיב את היריעה. | |||
|
|||
אריה, המאמר יפה ומעמיק. כמי שאינו פוחד מהקישורים שלי, אני שולח לך קישור למאמר שירחיב את היריעה. אין צורך לצדד פוליטית בדרכה של משפחת כהנא, כדי למצוא עניין בפרשנותה בנושא זה: קישורים: | |||
_new_ |
ניתן לסכום בשלוש מילים גאון הדור | |||
|
|||
_new_ |
תודה מנשביק | |||
|
|||
עכשיו יש לי בשבילך משימה: אנא מצא הפניה מדוייקת לדבריו של ח''כ בן עמי (יולי 97), על שלטונן של אליטות השמאל. אשמח מאוד אם תוכל. | |||
_new_ |
אריה, יש לי משהו שהוא אמר על אליטות בקורס מנהיגות, | |||
|
|||
אבל אם זה לא מספק אותך, אפשפש בארכיון הממוחשב שלי עוד קצת: | |||
_new_ |
תודה מנשביק, אבל זה עדיין לא זה | |||
|
|||
1) הדברים הם מאוד לא חד-משמעיים, בניגוד למה שצוטט על ידי הכהניסט ההוא שהפנית אותי אליו; 2) גם אילו היו הדברים מתאימים לצרכיי, הרי מי שרשם אותם הוא ישראל הירשהורן... ומי כמוך יודע שברגע שמצטטים דבר-מה לא נעים, אין דבר קל יותר מלומר: ''הוכחות בבקשה! למה מי זה ישראל הירשהורן? סתם מניפולטור פאשיסטי שהמציא 'רשימות מפי בן-עמי' ממעמקי ליבו האפל''... 3) בכל זאת תודה רבה על המאמץ, ואני מאוד מאוד אשמח אם תמצא את הציטוט ההוא מיולי 97. | |||
_new_ |
אריה היטבת להסביר את הרקע של ''עשיו שונא ליעקב''--- | |||
|
|||
הבעיה היא שגם אתה נופל בפח, ומנסה לומר שיש גויים טובים שאינם שונאים אותנו, הם רק התרגלו לדימוי ולתפקיד המסורתי שלנו... הדימוי הזה עצמו הוא שורש האנטישמיות, שאכן רודפת אותנו מאז ראשית הגלות. [ולא כל כך לפני כן]. ה''תפקיד'' הזה של האישה המוכה. זה שאתה יכול לעשות לזה רציונאליזאציה, לא אומר שזו לא אנטישמיות. גם לבעל המכה אפשר לעשות רציונאליזאציה. הוא היה קרבן לאלימות בילדותו, או בן לבעל מכה. [נדמה לי שסטטיסטית זהו אכן נתח גדול מהמקרים. היום אנו יודעים זאת]. זה לא אומר שהוא אינו בעל מכה, וזה לא אומר שלא צריך להילחם בתופעה, כפי שאתה אכן מציע. המצב הוא פתולוגי לא פחות, מבחינתנו. עדיין, באופן תת הכרתי אמנם, רובנו סבורים, שויתור על זהותנו היהודית למחצה לשליש ולרביע תביא את הגויים לאהוב אותנו יותר. מן הבחינה הזאת, גם הנושא הדתי תרבותי הוא חלק מן התופעה הכוללת. שני קווים מקבילים: א.המדינה שלנו נעשית פחות יהודית. ב.גוברת העייפות בתחום המדיני והרצון לוותר. כדי להמחיש זאת בצורה כואבת: נצחון במגרש הבין לאומי בכדורגל, או כדורסל מהווה איזשהו פיצוי על תחושת הכאב לאחר שבוע של פיגועים. אינני מוציא מהכלל את היהדות שמכנה עצמה דתית או חרדית. גם ידה במעל הזה. היא מתגוננת ונלחמת ואינה מצליחה להניע שינויים מהותיים בכיוון של העמקת הזהות היהודית, תוך התמודדות עם האתגרים שמציבה המודרנה. | |||
_new_ |
יש גויים הגונים, יעקב | |||
|
|||
אפילו אם נצטמצם ונחמיר ככל האפשר את ההגדרה, עדיין קיימת תופעה בשם ''חסידי אומות העולם'' (ולאו דווקא בהקשר ישיר לשואה) - לא כן? | |||
_new_ |
בודאי.מה שאני אומר הוא שכל מי שתופס אותנו בתפקיד | |||
|
|||
של האשה המוכה הנצחית,ולא מוכן להשתחרר מהדימוי,נגוע באנטישמיות. | |||
_new_ |
פרלמן, כרגיל כתבותיך מרתקות, אבל יש נקודות שלא | |||
|
|||
דייקת בהן. שמאל - ימין קשקוש בלבוש. אילו סיסמאות שנועדו להעמיד את הימין כפשיסטי, בתקופה שהגדירו את חירות כימין. בחינת המצע הכלכלי של חירות / בגין היה דומה לזה של - נו ניחוש, של מפ''ם. כן, עד להיוצרות הליכוד, הקשר עם ארליך שמחה הליברל. מבחינה פוליטית - גבולות, אנשי טבנקין/ אחדות העבודה וחלק מקיבוצי מפ''ם היו יותר ימניים מאשר אנשי חירות. מי אם לא הם אשר דרבנו לכיבוש רמת הגולן? מי התנגד לחזרה לגבולות 67 מיד לאחר המלחמה? מי טירפד ניסיונות שלום ונסיגה והחל בהקמת ישובים? שאל את ידידנו המתמצא מאד בתחום זה מר אשכנזי. הוא צמח שם וראה כמה הוא ימני. לגבי האנטישמיות - כאן אתה צודק. הצדקת הנצרות, הברית החדשה, הינה שהיהודים סובלים ומגיע להם לסבול, כי סרבו להכיר בישו וסבלם הינו העונש. אם לא נסבול - אם יהיה כאן פריחה, שקט ושלווה, לנצרות האורתודוקסית תהא בעיה תאולוגית קשה, לא רק להם - אלא גם לאיסלאם. לגבי האומץ בקבלת החלטות, אצטט לא מילה במילה את דברי המשורר האנגלי קיפלינג מהזיכרון '' אלוהים תן לי האומץ להלחם ולשנות מה שניתן לשנות , לקבל ולהשלים עם מה שלא ניתן לשנות ואת היכולת להבחין בין שניהם'' | |||
_new_ |
תודה רבה, ראובן. | |||
|
|||
לגבי הימין והשמאל בישראל - אתה לגמרי צודק. יוסי אמיתי, מזכיר קיבוץ גבולות בעבר, מספר במחקרו: ''אחוות עמים במבחן'', שאי-שם בתחילת שנות החמישים, נפגשו במהלך נסיעה ח''כ רוסתום בסתוני ממפ''ם, וח''כ כלשהו מחירות. הח''כ הימני אמר לבסתוני המזועזע, כי המפלגה הקרובה ביותר אל חירות היא אחדות העבודה (שהיתה אז חלק ממפ''ם)... הוא צדק לחלוטין. אבל כאשר אני דן בימין-שמאל בארץ, אני מתייחס לחלוקה המקובלת. המאוד לא נכונה - אבל המקובלת. העובדה הידועה, שטבנקין היה ניצי, מקסימליסט וטרנספריסט, לא הפריעה לו לשנוא את אנשי חירות מעומק ליבו. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |