פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דַת בְּקוֹנְכִיָה
יוסף אליעז (שבת, 17/10/2009 שעה 8:00)


דַת בְּקוֹנְכִיָה

יוסף אליעז



כמו בכל דבר גם בדת יש עיקר וטַפֵל. העיקר הם האמונה, עקרונות המוסר, אהבת האל וגדולתו, חכמת הדת או התיאולוגיה, הסבריה למהות העולם ולמהות האדם, למעשי האל ולישוב התמיהות שבסדרי-עולם, כמו הבעיות של ''רשע וטוב לו, צדיק ורע לו'' ופיתוח הסברים משלימים שמעבר לידע המצוי באותה תקופה, כמו גילגול הנשמות הדרוזי או הבודהיסטי, רעיון הגמול שמעבר לעולמנו, כמו האמונה בדתות המונותיאיסטיות בקיומם של גן-עדן וגהינום, ועוד ועוד כהנה וכהנה, עד לאינסוף רעיונות והמצאות אנוש, אשר המשותף להם הוא שאין אפשרות להוכיחם או אף להציג את קיומם באופן הנתפס בחושינו, או במחשבה נְקִיָה מאמונות טפלות. כוהני הדתות קוראים לכך ''אמונה'': כפי שאתה מוזמן, או נדרש, להאמין בַּאֵל כך אתה גם נדרש להאמין בעולם המטפיזי: כסא הכבוד, שכל הנשמות חוזרות אֶל מרגלותיו ונשלחות שוב לִיְלוּדִים חדשים, אותם גן-עדן וגיהינום ומערכת המיון שבשעריהם, מלאכים ושדים, וכל מה שהרבנים, הכמרים, האימאמים, כוהני כל הדתות ורופאי-האליל המציאו במשך הדורות.

בצד העיקר והמהות של הדת קיימים כללי הַטֶקֶס, או כללי הפרוצדורה. אלה כוללים את דרכי עבודת האל: הקרבת הקורבנות, התפילות, הטקסים השונים וכן מצוות שעל המאמין לקיים בחיי היומיום. בעוד שהנוצרים מחוייבים להצטלב פה ושם, הכנסיה ביטלה את רוב מצוות היומיום המחייבות בדת היהודית ובכך הקלה על קבלת הדת הנוצרית ברומא, שהגיעה לסוף דרכה האלילית זמן לא רב לפני שהתמוטטה מדינית. המוסלמים נקראים לחמש תפילות ביום, לעבור ברית מילה בגיל 13, ולהמנע מאכילת חזיר ומשתית אלכוהול. המהדרים גם נדרשים לעלות לרגל למכה.

ביהדות המצוות המעשיות שונות בתכלית השינוי: ההנחיות כיום יורדות לפרטי-פרטים. היהודי המאמין נדרש לפנות לאל מיד מִשֶׁנֵעוֹר, לִיטוֹל ידיו בטרם יצעד אפילו לשירותים, לברך ברכת ''אשר יצר'' עם צאתו מבית-הכסא (ובכך לשתף את בוראו בחוויה). עליו שוב ליטול ידיים, להניח תפילין מעור בהמות כשרות שגם הפרשיות שבתוכן כתובות על קלף דק מעור בהמה. ה''שולחן ערוך'', המכתיב ליהודי את חייו, אפילו קובע איזו נעל על המאמין לִשְׂרוֹךְ תחילה. במאכלים עליו להזהר מאד לבל יחטא באכילת בשר חיה, דג או עוף שאינם כשרים ואשר כשרותם הוכחה באישור הרבנות, או בית-דין-צדק של רב זה או אחר, שאינו עושה מלאכתו רק לשם שמיים, אלא גובה על כך טבין ותקילין. עליו להמנע מעירוב בשר וחלב ומוצריהם, ולברך ברכות שונות, לפי סוג המאכל או המשקה, לפני ואחרי הארוחה. הוא מוגבל בדיני נידה ביחסיו עם רעייתו, בבחירת בגדיו (שעטנז) ועוד, ועוד לאינסוף. יהודי כשר חייב כיום, למעשה, להקדיש לקודש, אפילו מבלי משים, את רוֹב שְׁעוֹת עֵרוּתוֹ.

הבה נעזוב עתה את יתר בְּרוּאֵי-הַאֵל ונדבר עתה רק ביהודים וביהדות.

לא תמיד היה כזה מצבו של היהודי. ידוע לנו שבימי מלכות ישראל ויהודה אפילו ספר התורה נעלם מן העם, עד ששב ונתגלה בימי המלך יאשִׁיָהוּ (ראה מלכים ב', פרק כ''ב). בצד עבודת הקורבנות לא חגג אז העם אפילו את חג הפסח. אפילו תפילות אחידות לא היו. יאשִׁיהו קרא את ספר התורה לעם וחידש את חוקיו ומצוותיו. אלא שכבר בנו ונכדו שבו לעבודת הגילולים עד לחורבן בית ראשון. שורו וראו נא מה השתנה מאז.

עֶזְרָא הַסוֹפֵר, עלה עם זְרֻבָּבֶל, נְחֶמְיָה ושאר גדולי-האומה מִגַלוּת בבל ברשות המלך הפרסי כּוֹרֶשׁ. הם בנו יחדיו את בית-המקדש השני. עזרא נוכח כי העם אינו בקיא במצוות ואינו מקיים שום טקס דתי, על כן, בצד הבניה הפיזית של בית-המקדש וחידוש העבודה בו [הקרבת קורבנות] הנהיג את התפילות ויצר, למעשה, את ''הסידור'' הראשון, דהיינו ספר התפילות, בהיקף מצומצם לאין שיעור מהיקפו כיום, ודרש מן העם לשאת מדי יום תפילות, רצוי בציבור, בְּמִנְיָן של עשרה, אך גם כיחידים.

אז עדיין היו הדרישות סבירות. בבית-המקדש התקיימה עבודת הבורא. הַלְוִיִים שָׁרוּ את שִׁירוֹ-שֶׁל-יוֹם. הכוהנים, כנראה בעיקר מבית צָדוֹק, הקריבו קורבנות, והעם עלה לרגל לירושלים שלוש פעמים בשנה וביתר הימים חי את חייו בעיירות ובכפרים.
לא היו אז רבנות, ישיבות ובחורי-ישיבות, לא מערכת כשרות, לא חצרות של ''אַדְמוֹ''רִים'' ו''בָּאבּוֹת'', ולא היו דרישות מופרזות מהאדם הפשוט. כולם נשאו בעול באופן שווה, במסים, בעבודות הציבוריות ובשמירת הסדר והבטחון. ...בְּאַחַת יָדוֹ עֹשֶׂה בַמְלָאכָה וְאַחַת מַחֲזֶקֶת הַשָׁלַח (נחמיה ד', יא').

לימוד התורה, שכאמור שבה ונתגלתה בְּסִפְרִיַת המקדש הראשון רק כ-‏150 או 200 שנה קודם, בימי יאשִׁיָהוּ, החל על-ידי פשוטי-עם, לאו דווקא כוהנים. בתום יום עבודתם נפגשו אנשים ללמוד יחדיו, לספר על אשר למדו מרבותיהם, ולחדש חידושים. דברי אותם חכמים קובצו יחדיו בקובץ ''הַמִשְׁנָה'', ומאוחר יותר, כעבור עוד 300 שנה, שוב קובצו הדברים בבבל ב''תלמוד הבבלי'', ודברי החכמים בארץ-ישראל ב''תלמוד הירושלמי''. נוצרה שכבה של משכילים שהרחיבו דעת וגם לימדו את בני-העם הפשוט ובכך יצרו מעמד מיוחד של ''תלמידי חכמים''. באותה תקופה נוצרו הישיבות הגדולות. מוכרות לנו הישיבות הגדולות בְּבָּבֶל: סוּרָא, נְהַרְדֵעַ וְפּוּמְבֶּדִיתַא. שלא כִּבְיָמֵינוּ. בהם כל תלמיד בינוני. ואף שׁוֹטֶה, יושב בישיבה כדי שלא לעמוד לשירות העם בצבא, אז התקבלו ללימודים רק טובי-הטובים שבתלמידים, כמפורט במסכת סנהדרין. בארץ ישראל הלכו רבים אל גדולי-התורה, שִׁיחֲרוּ עָל פִּתְחָם ולמדו תורה מפיהם בבתי-מדרש. כך מוכרים לנו, מעט מאוחר יותר עשרות אלפי תלמידיו של רבי עקיבא.

נוצר מעמד חדש, של תלמידי חכמים, שֶׁטִיפִּין טִיפִּין החלו מתחרים על מעמדם בחברה. הכוהנים לבית צדוק, או ''הצדוקים'', כבר לא היו המעמד המשכיל היחיד בחברה. אָמְנָם הם היו עדיין המעמד השליט, בעל קרקעות והון, אך אותם פשוטי-עם שעלו במעלות התורה וההשכלה, שמו דגש על הלימוד ופחות על הקרבת הקורבנות. הם באו מן העם והיו מקובלים עליו, לימים כּוּנוּ ''הַפְּרוּשִׁים''. גישת הפרושים היתה להיטיב עם העם, להשכילו ולא לִרְדוֹת בו כפי שעשו רבים מהצדוקים. אַט, אַט עברה ההנהגה לידיהם.

משחרב בית (המקדש ה) שני, חדלה עבודת הקורבנות והצדוקים איבדו את כהונתם, עושרם ומעמדם המיוחס, הוקמה הישיבה ''כרם דיבנה'' וההנהגה הרוחנית עברה לחלוטין לידי הפרושים.
בגולה עברה ההנהגה לידי הרבנים. הם רכשו ידע רב בגמרא ופוסקים, הם הנהיגו את הקהילות היהודיות בטוב וברע. חלקם היו עניים מרודים, אך עוֹנְיַם לא גרע ממעמדם וממנהיגותם. רובם שימשו דוגמא לעם בצניעותם, בלמדנותם ובאהבת-ישראל והבריות. גם חלק מתכונות נעלות אלו אבד במשך הדורות.
מהלך החיים חִיֵב ליתן פתרונות לשאלות השונות שניעורו בקהילות. בכל מקום ה''מָרָא דְּאָתְרָא'', רב המקום, השיב לשאלות ופתר את הבעיות. אם התקשה- תמיד יכל לפנות לגדול ממנו בחכמה וביראה ולקבל את עצתו. עד היום מוכרות לנו 'אגרות הרמב''ם' לחכמי-תימן ו'ספרי השו''ת', השאלות ותשובות, שחברו ושלחו גדולי ישראל.

נראה שבכל דור ודור, מאז עזרא הסופר, שהורה על התפילה בסידור שהכין, ועל גירוש הנשים הנוכריות, ובודאי מחורבן בית שני, נוספו עוד ועוד תפילות לסידור ורבני הדור גזרו עוד ועוד גזרות על הציבור. לרוב-נדרשו גזירות אלו. בכל שם שיקרא להן, כמו ''תקנות הקהל'', להחזקת הקהילה היהודית מאוחדת בתוך סביבה עוינת. כך הוטל חרם דרבינו גרשון, שאסר לשאת יותר מאשה אחת, אולם בין לבין - ובעיקר בדורות האחרונים ממש - הפכו גזירות אלו תכופות ומקשות יותר ויותר את החיים, במקום להקל עליהם. חלק מהגזירות מיותרות לחלוטין ולא באו אלא להעצים את מי שגזר עליהן.

דוגמאות? רק לפני 60 שנה היו ערבים עוברים עם עדרם ברחובה של עיר וחולבים לקערותיהן של בנות-ישראל כשרות חלב ישר מן העטין. היום - אסור הדבר באיסור חמור וההנמקות שונות. חייבים הכשר של בד''צ!!
באותם ימים נמכרו דגים ועופות בחנויות נפרדות מחנותו של הקצב. מדין תורה אין איסור לאכול עוף, או דג, עם מאכלי חלב, שכן מצוות ''לא תבשל גדי בחלב אמו'', שממנה נגזרו כל דיני איסור בשר וחלב, אינו תופס לגבי עופות, שאינם מייצרים חלב כלל. אולם במחצית המאה הקודמת לערך קבע מי שקבע כי יש חשש שיהודים לא יבדילו בין בשר עוף לבשר בהמה, ועל כן אסרו גם את אכילת העוף עם מוצרי חלב. למותר לציין עד כמה מקשה גזירה זו על הציבור ועל קבלת תעודת הכשרות למסעדות ויצרני מזון. גברים ונשים נסעו אז יחדיו, צעדו על אותן מדרכות גם בשכונת מאה שערים ומעטות בלבד כיסו את שערן.

עתה, מזה שנים, מתנכלים חמומי-המח של העדה החרדית לנשים. הבגדים התארכו עד מתחת לקרסול, ודרישות הכיסוי הגיעו לממדי טירוף, כמו אותה אם מתעללת מבית-שמש ש'כיכבה' לאחרונה בעתונות הפלילים. נקבעו בחנויות תורים נפרדים לגברים ולנשים, וכך סדרי-ישיבה באוטובוסים ואפילו הקצאה של מדרכות נפרדות. מישהו נזכר שבאיזה מקום נקבע ''קול באשה ערווה'', אף שֶׁמִרְיָם הנביאה, אחות משה, וּדְבוֹרָה הנביאה, אותה ''ז'אן דארק'' של ברק בן-אבינועם, לא הססו לשיר שירות מופלאות קבל-עם ועדה. נאסר על גברים להקשיב לשירת אשה או לראותה על במה. כך גם ''שיער באשה ערווה'' – תחילה נאסר על נשים נשואות לגלות שערן, והקיצונים אף דורשים מנשותיהם להסיר כל שערן עד קרחה, ממש כדין שבוית-מלחמה. למחמירות פחות הותר לחבוש פאה העשויה משיער של אשה אחרת. לפי הגיון זה הנשים החרדיות נשאו ערוותן של נשים אחרות על ראשן... לאחרונה גם פאות אלו נאסרו ולאחר מכן חלקן הותר. מעמד האשה החרדית מתדרדר והולך. מה קורה כאן? האם הושפענו מהצ'אדר האיראני? או אולי הגברים החרדים נעשו כה תאוותנים שהם חוששים לראות אשה מקרוב, שמא יאבדו שליטה? היכן הכבוד לאשה, לַאֵם, לַאֲחוֹת ולרעיה שֶׁגָם הֵן, עַל יְפִי-פְּנֵיהֶן וְחִיטוּבֵי גּוּפָן, נבראו בְּצֶלֶם אלוהים?

כמה תופעות חדשות החמירו את המצב. ראשית, יהדות המזרח המסורתית, אשר בדרך כלל היתה סובלנית והגיונית, הושפעה מכך שחלק מרבניה למדו בישיבות ליטאיות חרדות והביאו לקהלם את החומרות הנוהגות בעדה החרדית. גם הקמתה של תנועת ש''ס, הביאה ליתר החמרה בדת.
תופעה אחרת היא ההתחרדות של חובשי ''הכיפות הסרוגות''. אלה הותקפו ע''י הרבנים החרדים כ''לא דתיים מספיק'' מצד אחד, ובשל הליכים פוליטיים מפוקפקים, פיצולים ומלחמת-כסאות, לרבות זליגה של חלק מאנשיהם לש''ס, קטנו משמעותית ואיבדו את כוחם הפוליטי, ועם זה – גם את מעמדם הדתי. באופן זה הקצינו בדתיותם. בשנות השישים עוד לבשו שם מכנסיים קצרים, רקדו, גם בקיבוצים וב'בני-עקיבא', תנועת הנוער של המפד''ל, ריקודים מעורבים, ואחר התפילה בשבת, בקיבוצי עמק בית-שאן הלוהט בקיץ, עוד הלכו יחדיו לשחות בבריכה. היום הדבר בחינת בל יראה ובל ישמע.

נקודה שלישית היא תופעת ''החזרה בתשובה''. חלק ניכר מאד מהחוזרים בתשובה לא הפנימו כלל את היהדות לעומקה. ראשית לכל הם אימצו את סממניה החיצוניים. הנשים מכסות ראשיהן, הגברים מוציאים חוצה את ציציותיהם והכיפות שלראשיהם גדלות משנה לשנה. הם בטוחים שמצאו את הדרך הנכונה ומיד רואים זכות וחובה לעצמם לנסות ולכפות את דעותיהם על אחרים. רובם ככולם לא התעמקו בתלמוד וברמב''ם, בשו''ת ובספרי המוסר. חלק מהם החל מיד לקרוא ב''זוהר הקדוש'' ולעסוק בחוכמת הנסתר. רבי עקיבא היה תלמידו וחברו של אלישע בן-אבויה, מגדולי חכמי-ישראל, אשר נפגע משנכנס לפרד''ס ועיין בסודות. על רבי עקיבא נאמר: ''תוכו אכל, קליפתו זרק''. רבים מהחוזרים בתשובה בימינו אכלו את הקליפה, אימצוה לליבם, ואל ''התוך'', אל מהות היהדות, כלל לא הגיעו.

אל מול תופעות אלו ניצבת בישראל הנהגה חילונית חסרת-ערכים ומושחתת. מאחר והנהגה זו חפצה לשלוט היא זקוקה לכח הפוליטי של המפלגות החרדיות, ועל כן אין המנהיגות החילונית עומדת על צרכי המדינה ומזרימה סכומי-עתק בהסכמים קואליציוניים גלויים וסמויים. בצד מערכת החינוך הכללית הולכת ומתחזקת המערכת של ''אל המעיין''. בשל רמתם הירודה של מוריה והשכר הזעום המשולם להם יש בידה להציע שעות לימוד ארוכות וארוחות חינם. יותר ויותר הורים מעדיפים, משיקולים כלכליים גרידא אך גם מתוך רצון למנוע מילדיהם לשרת בעתיד בצבא, לשלוח את ילדיהם למוסדות אלו שאינם נותנים לתלמידיהם את ההכשרה הראויה לעולם המודרני. אולם- הבה ונחזור לענייננו.

ההתפתחויות האמורות הפכו את הדת למוקפת חומות וגדירות של גזירות ואיסורים. לא בִּכְדִי החרדים הקיצונים מגדירים עצמם ''נְטוֵּרי קָרְתָא'', לאמור: ''שומרי החומות''. הם הקיפו עצמם בחומות בצורות ובלי משים , ואולי דווקא כן בכוונת מכוון, סגרו עצמם בכלא רם חומה. תופעה זו, בעצמה נמוכה יותר, אופיינית לדת כיום. הקהל הדתי כלא את עצמו בקונכיה, וכמו שבלול ורכיכות אחרות הוא מעבה וחזק כל הזמן את הקונכיה הזו. וממש כאותה רכיכה הריהו מוגן מהשפעות חוץ בתוך הקונכיה, אך בו בזמן הוא אסיר בתוכה, חסר כושר תנועה, הסתגלות והתקדמות, ותלוי לחלוטין בזרמים חיצוניים בתקוה שיביאו מזון אל פי הקונכיה.. אם היה לו אי-פעם שלד, פיזי או מוסרי, הוא מאבד אותו לטובת הקונכיה החיצונית ובתוכה הוא נותר רכיכה.

למרבה הצער בקונכיות אלו לא נוצרות פנינים.

מה נותר לנו לעשות? רק לקרוא לשוכני הקונכיות: צאו, צאו אל השמש ואל האור. תורה אורה. הדת היהודית היא נפלאה ורבת תוכן, חוכמה, מוסר, רעיונות נשגבים. יש בה פנינים, מרגליות ויהלומים. אל תשקיעו כל הגיגיכם ומשאביכם בביצור הקונכיה. היא אינה מגן אלא אזיקים וכבלים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יושבי הקונכיות ייצאו גם ייצאו בבוא הזמן מקונכייתם
סתם אחד (שבת, 17/10/2009 שעה 11:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו נמצאים רק בעיצומו של שינוי במעמדו של העם היהודי, מיושֵב בגולה ליושב בארצו. בראייה היסטורית התהליך הזה החל לפני יותר ממאתיים שנה ויסתיים כנראה עוד 100 או מאתיים שנה (לך תדע).

אותם חרדים, לוא דווקא נטורי קרתא (שהם 'שומרי העיר'. מי שעושים את הצרות לישראל הם דווקא מ''תולדות אהרון'' המכונים בשם כללי בתקשורת בטעות 'נטורי קרתא') אלא בכלל הם ששמרו על עם ישראל בגולה בהיעדר טריטוריה פיזית, כאשר ארץ ישראל הוירטואלית של התפילות, הברכות והחלומות החליפה אותה (ונתעלם לרגע לצורך הצגת הרעיון מכך שתמיד ישבו יהודים בארץ ישראל ומבחינת עצמם הם היו אלה תחת כיבושי זרים). יותר מששמרו בני ישראל את התורה שמרה היא עליהם.

כיום, לאחר שהעם היהודי מבטא את עצמו שוב גם בכלים לאומיים ומדיניים אקטיביים, סביר שמעמד הדת ידעך קמעא מבחינת חלוקת הזמן והקשב, כי אנחנו עוסקים היום יותר ויותר בשיקום ובניית המימד המדיני-תרבותי של העם היהודי. אין כאן שלילת הדת והאמונה, אלא חזרה לדרך חייהם של יהודים שלאחר בית שני שבנו את הארץ, את הסנהדרין והישיבות, כתבו את המשנה והגמרא, פעלו תנאים ואמוראים ומעל כולם היה נשיא. הללו ידעו גם ללמוד תורה וגם לעבוד לקיום במסגרת מדינית מלכדת.

כל הביטויים הלאומיים והאמוניים שהתפתחו בשלוש מאות השנים שלאחר החורבן בארץ ישראל (כאשר הקיום היהודי המשיך, אף שספג רדיפות, גירושים וטבח) היוו את הבסיס גם למבנה החברתי של קהילות העם היהודי בגולה מאז ועד היום וגם את המהות האמונית הדתית של היהדות, כדתו של העם היהודי.

• חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



יושבי הקונכיות ייצאו גם ייצאו בבוא הזמן מקונכייתם
סתם אחד (יום שישי, 23/10/2009 שעה 1:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון נכבדי, הבעיה אינה בדת, אלא בקיצונֶיהַ אשר נחבאים בקונכיתם ומוציאים עצמם מכלל האזרחים האמורים לקיים את המדינה, כולל עבודה, שירות צבאי, ואפשרות לנשום. ראה מה קורה עם דיכוי הנשים במאה שערים, בֵּיתַר עילית ובית-שמש.
בעתון פורסם כי מחצית מתלמידי כתות א' השנה לומדים בבתי-ספר חרדיים וערביים. גם בהתעלם מהמשתמטים כיום, הנה אותם תלמידים בעוד תריסר שנים בלבד אמורים להשתמט משירות צבאי ואמורים להצביע לכנסת. אין לך מאות שנים...
אתה כותב על תקופת הסנהדרין. אכן היו ימי עצמאות, אבל קצרים מאד. אחרי החורבן ''היינו פטורים'' מבעיות בטחון כי היה כאן שלטון רומי. אז גם העם עסק במלאכה, כולל גדולי התורה, מרבי יוחנן הסנדלר, ר' יהושע הפחמי , רבי טרפון הסוחר, ר' יצחק נפחא ועוד אחרים רבים וטובים.
אין לנו מאות שנים. זהו צד אחד של הכתבה. הצד האחר הוא ההתעסקות הכפייתית הזו בגדרות ותיקונים, כשרויות מופרכות, חרמות ונידויים, בכלל מבלי להגיע למהות היהדות, למצוות שבין אדם לחברו ובין האדם למדינתו.מעטים מבין החוזרים בתשובה אכן לומדים לעומק. רובם, ואולי בעיקר רובן, מסתפקים בהילולות על קברי צדיקים,, שלפני ש''קודשו'' היו קברי שייכים. נסיעה לאומן וזבחי מתים. ביהדות הטומאה הגדולה היא טומאת מתים, ההילולות על הקברים הן מנהג מוסלמי הנוגד את דת-ישראל. על כל אלו דואב לבי. בברכה י.א.
_new_ הוספת תגובה



סלט פירות
סתם אחד (שבת, 17/10/2009 שעה 18:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של אינפורמציה שטחית מספרי לימוד הסטוריה של בית ספר ממלכתי, דעות קדומות, חסרת כל שחר, ובעיקר בורות.
ניכר בכותב שאינו בקי במיוחד במאות אלפי ספרי החכמה והמוסר היהודים שנכתבו במשך השנים, או לפחות ב30000 הספרים שקיימים באינטרנט באתרים כדוגמת אוצר החכמה :http://www.otzar.biz/

מקלדתן של אליעז מפיקה סחורה באושה של התנשאות ריקנית,
שבאה ממקום שבו היהודים החרדים הם ''רכיכות'' ומטרתם לא לשרת בצבא.
הבורות הנשפכת מהמאמר אפיינית לסוג מסוים של חילונים גאוותנים ממגזר שמאלני ''נאור'' במובן הרע של המילה.
_new_ הוספת תגובה



סלט פירות
ע.צופיה (יום ראשון, 18/10/2009 שעה 5:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואתה בקי?
_new_ הוספת תגובה



סלט פירות
אבנרש (יום ראשון, 18/10/2009 שעה 13:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לקחת לי את המלים מהמקלדת.

אבותינו אכן נהגו לחלל את השבת ולאכול שפנים וחזירים, לעבוד אלילים ולשכב עם קדשות, לשאול באוב ולמשוך בערלתם - הכל כמיטב האפנה התרבותית שנהגה בתקופות השונות. יש הרבה דברים טובים לקחת מאבותינו, אבל את החטאים אין צרך לשאוב דוקא מהם - יש לנו מספיק משלנו.
כשאליעז יפתח דיון ענייני בתולדות מנהג כלשהו, ויכנס אליו כמי שמחוייב למסרת ורוצה לבררה לאמתה כדי לנהוג לפיה, אפשר יהיה להתיחס לדבריו.
כל עוד הוא מסתפק בחשיפת בערותו כתירוץ לאי מחויבותו, הוא ראוי רק לתגובות כאלה.
_new_ הוספת תגובה



התורה בקרן זוית
סתם אחד (יום ראשון, 18/10/2009 שעה 14:42)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שחושב כמו המלך ינאי
שרצח את החכמים
שהותיר את התורה בקרן זוית
בבחינת
ירצו יאכלו - לא ירצו לא יאכלו
עדין לא מתחיל להבין מהו עם ישראל.
אם הוא חושב שיוכל ללמוד תורה באוניברסיטה
כמו שלומדים
אסטרונומיה או מתמטיקה ופסיכולוגיה
אינו מבין ולעולם לא יבין
מהם חכמי התורה של עם ישראל
המאכסימום שהוא מסוגל לעלות בדעתו
זה שימון פרס ורבין
בשממה הזאת חיים לצערנו גם
הרבה ישראלים
_new_ הוספת תגובה



סלט פירות
סתם אחד (יום שישי, 23/10/2009 שעה 1:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הייתי שמח להגיב לטענות ענייניות וגם להתווכח על ידע או בקיאות. הגדרתי כשמאלני העלתה חיוך על פני. אלא שעם אדם הכותב באלמוניות בגסות-רוח כזו אין טעם להתדיין. סופו שיורעל מרעל עטו ומן העולה על דל-שפתיו. אם זה מה שהוא העלה מ30.000 הספרים שהזכיר - מוטב היה אילו לא נגע בהם. אלישע בן אבויה, טרם נכנס ל''פרדס'', לפחות היה חכם...י.א.
_new_ הוספת תגובה



צריך לחרדים יותר סופרמרקטים זולים. היוקר נורא כיום
סתם אחד (שבת, 17/10/2009 שעה 23:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



משה מל, יהושוע פורע ואהרן מוצץ
עמיש (יום ראשון, 18/10/2009 שעה 21:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המפורסם בדברי רז''ל, שישראל בימי משה קודם צאתם ממצרים הפסידו דרכם, והפרו ברית מילה, ולא היה בהם מהול אלא שבט לוי בלבד. עד שבאה מצות פסח, ואמר האל למשה ''כל ערל לא יאכל בו'' שמות י''ב מ''ח, וצוום בעשיית המילה. כך אמרו חז''ל: משה היה מל ויהושע פורע ואהרן מוצץ ואספו ערלות חמרים חמרים והיה דם מילה מתערב בדם פסח, ובזה היו ראוים להגאל. והוא דבר האל ית' ליחזקאל י''ו ו' ''ואראך מתבוססת בדמיך'' שה''ש רבה א' י''ב. ואמרו ע''ה, שהם קלקלו בעריות, לדבר ה' ית' יחזקאל כ''ג ב' ''בן אדם שתים נשים בנות אם אחת היו'' יומא ע''ה א'.

כלומר משה יהושע עמדו שם במדבר וחתכו למאות אלפים את הזין ואהרון מצץ לכל בני ישראל שנימולו.
ולכן היתה לעם ישראל את הזכות להגאל
_new_ הוספת תגובה



לפעמים אפילו אתה מצליח להפתיע אותי
אבנרש (יום שני, 19/10/2009 שעה 7:41)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנת. זה משל.
הנמשל הוא, שרבין ודיין ומוטה חסמו בגופם את הסתערות אלפי הלגיונות הירדניים בגבעת התחמשת וספגו את כל הקליעים השורקים וטבחו בגויים למאות ולאלפים וזכו בנצחון אדיר בקנה מדה הסטורי, ואז הפכו לאריות ודהרו לעבר קיר התמך הדרום-מערבי של מקדש האדומי והכריזו שם את ז***י השכל שלהם.
ולכן היתה לעם ישראל את הזכות להגאל.
_new_ הוספת תגובה



לפעמים אפילו אתה מצליח להפתיע אותי
סתם אחד (יום שני, 19/10/2009 שעה 7:59)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אתה
אם אתה רוצה לכתוב שטויות,אז תעשה את זה על דף ואחר כך תקמט וזרוק,למה אנחנו צריכים לקרוא את ההבלים שלך?
_new_ הוספת תגובה



משה מל, יהושוע פורע ואהרן מוצץ
סתם אחד (יום שני, 19/10/2009 שעה 7:58)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אתה רוצה לכתוב שטויות,אז תעשה את זה על דף ואחר כך תקמט וזרוק,למה אנחנו צריכים לקרוא את ההבלים שלך?
_new_ הוספת תגובה



משה מל, יהושוע פורע ואהרן מוצץ
עמיש (יום שני, 19/10/2009 שעה 9:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכל אמת לאמיתה.
לא המצאתי שום דבר.
זה מה שמעסיק את הדוסים במחלוקות על שיטות של ברית מילה (עם פריעה ומציצה או בלי)
_new_ הוספת תגובה



משה מל, יהושוע פורע ואהרן מוצץ
אבנרש (יום שני, 19/10/2009 שעה 11:31)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעומת מה שמעסיק את עמיש.
לדוגמא:
לא שזה לא מעניין. פשוט יש אנשים עם אפק רחב יותר.
_new_ הוספת תגובה



פריעה זה שעושים סאפיחס לשיער של הזין?
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 2:31)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האם הדת היא מחלת נפש?
עמיש (יום שני, 19/10/2009 שעה 19:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תומכי הרב מרדכי אליהו מתגייסים למענו ותורמים זמן מחייהם כדי לסייע בהחלמתו

מאת יאיר אטינגר

מודעה שפורסמה בסוף השבוע בעיתון ''בשבע'' מציעה דרך חדשנית לסייע בהחלמתו של הרב הראשי לשעבר מרדכי אליהו: תרומת זמן מהחיים הרב הראשי לשעבר, מרדכי אליהו, מאושפז זה למעלה מחודש בבית החולים שערי צדק בירושלים, ומצבו מוגדר קשה. בזמן שהצוות הרפואי ממשיך להיאבק על חייו, תומכי הרב מחפשים דרכים נוספות, פרט לתפילות לשלומו של הרב בן ה-‏80, כדי לסייע בהחלמתו.

להלן הקישור למאמר המלא:
(לדעתי כל הרעה הזו באה עליו משום שהוא התנגד להתנתקות וחיסול גוש קטיף)
_new_ הוספת תגובה



אבנרש (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 8:30)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש תואם ציור של בוגר ישיבה תיכונית טובה, שקבל ציונים גרועים בכל מיני מקצועות. כנקמה, הוא החליט להשתלם בחלק מהם (הסטוריה כנראה) ולהתרוקן מאחרים (הסטוריה יהודית כנראה).
העסוק הכפייתי שלו מתמקד במקורות מוזרים יחסית ובנסוחים פיוטיים מוקצנים בשולי הדיון התורני.
יש לנו במדינה שופטים עליונים שעוסקים בשירה במקום במשפט. יש לנו משוררים מקצועיים יותר, שמתבטאים בשפה מסובכת ומופרכת ומשתמשים בדמויים מגוחכים. יש לנו פקולטות מפוארות לספרות, שבהן מקדשים את העסוק בשטויות על חשבוני. ויש לנו מוסף תרבות בעתון לאנשים חושבים, שבו מקפידים לספק רק זבל משובח ביותר ולנבל את הפה בגרמנית טובה.
אבל את עמיש מטרידים רק ספורים מוגזמים ובטויים מוזרים בספרות העתיקה של עמו.
_new_ הוספת תגובה



להרוג את הערבים ולקחת אדמותיהם. מי שמתנגד לזה הוא מכחיש שואה
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 8:45)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש למשל אומר שבדת יש מרכיבים ברבריים - כגון קיצוץ חלקים מהזין. זה נכון כמובן, כי זה לא כל כך שפוי לקצץ חלקים מהזין ולהגיד שזה מה שאלוהים רוצה. אבל עמיש גם מתנגד לטבח הערבים וללקיחת אדמותיהם. ברור שאנשים שמתנגדים לטבח, ואומרים שזה לא בסדר לקצץ זין, ואומרים שזה לא בסדר שפקידים ישראלים גזלו את פיצויי ניצולי השואה ונוכלים דפקו למסכנים את הפנסייה הגרמנית, ברור שאנשים כמו עמיש שאומרים את האמת - עושים בעיות לנבלות ולמטורפים מקצצי הזין. לכן צריך להכפיש את עמיש, נספר עליו שהוא מכחיש שואה.
_new_ הוספת תגובה



להרוג את הערבים ולקחת אדמותיהם. מי שמתנגד לזה הוא מכחיש שואה
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 9:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מדוייק עמיש הוא בעד הנגד , ונגד הבעד, עמיש גם בעד לטבוח ערבים ולחסל יהודים אבל הכי הכי עמיש אוהב להגיד קקה, חרה, זין, פיפי, ביצים, קוס, תחת וכאלה.
_new_ הוספת תגובה



פינת המדקדק: לא כותבים ''חרה''. כותבים ''חרא''
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 9:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תהא לשונך צחה.
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 9:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על התקון
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל כך שפוי לטעון שאלוהים אינו קיים, ואז לספר מה הוא רוצה
אבנרש (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 9:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבנרש למשל אומר, שבחוק האזרחי הנהוג יש מרכיבים ברבריים יותר, כמו למשל לכלוא אנשים בגלל אחזקת סמים שלא לשימוש אישי, או בגלל הקמת חברת תחבורה צבורית ללא קבלת היתר ממשרד התחבורה.
אבנרש למשל לא מכיר שום דת בסביבתנו הקרובה המתירה (שלא לומר מחייבת) לקצוץ ''חלקים'' מאיבר המין הגברי. הוא שמע אמנם על כמה מנהגים לקציצת חלקים מאיבר המין הנשי, ולמרבה הפלא הם נוהגים באותן חברות שגם נוהגות לקצוץ איברים אחרים מגוף האשה, על רקע כבוד המשפחה וכדומה.
אבנרש גם רואה כהגיונית מאד את התופעה הרווחת, שאנשים, שקוראים לעצמם מוסריים וליברלים, תומכים בכל לב בהשלטת שלטון הטרור הערבי על שטחים שיהודים כבשו, וקוראים לזה ''שחרור''. אותם אנשים גם מעדיפים להכריח את הפלאחים הפלסטינאים לשבת בשקט ולעשות שלום, בזמן [•]... כמו עמיש הופכים את השטח למדינה ליברלית מלאת זנות ואלילים ורצח.
_new_ הוספת תגובה



הכל בסדר אבל למה לגזול אדמת שכנים ולטבוח בהם?
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 13:19)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה מה שעושים גורמים בישראל בחסות המדינה, וזהו הטרור. הערבים לא עושים שום טרור (לעיתים הם רק מגיבים באופן חלוש לטבח, למצור ולגזילת קרקעותיהם), רק נישדדים, ניטבחים, והופכים אותם שעיר לעזאזל.

כיום העולם מכיר בכך שהשילטון הישראלי הוא חבורת פושעי מלחמה.
_new_ הוספת תגובה



הכל בסדר אבל למה לגזול אדמת שכנים ולטבוח בהם?
אבנרש (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 13:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון. גם הקומוניסטים ב-‏1917 רק לקחו מה שהגיע להם כל הזמן ורק הגיבו לטרור הנוראי שהפעילה נגדם ממשלת קרנסקי.
גם כח השטור הבריטי בתקופת המנדט בסך הכל הגן על נפשו מפני טבחי הציונים הגזלנים.
כל העולם תמיד הכיר בכך שהיהודים צריכים להעלם. לגבי השלטון הישראלי של היום - גם אני מכיר בכך.

(אני מסכים, דרך אגב, שמלחמה היא דבר לא נעים, ושמדיניות הארכת המלחמה לנצח, הנוהגת בישראל בעקבות תפיסות שמאלניות מטופשות ובלתי מציאותיות, היא אכן דבר נורא שיש לשים לו סוף).
_new_ הוספת תגובה



מה אתה מתחכם? מה הקשר? טבח זה טבח וגזל זה גזל
סתם אחד (יום שלישי, 20/10/2009 שעה 15:14)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה אתה מתחכם? מה הקשר? טבח זה טבח וגזל זה גזל
אבנרש (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 7:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה מה שאני אומר כל הזמן.
לכן יש להפסיק את טבח וגזל היהודים בידי הפלסטינאים.
גם אם מדינת ישראל לא משהו-מי-יודע-מה.
_new_ הוספת תגובה



מה אתה מתחכם? מה הקשר? טבח זה טבח וגזל זה גזל
סתם אחד (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 17:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אינך יודע מה זה ''טובל ושרץ בידו'' או ''טול קורה מעיינך ולא קיסם מעיני חברך'' אז לך ללמוד .
עד אז
את פלסטין יש להשמיד את הפלסטינים לטראנספר ובא לציון גואל .
_new_ הוספת תגובה



הכל בסדר אבל למה לגזול אדמת שכנים ולטבוח בהם?
סתם אחד (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 17:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היות והעולם עמד מנגד ללא סיוע לששה מיליון יהודים שנרצחו כולל חלקים ממשפחתי אז העולם יכול לנשק לי את החלקים הסמויים .
אבל . . . . . . . אם במקרה יהיו ששה מיליון ]פלסטינים שנרצחים ולא 1.3 מיליון פלסטינים פליטים אני אהייה מוכן לשקול שוב את עמדתי .
_new_ הוספת תגובה



[•] הכל בסדר אבל למה לגזול אדמת שכנים ולטבוח בהם?
סתם אחד (יום שישי, 23/10/2009 שעה 2:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[•]...
יש לנו בעיה עם הערבים. בהחלט הצדק אינו כולו בצד אחד. לנו יש ''זכות אבות'' וחזרנו למולדת אחרי כאלפיים שנה. מצד שני הערבים חיים פה מאות שנים [לא כולם, דומה שרובם הגיעו ממצרים, סיני והחורן רק בשלהי הלטון העותומני, ובעיקר האנגלי, אחרי שהיהודים פיתחו את הארץ המוזנחת והחוֹלה].
אולם לדבר על טרור וטבח של יהודים בערבים? זו הגזמה פראית. הערבים החלו לטבוח ביהודים הרבה לפני הקמת מדינת ישראל. לא בכדי הוקם ארגון ''השומר''. די אם נזכיר את הרצח בתל-חי, של טרומפלדור וחבריו, את הטבח בחברון. הרצח בצפת, ובבתי-הזיקוק,את ההתנכלויות לישוב היהודי בתתקופת המנדט והכרזת המלחמה מיד עם הסתלקות הצבא הבריטי. נכון, פה ושם גם יהודי בודד נקט בטרור, כמו ד''ר גולדשטיין במערת המכפלה, אך זה לא היה בהסכמת הציבור, ובוודאי לא בשליחות השלטון. אצלנו לא קמו מתאבדים לרצח לשם רצח, ולא הוכרזו כקדושים או שהידים. [קשה להמנע מבדיחה: איפה תמצא אצלנו 72 בתולות לשהיד היהודי הראשון..'']
מי שמפעיל טרור דמו בראשו. התגוננות ממרצחים אינה ''טבח''. איל ברעם
_new_ הוספת תגובה



האם הדת היא מחלת נפש?
סתם אחד (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 17:05)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נניח שכל אוהביו הרבים יחתמו על מסמך מתאים באישור הרבנים הגדולים . מסמך בו כל אחד נותן יממה אחת מחייו לרב החולה מאד . ונניח שיתאספו משהו כמו 5000 ימים כאלה . האם חיי הרב יתארכו ב-‏13 וחצי שנים ? ואם יאספו 10.000 ימים אזי יתארכו חייו של הרב החולה ב- 27 שנים ?

זה דווקא הגיוני . . . ח ח ח ח ח ח
_new_ הוספת תגובה



זה העונש של מרדכי אליהו
עמיש (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 18:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על זה שהוא התנגד להתנתקות ועל זה שהוא היה טרוריסט.
_new_ הוספת תגובה



כשצריך להתפגר - מתפגרים. שום תפילה לא תעזור
סתם אחד (יום רביעי, 21/10/2009 שעה 21:02)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבוד הרב התנגד להתנתקות, וגם זה משמש לקיטרוג עליו בישיבה של מעלה.
_new_ הוספת תגובה



אין אלוהים ועמיש הוא נביאו
אבנרש (יום חמישי, 22/10/2009 שעה 10:39)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עכשו, כשאמות, לפחות אהיה שאהיד.
_new_ הוספת תגובה



האם הדת היא מחלת נפש?
סתם אחד (יום שישי, 23/10/2009 שעה 1:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש בל תוביש. מי שמאמינים בהבלים שונים מאמינים גם שיוכלו לתרום זמן מחייהם לרב החולה. הבלים- אבל מחשבה נאה ואלטרואיסטית. אקווה שהרב החשוב והגדול הזה יבריא בעזרת שמיים ובעזרת הרופאים. מה שמיותר בתגובתך, לדעתי, הוא הקישור חסר-השחר בין מחלתו של אדם זקן לאותה התנתקות אומללה, שהפכה את מדינתנו כולה לחולה, בעוד מחלות רבות וקשות: השתלטות החמס על עזה; ירי טילים ופצמ''רים מאותם ישובינו-לשעבר לשדרות וסביבותיה.
זכותך לחשוב, למרות המציאות שטופחת על פניך, כי ההתנתקות היתה ברכה. מה בין זה ולמחלתו של הרב? האם לדעתך אריק שרון אושפז, לא חי ולא מת, בגלל שהנהיג את ההתנתקות? בשל כך הוסר אולמרט ממשרתו ואולי יגיע לכלא? האם בשל כך ציפי לבני החמיצה את הבחירות ואת השלטון ונותר לה רק לצייץ? שאר דבריך נראו לי דברי טעם, אז אולי תחזור בך מן הקישור בין המחלה להתנתקות? כל טוב, איל ברעם
_new_ הוספת תגובה



לקחתי את הרעיון מהמטורללים
עמיש (יום שישי, 23/10/2009 שעה 16:05)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שטוענים שהמחלה של אריק שרון היא בגלל ההתנתקות.
זה מצא חן בעיני.
_new_ הוספת תגובה



שרון חי-מת רק מיסורי מצפון
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 6:18)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן אין סיכוי שזה יקרה גם לך.
_new_ הוספת תגובה



שרון חי-מת רק מיסורי מצפון
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 7:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבר זה הוא שטות .
שרון נמצא במצבו , כי צרך תרופה לדילול הדם והרופא שלו עצר את שיגורו לבית החולים במשך דקות רבות . עד שהגיע לבית החולים נגרם לו נזק דימומי רב .
_new_ הוספת תגובה



שרון חי-מת רק מיסורי מצפון
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 7:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התיאוריה שלך לא שוללת את התיאוריה שלו אלא רק משלימה אותה.
קרישת דם או דילול דם מוכרים כתופעות שנגרמות גם ממצבי לחץ קיצוניים וממושכחים (Mental disorder).
_new_ הוספת תגובה



עמיש, אם אמונה היא מחלת נפש
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 6:22)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אמונה היא מחלת נפש, אז הקומוניזם/סוציאליזם הוא מחלה קשה הרבה יותר.
אנחנו רואים זאת גם כאן בפורום וגם מחוצה לו.
להזכירך, אבותיך האידיאולוגים תרמו את חייהם ממש, ולא רק שנה וירטואלית אחת, כששכבו על גלגלי המפיכה שטחנה אותם בגולאגים ובבתי המחבוש האמוניים שלך.
אני לעומת זאת הייתי תורם בשמחה 50 שנה מחייו של אוייבִי, ובלבד שהאלוהים היה מתחייב בפני שהוא מתכוון לממש בפועל את ההסכם הזה.
תודה.
_new_ הוספת תגובה



כשתמצא את אלוהים
עמיש (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 17:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכל לעשות אתו עסקים.
בינתיים הוא איננו.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי