פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
העמדות של חיילי ''המשיח'' בעולם
צבי גיל (יום שני, 15/12/2008 שעה 10:00)


העמדות של חיילי ''המשיח'' בעולם

רשמי מסע קצר

צבי גיל



התנועות החרדיות, כמו ''אגודת ישראל'' ,חסידי בלז וכד', אשר הקו הבולט שלהם היה אוניברסאלי, לעתים קרובות על חשבון הזיקה הלאומית, נוטים יותר ויותר ללאומיות ואף ללאומנות. בשלב מסוים, עוד בחייו של הרבי מלובאביץ', הרועה הרוחני והמנהיג של תנועת חב''ד, תנועה זאת אף היא נכנסה לזירה הפוליטית הלאומית. אולם חב''ד בכול זאת נשארה תנועה אוניברסאלית.ביטוי לכך,לדאבון לב, מצאנו באירועים במומביי.
גם אם הרבי מלובביץ' לא יקום לתחייה במהרה בימינו, כ''כמשיח צדקנו'' (כפי שמאמינים מקצת מחסיו בחב''ד) המורשת שלו חיה וקיימת, והיא באה לביטוי שאין נעלה ממנו באירועי הטרור במומביי. חב''ד (ראשי תיבות של חכמה, בינה, דעת) היא תנועה חסידית מיוחדת במינה. כמי שנולד בבית חסידי (חסידי גור ו''אגודת ישראל'') למדתי, מאז שעמדתי על דעתי, לעשות הבחנה בין תנועה דתית אורתודוכסית כמו ''הליטאים'' (בשעתם ''המתנגדים'') לבין החסידים של חצרות האדמו''רים. החסידים העלו את הסגידה שלהם לאלוהים ולתורה לדרגה של רינה ודיצה. ככה, לא רק בשמחת תורה אלא בחגים ומועדים ובעצם בכול ימות השנה. הם רקדו ושרו, שירים מסתלסלים ושירי לכת, ובכך הביעו את רצונם בשמחה לעשות רצון ''אבינו שבשמיים''. ככה גם תנועת חב''ד, תנועה חסידית אף היא.

עם זאת בדבר אחד מרכזי נבדלו הדרכים בין חסידי אדמו''רים שונים לבין חסידי חב''ד. חב''ד יש בה יותר משמץ של ''מיסיונריות''. חסידות גור כמו ''חצרות'' אחרות, התרחקו ת''ק על ת''ק פרסה ממסע של גיור או ''חזרה בתשובה''. זאת לא משום ש''קשים גרים לישראל כמו ספחת'', אלא ככה אני משער, מטעמים מאוד מעשיים. שערו בנפשכם, בעיירה פולנית, או אוקראינית או רומנית, גם אם 40% מתושביה הם יהודים, נערה נוצרייה מתגיירת כדי להינשא ליהודי. אם לא פוגרום גדול היה פורץ, פוגרומון קטן וודאי היה מתרחש. או למצער איזה נוסח סלאבו- נוצרי ב''הגנה על כבוד המשפחה''. בארץ, הסיפור הוא אחר לגמרי. המיסיונריות של חב''ד היא לא כלפי לא יהודים אלא ב''חזרה בתשובה''. מונח זה בעצם מטעה. שכן, מקורו ללא ספק במציאות שבה יהודי דתי התפקר ואחר כך ''חזר בתשובה''. מכאן שיהודי חילוני יכול להיהפך לדתי אבל אין הוא בחזקת ''חוזר בתשובה''. זאת הערה אגבית.

חסידי חב''ד בהנחיית מוריהם ורבניהם, החל ממייסד השושלת רבי שניאור זלמן מליאדי, במאה ה-‏18 ועד לרב יוסף יצחק שניירסון, הרב ה-‏7 והאחרון עד כה, האמינו כי את התורה צריך להנחיל בדרכי נועם, בסבר פנים יפות ולא בחומרת סבר. אתה לא מחכה שהעם יתקרב אליך. אתה מתקרב אליו - במתינות ולא בכפייה. כאשר חסיד לובאביץ' עומד ליד איזה דוכן בנמל התעופה ומנסה להלביש עליך תפילין, אם שעתך לא דוחקת, מן הסתם תעשה לו ''טובה'' ותשים את הרצועות על היד ואת הלולאה עם הטוטפת על הראש. בזה אתה גמרת. הלובאבצ'אי בזה התחיל. הוא שלח לחמו על המים וברוב הזמן אולי יצוף לו איזה מאמין חדש. ככה נהג הרבי מלובאביץ' בביתו, מעוזו ב''קראון הייטס'' (Crown Heights) שבברוקלין, ניו יורק.

בעת היותי כתב בארה''ב, נוכחתי בקסמו של אדם נדיר זה, איש אשכולות, שהשתדל לא לפסוח על אדם בקרבתו, בלחיצת יד בטפיחה על הכתף, בלטיפה, ועוד מחוות חזותיות כאלה. היה בו מיזוג של טבעיות ותיאטרליות. אם היה לך זָקָן או היית מגולח למשעי, אם חבשת מגבעת או לא. כול זאת כדי להפגין אנושיות. כאילו להעביר מסר: אנחנו חסידים, לא אוכלי אדם. אנחנו, לא מה שאתם חושבים: קנאים חשוכים. מבחינה זאת אנשי חב''ד מקיימים את הציווי: ''הייה יהודי באוהליך ואדם בצאתך'', ובצידו האמירה: ''דרכיה דרכי נועם, וכול נתיבותיה שלום''. בדרך כלל, בניגוד לתנועה החסידית ''אגודת ישראל'' ודומיה, תנועת החב''ד לא הייתה מפלגה. הייתה תקופה מסוימת עוד בחייו של האדמו''ר שנטתה בפומבי, כתנועה לצד ימין. זה פגע בה, גם באהדה וגם בתרומות.


פריסה עולמית

תנועת חב''ד לא הייתה התנועה החסידית הדומיננטית במזרח אירופה (הלא קומוניסטית) בין שתי מלחמות עולם. התנועה החסידית השולטת הייתה ''אגודת ישראל''. אבל במערב, ובעיקר בארה''ב היא החלה להתבסס, ושם, כאמור, ברובע ברוקלין שבניו יורק קבע הרבי מלובאביץ' את ביתו, ואליו נהרו חסידיו וגם חילוניים, פשוטי עם ושועים. עם המבקרים נמנה גם נשיא המדינה זלמן שז''ר.כיום התנועה מונה 200,000 חסידים וכמיליון יהודים במעגל השני כלומר, באים לתפילות בבתי כנסת של חב''ד או משתתפים באירועים שונים בימי חג ומועד. כמו ארגונים דתיים חובקי עולם, לחב''ד מנגנון משומן מאוד, ארגוני וכספי. מקורות המימון הם תרומות של עמך ונדיבי עם, וכן משאבים כלכליים. אלה מאפשרים לה לפעול ברחבי העולם.

בתי חב''ד פזורים כיום ב- 70 מדינות בכול יבשות תבל. נזכיר מקומות אקזוטיים כמו בכול המדינות הקווקזיות: אוזבקיסטאן, קאזאחסטאן, קירגיסטאן. בדרום מזרח אסיה: ווייטנאם,לאוס, קמבודיה וכמובן תאילנד. בצפון אפריקה – מרוקו ותוניסיה. במזרח אסיה: הודו, נפאל, סין, סינגפור, סרי- לנקה. למי שמתעניין, הנתונים מתפרסמים באתרים הרבים של חב''ד בעברית ובאנגלית (Chabad Worldhttp://www.chabadworld.net/). ''בתים'', אלה משמים בעיקר נוסעים מזדמנים שמטיילים או משוטטים בעולם, בעיקר צעירים ישראליים, אשר מוצאים בבתי חב''ד לא רק אכסניה חמה והשתתפות בטקסים יהודיים שלא מוכרים להם אלא תחנת קשר מרושתת. לחב''ד רשת אינטרנט עולמית, ואתרים כמעט לכול ''בית'' שלהם. ככה גיליתי תמונה על בית חב''ד בקטמנדו בירת נפאל באתר של חב''ד בנפאל. הוא משמש בעיקר תרמילאים ישראליים שמגיעים לגג העולם והוא הומה. תחנות חב''ד אלה מזכירות את עידן ה- Wagon Trails במערב התיכון או בדרום מערב ארה''ב, נתיבים כמו Santa Fe Trail שדרכם נסעו השיירות או מרכבות הדואר ובשל המרחקים הגדולים אז, תעבורה זאת לא הייתה יכולה להתבצע ללא התחנות בדרך. בעולם היהודי אלה הם התחנות של נתיב הנוודים הצעירים העכשוויים שלנו.

אין להעלות על הדעת כיום שצעיר שרוצה לפוש קצת בקטמנדו שבנפאל או בהאנוי שבוייטנאם, לא יזדקק לאכסניה המקומית של חב''ד. גם לצורך מנוחה וגם לצרכי קשר עם מטיילים אחרים ועם משפחתו בארץ. אל השליחים המסורים של חב''ד ברחבי העולם התייחס, בעקיפין, הרב משה קוטלרסקי הממונה בין היתר על שליחי התנועה, בהספד על גבריאל ורבקה הולצברג שנרצחו בפיגוע במומביי (ב-‏2.12.2008) ''מוישלה [בנם היתום של בני הזוג] אתה היום הבן היחיד של כלל ישראל, של 4,000 שלוחים ושלוחות בעולם. הם יאמצו אותך. אתה הילד שלנו, אתה תישאר השליח של הרבע לתמיד''.


כפר חב''ד

מאז פטירת האדמו''ר, המרכז הרוחני עבר מברוקלין לכפר חב''ד, אף שהמרכז הלוגיסטי העולמי נשאר בניו יורק. כפר חב''ד נוסד על ידי האדמו''ר השישי לבית חב''ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון בשנת ה'תש''ט (1949).היישוב ממוקם בין כביש רמלה-תל אביב לכביש ירושלים-תל אביב, ליד נתב''ג .

על הכפר לא פסחו פיגועי טרור. בשנת 1956 חדרו הפידאיון למקום ורצחו חמישה מהתלמידים ומדריך. על שמם הוקמה בבית הספר המחלקה לדפוס, אשר פועלת עד היום וקרויה בשם ''יד החמישה''. במהלך השנים הכפר גדל והתפתח, והשנה מתגוררים בו קרוב ל- 9000 תושבים. בכפר מוסדות חינוך רבים, החל במעונות ילדים, בתי-ספר, תלמודי תורה וישיבות, סמינרים ובתי ספר מקצועיים אזוריים. בו קיים העתק מדויק של בית הרבע בברוקלין. רוב התושבים עובדים מחוץ לכפר. עם זאת, הכפר עדיין שומר על צביונו החקלאי וחלק מהם מחזיקים במקום רפתות, לולים, כוורות דבש ופרדסים (מתוך אתרי חב''ד). כאמור, כפר חב''ד הוא הבסיס הישראלי של התנועה וכיום גם המרכז הרוחני שלה. אך גם בימיו של ה''רֶבע'', המנגנון העצמאי של כפר חב''ד פעל בצורה משומנת מאוד. אני זוכר שבתקופת היותי מנהל מערכת החדשות של ''קול ישראל'' בתל אביב, ר' זושייה הג'ינג'י, איש חב''ד להתרועע מי שטיפל ביחסי ציבור, או אחד מהם, היה בן בית במערכת. הוא הפציר בנו לבוא לבקר בכפר כול אימת שנראה לנכון, גם בשבת אם נבוא לשם ברגל, כמובן. אני משוכנע שהיה מקבל אותנו גם אילו באנו ברכב, ומחנים אותו בחוץ.

כפר חב''ד במובן הזה ובמובנים אחרים הוא אכן ''כפר גלובאלי''. בימים אלה ממש הנפיקה החברה למדליות, מדליה של הרבי, האחרון השביעי, מלובאביץ'. חסידיו יאמרו שאין זה מקרה שהמטבע יוצאת בימים אלה של יגון ומצוקה. זאת הראיה שהוא חי וקיים. אבל, במציאות זה, כמובן, מקרי לחלוטין. אלא שגם אם זה מקרי, יש בו סמליות שרוחו של ''הרבע'' מרחפת על מאות אלפי חסידיו ותומכיו. ה''משלטים'' של חב''ד ברחבי העולם מלמדים שזאת רוח אוניברסאלית של מנוחה ליגעים, של כיבוד בני אדם ומתן סיוע להם בעת הצורך.

בשעתו פעל מטעם ארה''ב בעולם ה-Peace Corps – חיל השלום. כיום לא שומעים עליו הרבה. לעם היהודי יש חיל שלום משלו, אלה חיילי חב''ד הפזורים ברחבי תבל ומושיטים יד. אני מקווה שזה מיושם לכל בני אנוש אשר זקוקים לעזרה. אני מצדיע להם, לחיילי ישע אלה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר משעמם ומלא בורות.אפילו
סתם אחד (יום שני, 15/12/2008 שעה 12:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את שמו של הרבי הוא אינו יודע....
_new_ הוספת תגובה



מסע קצר באמת - אולי תצא למסע ארוך?
סתם אחד (יום שני, 15/12/2008 שעה 12:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חבל שהכותב לא טרח להביא
עמיש (יום שני, 15/12/2008 שעה 13:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת מדעתם של החרדים על אנשי חב''ד.
לנוחותכם מבחר ציטוטים:
''המסקנה לא איפוא 'להאיר פנים לזולת לא להסתכל על חיצוניותו של אדם מישראל', כלשונם הטיפשית שהם לועסים שוב ושוב כמעלי גירה וככלב שב על קיאו. המסקנה היא שהדרך הסוררת שבה אתם הולכים היא דרך מוות, דרך המוביל לאבדון, דרך של התבוללות, דרך של עקירת התורה''.

ולשאר פנני אהבת ישראל ראו כאן:

_new_ הוספת תגובה



ולמותר להוסיף כי חב''ד הנה תנועת ימין סהרורית
עמיש (יום שני, 15/12/2008 שעה 14:00)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומוטרפת השתולה היטב מימין לכהניסטים וממשיכי דרכם. בתור שכזו היא כמובן אינה ראויה לשום שבח ולשום מחמאה, וזאת כמובן בנוסף לטירוף הסהרורי של ראיית הלובאביצ'ר כמשיח, הן בימי חייו והן לאחר מותו.

לעניין פריסתם הבינלאומית, מחד יש את הצד הקוריוזי המטופש של פתיחת בתי חב''ד ליד כל מני מאורות סמים (אני מתעלם לרגע מן הדמיון בין מסוממי חשיש למסוממי חב''ד) בעולם הרחב, ומאידך יש מוסדות חב''ד בעולם שכל תפקידם ומהותם הוא העמקת הגלות וביסוס יהודים בגולה.
במקום לעודד יהודים לעלות לארץ, באים החבדניקים ומקימים משרדי קהילה, בתי ספר ושאר מוסדות שמעודדים את היהודים להמשיך ולשבת בגולה. אחד המממנים הראשיים של מבצע העמקת הגלות הוא היורד (ואינשאללה פושט הרגל) לב לבייב.

ולכל אלו הסבורים כי אין לחבדניקים אינטרס בהעמקת הגלות אני מבקש להזכיר כי ''המשיח'' שלהם (לאחר שניצל על ידי קומבינה עם הנאצים והשאיר את חסידיו להשמד) חי כל ימיו בניו יורק.
אין ספק - יהודים וציונים למופת.
_new_ הוספת תגובה



ולמותר להוסיף כי חב''ד הנה תנועת ימין סהרורית
סתם אחד (יום שני, 15/12/2008 שעה 18:42)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש,
מה קרה לכה ?
אתה מגן על הציונות ???

חזי
_new_ הוספת תגובה



ומתי ראית אותי כותב דברים אחרים?
עמיש (יום שני, 15/12/2008 שעה 19:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חב''ד מימין לכהאניסטים? כנראה שלא רואים טוב כל כך מהצד השמאלני
סתם אחד (יום שני, 15/12/2008 שעה 23:51)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה עסקים עם הנאצים? במה הוא בדיוק קשור או דומה קסטנר המפא''יניק הסוציאליסט?
רבי מנחם מנדל שניאורסון היה בפריז בעת פלישת הנאצים והוא ברח ב-‏1941 בכוחות עצמו והגיע לקהילת חב''ד בניו יורק.

הרב הזה תרם רבות לקהילה היהודית הגדולה בארה''ב. הוא תרם בחינוך, גם לחינוך הכללי בארה''ב. י''א בניסן - יום הולדתו של הרבי הוכרז כ''יום החינוך'' הכללי בארה''ב.

אי עלייתו ארצה מוסברת בתפיסת חב''ד את ''משיחיותו''. עד כמה שהעניין זה מגוכך, בעבורם זו אמונה שלמה וצריכים לתת להם להם כבוד למרות אמונתם זו. גם אנחנו נותנים כבוד לסוציאליסטים שעדיין מאמינים בעקרונות של שיוויון או שלום של אמיצים. עדיין קיימים כמה ''משיחים חברתיים'' זקנים כאלה, בעיקר בקיבוצים, ואנחנו מפרגנים להם ונותנים להם כבוד למרות שאנחנו מבינים שהרעיון הזה בנאלי.

לבייב אינו יורד. הוא העביר את משרדו הראשי ללונדון כי שם הוא קיבל הקלות מס. אם לבייב יגיע לדרגת פושט רגל אתה בודאי תהיה כבר הרבה לפני כן פושט יד. אז אל תדאג ללבייב. גם אם הוא הפסיד כמה מאות מיליונים הוא עדיין יהיה מולטי מיליונר, מה גם שזה כסף שהולך וחוזר, הולך מהעניים וחוזר לעשירים.
_new_ הוספת תגובה



מחותנו של המשיח המנוח
עמיש (יום שלישי, 16/12/2008 שעה 0:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והרבי השישי של חב''ד חולץ ב 1940 מוארשה בעזרת קצינים נאציים.
אגב, הוא לא האדמור היחיד שברח והשאיר את חסידיו למות.
_new_ הוספת תגובה



עוד אדמו''ר אחד שברח
דוד סיון (יום שלישי, 16/12/2008 שעה 5:17)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ב‭,1944-‬ כשהוא בן ‭,56‬ ר' יואל, [האדמו''ר מסאטמר,] מקארפטו-רוס ומטרנסילבניה הצפונית, יצא ב''רכבת ההצלה‭,''‬ רכבת קסטנר, בסך הכל רכבת ציונית, לברגן-בלזן, ולאחר מכן עלה לארץ ישראל. עלייה של ניצול המום...'' (http://www.nrg.co.il/online/11/ART/936/162.html).
_new_ הוספת תגובה



עוד אדמו''ר אחד שברח
סתם אחד (יום רביעי, 17/12/2008 שעה 0:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומי ניצח על כל ההילולה?
קסטנר המפא''יניק.
_new_ הוספת תגובה



מחותנו של המשיח המנוח
סתם אחד (יום רביעי, 17/12/2008 שעה 0:49)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החילוץ של הרבי השישי מורשה נעשה בחשאי דרך האדמירל וילהלם קנריס, ראש המודיעין הצבאי הגרמני ואנטי נאצי ידוע ובאמצעות כמה חיילים מישלינגים בפיקודו של מאיוֹר ארנסט בלוך, קצין מצטיין בוורמכט, שהיה יהודי למחצה לפי חוקי הגזע הנאציים אך בגין הצטיינותו במלחמת העולם הראשונה והיעילות שגילה בתפקידיו בוורמכט, קיבל תעודה בחתימת היטלר שהכירה בו כבעל ''דם גרמני''. כל פעולת החילוץ נעשתה מתחת לאפם של הס.ס. וההנהגה הנאצית בברלין.
_new_ הוספת תגובה



תירוצים במשטרה
עמיש (יום רביעי, 17/12/2008 שעה 11:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תירוצים במשטרה
סתם אחד (יום רביעי, 17/12/2008 שעה 21:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלה לא תירוצים. אלא העובדות.
אתה העלאת תעמולה שנגדה נלחמים רק בעובדות.
_new_ הוספת תגובה



אתה נלחם באמצעות תעמולה
דוד סיון (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 5:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדות הן שרבנים הצילו את עצמם ומעט מאד מהקהילות שלהם.

העובדות הן שהימין וחלקו בעולם החרדי לא מפסיק להשמיץ אנשים שהיו קשורים לתנועה הציונית שעסקו בהצלת יהודים באותם האמצעים - אישים נאציים.

העובדות הן שתועמלנים משמיצים את הרצל (וציונים אחרים) כדי לבנות פרצוף שחור לתנועה הציונית.

כל העובדות הללו חסרות אצלך. מעניין מדוע?
_new_ הוספת תגובה



לפעמים מנהיג צריך להציל את עצמו.
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 6:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להקים ולבנות מחדש את ההריסות.
רבן יוחנן בן זכאי:
האגדה מספרת שרבן יוחנן בן זכאי רצה להקים מרכז מנהיגות יהודי חדש, לאחר שירושלים הושמה תחת מצור. הוא נכנס לארון קבורה ותלמידיו נשאוהו לשערי העיר כדי לקבור אותו מחוץ לה. השומרים הרומאים רצו לדקור את הארון כדי לוודא, שאכן הרבן מת, אך תלמידיו הזהירו את השומרים, שאם יעשו כך יחללו את .

בריחתו של רבן יוחנן בן זכאי הבטיחה את קיום היהדות לאחר החורבן, וזוהי אכן היהדות ששרדה עד היום.

מסירותם של חסידים בזמן השואה לרבנים נובעת בעיקר ממסירות הנפש, להציל את הראש כדי שיובל להקים מחדש את הדור לאחר ההרס והחורבן.

והראיה היא שאכן חסידות חב''ד נבנתה ופרחה מחדש שנים מועטות לאחר השואה.
גם חסידות סאטמאר היא כיום חסידות גדולה מאוד.

חסידויות רבות (עשרות ואולי יותר )נעלמו לאחר שהרבנים הלכו עם צאן מרעיתם לכבשנים.

(למשל- מונקרטש, לידר, רוזין, גוגנהיים, סטוצק, ועוד חצרות ענקיות עם מאות אלפי חסידים שפשוט התאדו).

חסידויות שהרבי והשושלת ניצלה הוקמו מחדש וזכו לפריחה.
חסידים רבים מסרו את נפשם וכספם כדי לגונן על הרבי שלהם כי הם הבינו היטב כי גורל החסידות קשור בגורל הרבי והשושלת- שמעתי כמה סיפורים על כך מניצולי שואה.
אני זוכר שכילד קטן, בשנות החמישים הגיע לבית הכנסת בו אבי התפלל ( הייתי מתלווה אליו) רבי עם כמה חסידים
(כל החסידות מנתה לא יותר ממאה איש. (חסידות סטולין קרלין)
זו היתה חסידות שלפני השואה מנתה רבבות, ולאחר השואה ניצל בנו הצעיר של הרבי והוא הקים מחדש את החסידות.

כמה מהמתפללים מחו דמע , זכרו את גדולתה של החסידות הזו, כמה נראו בוכים.

כיום החסידות הזו מונה כחמש עשרה אלף חסידים וכנראה בזכות אותו רבי, השריד היחיד מחסידות הזו שנותר בחיים.
.
_new_ הוספת תגובה



יתכן!
דוד סיון (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 8:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כבר נכנסים לדיון עקרוני אז אותם העקרונות תופסים לגבי כולם.
זה כמובן נכון לגבי מנהיגים אחרים מעם ישראל (חילונים וסתם יהודים)
שהצילו את עצמם וחלק קטן מעם ישראל (כולל רבנים).
_new_ הוספת תגובה



כאן בפורום זה
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 18:46)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש אנשים שהגיבו לדעתי על גידול האוכלוסיה היהודית בתגובה שבסיסה הוא
''התוכן היהודי חשוב מן הכמות'' או ''המוסר היהודי חשוב מהכמות'' ותגובות אחרות ממחלקה זו .
בהנחה סבירה שנושאי התוכן , המוסר והמסורת המרכזיים הם הרבנים השונים הרי , באופן אוטומטי המחזיקים בדיעה זו חייבים בשעת צרה למלט את הרבנים , אף במחיר חיי בני עדתם .
מה שאיננו יודעים הוא הקשר בין מותחי הביקורת על מילוט הרבנים לבין המחזיקים בדיעות שהוזכרו על ידי כאן למעלה . לדעתי מי שמצד אחד מתנגד לעיסוק בגידול המספרי של היהודים בילודה מוגברת ומצד שני מותח ביקורת על הרבנים שמילטו עצמם ללא חסידיהם , הוא צבוע וחסר עמוד שידרה מוסרי , המנסה לאחוז במקל משתי קצותיו .

לי יש דיעה אחרת .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



פשוט לא נכון
דוד סיון (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 20:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. לרבנים אין מונופול על המוסר והמסורת.
ב. דעתך על גידול האוכלוסיה מופרכת בגלל ההנחות עליהן היא מבוססת.

שתי עובדות אלה מפריכות את הטיעון שלך.

ג. יפה הגדרת את נסיונך לאחוז בשני קצותיו של המקל.
_new_ הוספת תגובה



[•] אתה נלחם באמצעות תעמולה
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 19:02)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והתעמולה שלך מתרחקת מהמציאות. וזה דווקא טוב. כי ששיכו בראשו רואה מייד השפעות ניאו-קומוניסטיות בהצגת הדברים שלך.

* מדבר על 'העובדות' בשעב שלא הבאת ולו עובדה אחת!
* הבהנחה בהנחה שאתה דיברת על ה'עובדות' שניק עמיש הביא, הרי שהוא לא הציג עובדות אלא פרשנות של עובדות. לכן אתה טועה כפליים!
* האמירה ''שהימין וחלקו בעולם החרדי'' מעידה שאתה משפריץ ביטויים מהסרעפת ולא מהראש. יש ימין ויש חרדים, ימין זה זרם פוליטי חילוני, אם שכחת.
* ההבדלה של ''שהימין וחלקו בעולם החרדי'' אל מול התנועה הציונית, באה לבדל ולומר שהימין אינו ציוני, אלא רק מי שהוא שמאלני. וזוהי גניבת הדעת וגניבת ההיסטוריה!
* בשעה של''ציונים'' הסוציאליסטיים היה מותר לדעתך לעשות עסקאות עם הנאצים לחילוץ עצמם, משפחתם ומקורבם מאירופה, הרי שלחרדים אסור היה לעשות זאת, לפי דעתך. ואני חשבתי שיהודי חרדי הוא גם כן בן אדם שרוצה לברוח מהתופת ולהוציא עימו את כל מי שהוא יכול. אבל בעוד שהרב של חב''ד הוצע עם משפחתו ע''י אחרים, הרי שה''ציונים'' הסוציאליסטיים, כדוגמת קסטנר, עשו עסקאות עם הסוציאליסטים הנאצים כדי לחלץ את עצמם ומקורביהם בעבור סיוע להם במאמץ המלחמתי (למשל: מתן משאיות).
* העובדה שאתה חוזר אחורה עד הרצל מעידה שאין לך שום דבר ממשי לטעון בענייננים בהם אנחנו מדברים!
_new_ הוספת תגובה



הקישקוש שלך רחוק מהמציאות
דוד סיון (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 20:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל קסטנר הציל את האדמו''ר מסאטמר (http://www.nrg.co.il/online/11/ART/936/162.html). זו עובדה אחת שהצגתי כאן (תגובה 125794).

אעתה לא הצגת שום עובדה!!!

תמשיך לשחק בקישקושים לא מציאותיים ובגניבת ההיסטוריה - זה מתאים לך...!
_new_ הוספת תגובה



הקישקוש שלך רחוק מהמציאות
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 22:45)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה לעשות דוד שהנ''ל צודק. קסטנר הציל רק את מקורביו. הוא מיין את המפונים לפי שיקולים פוליטיים. לכן הוא שם גם את האדמו''ר האנטי ציוני בעסקה.
אלה עובדות היסטוריות.
_new_ הוספת תגובה



הקישקוש שלך רחוק מהמציאות
דוד סיון (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 17:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הקישקוש שלך רחוק מהמציאות
סתם אחד (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 21:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
חסידיו של הרבי מסאטמר שלמו בטבין ותקילין עבורו.
קסטנר כאשר הגיע לחוף מבטחים הוריד מעמוד התליה אי אלו רוצחים סדרתיים.
הוא המליץ עליהם על נייר מכתבים של הסוכנות היהודית.
מדוע עשה זאת?
כאשר היה שם, האקדח היה תקוע ברקתו(אני מקווה) אבל כאשר כבר היה בפלשתינה מה הניע אותו להציל את הפושעים?
קיימים כמה רעיונות.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי