פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
צוללות בתהומות הרפש
יוסף אליעז (יום שני, 15/01/2018 שעה 12:00)


צוללות בתהומות הרפש

יוסף אליעז



גועל הנפש שחשים אזרחי המדינה (פרט לאלו המשתתפים עכשיו ב''ליכודיאדה'' באילת, ותומכיהם), בימים עגומים אלו, כאשר אנו נוכחים בשחיתות שפשתה ופשטה בדרגים הכי בכירים במדינה, ובעוד נפשנו נהנית מאמירותיו משובבות-הנפש של יאיר נתניהו הצעיר, ולא פחות מתגובותיו המוזרות של אביו, המבין כל-כך ללב בנו ולפיו המבעבע (ומבלי להתיחס כאן לתוכן דברי הבן), הנה האב מֵקֵל ראש בדברים מאחר והבן אמר את שאמר עת שהיה שיכור!! לדעת האב, המדבר לבטח ברוח הקודש הנושבת במעונו, הנה יציאת בנו עם צמד מרעיו לסבב בארים על-מנת להשתכר במקומות מפוקפקים בליל שבת, ברכב ממשלתי הנהוג בידי נהג עובד ציבור, ומלווים במאבטח - היא מצב תקין לחלוטין, ואפילו מצדיק, או גורם להתיחסות מבינה וסלחנית לדברים שנאמרו - עתה מדאיג אותנו האב יותר מבנו... כל זה- כאשר העתונות מדווחת על ארגזי שמפניה ורודה המצויים ומסופקים דרך קבע למעון ברחוב בלפור... האם מונעים מיאיר את הגישה לשמפניה בבית? מוטב שישתה בבית ולא יתהולל בחוצות.

חכמינו תמיד תמהו על מה זה כה החמירה התורה עם בן סורר ומורה שאיפיוניו בין היתר: ''זולל וסובא''. עתה נדמה שהבנו משהו: אם הבן סורר והוא במעמד שהוא מורה לאחרים דרך חיים, בחינת ''ממני תראו כן תעשו'' - מעשהו אכן חמור מאד. אוי לו למי שלא הבין את הביטוי האנגלי ''האצילות מחייבת''.
אנו סובלים מצריכת האלכוהול (והסמים) בידי בני-נוער, שכבר הביאו רבות גם לקרבות סכינים בין שיכורים ואף לרצח וגם לתאונות דרכים בשל נהגים שיכורים. בכל סוף-שבוע אנו מקשיבים בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ לדווח על האסונות הנוספים שהביאה עלינו סביאת האלכוהול. מה יחשוב נער הנוכח שבנו של ראש-הממשלה שותה ושיכור, (אם אמנם אכן שתה כדברי אביו), לגבי כל הלוחמה בשתיה? אנו נדהמים מדברי ראש-הממשלה, המוצא ששכרות היא טענת הגנה והצדקה... כולנו מכירים את המשל האומר ש''לעיתים ההתנצלות גרועה מן המעשה...''.

העיתונות מתגוללת דרך קבע על חה''כ אורן חזן בטענה (או עלילה) כי סיפק ללקוחות נערות ליווי בעת עבודתו באותו קזינו בבולגריה. מספר חברי כנסת הטיחו זאת שוב ושוב בחזן. לא שמענו עתה מפיהם דבר על הדברים הנוראים בקלטת שכאילו דיבר אותו בן יקיר על סירסור בחברתו דאז, ולא בנערות לווי שזהו מקצוען...

מדוע הוזכרה כאן הליכודיאדה? לא בגלל שהתקיימה יומיים אחרי שמבקר המדינה קנס את הליכוד בשל קודמתה, אלא מאחר שבאחד הפרסומים פורסם שהיו שהציעו כבר את הבן, יאיר המאיר, כמועמד ברשימת המועמדים לכנסת שהוכנה במקום. האמנם עד כדי כך רב הסיאוב כיום במפלגת השלטון ? האם אלו האנשים הַמִּתְיָמְרִים להנהיג את המדינה בעתיד הקרוב?
מה זה עוללתם לה למפלגת ההוד וההדר שיסד ז'בוטינסקי? למפלגה שמנהיגים כה צנועים כמנחם בגין, יצחק שמיר, יוחנן באדר וחיים לנדאו המנוחים עמדו בראשה?!

אולם כל המחזה המבחיל הזה הוא שולי ביחס לחקירה בתיק 3000 – תיק הצוללות. עד היום לא ברור לציבור לכמה צוללות זקוקה המדינה. כזכור 3 הצוללות הנוספות הוזמנו מאחורי גבם של שר-הביטחון והרמטכ''ל שכיהנו אז. מה אומרת על כך מִפְקֶדֶת חיל הים? (במחילה - לא האלוף צ'ייני). כיצד זה לא התפנו ראש הממשלה ושר הביטחון לְתַדֵּעַ בנדון את הציבור? מה נעשה בעניין מתן ''האישור'' הישראלי למספנות סיטנקרופ הגרמניות (החברות שציידו בנשק את ה''ורמאכט'' תוך ניצול עבודת היהודים מזי-הרעב, והשייכות כיום לבעלים שהוא טייקון ערבי מאבו-דבי) לבנות צוללות דומות עבור הצי המצרי? האם ראש ממשלתנו ידע על אישור זה? האם מישהו חשב לשם-מה בכלל זקוקה מצרים לצוללות? כלפי מי יופנו צוללות מצרים ביום עֶבְרָה?



הנה בפניכם סיפור אחר, על ממציאי הצוללות הגרעיניות של ארה''ב. אני ידעתי שתת-אדמירל רקובר היהודי נחשב לאבי הצוללת הגרעינית. על הממציא פרופ' אלווין רדקובסקי לא שמעתי עד לקריאת המאמר שקבלתי בתודה מ-רות אור במייל.

טוב לשמוע גם סיפור חיובי הקשור לצוללות ולממציאים יהודים.

ומה בינתיים עם ראש ממשלתנו? היכן הוא בימי סערות אלו? ''הודו לה' כי טוב''.

הערה: גב' רות אור שיגרה 4 עמודי מידע חשוב על האדמירל רקובר ובעיקר על פרופ' רדקובסקי, אך לי לא ידוע מי כתב מידע זה ע''מ לבקש רשותו לצטטו ועל כן אביא את הכתוב בעברית בויקיפדיה:
אלווין רדקובסקי (Alvin Radkowsky;‏ 30 ביוני 1915 – 17 בפברואר 2002) היה פיזיקאי, מומחה להנדסה גרעינית. כיהן כפרופסור באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן-גוריון. היה ממפתחיה של הצוללת הגרעינית הראשונה.

ביוגרפיה

נולד בעיר אליזבת' שבניו ג'רזי. למד הנדסת חשמל בסיטי קולג' של ניו יורק וסיים תואר ראשון במדעים בשנת 1935. אחר כך למד לתואר שני (בהנחיית אדוארד טלר) בפיזיקה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, וסיים אותו בשנת 1941. לאחר מכן קיבל תואר דוקטור בפיזיקה מהאוניברסיטה הקתולית בוושינגטון הבירה בשנת 1947.

בין השנים 1938 ל-‏1972 עבד במעבדת חיל הים האמריקני למחקר בהנעה גרעינית. בשנת 1950 מונה רדקובסקי לתפקיד המדען הראשי של המשרד, והיה אחראי על בניית הכור של הצוללת הגרעינית הראשונה ''נאוטילוס'' שהושקה ב-‏1954. בעקבות תרומתו הרבה להנדסה מונה לחבר באקדמיה הלאומית להנדסה בארצות הברית, וכעמית בחברה האמריקנית למדעי הגרעין, וזכה בפרסים רבים.

רדקובסקי היה יהודי דתי. בשנת 1972 עלה לישראל עם משפחתו והתגורר בשכונת רמת חן שברמת גן. בין השנים 1972 ל-‏1994 לימד באוניברסיטת תל אביב ומשנת 1994 עד 2002 לימד באוניברסיטת בן-גוריון. במהלך השנים בארץ עסק במחקרים בכור הגרעיני בדימונה.

רדקובסקי קידם את השימוש בתוריום בכורים גרעיניים, ובשנת 2002 ייסד את חברת Thorium power, שעסקה בתחום.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  רוב רכילות מיותרת  (בצלאל פאר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי