|
בשולי השחיתות | |||||
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 24/04/2010 שעה 8:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
שתי שאלות | |||
|
|||
1. האם שמו המפורש של עד המדינה מוצג בעיתונים? 2. אתה מוכן להסביר את מהות המושג ''אחוזי בניה'' ואיך הוא קשור לסיפור ''הולילנד''? | |||
_new_ |
שתי שאלות | |||
|
|||
שמו של עד המדינה אסור בפירסום. מנגד מוזכר ללא הרף, בקשר לפרשת הולילנד שמו של אדם בשם שמואל דכנר, איש נדל''ן ותיק ומכובד (לפחות בעבר)ונקשרים אליו כל הפרמטרים שאמור עד המדינה לחשוף. ''אחוזי בנייה'' הם כמות המטרים שמותר לבנות ביחס לגודל השטח. אם, למשל, על דונם (1000 מ''ר)מותר לבנות בנין בן 5 קומות ובכל קומה 4 דירות בשטח 120 מ''ר כל אחת, הרי מותר לבנות כ-2400 מ''ר שהם ,ביחס לגודל המגרש 240%. ככל ש''אחוזי הבניה'' גדולים יותר, כך שויו של המגרש גדול יותר. עד כמה שהבנתי בענין הולילנד, הרי היה שם בית מלון ולכן השטח היה מיועד לבניית מלון חדש וכנראה גדול יותר. בשלב ראשון בעלי הקרקע הצליחו לשנות את ייעוד הקרקע ממלונאות למגורים.ואז נקבעו אחוזי הבנייה למגורים, כנראה לפי הנהוג באזור. בשלבי תכנון שונים לאחר מכן הוגדלו אחוזי הבניה עד שהגיעו לאחוזים הנוכחיים. ברור מאליו שככול שגדלו אחוזי הבנייה ( והשטח קרקע כמובן לא השתנה) הרי הבנינים צמחו לגובה. התוצאה התכנונית הייתה מבנה גדול מאוד שאינו משתלב בסביבה הטבעית ומכאן כנראה הכינוי ''מפלצת''. כפי שציינתי במאמר, התוצאה התכנונית היא עניין של טעם(טוב או רע). אך אם רוצים לשמר שטחי טבע ונוף ומנגד לקלוט אוכלוסיה הרי אין מנוס מהגדלה דרסטית של אחוזי הבנייה. | |||
_new_ |
שתי שאלות | |||
|
|||
אם הבנתי נכון הרי שהגדלת ''אחוזי הבניה'' מעל המקובל הוא תהליך די נפוץ. האם נכון? | |||
_new_ |
שתי שאלות | |||
|
|||
נפוץ זה דבר יחסי. בוא נגיד שזה קורה כל הזמן בכל מקום. אם אתה רוצה דוגמא מוחשית. תתבונן בבנין חדש שנבנה, לרוב הוא גבוה יותר משכניו,פירוש הדבר יותר ''אחוזי בניה''. | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
למאמרו של ע. צופיה ''בשולי השחיתות'' ע. צופיה ''פתח בכד וסיים בחבית [נפץ]'', פתח בדברים נכוחים והגיע, בכל הכבוד הראוי, למסקנות מוזרות. נכון שא''י קטנה ושטחי הקרקע שבע מוגבלים מאד. כה רבים מבקשים לצמצם את גודל המדינה ולמסור שטחים לאחרים. אולם- עדיין יש במדינה שטחים ריקים רבים, בעיקר בגליל ובנגב. שטחים אלו נגזלים מדי יום ע''י התנחלויות של ערבים, בדואים ועבריינים [כמו שטחים ב''סובב כנרת''] אך כמעט ואין פוצה פה ומצפצף. בעוד השמאל יוצא בחמת-זעם כנגד התנחלות יהודית מצומצמת ביחס ביהודה ושומרון- אין הוא אומר מילה על ההתנחלויות הבדואיות בנגב ובגליל. ממשלות ישראל עד כה כמעט ולא עשו דבר לביזור האוכלוסיה וְאִפְשְׁרוּ ריכוז עצום של רוב תושבי ישראל בקטע הקרוי ''מגדרה עד חדרה''. כך נוצר ביקוש אדיר לקרקעות בגוש דן ובאזור ירושלים, ומחיריהן האמירו מאד. נכון שבמקומות אלו אחד הפתרונות המרכזיים הוא בניה לגובה. יש פתרונות נוספים כמו עידוד פיזור האוכלוסיה ע''י העתקת תעשיות לפריפריה תוך מתן הטבות והקלות למפעלים אלו ולתושבי הפריפריה [כמו הפחתת מסים]. פתרון אחר – הגדלת השטח בערי חוף ע''י ייבוש שטחים בים, כפי שנעשה ועושים בהולנד. כבר דובר על יבוש שטחים בימה של ת''א, כמו הצעה שהיתה להעתיק את ''שדה צבי'', שדה תעופה, לשטח המיובש, ועוד. אולם דוקא חוסר הקרקע מחייב פיקוח על משאב יקר זה. מעבר לבניה קיימים שיקולים של איכות חיים, שכוללים מניעת צפיפות יתר, הקצאת מקומות חניה, חפירת רכבת תחתית להקלת הצפיפות ברחובות, הקצאת שטחים לנופש ול''ריאות ירוקות'', הגנה על הטבע ובעלי-החיים החיים בו, הקמת מרכזי תרבות ושירות – כמו בתי-ספר וגני-ילדים, בתי- תפילה, מרפאות, דרכי גישה ופינוי, אספקת מים וסילוק ביוב וטיהורו ועוד ועוד. תכניות המתאר והתב''ע [תכנית בנין עיר] באות להבטיח שכל השיקולים הראויים יובאו בחשבון. כאשר מוקצה שטח למלונאות מובאים בחשבון גם נופים, תעסוקה לתושבים, צפיפות האוכלוסין ועוד. כאשר מוקצית קרקע לבניה למגורים מובא בחשבון מספר הדיירים, דרכי הגישה והחניה, השירותים לאותו ציבור ועוד כהנה וכהנה. בהתאם לתכניות המתאר אזרחים רוכשים בתי-מגורים ועסקים. הקונה צופה לצפיפות מסוימת, לנוף ולירק. כאשר תכנית מתאר כזו מרוקנת מתוכנה, וכאשר מנימוקים של קבלת שוחד או טובות הנאה מעניקים ליזם הטבות מפליגות – הוא מתעשר על חשבון הציבור בכלל, ועל חשבון כל האזרחים שרכשו דירות מסביב לתחומו של אותו יזם. בירושלים הקפידו על קו-רקיע אשר יאפשר השתלבות בנוף, באופן שרק מבנים בודדים יפרצו את אותו קו-רקיע. הבניה במזרח העיר לא עברה כמעט את גובה החומות, למעט המגדלים של אוגוסטה ויקטוריה ודומיו . עלו מעלה כמה צריחי פעמונים של כנסיות וכמה מינארטים של מסגדים. גם במערב העיר שמרו על צביון מסוים, הן בענין גובה הבתים, הן בחובת הבניה באבן. כך התנוססו מעל ירושלים רק המגדל של ''אימק''א'' ואולי עוד אי-אלו מגדלים של מבני ציבור ודת. בשום מקום לא אושרה בניה לגובה על רכסים. הבניה במתחם הולילנד פרצה את כל הגבולות. אחוזי הבניה הוגדלו ב- 1.200% !! זהו דבר שלא נשמע בשום מקום במדינה. בעלי הקרקע התעשרו מאד [ולא] במפתיע. כל האזרחים שרכשו דירות בשכונת בית וגן וסביבותיה הופתעו מהמגדלים המזדקרים לפתע בראש הרכס, מריבוי התושבים, המכוניות והרעש. השטחים הירוקים ששימשו את באי מלון הוללנד הפכו בטון, כביש טבעת שהיה אמור להסלל באורך ורוחב מסוימים נסלל רק בחלקו. גשר שתוכנן ואושר הוקטן אף הוא בניה לגובה אמורה להיבנות במקומות הראויים לכך. לא ברכס השולט של הולילנד. לפי הפרסומים בעיתונות העיריה ''ויתרה'' על סכומים אדירים שהגיעו לה כמס השבחה. מס השבחה , כשמו, משולם לעיריה על-ידי בעל נכס שערכו עלה [''השביח''] בשל שינויים בתכניות המתאר. כך אם לאזרח שטח של דונם [אלף מ''ר] ולפי התכנית המקורית ניתנו לו 100% בניה בשתי קומות, הוא יכל לבנות בנין בן קומותיים, כאשר שטחה של כל קומה 500 מ''ר. אם הוכפלו בתכנית אחוזי הבניה והותרה הבניה לגובה – יוכל להוסיף עוד שתי קומות. ערך מגרשו עלה מאד וחלק נכבד מן השבח עליו לשלם לעיריה [או לועדה המקומית לתכנון ובניה] כמס השבחה. כאשר מדובר במתחם ענק כמו הולילנד, שיעודו שונה למגורים, ובאחוזי בניה שהרקיעו פי 12- מדובר בסכומי-עתק. לבעל הקרקע 'כדאי' מאד לשלם סכומי-שוחד נכבדים מאד כדי לקבל ויתור על דמי-ההשבחה. השבחה ידועה אחרת היא בשינוי יעוד הקרקע. אם שטח שיעודו חקלאות יעודו יומר לבניה, יקפוץ שוויו לעתים במאות מונים. גם בשינוי יעוד ממלונות למגורים, במקום בו יש ביקוש עצום לדירות. מטעם זה חייבות רשויות התכנון להודיע על שינויים בתב''ע, להפקיד את התוכניות לעיון הציבור ולאפשר לו להגיש התנגדויות לתכנית. ברשות תכנון הגונה יש לעיין בהתנגדויות, לאפשר למתנגדים להופיע, לפרט ולנמק את התנגדויותיהם, לדון בהן בכובד ראש ולהחליט ביושר, בתום לב ועל פי החוק. לפי הפרסומים , בעקבות תשלומי השוחד, נדחו למעלה מאלף התנגדויות על הסף, ללא דיון בהן, ומבלי שניתנה למתנגדים זכות הטיעון. דומה הדבר לכתיבת פסק-דין לפי בקשתו של צד לתיק, אשר שיחד את השופט, מבלי לשמוע את הצד האחר ומבלי לאפשר לו להגיש טיעוניו ותעצומותיו בפני השופט. העבירות הנטענות, אם יש בהן ממש, הן חמורות ביותר. מדובר פה על הרעלת כלבי-השמירה, דהיינו ועדות התכנון והבניה ואגף מהנדס העיר בתשלומי שוחד; גניבת סכומים אדירים מכספי הציבור; גרימת נזק לכל תושבי הסביבה; גרימת נזק לכל תושבי המדינה אשר יופיה של הבירה, כמו גם ניהולה התקין, חשובים להם. נפגעו ערכי-נוף ונגרמה בכיה לדורות. ע. צופיה גם סבור שאין מקום בישראל לבנות עוד בתים צמודי קרקע שאינם מתרוממים לשחקים. גם בכך הוא טועה. יש בפריפריה די שטחים לבניה כזו. אם באחד הימים יהא צורך בעיבוי האוכלוסין- יהרסו הבתים הישנים ובמקומם ייבנו בתי קומות. כך קרה ברחובות, פתח-תקוה, ראשל''צ ועוד. יתכן שבעוד 50 שנה גם בתי שש-הקומות יֵהָרְסוּ ובמקומם יבנו גורדי שחקים. אך די ''לשמחה'' בשעתה. סיומת מאמרו של ע. צופיה מוטעית ומסוכנת. היא מנסה להקטין מחומרת העבירות, בחינת כל העולם כך נוהג ו''סדנא דארעה חד הוא'' ולא כך הדבר. אוי לנו אם נסגל לעצמנו את המחשבה ששוחד הוא חלק מחיי היומיום, והוא תופעת טבע שלא ניתן להלחם בה ולבערה. העצוב הוא שגם אם ההליכים הפליליים ימוצו, גם אם כעבריינים יחוייבו להחזיר את כספי השוחד ששילמו או קבלו, גם אם ישבו מעט בכלא – הנזק נעשה. בתי הולילנד על הרכס ישארו בכיה לדורות, איכות חייהם של תושבי האזור תשאר פגועה. נופה של ירושלים ישאר פצוע. לגבי החזר כספי ההתעשרות שלא כדין, ואפילו בענין השבת כספי השוחד- אני סקפטי מאד. לגבי הבניה ברמת-גן: אם אזור הבורסה נבנה כדין, לאחר בחינת כל הטעון בחינה – מה טוב. אין רע במגרדי שחקים במקום בו הם נחוצים וראויים. אם חלילה גם שם תימצא סירכא- הדבר חמור מאד. הנושא עדיין בחקירה. לגבי אותו ראש עיר נכבד- כבר היתה המלצת-משטרה להעמידו לדין בעבירות חמורות ביותר בפרשת החניונים, אלא שלמזלו מר גרוס, מי שנחשד במתן שוחד נפטר והוחלט בזמנו על סגירת התיק. גבית כספי מסים בסכומים גדולים לקופת העיריה אינה מצדיקה הפרת חוק מצדה או מצד פרנסיה, אם אמנם, חלילה, כך היה. | |||
_new_ |
הבדואים אינם הבעיה! | |||
|
|||
בעוד הימין יוצא בחמת זעם נגד התנחלות הבדואים אין הוא אומר דבר נגד גניבת קרקעות פרטיות כדי לבנות כמה עשרות התנחלויות קטנטנות. כבר יותר מ-30 שנה הימין בשלטון אבל כל הזמן מילל על מה אומר השמאל. למרות שהשמאל כל הזמן מצטמק הימין לא מפסיק להתלונן. זה מזכיר לי את הרועה שכל הזמן צעק זאב, זאב, עד שהפסיקו להאמין לו. מי שלמעשה לא מטפל בבעיות שהעלית אלה ממשלות ימניות ברובן. אוכלוסיית הבדואים היא קטנה יחסית וחלק ניכר ממנה גר בעיירות. נשארו כמה עשרות אלפים (להערכתי כ-40) שאינם רוצים לגור בעיירות. לכן זה לא מפליא שכאשר אין אכיפה הם נוהגים כפי שהם נוהגים. חלק מן הפתרון של הבעיה הזאת צריך להיות בהקצאת קרקעות לכפרים חקלאיים אבל אנחנו לא רוצים לתת להם את זה אפילו ברמה סמלית. כל זה למרות ששוויון אזרחי הובטח במגילת העצמאות עוד עובדה ידועה היטב שלמרות כל הנסיונות לעודד הגירה לנגב שום דבר לא צלח באופן משמעותי. מצד שני אלה מהיהודים שכן באים זוכים להטבות שלבדואים לא מוכנים לתת. מצד שני הבדואים לומדים ורואים את תהליך ההתנחלות-התיישבות של יהודים ביהודה ושומרון והם ודאי לומדים. הדבר הראשון שהם ודאי לומדים הוא שאם תיקח בלא היתר ובניגוד לחוק לא יפריעו לך. דבר שני, וגם הוא די צפוי, הם מבינים היטב שהם לא ממש רצויים פה (הם גם זוכרים את הגירוש של תקופת מלחמת השחרור) ולא רוצים לותר על ארץ הבית שלהם (כבר עשרות רבות של שנים). לאור העובדה שהשמאל מצומק הימין ודאי ישאר בשלטון הרבה זמן ולא תהיה לו ברירה לפעול כפי שראוי במאה ה-21. אני מסופק אם הם יקבלו את מה שמציעים פייגלין ואריה עירן. | |||
_new_ |
הבדואים אינם הבעיה! | |||
|
|||
לתגובתו האחרונה של דוד סיון- מה שטוב אצל דוד סיון היא הנאמנות לנקודת ההשקפה , או נקודת המוצא , שלו. העובדות לא יבלבלו אותו. יש בעיה אמיתית בהתנחלויות הבלתי חוקיות ביהודה ושומרון. יש בעיה אם קרה ונתפסה בהתנחלות קרקע פרטית. יש בעיה אמיתית בהתנהגות של חלק מ''נוער הגבעות''. יש בעיה עם משחיתי הרכוש למינהם, כורתי עצי-הזית, או המחללים מסגד. בכל אלו יש לטפל, וביד הרבה יותר קשה מאשר היא מופעלת כיום, כל זה אינו קשור לעובדה שיותר ויותר קרקעות מדינה נתפסות בידי בידואים המציבים עובדות בשטח ומפגינים אומללות כאשר באים לפנותם. צא פעם, כמץתנדב במשא''ז, לסיור לילה עם המשטרה, תראה כיצד נבנים בתי-פח וחושות , ולצידם גם בתים מודרניים, בכל פינה ובכל גיא. כיצד נמתחים חוטי תיל למנוע מעבר של כוחות הבטחון בלילות; כיצד נחפרים ברורת מוסווים לאיחסון כלי-רכב גנובים; כיצד נעשים חיבורים פיראטיים לצינורות מים; צא וראה כמה שטחי מרעה ננטשו בגליל בידי יהודים, שעדריהם נגנבו או נשחטו שוב ושוב. הבעיה, דוד, היא שאתה נאמן לדרכך [שלא לכתוב עוורונך] ותמיד תצא להגנת פלסטינים וערבים מצד אחד, גם כאשר פעולותיהם הן עבירות חמורות על החוק, ולהשמצת המתנחלים מצד שני, גם כאשר רוב רובם הם אזרחים שומרי-חוק שהתישבו מעבר לקו הירוק בברכת ממשלות ישראל לדורותיהן. | |||
_new_ |
העובדות לא יבלבלו את אליעז! | |||
|
|||
אתה נאמן לדרכך (שלא לומר לעיוורונך) שהיא להמעיט בנזקי תהליכי ההתנחלות. האמת היא כמובן אחרת: 1. עשרות אחוזים משטחי ההתנחלויות הן על אדמות פרטיות. 2. חלקן הגדול נבנו באופן בלתי חוקי (ראה בג''ץ אלון מורה לדוגמה) ואחר כך (לפעמים אחרי הרבה שנים) אושרו בדיעבד. 3. התהליכים האלה נמשכים גם היום וישנן גם תוכניות אסטרטגיות שמופעלות. 4. בין הנפגעים חיילי צה''ל, רכושם ורכוש הצבא (אפילו במהלך יום העצמאות האחרון). לדעתי כל זה קשור מאד למה שבדואים מרשים לעצמם. כאשר נתפסות קרקעות באופן בלתי חוקי על ידי יהודים ואין תיקון, הבדואים מבינים שגם עליהם לא יאכפו את החוק. גם העובדה שלא שכמעט לא משתפים אותם בתכנון חייהם או שהתכנון לא מאפשר להם בחירה כמו שלך ולי, משפיעה על התנהלותם. כרגיל אתה נאמן לדרכך (אולי צריך להגיד לעיוורונך) ומסיים במשפט ארוך שמכיל מספר שקרים: השקר הראשון: ''תמיד תצא להגנת פלסטינים וערבים מצד אחד, גם כאשר פעולותיהם הן עבירות חמורות על החוק''. השקר השני: תמיד תצא ''... השמצת המתנחלים''. הנסיון שלך להציג את מצב הבדואים כאילו אין להם סיבות הוא חסר בסיס. אבל מסתבר שהעובדות לא מבלבלות אותך וכנראה גם לא מעניינות אותך. | |||
_new_ |
על מה אתה מתלונן מר סיון? | |||
|
|||
הלא האדון אליעז אומר לך שאתה דומה לי, נראה לי שזו בסך הכל מחמאה לא קטנה. (והוא עוד לא הסביר מדוע הוא שיקר בעניין השופטת דורנר ולא תיקן את עצמו גם משנתנה לו ההזדמנות)) | |||
_new_ |
על המחמאה! | |||
|
|||
יש תחומים שהייתי שמח להיות דומה לך בהם. הבעיה של מר אליעז לא יודע איזה הם וטוב שכך. (יש אנשים שלא מתקנים את הטעון תיקון ועוד חוזרים על הטעויות שלהם בנפש חפצה...) | |||
_new_ |
[•] העובדות לא יבלבלו את אליעז! | |||
|
|||
דוד סיון, [•]... טוב, עברת את גבולות הן הטעם הטוב והן הטעם הרע. אדם שכותב שטויות כמוך מרשה לעצמו לייחס לכותב אחר טפשות, ועתה גם שקרים. [•]... ראיתי ששאלת מה הם ''אחוזי בניה''. אי-ידיעה [ואינני כותב ,בורות''] אינה אסון והיא ניתנת לתיקון. אולם כאשר מדובר בעבירות בניה שהן לכאורה כה נוראות, כנטען,וכאשר מדובר בהגדלת אחוזי הבניה ב- 1200% דומני שעדיף היה שלא תשתתף בדיון בנקודה זו. ''אויל מחריש לחכם יחשב'' כדברי קהלת, [למיטב זכרוני] נמנעתי מלתקוף אותך אישית, למרות שחיפשת ''מתחת לאדמה'' סיבות לטעון שנעלבת, וכאשר חשבתי שנפגעת, בלי שהיתה לי כוונה כזו, התנצלתי. התווכחתי רק עם דבריך. תגובותיך, לא רק לכתיבתי שלי, ירדו ברמה עוד ועוד. ברגע שאתה יורד לסגנון כזה- עד שלא תתנצל לא אענה לך. תתכתב עם עמיש ותיהנו נא זה מזה. | |||
_new_ |
העובדות לא יבלבלו את אליעז! | |||
|
|||
מר יוסף אליעז, כבר מזמן עברת את הטעם הטוב; כבר מזמן רמת ההודעות שלך מרחפת קרוב לריצפה. מר אליעז, כבר מזמן הרשית לעצמך להשתמש בביטויים (עוורונך, טפשות, העובדות לא יבלבלו אותו) שאין הם התייחסות לתוכן הדברים, אלא לבעל הדברים. הבעיה האמיתית שבולטת בהודעות שלך היא שאתה מרשה לעצמך מה שאתה לא ''מרשה'' לאחרים: א. אליעז בקלות כתבת (תגובה 148417): ''תגובותיך ירדו לרמה כזו...'' אבל נעלבת כאשר התשובה היתה: ''תגובותיך עדין לא עלו מעל לרמה ירודה!'' ב. עוד דוגמה על האיפה ואיפה שלך, מר אליעז: כתבת (תגובה 148392): ''בזה סיימתי את הדיון המטופש הזה בעלבון שלא היה''. אבל נעלבת מהביטוי (תגובה 149422): ''... יוצאות גם התקפות מטופשות''. לעצמך אתה מרשה להשתמש בנגזרות של המושג טפשות ולאחרים לא. אז, אל תתלונן כאשר הבומרנג שהטלת חוזר, ובודאי שאינך יכול לצפות להתנצלות, לפני שהתנצלת אתה. | |||
_new_ |
הבדואים אינם הבעיה! | |||
|
|||
אי אפשר ליישר עץ שצמח עקום עשרות שנים . | |||
_new_ |
הבדואים אינם הבעיה! | |||
|
|||
אז אל תיישר. | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
עשית סלט לא קטן. טבלת בפנים שמאלנים, מתנחלים מסכנים, עבריינים ועוד כהנה וכהנה. שכחת את עמיש וסיון. לגופו של עניין:אני לא נכנסתי לנושא פיזור האוכלוסיה,זה עניין שהמדינה עסקה בו שנים רבות ונוכחה לדעת שזה מעל לכוחה.במדינה של יזמה אישית וחופשית כל עסק בוחר את מקום משכנו וכל תושב בוחר לגור לפי רצונו ויכולתו.על המדינה לבנות את התשתיות הנחוצות. עניין קו הרקיע של ירושלים הוא עניין של טעם. יש שיראו בו פנינה אדריכלית ויש שיחשבו אחרת. ציינתי כי פרויקט הולילנד נראה מפלצתי אך בסופו של דבר גם זה עניין של טעם.איני בא לשפוט אם היה שוחד, כמה היה ולמי. אני טוען שהבנייה לגובה היא הכרח המציאות, אם לא היום אז-מחר.ובעיקר בירושלים שאנו רוצים לחזק בה את התשתית האנושית וגם לשמור על אתרי המורשת והטבע שסביבה. לכן מבחינה זו איני רואה פסול בפרויקט. מכאן מובן שבניה צמודת קרקע היא בכייה לדורות. ראה את כל הבניינים הישנים שרוצים להרוס אותם במסגרת תכנית ''פינוי-בינוי'' זה נמשך ,בכל פרויקט ,לפחות עשר שנים. נגד מר בר, ראש עיריית רמת גן נפתחו על ידי המשטרה חקירות רבות, תמיד במסע תקשורתי גדול ובסופו של דבר הפרקליטות סגרה אותם בקול דממה דקה. ''מלך החניונים'' שנפטר לא היה מעיד נגד אף אחד, הוא לא שיתף פעולה עם המשטרה, לכן אין קשר למותו וסגירת התיק. איני ממעיט מעבירת השוחד.צריך לחקור ולהעמיד את האשמים לדין. בהחלט! אך זו אינה הדרך למניעת העברה ולהרתעת העבריינים,אלא כפי שציינתי במאמר. | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
לע. צופיה: אין מניעה לבנות לגובה, אך הכל חייב להעשות כדת וכדין. בלי ''קיצור הליכים'' ע''י שוחד למושחתים. בלי התעלמות ממאות ההתנגדויות שלא נדונו. כולל של גופים העוסקים בהגנת הסביבה, השכנים לאתר, ארכיטקטים ואזרחים אחרים. בלי הענקת טובות הנאה מפליגות, בסכומי עתק, לקבלנים צמאי-בצע על חשבון הציבור. ע. צופיה הוא הראשון, מכל החומר והתגובות שקראתי עד כה, שהבניינים הללו נשאו חן בעיניו. איש וטעמו. אולם הקצף לא יצא על צורת הבניה אלא על הדרך המושחתת-לכאורה לאישורה ועל המיקום שנבחר לבניה גבוהה ורוויה זו. אפילו האדריכל כרמי, חתן פרס ישראל לארכיטקטורה, שהגיש את התוכניות המקוריות, לפני ששונו והוגדלו מפלצתית, הביע זעזוע ממה שנבנה. | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
בכל פרשת הולילנד לא נאמר אפילו פעם אחת שההליכים החוקיים לא מולאו כנדרש. הכל נעשה לפי הפרוצדורה המתבקשת והנדרשת בקבלת אישורי בנייה. השוחד שולם ( אם שולם)בכדי להשפיע על ההחלטות, לזרז הליכים ולקבל הנחות במס. פורמלית הכל נעשה כחוק. לכן רצוי שתכתוב דברים כהוויתם . שנית: בשום מקום לא טענתי שהבניינים מוצאים חן בעייני. ציינתי שעל טעם וריח אין ויכוח. הבנה ודיוק בדברים, מר אליעז, זה מצרך יקר מציאות ואם יש לך ממנו שמור עליו ועל תבזבז אותו סתם. | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
כאשר מדובר על רישוי - הכוונה לרישוי כחוק. הדרישה מנהג להחזיק רשיון נהיגה וביטוח אינו מכוון להחזקת פיסת נייר הנחזית כרשיון או כביטוח. הדרישה היא למסמך תקף, שהוצא כחוק. לא מעטים עומדים לדין על זיוף מסמך, או על שימוש במסמך מזויף. היתר בניה שהוצא תמורת שלמונים, או תוך ''ויתור'' על מס השבחה, אינו היתר תקף. אם היתר כזה ימסר לקבלן, שיבנה לפיו בתום לב- אפשר ואותו היתר הכשר על פניו ישמש לו להגנה. אך מסמך כזה אינו מהווה הגנה לגבי בעל קרקע שהשיגו בניגוד לחוק וידע שההיתר הוצא בניגוד לחוק. חוששני שנכון הוא שבעירית ירושלים וועדת התו''ב שלה זו היתה ''הפרוצדורה המתבקשת''. מנוסח תגובתך עולה שלדעתך הבנינים סבירים, אבל הרי בלי הערה אישית אי-אפשר. יבוסם לך. אם אכן אינך חושב כך- מה טוב. מכל התגובות לגבי צורת הבנינים שראיתי עד כה רק אתה התיחסת אליהם כך, אולי מחמת שאיפתך לבנות לגובה... לא, אינני מדבר על מגדל בבל.גם לא לגנים התלויים... | |||
_new_ |
הולילנד בתגובה לע. צופיה | |||
|
|||
בסופו של דבר אתה מתקן את דבריך. חבל שאתה זקוק לתהליך זה. | |||
_new_ |
את הדיבה המכוערת | |||
|
|||
על השופטת דורנר הוא עדיין לא תיקן. אבל אני אזכיר לו זאת עד שיתקן. | |||
_new_ |
את הדיבה המכוערת | |||
|
|||
בינתים שכחנו מה צריך לתקן | |||
_new_ |
אתה קוראים לך אליעז? | |||
|
|||
אני מעולם לא כתבתי שום דבר שראוי לתיקון על הלובאביצ'ער | |||
_new_ |
[•] אתה קוראים לך אליעז? | |||
|
|||
[•]... | |||
_new_ |
את הדיבה המכוערת | |||
|
|||
מתי תתקן אתה את השטויות שכתבת על הרבי מלובאוויץ'? | |||
_new_ |
צופייה אני מבין אותך. אי אפשר לקבל הרשאות ללא שוחד וללא מאכערים | |||
|
|||
זו הנורמה בענף הבנייה - אנשי הרשויות המוניציפליות גובים את ליטרת הבשר שלהם. תוכל להעריך כמה מההשקעה בבנייה הולכת לקבלת הרשאות (שוחד)? מה היחס בין איזור יקר (גוש דן) ואיזור כמו קריית שמונה? מתקבל הרושם שפושטים על מקומות פריפרליים יותר (עיריית בת ים, שוקי פורר בעיריית רחובות, רמת גן, קריית שמונה) ולא נוגעים בערים הגדולות, אלא אם כן אתה איש נוצץ כמו אולמרט. | |||
_new_ |
צופייה , האם לדעתך תופעת השוחד היא מתקופת הטורקים | |||
|
|||
או שככה זה עם יהודים, כל אחד אומר ''אני לא פראייר'' ורוצה תמורה ביד? אגב, הבריטים בתקופת המנדט היכירו את התופעה, וכינו את אנשי הרשויות המוניציפליות ''נייטיבס''. | |||
_new_ |
הפרשנות של המ ציאות קצת מטעה | |||
|
|||
ע' יקירי, מי שבאמת נקי נוהג כמו יעקב נאמן, שכאשר הפרקליטות תפרה לו, קם והתפטר מתפקידו כשר והודיע, שהוא הולך להלחם על טהור שמו. הוא לא בקש להסתתר מאחורי מעמדו הפוליטי (כפי שאולמרט עשה); הוא לא בקש שיערכו לו שימוע. להיפך, הוא דחק בפרקליטות שתגיש נגדו כתב אישום במהירות האפשרית. אני חושש שהאינטרפטציה שלך על המציאות יש בה משום הטעיה. לפי דבריך כל מי שמתלונן על סוגיה כלשהי סופו שימצא את עצמו על ספסל הניזוקים. ולכן תתיחס אל המציאות כמאמר הפתגם: ''כזה ראה וקדש'' ותשתוק. הדוגמא שנתת בעניינו של משה קצב, לצערי אינה מדוייקת. או שאינך זוכר בדיוק את ההתפתחויות. הוא הלך אל היועץ המשפטי לממשלה, ודווח לו על נסיון הסחיטה של א' - והוסיף כי יש בידיו ''הוכחות חותכות''. מני מוזו בקש ממנו שימציא לו את ההוכחות ואז הוא יטפל בנושא. עברו שבועיים ושום דבר לא קרה. ואז מזוז התקשר לקצב ושאל אותו מדוע הוא אינו מעביר לו את ה''הוכחות''? וקצב השיב שבתוך זמן קצר הוא יעביר אותם אליו. כעבור חודש העביר קצב קלטת, שבה מוקלט נסיון הסחיטה של א'. בדיעבד התברר שהומר המוקלט עבר עריכה. זו למעשה הסיבה לעכוב. ואז מזוז קרה לא' המתלוננת, והיא ספרה לו את כל המעשה. והוסיפה שקצב אמר לה: ''אני נשיא ואת סתם מזכירה, למי את חושבת שיאמינו?'' למשמע דבריה של המתלוננת, שאל אותה מזוז: מה את מבקשת בשורה התחתונה? והיא השיבה שאדם כזה אינו ראוי לשבת במשכן נשיאי ישראל. אם הוא יתפטר היא סוגרת ענין. מזוז שחס על כבוד הנשיאות וכבודו של קצב, הציע לו תכריז את סיום תפקידך מסיבות אישיות - ונסגור את הענין. קצב דחה את ההצעה. כאמור, מי שידיו נקיות לא צריך לחשוש. דוגמא נוספת: ירון זליכה שהיה החשב הכללי במשרד האוצר. | |||
_new_ |
הפרשנות של המ ציאות קצת מטעה | |||
|
|||
אתה טועה, מנדס ידידי. העובדה שהפרקליטות אינה רוצה לשמוע את שמה של א' מבית הנשיא ואף לא הזמינה אותה לעדות מוכיחה כי הבחורה שיקרה את חוקריה והוליכה אותם שולל. מה שכתבתי לעיל לא בא לנקות את קצב אלא בא להוכיח שתלונה במשטרה עם יחידת החוקרים הנוכחית אינה ערובה לעשיית צדק. החטא התחוקתי הגדול ביותר של המשטרה הוא ההדלפות המכוונות. רק אתמול שמעתי את כתב ערוץ 2 בחדשות ''מכה(בפומבי)על חטא'' שיתוף הפעולה של התקשורת עם המשטרה בנושא זה. | |||
_new_ |
תמימות דעים | |||
|
|||
בנושא ההדלפות יש בינינו תמימות דעים מוחלטת. אני מתגעגע לימים של ראש אגף החקירות ניצב בנימין זיגל. שמעתי אותו אומר פעם, כי הוא נזהר מאד בכבודו של האדם. ולכן אין הוא מפרסם דבר מן החקירות. הוא גם הוסיף אז, כי חוסר ההדלפות מצדו מעמיד את כל השותפים בעבירה בפני ערפל כבד, והם אינם יודעים מפני מה צריך להתגונן. | |||
_new_ |
חבל מאוד | |||
|
|||
לק''י חבל מאוש שכלויכוח על נשא כל שהוא הופך להתנגחות ימין ושמאל. אני מתעב את אולמרט -אבל מה שנעשה לו הוא נבזות שאין דוגמתה. כאשר בהיותו ראש ממשלה העוסק בענינים חיוניים למדינת ישראל ולכולנו המשטרה והפרקליטות שיבשו את תפקודו ואת תפקוד ממשלתו - לא היה שום דבר דחוץ שלא סבל דיחוי.ובסופו של דבר ממילא הנושא נמשך לאחר סיום כהונתו - המתנה של כמה חודשים לא היתה מעלה ולא מורידה. באשר לבניה לגובה - גם אני סבור שזה צורך הכרחי. את פרויקט בלולנד אני רואה כל שבוע ואינני רואה בו כל רע. הוא רחוק מעיר העתיקה ומכל מונמט הסטורי ארכיאולוגי אחר לכן הגדלת אחוזי הבניה היתה הליך מתבקש. האם היה שוחד? אינני יודע - אבל בגלל המבנה הביורוקרטי של מדינת ישראל כנראה שכן - כבר מאר פרופ' שלמשפטים רון שפירא - בלי שוחד לא היה קם במדינת ישראל אוהל סיירים אחד ויחיד. אליצור | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
מן הפתיח שלך קוויתי שתוביל את תגובתך למקום יותר הגיוני ושפוי. אבל לצערי, אתה נפלת בשבי המאזניים המשפטיות, שכל עוד אדם שלא הורשע הוא בחזקת חף מפשע. ולכן החקירה רק הפריעה לתפקודו של אולמרט כראש ממשלה. כנראה שהנורמות המוסריות שלנו בארץ השתנו מאז שהליכוד עלה לשלטון. מדוע אינך חושב למשמל, שכיון שהחקירות הפריעו לו לתפקד כראש ממשלה, מן הדין היה שיתפטר... ויתמסר לחלוטין להוכחת חפותו? אדם נקי כפיים כך נוהג. למשל יעקב נאמן, שהיה שר משפטים. מרגע שהפרקליטות תפרה לו תיק פלילי, הוא לא בקש שימוע, ולא ביקש שום פריבילגיה שאנשי צבור בכירים מבקשים. אלא התפטר מיד מתפקידו כשר משפטים ואמר: ''אני הולך להלחם על שמי הטוב''. אתה חושב שאולי עשה כן בגלל שהוא אדם דתי, ובתור שכזה הוא מכיר את מה ששלמה המלך אומר בספרו: ''טוב שם משמן טוב ויום המוות מיום הוולדו'' (קוהלת ז' א'). בכל מדינה מתוקנת ראש ממשלה או נשיא מדינה שמוזמנים לחקירה תחת אזהרה, מגישים מיד את התפטרותם. הדעת אינה סובלת שאנשים במעמדם יהיו נתונים בלחצים של חקירות. שלא לדבר על הצד המוסרי. אולמרט נשאר על כסאו כי זה עזר לו לשגע את החוקרים שלו. קצין החקירות שהשתתף החקירתו, ]רש מן המשטרה וסיפר שאולמרט לא שיתף פעולה עם החקירה. היה מפסיק את החקירה באמצע בכל עת שנראה לו שהוא נקלע לפינה שאין לו מוצא ממנה. אנחנו רואים את עצמנו עם סגולה. קדחת. מאז שהליכוד הגיע לשלטון הסגולה שלנו התעופפה לה. פעם בימי מפא''י היה מוסר והיתה בושה. שר השיכון אברהם עופר הוזמן לחקירה במשטרה... מרוב בושה האיש הלך לשפת הים וירה לעצמו כדור בראש. גם יעקב לווינסון, שהיה מנכ''ל בנק הפועלים. האיש הזה לקח את בנק הפועלים, שהיה מעין חנות מכולת קטנה ועשה ממנו אימפריה. וכאשר הוא נקרא למשטרה לחקירה - הוא פעל כמו עופר. אז אל תרחם על אולמרט. בהיותו עורך דין הוא ידע לגנוב היטב, מבלי להשאיר טביעת אצבעות. כך הוא יצא זכאי בפרשת החשבוניות הפיקטיביות. הוא טען שהוא לא ידע עליהן דבר וחצי דבר. והשופט עודד מודריק קנה את הסיפור שלו. וזיכה אותו. אינני מבין עד היום מדוע השופט לא חייב אותו ולו בגלל האחריות שלו כמי שעמד בראש המערכת. מה שנקרא אחריות שילוחית. השופט העליון חיים כהן זצ''ל, אמר פעם: האדם היחיד במשפט שמותר לו לשקר, הוא הנאשם. וזכות זו שמורה לו כי הוא רוצה לגונן על עצמו. כל אחד אחר שישקר במשפט צפוי לתת את הדין על כך. וכאן נדרשת מומחיותו של השופט - האם להאמין לו או לא. אני מקווה שהפעם החקירה שלו תתנהל כבר אחרת. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
אתה מתעלם מפרט קטן. כל זמן שאןלמרט היה ראש ממשלה המשטרה חקרה אותו כל שבוע,כמעט. מאז שפסק להיות ראש ממשלה ,אולי נחקר פעם או פעמיים. איך תסביר זאת? לי יש הסבר פשוט. יחסי הציבור של המשטרה (וההדלפות הן חלק אינטגרלי וחשוב מאוד בכך) חשובים בעיניה ובעיני מפקדיה(וזה כולל את כל גורמי האכיפה) יותר מכל דבר, כולל תפקוד נכון של ראש הממשלה. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
ע' יקירי, אינני מתעלם מן התרגילים של המשטרה. אם לאולמרט היה מותר לשטות בחוקרים ולהתעלל בהם: ''היום אינני יכול'', ''אני חייב להפסיק את החקירה כדי לטפל בבעיה דחופה: וכד'. אז גם למשטרה מותר. ההסבר היחיד שיש לי על אי הזמנתו לחקירה אחרי שסיים את תפקידו - כי יש להם את כל מה שהם צריכים. * * * * * אנחנו הרי בגיל שאנו יכולים לומר ''נער הייתי וגם זקנתי... אנחנו מלווים את המדינה מראשיתה. אנחנו יכולים בהחלט לקבוע כי לא לתינוק הזה התפללנו. דור המייסדים לא חשב בכלל שאנשים ברמתם ייקלעו למצבים פליליים כאלה. איך אמר פעם זלמן ארן, שהיה שר החינוך, למישהו שהתפאר בפניו כי הואשם פעמיים וזוכה פעמיים: ''לא היה לי הכבוד להיות מזוכה בבית משפט אפילו פעם אחת''. אנחנו כעסנו מאד על מפא''י עם השחיתויות של אנשיה. מסתבר שהליכוד עלה עליה פי אלף מונים. כמה ממצער כמה חבל. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
ההתיחסות הציבורית לשחיתות השתנתה, ולטובה. השקיפות גדלה וגם הציבור השתנה, לרעה. יותר חומרניות. אך זו תופעה כלל עולמית ולא ישראלית בלבד. אני אוהב את הפלמ''ח ואת רוחו,אך זה חלף מזמן, אין מה לעשות ולא ניתן להחזירו. לכן אני רואה את הדברים בפרופורציה של הזמן.היו מושחתים גדולים בכל שנות הקמת המדינה ולפניה,אך זה היה פחות ניכר ונראה לעין. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
מה אתה אוהב בפלמ''ח? את סחיבת התרנגולות או את אופן המלחמה שלו? | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
את העובדה שלא השתטחו על כל אבן ולא התפללו מתחת לכל עץ רענן.. תרנגולות גם נטורי קרתא סוחבים. הביאו כמה שי לאחמדי הקטן. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
גם פה אתה טועה, כמובן הפלמ''ח עשו להם תותח - קדוש והיה גם שמש העמים אם זה זכור לך אחדות העבודה נפרדה ממפ''ם הרבה אחרי שהפלמ''ח כבר לא היה | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
אני רק רואה את הטיפשים שמשלמים כסף כדי להשתטח על אבנים או לשתות מים מהברז של הבאבא התורן,או מרחפים ממגע ידיו של הרנטגן,או האלולטרסאונד או רמאי אחר. לעומתם הפלמ''חניקים הם מלאכי השרת. ושכחתי את אלה שדואגים שלא תהיה חניה בשבת ואנשים יאלצו לנסוע לא הפסק במכוניותיהם. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
גם אני רואה אותם אבל אני רואה יותר ממך כי אני רואה את זה גם בפלמ''ח ואתה עדין לא | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
ידידי ע.בבקשה לזכור כי נעשה מעשה לא ראוי . מעשה שנראה לפי מה שידוע וידוע הרבה כי ביצועו התאפשר עקב הטייה של מסלול האישורים התקין . אמר פעם פרקליט מאד מפורסם , ציצרו ''?QUI BONO'' מי מרויח ? כאן אולי ראוי לשאול טרם פסיקה ''מדוע ?'' מדוע הוקם מבנה שרוב הציבור סבור שהוא מכוער , מפריע , מכביד על חיי התושבים , גוזל קרקע ירוקה ? מדוע כל ההליכים שהתקיימו ואלף התנגדויות שהוגשו בכולם לא התקבלה דעת הזולת ורק דרישת הייזמים התקבלה ? מדוע ? ומאחר ואנו כולנו לא נולדנו אמש , אנו חושדים . חושדים מאד . לייזמים היו רווחים מוגדלים עד מנופחים וטור ארוך של חשודים ונחקרים מטייל במסדרנות המשטרה . ואדון א.א. הידוע כאיש נכלולי ומניפולטיבי נמצא בסביבה . והמישטרה , בהחלט אפשר שהם מחפשים קצת פוקוס על עצמם , זה חוקי וזה משני ביותר ובלתי חשוב בכלל . מעשה השחיתות שריחו הולך מדן עד אילת הוא הנושא . | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
יש התלהמות גדולה סביב העניין. אני ניסיתי לתת לזה קצת פרופורציות. ולעניין המשטרה, קרא את הידיעה הבאה: | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
ועוד דבר קטן . החקירות הסתיימו . הוגש כתב אישום . המשפט נפתח . במצב זה אין צורך בחקירת אולמרט בפרשיות הקודמות . | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
למה לא? | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
מה לא מובן ? הפרשיות ההן נחקרו . המידע רוכז בתיק ונפתח משפטו . האם לדעתך פרשיה שגובשה כבר לתיק נחוץ לחקור הלאה ? | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
איני מבין אותך. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
ידידי , אתה כתבת ''כל זמן שאןלמרט היה ראש ממשלה המשטרה חקרה אותו כל שבוע,כמעט. מאז שפסק להיות ראש ממשלה ,אולי נחקר פעם או פעמיים.'' ולכן עניתי ''החקירות הסתיימו . הוגש כתב אישום . המשפט נפתח . במצב זה אין צורך בחקירת אולמרט בפרשיות הקודמות .'' וגם חזרתי וכתבתי ''הפרשיות ההן נחקרו . המידע רוכז בתיק ונפתח משפטו .'' כלומר חקירתו התנהלה כאשר היה ראש ממשלה . הוא השתדל לצמצם את זמני החקירות ולכן נדרשו מספר רב של פגישות לצורך החקירה . בחלוף הזמן הוא הפסיק להיות ראש ממשלה וגם החקירות הגיעו למיצוי . כך מספר החקירות נעשה קטן מאד ולאחר שהוגש כתב אישום ונפתח המשפט , אין חקירות נוספות בענין הישן . כעת חוקרים נושא חדש . | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
עכשיו הבנתי. בין יום סיום כהונתו כראש ממשלה ועד הגשת כתב האישום חלף זמן רב. המקריות שהחקירות נמשכו עד יומו האחרון כראש ממשלה ופסקו מיד עם סיום תפקידו מפליאה ממש. מאחר ואני מאמין קטן מאוד במקריות אני פשוט איני מאמין בטוהר התנהגותם של חוקרי המשטרה.זה היה כך עם קצב, עם רמון וגם בפרשת השוחד הנוכחית ניכרת (לפחות בעיני)המגמה של ניצול הענין של מקסימום יחסי ציבור, הטלת דופי מהירה ויאללה לפרשה הבאה. אם יקרה מה שאני מאמין שיקרה וההר יוליד עכברונצ'יק הרי האשמה תוטל על השופטים הרחמניים והפרקליטים הפחדניים,חוקרי המשטרה, בעיני עצמם יצאו ''גדולים''. אתמול צרפתי לך קישור לידיעה על ''עניין חמור מאוד''מלפני מספר שנים שאפילו לא בשל לכתב אישום. וזה קורה כל הזמן. ע''ע ראש עיריית קרית אתא. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
אני יכול להסכים שהפרקליטות או המשטרה או שניהם אינם נקיים משיקולי פירסום . במקרה של נאמן ושל רמון זה אפילו חמור יותר . יחד עם זאת ''ותימלא הארץ חמס'' ולא חמאס . אנחנו האזרחים הפשוטים , שומעים ורואים איך כל מי שיש לו גישה למערכות הכסף הגדולות או למרכזי קבלת ההחלטות , כיסיהם תפוחים כמו צפלין . אזלת היד מול השופטים מסתיים ב''חוסר הוכחות מספיקות'' כמו המקרה שהבאת . אין לשכוח שהמערכת המשפטית שלנו מלכתחילה מתיחסת לאדם כחף מפשע עד כי יוכח מעל לכל ספק סביר שהוא חטא . זה מעניק ייתרון לכל מי שמתקשים להוכיח את אשמתו . מן הבחינה הציבורית יש הרבה מקרים בהם ''אין הוכחות מספיקות'' אך פשע נעשה . כך נחלצים העברינים . אתמול הביאו קטע שבו אומר אולמרט בנושא בריכות המלח שהיועץ המשפטי החליט X והוא החליט לפעול בניגוד לדעתו . למה ? זאת לא אמר . | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
הבסיס לדמוקרטיה אמיתית הוא בין היתר ,חפות האדם עד ששופט קובע את אשמתו.נסיונות ל''כופף'' דבר זה יביא להרס הדמוקרטיה ומעבר למשטרים טוטאליטריים ,בין היתר הפשיזם שכה אהוב עליך. לא כל אחד שכיסיו נפוחים הוא גנב ורמאי.רוב האנשים מרויחים את כספם ביושר. אם נתפס רמאי והוכחה אשמתו נא להענישו בהתאם,אך אם לא הוכחה אשמתו,נא להתייחס אליו כחף מפשע. בעת הדיונים על הפשרת אדמות ישנם שיקולים רבים,השיקול המשפטי,זה המנחה את היועץ המשפטי הוא אחד מכמה ומקבל ההחלטות,במקרה זה אולמרט, אינו בהכרח חייב להעדיף שיקול זה. כל מי שבקיא בנעשה באזור עתלית יראה את עניין בריכות המלח בצורה שונה מהמוצגת בתקשורת. אין בדברי אלה מלטעון שניתן או לא ניתן שוחד. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
חלק זה היה מיותר ''הפשיזם שכה אהוב עליך'' . כפי שהסברתי בעבר יש שתי וריאציות . 1 - שהפשיזם הוא התהליך הנפוץ בעולם החי . במקרה זה המשפט שלך לא נכון . 2 - שהפשיזם הוא לפי ההגדרה שהביאו מהויקיפדיה . ובמקרה כזה המשפט שלך לא נכון . -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- רצוי שתבחין כי עברינים רבים נחלצים בגלל ''חוסר הוכחות מעל לכל ספק סביר'' . רבים אחרים מקבלים עיסקאות טיעון קלות מאותה סיבה . לזה יש שתי סיבות מרכזיות . 1 - המשטרה והפרקליטות אימפוטנטים במידה מסויימת . השוטרים כושלים במציאת ראיות והפרקליטות כושלת בהוכחת האשמה בבית המשפט . 2 - גובה המחסום של ''מעל לכל ספק סביר'' תלוי מאד כיצד מוגדר אותו ספק סביר . כישרונם של סניגורים תלוי הרבה ביכולתם למצוא ספיקות סבירים . | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
כל מה שאתה אומר הוא במסגרת המשחק הדמוקרטי. עדיין מי שאשמתו לא הוכחה הוא בחזקת חף מפשע. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
הרשות בידי להתלונן על האיכות הגרועה של המשטרה , הפרקליטות והשופטים . בלי זה לא יהיה תיקון ! אבל השופטים סבורים שהם שניים רק לאלוהים . אמרו עליהם שהם חמורים וקמה מהומה רבה . הפרקליטות כושלת בערך במחצית התיקים שהיא מטפלת . המשטרה מפענחת מקרים חמורים כגון רציחות רק כאשר הרוצח נכנס לתחנת המשטרה עם סכין מגואלת בדם וצורח ''רצחתי ! רצחתי !'' פשיעה מאורגנת הם מפענחים כמו שהם מבנים בתורת היחסות של אינשטיין . | |||
_new_ |
עירן, מה יוצא לך מהפאשיזם? כולם סביבך גונבים | |||
|
|||
הפאשיזם היה סביר בגרמנייה, שם היה יושר, ומטרתו היתה התערבות ממורכזת בכל דבר ועניין, בניית כבישים רחבים, אירגון תעשייתי, תעשיית מלחמה, הכל באופן יזום ובאקלים מוסרי. כפשיסט יכולת לנווט ולהשפיע. גם להיות פשיסט באיטליה היה הגיוני, יכולת להשתלב, להשפיע, לייעל, להלחם במאפייה.בישראל הפאשיסט רק הולך מנופח חזה, כשכולם גונבים וצוחקים עליו. מה יוצא לך מזה? זאת מדינה של יהודים, הכסף זה הכל, המוסר זה מילים כאן. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
לק''י ברוב ארצות העולם אסור לפתוח בכלל בחיקרה נגד ראש ממשלה מכהן. למשל בצרפת - הנשיא שיראק נחשד בחשדות חמורים ובכל זאתלא נחקר כל זמן שכיהן בתפקידו. אתה מציע שפקידים שלא נבחרו יכולו להדיח ראש ממשלה מכהן שזה בבחירות (למורת רוחי) בצורה משכנעת. זה דבר שלא יעלה על הדעת. גם בנוגע לנאמן - על ידי תפירת תיקים הפרקליטות מוציאה מן המשחק פוליטיקאים שלא נראים לה מסיבות כאלה או אחרות. אני מכון להצעה שלך בתנאי אחד - אם איש ציבור נחקר ונאלץ להפתטר ואחר כך לא הורשע הרשעה מלאה הרי כל השוטרים והפרקלטים שעסקו בתיק יכנסו לכלא מידית לעשרים שנה ללא אפשרות לנכוי שליש וללא אפשרות לחנינה.נוסף לכך יהיה על כל אחד מהחוקרים והפרקליטים בנפרד לפצות את איש הציבור בסכום של מיליון ש''ח הסכום ישולם אך ורק מכיסו האישי של החוקר או הפרקליט והמדינה לא תוכל להששתף בהוצאות הפיצוי. אם אתה מקבל את ההצעה הזו אני מוכל לקבל שאיש ציבור יתפטר במקרה של חקירה. אליצור | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
בתשובה למר סגל, יש את המודל הצרפתי ויש את המודל האנגלי והיפני. לפני כמה שנים מטוס נוסעים עשה תאונה קשה בזמן נחיתה בטוקיו. למחרת היום שר התחבורה היפני התפטר מתפקידו בגלל אחריות מיניסטריאלית. אצלנו זה אף פעם לא יקרה. העיקר שאנחנו מחזיקים מעצמנו עם הספר. שאלו פעם ישראלי מה ההבדל בין ישראל לבין יפן. האיש לא ידע להשיב. ואז השואל השיב לשאלה ואמר: ההבדל הוא שבישראל ''עם עובד'' זו רק הוצאת ספרים. מה שאנשים אצלנו לא מבינים, מנהיג פוליטי שהסתבך בפלילים אינו מסוגל לחשוב ישר. והוא עלול לקבל החלטות לא טובות - כיון שירצה לחפות על מעשיו. אינני רוצה שפקידים יגידו לאדם נבחר: לך הביתה. אני רוצה שהאיש יסיק את המסקנה המתבקשת לבדו. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
לק''י המודל היפני פסול בעיני מכל וכל. אם כבר, המודל האמריקאי הוא הנכון - על הנבחרים להחליט האם יש טעם לקבל את ממצאי החוקרים והפרקליטים או לדחות אותם. הסיבה ברורה - קציני משטרה ופרקליטים מנסים לחולל הפיכה משטרתית - משפטית ולהפוך על פיה את הכרעת הציבור לכן רק נבחרי הציבור הם שיכריעו האם לקבל את דעת השטרים והמשפטנים או לא. אבל, אתה מתחמק מהענין העקרי - מה קורה כאשר קציני משטרה ופרקליטים הפכו על פיה את הכרעת הציבור מסיבות בלתי מוצדקות כפי שקרה בפרשות של נאמן רפול ריבלין ועוד רבים רבים? הצעתי - לנהוג בהם בדיוק כפי שנוהגים בקציני צבא שהובילו מרד מזויין נגד הממשלה - לשלוח את החוקרים והפרקליטים הללו לעשרות רבות של שנות מאסר, להפקיע את רכושם, ולחייב אותם לשלם פצויים לנפגעים. אדרבה הבה ונשמע - האם לדעתך קציני משטרה ועורכי דין שהובילו הפיכה משפטית - משטרתית בניגוד לרצון העם צריכים לצאת נקיים ממעשיהם הנלוזים? אליצור | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
התשובה על שאלתך האחרונה היא שלילית. איננני יודע מאין הסקת שאני תומך ב''הפיכות'' משטרתיות. אדם צריך לקחת אחריות על מעשיו - זו כל התורה. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
לק''י אז מדוע לאחר שנאמן יצא זכאי מכל וכל מהעלילה שטפלו עליו לא נשלחו חוקרי המשטרה והפרקליטות לכלא לעשרות שנים כדין כל מי שמחולל הפיכה חמושה נגד השלטון החוקי? מדוע רכושם לא הוחרם? מדוע לא חייבו אותם לשלם פיצויים של מליונים לנפגע? כנ''ל לגבי רפול, כנ''ל לגבי קהלני, ועוד ועוד. אליצור | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
מאותה סיבה שרופאים לא נשפטים על הריגה, כאשר הפציינט שטפלו בו מת. | |||
_new_ |
חבל מאוד וגם מצער מאד | |||
|
|||
לק''י רופא חשוף לביעה על רשלנות ובודאי שאם גרם נזק במזיד הוא יתבע. במקרה של נאמן קהלני ורפול הפרקליטות והמשטרה גרמו להם ולבוחריהם נזק במזיד - ולכן צריך לנהוג בהם כמו שנוהגים בפוטש צבאי. במקרים אחרים הם נהגו ברשלנות ולכן צריך לנהוג בהם כמו שנוהגים ברופא שגרם למות הפצינט שלו ברשלנות. המצב שבו קציני משטרה ופרקלטים גורמים בזדון או ברשלנות נזק בלתי הפיך לנבחרי ציבור ולציבור שבחר בהם ואינם משלמים שום מחיר על מעשיהם הנלוזים הינו מצב פסול המסכן את הדמוקרטיה הרבה יותר מכל שחיתות שלטונית. אליצור | |||
_new_ |
מנדס, אלה אנשים בלי שום חוט שדרה | |||
|
|||
רק פוזות של אנשי יושרה ודיבור מרשים. ראה כמה מרשים נישמע אולמרט כשאמר: מעולם לא לקחתי שוחד. מי שלא עובד קשה, אין לו יושרה. הם לא יתפטרו מרצונם. צריך לחזק את מפלג הונאה והיחידה לחקירות פשיעה כלכלית, פי 10 במצבת כוח האדם ופי 13 בתקציב. זה הכל. | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
אליצור, הסיפור של אהוד אולמרט הוא דוגמה קלאסית של פרשות שהחלו הרבה לפני שהמשטרה החלה חקירה. לכן שורש הבעיה במגישי התלונות. משהוגשו התלונות לא יכלה המשטרה שלא לחקור. רוב החומרים והפרשיות בהן נחקר אולמרט התרחשו לפני הרבה זמן, וגם היו ידועים. אבל עד שאולמרט לא הפך להיות מועמד לראשות הממשלה, נשמר החומר על אש קטנה. והנה מעט אחרי ששרון חלה ואולמרט הפך למועמד הגבירו ''התופרים'' את זעקתם. אני קורא להם ''תופרים'' לא בגלל שהם מבלפים אלא בגלל שהמוטיבציה שלהם היתה להכשיל את סיכוייו במגרש הפוליטי. אני זוכר כמו היום ששמעתי את אחד מה''תופרים'' מצהיר בראיון ברדיו מה מניע אותו. יש הגיון בהצעתך שראשי המדינה לא יחקרו במהלך הקדנציה אבל אז צריך להבטיח: א. שהחשוד יחקר מיד בתום הקדנציה. ב. שהחשוד לא יוכל להיבחר פעם נוספת עד שהסתיימה החקירה. מאסר ארוך ללא אפשרות לחנינה ולניכוי שליש לאנשי התביעה בגלל זיכוי, בגלל ''טעות'' בהחלטה אם להעמיד לדין הוא דבר אכזרי מאד. מנגד הרבה יותר אנושי יהיה לערוך חקירה אם באמת היתה ''טעות'' או זדון. | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
לק''י אני מסכים לשתי ההצעות שלך. מאסר ארוך וקנסות כבדים לאנשי התביעה בגלל זכוי הנאשם הינו מעשה הרבה פחות אכזרי מאשר חקירה הנמשכת חמש עשרה שנה כפי שעושים לליברמן למשל. ואם כבר - אולי כדאי להוסיף שאם חקירה נמשכת יותר משנה והתיק עדיין לא נסגר הרי החוקרים והפרקליטים האחראים לתיק ישלחו למאסר של שנה וישלמו פיצויים לנפגע. אליצור | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
צר לי, אבל איני יכול לקבל את הרעיון שלך משום שהוא מבוסס על ההנחה שזיכוי נאשם משמעותו תביעה לא מוצדקת. ההנחה הזאת מבטלת למעשה את חזקת החפות. | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
לק''י רק לחוקרי המשפטרה יש חזקת חפות? לנבחרי הציבור אין חזקת חפות? תובע או פרקליט שגרם לאיש ציבור ולציבור שבחר בו נזק בלתי הפיך צריך להשלח לכלא. אליצור | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
חקירה והעמדה למשפט עניינן לבדוק אם האדם ראוי לחזקת החפות. אין בפתיחת חקירה או החלטה להעמיד לדין ביטול חזקת החפות. לכן משמעות ההנחה שעליה מבוססים דבריך היא ביטול חזקת החפות בכלל. | |||
_new_ |
הבעיה נובעת מה''תופרים''! | |||
|
|||
נראה לי שהנושא שאליצור מנסה להעלות כאן ובאופן מסורבל מאד הוא העניין של 'עינוי הדין'. אסור לבלבל את ענין 'עינוי הדין' אשר מערכת המשפט אסורה בו (והענין הנספח של 'שקיפות ההליכים' ופומביותם), עם מה שאליצור טוען ונוגע בהליכי החקירה וההגשה למשפט. במקרה של אולמרט, כמו במקרה של הנשיא קצב, אקלים השחיתות שאפף את משרדיהם של השניים כבר בתקופות מוקדמות של היותם בתפקידים ציבוריים היה ידוע לכל מי שעבד עימם אז. לא היה מנוס בסופו של דבר, בין אם בשל דחיקת גורמים פוליטיים להתחיל בחקירה או בשל הצטברות טבעית של הוכחות לכאורה, מלהתחיל בחקירה לקראת הגשת כתבי אישום. אך זכותם של הנחקרים, כמו כל נאשם אחר, לקיצור משך החקירה ככל האפשר על מנת למנוע עינוי דין מהנחקר. אין לכך כל קשר לתפירת תיקים. היו תיקים שאכן נתפרו לנושאי משרות ציבוריות, והחקירות היו קצרות מאד. בנוסף לכך, במקרה של אולמרט, למרות הצטברותן של ראיות ועדויות מרשיעים לכאורה, הרי נראה שהטקטיקה של הנאשם אולמרט היתה זו שגרמה למראית עין של עינוי הדין (מתאנים לי על לא דבר) אך היתה למעשה תוצאה של ההצגה של שיתוף פעולה שבה נקט הנחקר לכל אורך הדרך במטרה לפרוס את החקירה ולאלץ את החוקרים לחשוף כל פירור מידע ועדות בפני הנחקר, ועקב כך, החשיפה של הטקטיקה של התביעה והמשטרה, דבר המביא בסופו של דבר לשליטה של הנחקר בתהליך החקירה במקום שליטה של החוקרים והתביעה. אין אולמרט זכאי להתלונן על עינוי הדין, אם בכל פגישה עם החוקרים בחר מתי וכיצד להפסיק את החקירה, טקטיקה אשר יצרה 'מידור' של העדים והממצאים, ואיפשרה כנראה לבאי כוחו של הנחקר להגיע לעדים ולנטרל את עדותם מבעוד זמן. אליצור טוען שהחוקרים והחקירה מוטים מראש בשל מניע פוליטי. אך קשה לו להוכיח את טענתו. במקום זה הוא צועק את טענתו בקול רם יותר, בתקווה שזה ישכנע. אבל זה לא משכנע - זה רק גורם לי לחשוב שהאיש בעצמו חרש. | |||
_new_ |
למה רק לאיש ציבור? | |||
|
|||
הרעיון שלך ראוי אולי לבדיקה בתנאי שיוכח שאנשי החוק פעלו בזדון ומתוך ידיעה שהם טופלים דברים חסרי יסוד על אנשים חפים מכל פשע. מאידך, אם הם פועלים בידיים נקיות על מנת להביא עבריינים לדין הרי שהם לא עושים כל רע. | |||
_new_ |
למה רק לאיש ציבור? | |||
|
|||
לק''י אני מסכים כמובן עם הערתך זו. במקרה של נאמן למשל ברו לחלטין שהם פעלו בזדון כך גם במקרה של קהלני ורפול קבע בית המשפט שהם פעלו בזדון. במקרה של אולמרט אני לא חושב שהם פעלו בזדון אבל עדיין ההפרע לראש ממשלה מכהן לטעמי היתה מחייב אותם להמתין מספר חודשים. אליצור | |||
_new_ |
לא זכור לי כי בית המשפט | |||
|
|||
קבע מה שאתה טוען. יש לך במקרה מקור להוכיח את הטענה? ונניח אפילו שהיו גורמים במשרד המשפטים שהחליטו לחסל אתהשר הממונה נאמן, על מה ולמה הם נטפלו לקהלני? אמנם קהלני הוא קצת טיפש אבל זו לא סיבה. | |||
_new_ |
לא זכור לי כי בית המשפט | |||
|
|||
לק''י בן יאיר היועץ מהפשטי באותו הזמן כינס את צמרת משרד המשפטים ונשא לפניהם נאום שבו השוה את נאמן לכלב שפרץ הביתה ושורט את הרהיטים ותפקידם של בעלי הבית הוא להוציא אותו מהבית קשור ברצועה. כך הוא אמר וכך הוא עשה. מה זה עושה לדמוקרטיה? זה כנראה לא מענין את המשפטנים שהם מעל להכרעת הציבור. באשר לקהלני השופט כבר קבע בזמנו שהבלון המלא נפיחה סרוחה של הפרקליטות התרומם לקול תשואות הצופים עד שהתרוקן לזועתם ולחרפתם של אלו שהעלו אותו לאויר - הפרקליטות כמובן נעלבה מאוד מקביעותיו הציוריות של השופט אבל לא העלו על דעתם להסיק מסקנות אישיות ואף אחד לא דרש מהם להסיק מסקנות כאלו. אליצור | |||
_new_ |
אם זה נכון | |||
|
|||
אז הדברים חמורים מאד אבל עדיין נשאלת השאלה אם היה בסיס מוצק לחשד נגד נאמן. | |||
_new_ |
אליצור, רק משטרה חזקה תציל את בית שלישי | |||
|
|||
הבעיות האמיתיות של ישראל הם בתחום המשטרה והפלילים. כל השאר רק הסחת דעת. שום ''ציבור'' ושום דיבור נימלץ. אגב, המתנחלים רק מסבכים אותנו עם מדינות האיזור ועם ארה''ב, ויביאו יום אחד לג'נוסייד בכולנו. אתם מסכנים חיים, אינכם מבינים זאת? | |||
_new_ |
שמעון היקר, תשכח מהביטוי ''נקי'' אין דבר כזה כמעט כיום | |||
|
|||
הקיום הישראלי הוא מבוסס שחיתות וגניבה. רק אתה בזמנו האמנת באידאלים, העריכו את תרומתך במערכת הצבאית. נשארת עם פנסייה וללא רכוש כמעט. היום כולם גונבים. | |||
_new_ |
אף אחד לא תפר לנאמן שום תיק | |||
|
|||
הוא נחשד ונאשם בהגשת תצהיר כוזב לבג''ץ ויצא זכאי במשפט. מה כאן תפירה? האם כל מי שיוצא זכאי הוא מי ''שנתפר'' לו תיק? | |||
_new_ |
אף אחד לא תפר לנאמן שום תיק | |||
|
|||
כשמדובר בשר המשפטים שרצה לבצע רפורמות שמהן יכלו להינזק אנשים בפרקליטות יש מניע ברור . | |||
_new_ |
אף אחד לא תפר לנאמן שום תיק | |||
|
|||
אבל איפה ההוכחה שזו תפירת תיק? למה לא להניח כי היה חשד סביר לעבירה חמורה? | |||
_new_ |
אף אחד לא תפר לנאמן שום תיק | |||
|
|||
אתה כנראה אינך יודע מה זה ''מניע'' . | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |