|
הפסיון – סוף הסיפור | ||||||
ישראל בר-ניר (יום שישי, 05/03/2004 שעה 7:34) | ||||||
|
||||||
הצגת המאמר בלבד |
מההר נולד עכבר ..... | |||
|
|||
המאמר הזה כמו קודמיו כתוב טוב מאד, אבל.... : במאמרים הקודמים הצגת את האנטישמיות שבסיפור הפסיון, קשרת את הסרט של גיבסון לליבוי היצרים האנטישמיים וחיברת את זאת לספירו ושיבוטיו. בתגובה על המאמר הקודם שלך (בימים ההם בזמן הזה) כתבתי: ''הרי המאמר נכתב לא כדי להתריע על מה שמחולל הסרט אלא כדי לחבר את ספירו ואנשים כמוהו לרפש. הנושא של המאמר שלך הוא ''ספירו ושיבוטיו'' אבל על זה אתה לא ממש כותב כי אין לך משהו ספציפי להגיד על ספירו. אז מה עושה דמגוג כמוך? כמו בעבר אתה מפיל על ספירו את התיק שהכנת על גיבסון......... לך, לך לראות את הסרט עליו אתה כותב למרות שלפי דבריך אתה כבר יודע הכל על הנושא. הרי לאחר שתראה אותו שוב תעסוק בשיבוט על ספירו'' (בר-ניר ושיבוטיו תגובה 41810). ובכן מצד אחד אין הפתעות כי אתה שוב עוסק בספירו בלי להביא דברים שלו שיתאימו לאמירות הקטגוריות שלך. במאמר זה אתה ממשיך בשיטה: ''אפילו מספירו שלנו יש לגיבסון מה ללמוד.'' זו דמגוגיה. מצד שני בצורה די לא צפויה הסכנה האנטישמית נמוגה מאד.... יותר מכך הפחדת אותנו עם ''תחושה'' שלך שהשליחות ''האנטישמית'' של הסרט (עוד לפני שראית אותו) היא מטרה עיקרית שלו שתעורר נזקים כבדים לעם היהודי. זה היה פיספוס גדול כי כעת אתה אומר (כבר לא כמו במאמרים הקודמים): ''אני בהחלט לא הייתי מסווג את הסרט כ''אנטישמי''.'' אין במאמר שלך כל ציון לטעות שלך. יחד עם זאת: 1. את ספירו אתה ממשיך להשמיץ בצורה דמגוגית. 2. אתה מאשים: ''לדעתי אלמלא פרסומת החינם שגיבסון זכה לה בעיקבות ההתקפות והמחאות של אירגונים יהודיים שונים ושל העיתונות הליברלית....'' 3. בכתיבת סידרת המאמרים הצטרפת לגורמים שונים ועשית פרסומת חינם לסרטו של גיבסון שבעיניך לא שווה את זה וגם לא אנטישמי. אז כל הכבוד לך ישראל, עוררת דיון חשוב על אנטישמיות אבל, לפי דבריך במאמר, ערבת בו סרט לא אנטישמי והשמצות על אירגונים יהודיים שונים כולל ספירו... אתה שוב מנסה להתיז את הרפש על אחרים, כולל יהודים - וספירו גם. אבל כרגיל זה לא נדבק ...... | |||
_new_ |
ישראל, נהניתי שוב לקרוא את כתיבתך | |||
|
|||
גם אם אינני מסכים לחלקים ממנה. אינני מסכים לכל נסיון לנתק את הסרט הזה מפעילות אנטישמית סיזיפית המתקיימת תדיר בשוליים רחבים של החברה המערבית-נוצרית (וכמובן האסלאמית, אבל זה סיפור אחר). הסרט הזהז הוא עוד ביטוי של אותה אנטישמיות המתעלמת מעובדות היסטוריות ומציגה אותן באופן זר ומנותק, כדי לשרת מטרה אידיאולוגית. משהו בדומה למה שאנטישמים מנסים לעשות לזהותו של העם היהודי והקשר של היהודים לארץ ישראל. אתה אומר שלא היית מסווג את הסרט הזה כאנטישמי. מה עוד צריך סרט כדי שיהיה אנטישמי? הרי אתה אומר: ''היהודים בסרט מוצגים באור מאוד שלילי – אבל כבר ראיתי וקראתי דברים הרבה יותר גרועים.'' - האם חזרה על 'שלילות' טבולות בשקרים, גם אם הן מעודנות קמעא, צריכות להסיט אותנו מבירור האמת? ''... סיפור הפסיון כפי שהוא מופיע בברית החדשה הוא סיפור אנטישמי, בייחוד הגירסא של מתי... '' - בטח שהוא סיפור אנטישמי, הבא להניע אוכלוסיה להתנער ולהתנגד לאידיאולוגית המוצא שלה עד כדי חיסולה. כי רק ''ילד אחד'' הוא חוקי, וכל קורא ומאמין חייב לבחור ''בילד'' הנכון ולהחיותו. והמאכלת תנתק את אלה שבגדו בברית עם אלוהים. זהו תשתיתה של האנטישמיות שהתחילה לבנות את עצמה כתוצאה ממאבק הנצרות לעצמאות ולהינתקות מן היהדות מולידה. אין בסרט אמת היסטורית, אמת שידועה לכל המתעניינים בה. הרומאים צלבו מאות אלפי קורבנות בכל רחבי העולם העתיק. ואת מי זוכרים? את ישו. ומי נושא באשמה? היהודים כמובן. לא שאין האשמה נופלת גם על היהודים, כי היהודים תמיד ידעו לבקר את עצמם, כדרך שאין עמים אחרים מבקרים. ראה בתנ''ך כמה תוכחות רשומות על שם העם הזה. אבל מכאן ועד לבנות על ה''אשמה'' הזו כבסיס אידיאולוגי (דתי), הדרך ארוכה, פתלתלה ואפילו לא מתחברת. הנצרות שמה מבטחה על יתדות קש. ושתי הערות לסיום: ----------- * אתה צודק בהבחנתך לגבי ''תופעת הספירואיזם''. * כיצד ה''מסר'' האנטישמי ביצירותיו של באך בולטות וברורות יותר מאשר בסרט הנדון? | |||
_new_ |
שאלה | |||
|
|||
כתבת: ''אבל מכאן ועד לבנות על ה''אשמה'' הזו כבסיס אידיאולוגי (דתי), הדרך ארוכה, פתלתלה ואפילו לא מתחברת. הנצרות שמה מבטחה על יתדות קש.'' מה היתה כוונתך ביחס לתגובתך כולה? | |||
_new_ |
כוונתי היא | |||
|
|||
שהנצרות בנתה את עצמה על סילוף ההיסטוריה ומבנה של שקרים התומך בכך. מרוב פלגיאט בין מקורה היהודי, האמונות האליליות של אירופה הקדומה ועסק שיווקי אגרסיבי, נוצר דגם מוזר של לכאורה דת מונותאיסטית המאמינה בשילוש הקדוש, ובמשמעות שישו הוא האלוהים (בחלק מדתות הנצרות) או בן האלוהים (בחלק אחר). דבר זה מנוגד למונותאיזם ומהווה משענת קנה רצוץ ל''פילוסופיה'' הנוצרית. פרופ' לייבוביץ כבר התייחס לדבר והיה נוהג לציין שמי שמשתחווה לציור ומנשק אבן טבועה בו הפאגניזם. האשמה החמורה כנגד היהודים (עד למאה ה-20 כל הנוצרים האשימו את כל היהודים לדורותיהם ברצח משיחם היהודי. אך גם כיום נותרו כאלה המאשימים את כל היהודים) היא תעודת הזהות של הנצרות עד לדור לפני האחרון, ולכן קשה לה להתנתק מזה. כבר 40 שנה מקבל הותיקן את העקרון הזה כטעות, אך ניכשל שוב ושוב להבין את משמעות הדבר ולכפר על כך. | |||
_new_ |
אין ספק שהסרט אינו מיועד לעורר אהדה | |||
|
|||
ליהודים או לישראל. גם טענתו של גיבסון שכל מה שהוא רצה זה ''להביא לידיעת ההמונים את בשורת האהבה של ישו'' זו שטות. לפני שהסרט הוקרן, ההתרשמות כפי שהובאה ע''י אנשים שראו הקרנות מוקדמות (כנראה גם לפני העריכה הסופית) היתה שמדובר ביצירה מונומנטלית שהצופה לא יוכל שלא להיות מושפע ממנה. המוצר הסופי רחוק מאוד מזה. מה שרציתי לאמר הוא שככלי אנטישמי הסרט הזה אינו משיג את המטרה, לא בגלל שגיבסון לא התכוון (אינני יודע למה הוא התבוון, אבל ההתבטאויות שלו מעוררות הרבה סימני שאלה), אלא בגלל שהסרט נכשל (זו דעתי). זה רחוק מלהיות יצירה שתעורר התלהבות או התרגשות בקרב הצופים, למעט כאלה שסצינות גרפיות של עינויים משפיעות עליהם. בניגוד לסרט, בביצועים הבימתיים של יצירותיו של בך נהוג להציג את היהודים בלבוש שנראה כאילו יצא מהקריקטורות של השטירמר (אולי השטירמר קיבל את ההשראה מהביצועים של יצירות בך). ה''דיאלוג'' בין פילטוס והיהודים מתנהל כולו בשפה המובנת לקהל הצופים והמוסיקה שובה את הלב. ההצגות של הפסיון של בך, במיוחד זאת בכפר אובראמרגאו בדרום גרמניה הן חוויה מאוד משכנעת. | |||
_new_ |
ההבדל הגדול הוא | |||
|
|||
שהסרט של גיבסון הוא עכשווי הוא מדבר והוא נגיש לכלל הציבור. ואילו המוזיקה של באך היא מוזיקה שאינה מילולית, הפרשנותה ניתנת להסטה והיא מוגבלת לציבור קטן בתוך ציבור קטן אוהב המוזיקה הקלאסית. | |||
_new_ |
לבר-ניר- אני סקרן כבר לראות הסרט | |||
|
|||
בניגוד לבמקרים , אלו שכתבו על הסרט ללא שראו אותו, בר-ניר עשה זאת לאחר הצפיה. מכל מה שקראתי, אני סקרן מאד לראות את היצירה הקולנועית. כל נסיון מגורמים כאלו ואחרים כאן בארץ ובניכר,להחרים את הסרט הוא נלעג בעיני. ככתוב: ''ירצו יצפו, לא ירצו לא יצפו'', משפט צופי הקולנוע הוא המשפט האמיתי. כמובן שגיבסון אינו סקורסזי, לאונה, שפילברג, אלמודובר או יוסטון... | |||
_new_ |
בר-ניר כתב בעצם שלושה מאמרים | |||
|
|||
בר-ניר כתב גם כתב על הסרט עוד לפני שראה אותו. עכשיו גם מתברר שהסתמך על מבקרים ועמדות של אחרים וגם על תחושות בטן שלו. את שני המאמרים הראשונים על הסרט הוא כתב עוד לפני שראה את הסרט. הוא גם צייר מציאות מאד עגומה שתיווצר ''בזכות הסרט.'' כעת במאמר של היום מסתבר שלא דובים ולא סוסים. | |||
_new_ |
אם יש את נפשכם לדעת את המעין | |||
|
|||
ממנו שאב גיבסון את האנטישמיות שלו עיינו נא ב http://www.usatoday.com/life/people/2004-02-20-gibso... וברור שגיבסון מספיק מתוחכם כדי לטפטף את הרעל שלו באופן עדין יותר מאשר אביו. היתה כאן תוכנית עם פרופסור הרסגור שבה הוא פרט כיצד על ידי בחירת אחת הגרסאות של הברית החדשה (זו שהיא האנטישמית ביותר) וכיצד על ידי הצגת הדברים הוא מטפטף את המסר המרעיל. כל הכבוד לברניר על שהלך - בשרות ארץ הצבי מן הסתם - לראות את היצירה השנויה במחלוקת הזו... אני לא הייתי הולך כדי לא להתרגז | |||
_new_ |
אם יש את נפשכם לדעת את המעין | |||
|
|||
ואפשר גם בעברית, כאן בפא''צ - תגובה 31390 | |||
_new_ |
רמי - קלעת למטרה | |||
|
|||
הסרט באמת די הרגיז אותי. אבל זה מהסיבה שהוא היה די משעמם, ובשלב מסויים הדם והאכזריות הברוטלית שהוא מפגין מתחילה לעלות על העצבים. בשני המאמרים הקודמים אותם כתבתי לפני ראיית הסרט, הדגשתי היטב שכלל לא התייחסתי לסרט עצמו אלא ל''מסר'' אותו הוא היה אמור להביא לפי גיבסון ומבקריו השונים. אמרתי שם גם שככל שהסרט יהיה יותר טוב (כיצירה אומנותית) השפעתו תהיה יותר רעה. לשמחתי הסרט הוא לא באיכות שיכולה להפוך אותו ליצירה בעלת השפעה לאורך זמן. זה מבטא את כישלונו של גיבסון כבמאי ומפיק. אם אני משווה את זה עם ''רשימת שינדלר'' להבדיל אלף אלפי הבדלות, גדולתו של שפילברג היא דווקא באיפוק שהוא מגלה - שימוש בשחור לבן והימנעות מהצגת סצינות אכזריות במיוחד (אצל גיבסון סצינת ההצלפות של ישו נמשכת 10 דקות ללא הפסקה! והדם זורם כמים). אם יאסרו להקרין את הסרט בארץ זו תהיה לדעתי טעות חינוכית ממדרגה ראשונה. | |||
_new_ |
בוודאי!!! כל איסור הוא טפשי | |||
|
|||
ומראה על כך שלאוסר יש מה להסתיר.. אני מניח אבל שאם לא ייאסר - איש לא ילך לראותו | |||
_new_ |
ישראל - אומנם ''טרם הספיקותי'' לראות את הסרט | |||
|
|||
אבל הסרט הזה הוא סרט מסוכן. הוא מדבר אחרת לנוצרי מאמין, מאשר לקהלים אחרים. ממה שאני ראיתי וקראתי, הוא סרט אשר מרכז בתוכו את המסרים האנטישמיים החבויים באירועי הצליבה (אירוע המסופר במספר גרסאות) עם קודים הברורים לעדת המאמינים. לעניין ההקרנה בישראל ====================== אני נגד התערבות של מישהו חיצוני בנושא ובעד השארת 'כוחות השוק' לשיפוט העניין. אישית, אם הסרט יוקרן בישראל אני אלך לראותו באופן מלא, מתוך תקווה שהוא לא מצונזר ומתוקן. ואני בעד שילכו המוני בני ישראל לראותו, כדי להכיר טוב יותר את תופעת האנטישמיות המוטמעת בנצרות הקלאסית. ולא איכפת לי שלגיבסון ייכנסו עוד כמה מיליוני דולרים בשל הדבר, העיקר שהוא יידע שזה ''כסף יהודי'' שידגדג לו את הכיס. | |||
_new_ |
תגיד יא נדלניסט | |||
|
|||
אתה תלך גם לראות הופעה של ציפי שביט כדי להכיר מקרוב את התופעה? | |||
_new_ |
בודאי | |||
|
|||
_new_ |
מספרים על איזה חרדי אחד... | |||
|
|||
שהיה עד כדי כך אובססיבי באדיקותו, שכאשר היו שואלים אותו: ''מה השעה''? הוא היה עונה: ''שתיים-ורבע-בעזרת-השם''. ומספרים על איזה ישראל אחד, שהיה כל כך אובססיבי לגבי גדעון ספירו, שכאשר היו שואלים אותו (את ישראל) ''מה השעה''? הוא היה עונה: ''שתיים-ורבע. ואת זה אפילו ספירו לא יוכל להכחיש''... | |||
_new_ |
אריה - 1:0 לטובתך . . . | |||
|
|||
מודה באשמה (Guilty as charged). מהיום בו קראתי בפעם הראשונה את פא''ץ וראיתי את הסמרטוט הראשון, הדבר הזה הפך להיות ''משוש חיי''. הוא שבר את כל השיאים כשכתב (בפורום אחר, לא בפורום כאן), שפעולת הגרמנים לחיסול גיטו ווארשה זהה לפעולת צה''ל בג'נין במיסגרת מיבצע ''חומת מגן'' (הוא ניסח את זה קצת אחרת, אבל אי אפשר היה לטעות במשמעות של דבריו). מאז, כמו שנאמר בהגדה של פסח על ''כל המרבה לספר ביציאת מצריים . . . .'', ''כל המרבה להכות בספירו . . . .'' וגומר. | |||
_new_ |
נדמה לי שהוא כתב את זה | |||
|
|||
גם בפורום הזה. | |||
_new_ |
ישראל: לפי הקריטריון הזה אתה לא טוב יותר | |||
|
|||
אתה מגייס דמגוגיה לתקוף את ספירו ובדרך אתה מורח רפש על אחרים. ואחר כך מתלונן על נזקים ליהודים. בעניין הזה אתה בהחלט לא נקי וגם לא ישר. אתה אפילו מתפאר שכל המרבה ...... אתה מניף דגלים וכותב מאמרים שמתחילים בתרועה גדולה ומסתיימים בקול ענות חלושה. במקרה הנדון אתה בעקיפין מודה בטעותך אבל את ספירו המשכת להשמיץ וגם אירגונים יהודיים שונים.... אני חושב שגישתך היא שגויה ומסוכנת לא פחות ממה שאתה טוען על ספירו. הכי מעניין שאתה אפילו לא מנסה לענות להערות שלי לעניין ספירו והדמגוגיה שלך. זוהי, כנראה, הוכחה שאני צודק... לכן כל המרבה לחשוף את ערוותך מועיל לעם ישראל.... | |||
_new_ |
ישראל: לפי הקריטריון הזה אתה לא טוב יותר | |||
|
|||
לק''י דמיא עלינא בארמית איו דמו עלינו אלא דומה עלינו. למשל מי שפצע את חברו חייב לרפאו ואם הפוצאע הוא רופא ורצה לרפא בעצמו יכול הנפגע לסרב משום שהוא דומה עליו כדוב שכול. כך זה בניב של הארמית של התלמוד הבבלי. ונדמה לי שגם בניב הירושלמי זה כך. אמנם אינני יודע באיזה ניב של הארמית דברו שחקניו של גיבסון - יתכן ובסורית ניב ארמי שבו דברו הגויים ובשפה זו משתמשות כמה כנסיות מזרחיות. באשר להגוי אין ספק שההגוי של העברית דאז היה קרוב לערבית כדאי להקשיב לעברית של השומרונים או התימנית כדי להבין זאת. עד שישראל החל לכתוב על הנושא כאן לא התענינתי כלל בפסיון ובנצרות בכלל. בעקבות המאמרים הלללו החלתי לגלות ענין ולאסוף חומר. לדעתי לא מעריכים כאן מספיק את המהפכה שחולל האפפיור הנוכחי שחדרה לעומק לדעתי הרבה יותר ממה שניתן להבין ממאמריו של ישראל. שאלתי כומר קתולי לגבי עמדתו של האפפיור והוא אמר שלדעתו האפפיור לא מצב שהוא מתענין בסרטים אפילו לא מסוג זה. מצבו קשה ואין להניח שהראו לו את הסרט אבל עמדתם של קרדינאלים רבים וחשובים ומרבית הבשופים שיש להזהר מאוד מכל גלוי של שטנה כלפי היהודים ולפיך עמדתם כלפי הסרט זהירה מאוד. בכל מקרה החלתי ללמוד משהו על הפסיון וכשאגיע למסקנותצ כאלו ואחרות אעלה אותן לפורום. אליצור | |||
_new_ |
מה אתה רוצה שאענה לך | |||
|
|||
בקשר לספירו? אתה כנראה לא קורא את מה שהוא כותב, אחרת לא היית נזעק השכם והערב ''תביא הוכחות'', ''תביא ראיות'' או דרישות אחרות ממין זה, כשהדברים כתובים שחור על גבי לבן בשפה המובנת לכל בר בי רב. כדאי שתפסיק עם הספירומאניה שלך, יש לו סניגורים בצלמו ובדמותו (ספרקי, מוישל'ה וכו'). הוא לא זקוק לעוד אחד. | |||
_new_ |
שוב אתה מורח.... | |||
|
|||
אם יש לך סיבה להשמיץ או לקולא לבקר את ספירו כתוב מאמר שזה הנושא שלו. אבל אתה בוחר בדרך העקיפה כותב סיפור בשלושה פרקים שנושאו ''יצירה'' של מישהו אחר ומוסיף ''מרגליות'' על ספירו ואחרים. את האסמכתאות אתה אומר: חפשו בעצמכם - ישראל לא צריך אסמכתאות. קודם יורים את החץ ואחר כך מציירים את המטרה היכן שהוא פגע. זה בדיוק כמו שעשית בפרשנותך לחדשות על ציור מדרכה בחיפה. השפה שלך מאד ברורה וחדה כמו החרדי שעליו סיפר אריה (תגובה 42484), אתה מפזר מכות ואגרופים לכיוונו של ספירו. התשובה האמיתית שלך היא בתגובתך לאריה: אתה לא צריך סיבה כי מבחינתך ספירו כבר אשם בכל שיכול לעלות על דעתך. לכן כתבת סיפור על הפסיון עם תזה מופרכת. צדקת ספירו לא זקוק לסניגור אבל אני אינני מתיימר להיות סניגור אני מבקר את דרכך הדמגוגית. | |||
_new_ |
שוב אתה טורח להגן על פרברט .... | |||
|
|||
הינה ליקטתי כאן קומץ מדיברי הגותו של ספירו. לדעתי כל אדם לוגי ובעל(ת) מוסר צריך לדעת עם מי יש לו עסק כשאומרים ספירו. ציטוטים: עוד לקח שהסקתי הוא כי אין כל הבדל מהותי בין גרמניה הנאצית ששלחה אלפי מתנחלים לספח גרמנים לפולין כדי לישבם במסגרת ''גרמניזציה'' (מקביל לתיבה ''ייהוד'') במגמה שטחים ולנשל את העם הנכבש, לבין תנועת המתנחלים היהודית הגזענית בשטחים הכבושים . אלה גם אלה פעלו ופועלים בשם אידיאולוגיה גזענית של ''עם ניבחר'' שמגיעות לו זכויות יתר על פני זולתו. תגובה 33196 בטורי האחרון עוררתי זעמם של מספר קוראים כאשר כתבתי כי נחישותם של הלוחמים ואנשי הגרילה הפלסטינים שנאבקים בכיבוש הישראלי, מזכירה לי את נחישותם של מורדי גיטו ורשה במאבקם נגד הכובש הגרמני. הכוונה היתה בראש ובראשונה לאותם קווי דימיון של מעטים מול רבים, של לוחמים מצויידים בנשק דל מול אויב עדיף במספרו ובחימושו. דיון 1250 שוב ושוב אני נשאל מדוע אני מתעקש על השוואות ביו ישראל לגרמניה הנאצית. תשובתי ברורה : בגלל קווי דמיון רבים. בגלל שבשני המקרים מדובר במשטרים גזעניים שהעם בחר בהם; בשני משטרים בעלי תודעה של שליחות היסטורית; בשני משטרים שחשים עליונות על שכניהם; בשני משטרים שהצבא והשרות בו מהווים ערך עליון; בשני משטרים המבקשים להרחיב גבולות בכוח הנשק; בשני משטרים שנוהגים בכבושים באכזריות רבה. דיון 1250 | |||
_new_ |
קראתי את הציטוטים הללו בפעם הקודמת שהצגת אותם | |||
|
|||
ספירו לא צריך סנגור לשום דבר ואני לא מתיימר להגן עליו. אני פשוט מבקר את המאמרים של ישראל. אני מבקר את ישראל על שלא טרח להביא ציטוטים ואסמכתאות ולחברם לאמירותיו. אני מבקר אותו על זה שהוא עושה פחות מחצי עבודה. אני מבקר אותו על זה שהוא עושה הרבה גלים ומצלצל בהרבה פעמונים. אני מבקר אותו על הדמגוגיה בה הוא משתמש. אני מבקר אותו על שהוא נוהג כמו הרועה שצעק זאב זאב כאשר לא היה זאב .... אחר כך כאשר בא הזאב כבר אף אחד לא טרח לבדוק. | |||
_new_ |
דויד, ספירו מבקש יחס | |||
|
|||
אתה כל כך חרד לדמגוגיה שמופנית לסמרטוט שאתה שוכח שהוא חי ממנה.באמת לא צריך להתאמץ בכדי לחזות שהאיש הוא שקרן פתלוגי ,מעליל עלילות ,ואדם פזיז מהסוג הכי נקלה. הוא שולי בכל מובן ,כאשר מנסים להבינו מייד מבחינים שהרקע האדום מפעיל אצלו כל מיני גוזמאות . בכלל אם נבדוק אצל כל אחד מאיתנו בעיקר מהמין הזכרי ,נמצא שהצבא עיצב את השקפת עולמנו לטוב ולרע ,ובעיקר לרע. הוא ספירו דמגוג מהזן הכי גרוע שיש ,ואתה משום מה לא מריח ולא מבין עד לאיזו שפלות הוא מגיע. מה שנכון באיזשהו שלב זה משעמם להתעסק איתו,למשוררים סולחים על הגזמות ,אבל ספירו לא משורר ,מוסרית הוא לא בדיוק דוגמה שעליה נבנה מסד מוסרי ,הוא ודומיו חסרים משהו יסודי ועיקבי ,איזה מראה מקום של נקיון דעת ,שאגב מצוי אצל סרבנים מסויימים . אצלו מעשה הסירוב החל בצניחה ,מאז הוא תקוע בנקמה באלו שהביאו אותו לפתח הדקוטה ,כאילו כפו עליו את המהלך הזה. במקום לעשות לעצמו תרפיה שעשויה לפטור אותו אחת ולתמיד מהטראומה המביכה הזו ,הוא מתגולל על כל הסובבים אותו ,וזה לפעמים מעצבן. | |||
_new_ |
pit, יש בכל זאת הבדל | |||
|
|||
לספירו יש לא מעט מבקרים נאמנים כמוך שבדרך כלל לא שוכחים לציין את ''הטעויות'' ו''הגוזמאות'' שלו. כאשר ישראל מפיץ את ה''גוזמאות'' שלו אין כמעט מבקרים. בעצם כאן זה רק אני. הנושא שלי זה הדמגוגיה של ישראל לא מי עשוי להפגע מזה. סיבה נוספת לגישה שלי היא שלעיתים ישראל מכוון את הדמגוגיה (המילולית) לפגוע באנשים עם דעות פוליטיות כמו שלי. יכול להיות שצריך להציע לישראל אותן עצות שאתה מעניק לספירו. | |||
_new_ |
אין לכנות דברים אלה כדברי הגות | |||
|
|||
אלא רק כדברי רעגות. | |||
_new_ |
ואף על פי כן עשו זאת היהודים? | |||
|
|||
השבוע העיד בניזרי (שר לשעבר) מש''ס, על במה מקומית כי היהודים הם אלו שהחליטו לתלות את ישו על פי דין תורה. וכך תיאר זאת בפני התקשורת... נתנו לו להתרסק מגג גבוה, אחרי ה''ריסוק'' תלו את הגופה על קרש בצורת האות טי, ולא כמו שמספרת ההגדה הנוצרית שלקחו את המסכן הזה וצלבו אותו עם מסמרים, זה שטויות, הוא אמר. מדובר בבחור ישיבה ש''סר'' מן היהדות, והסנהדרין הוציאו אותו להורג... שאלה לשומרי המצוות בפורום - על איזה מקור מסתמך בניזרי? מדוע לא השתמשו האנטישמים עד היום במידע הזה? | |||
_new_ |
אני שמחה לבשר לך (לבשר זה דבר טמא | |||
|
|||
כשזה נוגע לישו ולנצרות) שבניזרי יודע על ישו כמו שאנחנו יודעים על הרב עובדיה. בניזרי נסמך על החרם שהטילו בזמן המשנה על תורתו של ישו, כמאתיים שנים לאחר הצליבה, ולא על תיעוד היסטורי. היהודים בחוסר חוכמתם תמיד יודעים אין להשניא עצמם על הגויים האלה. והגויים לא מרבים בקריאת משניות אף על פי שהן מתורגמות לאנגלית, איטלקית, צרפתית וגרמנית. עכשיו הם יתחילו לקרוא, לסלף ולהשמיץ. לא צריך גוי חכם בשביל לשנוא אותנו, מספיק יהודי טיפש. | |||
_new_ |
יש משנה המתארת את תלייתו של ישו? | |||
|
|||
תמהני.. | |||
_new_ |
יש משנה המתארת את תלייתו של ישו? | |||
|
|||
לק''י אין משנה כזו רמי, אבל יש סוגיא כזו בתלמוד הבבלי. די קצרה אגב - כעשר שורות. בדפוסים המאוחרים מחקו אותה מאימת הצנזורה והיא באמת לא מהותית בכלל לסוגיא שם - כלומר אפשר ללמוד את הענין בלי התיחס כלל לישו. דנתי על זה בקצרה עם כומר קתולי - יתכן והישו של התלמוד הוא אדם אחר ולא ישו של הנצרות. באשר לעצם הענין אם וכאשר תהיה לי דעה אעלה אותה לפורום. אליצור | |||
_new_ |
כן, ע''פ המתואר בברית החדשה | |||
|
|||
במספר גרסאות. גיבסון גיבש את ה''מיטב'' מהגרסאות האלה והעלה תמונה המקובלת על רוב הנוצרים באלפיים השנים האחרונות. | |||
_new_ |
לא קראת מה שאלתי | |||
|
|||
בניזרי טען על פי התלמוד כי היהודים זרקו את ישו מהגג והרגוהו - ולא הרומאים , וכי אחר כך תלו את גופתו. שאלתי היא מהו המקור לסיפור הזה | |||
_new_ |
המקור של בניזרי | |||
|
|||
ע''פ התלמוד הבבלי סנהדרין מ''ג יש''ו הוצר להורג על ידי בית דין יהודי לאחר שכישף הסית והדיח את ישראל. ''והתניא בערב הפסח תלאוהו ליש''ו הנוצרי והכרוז יוצא לפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח אמר עולא ותסברא בר הפוכי זכות הוא מסית הוא ורחמנא אמר (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו אלא שאני יש''ו דקרוב למלכות הוה: ת''ר חמשה תלמידים היו לו ליש''ו מתאי נקאי נצר ובוני ותודה אתיוהי למתי אמר להו מתי ייהרג הכתיב (תהילים מב) מתי אבוא ואיראה פני אלהים אמרו לו אין מתי ייהרג דכתיב (תהילים מא) מתי ימות ואבד שמו אתיוהו לנקאי אמר להו נקאי ייהרג הכתיב (שמות כג) ונקי וצדיק אל תהרוג אמרו לו אין נקאי ייהרג דכתיב (תהילים י) במסתרים יהרוג נקי אתיוהו לנצר אמר נצר ייהרג הכתיב (ישעיהו יא) ונצר משורשיו יפרה אמרו לו אין נצר ייהרג דכתיב (ישעיהו יד) ואתה השלכת מקברך כנצר נתעב אתיוהו לבוני אמר בוני ייהרג הכתיב (שמות ד) בני בכורי ישראל אמרו לו אין בוני ייהרג דכתיב (שמות ד) הנה אנוכי הורג את בנך בכורך אתיוהו לתודה אמר תודה ייהרג הכתיב (תהילים ק) מזמור לתודה אמרו ליה אין תודה ייהרג דכתיב (תהילים נ) זובח תודה יכבדנני'' הרמב''ם בפרוש גורס כי בגמרא מדובר באותו משיח השקר של הנוצרים - יש''ו הנוצרי. | |||
_new_ |
עוד הוכחה שהיהודים שוב דפקו את אלוהים | |||
|
|||
אבל לא מוכנים לשאת באשמה. | |||
_new_ |
אלוהים | |||
|
|||
מה לך ולאלוהים? גם אתה הבן שלו? | |||
_new_ |
המקור של בניזרי | |||
|
|||
יבמות ד' י''ח ''אמר רבי שמואל בן עזאי מצאתי מגילת יוחסין בירושלים וכתוב בה איש פלוני ממזר מאשת איש''. סנהדרין א' ק''ו ''אמר רבי יוחנן בתחילה נביא ולבסוף קוסם. אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי מסגני ושליטי הואי אייזן לגברי נגרי''. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |