פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תרגיל מעניין ב-evolutionary psychology
לי-און הדר (יום שני, 05/02/2007 שעה 1:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל, קראתי בעניין רב את המאמר. הצלחת לשלב שלושה נושאים: מקורות השחיתות בישראל; דילמות עכשוויות של הציונות; דילמות עכשוויות של הגלובאליזאצייה. ההתמקדות שלך בתכונות ''אופי'' אתניות/תרבותיות של היהודים כעם/קהילה דתית כבסיס להסבר הבעיות הקיומיות של ישראל מצריכה דיון יסודי יותר. זהו נושא רגיש שיכול להיות מנוצל ע''י אנטישמיים (אמיתיים)וגם ע''י אלו שמאשימים כל מי שמבקר את ישראל ב''אנטישמיות.'' למרות זאת, התחום המדעי החדש (יחסית)של evolutionary psychology http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_psychology מאפשרת דיון רציני בנושא (אגב, אישית אני חושב שהגורם החשוב ביותר על התפתחות ה''אופי'' של קהילות יהודיות הייתה הסביבה הכללית. וזה השפיע ישירות על התפתחות ה''אופי'' הישראלי: ראה את ההשפעה החיובית העצומה של העולים ה''יקיים.'') הייתי מציע לך ולאחרים לבחון את הויכוח שהתקיים בארה''ב סביב מחקריו של Kevin MacDonald על האבולוציה הפסיכולוגית של היהודים http://www.slate.com/id/1004446/
_new_ הוספת תגובה



לאון, השאלה שהיצבתי לעצמי כיהודי היתה
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 4:43)
בתשובה ללי-און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע היהודים הישיגו הישגים כה גבוהים במערב, ואילו כאן יצרו מדינה בעלת הישגים דלים, המושחתת במערב, ואשר הת.מ.ג.לנפש שלה חרף סיוע חוץ עצום עשרות שנים, הוא כזה של יוון. חזונו של הרצל התבסס על מושג הגניוס היהודי, ובספריו התווה תמונה של מדינה ליברלית, משגשגת, שמוסדותיה האקדמיים הם לשם דבר. אבל קרה ההפך, מדובר במדינה שבה הנכלים ומלחמות היהודים אוכלים כל חלקה טובה, וחוסר היעילות מדהים. פתרוני מבוסס על עבודה שלי בפסיכולוגיה חברתית משנת 1975 (מערכות שכר קבוצתיות) בה הראיתי כיצד מאפיינים של משימות קבוצתיות קובעים אילו אנשים הקבוצה תחזק ואת אילו תחליש. בסביבות מסויימות נוכלים דלי כשרון מוזנקים לעמדות חולשות ובעלי כשרון גדול הגונים מוענשים, ובסביבות אחרות קורה ההפך. בישראל, חברה די קולוניאליסטית, הועצמו מגמות סאוב, איון ודריסה ונוכלות, מגמות שתגמלו את חלאות האדם בין היהודים והענישו קשות את האנשים המצויינים בקרב היהודים. כתוצאה מכך, כמיליון איש מטובי האנשים, רבים מהם בני הישוב הוותיק ברחו מכאן לארצות המערב מאז 1956.

ואילו במערב מתגמלים את המצויינים שבין היהודים ומענישים את הנוכלים שבין היהודים, עקב מגמות בקרה חברתית טבעיות שפותחו שם. לכן כרגע, הטובים שביהודים יכולים לממש את עצמם רק במדינות המערב, והיהודי בעל האיכויות המעולות זקוק לסביבה נוכרית נוצרית כדי להתפתח לרמות גבוהות. ואילו ישראל פורטת על הנימים הירודים ביותר של האדם, ומעצימה כל מגמת סאוב בקרבו באמצעות מדיניות חברתית מעוותת של חיזוקים והכחדות.

טענתי עוד כי בניגוד לאנשים הרואים את האוולוציה הטיבעית של היהודי במערב רק במימד אחד (למשל: פיתוח כשרונות פיננסיים יוצאי דופן מאז ימי הביניים או פיתוח IQ גבוה, או, מהצד השני, הטענות האנטישמיות על טיפוח נוכלות) ניתן לראות כאן תמונה מורכבת ורב מימדית. ה-Trait של נוכלות אף הוא התפתח באופן רב משקל בקרב חלק מהיהודים (ואין טעם להכחיש זאת), בצד traits אחרים שמודגשים בחלק מהיהודים וחלשים באחרים מהם, אך המציאות המדינית חברתית בישראל, והדילול של המאגר הגינטי בה עקב בריחת טובי המוחות, מחזק בשלב זה את אילו בקרב היהודים ש-traits שליליים דומיננטיים אצלם, ומנצל ניצול יתר תוך הענשה ודריסה בדרך כלל את אלו מן היהודים בישראל בעלי traits דומיננטיים חיוביים.
_new_ הוספת תגובה



לאון, השאלה שהיצבתי לעצמי כיהודי היתה
ד''ר לי–און הדר (יום שני, 05/02/2007 שעה 7:02)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זאת בהחלט תיזה מעניינת שמצריכה מחקר: למשל, השוואה בין בני משפחה יהודית, נאמר מממרוקו או רומנייה.חלקם היגרו לקנדה וחלקם לישראל.ניתן להשוות ההתקדמות המקצועית,חינוכית, וכו' בין שני חלקי המשפחה ולבדוק את התוצאות. אגב, יש בהחלט קורלצייה בין מוצא אתני של קבוצות הגירה לאמריקה ונטייה לשחיתות/פשיעה ומה שמסביר מדוע הגירת האירים והאיטלקים לניו-יורק ושיקאגו גרמה לעליית הפשיעה שם בעוד שבמרכזי אוכלוסייה עם אחוז גבוה של מהגרים מצפון ארופה (ויסקונסין,מינסוטה) רמת השחיתות נמוכה הרבה יותר. אותן תוצאות מקבלים אם משוים את השחיתות בצפון ארופה לזאת במדינות הים התיכון (איטלייה לעומת שוודיה, למשל). יש היום יותר נכונות להשתמש -variable של מוצא אתני במחקרים כאלה, דבר שלא היה p.c. בעבר.
_new_ הוספת תגובה



לאון, השאלה שהיצבתי לעצמי כיהודי היתה
יובב (יום שני, 05/02/2007 שעה 9:13)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למי בצפון אירופה יש כח לפשוע? 8 חודשים בשנה הם ספונים בבתיהם כשאשכיהם מצטלצלים מרוב קור. וזה בדיוק המצב גם בויסקונסין...
מישהו עשה פעם מחקר על הקשר בין פשיעה אלימה ואקלים?
_new_ הוספת תגובה



הנחה מעט טיפשית
רון בן-יעקב (יום שני, 05/02/2007 שעה 10:10)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם זוכרים את שיקאגו וניו יורק.
_new_ הוספת תגובה



הנחה מעט טיפשית
זוהר בדשא (יום שני, 05/02/2007 שעה 15:08)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעט.
_new_ הוספת תגובה



לאון, השאלה שהיצבתי לעצמי כיהודי היתה
ד''ר לי–און הדר (יום שני, 05/02/2007 שעה 19:37)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובב, רעיון לא רע...האמת שהיו מחקרים בנושא, בעיקר בכל מה שקשור להשוואה בין צפון ארופ(אים) וים תיכוניים. נקודה אחת שעלתה: צפון ארופה היא ברובה פרוטסטאנטית לעומת הקאתוליות השלטת בארופה הדרומית. אגב, לואיזינה שהיא המדינה עם אחוז גדול של קאתולים (ממוצא צרפתי) היא גם המדינה המושחתת ביותר.ראה גם קוויבק לעומת שאר קנדה.בקוויבק קר, אך בלואיזאנה חם..בכל מקרה,Jared Diamond כתב די הרבה על הקשר בין מזג האוויר ותרבויות. אגב, לויקינגים הקדומים מזג האוויר הקר לא הפריע מלעסוק ברצח המוני מידי פעם..
_new_ הוספת תגובה



יובב ולאון, ראו בדיוק בנושא זה את מאמרי: היידי - סוד קסמה
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 21:38)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחלק השני של מאמרי: הפעולה המדוייקת קולעת

מתוך המאמר:

''היידי'' - 120 שנה לכתיבתה, מה סוד קסמה?

יודל הי, הצריף במרומי האלפים, הטבע הפראי. וכן - המיומנות המושכלת. זאת לעומת הסינטטי, המבויית, והפראי בגחמותיו בפרצי לא יוצלחות חסרת אוטונומיה אישית.

שוויץ - זו של הקליעה כחוט השערה של וילהלם טל הממגר את העריצות. היופי והסדר המושלם בצד הפסגות המושלגות, והאורות הבודדים המרצדים בליל כניצוצות יקרים ובודדים של תבונה בלב המחשך והאופל.

מהו סוד קסמה של היידי?

האם טמון כאן מסר גורלי ועתיק המסמן את גבולות הקדמה מול אפשרויותיה?

בימים אלו מלאו 120 שנה לכתיבת הספר ''היידי בת ההרים'', היידי של היודל והשלג וביקתת העץ בהרי שוויץ שהילכה קסם על ילדותנו.

מהו סוד הקסם?

יש עדויות לכך כי מוצא האדם באפריקה, שרידים בני מאות אלפי שנים. מאידך, בצרפת נמצאו ציורים מלפני 30 אלף שנה, מרהיבים ביופיים, ודומני שגם ניתגלו עדויות לענף נוסף של האדם באירופה - איש הקרומאניון, או ההומו-הומו-סאפיינס, מעין התפתחות מתקופות הקרח, או קודמת להן.

יתכן אם כן שיש 2 ענפים מקבילים למוצא האדם, זה האפריקני וזה של מחוזות הקור.

הפרוטוטיפ ההתפתחותי האפריקני הוא, סכמטית, מערך של ברבר, מפעיל עריצות ולעיתים אף שולט בכוח השאות או כישורים טלפטיים, למשל הגוון הניאדרטלי.

מאמציו המחשבתיים זניחים, שכן באקלים האפריקני אין הוא צריך לדאוג להתמודדות עם הטבע ועם התרמו-רגולציה, וענינו שליטה באנשים והפגת שממונו הקיומי על ידי אכזריות, וסקס פוליגמי פרוץ תוך כמיהה לגריות חושים.

ניתן לסבור שמכיוון שאופן החדירה למחשבה מושתת-הטלפטייה של הברבר נשען על רבדי שטח פונטיים וקונקרטיים, ומסוכל נוכח רבדים סמנטיים עמוקים, הרי שהמחשבה והאוריינטציה הברברית הינה מוכוונת קונקרטיות concrete bound .

אני סבור בהקשר זה, שפיתוח המחשבה והמבנים המתימטיים האבסטרקטיים בעת הקדומה אפשר חמיקה משליטת העריצות השמאנית על התודעה והדברתה, ומכאן ואילך מתחילה נסיקת התרבות, לאחר רבבות שנות הא-היסטוריה של העריצות הקדומה.

אדם הקור מאידך חייב היה לפתח כישורי אירגון וסדר עילאיים להתמודדות עם הטבע, וענינו הטבע והבנתו והסימביוזה המדודה איתו ולא השליטה הפורעת באנשים והטלת מרות עריצה. שני היסודות הללו מעורבים בנו במינונים שונים.

''היידי'' מחזירה אותנו למחוז הקמאי של הקור והסדר, והבקתה החמה בהר המושלג, ופונה ליסוד המדוד והמארגן שבנו, לרפלקציה reflection האנושית צורכת המשאבים המועטים, זו הנערכת להגביר את רמת האירגון.

ולבת לוויתה הרגשית - הרומנטיקה - המשקפת את האוטונומיה המתמודדת של הזוגיות. ותחושת השגב שבטבע - der Erhabene . אלה שליבם זר ללא תקנה בהיידי, כבר מסואבים ללא תקנה במחוזותיו של חם אחי יפת.

הקליעה כחוט השערה: וילהלם טל, דוד, אודיסאוס וסנש

ראו הקישור למטה (הצופיות וגורדייב), אודות הפעולה הקולעת בין צוקי הקניון.

וחנה סנש טבעה את הדיבר הקצר, ברוח סאפפו המשוררת הקדומה, אך בבחינת השריקה המפלחת שערי היקום, אודות האקט הקולע, הנכון, זה המצית את הלבבות:

אשרי הגפרור שניצת והצית להבות ---

הצופיות וגורדייב
חנה סנש: אשרי הגפרור
_new_ הוספת תגובה



לאון, השאלה שהיצבתי לעצמי כיהודי היתה
ד''ר לי–און הדר (יום שלישי, 06/02/2007 שעה 0:31)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על ''היידי.'' כדאי לקרוא על ''יציאת אפריקה'' את http://www.amazon.com/Before-Dawn-Recovering-History...

Before the Dawn: Recovering the Lost History of Our Ancestors (Hardcover)
by Nicholas Wade
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי