פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לד''ר לי–און הדר, 05/02/07 19:37)

http://www.faz.co.il/thread?rep=93042
יובב ולאון, ראו בדיוק בנושא זה את מאמרי: היידי - סוד קסמה
מיכאל שרון (יום שני, 05/02/2007 שעה 21:38)
בתשובה לד''ר לי–און הדר

בחלק השני של מאמרי: הפעולה המדוייקת קולעת

מתוך המאמר:

''היידי'' - 120 שנה לכתיבתה, מה סוד קסמה?

יודל הי, הצריף במרומי האלפים, הטבע הפראי. וכן - המיומנות המושכלת. זאת לעומת הסינטטי, המבויית, והפראי בגחמותיו בפרצי לא יוצלחות חסרת אוטונומיה אישית.

שוויץ - זו של הקליעה כחוט השערה של וילהלם טל הממגר את העריצות. היופי והסדר המושלם בצד הפסגות המושלגות, והאורות הבודדים המרצדים בליל כניצוצות יקרים ובודדים של תבונה בלב המחשך והאופל.

מהו סוד קסמה של היידי?

האם טמון כאן מסר גורלי ועתיק המסמן את גבולות הקדמה מול אפשרויותיה?

בימים אלו מלאו 120 שנה לכתיבת הספר ''היידי בת ההרים'', היידי של היודל והשלג וביקתת העץ בהרי שוויץ שהילכה קסם על ילדותנו.

מהו סוד הקסם?

יש עדויות לכך כי מוצא האדם באפריקה, שרידים בני מאות אלפי שנים. מאידך, בצרפת נמצאו ציורים מלפני 30 אלף שנה, מרהיבים ביופיים, ודומני שגם ניתגלו עדויות לענף נוסף של האדם באירופה - איש הקרומאניון, או ההומו-הומו-סאפיינס, מעין התפתחות מתקופות הקרח, או קודמת להן.

יתכן אם כן שיש 2 ענפים מקבילים למוצא האדם, זה האפריקני וזה של מחוזות הקור.

הפרוטוטיפ ההתפתחותי האפריקני הוא, סכמטית, מערך של ברבר, מפעיל עריצות ולעיתים אף שולט בכוח השאות או כישורים טלפטיים, למשל הגוון הניאדרטלי.

מאמציו המחשבתיים זניחים, שכן באקלים האפריקני אין הוא צריך לדאוג להתמודדות עם הטבע ועם התרמו-רגולציה, וענינו שליטה באנשים והפגת שממונו הקיומי על ידי אכזריות, וסקס פוליגמי פרוץ תוך כמיהה לגריות חושים.

ניתן לסבור שמכיוון שאופן החדירה למחשבה מושתת-הטלפטייה של הברבר נשען על רבדי שטח פונטיים וקונקרטיים, ומסוכל נוכח רבדים סמנטיים עמוקים, הרי שהמחשבה והאוריינטציה הברברית הינה מוכוונת קונקרטיות concrete bound .

אני סבור בהקשר זה, שפיתוח המחשבה והמבנים המתימטיים האבסטרקטיים בעת הקדומה אפשר חמיקה משליטת העריצות השמאנית על התודעה והדברתה, ומכאן ואילך מתחילה נסיקת התרבות, לאחר רבבות שנות הא-היסטוריה של העריצות הקדומה.

אדם הקור מאידך חייב היה לפתח כישורי אירגון וסדר עילאיים להתמודדות עם הטבע, וענינו הטבע והבנתו והסימביוזה המדודה איתו ולא השליטה הפורעת באנשים והטלת מרות עריצה. שני היסודות הללו מעורבים בנו במינונים שונים.

''היידי'' מחזירה אותנו למחוז הקמאי של הקור והסדר, והבקתה החמה בהר המושלג, ופונה ליסוד המדוד והמארגן שבנו, לרפלקציה reflection האנושית צורכת המשאבים המועטים, זו הנערכת להגביר את רמת האירגון.

ולבת לוויתה הרגשית - הרומנטיקה - המשקפת את האוטונומיה המתמודדת של הזוגיות. ותחושת השגב שבטבע - der Erhabene . אלה שליבם זר ללא תקנה בהיידי, כבר מסואבים ללא תקנה במחוזותיו של חם אחי יפת.

הקליעה כחוט השערה: וילהלם טל, דוד, אודיסאוס וסנש

ראו הקישור למטה (הצופיות וגורדייב), אודות הפעולה הקולעת בין צוקי הקניון.

וחנה סנש טבעה את הדיבר הקצר, ברוח סאפפו המשוררת הקדומה, אך בבחינת השריקה המפלחת שערי היקום, אודות האקט הקולע, הנכון, זה המצית את הלבבות:

אשרי הגפרור שניצת והצית להבות ---

הצופיות וגורדייב
חנה סנש: אשרי הגפרור

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.